Auteur Topic:  1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress  (gelezen 6509 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline revtor

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 515
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #30 Gepost op: 30 april 2015, 10:39:20 »
via een kennis in vallejo (USA). hij laat ze specifiek maken op maat.
heb wel de hoofdprijs moeten betalen: 30 dollar per paar. (gelukkig stond de dollar nog laag)

indien interesse kan ik eens horen of hij er nog te koop heeft?

Ik heb geen koolborstels nodig maar ik vroeg me af of je misschien een kant-en-klare vervanging had gevonden...

Vallejo USA? Ik veronderstel dat die persoon "dragon850" is?

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #31 Gepost op: 30 april 2015, 11:20:13 »
klopt!

hij was eerst weigerachtig (omdat hij blijkbaar ook vernieuwde dk's verkoopt). toen ik echter vorig jaar in CA was heb ik nogmaals met hem contact opgenomen en toen is hij wel overstag gegaan.
normaal moet je die volgens mij in europa ook wel ergens terugvinden. zijn bosch componenten...

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #32 Gepost op: 29 mei 2015, 15:11:27 »
eindelijk tijd gevonden deze week om wat uurtjes verder te werken.
was begin deze maand aan een setje nieuwe inlaatrubbers geraakt als new old stock. Die kerel wist duidelijk niet wat deze waard zijn want heb ze alle 4 voor 40 euro meegekregen in gesloten BMW verpakking...  :clap: :clap:
heb ze vervangen en onmiddellijk ook de collectoren terug gemonteerd.






Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #33 Gepost op: 29 mei 2015, 15:16:31 »




ook ben ik begonnen met het demonteren van de achterbank. ik moet namelijk nog een aantal benzineleidingen vervangen aan de brandstoftank. ook onmiddellijk een nieuwe brandstofpomp bij BMW bestelt. zelfs met korting nog een erg duur stuk... maar zo zijn we zeker dat we de komende jaren probleemloos kunnen bollen. nu wachten op levering...


Offline vts03

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
  • Men's mind, once stretched by a new idea, never re
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #34 Gepost op: 29 mei 2015, 16:33:20 »
eindelijk tijd gevonden deze week om wat uurtjes verder te werken.
was begin deze maand aan een setje nieuwe inlaatrubbers geraakt als new old stock. Die kerel wist duidelijk niet wat deze waard zijn want heb ze alle 4 voor 40 euro meegekregen in gesloten BMW verpakking...  :clap: :clap:
heb ze vervangen en onmiddellijk ook de collectoren terug gemonteerd.

Dan heb je dik 500€ bespaard :clap: Die je dan meteen in je benzinepomp geïnvesteerd hebt ;D
Men's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10017
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #35 Gepost op: 29 mei 2015, 20:07:33 »
Met die inlaatrubbers heb je geluk gehad want als je die nog vind dan vragen ze er meestal de goudprijs voor.
Een mens mag al eens geluk hebben als hij met een E31 bezig is.
Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2015, 21:28:23 »
Dit weekend de benzinepomp en benzinefilters vervangen. Ook daar alle leidingen vervangen, de houders gestraald en opnieuw gelakt. Zal nu niet zo snel meer roesten :)






Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #37 Gepost op: 10 juni 2015, 21:33:23 »
Nadien 2 achterste lagers vervangen. Tijdens de vervanging ook achterste schijven en blokken vervangen. Nadien remvloeistof vernieuwd, het was nodig... :blink:




Offline Monky

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10788
  • Freude am Fahren
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #38 Gepost op: 10 juni 2015, 21:44:17 »
Knap werk  :thumbsup:
The Daily  -  F20 125d      
The Oldie  -  E30 318iS

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9820
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #39 Gepost op: 10 juni 2015, 21:52:50 »
Goed bezig. Dat wordt op z'n minst een betrouwbare 850.  :thumbsup:

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2370
  • Snowy, the white shark
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #40 Gepost op: 11 juni 2015, 09:42:02 »
jaloers op de auto en op uw kennis  :wtf: . Knap werk!!!
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 686
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #41 Gepost op: 11 juni 2015, 19:12:10 »
Mooi werk hier, zeker de juiste beslissing om een aantal zaken preventief te vervangen zo heb je er in de toekomst nog veel plezier van  :thumbsup:

