Auteur Topic:  N55 op lpg mogelijk?  (gelezen 2660 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ThomasD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 595
Re: N55 op lpg mogelijk?
« Reactie #60 Gepost op: 8 juni 2019, 13:55:07 »
Liquid Petroliumgas direct injection  LPdi bestaat ondertussen voor de meeste direct geinjecteerde wagens, daar word een switch gemaakt waar benzine omgeschakeld word naar vloeibaar lpg. het vloeibaar gas gaat dan inderdaad via dezelfde hpfp en injector rail naar de benzineinjectoren.

de N53 kan hier mee gebruikt worden, dit injectiesysteem is exact hetzelfde als het injectiesysteem van de N54-55, maar de N53 is een atmospherische motor, en ik denk dat daar het grote verschil in zit, ik denk dat de originele injectoren niet nauwkeurig genoeg zijn om vloeibaar gas te injecteren bij de turbogeladen N55, ik denk mits aanpassing van injectoren, dat LPdi bij de N55 perfect mogelijk is.

Het grote nadeel van LPG is dat de verbranding een lagere calorische waarde heeft, waardoor meer gasvolume nodig zal zijn dan benzinevolume. met een indirecte injectie zal het systeem via een bypass (piggyback) uw injectietijden aangepast naar de lpg injectoren.
bij een directe injectie is dit enkel mogelijk door software aanpassing in het inspuitsysteem zelf, maar de wagen weet niet wanneer je op benzine en wanneer je op gas draait, en daar zit volgens mij de grote moeilijkheid, wat eventueel nog omzeild kan worden door een soort van powerbox van vroeger toe te passen, die de injectie aanpast indien je u lpgsysteem inschakeld..
Maar de markt is er niet voor, niemand wil een systeem van 4000eu laten plaatsen (terwijl dit op 2jaar terugverdient is)  :iono:


Je zou wel snel (3min) van map kunne wisselen via obd , maar das lastig als je aan het rijden bent :D
de lagere calorische waarde kan een probleem vormen met de oem hpfp , is het verschil zelfde als benzine / ethanol dan heb je zeker probleem bij getunede autos , stock kan het mss nog net .
plus de mapping is ook wel specialistenwerk , een gasboer zal daar geen kaas gegeten van hebben , of eerder zal dat niet kunnen voor veel verschillende merken .
persoonlijk rij ik 15K per jaar met getunede N55 die gemiddeld 11 a 12 liter gebruikt . op gas is dit dan wss 15 a16 ? . 2700 euro benzine tov 1200 euro gas ofte 1500 per jaar besparing .
dan zal dat idd 2 a 3 jaar duren eer het eruit hebt .


Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: N55 op lpg mogelijk?
« Reactie #61 Gepost op: 8 juni 2019, 14:09:28 »
ja maar het probleem is dat de volledige pomp en injectorrail eerst volledig gevuld moet zijn met lpg alvorens de switch te maken.
bijkomend probleem is dat lpg verdampt vanaf 15c, dus zou de lpg opgevoerd moeten worden onder hogere druk om de verdamping in de leiding en voor de hpfp te vermijden.
men kan compenseren door extra port injectoren, maar er zijn zoveel parameters in de n55 om rekening mee te houden, en hier moeten complexe computers voor gebruikt worden, rekening houden met de valvetronic (kleplifthoogte), vanos, manifolddruk, voorontsteking, lambda regeling,.... dit maakt het zo moeilijk om deze systemen op gas te leggen. maar het moet mogelijk zijn...  :wiggleyes:

verbruik zal maximaal 10% stijgen hoor, mijn mazda verbruikt op benzine 16liter en op gas 17,3 (gemeten op effectief getankt berekend bij gereden kilometers)
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5548
Re: N55 op lpg mogelijk?
« Reactie #62 Gepost op: 9 juni 2019, 02:28:03 »
mx81 : dus dan zouden chiptuners en lpg-installateurs moeten samenwerken om perfecte LPG autogasinstallatie te bekomen op veel meer drukgevoedde directe benzine-injectiemotoren ?


Voor het soort brandstof of de kwaliteit ervan zijn er al een tijd sensoren die percentage ethanol in de brandstof kunnen bepalen (Flexifuell-sensors ) want als je op E85 of nog hoger percentage ethanol rijdt moet er naar specifieke mapping worden overgeschakeld maar je mag met diezelfde map niet op gewone 98 rijden of je rijdt je blok kapot .
(Een Subaru Impreza WRX STI 2.0 kon op E85 100pk meer leveren door de lagere EGT dan op 98 , er moesten dan wel brandstofpomp injectoren inzitten die meer dan 30% extra brandstofdebiet konden inspuiten  )

Misschien dat er brandstofsensor onderscheid kan maken tussen 98 en vloeibare lpg .

En de lpg vloeibaar houden kan wellicht dmv lpg-opvoerpomp en lpg drukregelaar om lpgdruk hoog genoeg te houden want hoe lager de druk , hoe meer kans dat er overgegaan naar gasvormige toestand .



Maar volgens hetgeen ik vernomen heb zou er een systeem in de maak zijn voor de N55 : er zou gekozen zijn voor indirecte LPG-injectie (port inection)  en de benzine-injectoren zouden hierbij gelijktijdig nog steeds beperkt percentage benzine blijven inspuiten (ze dachten 5 a 10% ) zodat deze niet verbranden bij gebrek aan koeling .
Die keuze zou te maken hebben met onzekerheid of HPFP en injectoren voldoende stabiel lpg-debiet zouden kunnen leveren .

En misschien is het ook makkelijker de voertuig ECU de inspuithoeveelheid te laten bepalen  en dat injectorsignaal in 2 te splitsen bvb nog 10%  door directe benzine-injectoren  en de rest door lpg-port-injectoren (indirecte LPG-injectie ) .
(Dus stel dat er normaal 10cc benzine ingespoten zou moeten worden , dan zou je bvb nog 1cc benzine inspuiten door OEM injector en de resterende 9cc benzine vervangen door het energie-equivalent in LPG dat je nodig hebt om minstens evenveel vermogen te leveren als 9cc benzine - stel dat je pakweg 20% meer lpg nodig hebt voor zelfde vermogen als 98 dan kun je 11cc LPG indirect inspuiten . Is dat te arm of te rijk zal Lambdasonde dit doorgeven aan OEM ECU en zal die inspuithoeveelheid corrigeren in closed-loop


 


Offline ThomasD

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 595
Re: N55 op lpg mogelijk?
« Reactie #63 Gepost op: 9 juni 2019, 04:50:14 »
zoek je dan maar een goede tuner , dme en tcu werken zo nauw samen op de N55 , dat een simpele update van het ene
effect heeft op de andere en omgekeerd en je de hele map terug moet nakijken . als er dan nog ens een systeem bijkomt om aparte lpg injectoren
te besturen kan je wel aanvoelen wat voor een soep dat wordt allemaal . Het kan mss wel , maar zo gemakkelijk lijkt mij het in elk geval niet

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: N55 op lpg mogelijk?
« Reactie #64 Gepost op: 9 juni 2019, 10:49:48 »
mx81 : dus dan zouden chiptuners en lpg-installateurs moeten samenwerken om perfecte LPG autogasinstallatie te bekomen op veel meer drukgevoedde directe benzine-injectiemotoren ?


Voor het soort brandstof of de kwaliteit ervan zijn er al een tijd sensoren die percentage ethanol in de brandstof kunnen bepalen (Flexifuell-sensors ) want als je op E85 of nog hoger percentage ethanol rijdt moet er naar specifieke mapping worden overgeschakeld maar je mag met diezelfde map niet op gewone 98 rijden of je rijdt je blok kapot .
(Een Subaru Impreza WRX STI 2.0 kon op E85 100pk meer leveren door de lagere EGT dan op 98 , er moesten dan wel brandstofpomp injectoren inzitten die meer dan 30% extra brandstofdebiet konden inspuiten  )

Misschien dat er brandstofsensor onderscheid kan maken tussen 98 en vloeibare lpg .

En de lpg vloeibaar houden kan wellicht dmv lpg-opvoerpomp en lpg drukregelaar om lpgdruk hoog genoeg te houden want hoe lager de druk , hoe meer kans dat er overgegaan naar gasvormige toestand .



Maar volgens hetgeen ik vernomen heb zou er een systeem in de maak zijn voor de N55 : er zou gekozen zijn voor indirecte LPG-injectie (port inection)  en de benzine-injectoren zouden hierbij gelijktijdig nog steeds beperkt percentage benzine blijven inspuiten (ze dachten 5 a 10% ) zodat deze niet verbranden bij gebrek aan koeling .
Die keuze zou te maken hebben met onzekerheid of HPFP en injectoren voldoende stabiel lpg-debiet zouden kunnen leveren .

En misschien is het ook makkelijker de voertuig ECU de inspuithoeveelheid te laten bepalen  en dat injectorsignaal in 2 te splitsen bvb nog 10%  door directe benzine-injectoren  en de rest door lpg-port-injectoren (indirecte LPG-injectie ) .
(Dus stel dat er normaal 10cc benzine ingespoten zou moeten worden , dan zou je bvb nog 1cc benzine inspuiten door OEM injector en de resterende 9cc benzine vervangen door het energie-equivalent in LPG dat je nodig hebt om minstens evenveel vermogen te leveren als 9cc benzine - stel dat je pakweg 20% meer lpg nodig hebt voor zelfde vermogen als 98 dan kun je 11cc LPG indirect inspuiten . Is dat te arm of te rijk zal Lambdasonde dit doorgeven aan OEM ECU en zal die inspuithoeveelheid corrigeren in closed-loop

dit bestaat al en is gewoon het huidige sequentieel injectie systeem.
je kan instellen op hoeveel belastings% je uw lpg systeem laat draaien, dit werd vroeger bij de vorige generaties sequentiele systemen toegepast bij zware amerikanen die veel te grote injectiehoeveelheiden nodig hadden.
uw spanningssignalen worden van de injectoren afgetakt, deze signalen worden dan verdeeld over de lpg en benzineinjectoren. het nadeel is dat men dan met lpg in gastoestand werkt, die dus een zeer groot volume innemen. ook werkt de DI met injectiesignalen als de zuiger al op het BDP is, dus de inlaatklep is al dicht, je gaat dus met een injectievervroeging mooeten werken wat volgens mij nog niet bestaat in de lpg, ik weet dus niet hoever deze combinatie mogelijk is voor een DI wagen...
ik weet niet hoe een ethanol injectiesysteem werk, maar het lijkt mij perfect mogelijk om dit systeem aan te passen voor lpg gebruik  :iono:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10098
Re: N55 op lpg mogelijk?
« Reactie #65 Gepost op: 9 juni 2019, 10:57:56 »
Conclusie, kan een N55 op LPG ? Waarschijnlijk wel maar probeer maar eens een installateur te vinden die eraan wil beginnen en liefst ene die referenties kan voorleggen.
Zo lang je die niet vindt gaat het niet.

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 277
Re: N55 op lpg mogelijk?
« Reactie #66 Gepost op: 9 juni 2019, 11:51:13 »
inderdaad..
ik denk dat men zich meer zal moeten richten op de B58 omdat deze motoren zeer recent zijn.. natuurlijk zal een systeem dat werkt voor een B58 perfect moeten kunnen werken voor een n55  :iono:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)