Auteur Topic:  1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily  (gelezen 28061 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #30 Gepost op: 30 maart 2014, 22:21:12 »
Zalig man, ik ben zo jaloers op die kar...wordt ook weer op en top verzorgd zo te zien.

You lucky bastard!  8)

 :greddy:

Het is ook de bedoeling om 'langer' met deze rond te rijden dus hij krijgt de nodige aandacht en het mag wat kosten.

Al zijn kisten worden echt met liefde behandeld. En dat zie je, het zijn stuk voor stuk pareltjes!

Thanks, ik doe mijn best.  ;D

De E28 is sinds enkele weken niet meer in mijn bezit omwille van de E34.  :(
3 karren (op mijn leeftijd) is wat te veel van het goede dus er moest er jammer genoeg eentje weg.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2014, 22:22:45 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #31 Gepost op: 1 juni 2014, 23:03:31 »
Dik 2 maand geleden sinds vorige update en in die tijd is er weer het één en het ander gebeurd aan de E34!

De rechter mistlamp was gebarsten, al bij aankoop.



Vervangen door een 2ehands mistlamp (zowel LH + RH).



De 2 voorste rubberen lijstjes waren deftig aan het roesten en staken me al lang de ogen uit.



2 Nieuwe exemplaren gekocht bij BMW.  :)



Sinds vorige oliewissel alweer 10d km's erbij op de teller gezet dus de olie + oliefilter gewisseld.
Samen met alle andere vloeistoffen die nog niet waren ververst. (enkel servo olie niet vervangen, die ziet er nog heel fris uit)
Transmissie olie, rem- en koppelingsvloeistof en sperolie.



De snuit ook wat lager gelegd met Eibach veren. (-35/-30)
Achterste veren zijn niet geplaatst omdat ik vrees dat hij vanachter dan iets te laat gaat liggen door het extra gewicht van de gastank.
Op zijn originele achterste verven hangt hij al laag genoeg, zou eigenlijk iets hoger mogen zelfs.. Misschien dat de Eibach verlagingsveren voor een touring ideaal zijn voor mijn sedan? (ooit..)





Overzichtje van de verlagings standen.
Van links naar rechts; standaard, pas verlaagd en na een paar weken rijden.



Véééél beter imo!
Ondertussen staat de E34 ook terug op zijn standaard 15" BBS velgen met vanachter 2 nieuwe banden.


« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:00:53 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #32 Gepost op: 1 juni 2014, 23:05:29 »
Enkele weken geleden moest ik de E34 voor een nachtje achterlaten op de parking van mijn werk.
's Anderendaags met naar huis rijden rook ik een lichte gasgeur in de wagen en wanneer ik stil stond voor een rood verkeerslicht werd het erger.  :o
Gewoon door gereden naar huis en thuis de motorkap toch maar eens geopend om de leidingen te checken.
En tot mijn grote verbazing zag ik het volgende.



Allemaal kleine puntjes in de dunne leiding.
En laat dit nu net de gasleiding tussen de verdamper en de injectoren zijn!  :o :o



Alsof iemand de leiding met een naald heeft bewerkt. Alle andere leidingen waren onaangetast.
Telefoontje naar de gasboer gedaan en hij zei met dat het hoogstwaarschijnlijk een steenmarter is geweest.
Volgende dag naar de installateur gereden (op naft dan wel!  :P) en op 10min tijd was de leiding vervangen en het probleem van de gasgeur opgelost.


Verder nog een deurpaneel dat los hing, vast gekit.




En van het voorbije, verlengde weekend, gebruik gemaakt om de E34 eens grondig te poetsen.





Eerst de wagen twee keren grondig gewassen.



Daarna de lak gekleid, gewaxt en allerhande delen grondig gepoetst.



Front gedemonteerd om te poetsen.
Ivm een E28 en een E30 is zo een E34 wel veel ingewikkelder opgebouwd.
Ipv schroefjes zitten er vaak van die vervelende kunststof weerhaakjes, die na bepaalde tijd ook wel eens durven breken.



