Auteur Topic:  [ALG] Vooraan RFT , achteraan NON-RFT  (gelezen 8706 keer)

Offline Janske21

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • Grts
[ALG] Vooraan RFT , achteraan NON-RFT
« Gepost op: 12 maart 2014, 00:36:47 »
Beste,

Mijn achterbanden zijn zo goed als op en ik wil deze vervangen maar mijn voorste hebben nog 6mm profiel.
Momenteel liggen er zowel vooraan als achteraan RFT banden op.
Nu wil ik de achterste vervangen door Non RFT maar de voorste wil ik behouden tot ze versleten zijn.
De vraag: is dit toegestaan voor de keuring?

Wat ik uit sommige websites haal is dat de banden hetzelfde moeten zijn op 1 as maar
dat ze mogen verschillen op 2 assen. Dus voor RFT en achteraan Non RFT.

Dit is wat ik vond via google:
Uitrusting per as
Banden op dezelfde as moeten momenteel dezelfde afmetingen, loadindex en snelheidsindex hebben. Indien dit niet het geval is, krijgen ze een code 2 (herkeuring binnen de 14 dagen).

Vanaf 1 januari 2004 moeten de banden op eenzelfde as dezelfde technische kenmerken hebben. Onder "technische kenmerken" worden het merk, de afmetingen, het laadvermogen, de snelheidsindex, de tekening van de hoofdgroeven en de slijtagegraad over 3/4 van het loopvlak verstaan.

Een normale band en een winterband (M+S) op dezelfde as is niet toegelaten.

Mvg
Steven

Offline Extensis

• Trade Count: (+10)
  • Race Legend
Re: [alg] Vooran RFT, achteraan Non RFT
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2014, 00:49:00 »
Mag hoor normaal! :thumbsup:
Zolang per as de banden dezelfde zijn is dit goed geloof ik.. ;) (zelfde merk&type band per as)

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2014, 07:27:34 »
Ik denk ook dat het mag.
Maar het is nu de vraag of het wenselijk is. RFT rijdt anders dan gewone banden, misschien krijg je echt wel raar rijgedrag daarmee.
Work hard, play hard

Offline Odan.be

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2014, 11:38:22 »
Ik zou het niet doen. Runflats hebben een veel harder karkas die de veer karakteristiek helemaal anders benvloed. Ook hebben ze een totaal ander gripniveau doordat de wangen totaal niet meeleven.  Volgens mij ga je door achteraan runflat te leggen en vooraan gewoon rubber een achteraan veel springerige tail happy auto creren... Voor te driften is dat tof... Voor dagdagelijkse voorspelbaarheid iets minder gok ik...

Sent from my HTC One using Tapatalk

*2007 E91 335i -Den Transporteur-

Offline Gregory Vvk

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2014, 13:27:59 »
Toen ik het 5m geleden vroeg op de TK mocht het niet, dit wegens de redenen die Odan aanhaalde.

Ik zit op de E87 met hetzelfde prob, achteraan op de indicators, vooraan nog zeker 5mm..
E87 PPE'ed
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing

Offline midas

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2014, 15:55:26 »

Ik heb vernomen bij mijn garage dat deze mix no done is,zoals Odan reeds zei.
Indien ik elektrisch wil rijden dan koop ik wel een step.

Offline Hustler

• Pole Position
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2014, 17:53:55 »
Op de keuring kijken ze vooral naar de bandenmaat, last-en snelheidsindex. Het zou me verwonderen mochten ze controleren of er voor-en achteraan runflats liggen.

Ik zou het ook niet doen.

Offline Janske21

• World Champion
  • Grts
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2014, 18:55:53 »
Ik zou het niet doen. Runflats hebben een veel harder karkas die de veer karakteristiek helemaal anders benvloed. Ook hebben ze een totaal ander gripniveau doordat de wangen totaal niet meeleven.  Volgens mij ga je door achteraan runflat te leggen en vooraan gewoon rubber een achteraan veel springerige tail happy auto creren... Voor te driften is dat tof... Voor dagdagelijkse voorspelbaarheid iets minder gok ik...

Sent from my HTC One using Tapatalk
Kan ik zeker inkomen maar ik ga Non rft achteraan leggen.
Dus zou zeker beter moeten zijn.

Offline MMario

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2014, 19:05:25 »
Kan ik zeker inkomen maar ik ga Non rft achteraan leggen.
Dus zou zeker beter moeten zijn.

