Auteur Topic:  1993 - E31 - 850CSI- individual- foto's  (gelezen 12658 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3126
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #30 Gepost op: 19 april 2015, 22:19:02 »
Altijd leuk zo klussen, komt helemaal goed hier! :thumbsup:
1995 - BMW E36 M3 3.0
2016 - Renault Megane RS CUP 275
2018 - Škoda Octavia Combi RS 230

Offline revtor

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 515
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2015, 08:56:31 »
Gefeliciteerd met je aankoop! Altijd leuk om hier nog een 850CSi tegen te komen. De kilometerstand is hoog maar zou bij goed onderhoud geen probleem mogen zijn. Verder ziet de optielijst er rijk gevuld uit. Aan de buildsheet te zien vermoed ik dat je al contact hebt gehad met 8coupe.com maar mocht dat niet het geval zijn zou ik je willen vragen de wagen daar te registreren. Geen verplichting uiteraard!

Wat ik wel jammer vind is dat iemand een gat heeft gemaakt in de houtinleg rond de schakelpook (wat is dat ding links onder?).

Interieur: Zwart leder individual ( alles bekleed met leder, dashboard, middenconsole, zonnekleppen, ...) ..prachtig  :thumbsup:

Alvast een tip voor de lederen dashboardbekleding: Vermijd langdurige blootstelling aan felle zon en voed het leder regelmatig. Zo niet loop je kans dat het leder gaat krimpen. Dat is niet alleen lelijk aan de naden maar kan zelfs de onderliggende plastic onderdelen onherstelbaar vervormen zodat opnieuw bekleden niet evident is.

Citaat
Vervolgens de boordcomputer had last van wegvallende pixels, blijkbaar een bekende ziekte.

Een zéér bekende ziekte. Zelfs gloednieuwe boordcomputers (MID) kunnen na enkele jaren al weer ontbrekende lijnen vertonen. Het probleem zit in een slecht uitgevoerde verbinding tussen scherm en printplaat. Het vervangen van deze verbinding lost het probleem meestal permanent op dus als er verder niets mis is met de MID zou ik deze zeker (laten) herstellen.

Ik heb een artikel geschreven over het vervangen van die verbinding: Multi-information display pixel repair. Denk je deze reparatie niet zelf te kunnen doen, laat het dan over aan een professionele herstellingsdienst.

Citaat
Voor de afregeling moet de afzonderlijk werkende binnenbekleding losgemaakt worden voor dat het dak afgesteld kan worden, allemaal gelukt en sluit nu zeer mooi doch bij de montage van de binnenbekleding is er een plastiek deeltje afgebroken van een rails die de binnenbekleding bediend.
=>  :censor: nu dak in panne en zal onderdelen moeten bestellen en alles zal uit elkaar moeten

De hele schuifdakcassette is in plastic en notoir voor breuken. Controleer zeker beide liftarmen op scheurtjes rond de schroefgaten. Zijn er scheuren, dan vervang je best de hele mechaniek. Een goed artikel daarover is Frankie's BMW: Sunroof Rebuild.

De boordcomputer van een V8 werkt normaal niet 100% op een V12.
Die zijn anders gecodeerd en die gaat na een tijd andere waardes geven.

Dat is niet juist. In tegenstelling tot bij de E36 is de E31 MID niet meer dan een domme display. Alle informatievergaring en verwerking vindt plaats in de EKM-module. De MID kan probleemloos vervangen worden door eentje uit een ander E31-model. Wel is het zo dat wanneer je de MID uit een linksgestuurde E31 vervangt door eentje uit een rechtsgestuurde E31, de toetsen gespiegeld zullen zijn (de Engelse variant heeft een gespiegeld toetsenbord maar het is de EKM module die bepaalt welke betekenis een bepaalde toets heeft). KenM3 heeft dat probleem vermeden door het toetsenbord uit de Engelse MID te vervangen door dat van z'n Duitse MID.

Citaat
Ik hoop dat je het afgebroken stukje nog wel kan kopen want er is bijna niets meer van te koop.

Er zijn inderdaad onderdelen NLA (no longer available), maar het merendeel is nog steeds verkrijgbaar. Van het schuifdak bijvoorbeeld is nog steeds alles verkrijgbaar.

Enkele jaren geleden heeft BMW het beheer van onderdelen voor de E31 overgedragen aan BMW Classic. Mogelijk zijn bij die overgang de onderdeelreserves aanzienlijk geslonken (ik heb daar geen bewijs voor) maar de onderdeelprijzen zijn wel fors gestegen. Tot voor een aantal jaren waren de gemiddelde prijzen heel redelijk en op hetzelfde niveau van andere BMW-modellen. Dat is tegenwoordig wel anders... Dat wil overigens niet betekenen dat alle prijzen omhoog zijn gegaan (afgezien van inflatie uiteraard), maar met name veel interieuronderdelen hebben een spectaculaire prijsstijging gezien.

Positief is dan weer het feit dan BMW Classic een aantal onderdelen die NLA waren weer in productie heeft genomen (hoewel er wel vragen zijn over welke criteria BMW Classic daarbij hanteert want ik kan me niet inbeelden dat er veel mensen zaten te wachten op de M Technic kofferspoiler).

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1828
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2015, 11:27:30 »
Ola, dikke aankoop.
Diamantzwart: bangelijk.

Hier ga je hopelijk veel plezier aan beleven.

Ik lees dat je nog enkele jaren wil wachten om 'm in te schrijven.
tip: stel je bezoek aan de douane nog even uit, anders wordt de DIV automatisch op de hoogte gebracht en krijg je alsnog een uitnodiging tot betaling van de wegentaks + BIV.

Dave

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #33 Gepost op: 20 april 2015, 13:23:47 »
proficiat!!!  :clap: :clap:

aan de staat van de inlaat te zien zijn die al eens opgefrist. hopelijk hebben ze dan ook onmiddellijk gekeken naar de Banjo bouten die de nokkenassen van olie voorzien?
verder zijn deze blokken behoorlijk bulletproof, mits goed onderhoud...

een aantal (elektronica) onderdelen (Gashuiskleppen, DME, benzinepompen) hebben de reputatie voor behoorlijk wat irritatie te kunnen zorgen maar met wat gezond verstand en de hulp van een aantal fora's is niets onoverkomelijk!

veel sleutel -en rijplezier!!

Offline Jamme1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11283
  • Cars are a passion
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #34 Gepost op: 20 april 2015, 15:02:10 »
 :wow:
Wat een machien.

Véél plezier ermee.
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana
e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stoff
e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black -SOLD

Freude Am Fahren

VW Corrado-1989-1800 16V

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10017
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #35 Gepost op: 20 april 2015, 15:57:55 »
Je kan volgens mij perfect die 2dehands boordcomputer (MID) plaatsen. Het OEM nr van een MID is voor de M70 M73 M60 M62 en S70 hetzelfde. Hij geeft idd enkel de gegevens van je EKM weer.

Wel is er verschil naargelang het jaar en motorversie van je EKM. Hij is degene die de berekeningen uitvoert en de gegevens naar je MID doorstuurt. Je kan enkel check control, wegrijcode en standverwarming bedienen via je MID.


Dat is inderdaad zo.
Ik had mij vergist met de E36 en de E38 modellen.
Want bij de E38 werkt die van een 6 - 8 en 12 cilinder helemaal anders
Bij een E31 zat er geen verschil op.
Want je kan daar eigenlijk vrij weinig op terugroepen.
Dat is de enige waar je nog een MID van kan wisselen zonder codering :clap:
Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 686
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #36 Gepost op: 20 april 2015, 20:28:26 »
@Geert : Thx u projecten zijn ook steeds de moeite om maar te zwijgen over de droomgarage die je hebt  :clap:

@kraftbayer : Bedankt voor de hulp en info

@revtor :

Allesinds nog eens bedankt voor de informatieve mail die je me hebt gestuurd met een "checklist" waar ik specifiek op moest letten voor een E31 dit heeft me zeker geholpen.

Leder dashboard, had ik wel gedacht dat dit een gevoelig item was, doch nog steeds in topstaat, waarschijnlijk omdat dit steeds een garagewagen is geweest en bij mij zal dat niet echt anders zijn  ;D dus veel direct zonlicht zal het niet krijgen
Een witte handdoek kan ik misschien in de toekomst gebruiken als hij eens buiten moet blijven.

Boordcomputer is zeker goed nieuws dat ik deze kan blijven gebruiken, weer een check in the box  :thumbsup:

Handleiding voor open dak zal zeker nog van pas komen bij de renovatie hiervan, ik ga het inderdaad ineens deftig doen en alle twijfelachtige stukken vervangen nu ze nog bestelbaar zijn.



« Laatst bewerkt op: 20 april 2015, 21:41:20 door KenM3 »

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 686
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #37 Gepost op: 20 april 2015, 21:04:23 »
Even over de onderhoudsgeschiedenis van de wagen, het onderhoudsboekje is compleet en de facturen zijn aanwezig vanaf 2004

Korte samenvatting over de belangrijkste (duurste) onderdelen vervangen de laatste 10jaar/45.000km:

-137000km, 2005: volledige bougiekabelset L&R
-143.000km, 2006: schokdempers achter
                             rembooster+heleboel leidingen& flexibels
                             uitlaatlijn inox
-158.000km, 2007: volledig nieuw differentieel
-169000km, 2008: bakje koelvloeistof
-175000km, 2009: vervanging 2x voorste schokdempers, silentblocs,...
                            lamdasondes
                            wiellager
                            edc stuurdoos/sensor
                            opnieuw spuiten velgen
-176000km, 2010: koppelingset
                            voorste remschijven + blokken
-177000km, 2011: rotules, draaarmen, ...heleboel onderdelen ophanging achter vervangen
-178000km, 2012: 2 nieuwe 70Ah batterijen
-178215km, 2013: sensor DSC, controle & bijvullen aircosysteem, vervangen ABS sensor
-179554km, 2014: nieuwe voorbumper (gebarsten na vluchtheuvel)
                            rubber cardan achter rechts

Bovenstaande met originele BMW facturen in frans dus heb de duurste onderdelens in ETK opgezocht.

Dan zou de vorige eigenaar voor een gerust geweten de wagen in 2009 naar een specialist E31 hebben gebracht om de volledige motor,...preventief na te zien.
Hier werden ook enkele werken gedaan en onderdelen vervangen, er is geen echte factuur van (in t zwart zekers) wel een getypt blad met uitgevoerde werken en een totaalprijs.
Ik geloof wel dat deze zaken allemaal zijn uitgevoerd, sommige zaken zijn ook echt zichtbaar zoals inlaatcollecteur,...

Wat staat er op deze factuur, natuurlijk in technische termen in frans dus niet allemaal even duidelijk  :censor::
-groot onderhoud
-vervangen alle sapjes ook van AHK,servo, remmen, koelvloeistof,...
-iets van de ontsteking
-iets van behuizing vlinders??
-ultrasoon reinigen injectoren
-proper maken inlaatcollecteurs en herspuiten =>   @Glenn.D 
-proper maken kleppendeksel en spuiten
-aantal benzineleidingen
-iets met oliepomp
-heleboel dichtingen carter, kleppendeksel,...
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 06:59:39 door KenM3 »

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8885
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #38 Gepost op: 20 april 2015, 21:14:34 »
Heerlijk topic, die kist is in goede handen gevallen. Ik lees u ook altijd graag bezig in uw topics  :)
Keep up the good work  :thumbsup:
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 686
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #39 Gepost op: 20 april 2015, 21:38:38 »
@Tom : Thx, komt wel in orde met deze kist

Nog enkele goed weer foto's getrokken met een echt fototoestel ipv met de GSM  ::)

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9837
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #40 Gepost op: 20 april 2015, 21:43:01 »
( @revtor : je inbox puilt uit. )

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2124
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #41 Gepost op: 20 april 2015, 22:34:14 »
Die onderhoudshistoriek die je daar vermeldt zou ik niet willen betaald hebben :-[ Echt wel niet op bespaard zo te zien.

Goed om weten alleszins. Hopelijk krijgen we deze in de toekomst eens te zien!

Ik droom ook van eentje maar het zal nog niet voor direct zijn vrees ik. If ever, met de huidige prijzen.

