Auteur Topic: [F2X] Chiptuning, waar laten doen?  (gelezen 14515 keer)

Offline ewaldvangemert

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[F2X] Chiptuning, waar laten doen?
« Gepost op: 22 februari 2015, 15:38:21 »
Hoi,

Ik wil mijn BMW laten tunen, eigenlijk had ik deze al gekocht met de tuning naar 200+pk in gedachten, mij was verteld dat het slechts een kwestie van tijd was voordat de chiptuning voor deze auto beschikbaar zou komen en dat de potentie voor deze auto enorm was vanwege het feit dat dit exact dezelfde auto is (ieder boutje en moertje alles identiek) als de F21 118i die standaard over 170pk beschikt.

Mijn keuze is gevallen op 2 tuningbedrijven die ik kort zal toelichten met hun eigen voordelen:

ZIPTuning
- Ben daar al eerder geweest met mijn 118d, goede ervaring mee.
- Tunen mijn auto naar 222pk
- Lekker dicht in de buurt
- Vorige keer nog over de kosten kunnen onderhandelen!
- In 2 uur is de klus geklaard.
- Accepteren credit-card
- Kosten 540 euro

BR Perfomance
- Lees dat Edjebmw hier goede ervaring mee heeft
- Tunen mijn auto naar 220pk (maar kan ook meer worden, Edja had 231 pk)
- Individuele tuning op vermogensbank
- Kosten 590 euro

Hoe zit het eigenlijk met de standaard ECU software. Is deze ook op mijn motor afgestemd of is dit dezelfde software en instellingen voor alle 114i's die toen van de lopende band af kwamen?

Wie kan mij helpen met het maken van een keuze?

Offline Dave 530

• Trade Count: (+7)
  • World Champion
Re: Chiptuning, waar laten doen?
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2015, 17:36:22 »
Hier op BB hebben we de "huistuners" Heinz en PPE zitten,
als je hier wat verder zoekt dan zal je wel commentaren lezen over hun werk.  ;)

Offline Sven1980

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2015, 17:37:53 »
En Apec
E90 - 320D - Den dunnen
E91 - 320D - Den dikken

Offline Cande

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2015, 20:00:14 »
Mijn keuze is snel gemaakt, heb niets anders dan zeer goede ervaring bij BR.  :thumbsup: :thumbsup:

Heeft intussen al mijn 3de wagen aangepakt en met geen enkele heb ik problemen gehad, integendeel, mijn huidige wagen rijd ongelooflijk goed sinds BR de software heeft aangepast.

Zelfs mijn broers JMM 335d en Demon Golf 7 GTI PP niets anders dan lof over BR.

Offline Borz

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2015, 20:37:08 »
Eindelijk, gevonden!
Eerste positieve review over ZipT  :D
2005-2007: E36 318TDS
2007-2008: E36 318IS Procar
2008-2009: E36 325i
2009-2010: E36 318TDS
2010-2011: E36 325i
2011-2012: E36 328i
2012-2013: E90 320d
2013-2013: E46 320d
2013-2014:  E46 330i
2015-heden: E60 535d

Offline Sven1980

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2015, 21:26:06 »
Eindelijk, gevonden!
Eerste positieve review over ZipT  :D

Ik dacht het, jij schrijft het  ;D  :toofunny:
E90 - 320D - Den dunnen
E91 - 320D - Den dikken

Offline midas

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2015, 07:31:05 »

DVX,Heinz,PPE en BR zijn zowat de aanraders  :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline Odan.be

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2015, 13:55:14 »
Lol @ zip... Hebben die ondertussen al een vermogens bank?
*2007 E91 335i -Den Transporteur-

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2015, 14:38:04 »
Gek, blijkbaar heb je genoeg kennis van het internet dat je op Bimmerboard een topic kunt openen met de vraag bij welk bedrijf je best laat chippen.
En toch overweeg je ziptuning?  :o
Work hard, play hard

Offline Dave 530

• Trade Count: (+7)
  • World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2015, 14:55:52 »
Heinz en PPE zijn voor mij de beste,
BR matig naar mijn goesting

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2015, 15:20:22 »
B b b boardsponsors. Lijst is eindeloos, allemaal even goed. Heinz, Apec, BR Performance, PPE, kwestie van voorkeur. Houd u maar aan dat lijstje en blijf van de rest weg. Vanuit persoonlijk standpunt: 118D indertijd laten tunen bij PPE, 156 (standaard halen ze allemaal meer dan 136 op papier) naar 187pk, en genoeg koppel om de straatstenen uit te trekken, en dat alles binnen veilige marges. 10/10 would go again.

Offline KITO

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • PDM Motorsport
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2015, 19:37:47 »
idd eindelijk een eerste positieve review van zip  >:D
https://www.facebook.com/PDMMotorsport/
BMW e90 ///M3 -  BMW e92 ///M3 - BMW e46 ///M3

Offline Hyy

• Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2015, 20:09:56 »
Zeker wegblijven bij ZIP.

De opgegeven waardes zijn trouwens maar richtlijnen, staar u daar niet te veel blind op.
Op zoiets essentieels als ECU zou ik toch niet sparen op afstand 'omdat het lekker bij de buurt is'.
2011 E92 335i 6MT

Offline Svenvanecht

• Warming Up
  • *
  • 114i - 09/2014
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2015, 12:44:49 »
Ik ga binnen 3 weken naar BR met mijn 114i.

De stukken zijn inderdaad hetzelfde als een 118i. Dus de motor is gemaakt voor 170pk (koppeling aangepast).

Er 231pk laten opzetten in comfort-modus lijkt me niet goed voor uw andere stukken (luchtfilters, uitlaat etc.)

Dan heb je binnen de 2 jaar duizenden euro's kosten (denk ik).

Offline Odan.be

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2015, 14:13:58 »
Legt me ne keer uit hoe 230 pk ipv 130pk of 170pk slecht kan zijn voor uw luchtfilter of uitlaatlijn....  :wiggleyes:
Just curious...

Offline chris k

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2015, 18:44:26 »
Legt me ne keer uit hoe 230 pk ipv 130pk of 170pk slecht kan zijn voor uw luchtfilter of uitlaatlijn....  :wiggleyes:
Just curious...

-uitlaatlijn kan/zou nog ergens kunnen  .....weggesmolten ....bolt nog   

-luchtfilter potdicht ....motor gestikt ....geen lucht meer.

-mijn Opel Omega zaliger een 2.0DTI  daar kom men ook 180 pk uitkrijgen ......maar niet lang

Offline Cande

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2015, 22:46:59 »

-mijn Opel Omega zaliger een 2.0DTI  daar kom men ook 180 pk uitkrijgen ......maar niet lang

Is grotendeels afhankelijk van hoe en door wie de software van de wagen is aangepast.

Deels ook van hoe je met een opgevoerde wagen omgaat. Wordt de wagen goed warm gereden of...

Mijn huidige wagen E61 520d is de eerste keer getuned door iemand waarvan ik de naam niet ga vernoemen, standaard 150pk naar 185pk.
Had toen meer verwacht maar ja had vertrouwen in de tuner. Na 20K turbo kapot.

Ben daarna naar BR gestapt om opnieuw de software te laten aanpassen, 198pk kunnen uithalen.
Na 70k geen enkel probleem, zelfs besloten om stage 2 te laten doen. DPF leeg en opnieuw software aangepast, nu 212pk.
50K later rijdt de wagen nog supergoed en heeft nu bijna 200K op de teller!!

Een 114i heeft dezelfde blok als een 116i en 118i, de 118i heeft standaard 170pk. Een 114i is een dichtgeknepen 118i, dus 220pk is best mogelijk. Van de F20 van Edjebmw is zelfs de sport/comfort/eco knop ook mee aangepast, verdeeld in 100%/80%/60% van het vermogen.

