Auteur Topic:  1991 - E31 - 850i automatic  (gelezen 14409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 87
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #150 Gepost op: 8 mei 2018, 11:14:13 »
Nog wat verder zitten zoeken... Is het normaal dat langs beide leidingen die aan de radiator hangen (koeling) olie uit komt gespoten als je deze los pakt? Lijkt me onlogisch maar hebben dit wel enkel in P getest. Normaal moet er toch een doorstroom zijn in een radiator ...
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 87
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #151 Gepost op: 18 juni 2018, 20:57:03 »
 :censor: :censor: :censor: :censor: :censor:

ik heb uiteindelijk gevonden wat het hoogstwaarschijnlijk gaat zijn   :(

ik had gezien dat er een ring los lag in de oliepomp en had op fb op een 8 serie facebook groep gevraagd of dit normaal is. Ze zeiden hierop neen en dat ik een nieuwe pomp moest bestellen. koppig heb ik de hele boel toch terug ineen gestoken en gemerkt dat mijn lek er nog is.

toen kwam mijn vader af met een e30 manual waarin stond dat zo een lek ontstaat door een "worn torque converter hub bushing". et voila, volgende site sprong direct tevoorschijn op google: http://kansascitytdi.com/01v-pump-bushing-spin-out/

echter is het niet zomaar even een nieuwe pomp en presto.

Er staat dat dit het gevolg is van een versleten druk regelaar in de versnellingsbak waardoor deze ring los wordt gedrukt door overdruk en begint mee te draaien met de koppelomvormer.
Hierdoor slijt de ring volledig uit en daarbij ook de rand van de pomp. Dit geeft als gevolg dat er veel fijn vijlsel wordt rondgepompt in het hele ATF systeem.

gevolg?
- bak moet volledig open worden gehaald voor de metaaldeeltjes te verwijderen voor verdere schade te beperken (in principe een revisie vereist dus)
- nieuwe druk regelaar (pressure regulator)
- nieuwe olie pomp met daarin een nieuwe bushing
- nieuwe koppelomvormer (ook ingesleten door de oude bushing)

ofwel een andere bak en koppelomvormer zoeken, wat een naald in een hooiberg zoeken is want het identificatie plaatje hangt niet meer op de versnellingsbak  :censor:

850i, why do you hate me so?  :'( :'(
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline marc123

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 45
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #152 Gepost op: 25 juni 2018, 12:47:14 »
Dat is inderdaad klote.

Hoezo een speld in een hooiberg ? Aan de hand van je chassisnummer weet je toch welke bak er op je E31 zit ?
“There's no replacement for displacement”

Offline 318tds-erke

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 87
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #153 Gepost op: 28 juni 2018, 12:01:39 »
Dat is inderdaad klote.

Hoezo een speld in een hooiberg ? Aan de hand van je chassisnummer weet je toch welke bak er op je E31 zit ?

dit had ik gedaan maar kreeg van bmw dealer een screenshot terug waar dan mijn versnellingsbak type op stond. echter viel me toen op dat er een andere motor in mijne stak (adhv nummer op motorblok). Dus dankzij iemand bij bmw dealer die hier ook op het forum zit en ik erg dankbaar daarvoor ben  :bow: te horen gekregen dat het blok uit een andere 8 serie komt van 1991 en de bak normaal dezelfde zou moeten zijn. Dus waarschijnlijk kan ik nu wel verder met de toen gekregen nummer. dus binnenkort op zoek naar een versnellingsbak met het type 4HP24-GY en nummer 0089633ZGY  ::)
2000 - e36 - 318 tds (verkocht)
1999 - e46 - 320ci (verkocht)
2006 - e92 - 325i (daily)
1991 - e31 - 850i - Project
1974 - e10 - 1802 - gerestaureerd
1985 - Golf mk1 cabrio 1.6
1984 - Porsche 944 (verkocht)
---
2000 - Suzuki Bandit N - 1200

Offline marc123

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 45
Re: 1991 - E31 - 850i automatic
« Reactie #154 Gepost op: 29 juni 2018, 00:11:55 »
De 4HP24-GY bak is inderdaad tot bouwjaar sept 92
Zie ook screenshot uit BMWfans in bijlage
“There's no replacement for displacement”