Na een kleine 3 jaren rondgereden te hebben met onze 535d touring was ik stillekes aan het denken geslagen over een waardige opvolger. De wagen had immer de kaap van de 300.000km gerond en had een aantal kleine kwaaltjes die in mijn berekening niet interessant waren om nog gemaakt te worden. Originele plan was ook 3j met de wagen te doen. Gezien ik nogal ne twijfelaar ben zijn verschillende scenario's bekeken: saaie budgetvriendelijke familiewagen met weekendcar erbij. Opnieuw snelle familiewagen (335i/d?). Of eens gek doen en een sportieve coupe/cabrio nu er toch nog geen klein mannen zijn? Optie 2 viel als eerste af. Been there, done that. En ondanks dat er best wel leuke wagens in die categorie te vinden zijn wou ik graag iets puurder/sportiever. Optie 1 is eigenlijk het interessantst, maar dan moet je budget spreiden over 2 wagens, waardoor je ook weer de opties beperkt... Dus optie 3 dan!
Het budget lag om en bij de 20k€ en dan droom je natuurlijk eerst van een M. Klank, uitstraling ,... van de M-divisie is toch net dat tikkeltje extra. Maar na veel leeswerk bleek dat deze als daily toch een 'gevaarlijke' keuze kon zijn. Een van de aandachtspunten is toch de herverkoopwaarde, gezien ik meestal toch max een 3 tal jaren met een wagen rijd. Dat de biv voor sommige modellen een kleine 4000€ is heeft me ook wel helpen beslissen. En heel eerlijk? Ik denk niet dat ik het type chauffeur ben die rijdt gelijk je écht met een M dient te rijden. Heroriënteren dus. Redelijk wat modellen bekeken (oa e92 330i, e46 330i,...) maar de wagen die ik niet uit mijn hoofd kreeg was toch de Z4 coupe. Waarschijnlijk ook de grootste tegenstelling tot de 5 ook wel. Maar lekker exclusief, prachtige lijn en een betrouwbare en adrenalineopwekkende 6-cilinder in het vooronder. Het kind in mij had gesproken...
Dan ergens begin augustus de zoektocht opgestart. Veel advies gevonden online. Ook veel waardevolle info hier gekregen op BB in mijn zoektocht waarvoor nogmaals merci gasten! Dé voorwaarde waar ik initieel het meeste gewicht aan had gehangen was dat het ne manuele moest zijn. Puurder, meer betrokkenheid bij het rijden en ik schakel ook gewoon graag als ik rij. De 5 is ook ne automaat en ik ben daar nooit 100% van overtuigd. Stond altijd sequentieel. M-zetels en stuur had ik er ook graag bij gehad, als ook een uitschakelbare passagiersairbag. Liefst met niet te veel km's (max 70k) gezien hij anders binnen 2/3 j ook weer moeilijk verkoopbaar werd. Redelijk wa vereisten dus makkelijk ging het niet worden. In het begin vooral liggen kijken wat zowat de gangbare prijzen waren. En eigenlijk viel dat best mee. Tis natuurlijk geen nieuw model meer en vele kopers verkiezen toch al de E89 met zijn wegklapbaar dak. In België zoeken was quasi geen optie wegens geen aanbod, dan maar over de grens kijken. Wel snel geleerd dat het is van "if you snooze, you lose!" 3x in Duitsland een schoontje gevonden en van plan een tripke te doen maar 3x net te laat...
Bijna de zoektocht gestaakt tot na de winter. Op zich moest de fünfer niet onmiddelijk de deur uit. Ik had tijd en al een winterset liggen dus was ook niet gehaast. Bij een zoveelste online zoektocht iets te snel geweest met de zoekcriteria en manueel niet aangevinkt en poef! Opeens een prachtig exemplaar in de lijst van possibles. Daarbij nog een volledig Belgische wagen mét volledige onderhoudshistoriek. Prachtige kleur, aantrekkelijk lage kilometerstand, M zetels + stuur, alarm,... Maar automaat... Eerst wat teleurgesteld want ik had écht graag ne manuele gehad doordat ik nooit echt fan ben geweest van de automaat in de 5. Maar na wat rondgehoord te hebben zou ik beide niet mogen vergelijken en werd me aangeraden te wachten tot na een testrit vooraleer deze te laten schieten. Braaf geluisterd en een gebeld op Pedro Motors. Awel kortweg een van de aangenaamste contacten die ik ooit met ne handelaar gehad heb. Dit werd ook daags nadien bevestigd tijdens de testrit/bezichtiging van de wagen. Ruimschoots de tijd gekregen om de wagen langs alle hoeken en kanten te controleren. Dan nog even 'de babbel' opt bureau. Tijd gemaakt voor alle vragen, duidelijke uitleg gekregen en we waren er rap uit. En zo opeens was ik de eigenaar van een pracht van een Z4.
Na het enthousiasme van de koop volgde jammer genoeg de ontnuchtering van de verzekering. Ik had immers graag een kleine omnium gehad gezien ik met de 5 toch een redelijk kill-list aan lokaal wildlife had opgebouwd... Soit uiteindelijk toch gelukt maar wat een onrealistische bedoening. Vorige week dan toch alles in orde gemaakt. Er waren ook wat kleine werken die Pedro ging uitvoeren om de wagen verkoopklaar te maken. Zo werd de voorbumper nog hersteld (kleine barst) en herspoten. Niertjes kregen ook een verfbeurt ( ben gene fan van chrome) en er kwam nog een korte antenne op. Niks ernstigs en dit gaf me de tijd ook al het papierwerk in orde te krijgen. En dus sinds vrijdag is de Z officieel de mijne!
Nu een kleine week mee aan het rondkarren en ik ben er écht blij mee! Het zicht vanbinnen met die lange snuit voor je. De lage zit. Het heerlijke geluid van de 6-cilinder. Belevingsfactor x10! Veel meer snelheidgevoel, en een wegligging die gewoonfag fantastisch is. Ik heb de 5 altijd een fijne wagen gevonden, maar dit is toch een gans ander kaliber! De Z zet zich echt in de bocht en geeft je enorm veel vertrouwen en feedback. Op termijn gaan wel de bande, vervangen moeten worden want deze doen de wagen geen eer aan. Maar om de winter mee door te kopen zullen ze zeker volstaan.
Bon, dat zal volstaan als intro zeker? Foto's volgen morgen!