13 juni 2016... de dag waar we naar uitkeken omdat we dan op vakantie zouden vertrekken. 90% van onze vakanties zitten we op onze motor. Velen snappen dit niet maar wij vinden het heel fijn om op met onze FJR te reizen. OK, het is een andere manier van vakantie, grotendeels omdat je weinig bagage kan meenemen, maar door de jaren heen slagen we er beter en beter in om langer weg te blijven met een minimum aan bagage. Lang leve hotels met laundry service

We hebben een goed goretex pak en dito handschoenen, een buitje kan geen kwaad. Als het echt hard regent doen we een extra regenpakje aan.
Echter, de weersvoorspellingen.... brrrrr die zagen er allesbehalve goed uit. En, het stoort me niet om een stukje door de regen te rijden, ik ben thuis al vertrokken in de gietende regen wetende dat het onderweg wel zal ophouden. Ditmaal lagen de kaarten anders. We hadden een trip gepland in het Bayerischer Wald, en het was de bedoeling om door Tsjechië te rijden en een stuk door Oostenrijk. Elk hotel max 2 of 3 dagen.
Ik liet de FJR volledig nakijken en liet er nieuwe banden opleggen (Dunlop RSIII)

dus de motor was er helemaal klaar voor. Maar wetteronline.de
Pffff, dat zag er niet goed. De eerste 10 dagen regen regen regen....

De goesting om met de motor te vertrekken was al serieus aant minderen....
Dan maar de bimmer van stal gehaald. Ons eerste hotel lag in Bad Kötzting, een 700km rijden... en die trip was met de motor niet zo fijn geweest.
70% van de rit was door de gietende regen, pffff.
Gelukkig was het oord van bestemming niet wat de naam doet vermoeden, tenzij je jezelf overdadig gaat bedienen van Schnitzels en Weißbier

Fijn hotel, met eigen huisbrouwerij en een sauna. Zalig

Bij aankomst scheen de zon maar de rest van de vakantie hebben we toch geregeld regen gehad, maar al bij al... viel het nog best mee, op de heenreis na had ik deze trip wel met de 2wieler willen maken.
Nu hebben we echter een hele andere vakantie gehad. Daar waar we anders 3 à 400 km per dag rondrijden (om rond te rijden) hebben we nu meer de nadruk gelegd op het bezichtigen / bezoeken van .... o.a. concentratiekampen (Flossenburg en Dachau). We hebben beide interesse in de oorlogsgeschiedenis, we hebben eerder al diverse plaatsen bezocht (Mauthausen, Ravensbruck, Sachsenhausen, ...) dus dat lag in de lijn van onze interesses.
We hebben ook een bezoekje gebracht aan Audi Ingolstadt en uiteraard, BMW welt

Uiteraard op beide plaatsen het werkführungsprogramm gekozen, en dat is een aanrader.
Audi heeft een betere indruk nagelaten dan BMW... en bij Audi waren we voor minder dan de helft van de prijs rond dan bij BMW, maar dat compenseren ze ruimschoots bij de verkoop van hun auto's heb ik zo de indruk

Na het bezoek aan BMW Welt te Munchen zijn we richtring Oostenrijk gegaan, een beetje door de bergen gereden en in het naar huis komen gestopt aan het kasteel Neuschwanstein dat ik me zal herinneren als het walhalla voor de Japanners met selfiesticks

Een 300-voud van het aantal fotograferende Japanners dat je in Brugge tegenkomt, niet te doen

Wat me oa bijgebleven is van deze trip is het rijcomfort van onze bimmer. Ik kocht deze kar om wat open te cruisen als de zon schijnt, het was nooit de bedoeling om hiermee op vakantie te gaan, maar het is eigenlijk wel de ideale vakantiekar. Niet om met een gezin met 2 kinderen op verlof te gaan, maar met z'n tweeen ging dat perfect.
De atmosferische 3.0i is zoo soepel, ik kwam nu tot de conclusie dat ik eigenlijk m'n eigen auto na 2 jaar niet kende.
Op de autobahn zit je bij 3000 rpm aan 155km/u

Op de A6 richting Praag was het bij de heenreis droog en rustig. Ik had de cruise control op 155 afgeklokt, en er gaan er me enkele voorbij aan een tempo van jewelste, effe aanpikken..... heerlijk...
Ik had bij vertrek me al de bedenking gemaakt dat de brandstofprijs van deze uitstap op z'n minst X2 zou zijn (de moto verbruikt 5 max 6L) dus X2 zou me een minimum lijken.
Niets was minder waar. Zelfs bij het cruisen tussen de 160 en 200 (4000 rpm bij 200

) zat het verbruik maar aan 9L!
Volgetankt bij vertrek en aankomst, zelf optelsom gemaakt adv liters/km's. Dat heeft me aangenaam verrast

Uiteraard enkele foto's bij dit verhaal