Zou ik ook doen als ik jou was . Moest je problemen ondervinden kan je de voorste nog vervangen. Volgens mij als je niet extreem sportief rijdt ga je hier niet teveel last van ondervinden ... hou ons op de hoogte  :)
1992-1999 Honda CRX 16i-16|1999-2002 Lotus Elise|2002-2008 BMW 330CI SMG
2008-2010 997 Carrera 2|2010-2013 E91 330D M-sport|2011-2013 E46 M3 CSL "Silbergrau"
2013-2014 E81 130i M-sport / sportpakket|2014 -2015 E39 M5 10/2002 Carbonzwart|2015 ... E92 M3 Competition Spacegrau
Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een race-toerwagen? Slechts n ding : een toerwagen maakt meer lawaai.

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2014, 19:29:46 »
Monteer NOOIT een RFT in combinatie met een gewone band.
Je haalt heel het rijgedrag en wegligging van de auto weg omdat de auto totaal anders reageert met deze bandencombinatie.
Bij BMW word het in ieder geval niet toegelaten.
Maar er zijn er genoeg die dat doen en dan verschieten dat de auto totaal verkeerd reageert.
Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2014, 19:44:46 »
Zou het ook niet doen :o
Zonde van de voorste banden idd, maar den decor invliegen omwille van dit (niet dat ik je dit toewens he, wens niemand een ongeluk toe!)... je zal dan rap wensen dat je ze toch allemaal had vervangen. Banden zijn je enige contact met de baan! Maak dat het juist is :thumbsup:
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline MMario

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2014, 19:34:02 »
Monteer NOOIT een RFT in combinatie met een gewone band.
Je haalt heel het rijgedrag en wegligging van de auto weg omdat de auto totaal anders reageert met deze bandencombinatie.
Bij BMW word het in ieder geval niet toegelaten.
Maar er zijn er genoeg die dat doen en dan verschieten dat de auto totaal verkeerd reageert.
Grtn,

Ok Walter merci voor de wijze tip  :thumbsup:
1992-1999 Honda CRX 16i-16|1999-2002 Lotus Elise|2002-2008 BMW 330CI SMG
2008-2010 997 Carrera 2|2010-2013 E91 330D M-sport|2011-2013 E46 M3 CSL "Silbergrau"
2013-2014 E81 130i M-sport / sportpakket|2014 -2015 E39 M5 10/2002 Carbonzwart|2015 ... E92 M3 Competition Spacegrau
Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een race-toerwagen? Slechts n ding : een toerwagen maakt meer lawaai.

Offline Janske21

• World Champion
  • Grts
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2014, 19:50:55 »
Zou ik ook doen als ik jou was . Moest je problemen ondervinden kan je de voorste nog vervangen. Volgens mij als je niet extreem sportief rijdt ga je hier niet teveel last van ondervinden ... hou ons op de hoogte  :)
Bedankt allemaal voor de reacties. Ben er wel wat wijzer uitgeworden.
Ga het proberen met rft vooraan en non rft achteraan, valt het tegen laat ik de
voorste meteen veranderen. Psg is nog geen 10km van de deur dus dat is snel
geregeld als het moet.

Ik hou jullie op de hoogte

Grts,
Steven

Offline wesleyBimmer

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2014, 19:59:14 »
Ik zou het persoonlijk toch proberen...
je kan ze erachter nog altijd af doen he..?
er rijden er zoveel rond met B en C merken... die mensen crashen ook niet elke week :p
niet iedereen zoekt de limiet op , indien je gewone chauffeur bent zou ik ze houden ;)

grtz

Offline RubenV

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2014, 17:56:52 »
Bedankt allemaal voor de reacties. Ben er wel wat wijzer uitgeworden.
Ga het proberen met rft vooraan en non rft achteraan, valt het tegen laat ik de
voorste meteen veranderen. Psg is nog geen 10km van de deur dus dat is snel
geregeld als het moet.

Ik hou jullie op de hoogte

Grts,
Steven
En? Iets van problemen mee ondervonden?

Offline AutomotiveRepair.be

• * Board Sponsor *
  • World Champion
    • Automotive Repair
« Reactie #15 Gepost op: 15 juli 2014, 20:11:55 »
Ik rij met Bridgestone RFT vooraan en Yokohama Non RFT achteraan, en moet zeggen dat er geen raar weg gedrag is of iets in die aard.

Zelfde reden, vooraan hebben ze nog 6mm, achteraan waren ze op. Keuring is ook meegevallen.

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

Offline Janske21

• World Champion
  • Grts
« Reactie #16 Gepost op: 15 juli 2014, 23:17:34 »
En? Iets van problemen mee ondervonden?
Neen, totaal geen last van en rij er nu toch al +- 5000km met rond.
Enkel verbetering omdat er nu Michelin PSS op liggen en die hebben
ongelofelijk veel grip. Wat de keuring betreft nog geen idee, dat is voor volgend jaar.

Grts
Steven

Offline RubenV

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2014, 23:18:59 »
Neen, totaal geen last van en rij er nu toch al +- 5000km met rond.
Enkel verbetering omdat er nu Michelin PSS op liggen en die hebben
ongelofelijk veel grip. Wat de keuring betreft nog geen idee, dat is voor volgend jaar.

Grts
Steven
Ik ga morgen PS2's non RFT steken achteraan en vooraan mijn Potenza RFT's laten zitten.
Bedankt voor het antwoord! :)

Offline youssef

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2015, 18:17:51 »
En hoe zit het hier met de ervaringen na een lange tijd met deze combinatie ? 😄

Offline Janske21

• World Champion
  • Grts
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2015, 20:45:33 »
En hoe zit het hier met de ervaringen na een lange tijd met deze combinatie ? 😄

Heb er een goed jaar met deze combinatie gereden en heb er eigenlijks niets op aan te merken.
Wat de keuring betreft heb ik geen idee omdat ze na winter vervangen geweest zijn de RFT banden.
Ze waren helemaal gescheurd aan de rand.

Offline M57N2black

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2015, 22:41:11 »
Zoals kraftbayer schrijft: slecht idee. Een korte periode met deze - weliswaar versleten achteraan - combinatie gereden. Nooit meer, zeer nerveus en springerig. Als het nat was: levensgevaarlijk.

Sent from my OnePlus using Tapatalk

[BMW E91 - 325dA] M sportophanging - OEM M3 220M wheels

Offline Janske21

• World Champion
  • Grts
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2015, 23:48:45 »
Zoals kraftbayer schrijft: slecht idee. Een korte periode met deze - weliswaar versleten achteraan - combinatie gereden. Nooit meer, zeer nerveus en springerig. Als het nat was: levensgevaarlijk.

Zo te lezen lagen ze bij achteraan.
Bij lagen ze vooraan dus geen probleem.
Kan wel inkomen dat jouw setup niet leuk rijdt.

Online Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2015, 13:07:37 »

Logisch als de banden versleten zijn?

In theorie klinkt dat not done, maar in de praktijk valt dat allemaal wel mee.
Het is niet zo dat de wagen plots een kamikaze voertuig wordt hoor. Akkoord het voelt wat anders aan, maar als je enige rij ervaring hebt ben je dat na 5 bochten al gewoon.
Onlangs eens op een trackday gereden met een 335d die vooraan RFT's had en achteraan normale banden. Ja dat rijdt iets anders, maar zeker niet levensgevaarlijk of onvoorspelbaar. ;)

Offline kraftbayer

• Trade Count: (+7)
  • Crashed!
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2015, 15:32:38 »
Logisch als de banden versleten zijn?

In theorie klinkt dat not done, maar in de praktijk valt dat allemaal wel mee.
Het is niet zo dat de wagen plots een kamikaze voertuig wordt hoor. Akkoord het voelt wat anders aan, maar als je enige rij ervaring hebt ben je dat na 5 bochten al gewoon.
Onlangs eens op een trackday gereden met een 335d die vooraan RFT's had en achteraan normale banden. Ja dat rijdt iets anders, maar zeker niet levensgevaarlijk of onvoorspelbaar. ;)

Je spreekt over rijervaring.
90% van de mensen heeft geen rijervaring al denken ze van wel.
Als ik soms met iemand meerijdt dan vraag ik mij af hoe ze die hebben leren autorijden.
En dat geld voor jong en oud.
En het is niet omdat ze met een auto door de bochten kan scheuren dat ze rijervaring hebben.
Dus eigenlijk is het "not done" om een gewone band met een RFT te combineren wil je niet in soms rare situaties terecht komen.
Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Offline serdario

• Qualifying
  • Bmw e61 - 535d - Stage 2 :)
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2015, 18:34:23 »
Khad vanachter non-runflat (nog 5mm) en achteraan non-runflat (splinternieuw) en mijn auto was boven de 160km/h onstabiel! Ik heb ze verwisseld (achter naar voor en andersom) en ik had men auto terug! Maakt niet uit 160, 180, 200+..  Alhoewel mijn auto is een 535d touring e61.. Maar had beter runflat gekocht! Nouja, volgende keer :)))
Bmw e61 -535d - Stage 2 - Asd

Offline wesleyBimmer

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 14 september 2015, 11:19:02 »

Je spreekt over rijervaring.
90% van de mensen heeft geen rijervaring al denken ze van wel.
Als ik soms met iemand meerijdt dan vraag ik mij af hoe ze die hebben leren autorijden.
En dat geld voor jong en oud.
En het is niet omdat ze met een auto door de bochten kan scheuren dat ze rijervaring hebben.
Dus eigenlijk is het "not done" om een gewone band met een RFT te combineren wil je niet in soms rare situaties terecht komen.
Grtn,
Naar mijn bescheiden mening is het niet slecht om rft met non rft te combineren...
Heb op de f30 330d vooraan michelin pss inpv de oude runflay rommel gelegd. Achteraan nog steeds rft wegens nog ver van versleten.
Wel sinsdien is de grip op de vooras bijna verdubbelt bij natte baan en ook op droogwegdek sterk verbetert! Dat dit zou slecht zijn... onmogelijk!
Wat je wel merkt is dat de achterkant serieus wat grip minder heeft... dat betekent nu gewn op 2 wielen schuiven inpv op 4 wielen in een noodsituatie. En meestal doe je dan het meest met de voorbanden ook ...:)
Dus volgens mij is een (voorlopige) combi zeker prestatiebevorderend in mijn geval :)

Offline Woodykipo

• Race Legend
« Reactie #26 Gepost op: 15 september 2015, 06:22:16 »
Naar mijn bescheiden mening is het niet slecht om rft met non rft te combineren...
Heb op de f30 330d vooraan michelin pss inpv de oude runflay rommel gelegd. Achteraan nog steeds rft wegens nog ver van versleten.
Wel sinsdien is de grip op de vooras bijna verdubbelt bij natte baan en ook op droogwegdek sterk verbetert! Dat dit zou slecht zijn... onmogelijk!
Wat je wel merkt is dat de achterkant serieus wat grip minder heeft... dat betekent nu gewn op 2 wielen schuiven inpv op 4 wielen in een noodsituatie. En meestal doe je dan het meest met de voorbanden ook ...:)
Dus volgens mij is een (voorlopige) combi zeker prestatiebevorderend in mijn geval :)
Driftsetup ;D

Offline veroli

• Warming Up
  • *
F31 zwevend gevoel bij nieuwe banden
« Reactie #27 Gepost op: 31 juli 2017, 13:33:01 »
Beste

even kijken of iemand dit ook al eens heeft meegemaakt. Ik heb een bmw en op de vooras zijn run flat banden (pirelli p zero's en op de achteras nieuwe khumo's. nu bij snelheden vanaf 110-120 begint de wagen te 'zweven' vanachter. en voelt redelijk onveilig aan. nog iemand die dit had met rft op 1 as en non rft op een ander? Dit lijkt me de enigste reden wat kan zijn. Wagen is recent uitgelijnd en banden zijn gebalanceerd geweest. + mijn vader heeft ook dezelfde khumo's laten leggen op een 10J velg en heeft totaal geen last met 4 non rft.

iemand die dit ook al heeft meegemaakt?

Offline Woodykipo

• Race Legend
Re: F31 zwevend gevoel bij nieuwe banden
« Reactie #28 Gepost op: 31 juli 2017, 14:39:58 »
RFT en non-RFT gaan mengen op 1 wagen kan inderdaad raar rijgedrag veroorzaken.Bij jouw vader is dit niet het geval want bij hem zijn ze allemaal non-RFT.

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
Re: F31 zwevend gevoel bij nieuwe banden
« Reactie #29 Gepost op: 31 juli 2017, 15:25:03 »
De combinatie is ver van ideaal en zorgt voor dat gevoel. Ze hebben verschillende eigenschappen. De RFT heeft vl stuggere flanken in vergelijking met achteraan waardoor de achterkant helemaal anders aanvoelt, zweverig zoals je zegt. Enige oplossing is ofwel overal RFT of overal non RFT.

Ik dacht eerst aan te hoge bandenspanning, kan ook een beetje dat gevoel geven, maar het is gewoon de combinatie van de banden. Ik zou ze rap veranderen want echt veilig is het volgens mij ook niet.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'