Lees zijn topic, voor het vermogen pag 12: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=36188.330

Offline chris k

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2015, 23:37:27 »
En de manier van rijden na het opdrijven "kan" fataal zijn voor sommige rijders en of hun machien.

Een babbelke doen met de tuner zodat deze weet wat je wil en of het mogelijk is zonder de  motor overdreven te belasten.

Offline Cande

• World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2015, 18:21:24 »
En de manier van rijden na het opdrijven "kan" fataal zijn voor sommige rijders en of hun machien.

Een babbelke doen met de tuner zodat deze weet wat je wil en of het mogelijk is zonder de  motor overdreven te belasten.

Inderdaad, dat bedoel ik ook.

Bij BRP kan je gerust vertellen wat je graag wil veranderd zien aan de software van je wagen.

Offline Odan.be

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2015, 22:08:48 »

als uwe wagen zo slecht getuned is dat uwe turbo zo warm zou blazen dat uwe uitlaat smelt (wtf) dan is uw turbo al lang vast gelopen , heeft uwe wagen geen hol vermogen meer omdat ge te hete lucht in de motor blaast.
Ik snap ook ni wat ge verstaat onder smelten , want bv rvs , afhankelijk van de legering smelt bij 1000 C, en uw kats zijn hoofdzakelijk gemaakt van keramisch materiaal dus dat smeltpunt ligt nog vele malen hoger 1500C graden ofzo... dus voordat dat smelt.. kan ik u verzekeren dat ge al lang iets anders gaat zien...

Ne luchtfilter zit dicht door vuil, of slecht onderhoud. en tenzij u woonwerk verkeer een retourtje Sahara woestijn is , zal die nooit "potdicht" zitten.
maar of dat die dan getuned is of ni maak geen ene reet uit.
Uwe wagen heeft een hooo sensors aanboord , waaronder ook bv de mengverhouding lucht/benzine bewaakt word. De ene doet dat met een lmm de andere met een Tmap.
Moest ge op een punt komen dat uwe luchtfilter zo vuil is dat uwe motor "stikt" dan zegt uw motor gewoon .. how ik kring geen eten.. ik zal ne keer naar noodloop gaan..
En daar kan geen enkel tuner , goed of slecht niks aan veranderen... die kan zelfs niet in dat management in...

Dus nee

Ik zie het nog steeds niet...

Offline chris k

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2015, 23:15:22 »
Uitlaatspruitstuk ....de turbo kan je ook deels als uitlaat aanzien >>>> en deze kunnen de kleur van 'witgloeiend' zien krijgen.
Bij brommers en moto's...... de kleppen  deels weggesmolten ......elektrode van bougie weg...en eens bijna een gat in de piston .

In de prak laten draaien door ondoordacht tunen zal nog wel bestaan zeker.

Juist zoals die mensen welke een wat groter olieverbruik hebben en denken zal er een literke olie  meer indoen, dan moet ik er volgende week geen indoen en hun motor na de meeste rit niet meer kunnen stilleggen tot deze het begeeft.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2015, 23:17:04 door chris k »

Offline smignon

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 2 maart 2015, 10:38:52 »
Denk dat ik ga opteren voor BR :thumbsup:

Offline Svenvanecht

• Warming Up
  • *
  • 114i - 09/2014
« Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2015, 12:59:03 »
Just curious...

Odan.be ik ken er niet zo veel van hoor... Maar een 114i met 102 pk eventjes 130pk bijgeven, zonder enige aanpassing te doen aan de onderdelen, lijkt me toch gewoon niet houdbaar voor de auto?

Ze vertellen wel dat er hetzelfde blok insteekt als een 118i, maar zijn daarom elke stukken inclusief alle boutjes hetzelfde als een 118i? Dat betwijfel ik...

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 2 maart 2015, 13:52:46 »
Als je 2x dezelfde auto kan verkopen, waarbij de ene enkel softwarematig meer pk's heeft, gaat het volgens mij goedkoper zijn dan 2x verschillende fysieke onderdelen.
De meeste gerenommeerde tuners kennen hun vak ook en weten tot hoe ver ze kunnen gaan zonder dat je auto te veel gaat afzien. Want in tegenstelling tot sommige (1 specifiek, die al vermeld is  >:D ) willen de tuners geen slechte naam krijgen doordat hun klanten binnen de kortste keren met kapotte onderdelen zitten.
Work hard, play hard

Offline Odan.be

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 2 maart 2015, 14:11:18 »
Odan.be ik ken er niet zo veel van hoor... Maar een 114i met 102 pk eventjes 130pk bijgeven, zonder enige aanpassing te doen aan de onderdelen, lijkt me toch gewoon niet houdbaar voor de auto?

Ze vertellen wel dat er hetzelfde blok insteekt als een 118i, maar zijn daarom elke stukken inclusief alle boutjes hetzelfde als een 118i? Dat betwijfel ik...

Ik heb nergens iets gezegd over de tuning ansich, en of dat nu goed is of slecht, laat ik compleet in het midden. daar is al genoeg over gezegd en geschreven.

Wat ik wel zeg is: Leg mij eens uit wat een luchtfilter of uitlaat met een slechte tuning te maken heeft.

Als een tuner zo slecht is dat " den uitlaat smelt" en geloof me das echt wel vrijwel onmogelijk imho... dan tuned die geen 5 autos voor dat die zen boeken kan toedoen...
Hoe een tuning u luchtfilter kan beinvloeden zie ik al helemaal niet...

zodoende :)

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #25 Gepost op: 2 maart 2015, 16:31:30 »
Ik ben net de onderdelen van beide auto's eens gaan opzoeken en het is idd opmerkelijk hoe gelijkaardig die zijn. Onderblok, bovenblok, pistons, krukas, nokkenassen, koppeling, versnellingsbak, turbo, uitlaat, inlaat,... Alles wat betreft de aandrijving is identiek op beide modellen. Het enige verschil is dat een 114i een diff heeft met kortere eindverhouding. Verder zijn beide modellen quasi identiek.

In theorie moet het dus idd perfect mogelijk zijn uit een 114i hetzelfde te krijgen als uit een 118i. De 114i gaat dan zelfs nog iets beter gaan aangezien hij een kortere eindverhouding heeft. Dit in acht genomen moet je eigenlijk wel gek zijn een 118i te kopen...

Verder zie ik ook niet in hoe je de luchtfilter en de uitlaat kan gaan stuk rijden door te chippen. Er idd zijn dingen die dan zwaarder gaan belast worden maar die twee, dat zou toch wel echt het minste van mijn zorgen zijn...

Offline Svenvanecht

• Warming Up
  • *
  • 114i - 09/2014
« Reactie #26 Gepost op: 2 maart 2015, 16:44:49 »
Ik ben net de onderdelen van beide auto's eens gaan opzoeken en het is idd opmerkelijk hoe gelijkaardig die zijn. Onderblok, bovenblok, pistons, krukas, nokkenassen, koppeling, versnellingsbak, turbo, uitlaat, inlaat,... Alles wat betreft de aandrijving is identiek op beide modellen. Het enige verschil is dat een 114i een diff heeft met kortere eindverhouding. Verder zijn beide modellen quasi identiek.

In theorie moet het dus idd perfect mogelijk zijn uit een 114i hetzelfde te krijgen als uit een 118i. De 114i gaat dan zelfs nog iets beter gaan aangezien hij een kortere eindverhouding heeft. Dit in acht genomen moet je eigenlijk wel gek zijn een 118i te kopen...

Verder zie ik ook niet in hoe je de luchtfilter en de uitlaat kan gaan stuk rijden door te chippen. Er idd zijn dingen die dan zwaarder gaan belast worden maar die twee, dat zou toch wel echt het minste van mijn zorgen zijn...

Thanks voor de duidelijke uitleg!

Wat bedoel je met "een kortere eindverhouding"?

Ik heb een 114i met de bedoeling om hem in comfortstand 136pk en in sportstand 170pk te geven.

Ik had het niet specifiek op die twee onderdelen, vandaar mijn "etc."

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #27 Gepost op: 2 maart 2015, 17:07:43 »
Ik heb het net nog eens bekeken en 't is net omgekeerd blijkbaar. Het differentieel op uw de achteras van een 114i heeft een iets langere verhouding dan deze op een 118i. Niet korter dus zoals ik daarnet zei. Wat ik daarmee bedoel is het volgende:

Het diff op een 114i heeft een verhouding van 2,81/1. Dit wil zeggen wanneer de ingaande as 2,81 omwentelingen maakt, maken de uitgaande assen 1 omwenteling
Het diff op een 118i heeft een verhouding van 3,08/1. Dit wil zeggen wanneer de ingaande as 3,08 omwentelingen maakt, maken de uitgaande assen 1 omwenteling

Wat betekent dit in de praktijk? Zoveel te korter de verhouding is, zoveel te meer koppel gaat de auto hebben. Maar dit gaat ten kosten van het toerental en de topsnelheid. Het toerental gaat dus hoger liggen bij dezelfde snelheid bij een auto met een kortere eindoverbrenging en hierdoor gaat dus ook de maximumsnelheid lager worden. Maar door de kortere overbrenging gaat de auto wat sneller van plaats geraken. Vergelijk het met de twee snelheden op een schroefboormachine. Op stand 1 draait hij minder snel maar is wel een stuk sterker. Op stand 2 draait hij sneller maar is wel een stuk minder krachtig. Da's spelen met overbrengingen.

Ik vind het wel vreemd dat de verhouding langer is bij een 114i dan bij een 118i. Meestal hebben zwakkere motorisaties een kortere verhouding om toch nog wat beter van plaats te geraken met het mindere vermogen. Hier is het net omgekeerd. Waarom dit gedaan is weet ik niet. Het betekent wel dat een 114i met hetzelfde vermogen en koppel in theorie net nog iets minder snel gaat zijn in het optrekken dan een 118i. Raar maar waar, de 114i gaat dan wel een hogere topsnelheid hebben...

Offline GeoBem007

• Premium Member
  • Race Legend
    • @hertgoan
« Reactie #28 Gepost op: 2 maart 2015, 17:11:18 »
lager theoretisch verbruik bij een constante snelheid? Manipulatie van de theoretische cijfers door eindoverbrenging te wijzigen?
En omdat de mensen de auto als traag ervaren, zullen ze vaker volgas geven en dus hoger praktijkverbruik hebben. :D

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #29 Gepost op: 2 maart 2015, 17:29:34 »
lager theoretisch verbruik bij een constante snelheid? Manipulatie van de theoretische cijfers door eindoverbrenging te wijzigen?
En omdat de mensen de auto als traag ervaren, zullen ze vaker volgas geven en dus hoger praktijkverbruik hebben. :D

Zou goed kunnen. Verbruikcijfers zijn de laatste jaren idd het belangrijkste om een auto te adverteren en aangezien de 114i een beetje een "eco" versie is zou het wel kunnen dat het met die reden gedaan is. In de praktijk gaat dit dan zoals je zegt vies tegenvallen want mensen gaan idd dieper op het gas moeten duwen om toch iets of wat beweging te krijgen in die auto. Enkel op langere afstanden autosnelweg gaan ze er een beetje winst kunnen uithalen maar daar worden die zwakkere motorisaties dan meestal weer niet voor gekocht...

Marketing... :jpshakehead: