Auteur Topic:  Welke A2 motor  (gelezen 2131 keer)

Offline Laurent1602

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Welke A2 motor
« Gepost op: 27 mei 2015, 21:55:54 »
Ik speel al een tijdje met het idee om mijn A2 rijbewijs te behalen, en aangezien ik dit jaar 20 geworden ben begint het meer en meer te kriebelen :D
Ik heb al behoorlijk wat opgezocht, weet welke lessen enz ik moet volgen, maar welke moto en welke kosten daar nog aan verbonden zijn weet ik nog niet. Er was hier al een topic over welke eerste moto, maar die waren allemaal voor rijbewijs A.
Ik heb 3 kanshebbers gevonden:
- Suzuki GS500
- Honda CB500
- Kawasaki ER5

Iemand die de voor en nadelen van deze modellen kent of zijn ze behoorlijk gelijkaardig? Of andere tips? Buget zou rond de €1500 max liggen liefst (voor de motor zelf), en uiteraard liefst zo dicht mogelijk bij de 35kW ;D

Hij zou vooral gebruikt worden voor recreatief gebruik bij mooi weer, maar misschien ook wel om volgend jaar af en toe de afstand Kortrijk-Heverlee te doen. Zijn er nog belangrijke zaken die ik vergeet? Laat maar horen! :)
Wat kost de verzekering voor dit soort moto op mijn leeftijd bv?
- BMW 1602 '75
- BMW Z3 Coupé 2.8 '98
- Volvo V40 '17 - Bedrijfshok

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
Re: Welke A2 motor
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2015, 22:14:33 »
Ik zit in exact hetzelfde schuitje!  ;D
Enkel zijn de ouders hier er fel tegen...
Als ik ene koop zou ik me een CB500 aanschaffen.

Voor verzekering schat ik een +-350 a 400 :) Korting als je hem verzekerd waar je ouders ook zitten uiteraard...
Voor 1500 staan er redelijk veel knappe machines te koop  ^-^
• Saab 9-3 1.9TiD •

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2015, 22:18:00 »
Ik zit in exact hetzelfde schuitje!  ;D
Enkel zijn de ouders hier er fel tegen...
Als ik ene koop zou ik me een CB500 aanschaffen.

Voor verzekering schat ik een +-350 a 400 :) Korting als je hem verzekerd waar je ouders ook zitten uiteraard...
Voor 1500 staan er redelijk veel knappe machines te koop  ^-^

Ouders staan niet te springen maar ik heb niet de indruk dat ze gaan weigeren, misschien wel als het concreter wordt, ik zie wel :)
Verzekering valt wel mee als ik telkens een half jaar kan schorsen, 400€ vind ik iets te veel voor wat het zou zijn...

En waarom de CB500 tov de 2 andere? :)
- BMW 1602 '75
- BMW Z3 Coupé 2.8 '98

Offline Xasuntox

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2015, 22:18:09 »
Hey,

Om te beginnen het zijn alle 3 goede beginners motoren met ongeveer hetzelfde karakter, 2 cil in lijn.
Ik ga beginnen met de ER5 en de CB500, deze ga je een pak minder makkelijk vinden het zijn beide motoren die net over de 35 kW grens zitten en je gaat hier een A rijbewijs voor nodig hebben. Je kan opzoek gaan naar eentje met 25 kW papieren, maar die ga je moeilijk(er) vinden. Ook beide watergekoelde blokken.

Over de GS500 kan ik u wel veel vertellen. Ik heb enkele maanden geleden zelf ééntje gekocht een GS500E van 1991.
Ik heb 2 jaar lang het internet zitten afschuimen naar alle soorten motoren, uiteindelijk is het de GS500 geworden. Deze heeft 34,5 kW ofzo, dus ideaal voor het A2 rijbewijs. Daarnaast is het aanbod ook heel groot.

Toen ik de mijne kocht (nov 2014) had ik ook nog een A2, ondertussen heb ik een A maar dat heeft ook wel grotendeels gespeeld in mijn keuze. Ik heb de mijne gekocht voor 425 euro. Die motor startte nog, en deed alles wat hij moest. Hier en daar wat roest, oude banden. Enkel de remmen moesten nagekeken worden. Ondertussen heb ik daar alles samen een dikke 1400-1500 euro aan onderdelen in gestoken (olie, nieuwe banden, luchtfilter,... incl). Maar nu rijd ik wel met een zo goed als nieuwe motor. Enige kwaaltje dat de GS heeft motorisch is dat hij een olieverbruik kan hebben. Meestal is dit heel weinig, maar in sommige gevallen kan dit heel hoog worden (bij slecht onderhouden motors). Maar dit mag je niet tegen houden om de GS te kopen, zeer deftige moto en vooral heel goedkoop in onderhoud en simpele techniek.

Een GS kan je normaal wel vinden voor 1200-1500 euro. ééntje van 1500 euro zou al een heel mooi model moeten zijn.
Verder komen volgende kosten erbij:
Verzekering: 385 euro/jaar (20 jaar, BMW ook verzekerd)
Verkeersbelasting: 51 euro/jaar
BIV: 62 euro
Nrplaat: 30 euro

Dan heb je nog kosten voor je veiligheid. Helm, motorpak, laarzen,... dat hangt allemaal wat af van wat je wilt. Maar ook hier, als je goed zoekt kan je soms koopjes doen. Als je wat meer over de GS wilt weten kan je zeker mijn topic eens doornemen. Een BMW Funduro 650 zou je ook eens kunnen bekijken, deze komen ook in de categorie van het A2 rijbewijs dacht ik.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar. :)

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2015, 22:24:03 »
Bedankt voor de mooie uitleg! Het topic van je GS500 had ik al gezien, zal het nog eens wat aandachtiger doornemen dan!
Ik denk wel dat de andere ook voor A2 moeten lukken hoor als ik kijk op autoscout, daar staat bij allemaal toch 35kW :)

En voor de uitrusting ga ik ook eens kijken, goed punt nog! Wat is daar allemaal verplicht? Helm, pak en laarzen? Ook handschoenen?
- BMW 1602 '75
- BMW Z3 Coupé 2.8 '98

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2015, 22:30:25 »
Bedankt voor de mooie uitleg! Het topic van je GS500 had ik al gezien, zal het nog eens wat aandachtiger doornemen dan!
Ik denk wel dat de andere ook voor A2 moeten lukken hoor als ik kijk op autoscout, daar staat bij allemaal toch 35kW :)

En voor de uitrusting ga ik ook eens kijken, goed punt nog! Wat is daar allemaal verplicht? Helm, pak en laarzen? Ook handschoenen?

Verplicht is enkel de hoge schoenen die de enkels bedekken, en lange mouwen en lange broek. En handschoenen en helm ook natuurlijk. Maar ik zou toch gewoon een pak kopen. :razz:

Verder weet ik niet hoe het precies zit voor de CB en ER.
De CB500 komt op 43,2 kW
De ER5 36,5 kW.

Ofwel zijn dat er dan met 25 kW papieren (van de oude regeling nog). Papieren laten aanpassen naar 35 kW was 2 jaar geleden niet mogelijk. Ik vermoed dat het nog altijd niet mogelijk is, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2015, 22:39:05 »
Ja, een pak is sowieso best naar veiligheid toe, dus dat zal het wel worden inderdaad :thumbsup:

Ben je die 35kW snel beu of is dat al behoorlijk? Daar twijfel ik ook nog wat over, anders is het de extra kost misschien niet waard om via A2 naar A te gaan... Maar langs de andere kant moet ik voor A nog 4 jaar wachten en ik ben niet altijd even geduldig ;D
- BMW 1602 '75
- BMW Z3 Coupé 2.8 '98

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2015, 22:40:47 »
Ouders staan niet te springen maar ik heb niet de indruk dat ze gaan weigeren, misschien wel als het concreter wordt, ik zie wel :)
Verzekering valt wel mee als ik telkens een half jaar kan schorsen, 400€ vind ik iets te veel voor wat het zou zijn...

En waarom de CB500 tov de 2 andere? :)
Kameraad van mij rijd een leven lang Honda, de CB500 was zijn eerste ooit (model 1995). Oerdegelijke techniek en zeer gemakkelijk om er zelf aan te werken  ;)
Met een A2 mag je toch met 35kw rijden, of sla ik de bal hier helemaal mis?  :o

Van de website van de VAB:
Citaat
Het rijbewijs A2 is geldig vanaf 20 jaar voor motorfietsen met een maximumvermogen van 35 kW/47 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,2 kW/kg. De motorfiets mag niet afgeleid zijn van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen

;) Ik vind de looks van de CB500 ook nog knap...
Check zeker eens het YT kanaal van https://www.youtube.com/user/Schaaf/videos. Zijn rijstijl is eerder heel vlot te noemen maar de sound is geweldig alsook die kerel zijn liefde voor zijn CB'tje...  ;)
• Saab 9-3 1.9TiD •

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2015, 22:42:13 »
Ja, een pak is sowieso best naar veiligheid toe, dus dat zal het wel worden inderdaad :thumbsup:

Ben je die 35kW snel beu of is dat al behoorlijk? Daar twijfel ik ook nog wat over, anders is het de extra kost misschien niet waard om via A2 naar A te gaan... Maar langs de andere kant moet ik voor A nog 4 jaar wachten en ik ben niet altijd even geduldig ;D
@Odan.be is een fervent motard hier op BB. Als ik zijn woorden mag geloven is zo'n 35kw echt super want:
in het begin 'leer' je ermee rijden en doe je op het gemak. Daar je wat meer ervaring opdoet durf je het gas al eens wat meer draaien en die 500cc blokken hebben wel iets of wat van 'pit' om je dan ook vooruit te laten gaan  ;)
Hij groeit als het ware mee met jou als bestuurder  :thumbsup:
• Saab 9-3 1.9TiD •

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2015, 22:45:16 »

Ik ga zelf pas rijden komende weken dus daar kan ik niet echt op antwoorden. Momenteel voelt de moto die ik heb nog aan als heel snel (nu nog wel), trekt goed op, rijdt voldoende snel. Ik zou als ik wil met onbeperkt vermogen kunnen rijden en een zwaardere motor kopen. Maar dat lijkt me niet verstandig, ik moet nog ervaring opdoen. De GS is een goede beginners motor, heel makkelijke techniek dus je kan makkelijk alles zelf doen, onderhoudskosten zijn zeer laag aangezien ik nog student ben is dit ook wel van belang.

35 kW is niet veel maar ook niet weinig. Volgens mij zeker voldoende om te beginnen.
 :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2015, 22:47:38 door Xasuntox »

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2015, 22:53:17 »
Kameraad van mij rijd een leven lang Honda, de CB500 was zijn eerste ooit (model 1995). Oerdegelijke techniek en zeer gemakkelijk om er zelf aan te werken  ;)
Met een A2 mag je toch met 35kw rijden, of sla ik de bal hier helemaal mis?  :o

Van de website van de VAB:
 ;) Ik vind de looks van de CB500 ook nog knap...
Check zeker eens het YT kanaal van https://www.youtube.com/user/Schaaf/videos. Zijn rijstijl is eerder heel vlot te noemen maar de sound is geweldig alsook die kerel zijn liefde voor zijn CB'tje...  ;)

Ja, zo'n CB500 is inderdaad wel de mooiste van de 3, en qua geluid ook helemaal niet verkeerd! Dat YT kanaal ga ik direct eens bekijken!

@Odan.be is een fervent motard hier op BB. Als ik zijn woorden mag geloven is zo'n 35kw echt super want:
in het begin 'leer' je ermee rijden en doe je op het gemak. Daar je wat meer ervaring opdoet durf je het gas al eens wat meer draaien en die 500cc blokken hebben wel iets of wat van 'pit' om je dan ook vooruit te laten gaan  ;)
Hij groeit als het ware mee met jou als bestuurder  :thumbsup:

Dat klinkt alvast veelbelovend! :D

Ik ga zelf pas rijden komende weken dus daar kan ik niet echt op antwoorden. Momenteel voelt de moto die ik heb nog aan als heel snel (nu nog wel), trekt goed op, rijdt voldoende snel. Ik zou als ik wil met onbeperkt vermogen kunnen rijden en een zwaardere motor kopen. Maar dat lijkt me niet verstandig, ik moet nog ervaring opdoen. De GS is een goede beginners motor, heel makkelijke techniek dus je kan makkelijk alles zelf doen, onderhoudskosten zijn zeer laag aangezien ik nog student ben is dit ook wel van belang.

35 kW is niet veel maar ook niet weinig. Volgens mij zeker voldoende om te beginnen.
 :thumbsup:

Allright! Mocht de zin naar meer pk's toch snel komen weet ik dus waar ik een GS500 kan vinden ;D

Bedankt voor de goeie info iedereen, nu wil ik er nog sneller werk van maken (maar eerst examens vrees ik ;D )
- BMW 1602 '75
- BMW Z3 Coupé 2.8 '98

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2015, 23:00:08 »
Het geluid is normaal bij alle 3 motoren ongeveer hetzelfde, het zijn allemaal 2 cilinders in lijn.
CB500 zou ook mijn grootste voorkeur krijgen mocht ik nog kiezen. Honda is heel betrouwbaar, weinig ernstige kwaaltjes, en het hoogste vermogen. (want je kan de begrenzing er natuurlijk altijd af halen :razz: )

Wat de examens betreft veel succes, je bent niet alleen ;)
Mijn plaat is net aangevraagd en ik hoop ze te hebben na de examens. Als ik de tijd heb en het niet te ver rijden is wil ik altijd wel eens afkomen met de GS moest je dit willen, dan kan je meteen eens testen :thumbsup:

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2015, 23:09:37 »
Het geluid is normaal bij alle 3 motoren ongeveer hetzelfde, het zijn allemaal 2 cilinders in lijn.
CB500 zou ook mijn grootste voorkeur krijgen mocht ik nog kiezen. Honda is heel betrouwbaar, weinig ernstige kwaaltjes, en het hoogste vermogen. (want je kan de begrenzing er natuurlijk altijd af halen :razz: )

Wat de examens betreft veel succes, je bent niet alleen ;)
Mijn plaat is net aangevraagd en ik hoop ze te hebben na de examens. Als ik de tijd heb en het niet te ver rijden is wil ik altijd wel eens afkomen met de GS moest je dit willen, dan kan je meteen eens testen :thumbsup:

Bedankt :thumbsup:
Testen wordt moeilijk, heb momenteel nog geen idee hoe ik met zo'n ding moet rijden ;D Ik zie ook dat je van Leuven bent, dan is Kortrijk wel nog een eindje. Maar vanaf september ga ik op kot in Heverlee! Al hoop ik tegen dan misschien toch al mijn rijbewijs te hebben ;D
- BMW 1602 '75
- BMW Z3 Coupé 2.8 '98