Offline serdario

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 242
  • Bmw e61 - 535d - Stage 2 :)
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #42 Gepost op: 21 april 2015, 00:36:14 »
Wat een bom van een auto! Have fun! Maar heeft deze Csi 2 batterijen? Of heb kdat verkeerd gelezen? :d
Bmw e61 -535d - Stage 2 - Asd

Offline vts03

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
  • Men's mind, once stretched by a new idea, never re
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #43 Gepost op: 21 april 2015, 06:19:25 »
Elke E31 heeft 2 batterijen  ;)
Men's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

Offline beemerbuddy

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1085
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #44 Gepost op: 21 april 2015, 08:08:40 »
Elke E31 heeft 2 batterijen  ;)

En ze zitten links en rechts achterin de kofferbak, kwestie van gewichtsverdeling :toofunny:
de motorruimte zit al barstensvol bij de V12...

Ken, dikke bak heb je gevonden, 'k vind de velgen eigenlijk wel passen, komen toch uit dezelfde periode, denk ik...
en gezond jaloers op die sportzetels, want buiten de 850csi, die ze standaard heeft, vindt je bitter weinig E31 met sportzetels :jpshakehead:

Die onderhoudshistoriek die je daar vermeldt zou ik niet willen betaald hebben :-[ Echt wel niet op bespaard zo te zien.

Goed om weten alleszins. Hopelijk krijgen we deze in de toekomst eens te zien!

Ik droom ook van eentje maar het zal nog niet voor direct zijn vrees ik. If ever, met de huidige prijzen.
@stoffie
Als je echt interesse hebt voor een E31 zou ik toch beginnen rondsnuffelen, want de prijzen zijn sowieso al stijgende, toch voor de goede.

effe  :off_topic:
Ben vorige week 2x naar Essen (Techno-Classica) geweest, maat van mij stond daar met een paar wagens, en bij hem tegenover stond een Japanse 850i te koop voor 18700 euro... De zondag stond ie ineens 21500 geprijsd en is uiteindelijk verkocht voor 19000... Was wel een nette
auto met wat kleine schoonheidsfoutjes zoals bij elke auto van +20j.
en terug  :ontopic:

Blijf deze ook volgen,

Grtjs...


1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 686
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #45 Gepost op: 21 april 2015, 08:47:39 »
Ik denk zelfs niet dat de sportstoelzn standaard zijn op de CSi dacht in mijn zoektocht ook een aantal gezien te hebben zonder sporstoelen

Offline revtor

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 515
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #46 Gepost op: 21 april 2015, 09:46:00 »
Ik denk zelfs niet dat de sportstoelzn standaard zijn op de CSi dacht in mijn zoektocht ook een aantal gezien te hebben zonder sporstoelen

Dat klopt. Sportzetels waren een optie (SA481).

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #47 Gepost op: 21 april 2015, 09:53:49 »
Elke E31 heeft 2 batterijen  ;)

linkse is compleet overbodig trouwens :)
begrijp niet waarom ze voor sommige dingen die dubbels voorzien hebben...

ik ken een aantal 850's die al jaren op 1 benzine pomp rijden (met Y stuk naar twee banken) zonder merkbaar verschil...

BMW wou blijkbaar voldoende redundantie inbouwen!

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1828
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #48 Gepost op: 21 april 2015, 09:56:18 »
Heb je de Aktive Hinterachskinematik al uitgetest want die was wél standaard op de Csi?
(en redelijk duur om te vervangen heb ik me laten vertellen).

ik ben wel eens benieuwd naar de ervaringen met AHK --> @ all Csi riders

Dave

Offline vts03

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
  • Men's mind, once stretched by a new idea, never re
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #49 Gepost op: 21 april 2015, 18:59:08 »
linkse is compleet overbodig trouwens :)
begrijp niet waarom ze voor sommige dingen die dubbels voorzien hebben...

Omwille van het stroomverbruik van die luxe uitrusting, zijn er 2 batterijen aan boord. Mijn 850 is uitgerust met standverwarming en heeft daardoor nog een extra dynamo om de batterijen snel te laden ;)
Men's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #50 Gepost op: 21 april 2015, 20:19:46 »
van zodra de motor draait neemt de alternator het dus over... tenzij je 4u in je wagen 'zit' om naar de radio te luisteren met zetelverwarming op zie ik niet in hoe je 1 batterij leeg trekt.

met standverwarming is het natuurlijk een ander verhaal.

