Auteur Topic:  2007 - E86 - Z4///M Coupé - Sepang Bronze  (gelezen 46358 keer)

Offline Franzino

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Re: 2007 - E86 - Z4///M Coupé - Sepang Bronze
« Reactie #390 Gepost op: 15 september 2019, 17:49:46 »
Ik heb daar een ander perspectief over. Een moderne turbo met alle elektronica en toeters en bellen geeft toch een andere beleving dan zo een oudere atmo machine. Ik heb vandaag een rit gemaakt. Sleutels nemen, alles samenrapen, pyjama eraf, bam, wat een wagen. Iedere keer weer een unieke beleving. Power wordt je gewoon, dat wil ik niet. Het atmo geluid ook en de lineaire vermogencurve :drool: daar kan (voor mij) geen enkele moderne M234 aan. Ik heb ze al gereden. Snel, maar ook een beetje saai... je ziet ze ook op iedere hoek van de straat. Nu pun intended, just my 2ct ;)
Idd een onderhoudsintensieve motor... not for the faint hearted :toofunny: maar als je het goed aanpakt... troublefree.
Maar goed dat jij er anders over denkt, want anders stond de :///M: divisie stil ;D
Het hydraulisch stuurgedrag en atmosferische motor van de Z4M zal dit van de M2 altijd overtreffen. Een atmosferische 6 cylinder blijft top en ik zal persoonlijk nooit anders beweren. M2 zal in de toekomst sowieso niet herinnerd worden voor zijn epische motor. Beide zijn echter wel echt extreem fun (op straat en track), maar als je de twee auto’s naast elkaar vergelijkt dan wint de Z4M qua specialleke en puur op rijgevoel..! Qua electronica heeft een manuele M2 ook niet zo veel extra (buiten een veel moderner infotainment) tegenover een Z4M hoor. In de Z4M heb je ook DSC en een sportknop voor snellere gasrespons….in de M2 heb je enkel nog er bij dat je in sport en sport + uw uitlaat luider is en stuurgevoel zwaarder (beter) is. Maar klopt wel dat er iets meer tech en hulpjes (zoals auto rev match) in zit.

Wat betreft de andere hedendaagse M wagens (M3/M4) die je aanhaalt; die zijn persoonlijk veel minder mijn smaak…ze zijn zeker snel, maar voor mij veel minder betrokken en minder fun. Laatse generatie M3/M4 voelen voor 1 of andere reden ook veel zwaarder en minder speels aan dan de M2 (op papier zijn ze niet zo veel zwaarder). 1M en M2 zijn voor mij persoonlijk de enige M wagens na de Z4M en e46 M3 die ik echt super vind van de turbo geblazen modellen. Al de rest is niet mijn smaak…zelfs de M4 CS waar ik onlangs mee heb gereden zou mijn M2 niet kunnen vervangen. Die CS was extreem snel en echt een beest dat ook veel specialer (exotischer) aanvoelde dan mijn M2…maar toch had ik er niet de click mee die ik met de M2 al na 5 min had. Kan ook wel liggen aan het manueel vs DKG gegeven.

Wat betreft Z4M; ik genoot persoonlijk het meeste van mijn Z4M op trackdays en bij warm weer (cabrio). Hij gaf op die momenten massa’s fun, maar voor mij was dit (na de komst van de M2) op niet zoveel momenten per jaar. Op het einde vond ik dit zonde dat hij nog zo weinig uit de garage kwam en had ik hem vooral nog uit nostalgie (was mijn eerste M). Terwijl de M2 mij gewoon elke dag fun geeft ipv af en toe...de ene dag al wat meer dan de andere natuurlijk. Z4M zou vr mij ook niet praktisch geweest zijn om elke dag te gebruiken en als specialleke naast mijn (daily) M2 vond ik hem dan weer niet te speciaal genoeg (I know; first world problems  ::) ).

Veel heeft er bij mij ook mee te maken wat uw daily is en dat ik geen typisch dagelijkse woon-werk route doe, maar dat ik elke dag op een andere plek kom en ook regelmatig buiten de file uren moet rijden...en soms plots op mega verlaten secundaire "boeren"gat wegen terecht kom. Moest dit niet zo zijn en ik zou gewoon elke werkdag Gent <-> Bxl doen, dan had ik 90% van de tijd niets aan die M2 bij dagelijks gebruik.

Mijn vriendin en ik hebben op 8 jaar tijd 120.000km afgelegd met de Z4M (straat en circuit). Op zich was die redelijk betrouwbaar (buiten pech met 1x groot en zeer kostelijk motorprobleem). Als je er veel mee reed moesten er toch wel regelmatig kleine dingen aan gebeuren qua slijtage onderdelen (wat op zich normaal is voor een wagen van die leeftijd). Dit kon op momenten wel wat irritant zijn dat hij regelmatig binnen moest voor kleine dingen te fixen.

Ik geniet persoonlijk het meeste van het effectief rijden met de auto; niet van het idee die te hebben, niet van er aan te sleutelen, niet van hem te kuisen...gewoon starten - rijden - genieten. Hoe zot ik ook van heel oude wagens ben (in mijn ogen zijn de beste/leukste wagens eigenlijk al gebouwd)...de kans is heel klein dat ik mij een 30-40 jaar oude oldtimer zou kopen. Gewoon omdat je er in realiteit eigenlijk zeer weinig effectief mee rijd en het toch altijd wel wat van gedoe is met non stop dingen die er aan moeten gebeuren.

Moest ik mijn Z4M meer dagelijks hebben kunnen gebruiken en geen M2 gekocht hebben of moest mijn vriendin de Z4M nog als haar daily blijven gebruiken, dan was die waarschijnlijk nooit vertrokken. Ik rijd af en toe nog met een Z4M van een maat... Zoals gezegd blijft het een fantastische wagen qua look en rijbeleving waar ik altijd een zwak zal voor hebben, maar als ik dan terug in mijn M2 stap dan mis ik puur qua rijplezier die Z4M op zich eigenlijk niet zo hard en dat had ik destijds echt niet verwacht.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2019, 17:52:17 door Franzino »

Offline Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #391 Gepost op: 22 oktober 2019, 14:47:53 »
Over t laatst na bijna 10j nog eens met d.fine zijn z4m qp mee gereden. Die kist is nog steeds hoe ik hem mij herinnerde. Zelfs als passagier krijg je spontaan een lach op je gezicht. Atmo power, je kont enkele tientallen cms van de grond, die lange snuit die je dan ziet en het laatste en belangrijkste van al, de beleving in die kist is ronduit fenomenaal te noemen.

Er zijn maar weinig wagens waar ik al of zelf met heb gereden of mee heb mee gereden die deze beleving geven.

Topkist de z4m qp!

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
Porsche Cayman 987 or Lotus Elise S2???

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #392 Gepost op: 22 oktober 2019, 16:41:23 »
Over t laatst na bijna 10j nog eens met d.fine zijn z4m qp mee gereden. Die kist is nog steeds hoe ik hem mij herinnerde. Zelfs als passagier krijg je spontaan een lach op je gezicht. Atmo power, je kont enkele tientallen cms van de grond, die lange snuit die je dan ziet en het laatste en belangrijkste van al, de beleving in die kist is ronduit fenomenaal te noemen.

Er zijn maar weinig wagens waar ik al of zelf met heb gereden of mee heb mee gereden die deze beleving geven.

Topkist de z4m qp!

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk

Ik heb afgelopen weekend met de "in mijn ogen" spirituele Engelse voorvader van de Z4M Coupe gereden  ;) Zeer lange snuit, nog lager bij de grond, atmo motor en nog meer oldschool belevening  :drool:

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #393 Gepost op: 25 oktober 2019, 10:17:30 »
Laatste ritten van het jaar ...

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #394 Gepost op: 25 oktober 2019, 10:24:15 »
Gek op dat kleur... :drool:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #395 Gepost op: 25 oktober 2019, 18:22:11 »
Awesome :bow:
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #396 Gepost op: 29 april 2020, 14:05:27 »
Eerste keer dat ik een Sepang Bronze Roadster te koop zie staan ... niet dat ik de mijne ga vervangen of verkopen   ;D

Is blijkbaar 1 van de 2 Sepang Bronze die in DE geleverd werd (roadster neem ik dan aan).
En de prijs is eigenlijk zelfs niet verkeerd.

« Laatst bewerkt op: 29 april 2020, 14:07:04 door dadoke »

Offline Denniske

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
    • www.dennisnoten.com
« Reactie #397 Gepost op: 29 april 2020, 14:20:55 »
Zo'n prachtige kleur...  :clap:

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #398 Gepost op: 29 april 2020, 14:29:23 »
Eerste keer dat ik een Sepang Bronze Roadster te koop zie staan ... niet dat ik de mijne ga vervangen of verkopen   ;D

Is blijkbaar 1 van de 2 Sepang Bronze die in DE geleverd werd (roadster neem ik dan aan).
Zeer vette bak met die CSL's! Toch redelijk prijzig vind ik persoonlijk. Maar dat zijn blijkbaar de prijzen voor eentje met weinig km anno 2020. Ok heeft weinig KM gereden, maar al de rest aan de wagen is wel nog steeds 13 jaar oud. Dat houten interieur moet je ook echt wel voor zijn. Als ik nu keek naar wat mijn Z4M roady (met 160.000km) nu zou waard zijn...dan is het idem qua prijs als in 2018 (toen ik hem verkocht heb). Ik kijk eigenlijk nooit meer naar 2de hands Z4M's. Kijk jij soms nog naar de markt gewoon om te zien wat uw coupe waard is...of speelt het idee in uw achterhoofd om hem ooit weg te doen als de prijs er naar is (nu met S2000)?
« Laatst bewerkt op: 29 april 2020, 14:32:59 door Franzino »

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #399 Gepost op: 29 april 2020, 14:36:47 »
Ik kijk eigenlijk nooit meer naar 2de hands Z4M's. Kijk jij soms nog naar de markt gewoon om te zien wat uw coupe waard is...of speel je met het idee om hem ooit weg te doen?
Ik heb het een tijdje gevolgd, maar nu is het eerder op een dood moment dat ik eens kijk wat er aangeboden wordt. Qua waarde is het redelijk stabiel de laatste jaren heb ik al gemerkt.

Ik rij max 3 à 4 maanden per jaar met de mijne, voor de rest staat die netjes binnen en niet in de weg.  De twijfel om hem weg te doen komt er meestal als ik er weinig mee gereden heb, maar bij de eerste rit van het jaar besef ik weer dat de combo van pk/luxe/weggedrag/weinig voorkomend niet makkelijk terug te vinden is. Gewoon er mee rijden is de beste oplossing, en er niet van wakker liggen om er wat extra kilometers op te zetten.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #400 Gepost op: 29 april 2020, 14:55:25 »
Ik heb het een tijdje gevolgd, maar nu is het eerder op een dood moment dat ik eens kijk wat er aangeboden wordt. Qua waarde is het redelijk stabiel de laatste jaren heb ik al gemerkt.

Ik rij max 3 à 4 maanden per jaar met de mijne, voor de rest staat die netjes binnen en niet in de weg.  De twijfel om hem weg te doen komt er meestal als ik er weinig mee gereden heb, maar bij de eerste rit van het jaar besef ik weer dat de combo van pk/luxe/weggedrag/weinig voorkomend niet makkelijk terug te vinden is. Gewoon er mee rijden is de beste oplossing, en er niet van wakker liggen om er wat extra kilometers op te zetten.
Klopt! Er mee rijden is sowieso het beste en Z4M blijft een topbak. Z4M blijft ook groot verschil met uw minder sportieve daily...maw de Z4M zal sowieso een evenement blijven als je hem uit de garage haalt :thumbsup:

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #401 Gepost op: 30 april 2020, 17:04:06 »
Niet verkeerd geprijsd voor de km’s inderdaad :)
Roadster zie ik liever in Imola ;D
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #402 Gepost op: 30 april 2020, 17:26:37 »
Niet verkeerd geprijsd voor de km’s inderdaad :)
Roadster zie ik liever in Imola ;D
Zo één stond er ook te koop volgens mij ... go for it!   ;D

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #403 Gepost op: 30 april 2020, 17:56:01 »
Zo één stond er ook te koop volgens mij ... go for it!   ;D

Haha, rij met den deze al amper... wat met een tweede :P

Offline GunSpeed

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #404 Gepost op: 4 mei 2020, 09:13:56 »

Zeer mooie Z4M  :drool: :drool: :drool:

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #405 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:34:39 »
Staat je Eventuri intake er nog op? Zonder scoop dan?
Heeft geen invloed op het geluid wss maar wel op de airflow?

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #406 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:40:28 »
Staat je Eventuri intake er nog op? Zonder scoop dan?
Heeft geen invloed op het geluid wss maar wel op de airflow?
Eventuri blijft erop, die scoop is een tuning onderdeel volgens de keuring, dus blijft erop. Dat ding zit quasi onzichtbaar achter de grille.
Geluid zal inderdaad niet echt anders zijn zonder...

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #407 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:41:33 »
Eventuri blijft erop, die scoop is een tuning onderdeel volgens de keuring, dus blijft erop. Dat ding zit quasi onzichtbaar achter de grille.
Geluid zal inderdaad niet echt anders zijn zonder...

Ah dus niet afgekeurd maar gewoon op rapport?
Zou die eens willen horen eigenlijk. Heb jij de Hartge potten hier al gehoord?

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #408 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:42:11 »
Ah dus niet afgekeurd maar gewoon op rapport?
Zou die eens willen horen eigenlijk. Heb jij de Hartge potten hier al gehoord?
Ook nog niet nee, tijd voor een mini z- meet? 

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #409 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:43:32 »
Ook nog niet nee, tijd voor een mini z- meet? 

Ja mss wel.
Die gaan dieper/donkerder dan de ori's. Dat doet de Eventuri ook zeker.
Hoor je dieper intake?

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #410 Gepost op: 2 augustus 2020, 12:13:45 »
Ja mss wel.
Die gaan dieper/donkerder dan de ori's. Dat doet de Eventuri ook zeker.
Hoor je dieper intake?
Intake is een beetje zoals csl airbox, vooral hoorbaar bij hogere toeren.
Uitlaat zit meer onderin qua sound niet?

Hoeft voor mij niet meer te zijn eigenlijk, bij lagere toeren of constante snelheid hoor je die Eventuri niet.

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #411 Gepost op: 2 augustus 2020, 12:42:06 »
Intake is een beetje zoals csl airbox, vooral hoorbaar bij hogere toeren.
Uitlaat zit meer onderin qua sound niet?

Hoeft voor mij niet meer te zijn eigenlijk, bij lagere toeren of constante snelheid hoor je die Eventuri niet.

Ja echt diepe grom tussen 1600-2200 tpm.
Vanaf dan beetje zoals vroeger alleen wat dieper.

Zou mooi kunnen aanvullen dan in hogere toeren.
Daar klinkt hij dan dieper dan ori? Want CSL airbox klinkt toch wel wat metaalachtig, niet?

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #412 Gepost op: 2 augustus 2020, 12:47:19 »
Ja echt diepe grom tussen 1600-2200 tpm.
Vanaf dan beetje zoals vroeger alleen wat dieper.

Zou mooi kunnen aanvullen dan in hogere toeren.
Daar klinkt hij dan dieper dan ori? Want CSL airbox klinkt toch wel wat metaalachtig, niet?
Beide dan eerder, soundclip maken is mij niet gelukt.

Dit is misschien een goed voorbeeld ...

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #413 Gepost op: 2 augustus 2020, 13:02:26 »
Dikke win voor het geld, hier twijfel ik dus tussen, full airbox of de Eventuri.
Klinkt alvast super imo.

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Olly

• Trade Count: (+5)
  • Pole Position
« Reactie #414 Gepost op: 2 augustus 2020, 13:06:11 »
@ order66, je mailbox zit vol
bmw e36 316i sold - bmw e36 318is sold - bmw e39 535i sold - bmw e36 318i cabrio sold - bmw e39 530d m pack sold - BMW e61 523i m-pack sold - BMW e61 520d m-pack

Online d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #415 Gepost op: 2 augustus 2020, 13:07:30 »
Hmm, moeilijk vind ik :)
Klinkt alvast niet slecht, maar gaat wel een beetje naar de metaalachtige rasp klank, kan ook deels aan de uitlaat liggen natuurlijk.
Ik ben zot van de Hartge's omdat ze dit wat verminderen en dieper gaan.
Zou het eens irl moeten horen :)

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #416 Gepost op: 2 augustus 2020, 13:19:49 »
Dikke win voor het geld, hier twijfel ik dus tussen, full airbox of de Eventuri.
Klinkt alvast super imo.
Eventuri is een fractie vd prijs van een full airbox, voor mij is dit close enough.

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #417 Gepost op: 2 augustus 2020, 13:21:34 »
Hmm, moeilijk vind ik :)
Klinkt alvast niet slecht, maar gaat wel een beetje naar de metaalachtige rasp klank, kan ook deels aan de uitlaat liggen natuurlijk.
Ik ben zot van de Hartge's omdat ze dit wat verminderen en dieper gaan.
Zou het eens irl moeten horen :)
S54 klinkt gewoon niet super, idd metaalachtig, ik heb me daar al over gezet  :D
Die intake is geluid als je het wil, als ik een uitlaat zou nemen zou het met kleppen moeten zijn.

Offline Capitol

• Grand Prix Winner
« Reactie #418 Gepost op: 2 augustus 2020, 13:40:44 »
Een Carbon airbox klinkt niet metaalachtig vind ik. Het metaalachtig geluisd probleem bij een E46 M3 komt bijna altijd door een niet standaard uitlaat.
Het grote voordeel van een airbox op een E46 M3 vond ik juist dat het niet metaalachtig klinkt en dat het ook pas echt knap klinkt als je doorduwt. Dus niet altijd kabaal zoals je dikwijls wel hebt met een andere uitlaat. Het hangt er natuurlijk zoals altijd vanaf wat je zelf graag wil en hoort.

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #419 Gepost op: 2 augustus 2020, 14:23:44 »
S54 klinkt gewoon niet super, idd metaalachtig, ik heb me daar al over gezet  :D
Die intake is geluid als je het wil, als ik een uitlaat zou nemen zou het met kleppen moeten zijn.

Als ik mij niet vergis kan je dat perfect oplossen met rasp killers als je de sound niet zo leuk vindt. Onlangs een filmpje van gezien, met en zonder. Zeer groot verschil