De banden schoongewreven en ingespoten met een Swissvax product.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:01:32 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #33 Gepost op: 1 juni 2014, 23:06:20 »








De motor ook oppervlakkig gepoetst.





« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:02:07 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #34 Gepost op: 1 juni 2014, 23:07:09 »
En tot slot heb ik me vandaag geamuseerd met het reinigen van de achterbank.



Deze lag nog onder de achterbank.  :)



Het laatst een lederreinigingskitje van Swissvax gekocht.





Mocht precies wel eens gebeuren!
Zo vuil leek die ook weer niet, gemonteerd.  :P



En terug gemonteerd..




Sinds deze week heb ik ook een barst in mijn voorruit en ze wordt steeds langer en langer!  :o
Dus dringend op zoek gaan naar een vervangruit!





To be continued..
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:02:35 door Philippe6 »

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10063
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #35 Gepost op: 1 juni 2014, 23:18:45 »
Hier serieus jaloers op deze bak, en hoe hij verwend wordt.   :thumbsup:

Offline Bananenman

  • Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10943
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2014, 23:29:59 »
Hier serieus jaloers op deze bak, en hoe hij verwend wordt.   :thumbsup:
+1 Fantastisch!  :bow:
Ik ben autoloos

Offline Beemerke05

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4509
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #37 Gepost op: 2 juni 2014, 11:40:31 »
Serieus dikke classic!! :thumbsup:
Ford Fiesta 1991 waits restauration - Skoda Fabia 2001 sold - BMW E46 318d Touring sold
BMW E46 320Ci Cabrio sold - BMW E36 325i Coupé sold - BMW E46 320d Touring M-Tech crashed
BMW E36 323ti sold - BMW 320Cd Coupé M-Tech sold - BMW E39 525iA daily - BMW E46 325ti track&fun

Offline WJJ

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5238
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #38 Gepost op: 2 juni 2014, 15:26:42 »
Wat een geweldig knappe auto!
Krijgt duidelijk alle nodige liefde  :thumbsup:

Offline erq

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6817
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #39 Gepost op: 12 juni 2014, 08:27:10 »
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #40 Gepost op: 22 juni 2014, 21:07:53 »
Enkele weekends geleden de rest van het interieur eens grondig gepoetst, te beginnen met de voorste zetels.



Was ook wel eens nodig..   :o



Daarna het tapijt onder handen genomen.

VOOR


NA


Het voorste deurpaneel dat los hing terug vast gekit na een eerdere mislukte poging.  :)



Alle oude silicoon verwijderd (kutwerkje!) en daarna de hoekjes vastgezet met pattex.



En naderhand het paneel zelf gelijmd met TEC 7.





Aangezien de eerste 10.000km's op LPG achter de rug zijn, de bougies vervangen en de klepspeling eens nagemeten ivm meer slijtage van de kleppen. (LPG is droger + warmere verbrandingstemp.)







Eerste keer dat ik kleppen zou stellen van een motor, principe is niet al te moeilijk maar de uitvoering ervan viel al bij al toch tegen!
Klepspeling moet zowel bij in- als uitlaat 0,3mm zijn en was telkens kleiner dan de 0,3mm. Dus excenterplaatje losgedraaid en ingesteld op de 0,3mm, zo klep per klep, cilinder per cilinder in de ontstekingsvolgorde (waarom eigenlijk?). Totdat ik terug bij de eerste cilinder was en de speling namat.. geen 0,3mm maar meer of minder, zowel bij cilinder 1 als 2, 3.. Soms was de speling bij het nameten te groot (voelmaatje van 0,33 paste ertussen), soms paste het voelmaatje van de 0,3mm er zelfs niet meer tussen. VREEMD!
Zo alle kleppen een paar keer ingesteld totdat alle inlaatkleppen goed waren, de uitlaatkleppen varieerden nog steeds bij het nameten.
Enkele uren  ??? verder waren ook alle uitlaatkleppen ongeveer juist afgesteld en besloten verder te gaan..
Hoe nauw komt het eigenlijk bij afstellen? Is bv. 0,33mm of 0,28mm ook nog OK? Want een verschil van 0,02/3mm is echt niets!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:03:32 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #41 Gepost op: 22 juni 2014, 21:08:32 »
M30 Motoren hebben het gekend probleem dat de 2 banjobouten van de oliebaar onder het kleppendeksel wel eens los durven komen met alle gevolgen vandien. (slechte olietoevoer aan nokkenas en dus ook extra slijtage)
Aangezien het kleppendeksel er toch af was, deze ineens vervangen door exemplaren met een patch op met telkens 2 nieuwe rondellen.







De bougies na 10.000km's op LPG, precies toch wat wit..  :P



En alles terug samengebouwd.





Motor bolt nu even goed/slecht al voorheen en tikt niet echt meer of minder volgens mij. Dus zal wel in orde zijn?  :)
Op naar de volgende werken..

[youtube]
[/youtube]
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:04:12 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #42 Gepost op: 22 juni 2014, 21:11:36 »
En nog snel een filmpje gemonteerd.


Offline 725

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 737
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #43 Gepost op: 22 juni 2014, 21:12:28 »
Mooi werkje  :clap:
BMW " There is no substitute "

VW Golf 1.0i A 05/2018
BMW e39 520i 09/1997 - Montrealblau (Ingeruild)
BMW e32 735i A 04/1988 - Lachssilber

Offline Nephtery

  • Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6956
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #44 Gepost op: 23 juni 2014, 01:34:44 »
Staat er nog steeds prachtig origineel bij. En hij wordt ook goed onderhouden zeg.

Sold: 1988 E30 316i

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10063
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic
« Reactie #45 Gepost op: 23 juni 2014, 09:56:00 »
Ik heb deze vorige woensdag irl gezien. De foto's die je hier ziet liegen niet. Hij is gewoon zo goed.  :thumbsup:

Wat de klepspeling betreft dacht ik ooit ergens de toegelaten toleranties gezien te hebben, dus ik heb even een oude Olving vraagbaak geraadpleegd, die hier nog ligt van toen ik een E34 had. Helaas staan daar de toleranties niet in. Wel staat er bv. dat de M30 motor zoals je zegt 0.3mm speling moet hebben. De M20 moet 0.25mm hebben. Een tolerantie van 0.05 zou ik dus al zeker niet verwachten want dan zou je een M20 en M30 hetzelfde mogen regelen.

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #46 Gepost op: 2 november 2014, 21:20:42 »
Weeral 12.000km Verder sinds vorige update, tijd voor een update'je.  :)

Sinds aankoop heb ik altijd al gezegd dat ik ooit een zonnerollo voor vanachter wilde, omdat het 'dik' staat en ook wel handig is in de zomer.  8)
Op marktplaats een manuele 2ehands zonnerollo op de kop kunnen tikken dat nog goed werkt. Enkel was de hoedenplank in een andere kleur en nogal fel verbleekt door de zon.
Eerste plan was om de 2ehands hoedenplank op te frissen maar uiteindelijk mijn eigen hoedenplank voorzien van een sleuf voor het zonnerollo. 





De bekleding van die hoedenplank die al deels los zat kwam nog veel verder los door het snijden van de sleuf.
Terug vastgeplakt met lijm.



Het zonnerollo gemonteerd, paste gelukkig mooi.  8)





De haakjes vlak gemaakt en opgeschuurd omdat de carrosserie van mijn E34 nog niet standaard uitgerust is met de voorziening voor de haakjes.







En daarna met 2-componentenlijm van Bison vastgelijmd aan het dak.





En alles terug gemonteerd, achterbank moet gedemonteerd worden om de hoedenplank eruit te krijgen.









 8)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:05:25 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #47 Gepost op: 2 november 2014, 21:21:11 »
In de voorruit zat een aardige barst die alsmaar groter werd dus een nieuwe voorruit laten plaatsen.









 8)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:05:50 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #48 Gepost op: 2 november 2014, 21:21:52 »
Eén van de opties op deze wagen is 'zetelverwarming'. Coole optie voor een auto uit 1988 en leuk voor in de winter maar als de verwarmingselementjes kapot zijn, heb je er ook niets aan.  :lol:  Enkel de rugverwarming van de passagierszetel werkte nog bij aankoop.
4 Nieuwe verwarmingselementjes bij de BMW-dealer gekocht (hennig duur trouwens!!  :o ) en aan het karwei begonnen.

Eerst de zetels gemonteerd -> ideaal moment om het tapijt nog eens grondig te reinigen.



Om dan de volledige lederen bekleding van de zetels te demonteren.









Tijdens de demontage wel nog enkele keren gedacht 'Als dat nog maar ooit in orde komt!' .  :o

Nieuwe matje!  8)



Het oude matje zit vast gestikt aan de voering en dus ook aan het leder dus het plaatsen van de het nieuwe matje is geen plug&play.



De reden waarom het oude matje niet meer werkte.



Stuk van het oude matje weggeknipt.



Nog hier en daar moeten knippen in de voering om het nieuwe matje te plaatsen.





(En dit 4x, voor beide rug- en zitvlakken)

Terug monteren.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:08:28 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #49 Gepost op: 2 november 2014, 21:22:23 »




Het zitvlak van de bestuurderszetel.



Hier was het matje blijkbaar al ooit vervangen, stak een matje uit 1994 in.
Dus het eerste matje had het maar 6 jaar vol gehouden!  :shock:



De superhandige tang om de bekleding terug vast te maken aan de zetel, zonder zou ik er niet aan beginnen.



De zetel terug volledig gemonteerd en het leder nog eens gereinigd en behandeld met producten van swissvax.  :D



Beide zetels in de auto geplaatst met werkende zetelverwarming nu!  :love:
Enkel heeft de bestuurderszetel kuren; vaak moet ik de schakelaar verschillende keren aan- en uitzetten eer de zetel warm wordt. Volgens mij is die schakelaar niet meer goed, moet ik nog eens uitpluizen.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:09:01 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #50 Gepost op: 2 november 2014, 21:23:38 »
Begin september op vakantie geweest, natuurlijk met de E34!  :D
via Oostenrijk naar Italië en terug via Zwitserland en een klein stukje Frankrijk.



In totaal 3000km's gereden op 8 dagen tijd en de E34 heeft dat zeer goed gedaan, perfecte cruisekar!  8)

Het koffer goed volgeladen, nog net groot genoeg met de gastank.







Ergens op de Stelviopass..





Op de Plöckenpass, tussen Oostenrijk en Italië.














Nog altijd super content van de aankoop, vorig jaar in december.
Sindsdien al een 29d km's gebold waarvan een dikke 20d op gas.. so far, so good.  :P  Hopelijk kan ik er nog lang meer rondbollen!

Overzichtje van de tankbeurten voor de geïnteresseerden.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611732.html?page=2
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:09:34 door Philippe6 »

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10063
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #51 Gepost op: 2 november 2014, 21:31:47 »
Dapper werkje, die verwarmingsmatten vervangen.  :thumbsup:

En mooi reisje erop zitten met een schitterende reismobiel.

Offline bmw e12 e21

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1173
  • SHARK ATTACK!
    • 1980 - e12 - M535i
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #52 Gepost op: 3 november 2014, 14:13:19 »
Mooi! Dat zijn ook redelijke verbruikswaarden, zeker met de lage LPG prijs. :thumbsup:
MIJN e12  M535i  -  218pk   
MIJN e21  323i edition S ´´RUN OUT´´  - 143pk
BMW  e21  315  -  75pk

Offline Andy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 740
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #53 Gepost op: 6 november 2014, 23:48:42 »
 :thumbsup: zalig om in de alpen te cruisen met zo'n kar  :drool:
1999 E46 316i stahlblau -> geprakt - 2002 E46 320ci topasblauw -> verkocht - 2006 E87 116i M-pakket titansilber -> verkocht - 2008 E91 335i M-pakket alpinweiss -> daily/fun - 1990 E30 (325i) lagunagroen -> verkocht - 1978 E21 316 pastellblau -> verkocht - 1993 E36 325i sedan -> 100% track

Offline Sam325

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 844
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #54 Gepost op: 7 november 2014, 00:42:10 »
1 van mijn favorieten!  :thumbsup:
1986 e30 320i Bronzitbeige (sold) - 1990 e36 325i Lagunengrun (sold)  - 2000 e46 Alpina B3 3.3 Touring Titansilber (daily)  - 2000 e46 325xi Touring Titansilber (sold) - 1991 e36 325i Diamantshwarz (fun)

Front wheels are for steering,rear wheels are for power transmission :-) FWD sucks!! ;-)

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #55 Gepost op: 13 januari 2015, 21:40:44 »
Reeds een dik jaar in mijn bezit en nooit problemen gehad met de E34, altijd positief over geweest maar de voorbije 2 maanden heb ik er mijn peren toch mee gezien, in de komende post(s) ga ik er niet veel goeds over kunnen vertellen!  :verymad:

Begin november merkte ik dat de motor wat meer moeite had om warm te starten, koudstart 's morgens en gewoon rondrijden was geen probleem. Enkele weken later zelfs niet meer warm willen starten maar na een kwartiertje wachten startte de motor weer alsof er niets aan de hand was.. Het leek alsof de motor verzoop en daardoor weigerde te starten. Enkele dagen later gemerkt dat gas geven tijdens het warmstarten hielp en zo nog een tijdje rondgereden. (meer lucht in cilinder -> het te veel aan naft kan toch nog ontbranden)
Eind november had ik een week verlof dus kon ik het eens deftig bekijken, ondertussen had ik al veel gegoogled en het meestvoorkomende probleem zou zijn; falende benzinedrukregelaar, kapotte temperatuursensor of een lekkende injector.
Benzinedrukregelaar is gemakkelijk te testen door het vacuumdarmpje los te trekken en te kijken als er benzine in zit of dat het buisje fel naar benzine ruikt. Dat had ik al getest maar was het dus niet.

Tijdens mijn verlof begonnen aan het demonteren van de injectoren om deze te laten testen.



Tijdens het demonteren nog gemerkt dat de verdeelkap + rotor aan vernieuwing toe waren.





Enkele uurtjes later (LPG-injectoren en toebehoren zitten tamelijk in de weg om de benzinerail te demonteren!  :verymad: ) had ik de injectoren van de motor af.



Het viel me al direct op dat 1 injector verdacht nat stond van de naft! Lekkende injector??





De injectoren verder gedemonteerd en laten testen, reinigen en voorzien van nieuwe O-rubbers bij een bedrijf in de buurt.
De injectoren gaan afhalen en deze waren goed bevonden dus daar zou het niet aan liggen..  :frown:
Of misschien dat er eentje vuil was en daarom gek deed?



Nieuwe rotor + verdeelkap en ineens (voor de zekerheid) ook 2 nieuwe temperatuursensoren (ECU + dashboard) aangekocht.



Een falende temperatuursensor zou de ECU kunnen wijsmaken dat de motor altijd koud is waardoor er altijd teveel naft wordt ingespoten..

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:10:31 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #56 Gepost op: 13 januari 2015, 21:41:08 »
Nieuwe temperatuursensoren monteren op het thermostaathuis.



Aangezien de hele luchtinlaat gedemonteerd was, het kleppendeksel nog even gedemonteerd om te zien als de banjobouten van de olierail nog goed vast zaten (in juni nog vervangen).



De geteste en goed bevonden injectoren terug op de benzinerail gemonteerd.



En daarna het geheel terug op de luchtinlaat gemonteerd.



De volgende brandstofleiding nog moeten vervangen omdat deze gesneuveld was tijdens het demonteren.
Wilde deze eerst vervangen door een standaard recht stuk benzineleiding maar dat ging niet omdat deze dichtknikt in de bocht.. Dus een nieuwe voorgevormde benzineleiding bij BMW moeten bestellen.
-> 2 dagen en €25 verder  :shock:





Ondertussen waren we al een dag of 5 verder maar alles toch nog tijdens mijn verlof kunnen doen.



Vol hoop een testritje gemaakt maar zonder succes, eenmaal warm niet meer te starten zonder gas te geven.
Alles voor niets gedaan!  :twisted:

Nog een 2 weken rondgereden met het probleem totdat de motor plots zeer vreemd deed op de terugweg van mijn werk. Superslecht gasrespons, zeer slecht stationair draaien op niet alle 6 de cilinders en extreem naar benzine ruiken!
Ik was op een 4km van mijn gasboer dus hem direct gebeld en hij zei me naar hem te rijden. Met veel moeite aan 30km/h en een naftwolk dat uit de uilaat kwam, een dik half uur later -gelukkig!- aangekomen bij de gasboer met 7l benzine minder in de tank!  :?:  :?:  :?:
Samen een deel zaken nagekeken; bougies, ontsteking, uitlaatgassen gemeten (kwam quasi pure naft uit de uitlaat) en de inlaat zat ook vol naft tijdens het demonteren. Er was dus iets serieus fout met de inspuiting van de benzine. De injectoren waren de hoofdverdachten maar die waren 2 weken ervoor nog getest geweest dus die moesten wel goed zijn!
Uiteindelijk de motor op LPG laten draaien (bolde daar al iets beter op), het relais van de benzinepomp uitgetrokken zodat er geen naft meer naar voren werd gepompt en zo naar huis gereden. De gasboer had het te druk om alles in detail na te kijken.
4 Dagen later begon het kerstverlof dus dan maar zoeken naar de oorzaak van het probleem..

Volgende hoofdverdachte was de ECU, deze zou de injectoren natuurlijk nog fout kunnen aansturen waardoor een injector blijft openstaan.. De ECU gedemonteerd maar natuurlijk niets aan te zien, dan een andere ECU gaan halen om deze uit te sluiten en vrij snel een andere ECU gevonden, wel een M1.3 ipv de M1.1 ECU die in mijn E34 zit maar dat zou plug&play zijn en tevens een upgrade van mijn motormanagement.



Andere ECU gemonteerd maar nog steeds geen verbetering.  :verymad:
Dan zakte me de moed helemaal in de schoenen en besloten om professionele hulp in te schakelen (23 dec) maar zoals ik al vreesde zaten alle BMW-filialen en andere BMW-garages in de buurt stampvol geboekt tot begin januari, daar kon en wou ik niet op wachten.

Omdat ik echt geen idee meer had wat het zou kunnen zijn, begonnen om wat meters bij elkaar te zoeken en basis zaken na te meten om zo dingen uit te kunnen sluiten. Via via al gehoord dat het de koppakking wel eens zou kunnen zijn  :o dus om te beginnen een compressietest uitgevoerd om deze hopelijk uit te kunnen sluiten!!
Eenvoudige compressiemeter op het internet gekocht voor €25 en de compressie van het blok nagemeten.



Compressie zou tussen 9-10 bar moeten zitten, gemeten waardes;
9.6 / 9.2 / 9 / 9.7 / 9 / 9.7
Zou dus in orde moeten zijn, gelukkig.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:11:03 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #57 Gepost op: 13 januari 2015, 21:42:18 »
Tijdens het demonteren van de bougies voor de compressietest weeral gemerkt dat 1 bougie nat stond van de benzine.  :o
De 3e van rechts, 3e cilinder.





Daarna de benzinedruk gemeten voor de benzinerail, deze zou constant op 3 bar moeten staan en zou amper druk mogen verliezen na het uitzetten van de motor. Zelfs na enkele dagen moet de druk nog +/-3 bar zijn.







[youtube][/youtube]



Tijdens het draaien van de motor was de druk mooi 3bar maar na het stilleggen van de motor daalde de druk enorm snel tot 0,5bar om uiteindelijk naar 0bar te gaan. Tis ook te horen hoe slecht te motor klonk.  :yikes:  :yikes:  :yikes:
Extern was er geen benzine lek en er kwam nog steeds bijna pure benzine uit de uitlaat.. Dan MOET het toch iets met de injectoren zijn. En na het stilleggen van de motor worden de injectoren niet meer aangestuurd dus kan er ook geen injector elektronisch open blijven staan.
Dus maar weer alle injectoren gedemonteerd om deze nog maar eens te onderzoeken, wist toch al hoe het moest dus ging de 2e keer al pakken sneller.  :D  Zag er wel enorm tegenop om weer buiten op de oprit in de vrieskoude te moeten sleutelen, bepaalde dagen zelfs bij -4°C gesleuteld.
En ook de injector van de 3e cilinder stond nat van de benzine, net als de bougie van deze cilinder! Deze injector gekenmerkt met plakband, opnieuw naar het bedrijf geweest dat mijn injectoren, de maand ervoor, reeds had getest en hen gevraagd om ze nogmaals te testen. Ook verteld dat ik de injector met plakband rond verdacht vond.
De jongen terug de werkplaats in om de injectoren te testen en een paar minuten later kwam hij zeggen dat er iets mis was met een injector. Ik mee de werkplaats in, wou het nu wel met mijn eigen ogen zien!

[youtube][/youtube]



En inderdaad, de injector van de 3e cilinder (meest linkse in het filmpje) bleef constant open staan en spoot veel meer benzine dan de 5 andere. Ik superblij dat ik eindelijk de oorzaak van het probleem wist maar langs de andere kant ook verveeld omdat ik de injectoren al had laten testen en ik daarna tegen iedereen die me heeft geholpen heb gezegd dat de injectoren getest zijn geweest en dus ook in orde moesten zijn. NIET DUS! Het had me een hele boel ellende, tijd en geld bespaard als ik direct wist dat 1 injector niet meer goed functioneerde.

Dan besloten om ineens 6 nieuwe injectoren te kopen om safe te zijn in de toekomst en omwille van het ongemak nog een fikse korting gekregen op de aankoopprijs.



Vervangmodel van de originele met een heel andere spuitkop.





Weeral alles terug in elkaar gezet..



Voor de veiligheid alle 6 de bougies vernieuwd en de olie ververst + filter vervangen omdat de motorolie zelfs al serieus naar benzine rook!



En dan de motor vol hoop gestart en terug een normaal motorgeluid gehoord, superblij!  :love:

Uitstappen en naar de motor gaan om alles te checken, lijkt er een vreemd geluid van de waterpomp te komen alsof het lager niet meer goed is. Terwijl de pomp een 2,5jaar geleden nog vervangen zou zijn geweest?
Een probleem komt ook nooit alleen hé! Dus nog een nieuwe waterpomp monteren en hij zou er weer lang tegen moeten kunnen.
En als we dan toch het KVS moeten aflaten en de fan etc. moeten demonteren, kunnen we beter ook ineens een nieuwe thermostaat steken.  :)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:12:04 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #58 Gepost op: 13 januari 2015, 21:44:00 »
Enkele dagen later begonnen aan het laatste karwei, kar opkrikken, KVS aflaten, fan demonteren, koelslangen loskoppelen en dan de waterpomp losdraaien. Deze zit vast met 6 boutjes op het motorblok dus daar kan niet zoveel misgaan zou je denken.
1e boutje los, 2e , 3e en 4e ook. 5e zat wat stroef en KNAK, bout over! FUCK!  :help: 6e dan nog maar losgedraaid zodat de pomp er al af kon.
Net in die onderste uithoek waar het minste plaats is, moest de bout afbreken. Die bout laten steken en de nieuwe pomp met 5 bouten vastzetten leek me geen goed idee.





Zaten we met dat probleem..
Weinig plaats, kort stukje dat uitsteekt om op te werken en met niets los te krijgen..
Nog een industriële hitteföhn geleend om het schroefdraadhuis te verwarmen maar zelfs na een half uur warmstoken op 600°C niet los te krijgen!  :twisted:

Uiteindelijk de E34 laten afslepen naar een werkhuis van iemand in de buurt die de bout met een vlam en veel moeite heeft losgekregen.  Daar dan ook alles terug gemonteerd met 6 nieuwe boutjes om de waterpomp vast te zetten!



Oude pomp.



En de nieuwe gemonteerd.



Met de nieuwe thermostaat blijft het temperatuurmetertje ook beter in het midden dan voorheen.
Het gekke geluid van de waterpomp is nu weg dus op naar het volgende probleem, rechter koplamp deed niets meer. Meestal is het lampje zelf kapot dus deze vervangen maar zonder resultaat, nog steeds kwam er geen licht uit de rechterkoplamp!  :x  :x
Stekker van de behuizing losgemaakt, spanning gemeten -> 11,6V dus goed. Weerstand van lampje + behuizing gemeten en waren ook goed..  :help:
Uiteindelijk met hulp van een kameraad en wat zoekwerk erachter gekomen dat een soldering op de printplaat van de LCM (Light control module, wist zelfs niet dat een E34 zoiets had) niet meer zo fris was.



Verbinding laten bijwerken en nu werkt de koplamp ook weer.



Ondertussen al een dikke week aan het rijden sinds bovenstaande problemen met de motor maar ik vind dat de motor nog steeds wat ruw bolt, stationair niet zeer stabiel (vooral op koude motor) en toerental zakt af en toe iets te diep terug naar mijn goesting tijdens het terugschakelen of uitbollen. Dat moet ik nog verder onderzoeken maar we zijn toch weer terug aan het bollen.   :D
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:12:40 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 409
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #59 Gepost op: 13 januari 2015, 21:45:41 »
En dan nog wat positiever nieuws van tijdens de voorbije maanden, we zijn de 222.222km gepasseerd.



En ik heb mijn eigen verlost van die verschrikkelijke houten versnellingspook.





Op zoek naar een setje wintervelgen + banden ben ik bij het volgende setje uitgekomen.





Originele E34 M5 velgen (geen breedset) met quasi nieuwe winterbanden. Jammer genoeg zitten er geen turbines of throwing stars bij, die volgen misschien nog wel ooit.
Gezien het zwarte hart van de velgen en de 5 grote spaken, ideale wintervelgen!


Nog een korte opsomming wat er de voorbije 2 maanden is vernieuwd aan de 535i;

* 2 Nieuwe temperatuursensoren (voor ECU en dashboard)
* 6 Nieuwe benzine injectoren
* Nieuwe rotor + verdeelkap
* Nieuwe benzineleidingen voor en na de benzinerail
* Nieuwe waterpomp en thermostaat
* Verse KVS + olie
* Nieuwe bougies en oliefilter
* Andere versnellingspook
* Set wintervelgen + banden

Uiteindelijk blij dat ik alles zelf (met hier en daar wat hulp) heb kunnen oplossen. Moest ik naar een BMW-dealer zijn geweest met deze problemen had het een dure rekening geweest en vooral zuur omdat ik het uiteindelijke probleem zelf reeds op het spoor was vanaf het begin, moesten ze die injectoren direct goed hebben getest.

Hopelijk kunnen we nu weer effe verder!!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:13:07 door Philippe6 »