Auteur Topic:  1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming  (gelezen 56838 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fonny

  • Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2828
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic - project tracktoy
« Reactie #450 Gepost op: 1 januari 2018, 18:05:57 »

Ik ben wel eens benieuwd aan welk eindgewicht we gaan geraken, ik heb totaal geen idee wat ik ervan mag hopen.

Ik ben met de E36 M3 tot op 1340kg geraakt met 2/3 tank.
Live your life.

Offline melvin83

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 30
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic - project tracktoy
« Reactie #451 Gepost op: 16 februari 2018, 21:47:49 »
vraagje die teermatten ,hoe heb je die verwijderd aangezien het tamelijk makkelijk ging ?


We zien wel natuurlijk, voor hetzelfde geld haalt hij die leeftijd niet eens... 😂

Maar dat is wel ongeveer de hoofd reden waarom we van mening veranderd zijn.

Teermatten verwijderen gaat verrassend goed.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic - project tracktoy
« Reactie #452 Gepost op: 25 februari 2018, 22:05:59 »
vraagje die teermatten ,hoe heb je die verwijderd aangezien het tamelijk makkelijk ging ?

Met een zo een zware fohn en een steekmes en soms gewoon met mijn handen.  Ik had wel handschoenen aan want het kon aardig warm zijn.

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic - project tracktoy
« Reactie #453 Gepost op: 4 april 2018, 19:52:16 »
Er zijn nog een aantal zaken gebeurt door @laurens e21, aangezien ikzelf tijdgebrek heb om aan de wagen te werken en hij ook wel een pak handiger is als mij. Zeer tevreden van het resultaat.

Enigste wat nu nog overblijft zijn de stalen flexibele remleiding plaatsen, nieuwe remolie en nieuwe spoorstangen. Ook heb ik interstate DNRT  semi's besteld.

23mei gaan we normaal gezien voor de eerste keer terug met hem rijden en dat alsook voor de eerste keer op Zolder.

Offline melvin83

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 30
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic - project tracktoy
« Reactie #454 Gepost op: 4 april 2018, 21:44:34 »
ziet er  :thumbsup: uit

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #455 Gepost op: 23 augustus 2018, 20:53:22 »
We hebben ondertussen 2 uur Zolder met skylimit opzitten en het was vooral onwennig om de wagen terug wat leren kennen en testen. Het was ondertussen ook al meer als een jaar geleden dat ik er mee gereden had. Komt daar ook nog de hele make-over bij kijken en wat is die geslaagd. Nieuwe banden (DNRT interstate), Irp shortshifter, kuipzetels, 6 punts gordels en de rolkooi maakt het een compleet andere wagen.

12/8 zijn we dan naar Ecuyers geweest, eerste keer voor mij en wat een leuk circuit is dat! Terwijl ik op Zolder nog niet overtuigd was van de shortshifter ben ik dat nu zeker wel, al moet ik er nog wel een stuk voor bestellen zodat er nog minder speling op zit.  De "nieuwe" DNRT banden hebben na 2u zolder en 1 trackday hun beste tijd gehad. Nu weet ik niet of dit enorm snel is of niet maar ik kan niet vergelijken met andere merken,wel hadden deze treadware 80.
Terwijl alles perfect werkte toen ik de wagen stil had gezet na Zolder. Werkte mijn olie temperatuur  en oliedruk metertjes het niet, geen idee hoe dit komt en ook het enigste minpunt dat nagekeken moet worden.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2018, 20:55:03 door Trebo91 »

Offline Bananenman

  • Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #456 Gepost op: 23 augustus 2018, 23:01:10 »
Goed gereden Trebo!  :thumbsup:
2020 - F54 - Mini Clubman Cooper 1.5 automaat lci - TE KOOP!
1988 - VOLVO 740GL "BlueBrick"
2020 - Kia C'eed SW GT-line (firmahok)
2017 - VW Polo 1.0 DSG (misses)

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8947
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #457 Gepost op: 24 augustus 2018, 07:27:49 »
Ik heb nog alles liggen voor het schakelmechanisme op te frissen, nieuwe busjes en rubbertjes :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #458 Gepost op: 24 augustus 2018, 14:18:58 »
Ik heb nog alles liggen voor het schakelmechanisme op te frissen, nieuwe busjes en rubbertjes :)

Deze bedoel ik...

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8947
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #459 Gepost op: 27 augustus 2018, 09:49:30 »
Deze bedoel ik...

En alle rubbers en bussen die daarbij komen kijken ?  :)
Ik heb ze juist te koop gezet voor een weggeefprijs.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline laurens e21

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 305
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #460 Gepost op: 28 augustus 2018, 21:52:46 »
En alle rubbers en bussen die daarbij komen kijken ?  :)
Ik heb ze juist te koop gezet voor een weggeefprijs.

door de irp shifter zijn alle rubbers overbodig geworden. enkel de rod joint is overgebleven

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8947
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #461 Gepost op: 31 augustus 2018, 09:39:18 »
door de irp shifter zijn alle rubbers overbodig geworden. enkel de rod joint is overgebleven

Juist :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #462 Gepost op: 4 juni 2019, 19:11:43 »
Bijna een jaar geleden dat ik hier nog iets gepost heb.  :o Afgelopen weekend eens tot bij Hardemann gereden voor hun shop eens te bekijken en voor carparts!  :exited: De volgende zaken worden binnekort op de E36 gemonteerd: Irp fly off2 handrem, Wilwood remdruk regelaar, DTM schakelstang en messing rembussen. Dit alles zodat we tegen de herfst een keertje kunnen gaan driften op Papenburg.  ^-^

Ondertussen heb ik me ook 2 sets BBS RK001 aangeschaft waarvan ik 6 velgen zal gaan gebruiken en 2 velgen als tuinslang haspel of dergelijke gaan dienen aangezien deze te veel beschadigd zijn.

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #463 Gepost op: 14 november 2019, 19:52:18 »
Naar aanleiding van de komende SED  zijn er nog enkele werken uitgevoerd.  Hydraulische handrem, remdruk regelaar zijn geplaatst en aangesloten en de voorbumper is aangepast zodat deze snel opgezet en afgenomen kan worden voor transport.

Offline Andy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 761
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #464 Gepost op: 15 november 2019, 19:43:45 »
Leuke trackbimmer, handig dat je de voorbumper snel en gemakkelijk  kunt demonteren  :thumbsup:

Soms ook met skylimit op Zolder of Spa?
« Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 19:55:32 door Andy »
1999 E46 316i stahlblau -> geprakt - 2002 E46 320ci topasblauw -> verkocht - 2006 E87 116i M-pakket titansilber -> verkocht - 2008 E91 335i M-pakket alpinweiss -> daily/fun - 1990 E30 (325i) lagunagroen -> verkocht - 1978 E21 316 pastellblau -> verkocht - 1993 E36 325i sedan -> 100% track  - 2009 R56 COOPER S horizon blue -> fun & voor madam

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic
« Reactie #465 Gepost op: 17 november 2019, 11:14:44 »
Volgend jaar hoop ik terug wat meer trackday's te doen ja, afgelopen jaar te druk gehad met andere zaken. Bumper was vooral noodzaak omdat mijn trailer nogal redelijk hoog staat waardoor ik anders het neuswiel iedere keer moest omhoog draaien zodat ik op en af kon rijden zonder de bumper te beschadigen.

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #466 Gepost op: 20 januari 2021, 21:24:00 »
Kleine update, afgelopen zaterdag een e46 330i gaan halen in Duitsland. Het plan is om deze motor + handbak over te bouwen in de e36. Ook zijn er plannen om de n54 inlaat mod op de m54b30 te doen. Hierdoor zou je op 270-280pk uitkomen, of deze waardes effectief gehaald gaan worden is nog de vraag. :iono:

Maar eerst  6 maart een SED doen met de sloper.  >:D

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8947
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #467 Gepost op: 20 januari 2021, 21:27:57 »
Wat voor uitlaatsetup ga je gebruiken? de OEM M54 kats in het spruitstuk ?
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2139
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #468 Gepost op: 21 januari 2021, 09:44:55 »
Kleine update, afgelopen zaterdag een e46 330i gaan halen in Duitsland. Het plan is om deze motor + handbak over te bouwen in de e36. Ook zijn er plannen om de n54 inlaat mod op de m54b30 te doen. Hierdoor zou je op 270-280pk uitkomen, of deze waardes effectief gehaald gaan worden is nog de vraag. :iono:

Maar eerst  6 maart een SED doen met de sloper.  >:D

Klinkt veel belovend. Zal wel leuk rijden na de swap.  :thumbsup:
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #469 Gepost op: 21 januari 2021, 20:59:43 »
Wat voor uitlaatsetup ga je gebruiken? de OEM M54 kats in het spruitstuk ?

Ik ga mijn huidige alpina collectors van de m50 afhalen en op de m54 monteren. Dan ga ik proberen om net na de flenzen de lamda te monteren.

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8947
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #470 Gepost op: 21 januari 2021, 22:28:05 »
Ik ga mijn huidige alpina collectors van de m50 afhalen en op de m54 monteren. Dan ga ik proberen om net na de flenzen de lamda te monteren.

Catless rijden? En wat ga je dan met de precat lambda's doen?
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #471 Gepost op: 6 februari 2021, 19:07:57 »
Vandaag naar Heinz performance geweest met de 330i voor een run op de dyno. Zeer tevreden over het resultaat, 229pk en 301 nm. Een tijdje terug samen met @laurens e21 een compressie test gedaan en dat zag er ook goed uit.

Volgende stap is n54 inlaat met adapter monteren en terug de dyno op.  :exited:

Offline Tom86

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 88
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #472 Gepost op: 6 februari 2021, 19:46:19 »
Dat is toch niet zo'n, laat staan geen, vermogenswinst vergeleken met een getunde M50B25?
Of zijn uit zo'n blokken veel meer pk's te halen?

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2035
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #473 Gepost op: 6 februari 2021, 20:44:52 »
Vandaag naar Heinz performance geweest met de 330i voor een run op de dyno. Zeer tevreden over het resultaat, 229pk en 301 nm. Een tijdje terug samen met @laurens e21 een compressie test gedaan en dat zag er ook goed uit.

Volgende stap is n54 inlaat met adapter monteren en terug de dyno op.  :exited:
Laurens sprak recent nog dat hij plannen had om een N54 inlaat op een M54 te plaatsen in een E36. Nu is 't me duidelijk om welke wagen het gaat ;D

229pk, was dat rwhp of krukas pk? Want indien op de achterwielen kan ik alleen maar zeggen :thumbsup:

Dat is toch niet zo'n, laat staan geen, vermogenswinst vergeleken met een getunde M50B25?
Of zijn uit zo'n blokken veel meer pk's te halen?
more displacement + dubbele vanos. "geen" vermogenswinst zou ik niet durven zeggen.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2021, 20:47:53 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Online Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8947
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #474 Gepost op: 8 februari 2021, 11:21:16 »
Vandaag naar Heinz performance geweest met de 330i voor een run op de dyno. Zeer tevreden over het resultaat, 229pk en 301 nm. Een tijdje terug samen met @laurens e21 een compressie test gedaan en dat zag er ook goed uit.

Volgende stap is n54 inlaat met adapter monteren en terug de dyno op.  :exited:

300 meters van Newton, daar trek je wel goed mee uit de bochten.
Als die cijfers zowat kloppen lijkt me dat wel een fris gezond blokje precies
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #475 Gepost op: 18 februari 2021, 17:59:17 »
Dat is toch niet zo'n, laat staan geen, vermogenswinst vergeleken met een getunde M50B25?
Of zijn uit zo'n blokken veel meer pk's te halen?

Een getunede m52b28 haal je misschien hetzelfde vermogen als wat ik standaard heb op mijn m54.  Ik hoop Atmosferisch 260-270pk te halen met de n54 mod inclusief mijn huidige uitlaat set up. Dus dat is als je dan naar de kosten gaat kijken in verhouding wel een mooie winst.

Laurens sprak recent nog dat hij plannen had om een N54 inlaat op een M54 te plaatsen in een E36. Nu is 't me duidelijk om welke wagen het gaat ;D

229pk, was dat rwhp of krukas pk? Want indien op de achterwielen kan ik alleen maar zeggen :thumbsup:
more displacement + dubbele vanos. "geen" vermogenswinst zou ik niet durven zeggen.
rwhp  :exited:

300 meters van Newton, daar trek je wel goed mee uit de bochten.
Als die cijfers zowat kloppen lijkt me dat wel een fris gezond blokje precies


Nu is het nog te hopen dat dat ook nog het geval is als ik klaar ben met dat blok.  :toofunny:

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2035
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #476 Gepost op: 19 februari 2021, 15:16:28 »
wat is er momenteel al aan gedaan om 229 rwhp te halen? Also: ben zeer benieuwd naar het resultaat van die N54 inlaat. Want daar komt toch redelijk wat bij kijken, niet? Inlaat vinden (€€€), adapterset (€€€) want N54 is directe injectie als ik me goed herinner, andere gasklep (€€€) ... Gaat dat die paar pk's waard zijn? Want 40-50pk winnen uit simpelweg een andere inlaat lijkt me wel hoog gegrepen.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2425
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #477 Gepost op: 21 februari 2021, 12:46:37 »
wat is er momenteel al aan gedaan om 229 rwhp te halen? Also: ben zeer benieuwd naar het resultaat van die N54 inlaat. Want daar komt toch redelijk wat bij kijken, niet? Inlaat vinden (€€€), adapterset (€€€) want N54 is directe injectie als ik me goed herinner, andere gasklep (€€€) ... Gaat dat die paar pk's waard zijn? Want 40-50pk winnen uit simpelweg een andere inlaat lijkt me wel hoog gegrepen.
Momenteel is de motor volledig standaard, enigste wat  ik gedaan heb is een onderhoud.


Zoals je zelf aangeeft is het niet simpelweg een andere inlaat.  De m50 inlaat op m54 geeft om en bij 20pk inclusief mapping en uitlaat. N54 inlaat heb ik op de kop kunnen tikken voor 60€ nieuwe gasklep m62 kost rond de 200€ en de adapter set komt op 700€, standaard tune op ms43 100€

Vele doen een m50 mod en laten deze aanpassen en zijn dan vaak niet eens dicht dus als je dan de vergelijking in prijs gaat maken voor een 500€  extra heb je dan 20-30 pk Extra tegenover de m50 inlaat. Ik vond het, het risico waard om het te proberen. 

Als de resultaten teleurstellend zijn komt er simpelweg een supercharger.     m50/m54 zullen we dan bekijken.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2021, 12:49:11 door Trebo91 »

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2035
Re: 1993 - E36 - 325i Coupé - Sterlingsilber Metallic -m54b30 swap incoming
« Reactie #478 Gepost op: 21 februari 2021, 16:34:36 »
Ik ben wel zeer benieuwd naar het eindresultaat. Ik zou voor €700 zelf durven een adapterplaat te fabriceren maar er komt vermoedelijk meer bij kijken gezien de ICV en dergelijke dat ook overgezet moet worden.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci