Auteur Topic:  1991 - E31 - 850i automatic  (gelezen 21908 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 90
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #150 Gepost op: 8 mei 2018, 11:14:13 »
Nog wat verder zitten zoeken... Is het normaal dat langs beide leidingen die aan de radiator hangen (koeling) olie uit komt gespoten als je deze los pakt? Lijkt me onlogisch maar hebben dit wel enkel in P getest. Normaal moet er toch een doorstroom zijn in een radiator ...
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 90
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #151 Gepost op: 18 juni 2018, 20:57:03 »
 :censor: :censor: :censor: :censor: :censor:

ik heb uiteindelijk gevonden wat het hoogstwaarschijnlijk gaat zijn   :(

ik had gezien dat er een ring los lag in de oliepomp en had op fb op een 8 serie facebook groep gevraagd of dit normaal is. Ze zeiden hierop neen en dat ik een nieuwe pomp moest bestellen. koppig heb ik de hele boel toch terug ineen gestoken en gemerkt dat mijn lek er nog is.

toen kwam mijn vader af met een e30 manual waarin stond dat zo een lek ontstaat door een "worn torque converter hub bushing". et voila, volgende site sprong direct tevoorschijn op google: http://kansascitytdi.com/01v-pump-bushing-spin-out/

echter is het niet zomaar even een nieuwe pomp en presto.

Er staat dat dit het gevolg is van een versleten druk regelaar in de versnellingsbak waardoor deze ring los wordt gedrukt door overdruk en begint mee te draaien met de koppelomvormer.
Hierdoor slijt de ring volledig uit en daarbij ook de rand van de pomp. Dit geeft als gevolg dat er veel fijn vijlsel wordt rondgepompt in het hele ATF systeem.

gevolg?
- bak moet volledig open worden gehaald voor de metaaldeeltjes te verwijderen voor verdere schade te beperken (in principe een revisie vereist dus)
- nieuwe druk regelaar (pressure regulator)
- nieuwe olie pomp met daarin een nieuwe bushing
- nieuwe koppelomvormer (ook ingesleten door de oude bushing)

ofwel een andere bak en koppelomvormer zoeken, wat een naald in een hooiberg zoeken is want het identificatie plaatje hangt niet meer op de versnellingsbak  :censor:

850i, why do you hate me so?  :'( :'(
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline marc123

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 45
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #152 Gepost op: 25 juni 2018, 12:47:14 »
Dat is inderdaad klote.

Hoezo een speld in een hooiberg ? Aan de hand van je chassisnummer weet je toch welke bak er op je E31 zit ?
“There's no replacement for displacement”

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 90
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #153 Gepost op: 28 juni 2018, 12:01:39 »
Dat is inderdaad klote.

Hoezo een speld in een hooiberg ? Aan de hand van je chassisnummer weet je toch welke bak er op je E31 zit ?

dit had ik gedaan maar kreeg van bmw dealer een screenshot terug waar dan mijn versnellingsbak type op stond. echter viel me toen op dat er een andere motor in mijne stak (adhv nummer op motorblok). Dus dankzij iemand bij bmw dealer die hier ook op het forum zit en ik erg dankbaar daarvoor ben  :bow: te horen gekregen dat het blok uit een andere 8 serie komt van 1991 en de bak normaal dezelfde zou moeten zijn. Dus waarschijnlijk kan ik nu wel verder met de toen gekregen nummer. dus binnenkort op zoek naar een versnellingsbak met het type 4HP24-GY en nummer 0089633ZGY  ::)
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline marc123

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 45
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #154 Gepost op: 29 juni 2018, 00:11:55 »
De 4HP24-GY bak is inderdaad tot bouwjaar sept 92
Zie ook screenshot uit BMWfans in bijlage
“There's no replacement for displacement”

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 341
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #155 Gepost op: 30 december 2019, 20:14:23 »
ik heb dezelfde wagen nu in mijn bezit en ben op zoek naar een originele uitlaat, die hebben jullie toevallig niet meer liggen zeker

BTW, wat een werken doen jullie aan die wagen, mijn respect maar was het niet goedkoper geweest om gewoon een gezond exemplaar te kopen :D

Grtz Geert

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 90
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #156 Gepost op: 31 december 2019, 00:38:18 »

BTW, wat een werken doen jullie aan die wagen, mijn respect maar was het niet goedkoper geweest om gewoon een gezond exemplaar te kopen :D

Grtz Geert

Ik ga niet rond de pot draaien => Ja.  :wiggleyes:

En ik zit ondertussen in een dal op gebied van wat ik met mijn 8 ga doen, ik heb hem al eens te koop gezet maar dan kreeg ik van die schandalig lage bedragen als reactie dat ik er lastig van werd. Uiteen draaien lijkt me ook zo zonde maar aan een opkoper verkopen krijg ik zeker niet over mijn hart...
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 341
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #157 Gepost op: 31 december 2019, 08:17:29 »
volgens mij lijkt het mij het verstandigste om er een donor wagen van te maken, in onderdelen brengen ze het meeste op, wetende dat je al voor minder dan 15000 een mooi exemplaar kan vinden; sommige vragen meer maar die staan binnen 10 jaar nog te koop, je kan eventueel ook een mechanisch gezonde kopen met ongevalschade. dan heb je gelijk alle onderdelen die je nodig hebt om die van jullie weer vlot te krijgen.

eender wat je keuze ook zal zijn, respect voor wat je al eerder aan de wagen hebt gedaan

als je onderdelen te over hebt mag je me gerust laten weten

Grtz Geert

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2502
  • Snowy, the white shark
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #158 Gepost op: 5 januari 2020, 19:13:16 »
Ik heb nog eens het volledige topic opnieuw doorgelezen. Dat het een projectje ging worden was duidelijk maar tot hiertoe heb je er nog niet veel plezier aan gehad. Wel knap dat je alle werken zelf doet. Als je de werken moet uitbesteden... Hopelijk blijf je doorzetten tot hij in orde staat. Heb je enig idee van de kosten die je al gedaan hebt?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985
BMW E38 728i 1999 BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9502
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #159 Gepost op: 5 januari 2020, 21:38:52 »
:censor: :censor: :censor: :censor: :censor:

ik heb uiteindelijk gevonden wat het hoogstwaarschijnlijk gaat zijn   :(

ik had gezien dat er een ring los lag in de oliepomp en had op fb op een 8 serie facebook groep gevraagd of dit normaal is. Ze zeiden hierop neen en dat ik een nieuwe pomp moest bestellen. koppig heb ik de hele boel toch terug ineen gestoken en gemerkt dat mijn lek er nog is.

toen kwam mijn vader af met een e30 manual waarin stond dat zo een lek ontstaat door een "worn torque converter hub bushing". et voila, volgende site sprong direct tevoorschijn op google: http://kansascitytdi.com/01v-pump-bushing-spin-out/

echter is het niet zomaar even een nieuwe pomp en presto.

Er staat dat dit het gevolg is van een versleten druk regelaar in de versnellingsbak waardoor deze ring los wordt gedrukt door overdruk en begint mee te draaien met de koppelomvormer.
Hierdoor slijt de ring volledig uit en daarbij ook de rand van de pomp. Dit geeft als gevolg dat er veel fijn vijlsel wordt rondgepompt in het hele ATF systeem.

gevolg?
- bak moet volledig open worden gehaald voor de metaaldeeltjes te verwijderen voor verdere schade te beperken (in principe een revisie vereist dus)
- nieuwe druk regelaar (pressure regulator)
- nieuwe olie pomp met daarin een nieuwe bushing
- nieuwe koppelomvormer (ook ingesleten door de oude bushing)

ofwel een andere bak en koppelomvormer zoeken, wat een naald in een hooiberg zoeken is want het identificatie plaatje hangt niet meer op de versnellingsbak  :censor:

850i, why do you hate me so?  :'( :'(


Bovenstaand probleem is ook hetgeen ik het meeste schrik voor heb op mijn e38, wel een andere boite, maar het zelfde principe.
Als het zover is ga ik het zelf doen denk ik, met onderstaande video als guidance, misschien kan dit je ook wel opweg helpen :)


Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 90
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #160 Gepost op: 5 januari 2020, 22:34:46 »
Hopelijk blijf je doorzetten tot hij in orde staat. Heb je enig idee van de kosten die je al gedaan hebt?

Spijtig genoeg ben ik dit project al meer als een jaar aan de kant aant schuiven voor 30 andere dingen die ik tegelijk aant doen ben en waardoor niks vooruit gaat :( dus uiteindelijk heb ik nu besloten dat als ik er een deftig bedrag voor terug krijg dat hij plaats mag maken.
Zo een opsomming maken doet niemand graag   ::)
maar als ik ruw denk
aankoop 9000
uitlaat 1250
brandstofsysteem 1000 (pompen, filters, leidingen,)
Bumper 650
Moteur 1500 (stukken bij BMW besteld)
Oliepomp versnellingsbak 350

Maar dit zijn al de grote bedragen die ik zo uit men hoofd ken dus zonder al de kleine zaken, uren gevloek en rondrijden voor de onderdelen komt dit op 13750  :'(


2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline beemerbuddy

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1323
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #161 Gepost op: 6 januari 2020, 09:08:43 »
Spijtig genoeg ben ik dit project al meer als een jaar aan de kant aant schuiven voor 30 andere dingen die ik tegelijk aant doen ben en waardoor niks vooruit gaat :( dus uiteindelijk heb ik nu besloten dat als ik er een deftig bedrag voor terug krijg dat hij plaats mag maken.
Zo een opsomming maken doet niemand graag   ::)
maar als ik ruw denk
aankoop 9000
uitlaat 1250
brandstofsysteem 1000 (pompen, filters, leidingen,)
Bumper 650
Moteur 1500 (stukken bij BMW besteld)
Oliepomp versnellingsbak 350

Maar dit zijn al de grote bedragen die ik zo uit men hoofd ken dus zonder al de kleine zaken, uren gevloek en rondrijden voor de onderdelen komt dit op 13750  :'(

Hoi tds-erke, niet dat ik olie op't vuur wil stoken  >:D ,  maar heb gij dus toen bij die kerel in Linde-Peer voor deze auto 9000!! Euro betaald  :blink: ? En dat in 2014 (begin van topic)  :(

Ik ben er toen ook voor gaan zien, buiten de +15 andere die ik gezien heb, vooraleer ik de mijne kocht... Maar ik meen toch dat ie aan mij geen 9000 Euro gevraagd had  :thinking:... Ik wilde toen gerust +10K geven voor een goede, propere E31 die technisch ook vrijwel up-to-date was... Ik had toch vrij snel door dat deze niks voor mij zou zijn ,en als ik dan weet wat ik niet veel later (begin 2015) voor de mijne betaald heb, en in welke goede technische en optische staat die was (en nog is...), amai  :wiggleyes:

Ik weet niet hoe de jouwe er nu optisch bijstaat, en technisch is die dus zowat in orde misschien, op het (grote?) versnellingsbak-probleem na?... Dan lijkt het mij toch eerder een zaak om dat ook opgelost te krijgen, om je 850i dan evt. volledig in orde voor een dan aanvaardbare prijs te verkopen (want nu dus een dikke 13500 Euro vragen voor nog altijd een probleem-auto lijkt me niet haalbaar  :-\). En die mag/moet dan natuurlijk hoger zijn, conform het extra werk en geld wat er nog ingestoken wordt, maar dan kan je wel een goede auto verkopen...

In ieder geval, veel succes met deze, en de rest van je projecten...
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #162 Gepost op: 6 januari 2020, 16:34:44 »
Hier is een origineel Belgische auto, die er zeker niet perfect uit ziet (velgen, uitlaat,staat interieur ...), maar toch ook niet overdreven slecht.
Ik ben benieuwd wat er vanavond zal voor geboden zijn want de 6000 die er nu op staat ... als dat de waarde is  :wiggleyes:

Offline beemerbuddy

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1323
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #163 Gepost op: 6 januari 2020, 16:45:45 »
Hier is een origineel Belgische auto, die er zeker niet perfect uit ziet (velgen, uitlaat,staat interieur ...), maar toch ook niet overdreven slecht.
Ik ben benieuwd wat er vanavond zal voor geboden zijn want de 6000 die er nu op staat ... als dat de waarde is  :wiggleyes:

Haha, en hij 'knipoogt' al naar de gegadigden... Hmm, not amused! want dat krijg ik bij de mijne toch niet voor elkaar, hoor... En de naad van de motorkap en de bumper klopt ook van geen kanten, want normaal gezien moet de rubberen afdichting volledig tegen de bovenkant bumper zitten, en hier is dat niet, maar de zijkanten sluiten toch aan aan de spatborden  :thinking: :wiggleyes:
Voor de rest ziet er op zich niet slecht uit, ja, afgezien van de verkeerde velgen en uitlaat...

Benieuwd  :iono:
 
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #164 Gepost op: 6 januari 2020, 16:59:10 »
Ik was naar niemand aan het knipogen hoor.  ;)
Ik volg zo veilingen soms al eens. Omdat je wel een juister beeld krijgt van hoeveel iemand voor een bepaalde auto over heeft. Je kan ook zoekertjes bekijken. Dan zie je vraagprijzen, maar dat leert u zelden iets over de uiteindelijke verkoopprijs.

Offline beemerbuddy

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1323
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #165 Gepost op: 6 januari 2020, 18:20:39 »
Ik was naar niemand aan het knipogen hoor.  ;)
Ik volg zo veilingen soms al eens. Omdat je wel een juister beeld krijgt van hoeveel iemand voor een bepaalde auto over heeft. Je kan ook zoekertjes bekijken. Dan zie je vraagprijzen, maar dat leert u zelden iets over de uiteindelijke verkoopprijs.

Ha, ik snap de verwarring, Peter,  :razz: LOL... Ik had het natuurlijk over de opklaplampen van de 850i op de foto's van de veiling...  :toofunny:
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #166 Gepost op: 6 januari 2020, 18:39:20 »
Het is maandag  :-[
 :D

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 90
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #167 Gepost op: 6 januari 2020, 18:48:58 »
als deze nog geen 10 haalt dan vrees ik dat mijne zeker in onderdelen zal weg moeten want dat hoopte ik voor mijne nog te krijgen  :'(
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10351
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #168 Gepost op: 7 januari 2020, 07:33:47 »
Hoogste bod is 10.650 geweest. Met veilingkost betekent het dat iemand er toch 12500 voor over had.
Het was een verkoop met minimumprijs, dus of de verkoper hem heeft laten gaan weten we nog niet (meteen).

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2502
  • Snowy, the white shark
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #169 Gepost op: 2 februari 2020, 18:08:23 »
Als je ziet wat ze tegenwoordig voor een E31 durven vragen die langs geen kanten in orde staat... Zelfs de wrakken zijn hard in waarde gestegen. Heb wel de indruk dat veel auto's maar te koop blijven staan. Onder 10.000 Euro zou ik hem zeker niet laten gaan.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985
BMW E38 728i 1999 BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold