Auteur Topic: [E46] Diagnose defect elektrische koelventilator  (gelezen 2171 keer)

Offline Chris

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
[E46] Diagnose defect elektrische koelventilator
« Gepost op: 22 juni 2015, 19:34:22 »
Vandaag gestart aan grote opkuis van mijn nieuw aanwinst, meteen op een extra probleem gestoten.
Koelventilator doet het niet, hierbij een how to voor een diagnose te stellen of de koelventilator al dan niet defect is:

Mogelijke symptomen:

-Motor oververhit -> ventilator springt niet aan
en/of
-Airco blaast warm tijdens file of stilstaan en blaast koud bij rijden

Diagnose:

Het makkelijkste is eerst na te gaan of de zekering defect is, dit is zekering nr 37 een 50AMP zekering.
Indien de zekering niet defect is kunnen we de spanning gaan meten op de stekker bovenaan links van de radiator.

De grote stekker is de aansturing van de ventilator, de kleine stekker zou een luchtdruksensor zijn maar pin me daar niet op vast en deze hebben we hier ook niet nodig.

Er zijn 3 draden op deze stekker:

Bruin : massa
Rood/grijs: +
Zwart: PWM signaal draad

-Tussen de rood/grijze draad en de bruine draad moet er 12v gemeten worden, deze is constant zelfs met het contact af en de deuren op slot.

-Indien er geen 12v is check of er 12v gemeten wordt als tussen de rode/grijze draad en een massapunt op de motor (pen van multimeter op ijzer gedeelte motorblok aansluiten volstaat)

-Indien er geen 12 is op de Rood/grijze en een massapunt dan is er ergens een kabelbreuk en dient de bekabeling doorgemeten te worden, dit kan door op verschillende plaatsen langs de bekabeling de naald van de multimeter door de kabel te prikken totdat er 12v gemeten wordt.
Op dat moment is er ergens na het geprikte punt een kabelbreuk en kan men het makkelijkst de draad doorsnijden en verlengen tot aan de ventilator of de breuk opzoeken en de draad herstellen.

-Indien er wel 12v gemeten wordt tussen de Rood/grijze draad en een massapunt, dan is er een breuk in de massakabel (bruin). Deze is ongeveer een 25cm lang en wordt aan de massa gelegd achteraan de linker koplamp, deze kan dan ook direct in zijn geheel vervangen worden door een andere kabel of hersteld worden.

-De zwarte draad draagt een PWM signaal dit is in leek termen een spannings bereik tussen 0.4V en 4.2V, dit door middel van pulsen.
Deze spanningswissel van 0.4V naar 4.2V dient om de snelheid van de ventilator te regelen 0.4V zijnde 90% snelheid 1.7V 50% 3V 30% en 4.2v is 0%.
Er is op deze draad geen signaal als de motor uit staat, bij motor aan op stationair met koude motor en airco uit meet men 4.2v
Indien hier geen spanning op wordt gemeten met draaiende motor, kan er een draadbreuk zijn (zie procedure hierboven voor de breuk te zoeken) of is de commando module defect.

-Indien op deze stekker alle voltages goed zijn is de elektrische ventilator defect!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan!

Addendum:

Het meten van het PWM signaal gebeurt het best met een oscilloscoop, ik vermoed dat niemand dit zal hebben...
Een goedkope multimeter zal niet altijd een correcte meeting weergeven en zal doorgaans 0.04v aangeven daar waar hij in werkelijkheid 0.4V geeft.
Dit komt doordat de spanning in pulsen wordt gegeven (0.4V-0V-0.4V-0V-0.4V....) en de multimiter geen PWM meting functie heeft ingebouwd.
Ervaring verteld mij dat indien motor uit 0V wordt gemeten met een multimeter en bij draaiende motor en airco aan 0.04V wordt gemeten, aangenomen kan worden dat het PWM signaal aanwezig is.

« Laatst bewerkt op: 23 juni 2015, 10:14:33 door Chris »
E46 320CI 2.2L 170pk

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
Re: Diagnose defect elektrische koelventilator
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2015, 19:45:38 »
Die defecte koelventilatoren is een bekend probleem.
Meestal is gewoon de weerstand stuk.
Maar die zijn niet los te koop.
Er is zelfs een terugroepactie geweest voor bepaalde modellen om deze koelventilator te vervangen.
Als deze ventilator niet werkt dan werkt de airco ook niet goed want de condenser word niet gekoeld.
Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline Brecht

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2015, 21:07:50 »
En even muggenziften  :-[, het is spanning meten en niet stroom meten, stroom is in A en spanning in V.

Maar dit geheel ter zijde, deftig uitgelegd  :thumbsup:

Offline Chris

• Warming Up
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2015, 10:15:19 »
En even muggenziften  :-[, het is spanning meten en niet stroom meten, stroom is in A en spanning in V.

Maar dit geheel ter zijde, deftig uitgelegd  :thumbsup:

:-[ aangepast  :thumbsup:
E46 320CI 2.2L 170pk

Offline Koenraad

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2019, 20:26:39 »
Hoe kan je de airco ventilator zelf testen???

Grt

Koen

Offline Koenraad

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2019, 20:30:59 »
Ik meet idd geen puls stroom met draaiende motor wel gaan de ohms omhoog betekend dat nu dat het werkt?

Grusse

Offline Jean

• Pole Position
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2019, 19:17:47 »
Opletten met weerstandsmetingen..

Weerstand meten over een stuurdoos = not done. Weerstandsmetingen doe je op een spanningsloos circuit en niet over regeleenheden.

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2019, 19:31:11 »
Hoe kan je de airco ventilator zelf testen???

Grt

Koen

Als de ventilator is uitgebouwd (of losgekoppeld van de auto) dan kun je die volgens mij enkel draaiende krijgen en dus testen, als je zelf een toestel hebt dat een PWM signaal kan opwekken. Dat zal niet iedereen in de keukenkast staan hebben en een andere manier kan ik niet meteen bedenken.

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2019, 19:34:52 »
Ik meet idd geen puls stroom met draaiende motor wel gaan de ohms omhoog betekend dat nu dat het werkt?

Grusse
Hier word ik niet veel wijzer van. Ik wil nog aannemen dat je met "puls stroom" het PWM signaal bedoelt, maar waar en hoe je dan die Ohms  meet en ziet omhoog gaan is me een raadsel.

En zoals Jean reeds opmerkt ... voorzichtig zijn met Ohm metingen aan een stuurdoos of andere elektronische schakelingen. De multimeter zet tijden een Ohm meting zelf een spanning op de meet-draden, wat al eens problemen kan geven in een stuurdoos. Bovendien hebben weerstandsmetingen van aansluitingen van een stuurdoos zelden zin.