Auteur Topic:  Testrit: Tesla Model S (UPDATE: TESTVERSLAG)  (gelezen 17236 keer)

Offline M-Power

• Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
Re: Testrit: Tesla Model S (UPDATE: TESTVERSLAG)
« Reactie #210 Gepost op: 2 september 2019, 23:11:29 »
De nieuwe V3-Superchargers van Tesla zijn onderweg, maar in de tussentijd krijgen de V2-laders nog even een update. Daarmee wordt laden met een snelheid van 150 kW mogelijk. Tot nu toe waren ze begrensd op 120 kW.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/update-voor-teslas-v2-superchargers/

Tesla verhoogt piekvermogen van Europese Superchargers naar 150kW :

https://tweakers.net/nieuws/156588/tesla-verhoogt-piekvermogen-van-europese-superchargers-naar-150kw.html

« Laatst bewerkt op: 2 september 2019, 23:16:19 door M-Power »

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #211 Gepost op: 2 september 2019, 23:16:47 »
Tesla stapt in verzekeringen : https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tesla-stapt-in-verzekeringen/

Misschien ook brandverzekeringen aanbieden  ;)

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #212 Gepost op: 26 september 2019, 15:35:34 »

Online b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #213 Gepost op: 26 september 2019, 20:11:25 »
 :toofunny:

Online arbe

• World Champion
« Reactie #214 Gepost op: 27 september 2019, 08:40:53 »
Tja, als ne ICE na de dienst moet achtervolgen zou't hetzelfde zijn he. Lege tank is ook gedaan met rijden.

Blijkbaar hebben de benzine-collega's hem ook niet kunnen vatten :)
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Online Jitse

• Warming Up
  • *
« Reactie #215 Gepost op: 29 september 2019, 19:32:22 »

Online BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #217 Gepost op: 5 november 2019, 00:33:27 »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #218 Gepost op: 5 november 2019, 21:22:05 »
Elon Musk is boos op Top Gear, geeft Model S 50 pk meer : https://www.vroom.be/nl/nieuws/elon-musk-is-boos-op-top-gear-geeft-model-s-50-pk-meer-22452

Op zich is dat een pluspunt van Tesla. In het verleden werden al vaker updates gelanceerd die de wagen zuiniger en sneller maken. Weliswaar telkens bescheiden winst, maar het gebeurt toch. Bij andere merken krijg je updates die net in je nadeel zijn.  ;D

Ook niet netjes dat ze de Ludicrous mode niet inschakelden en bij de Porsche wel de Launch control bij het drag testen. Hoewel dat zo een dragtest toch enkel maar iets zegt over het stoplichtsprintjespotentieel. Zo een wagen moet je afraggen op de boerenbuiten.

Verder vind ik die Taycan zeer mooi vanbinnen, met een mooi achterste, maar die voorkant hebben ze toch wel verknald. Die koplampen zijn het toch echt niet. Dan vind ik die qua design, maar op hetzelfde niveau als de Model S.

Verder doet het Tesla-aandeel het niet goed en heeft Musk al diverse keren gebluft om het faillisement te vermijden alsook er grapjes over gemaakt dat het wel zo zou zijn. Hoe lang duurt het Tesla-verhaal nog? Waar rook is, is vuur. Ook los van de batterijpacks.

Online arbe

• World Champion
« Reactie #219 Gepost op: 6 november 2019, 08:21:30 »
Bij Tesla hebben we ook wel een update gehad in ons nadeel :) . Die autopilot is met de nieuwe europese regels veel slechter geworden.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #220 Gepost op: 6 november 2019, 08:37:05 »
Bij Tesla hebben we ook wel een update gehad in ons nadeel :) . Die autopilot is met de nieuwe europese regels veel slechter geworden.

Ja, akkoord dat dat niet plezant is, ik zou alleszins slecht gezind zijn. Maar als het opgelegd wordt door Europese regels... Gaat het over die om de twintig seconden aan het stuur draaien - regel? Dat is in ieder geval nogal dwaas, gewoon eens aanraken zou al genoeg moeten zijn, vind ik.

Ps, uit curiositeit: wat doet autopilot eigenlijk op sneeuw en ijzel? Kan die daar overweg mee?

Offline Junni

• Pole Position
« Reactie #221 Gepost op: 6 november 2019, 09:14:01 »
Autopilot hier mag bijvoorbeeld niet automatisch inhalen op de autostrade. De bestuurder moet de pinker nog zelf activeren en dan doet de auto de rest, ALS de actie binnen de 5sec kan gedaan worden dacht ik. Daarnaast mag Autopilot maar tot een bepaalde hoek draaien, dus scherpere bochten is een no go (in Amerika kan dat wel, of toch scherper). En het tegengewicht aan het stuur moet in Europa ook veel sneller inderdaad.
Tesla Model 3 Performance 2019
BMW 330d F30 M Sport 40 Years Edition 2016

Online arbe

• World Champion
« Reactie #222 Gepost op: 6 november 2019, 09:34:56 »
Kan ook enkel nog zelf inhalen op autosnelwegen, de expressweg tussen Hasselt en Sint-Truiden bvb niet meer sinds de update.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline s2000jan

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #223 Gepost op: 6 november 2019, 10:41:34 »
Vorig week ook een proefritje gemaakt met de Model 3 Performance

Was aangenaam verrast .... comfortabel, geen kraakjes en piepjes, uitermate vlot natuurlijk en goed zicht vooraan

@Junni  houdt gij bij hoe ver ge op 1 lading komt ? Al verschillende omstandigheden gehad ?
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline Monky

• Premium Member
  • Crashed!
  • Freude am Fahren
« Reactie #224 Gepost op: 6 november 2019, 15:29:39 »

Was aangenaam verrast .... comfortabel, geen kraakjes en piepjes, uitermate vlot natuurlijk en goed zicht vooraan

@Junni  houdt gij bij hoe ver ge op 1 lading komt ? Al verschillende omstandigheden gehad ?

Voila, veel omstandigheden, veel data, ...  ;)
Zie je de invloed van welk type, welke inch velgen, rijstijl, aerodoppen, etc
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1shCr-XHS_1GemrOsF-4TLGFo6KrW3Xv-J7qTCGLzLdw/edit#gid=0
« Laatst bewerkt op: 6 november 2019, 15:31:12 door Monky »
The Daily  -  F20 125d      
The Oldie  -  E30 318iS

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #225 Gepost op: 8 november 2019, 21:17:03 »
Voila, veel omstandigheden, veel data, ...  ;)
Zie je de invloed van welk type, welke inch velgen, rijstijl, aerodoppen, etc
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1shCr-XHS_1GemrOsF-4TLGFo6KrW3Xv-J7qTCGLzLdw/edit#gid=0

De Model 3 rijdt best lekker, trekt agressief op, is redelijk wendbaar, houdt verdomd goed baan...

De audio-installatie is echter ruk. Spiegels en mistlampen bedienen via het aanraakscherm na wat zoekwerk is kut... De wagen is redelijk gehorig qua buitengeluiden. Het leder piept wat. En last but not least: hij is zo lelijk. Die achterkant lijkt wel een door Kia gekloonde Model S, de voorkant is net een door zatte chinezen gecopycatte porsche, het interieur is dan wel minimalistisch maar nog honderd keer lelijker dan om het even welk bankbediendeninterieur van Volkswagen...

Tesla heeft de fout begaan het design van zijn modellen te laten tekenen door iemand die nog tekende voor Mazda. Hadden ze nu bvb voor mijn part Pininfarina ingehuurd, dan kon je zowel van de model 3 als de S zeer mooie wagens maken. De model S bvb is behoorlijk breed en met zijn lengte imposant, de zijlijn is zeer zeker elegant. Dat achterste verdient nog wat tweakwerk, maar die voorkant is een ramp. Je herkent er die Aziatische touch in, die koplampen lijken dan weer precies van een Opel Astra gestolen, dat klein rooster is ook maar armoezalig.

Faraday en Lucid Air zien er dan precies nog beter uit, maar die komen er wellicht nooit.

De mooiste elektrische wagen blijft voorlopig dan nog de Jaguar I-pace en met uitzondering van die miskleunen van koplampen de Porsche Taycan.

En in de range van betaalbare auto's voor iedereen, is de ioniq ook nog acceptabel, zeker voor wat je er maar voor betaalt en wel in ruil krijgt.

Online arbe

• World Champion
« Reactie #226 Gepost op: 8 november 2019, 23:27:12 »
De Model 3 rijdt best lekker, trekt agressief op, is redelijk wendbaar, houdt verdomd goed baan...

De audio-installatie is echter ruk. Spiegels en mistlampen bedienen via het aanraakscherm na wat zoekwerk is kut... De wagen is redelijk gehorig qua buitengeluiden. Het leder piept wat. En last but not least: hij is zo lelijk. Die achterkant lijkt wel een door Kia gekloonde Model S, de voorkant is net een door zatte chinezen gecopycatte porsche, het interieur is dan wel minimalistisch maar nog honderd keer lelijker dan om het even welk bankbediendeninterieur van Volkswagen...

Tesla heeft de fout begaan het design van zijn modellen te laten tekenen door iemand die nog tekende voor Mazda. Hadden ze nu bvb voor mijn part Pininfarina ingehuurd, dan kon je zowel van de model 3 als de S zeer mooie wagens maken. De model S bvb is behoorlijk breed en met zijn lengte imposant, de zijlijn is zeer zeker elegant. Dat achterste verdient nog wat tweakwerk, maar die voorkant is een ramp. Je herkent er die Aziatische touch in, die koplampen lijken dan weer precies van een Opel Astra gestolen, dat klein rooster is ook maar armoezalig.

Faraday en Lucid Air zien er dan precies nog beter uit, maar die komen er wellicht nooit.

De mooiste elektrische wagen blijft voorlopig dan nog de Jaguar I-pace en met uitzondering van die miskleunen van koplampen de Porsche Taycan.

En in de range van betaalbare auto's voor iedereen, is de ioniq ook nog acceptabel, zeker voor wat je er maar voor betaalt en wel in ruil krijgt.
Tja, toch een hoop argumenten die ik niet deel. En ik vind mijn Model X 10 keer mooier als die Jaguar die 2 auto's wil zijn en geen van beide echt is. Smaken, zoals steeds moet je die niet voor absolute waarheid proberen te verkopen.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #227 Gepost op: 9 november 2019, 01:14:05 »
Tja, toch een hoop argumenten die ik niet deel. En ik vind mijn Model X 10 keer mooier als die Jaguar die 2 auto's wil zijn en geen van beide echt is. Smaken, zoals steeds moet je die niet voor absolute waarheid proberen te verkopen.

Komkom, de model S ziet er goed uit vanop zij, evenals de achterkant, maar die voorkant is het echt niet en straalt absoluut geen 95000 euro uit (performance). Ik ben geen jaguarfan, maar ik vind de Jaguar i-pace dan nog mooier. Het interieur valt zelfs niet te vergelijken. Elke Model S, zelfs tot op productie van vandaag heeft deurrubbers die gewoon affabriek al verplooid tegen het textiel van de dakbekleding en A - en -B stijl hangen. Dat kan echt niet... Als je de deur dichttrekt bij de greep, dan voel je de speling er op zitten met serieuze spleten tussen de deur en de B-stijl. De A-stijl is bekleed met een textiel dat populair was in de jaren 90. De Premium-audio klinkt zelfs nog minder dan de standaard audio bij BMW, zelfs na afstelling van de equalizer. En de motoren klinken bij de laatste Raven editie Model S redelijk hard door in het interieur. Hetzelfde met de koffer. Je hebt bvb de afdekplaat. Bij zowat elke merk is dat ofwel een acceptabele hoedenplank ofwel een rollo in een stevige oprolunit. Wat heeft Tesla? Een met textiel beklede opvouwbare inlegplank die ik niet anders kan omschrijven dan iets dat gemaakt is dan door een doe het zelver die zijn eigen afdekplaat wou maken. 95000 euro en dan krijg je een trieste plank...

De Model 3 is gewoon een lelijke auto en dat vinden vele mensen ook. Ja, akkoord smaken verschillen, maar er zijn toch een aantal universele waarheden daarin. Er is niemand die smelt voor maggie de block bvb. Van op zij valt het nog mee, maar die voorkant ziet er o zo Chinese rip off van Porsche uit... Maar dan misvormd. Vergelijk het met een pasgeboren kind. Al die bezoekende moeders hangen daarover met “oh” en “ah” terwijl het er uitziet als een gesmolten Smeagol. Dan kan ik weer liegen dat het er mooi uitziet, maar dan heb ik het stiekem over de wieltjes onder dat verrijdbare bedje die precies beter gelukt zijn. Wel, dat gevoel heb ik met de Model 3 ook, alleen kan ik me hier wel permitteren om te zeggen wat ik en vele andere mannen denken zonder dat lastige moeders pissig worden als ik half vragend opmerk dat de kleinen nog wel fel zal veranderen.

Zelfs Hyundai doet het beter en die kost veel minder. Verder: de kofferklep mocht elektrisch zijn, maar is het dus niet, je voelt dat het goedkoop gemaakt is, de goedkope plastic bekleding aan de binnenkant van het deksel. Het leder piept gewoon, beweeg de armsteun eens op de achterbank, het zit zo slecht bedacht in elkaar dat de steun schuurt tegen de zetelwangen. Dat zul je niet horen bij andere merken. Bekijk het stuur: de knoppen voelen supergoedkoop aan. Eens snel je spiegels verstellen? Whup, op het aanraakscherm is het te doen, net als de mistlichten... Toegegeven, qua rijden is het wel een flinke belevenis. Om die reden zou je hem kunnen kopen wetende dat je geen auto kunt vinden die in 3,5 sec naar 100 accelereert aan een verbruik van 26 kwh/100 km bij stevig gebruik ofwel amper 8,5 euro voor die prestaties met een prettig stuurgevoel en het gevoel dat dat ding zich vastbijt in bochten.

De Taycan heeft dan weer lelijke koplampen (zo eerlijk ben ik dan ook weer), maar is voor de rest erg knap, zeker qua interieur en daar komt Tesla niet in de buurt. De Taycan heb ik zelf nog niet gereden, dus daar kan ik nog geen uitspraak over doen.

En bij mijn weten heb ik het niet over de Model X gehad.  ;)

« Laatst bewerkt op: 9 november 2019, 08:49:59 door Pannenkoek »

Online arbe

• World Champion
« Reactie #228 Gepost op: 11 november 2019, 19:41:05 »
Tja, ik vind die Jaguar echt lelijk. Terwijl ik een Jaguar-liefhebber ben.
IS geen SUV en geen sedan, boter noch vis.

Bij Tesla betaal je veel geld voor de technologie, bij de anderen inderdaad voor de afwerking. 'k Moet wel zeggen, op zich is mijn X redelijk. De stoelen vind ik zelfs heerlijk en ik heb jaren sport en comfortstoelen van BMW gereden, die zijn imo een goed. Enige afwerking dat ik er niet goed in vind zijn de paneelspleten maar de laatste keer hebben ze die bijgesteld en het is nu eigenlijk beter dan acceptabel. De enige reden waarom ik geen Tesla meer zou nemen en terug naar iets anders zou gaan is de service, die trekt op niks meer sinds ge niet meer kunt bellen.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Junni

• Pole Position
« Reactie #229 Gepost op: 11 november 2019, 20:56:26 »

Ik heb ondertussen TeslaMate opgezet op een eigen VPS, en daar kan ik wel wat data bekijken. In bijlage een kort overzichtje van het verbruik.

In de interface kan je ook zien hoever je hebt gereden sinds je laatste laadbeurt, maar ik rij meestal geen lange ritten of echt héél ver op één lading. Momenteel zit ik op een +21 kWh verbruik. Dat is wat gestegen sinds de temperaturen gedaald zijn. Hetgeen je ook kan zien in de screenshot :)
Ondertussen heb ik er bijna 3500km opzitten.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #230 Gepost op: 11 november 2019, 21:35:57 »
Tja, ik vind die Jaguar echt lelijk. Terwijl ik een Jaguar-liefhebber ben.
IS geen SUV en geen sedan, boter noch vis.

Bij Tesla betaal je veel geld voor de technologie, bij de anderen inderdaad voor de afwerking. 'k Moet wel zeggen, op zich is mijn X redelijk. De stoelen vind ik zelfs heerlijk en ik heb jaren sport en comfortstoelen van BMW gereden, die zijn imo een goed. Enige afwerking dat ik er niet goed in vind zijn de paneelspleten maar de laatste keer hebben ze die bijgesteld en het is nu eigenlijk beter dan acceptabel. De enige reden waarom ik geen Tesla meer zou nemen en terug naar iets anders zou gaan is de service, die trekt op niks meer sinds ge niet meer kunt bellen.

Bekijk de spleten van de model S in het interieur eens, met de beste wil van de wereld: daar kun je niets aan bijstellen. Ik heb er ernstig over nagedacht om misschien toch voor Tesla te kiezen, maar diverse redenen houden mij ervan af:

- Zoals je al aangaf: communicatie is enorm moeilijk, mijn ervaringen daarmee zit hem al in de sales. Het merendeel van de verkopers, een uitzondering daar gelaten, kent echt niets van wagens. Zelfs van hun eigen wagens ('t zijn er maar drie in ocharme een paar varianten aangaande kwh) weten ze me niets nieuw te vertellen of moeten ze vanalles opzoeken. Je moet flink geduld hebben, je moet afspraken maken voor een proefrit. Ga ik naar BMW en zeg ik dat ik eens de nieuwe 330e wil testen en dat ik dat graag nu zou willen, dan haalt men groene platen en dan hangen ze eraan zodat ik kan rijden. Bij Tesla wou men zelfs een verkoper met me meesturen, maar ik heb gezegd dat ik geen nanny nodig heb.

- De afwerkingskwaliteit van de Model S is bagger, de 3 is iets beter, maar er zitten ook nog ernstige fouten in die andere niet premium-merken zelfs niet meer maken. De nieuwe 508 bvb zit stukken beter ineen dan een Model 3, dit terzijde.

- De auto's zijn op zijn zachtst gezegd niet goedkoop, fiscaal voordeel of niet: het grootste voordeel zit hem in de ontwijking van een hoog VAA, maar 95.000 euro voor een Model S of iets gelijkaardig (wellicht meer) voor een X: dat is hallucinant veel geld. Dat je brandstof bespaart, is correct, maar stroom is ook niet gratis. Ik heb het maximum aan zonnepanelen liggen, maar dat gaat al op aan stroomverbruik van andere zaken, dus daar nog iets rapen om een auto op te laden, is ook niet heel erg interessant, maar dit is nu nog overkomelijk. Diesel is ook niet voordelig als vroeger en het wordt er niet beter op.

- Een Tesla zou ik kopen als je graag topprestaties wil met verhoudingsgewijs laag "brandstof"-verbruik. Je kan geen auto vinden die in 3,5 sec naar de 100 lanceert en dat doet met omgerekend zo een goedkope, ja, brandstof...

- De iPace is ook vrij duur, vertrekprijzen vanaf 80.000 euro, waar nog een flinke sjiek bijkomt als je opties bijneemt. De iPace is wel netter afgewerkt. Dat het een mossel noch vis is, tja, dat had ik zo al met veel modellen. De Range Rover Evoque, de Velar, de F-pace en de vele cross-overs van andere merken: het is ook mijn ding niet. Maar de afwerking schurkt aan tegen die van de premiummerken en dat kan Tesla voorlopig nog niet.

- Dat er betaald wordt voor technologie bij Tesla klopt inderdaad en hoewel ik om diverse redenen fan ben van de figuur Musk, heeft hij ook wel een aantal klotestreken uitgehaald. Zo werd hij flink gesubsidieerd door de US. Toen hij alle centen had binnengehaald, predikte nota bene hij dat er voor bedrijven niets van staatssteun hoefde te zijn. Dat is dus een beetje alsof je van iemand een hele lange en bijgevolg dure ladder leent om hogerop te komen en wanneer je dan aangekomen bent waar je moet zijn, diezelfde ladder optrekt en nog eens naar beneden spuwt op diegenen die je net nog die ladder aanreikten.

Porsche heeft ondertussen zijn Taycan uit. Ik heb er jammer genoeg nog niet mee gereden, maar mij lijkt, ook volgens de reviews, de Taycan best een te pruimen wagen te zijn. Uiteraard kost die met een vanafprijs van 110.000 patatten nog een 15.000 meer dan de Tesla Model S, maar om uiteindelijk off scratch, met enkel een paar vrij performante hybrides in je arsenaal, dat voor die prijs op de markt te zettten: dat is toch wel straf. Ik neem aan dat de lelijke stiefzussen van Porsche, zijnde Seat en Skoda toch een alternatief voor de Model 3, in massaproductie op de markt moeten kunnen zetten voor een 50.000.

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #231 Gepost op: 13 november 2019, 13:19:32 »

Online arbe

• World Champion
« Reactie #232 Gepost op: 13 november 2019, 15:22:53 »
Bekijk de spleten van de model S in het interieur eens, met de beste wil van de wereld: daar kun je niets aan bijstellen. Ik heb er ernstig over nagedacht om misschien toch voor Tesla te kiezen, maar diverse redenen houden mij ervan af:

- Zoals je al aangaf: communicatie is enorm moeilijk, mijn ervaringen daarmee zit hem al in de sales. Het merendeel van de verkopers, een uitzondering daar gelaten, kent echt niets van wagens. Zelfs van hun eigen wagens ('t zijn er maar drie in ocharme een paar varianten aangaande kwh) weten ze me niets nieuw te vertellen of moeten ze vanalles opzoeken. Je moet flink geduld hebben, je moet afspraken maken voor een proefrit. Ga ik naar BMW en zeg ik dat ik eens de nieuwe 330e wil testen en dat ik dat graag nu zou willen, dan haalt men groene platen en dan hangen ze eraan zodat ik kan rijden. Bij Tesla wou men zelfs een verkoper met me meesturen, maar ik heb gezegd dat ik geen nanny nodig heb.

- De afwerkingskwaliteit van de Model S is bagger, de 3 is iets beter, maar er zitten ook nog ernstige fouten in die andere niet premium-merken zelfs niet meer maken. De nieuwe 508 bvb zit stukken beter ineen dan een Model 3, dit terzijde.

- De auto's zijn op zijn zachtst gezegd niet goedkoop, fiscaal voordeel of niet: het grootste voordeel zit hem in de ontwijking van een hoog VAA, maar 95.000 euro voor een Model S of iets gelijkaardig (wellicht meer) voor een X: dat is hallucinant veel geld. Dat je brandstof bespaart, is correct, maar stroom is ook niet gratis. Ik heb het maximum aan zonnepanelen liggen, maar dat gaat al op aan stroomverbruik van andere zaken, dus daar nog iets rapen om een auto op te laden, is ook niet heel erg interessant, maar dit is nu nog overkomelijk. Diesel is ook niet voordelig als vroeger en het wordt er niet beter op.

- Een Tesla zou ik kopen als je graag topprestaties wil met verhoudingsgewijs laag "brandstof"-verbruik. Je kan geen auto vinden die in 3,5 sec naar de 100 lanceert en dat doet met omgerekend zo een goedkope, ja, brandstof...

- De iPace is ook vrij duur, vertrekprijzen vanaf 80.000 euro, waar nog een flinke sjiek bijkomt als je opties bijneemt. De iPace is wel netter afgewerkt. Dat het een mossel noch vis is, tja, dat had ik zo al met veel modellen. De Range Rover Evoque, de Velar, de F-pace en de vele cross-overs van andere merken: het is ook mijn ding niet. Maar de afwerking schurkt aan tegen die van de premiummerken en dat kan Tesla voorlopig nog niet.

- Dat er betaald wordt voor technologie bij Tesla klopt inderdaad en hoewel ik om diverse redenen fan ben van de figuur Musk, heeft hij ook wel een aantal klotestreken uitgehaald. Zo werd hij flink gesubsidieerd door de US. Toen hij alle centen had binnengehaald, predikte nota bene hij dat er voor bedrijven niets van staatssteun hoefde te zijn. Dat is dus een beetje alsof je van iemand een hele lange en bijgevolg dure ladder leent om hogerop te komen en wanneer je dan aangekomen bent waar je moet zijn, diezelfde ladder optrekt en nog eens naar beneden spuwt op diegenen die je net nog die ladder aanreikten.

Porsche heeft ondertussen zijn Taycan uit. Ik heb er jammer genoeg nog niet mee gereden, maar mij lijkt, ook volgens de reviews, de Taycan best een te pruimen wagen te zijn. Uiteraard kost die met een vanafprijs van 110.000 patatten nog een 15.000 meer dan de Tesla Model S, maar om uiteindelijk off scratch, met enkel een paar vrij performante hybrides in je arsenaal, dat voor die prijs op de markt te zettten: dat is toch wel straf. Ik neem aan dat de lelijke stiefzussen van Porsche, zijnde Seat en Skoda toch een alternatief voor de Model 3, in massaproductie op de markt moeten kunnen zetten voor een 50.000.

Bij BMW krijgt ook niet zomaar iedereen een auto mee, maar ge hebt gelijk. Uiteraard denk ik dat ge een BMW met dezelfde catalogusprijs als een model S ook niet zomaar meekrijgt als ze u niet kennen. De S is inderdaad minder (auto is 8j oud en nog steeds technologisch een voorloper, de afwerking binnenin gaan ze imo niks meer aan doen voor dit model), mijn X is eigenlijk best wel goed.
Als ge denkt dat ge bij Porsche een Taycan gaat kunnen buitenrijden die minder dan 150k is dan zijt ge daar nog niet dikwijls geweest ;) .
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline s2000jan

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #233 Gepost op: 13 november 2019, 16:02:51 »
ik ben technologisch fan van de Model 3 vanwege hun supercharger netwerk en het minimalistische design binnenin; het exterieur vind ik niks speciaals en zeker niet 'mooi'

Polestar 2 vind ik dan weer mooier met Volvo erachter

smaken verschillen

mijn €1000 voorschot voor de Polestar staat nog steeds .... maar ik mag niet te veel filmpjes van de model 3 meer bekijken, het wordt tijd dat er wat meer van de Polestar komen :)
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #234 Gepost op: 13 november 2019, 16:43:32 »
Bij BMW krijgt ook niet zomaar iedereen een auto mee, maar ge hebt gelijk. Uiteraard denk ik dat ge een BMW met dezelfde catalogusprijs als een model S ook niet zomaar meekrijgt als ze u niet kennen. De S is inderdaad minder (auto is 8j oud en nog steeds technologisch een voorloper, de afwerking binnenin gaan ze imo niks meer aan doen voor dit model), mijn X is eigenlijk best wel goed.
Als ge denkt dat ge bij Porsche een Taycan gaat kunnen buitenrijden die minder dan 150k is dan zijt ge daar nog niet dikwijls geweest ;) .

Voor de taycan 4s wilden ze 114.247 euro. Met 7030 euro aan opties (valt mee, ik weet het, maar t kost al meer dan genoeg) en 3300 euro korting, was dat het eindbedrag btw in. 😉

Online arbe

• World Champion
« Reactie #235 Gepost op: 14 november 2019, 12:19:22 »
Ik ben eens beginnen configureren met een beetje standing en ik zat al veel hoger als dat.

De 4S heeft dan ook nog eens minder range en performance zeker, dan moet ge vergelijken met ne hele kleine model S.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Online arbe

• World Champion
« Reactie #236 Gepost op: 14 november 2019, 12:22:05 »
Even gekeken, metaalkleur is al +1000 en Fatsoenlijke velgen (19" standaard lol) 2400. Leder interieur minimum 4000.
Dan zijt ge'm nog niet mooier aan't maken.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Junni

• Pole Position
« Reactie #237 Gepost op: 14 november 2019, 13:39:39 »
Ik heb bij Tesla zonder probleem na een eerste korte testrit (met verkoper) een weekend kunnen boeken om een Model 3 Performance uitgebreid te testen. Ik mocht hem toen zaterdag om 17u oppikken en moest hem terugbrengen tegen maandag 9u30. Enkele maanden later heb ik nog eens hetzelfde gedaan.

@s2000jan : jaren geleden met de S en X gereden, en acceleratie was top, interface/software was top, maar het rijden kon mij minder bekoren. Auto's voelden te groot aan voor mij persoonlijk. De Model 3 daarentegen heeft mij volledig Tesla fan gemaakt. De interface is nog eens zoveel mooier/beter, minimalistisch interieur straalt rust uit, rijgedrag is fantastisch en met de software update gisteren weer wat extra power (5% en ik had niet verwacht dat die zo voelbaar ging zijn), betere efficiëntie, en nieuwe features. Sinds de eerste testrit met de Model 3 in maart, ben ik als een gek Tesla aan het volgen....oppassen, want des te meer je leest en filmpjes ziet, des te meer geraak je hooked  ;D Als je dat wilt, wil ik gerust eens afspreken voor een (test)ritje.

Offline s2000jan

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #238 Gepost op: 14 november 2019, 13:42:17 »
Ik heb bij Tesla zonder probleem na een eerste korte testrit (met verkoper) een weekend kunnen boeken om een Model 3 Performance uitgebreid te testen. Ik mocht hem toen zaterdag om 17u oppikken en moest hem terugbrengen tegen maandag 9u30. Enkele maanden later heb ik nog eens hetzelfde gedaan.

@s2000jan : jaren geleden met de S en X gereden, en acceleratie was top, interface/software was top, maar het rijden kon mij minder bekoren. Auto's voelden te groot aan voor mij persoonlijk. De Model 3 daarentegen heeft mij volledig Tesla fan gemaakt. De interface is nog eens zoveel mooier/beter, minimalistisch interieur straalt rust uit, rijgedrag is fantastisch en met de software update gisteren weer wat extra power (5% en ik had niet verwacht dat die zo voelbaar ging zijn), betere efficiëntie, en nieuwe features. Sinds de eerste testrit met de Model 3 in maart, ben ik als een gek Tesla aan het volgen....oppassen, want des te meer je leest en filmpjes ziet, des te meer geraak je hooked  ;D Als je dat wilt, wil ik gerust eens afspreken voor een (test)ritje.

I know I know I know
Dat testritje is interessant, van waar ben je ergens ? :)

ik moet mij inhouden .... wachtende op de Polestar 2 om eens mee te rijden
999.999 banpunten

Offline Junni

• Pole Position
« Reactie #239 Gepost op: 14 november 2019, 13:44:40 »
Ik ben van Leuven, maar zit er niks mee in om ergens verder af te spreken indien nodig.