Auteur Topic:  1980 - E23 - 728i automaat  (gelezen 9727 keer)

Offline stoffie

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: 1980 - E23 - 728i automaat
« Reactie #120 Gepost op: 15 december 2015, 23:18:56 »
Volgens mij is dat het waterventiel van de interieurverwarming. Lekt het klepje zelf?

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #121 Gepost op: 16 december 2015, 01:31:34 »
Volgens mij is dat het waterventiel van de interieurverwarming. Lekt het klepje zelf?

Ja klopt inderdaad! Ben er ondertussen zelf ook achter gekomen het de waterklep is voor de interieurverwarming. (part nr 64111376321)
De koelvloeistof lekt uit het klepje zelf ja, dus morgen eens kijken of ik de klep eventueel zou kennen repareren en anders word het een nieuwe he :)

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #122 Gepost op: 31 december 2015, 06:47:05 »
Ok, ik heb dus de waterklep eens gedemonteerd en uit elkaar gehaald, gekuisd en terug in elkaar gestoken. Resultaat: lekt nog steeds :D

De KVS loopt langs het staafje, waar de effectieve klep aan gemonteerd zit, langs de behuizing eruit... Ontbreekt er een dichting of is het gewoon verkeerd gemonteerd ofzo? Ik kan er niet aan uit...
Word dat gewoon een nieuwe klep bestellen? Of begrijp ik gewoon de goede werking van de klep misschien niet :D
Ik heb de klep getest in de open positie, weet niet of dat iets uit zou maken... Hopelijk is hier iemand die ervaring heeft met die klep en die mij kan vertellen hoe ze juist zou moeten werken en hoe ik ze eventueel kan testen??

Bedankt al op voorhand ;D

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #123 Gepost op: 8 januari 2016, 22:57:55 »
Ondertussen heb ik dan toch maar gewoon een nieuwe waterklep bij bmw geregeld. Blijkbaar is de e23 de enige wagen waar ze die bepaalde klep bij gebruiken, dus vandaar er waarschijnlijk ook niet veel mensen er veel van af weten...

De nieuwe klep zit op zijn plaats, de vacuumleidingen onder de roosters bij de 'ballenbak' heb ik aangesloten met een nieuw t-stukje, want dat was ook stuk...

Nu blijft er langs de kant van de motor 1 aansluiting voor een zwarte vacuum leiding open. Ik neem aan dit niet de bedoeling is en er een leiding spoorloos verdwenen is...
Ik heb wel geen flauw benul van naar waar er dan een vacuumleiding zou moeten gaan? Iemand hier raad voor mij?

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #124 Gepost op: 6 december 2019, 19:37:48 »
Wouw, was even zoeken naar deze draad  ;D enkele jaren niet meer bij gehouden hier...

Ondertussen is er al wel veel gebeurd, maar er moet ook nog veel gebeuren...

In de afgelopen jaren heb ik deze e23 op een zeer traag tempo, beetje bij beetje meer richting betrouwbaar en in principe dagelijks bruikbaar te krijgen. Dat doel is gelukkig bereikt ondertussen  :D

Grootste problemen die ik nog heb moeten overwinnen waren de dichtingen van de inlaat, de rotheid van de uitlaat en benzinetank, startproblemen en de verkeerde radiator.

De inlaat was erg vuil binnen en buiten, dus dat is allemaal terug netjes gemaakt en overal nieuwe dichtingen tussen gestoken.

De uitlaat was rot vanaf de spruitstukken, letterlijk elk deel vanaf daar, tot achteraan was compleet verloren... Op zoektocht gegaan naar 2dehands stukken en na veel mailen en rijden toch alle stukken bij elkaar kunnen krijgen. De voorpijpen had ik ook 2dehands gekocht, helemaal opgeschuurd en in hittebestendige lak gezet, maar bleken bij het monteren dat deze voor de vroege modellen waren (728, 730 en 733i) en dus niet uitkwamen op de middendemper. De juiste voorpijpen dan uiteindelijk maar nieuw gekocht bij BMW, want de zoektocht naar deftige 2dehands bleek nogal hopeloos!
Middendemper en einddemper waren wel 2dehands, maar nog in hele goede staat.

Hier zie je aan de uiteinden duidelijk het verschil tussen de uitlaat voor de vroege modellen en de latere. Lopen andere richting uit.

Benzinetank die onder de auto hing bleek toch echt niet meer goed te zijn, dus ook hiervoor op zoek gegaan naar een vervangen. Nieuw ook weer heel prijzig, en had een 2dehands gevonden die onlangs opgeknapt was voor een fractie van de nieuwprijs, dus die gehaald en gemonteerd.

Starten deed die soms probleemloos, en soms totaal niets... Ik wist dus wel dat het iets elektrisch moest zijn, kwestie van los contactje ofzo... Na heel veel zoeken en denken, uiteindelijk achterhaald dat het lag aan de achterkant van het contactslot dat was los gekomen. Deze zit normaal geborgd met ingeslagen kantjes in de zijkanten, maar was gewoon door tijd en gebruik los gekomen, waardoor en contact verlies was. Deze terug op zen plek gezet, geborgd en start weer probleemloos sindsdien  :D

De radiator was een heel ander verhaal... Degene die erin zat was van een recenter model, met dus het expansievat mee aan de radiator. Origineel is bij de e23 het expansievat los van de radiator, zoals er bij mij ook een vat was op de correcte plaats. Nu om dit ontlucht te krijgen mocht ik doen wat ik wou, ik kreeg ergens toch niet alle lucht weg. De motor bleef telkens warm lopen. Dan maar gaan zoeken achter de correcte radiator, ook 2de hands want nieuw was alweer heel erg prijzig en ook aftermarket niets voor te krijgen. Maar gelukkig had ik er 1 gevonden in hele goede staat ergens in Nederland bij een zaak waar ze enkel in oude BMW's deden, was de trip zeker waard!
Echter bleek dat ik een grote fout had gemaakt... Ik had geen rekening gehouden met het feit dat men e23 een automaatbak heeft, en de oliekoeler ervan mee geïntegreerd zit in de zijkant van de radiator. Natuurlijk had ik een mooie radiator gevonden, voor een handgeschakelde e23  :-\ typisch ik...

Maar geen erg, want je kan de olie koeler over bouwen werd mij verteld. Gelukkig had de vorige eigenaar de zijkant van de radiator waar de oliekoeler in zit gewoon van de originele radiator afgeslepen en was nog intact en aanwezig. Dus deze overgebouwd op de handgeschakelde radiator. Was best een klote klusje, maar het werkt  ;D

Komende zaken op de to-do list zijn voornamelijk de schokdempers, benzinemeter en kilometerteller, want die zijn nog allemaal stuk  ::)

Ondanks er enorm veel uren zijn gespendeerd en heel veel onderdelen en zaken die ik nog niet eens vernoemd heb gebeurd zijn, heb ik er niet zo veel foto's van  :-[
Maar toch wel enkele beauty shots die ik hier en daar heb kunnen maken, dus die wil ik wel ff delen  :)

Met @Jiri 

Enkei's blinken nog steeds :D

En nog eentje om mee af te sluiten  :razz:

Offline ADR

• World Champion
« Reactie #125 Gepost op: 7 december 2019, 13:12:37 »
goe bezig.
Dit zijn toch eindeloos schone wagens vind ik, vooral da gat  :P

Dave :thumbsup:

Offline Jiri

• Pre-Qualifying
  • **
  • BMW 728i
« Reactie #126 Gepost op: 8 december 2019, 10:44:11 »
Komt helemaal goed!
Oldtimermeeting 5 juni 2016 te Reet
BMW 728i E23
BMW 318i E46

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #127 Gepost op: 10 december 2019, 10:16:36 »
goe bezig.
Dit zijn toch eindeloos schone wagens vind ik, vooral da gat  :P

Dave :thumbsup:

Ik ben zeker en vast ook een 'kontenman' maar vind bij deze generatie bmw's toch vooral die haaien neus echt het indrukwekkende! De e23 heeft ook wel écht een lekkere dikke kont  ;D

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #128 Gepost op: 11 februari 2020, 15:20:56 »
Ondertussen werd het dringend tijd om in deze E23 nog eens wat centjes te pompen... Want aan de ophanging, de koeling en de remmen was nog wel wat te doen...

Heb dus volgende onderdelen allemaal nieuw in huis gehaald (of zijn nog onderweg) om de E23 weer wat beter te maken..

Schokdempers vooraan
Draagarmen vooraan
Flexibele remleidingen rondom
Hoofremcilinder
V-riemen
Rubbers montage alternator
Waterpomp en thermostaat
Silent blocks achteras
Oliefilter
Luchtfilter
Benzinefilter
Motorolie
Remolie
Koelvloeistof

En heb dan ook nog een 2dehands radiator gaan ophalen (nieuw is belachelijk duur gewoon) want degene die had was een knip en plak werkje en was niet meer 100% dicht. De vervanger zou wel dicht moeten zijn...

Ook heb ik gezien dat ik de verkeerde Rubbers heb besteld voor de achterste draagarmen, dus daarvoor moet ik nog eens de juiste bestellen...

Best wel wat uurtjes klussen om dat allemaal te vervangen, zoals dat gesukkeld met al die borgpinnen, fuck me seg!! Maar zal er achteraf alleen maar blij om zijn!

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #129 Gepost op: 11 februari 2020, 15:38:41 »
Vooraan stond de E23 op van die as steuntjes en met die storm Ciara die eraan kwam heb ik afgelopen zaterdag nacht toch maar even door gewerkt om hem terug op zen eigen poten neer te kunnen zetten, want zou het niet willen mee maken dat er een rukwind zou opkomen en die de auto dan gewoon van de steuntjes zou afblazen... Het was dan wel 2u 's nachts vooraleer ik dat doel bereikt had, maar kon tenminste gerust gaan slapen...