Auteur Topic:  125cc klasse, wat te kiezen?  (gelezen 11696 keer)

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Trade Count: (+3)
  • Race Legend
Re: 125cc klasse, wat te kiezen?
« Reactie #60 Gepost op: 9 juni 2015, 13:50:56 »
Mijn zoektocht is ook volop aan de gang...m'n keuze is gevallen op een Sym Joymax 125.
Heb er eentje gevonden bij een dealer in Limburg. Denk dat het deze gaat worden...:)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
« Reactie #61 Gepost op: 9 juni 2015, 14:01:04 »
Mijn zoektocht is ook volop aan de gang...m'n keuze is gevallen op een Sym Joymax 125.
Heb er eentje gevonden bij een dealer in Limburg. Denk dat het deze gaat worden...:)
Daar ga je geen klagen aan hebben denk ik. Voor een 'grote brommer' te zijn vind ik dat die nog knappe styling heeft.
Ik zie mezelf later naar het werk met een motorscooter naar het werk gaan  :thumbsup:
• Saab 9-3 1.9TiD •

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #62 Gepost op: 9 juni 2015, 14:12:11 »
Het was dat of een Sym GTS 125.

Beide zijn vrij gelijkend, maar de joymax vind ik toch nog knappere uitstraling hebben!
Laatste dagen wat reviews bekeken en daar komt algemeen uit dat vooral de zitpositie énorm goed zou zijn voor zowel rijder als passagier.
Veel opbergruimte, zeer modern, deftig aanvoelend...en zelfs een badge van Suzuki of iets dergelijks waardig...

Qua rijden ook allemaal dik ok blijkbaar.

Heb er nu eentje gevonden bij een dealer...is nu 9 maand oud, daar nieuw gekocht, terug binnen gebracht met 3600km.
Zou in absolute topstaat zijn.

Ik kom er online uiteraard nog tegen maar beste van al is dat die 8 à 10.0000km hebben, geen garantie, en amper 100 of 200€ goedkoper.
Dan is de keuze snel gemaakt...deze heeft fabrieksgarantie tot 09/2016
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #63 Gepost op: 9 juni 2015, 14:31:36 »
Vanmorgend bel ik naar die winkel van zodra ze open waren...wat info gevraagd. heb er nog even nagedacht, internet nog eens afgezocht voor eventueel ander exemplaar...niet te vinden.
Dus ik besluit om de winkel terug te bellen en om te bevestigen dat ik hem wil! Maar...hij is intussen verkocht :( Was te denken aan die prijs...

Soms mag eens mens niet te veel twijfelen in't leven...
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #64 Gepost op: 9 juni 2015, 14:32:27 »
Vanmorgend bel ik naar die winkel van zodra ze open waren...wat info gevraagd. heb er nog even nagedacht, internet nog eens afgezocht voor eventueel ander exemplaar...niet te vinden.
Dus ik besluit om de winkel terug te bellen en om te bevestigen dat ik hem wil! Maar...hij is intussen verkocht :( Was te denken aan die prijs...

Soms mag eens mens niet te veel twijfelen in't leven...
Das jammer :/
• Saab 9-3 1.9TiD •

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #65 Gepost op: 9 juni 2015, 14:44:06 »
Ik zou toch gaan voor een schakelmoto.
Zelf op mijn 125cc'ke vind ik dat leuk, om perfect te proberen schakelen op het juiste moment. Dat is voor mij toch een flink stuk van de beleving. Ook al schakel je voor dood, dat is gewoon leuk imo.

Moet dringend de NX eens terug klaar maken, ofwel om de vriendin er mee te laten rijden, ofwel te verkopen.
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2015, 14:45:45 door jan.van.gent »

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #66 Gepost op: 9 juni 2015, 14:50:57 »
Ik snap je wel...ik heb vroeger nog een Aprilia RS125 gehad (2 takt dus :) ).
Dat was fun om mee te knallen (ging zo'n 150km/h). Maar ik wil nu comfortabel zitten en ook makkelijk met 2 kunnen rijden...
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline Xasuntox

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #67 Gepost op: 9 juni 2015, 18:26:18 »
Ik volg Jan hier in. Het schakelen vind ik ook een groot deel van de beleving. Maarja qua handigheid kan er aan zo'n scooter niet veel tippen. Maar voor rijplezier zou ik toch iets leuker uitkiezen.

En een mens mag inderdaad niet te veel twijfelen, het leven is aan de snelle ;D
Succes nog met het zoeken naar een motor :thumbsup:

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #68 Gepost op: 11 juni 2015, 23:42:07 »
Zoektocht is afgerond :)

Sym joymax 125i staat thuis!
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #69 Gepost op: 3 april 2017, 09:14:07 »
Effe dit topic onder het stof te halen  >:D

Vanwege toekomstige redenen ben ik zo wat aan het opzoeken en bekijken van 125cc als weekendvervoer.
Reden : nieuwe job en in de zomer een leasebak ter beschikking. De bmw zal dan niet blijven.
Mijn eerste gedacht was om voor een oldie te gaan. Maar na alles wat te over wegen en de broer & een vriend te bekijken qua kosten, ga ik uiteindelijk voor een 125cc gaan.

Mijn motorijbewijs ga ik in het begin zeker nog niet doen omdat ik elk weekend kan meerijden met de broer zijn triumph speed triple 955i. Als ik dan eventueel toch ervoor ga, dan staat er thuis nog een F650 GS ook te wachten op mij  ^-^

Dus eigenlijk  (net zoals bij @Nostra denk ik ) dient dit om te rijden in het weekend en wat te sparen (voor aan mijn huis verder te kunnen bouwen in Hongarije.)

Heb men ander speeltje voor in het weekend die nu ook als daily fungeert en ik wat meer wil sparen.

Qua types kijk ik naar alles behalve die 'moderne' daxen, de msx125 van Honda bv, dat is me wat te klein.Voor de rest ben ik nog aan het kijken en info aan het vergaren, maar er zoveel om naar te kijken...

Ik vroeg me af of er (zeker qua looks) nog andere 125cc motoren zijn die de looks hebben van een volwassen motor zoals de duke?

Ik ben hier redelijk nieuw in qua opzoekwerk etc, dus geen idee of het dan bv wijs is om een nieuwe te kopen of een 2dehands ?
En bij 2de hands, waar naar te kijken ? Kan je zelf makkelijk onderhoud doen ? ETC...
E91 '09 318d : 248k-SOLD - E46 '02 320i 173k - SOLD - BMW F650GS '04 - SOLD - SUZUKI GSF650 '11 - KAPUTSKI - Next Motorcycle : waiting for 2019..
Firmawagen : Opel Astra 1.6 Cdti Ecotec (5 Deurs & Full Option)

Offline Ben.

• World Champion
« Reactie #70 Gepost op: 3 april 2017, 10:04:06 »

Ik vroeg me af of er (zeker qua looks) nog andere 125cc motoren zijn die de looks hebben van een volwassen motor zoals de duke?

Yamaha YZF-R125
Yamaha MT-125
KTM RC125
Suzuki GSX-R125
Suzuki GSX-S125

:thumbsup:

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #71 Gepost op: 3 april 2017, 10:15:14 »

Vanwege toekomstige redenen ben ik zo wat aan het opzoeken en bekijken van 125cc als weekendvervoer.
Reden : nieuwe job en in de zomer een leasebak ter beschikking. De bmw zal dan niet blijven.
Mijn eerste gedacht was om voor een oldie te gaan. Maar na alles wat te over wegen en de broer & een vriend te bekijken qua kosten, ga ik uiteindelijk voor een 125cc gaan.

Mijn motorijbewijs ga ik in het begin zeker nog niet doen omdat ik elk weekend kan meerijden met de broer zijn triumph speed triple 955i. Als ik dan eventueel toch ervoor ga, dan staat er thuis nog een F650 GS ook te wachten op mij  ^-^

Dus eigenlijk  (net zoals bij @Nostra denk ik ) dient dit om te rijden in het weekend en wat te sparen (voor aan mijn huis verder te kunnen bouwen in Hongarije.)

Heb men ander speeltje voor in het weekend die nu ook als daily fungeert en ik wat meer wil sparen.

Qua types kijk ik naar alles behalve die 'moderne' daxen, de msx125 van Honda bv, dat is me wat te klein.Voor de rest ben ik nog aan het kijken en info aan het vergaren, maar er zoveel om naar te kijken...

Ik ben hier redelijk nieuw in qua opzoekwerk etc, dus geen idee of het dan bv wijs is om een nieuwe te kopen of een 2dehands ?
En bij 2de hands, waar naar te kijken ? Kan je zelf makkelijk onderhoud doen ? ETC...
Als je toch een F 650 heb staan, zou ik gewoon voor je motorrijbewijs gaan imo.

Ik heb niets tegen 125cc's, zelf al veel plezier op beleefd, maar het is niet voor iedereen.
Als je dan al spreekt dat de 125cc er volwassen moet uitzien, dan vrees ik dat je teleurgesteld gaat zijn van hoe zoiets er van dicht bij uit ziet, de hoeveelheid aan power (of gebrek aan), en het triestig geluid wegens geen cc's.

Als je daarintegen kan genieten van rustig cruisen tot max. 80-90 km/u, genieten van het perfecte schakelmoment te vinden in de minieme powerband, ... dan is dat je ding.

Persoonlijk zou ik NOOIT voor een 125cc racer lookalike gaan. Een hoogpoter 125cc zit veel relaxter, kan je je nog mee amuseren op grindpaden,...

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #72 Gepost op: 3 april 2017, 10:16:54 »
Is een totaal ander model dan je zoekt, maar zonder motorrijbewijs mag je ook met een Piaggio MP3 400LT rijden.
Qua power is dat wel een wereld van verschil, nl 34pk / 37Nm, dat is meer dan het dubbele van een 125cc ...

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #73 Gepost op: 3 april 2017, 10:25:32 »
Net eens opgezocht, zo een spel weegt >200 kg  :o 

Mij fazer weegt er 190, mijn cagiva elefant woog 185 kg, mijn yamaha wr250F weegt er 115 kg.
Enkel mijn bmw K1100rs deed slechter (268 kg)

Offline Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • BRZ addict
« Reactie #74 Gepost op: 3 april 2017, 10:46:07 »

Ik ga wss toch voor een goedkoper dailyke gaan dan een motor.

Als er een motor zou komen. Direct voor een deftige chopper gaan.

Maar dit is echt nog niet voor direct, de daily daarintegen hoop van binnen 2 jaar iets te hebben.
Subaru BRZ (Boxerengine, Rearwheel drive & Zenith) Ben Hur daily trackinspired roadcar in progress
Not speed, but enginesounds are addictive!
there are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #75 Gepost op: 3 april 2017, 10:49:49 »
Een sjopper, dat begrijp ik niet bij iemand die ook wel graag eens een bochtje pakt...

Op vlak van goedkoop rijden is er niets wat een 125cc klopt. Een Honda SH125 scooter is zowat het goedkoopste waar me je mee kan rondbollen. Kunnen veel km's aan, goedkoop in onderhoud, 2 l/100 km verbruik,...

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #76 Gepost op: 3 april 2017, 10:57:15 »
Als je toch een F 650 heb staan, zou ik gewoon voor je motorrijbewijs gaan imo.

Ik heb niets tegen 125cc's, zelf al veel plezier op beleefd, maar het is niet voor iedereen.
Als je dan al spreekt dat de 125cc er volwassen moet uitzien, dan vrees ik dat je teleurgesteld gaat zijn van hoe zoiets er van dicht bij uit ziet, de hoeveelheid aan power (of gebrek aan), en het triestig geluid wegens geen cc's.

Als je daarintegen kan genieten van rustig cruisen tot max. 80-90 km/u, genieten van het perfecte schakelmoment te vinden in de minieme powerband, ... dan is dat je ding.

Persoonlijk zou ik NOOIT voor een 125cc racer lookalike gaan. Een hoogpoter 125cc zit veel relaxter, kan je je nog mee amuseren op grindpaden,...

Daarmee dat ik dit dus aanhaal : Ik twijfel nog heel erg voor een 125cc of direct rijbewijs A.
Die BMW staat al enkele maanden stil en daar scheelde iets mee, dus dat zijn, voor mij, kosten waarvan ik niet weet hoeveel die kosten..
En rijbewijs heb ik ook aan gedacht, maar ik denk dat ik mezelf voorgelogen heb met het feit dat dit direct een kleine 1000€ is om die opleiding te volgen, en dan heb ik nog geen moto, denk dat daar het schoentje knelt in mijn hoofd  :-\

E91 '09 318d : 248k-SOLD - E46 '02 320i 173k - SOLD - BMW F650GS '04 - SOLD - SUZUKI GSF650 '11 - KAPUTSKI - Next Motorcycle : waiting for 2019..

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #77 Gepost op: 3 april 2017, 10:57:52 »
Is een totaal ander model dan je zoekt, maar zonder motorrijbewijs mag je ook met een Piaggio MP3 400LT rijden.
Qua power is dat wel een wereld van verschil, nl 34pk / 37Nm, dat is meer dan het dubbele van een 125cc ...

Inderdaad ander totaal model, maar daar zie ik mezelf dus nooit mee rijden.. BAH  :blink:

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #78 Gepost op: 3 april 2017, 11:00:49 »
Ik ga wss toch voor een goedkoper dailyke gaan dan een motor.

Als er een motor zou komen. Direct voor een deftige chopper gaan.

Maar dit is echt nog niet voor direct, de daily daarintegen hoop van binnen 2 jaar iets te hebben.

Een sjopper, dat begrijp ik niet bij iemand die ook wel graag eens een bochtje pakt...

Op vlak van goedkoop rijden is er niets wat een 125cc klopt. Een Honda SH125 scooter is zowat het goedkoopste waar me je mee kan rondbollen. Kunnen veel km's aan, goedkoop in onderhoud, 2 l/100 km verbruik,...

Een sjopper spreekt me niet aan.
Het 'nadeel' van mijn kant denk ik is dat ik het gewoon ben om op de broer zijn 955i mee te rijden en te knallen...
Weliswaar weet ik dat ik niet moet beginnen met zo een moto. Ik weet ook dat je daar rustig mee kan rijden, maar 'als de kat van huis is dansen de muizen' geldt in mijn geval..

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #79 Gepost op: 3 april 2017, 11:03:40 »
Daarmee dat ik dit dus aanhaal : Ik twijfel nog heel erg voor een 125cc of direct rijbewijs A.
Die BMW staat al enkele maanden stil en daar scheelde iets mee, dus dat zijn, voor mij, kosten waarvan ik niet weet hoeveel die kosten..
En rijbewijs heb ik ook aan gedacht, maar ik denk dat ik mezelf voorgelogen heb met het feit dat dit direct een kleine 1000€ is om die opleiding te volgen, en dan heb ik nog geen moto, denk dat daar het schoentje knelt in mijn hoofd  :-\

Geen idee wat een rijbewijs tegenwoordig kost... Ik heb het nog afgelegd in het oude systeem, was toen een €400 voor minimum aantal lessen.

Dan nog een €500 voor je eerste uitrusting. (€150 voor helm, €300 voor broek en vest samen, €50 handschoenen, €50 schoenen)

Een motor kan je goedkoop 2e hands kopen als je niet te kieskeurig bent.
Ikzelf koop mijn motoren altijd als ze op de bodem prijs beland zijn, en het enkel meer kan toenemen.
Mijn BMW K1100rs gekocht voor €900, verkocht na 2 jaar genieten zonder kosten buiten onderhoud voor €1400
Mijn Cagiva gekocht voor €1100, verkocht na 2 jaar (maar ook wel wat kosten gedaan) voor €1800
Mijn huidige Yamaha fazer fzs600 gekocht voor €900. Hier tot nu toe een €3-400 aan kosten aan gedaan (verse bandjes, onderhoudje, carbu revisie) en rijdt prima nu en is klaar voor veeel km's. Naast de kosten ook wel een €300 voor verbeteringen (carbon uitlaat, koffer set).

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #80 Gepost op: 3 april 2017, 11:14:03 »
Geen idee wat een rijbewijs tegenwoordig kost... Ik heb het nog afgelegd in het oude systeem, was toen een €400 voor minimum aantal lessen.

Dan nog een €500 voor je eerste uitrusting. (€150 voor helm, €300 voor broek en vest samen, €50 handschoenen, €50 schoenen)

Een motor kan je goedkoop 2e hands kopen als je niet te kieskeurig bent.
Ikzelf koop mijn motoren altijd als ze op de bodem prijs beland zijn, en het enkel meer kan toenemen.
Mijn BMW K1100rs gekocht voor €900, verkocht na 2 jaar genieten zonder kosten buiten onderhoud voor €1400
Mijn Cagiva gekocht voor €1100, verkocht na 2 jaar (maar ook wel wat kosten gedaan) voor €1800
Mijn huidige Yamaha fazer fzs600 gekocht voor €900. Hier tot nu toe een €3-400 aan kosten aan gedaan (verse bandjes, onderhoudje, carbu revisie) en rijdt prima nu en is klaar voor veeel km's. Naast de kosten ook wel een €300 voor verbeteringen (carbon uitlaat, koffer set).

Opgezocht en de goedkoopste dat ik nu vind is lefevere in Halle voor 900€ voor de 12uur en examenbegeleiding.

Uitrusting heb ik eigenlijk alleen een helm (er ligt een helm maar een kapotlelijke dat het is) & schoenen nodig. Vest, broek & handschoenen heb ik al, van elk 2 paar zelf.. Dus dat valt wel mee denk ik.

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #81 Gepost op: 3 april 2017, 11:14:43 »
Zou tegenwoordig rond de 700 euro zitten ...

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #82 Gepost op: 3 april 2017, 11:16:46 »
Opgezocht en de goedkoopste dat ik nu vind is lefevere in Halle voor 900€ voor de 12uur en examenbegeleiding.

Uitrusting heb ik eigenlijk alleen een helm (er ligt een helm maar een kapotlelijke dat het is) & schoenen nodig. Vest, broek & handschoenen heb ik al, van elk 2 paar zelf.. Dus dat valt wel mee denk ik.

Nice.
Als je dan een Yamaha fzs600 koopt voor €1000-€1500, heb je een ideale start motor waar je ook gerust verder op kan door groeien.
Zo een 4cyl yamaha is zacht van karakter in lage toeren, gaat je daar niet vlug verrassen. In hoge toeren heb je een totaal ander karakter waar je volop van kan genieten na je wat ervaring hebt opgedaan.
Een 2cyl zoals SV650 is ook de max, maar heeft een pak meer koppel, minder topvermogen/toeren. Dit is imo iets minder geschikt als beginner.

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #83 Gepost op: 3 april 2017, 11:38:59 »
Zou tegenwoordig rond de 700 euro zitten ...

700 euro is inderdaad voor de 9uur en dan voorlopig rijbewijs.
Ik zou dan, als ik het doe, direct voor de volledige cursus gaan en dan heb ik ook direct mijn definitief rijbewijs en moet ik geen 1 jaar wachten.

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #84 Gepost op: 3 april 2017, 11:41:28 »
Nice.
Als je dan een Yamaha fzs600 koopt voor €1000-€1500, heb je een ideale start motor waar je ook gerust verder op kan door groeien.
Zo een 4cyl yamaha is zacht van karakter in lage toeren, gaat je daar niet vlug verrassen. In hoge toeren heb je een totaal ander karakter waar je volop van kan genieten na je wat ervaring hebt opgedaan.
Een 2cyl zoals SV650 is ook de max, maar heeft een pak meer koppel, minder topvermogen/toeren. Dit is imo iets minder geschikt als beginner.

Net nog is aan de broer gevraagd hoeveel hij de 650 gekocht heeft en gaat verkopen als hij hem in orde heeft gezet. Voordeel hiervan is dat de BMW binnen de familie blijft dan (eerst van el padre, dan de broer en misschien mezelf  >:D )

Als die me te duur is voor wat hij waard is, nog geen idee natuurlijk, dan is het uitkijken.

Maar eerst nog is bekijken voor het rijbewijs.. De centen zijn er wel, maar dat ze daar thuis akkoord mee gaan zijn is iets anders..

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #85 Gepost op: 3 april 2017, 12:18:54 »

Goh ja, ik heb daar toch wel een tijdje leut mee gehad.  :)
Maar ik sluit me wel aan bij het feit dat het gebrek aan power en sound wel snel saai wordt.

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #86 Gepost op: 3 april 2017, 13:13:50 »
700 euro is inderdaad voor de 9uur en dan voorlopig rijbewijs.
Ik zou dan, als ik het doe, direct voor de volledige cursus gaan en dan heb ik ook direct mijn definitief rijbewijs en moet ik geen 1 jaar wachten.

Ik denk niet dat je een jaar moet wachten.
Je mag niet later dan 1 jaar na theorie je praktisch examen doen.
Vroegste is 3 of 6 maanden? Daar ben ik niet zeker van.

Enige dat je niet mag met voorlopig rijbewijs is in het buitenland rijden :)
Allez, dat was toen ik het deed toch zo.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #87 Gepost op: 3 april 2017, 13:39:30 »
Ik denk niet dat je een jaar moet wachten.
Je mag niet later dan 1 jaar na theorie je praktisch examen doen.
Vroegste is 3 of 6 maanden? Daar ben ik niet zeker van.

Enige dat je niet mag met voorlopig rijbewijs is in het buitenland rijden :)
Allez, dat was toen ik het deed toch zo.

Met de regeling ben ik neit 100% mee, dus dat is bellen met een rijschool en het verschil vragen. Wel eerst nog wat bespreken thuis en met de broer. Is ook om int weekend met de jongeste broer achterop wat toertjes te rijden, met de oudere broer en zijn vrouw op hun moto :) Mama heeft schrik van moto's na trauma en le padre heeft kapotte rug spijtig genoeg  :-\

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #88 Gepost op: 3 april 2017, 16:07:32 »
Correctie op de moto : Het is de F650 GS dat de broer nog heeft staan.  :)