Offline TDC

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2193
  • Me cago en la leche!
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #51 Gepost op: 22 april 2015, 10:00:57 »
Want een prachtig exemplaar! Blijft toch één van de meest ildyllische wagens die BMW ooit maakte. Hopelijk kunnen wij gewone stervelingen deze eens in het echt bewonderen. Veilige en leutige kilometers gewenst!  :thumbsup:

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 686
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #52 Gepost op: 22 april 2015, 19:28:01 »
Weer een kleine update,

Een aantal onderdelen van BMW toegekomen, weinig waar voor ...
Schuikdakrubber, 2 geleiders schuifdak, nieuw pookembleem en boordcomputerlampjes.

Bij de aankoop zat ook een nieuwe reservesleutel doch nog niet gesynchroniseerd bij deze generatie kan je ze nog zelf inleren doch was toch een 15min werk met zowel de duitse als franse handleiding en wat proberen eer het me gelukt was.
Doch nu 2 werkende sleutels  :thumbsup:

De AC Schnitzel tjoeningpedalen zijn ook naar de eeuwige jachtvelden en opnieuw de juiste rubberen afdekking erop.

Het nieuwe schakelembleem met de  :///M:-strepen was snel geplaatst en maakt het geheel wat kleurrijker

Het enige spijtige is dat mijn achterembleem niet meer te bestellen is, gedeelte 850 wel, maar csi niet meer als er iemand een idee heeft??
En nee, ik ga het niet van een andere csi trekken  ;D
Anders moet ik misschien letters combineren, CI is ook nog verkrijgbaar van de 850 en IS van bv 320is ook nog, doch is dit hetzelfde lettertype en dezelfde groote?? Heb niet veel zin om de hele resem te kopen ...

Wanneer het schuifdak eruit gaat voor de herstelling mechanisme zal het ineens opnieuw gespoten worden, er is een heeel klein mini beetje van een roestpokje aan de afsluitrubber dus het moment om dit aan te pakken en ineens een nieuwe afsluitrubber erop.

De GOUDEN lampjes voor de boordcomputer heb ik gekocht als reserve, bijna 5€ per stuk en enkel per 10 te krijgen  :jpshakehead:
als er iemand een aantal nodig heeft...ik verkoop ze wel per stuk  :toofunny:


@revtor : Dat rond dingetje in de middenconsole is een startonderbreking, wel van het deftige en mooie type, lijkt voor de niet kenner origineel :)

@ADR : AHK werkt, verschil zonder weet ik eigenlijk niet.... tot aankoop van deze nog nooit voordien met een andere E31 gereden.


Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10017
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #53 Gepost op: 22 april 2015, 19:50:56 »
De logo's van een 320 Si en een TDS zijn anders.
Ik dacht dat de S een andere vorm had op de uiteinden.
Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline vts03

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
  • Men's mind, once stretched by a new idea, never re
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #54 Gepost op: 22 april 2015, 20:01:52 »


Het enige spijtige is dat mijn achterembleem niet meer te bestellen is, gedeelte 850 wel, maar csi niet meer als er iemand een idee heeft??
En nee, ik ga het niet van een andere csi trekken  ;D
Anders moet ik misschien letters combineren, CI is ook nog verkrijgbaar van de 850 en IS van bv 320is ook nog, doch is dit hetzelfde lettertype en dezelfde groote?? Heb niet veel zin om de hele resem te kopen


@ADR : AHK werkt, verschil zonder weet ik eigenlijk niet.... tot aankoop van deze nog nooit voordien met een andere E31 gereden.

Een kennis van mij heeft op zijn gewone 850i de csi aanduiding. Laatst vroeg hij me om dit te verwijderen..en de originele aanduiding te plaatsen. Ik zal eens informeren of hij het ondertussen al verwijderd heeft, of het nog in goede staat is en of hij het wil "verkopen".

Een andere kennis van me heeft ook een csi. Laatst had hij een storing op het AHK, en vertelde me dat het een groot verschil is met werkende AHK en zonder AHK.. Het was destijds een duivels efficiënt systeem, maar ook heel duur en spijtig genoeg storingsgevoelig. Ergens op het www kan je nog een vergelijkende test terugvinden met de concurrenten. De 850csi was zelfs een veel lichtere porsche te snel af :D

Als ik me niet vergis heeft men bij BMW een combinatie van DSC + AHK op de markt willen brengen. Maar te duur bevonden en dus ook niet gelanceerd :-\
Men's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 186
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #55 Gepost op: 22 april 2015, 20:40:24 »

@ADR : AHK werkt, verschil zonder weet ik eigenlijk niet.... tot aankoop van deze nog nooit voordien met een andere E31 gereden.
AHK komt pas actief bij hogere snelheden (+50 kmh dacht ik  :thinking:)
er bestaan wel functietesten om te zien of alles nog werkt. echter geen idee hoe je ze activeert...



verder veel plezier met het open dak  ;D
Heb zelf ook het paneel laten herlakken en bij installatie de rubber en plastic geleiders vervangen. er zaten echter tussen demontage en montage een paar maand waardoor ik een uur of 2 ben bezig geweest met alles te monteren :)

Offline koenhen

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 381
  • e61 525d 2006- my first Beemer
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #56 Gepost op: 22 april 2015, 21:50:10 »
Prachtige wagen! 
BMW e61 2006-525d.

Offline KenM3

  • Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 686
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #57 Gepost op: 22 april 2015, 22:21:58 »
@vts03  : merci zou zeer vriendelijk zijn om te horen achter het CSI embleem


Offline revtor

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 515
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #58 Gepost op: 23 april 2015, 09:20:22 »
ik ben wel eens benieuwd naar de ervaringen met AHK --> @ all Csi riders

Bij normaal rustig rijdgedrag zul je niets merken van AHK. Het is pas wanneer je agressief bochten aansnijdt of laanwissels uitvoert bij hogere snelheden dat het systeem merkbaar in actie treedt. De beste manier om het effect te beschrijven is dat de wagen op die momenten véél lichter aanvoelt dan in werkelijkheid het geval is. De 850CSi heeft een wendbaarheid die je niet verwacht van een 2-ton kruiser.

Wie meer wil weten over AHK: Active Rear Axle Kinematics.

De GOUDEN lampjes voor de boordcomputer heb ik gekocht als reserve, bijna 5€ per stuk en enkel per 10 te krijgen  :jpshakehead:

Dat zijn standaard 8.4D-type lampjes die door heel wat automerken gebruikt werden. Normaal gezien goedkoop en vlot verkrijgbaar bij autospeciaalzaken...

Als ik me niet vergis heeft men bij BMW een combinatie van DSC + AHK op de markt willen brengen. Maar te duur bevonden en dus ook niet gelanceerd :-\

Er zijn inderdaad aanwijzingen dat BMW op z'n minst geëxperimenteerd heeft met een combinatie van DSC + AHK: De codering van de DSC-module uit de M73 850Ci toont ondersteuning voor AHK. Waarom die combinatie uiteindelijk nooit werd aangeboden blijft gissen. Feit is uiteraard dat AHK complex en duur is terwijl het slechts laterale stabilisatie biedt tegen overstuur. DSC daarentegen bouwt verder op het reeds aanwezige ABS/ASC-systeem en biedt stabilisatie tegen over- én onderstuur voor slechts een minimale meerkost.

AHK komt pas actief bij hogere snelheden (+50 kmh dacht ik  :thinking:)

Vanaf 40 km/h om precies te zijn.

Citaat
er bestaan wel functietesten om te zien of alles nog werkt. echter geen idee hoe je ze activeert...

Via de BMW DIS (of ISTA/D) diagnosesoftware:

[53] ACTIVE REAR-AXLE KINEMATICS --> [5] Special Functions --> [7] Dynamic actuator test

Offline vts03

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
  • Men's mind, once stretched by a new idea, never re
Re: 1993 - E31 - 850CSI- individual- voorstelling
« Reactie #59 Gepost op: 23 april 2015, 18:42:21 »
@vts03  : merci zou zeer vriendelijk zijn om te horen achter het CSI embleem

Ik heb geïnformeerd bij mijn kennis, maar heb geen goed nieuws.. Hij heeft ondertussen het csi logo verwijderd, maar niet op een herbruik vriendelijke manier. Hij was begonnen met een draadje en is geëindigd met een tang. Gevolg, logo naar de eeuwige jachtvelden.

Het was het vragen waard, spijtig genoeg geen logo voor jou csi. Misschien eens kijken op ebay.de.

Groeten
Men's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions