Duuuuuus... tijd voor nog eens een echte update

Voor het eerst in lange tijd had ik nog eens wat budget voor Gandalf. De voorbije vier weken elke zaterdag gaan sleutelen bij mijne maat, zo goed als alles zelf gedaan

Oliewissel, nieuwe bougies, kleppen gesteld (het stellen zelf mocht hij doen, daar waag ik me nog niet aan), Wiechers veerpootbrug achter (Racing Line Alu), Simota airbox (80mm, grootste die ze hebben). Dat het kleppen stellen voldoende was om het tikken van de tuimelaars terug op normaal niveau te krijgen (het blijft een oude BMW), is een pak van mijn hart, nieuwe tuimelaars (12 stuks) en dan ook maar meteen een nieuwe nokkenas had pittiger geweest

De airbox had Joris al gestoken indertijd (al denk ik dat dat een 70mm was), maar ik had besloten terug een OEM te steken. Na wat deftige research geleerd dat het allemaal toch niet zoveel uitmaakt, en besloten terug een te steken, because muh intake noise. Tunneltjes zijn tof nu en ik moet dringend iemand vragen om een flyby filmke op te nemen

En een oliewissel, ik ga heerlijk eerlijk bekennen, dat was de eerste keer.

Maar 'k ben toch blij dat ik het kan nu

En dan twee upgrades die sommige mensen mss maar niks vinden of een stap "achteruit", maar ik ben fier en blij als een gieter op de kermis met een snoepwinkel.

Racestuur en vierpuntsharnas out, OEM Mtech stuur en setje fancy E4 gekeurde gordels in. Man man wat een verschil. Het stuur had ik eerst gedaan, dat was ff wennen want toch stukje verder naar voren (stuurkolom zit vast, ga ik eens proberen los krijgen), maar het is een gigantische sprong in comfort terwijl het toch sportief genoeg is voor het betere werk. En dan de gordels... sjah, waarom heb ik dat in godsnaam niet eerder gedaan...
Ik ging aan het denken toen iemand op Reddit een opmerking maakte op het harnas. Dat zat onder een hoek van meer dan 20 graden. Als ik goesting heb in een nieuwe ruggengraat, moest ik het vooral zo laten

Toen ik daarover aan het wikken en wegen was, besefte ik dat ik in die zes jaar (jaja...) dat ik hem heb, amper 1 keer echt een trackday heb gedaan, en 8 rondjes Nordschleife... De andere 30000 kilometer die ik erop heb gezet (OOK JAJA

) was allemaal op B wegen, en uiteraard nog meer op snelwegen. Looks cool, is cool, maar voor mijn gebruik is het gewoon niet de beste oplossing, daar moet ik eerlijk in zijn. Dus, knoop doorgehakt en besteld. Het is zalig. Instappen, klik en rijden. Hoe zoiets stoms ZO fijn kan zijn. De combinatie van dat stuur en die gordels maken de rijervaring echt perfect wat mij betreft, geen stap achteruit, maar een vierschansensprong vooruit
FOTOS!
Bij het kleppen stellen. Nokkenas ziet er ook nog goed uit, nice.

Oh er komt ook nog een nieuwe klepdekselpakking, ik had een bougie met wat olie op, toch maar preventief vervangen.

Veerpootbrug

Airbox. Ik ga nog wel eens een busje zwarte lak halen voor die beugel. Alles zelf gefabriceerd. Aluminium knippen is NI MAKKELIJK

Stuurke

Gordels

Omdat ik die Sparco stoelen heb, en ik die wél ga houden, hebben we besloten een plaat met bout te lassen op de middentunnel.