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #42 Gepost op: 12 juni 2015, 06:59:44 »
Knappe werken! Was die evian fles de oude remolie, want dezes is echt enorm zwart.
BMW 1502-1975

Offline vts03

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
  • Men's mind, once stretched by a new idea, never re
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #43 Gepost op: 12 juni 2015, 08:08:57 »
Was het eenvoudig om de oude benzinepomp uit de tank te halen :blink: Die vlotter is een fragiel ding..
Ziet er wel goed uit :thumbsup:
Men's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #44 Gepost op: 12 juni 2015, 09:25:31 »
Knappe werken! Was die evian fles de oude remolie, want dezes is echt enorm zwart.

ja... de foto bedriegt wel wat door de belichting maar ze was aan vervanging toe  :blink:

Was het eenvoudig om de oude benzinepomp uit de tank te halen :blink: Die vlotter is een fragiel ding..
Ziet er wel goed uit :thumbsup:

super eenvoudig, tot mijn grote verassing... ik heb het meeste moeite gehad om de 'dop' van de benzinetank eraf te draaien. als je de nieuwe pomp zo wat 'schuin' in de tank steekt gaat de vlotter er eerst in en heb je geen risico op beschadiging. Wel goed oppassen dat de pomp correct teruggeplaatst wordt zodat die metalen pin terug in de behuizing zit.

op mijn todo lijstje staan nog een aantal taken die jij dacht ik ook al hebt uitgevoerd:
- het demonteren van achterbrug
- revisie van stuurhuis

als je wat tips hebt om deze werken eenvoudiger te laten verlopen hoor ik het graag  :thumbsup:

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1828
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #45 Gepost op: 12 juni 2015, 09:45:37 »
Topic van slechts 2 pagina's, maar er is al een shitload werk gebeurd. Goed bezig aan deze prachtige coupé.

Dave  :thumbsup:

Offline vts03

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
  • Men's mind, once stretched by a new idea, never re
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #46 Gepost op: 12 juni 2015, 10:01:43 »
Als je het stuurhuis wil verwijderen doe je dit volgens mij het best via de motorruimte. LMM + motorolie (filterhuis) en leidingen naar de motor + alternator en hier en daar wat slangen verwijderen. Dan kan je voorzichtig het stuurhuis langs boven weghalen. Wel moet je langs onder een aantal bevestigingen kunnen losmaken. Voor het gewricht aan de stuurstang heb ik bij BMW het correcte hulpstuk => 31 2 160 gehaald (anders doe je de mof stuk).

Bij ZF zou ik niet langsgaan voor revisie, te duur. De revisieset 32 13 1 134 714 die BMW aflevert is onvolledig, dus ook niet doen.

Voor het verwijderen van de achterbrug moet je volgens mijn ervaring:
-uitlaat + cats verwijderen (dan kan je ook langs boven kijken of de isolatie rond de uitlaat nog naar behoren is)
-onder de handrem 2 moeren van de kabels losmaken
-remleidingen losmaken en vervangen
-kabels van ASC en snelheidssensor op diff losmaken
-schokbrekers losmaken
-cardan tussen automaat en diff losmaken (kan blijven hangen aan automaat) Wel tussenophanging van de cardan markeren met stift om achteraf deze opnieuw in het center te plaatsen)
-2 bouten aan weerszijde van de ophanging en 4 (grote) bouten van de achterbrug en je kan hem helemaal laten zakken.

Ik heb dit zonder brug gedaan op blokken, maar is niet aan te raden. Was een verdomd zware klus. Je kan ook alles apart demonteren (diff + ophanging) en daarna je brug, misschien eenvoudiger.

Wanneer je de achterbrug weggehaald hebt is het een kleintje om je tank te verwijderen. Dit zou ik ook aanraden, je kan overal makkelijk bij + alle benzineleidingen easy vervangen. Bij mij was de roestduivel al aanwezig tussen tank en carrosserie. Dus die kan je ook ineens aanpakken

Men's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

Offline LodewijkV

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2177
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #47 Gepost op: 29 juli 2015, 10:41:10 »
Leuk om nog eens zo'n topic te lezen, knap werk! :bow:
Give a man a fish and he eats for a day, but give a man an M5 on the Nürburgring and he smiles for a lifetime.

BMW E39 M5 '99
BMW E39 525d '03
BMW E85 Z4 2.5i '04
BMW F11 520dM '11

Offline Dhr. Theissen

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 170
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #48 Gepost op: 13 november 2016, 18:00:08 »
Prachtige wagen!. Chapeau voor al het werk dat je erin steekt!. Zo moet het!. Vraagje: heb je de bougiekabels door oem vervangen of?. Wat zijn daarin de beste mogelijkheden?.

Mvg

Offline Zeuneke

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 33
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #49 Gepost op: 25 november 2016, 19:44:44 »
Glenn, mooi project ! met een prachtige detailering van de losse componenten, ik weet uit ervaring ...daar kruipt veel tijd in !

misschien eens een technisch /babbel dagje organiseren ? Ik denk wel dat we iets kunnen regelen met G&A in turnhout als locatie ...


zeuneke

Offline mister bean

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Love the 8 series
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #50 Gepost op: 11 februari 2017, 15:31:49 »
Hoi Allen,
ik heb net jullie "work in progress" gelezen. :thumbsup:
ik ben blij dat er nog mensen zijn die zoveel zelf kunnen aan de 8  8)
ik heb er zelf ook één, heb zowat hetzelfde gedaan als Glenn.D, het is en zalige wagen :exited:, maar het is een lopende rekening :-\

Trouwens aangenaam allen, ik ben Pascal, en ben de Ambassadeur van de ClubE31.be club.
zijn er nog leden hier van de club op het Forum?

Offline John Locke

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 6
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2017, 19:03:37 »
Waar heb je die filtertjes en O ringen voor de injectoren eigenlijk gehaald? Ik vind ze alleen maar op Ebay US.

Offline Jackske1981

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 203
  • F02 730Ld - E31 850i - E30 318i cabrio
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #52 Gepost op: 28 februari 2017, 15:20:38 »
Knap hoor, goed bezig!

Ik krijg een deja-vu gevoel als ik dit hier allemaal lees. Maar goed dat je het doet zoals het hoort!



Offline Jackske1981

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 203
  • F02 730Ld - E31 850i - E30 318i cabrio
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #53 Gepost op: 28 februari 2017, 15:21:40 »
Trouwens aangenaam allen, ik ben Pascal, en ben de Ambassadeur van de ClubE31.be club.
zijn er nog leden hier van de club op het Forum?

Check!

Offline Trotterke

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 257
  • Loving my beemer
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #54 Gepost op: 28 februari 2017, 20:18:39 »
Machtige auto , en machtige eigenaar met zo'n kennis en kunnen.
Veel rijgenot toegewenst in de toekomst!

 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Trotterke: - Mini Cooper S Cabrio (R53)
Before:X5 m50d (E70) / 535d (E61) - 525d (E39) Touring

Offline Mcoupe

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 1
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #55 Gepost op: 3 augustus 2017, 23:49:58 »
Hey Allen ,
Nog plaats voor een nieuwkomer ? :)
 Sinds vorige jaar ben ik trotse eigenaar van een 850 uit '91 !!! 8)
Wat natuurlijk wil zeggen dat ik er toch wel enige werk in zal moeten steken , maar met plezier!!!
Na wat surfen kwam ik terecht en zag interessante post,s , dus hier ben ik dan :).
De werken van ondermeer Glenn. D vind ik 👍 Respect !! En nu blijkt ook dat wij uit dezelfde regio zijn. ,dus ik hoop dat we elkaar kunnen helpen!!
Alvast aangenaam .
Groeten Harun
 :///M:
Mpower

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2370
  • Snowy, the white shark
Re: 1992 - E31 - BMW 850i - Work In Progress
« Reactie #56 Gepost op: 6 augustus 2017, 18:04:23 »
Welkom op BB. Stel je auto eens in een nieuwe rubriek voor met wat foto's  :thumbsup: . Ben benieuwd.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold