Auteur Topic:  1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily  (gelezen 28901 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #150 Gepost op: 17 januari 2017, 22:55:13 »
Een deel producten bij Colourlock besteld (voor de komende 10 jaren) om het leder van de E34 te reinigen en te voeden maar ook om het terug wat mat te maken.



Foto voor & na, wel niet heel veel van te zien op de foto.






Bij het vervangen van de LPG-filter (wat ik normaal om de 10d km's deed), deze eens opengemaakt om te zien hoeveel onzuiverheden er in het gas zitten.







Na het zien van de binnenkant, en het feit dat ik de injectoren heb moeten vervangen owv de kleppensmering en vuil (?), besloten om de LPG-filter vanaf nu om de 5d km's te vervangen!



Begin november een klein tripje gemaakt naar de Eifelstreek in Duitsland en hier een route gereden welke ik op voorhand had opgezocht.
Enkele sfeerfoto's.










Enkele deukjes laten uitlepelen bij de carrossier waar de E30 heeft gestaan.
Zaten 2 kleine deukjes in de motorkap en na het demonteren van de motorkapisolatie gezien dat ik blijkbaar verwarmde ruitenwissersproeiers heb..  Nu vraag ik me enkel af hoe ik deze opzet of gaan die standaard aan bij negatieve temperaturen?



Rechter achterportier had wat lichte krassen/deuken welke nu grotendeels weg zijn. Op termijn wordt de rechter achterflank waarschijnlijk nog opnieuw strak gemaakt en herspoten.

Voor.





Na (lastig te zien op foto, en zelfs in het echt).



« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:41:42 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #151 Gepost op: 17 januari 2017, 22:55:42 »
Iets wat ook al langer op de to-do-lijst stond, het vervangen van de oliepandichting.
Deze lekte al vanaf eind 2015 alleen werd het steeds erger en erger en hielp vloeibare pakking ook niet geweldig omdat deze geen kans had om te drogen wegens te groot lek.
Op zich geen grote klus, het enige vervelende is dat je de oliepan niet 'gewoon' kan demonteren omdat het subframe/de aanzuigbuis van de oliepomp in de weg zitten.
Makkelijkste oplossing is om de motor enkele cm's te lichten waardoor de opening tussen het motorblok en het subframe wordt vergroot en de pan (met veel moeite) tussen het subframe en de aanzuigbuis is te demonteren.
Enigste wat ik nog nodig had, was een motorsteun. Toevallig was deze op dat moment in de aanbieding bij HBM en heb ik deze voor slechts €35 nieuw kunnen kopen.



Vooraan in de hoek (laagste punt motorblok) lekte de oude en waarschijnlijk ook eerste, pakking.



De motorsteun van HBM.

[img]http://i.imgur.com/fBjELn1.jpg">>

Oude pakking zorgvuldig verwijderd (wat een rotklus was omdat deze hardnekkig aan het blok plakte en de toegang beperkt was door het subrame en de stuurstang).



En alles terug gemonteerd met een nieuwe pakking.





De onderkant is in het algemeen wel vrij tot zeer proper.





De klus heeft toch een hele namiddag/avond gekost en ik had gehoopt meer van de distributie/cilinderwanden te kunnen zien om deze te beoordelen.

Met als resultaat; blanco gekeurd!

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:42:12 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #152 Gepost op: 17 januari 2017, 22:56:16 »
Op de wintervelgen en met wat ijzel.




En als afsluiter nog een deel foto's van een shoot welke heeft plaatsgevonden in een oude hal, samen met nog een deel andere BMW's.

















En nog 2 foto's met mijn E30 318is.






Ondertussen is de E34 al dik 3 jaar in mijn bezit en doet hij ook al 3 jaar dienst als daily.
Gekocht op 191d km's en ondertussen al de 256d gepasseerd, gaat goed..

Hieronder een overzicht van de gereden km's met bijhorend verbruik.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611732.html



De volgende werken aan de E34 zijn ook al bekend, vorige week vrijdag (kort) in panne gestaan op de E314 omdat mijn stuur steeds feller begon te schudden, voelde dat het van rechts voor kwam. Direct gestopt op de pechstrook om het rechter voorwiel te controleren en gemerkt dat de remschijf gloeiend heet was. Waarschijnlijk de zuiger die in de klauw blokkeerde waardoor de remblokjes aansleepten waardoor alles warm en uiteindelijk ook vast liep.
Remschijf laten afkoelen gedurende een kwartiertje (voordeel van dit koudere weer) en rustig vertrokken zonder iets vreemds te merken. Eerste afrit genomen en op een helling gemerkt dat de remmen terug 'los' waren.
Om een gelijkaardige situatie te vermijden ga ik asap het één en het ander vernieuwen. Zal weer voor een volgende update zijn!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:42:40 door Philippe6 »

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3687
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #153 Gepost op: 18 januari 2017, 05:55:22 »
Knap!!

Ook eentje die met liefde behandeld wordt!

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 545
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #154 Gepost op: 18 januari 2017, 18:12:40 »
Knappe foto's! En wat een rotkarwei een carter pakking vervangen, heb dit ook al op een e28 gedaan en het is inderdaad geen lachertje!

Moet wel dolle pret/merde zijn als het sneeuwt, ik mis een daily bmw ernorm als het sneeuwt, een volvo is toch net iets te saai
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10107
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #155 Gepost op: 18 januari 2017, 18:47:12 »
Proper werk, zoals we gewoon zijn van u.  :thumbsup:

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1729
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #156 Gepost op: 18 januari 2017, 20:33:19 »
dikke kar, heel knappe kleur :drool:

Hoogtijd dat ik mijn lpg filter vervang, rij er al 28k km mee rond  :o
mij was gezegd om de 25K km vervangen, mss toch ook wat regelmatiger doen.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline erq

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6885
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #157 Gepost op: 20 januari 2017, 15:45:18 »
waar tank jij? Want ik wissel die van mij elke 20K en die zag zo niet uit hoor!
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da

Offline koenhen

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 388
  • e61 525d 2006- my first Beemer
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #158 Gepost op: 20 januari 2017, 17:39:28 »
Prachtauto en leuk topic!

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

BMW e61 2006-525d.

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1829
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #159 Gepost op: 22 januari 2017, 08:24:43 »
Hier geniet je zichtbaar van!

veel plezier ermee.
Dave

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #160 Gepost op: 23 januari 2017, 21:40:34 »
dikke kar, heel knappe kleur :drool:

Hoogtijd dat ik mijn lpg filter vervang, rij er al 28k km mee rond  :o
mij was gezegd om de 25K km vervangen, mss toch ook wat regelmatiger doen.

Zou deze dan toch zeker ook eens controleren!
Voor de kostprijs van de filter moet je het zeker niet laten om deze frequenter te vervangen.


waar tank jij? Want ik wissel die van mij elke 20K en die zag zo niet uit hoor!

Bruno's (esso), omdat deze het goedkoopst in de omstreek is.
Misschien de volgende keren wel eens ergens anders tanken om te zien of er kwaliteitsverschil is.

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #161 Gepost op: 19 februari 2017, 20:26:21 »
Merci voor de reacties nog!  ;)


De remmen..
Nog een maandje rondgereden nadat ik in panne heb gestaan met een geblokkeerde remklauw. Wel bewust geen lange afstanden meer gereden, enkel de noodzakelijke km's.
De voorste rechter remschijf werd regelmatig warmer en af en toe hoorde ik de remmen ook fiepen omdat de remblokjes bleven hangen.

In tussentijd wel van alles besteld om het probleem grondig aan te pakken.



* Voorste en achterste remschijven
* Remblokjes voor voor- en achterkant
* 2 Nieuwe (gereviseerde BMW-) remklauwen voor vooraan
* 2 Nieuwe flexibele remleidingen voor vooraan (met de beugeltjes om deze op te spannen)
* 2 Slijtage indicatoren
* Verse remvloeistof
(* Oliefilter is voor later)

En dit weekend alles gemonteerd.

De linker voorkant gedemonteerd.



De linker voorste remklauw zag er wel nog in orde uit.

De nieuwe spullen gemonteerd.



Dan de rechter voorkant.
Oud - Nieuw



En al snel werd duidelijk waarom de remklauw niet meer naar behoren functioneerde!





Afdichtingsrubber zelfs volledig weg aan de bovenkant!
En duidelijk te zien dat het oppervlak van de zuiger is aangetast en dus niet meer vlot in en uit gaat.




Rechterkant terug opgebouwd.







En de remblokjes en schijven vanachter vervangen.



Met de velg gemonteerd, ziet dat er zo uit (benieuwd hoe lang dat ook zo proper gaat blijven..)



En uiteindelijk nog nieuwe remvloeistof op gedaan en alles ontlucht.

Hopelijk kunnen we er nu weer heel wat km's tegenaan!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:43:43 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #162 Gepost op: 19 maart 2017, 11:02:26 »
Wat nog op de planning stond qua onderhoud; de oliën van de versnellingsbak en het differentieel verversen.



En bij het monteren van de zomervelgen, van de gelegenheid gebruik gemaakt om die wielkasten nog eens te inspecteren en goed zuiver te maken. Was al weer enkele jaren geleden.





Rechts voor, VOOR



NA



Knap om de originele fabriekslak nog in deze staat terug te vinden onder het vuil.  :D




Links voor.





Krikpunten zien er gelukkig ook nog fris uit!!



Rechts achter; het expansievatje voor de benzinedampen ook gedemonteerd omdat zich daar veel vuil achterin kan opstapelen. Net als bij de E30's.



En tot slot, links achter.





En gisteren op een oldtimerbeurs in Genk, de 2 volgende folders nog op de kop kunnen tikken.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:44:25 door Philippe6 »

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9226
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #163 Gepost op: 19 maart 2017, 11:23:39 »
Weer een heerlijk half uurtje leesplezier gehad in uw topic  :bow:
Toptopic ! Heerlijke kist !!  :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #164 Gepost op: 8 september 2017, 18:32:21 »
Weer een heerlijk half uurtje leesplezier gehad in uw topic  :bow:
Toptopic ! Heerlijke kist !!  :)

Tx!  ;D

We gaan het nog eens aanvullen.

De servovloeistof + filter wilde ik al langer vervangen, in de winter maakte de servopomp soms wat meer lawaai (schurend).
De filter is niet apart te vervangen, deze zit vast gemonteerd in het vloeistofreservoir.

Om te beginnen de meeste vloeistof afgelaten via de plug, onderaan de servopomp.



Daarna het oude reservoir gedemonteerd en nog enkele darmen los gemaakt om de resterende vloeistof grotendeels af te kunnen laten.



Uiteindelijk is er toch een goede liter van de 1,2L uit gekomen.

Het nieuwe reservoir met de AFT servo vloeistof.







Het verschil is wel merkbaar, stuurt nu héél soepel!
En de pomp draait nu hopelijk ook iets zachter wanneer het buiten kouder is.

Het oude reservoir naderhand ook nog gemold om het filter te kunnen inspecteren.



Niet echt iets aan te zien..

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #165 Gepost op: 8 september 2017, 18:33:07 »
De kaap van 260.000km's gepasseerd (ondertussen al ergens op de 264.000 km's!).




2 Stootlijsten vervangen door nieuwe exemplaren.















De vacuümslangen van de benzine druk regelaar en de luchtinlaat vervangen.
De oude aan 1 kant losgemaakt, de nieuwe hieraan vastgeplakt en mee met de oude darm 'door de motor' getrokken.






Na een klein onderhoud + kleppen stellen, kreeg ik de 'oil inspection' niet meer gereset zoals ik het gewoonlijk deed met een koperen draadje. Gelukkig lukte het wel weer met deze handige tool.


Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #166 Gepost op: 8 september 2017, 18:33:35 »
De rubberen lijsten onderaan de deuren rechts voor en links achter waren aan het roesten, dus vervangen door nieuwe.





Aan de deuren zelf is gelukkig geen roest te bespeuren!










Op 2 andere plekjes wel wat beginnende roest gevonden.
Bij de rechter achter deur op de carrosserie tussen de deur ter hoogte van de stootlijsten en de naad onder de tankdop (bekend puntje bij de E34's!).







Geprobeerd om de naad volledig dicht te smeren met strijkkit zodat er geen water meer blijft staan in de naad.





Kleurverschil is nu, gelukkig, wel al een pak minder dan op de foto.


Ondertussen ook een kabel aangeschaft om de LPI-installatie zelf te kunnen programmeren.


Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #167 Gepost op: 8 september 2017, 18:33:57 »
En nog enkele foto's van de 535i in leuk gezelschap!



3x M30B3(4)5



3x E34 535i(a): 1988 - 1991 - 1992!



Die hollander is sinds pas ook van mij.  :D


Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2455
  • Snowy, the white shark
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #168 Gepost op: 11 september 2017, 19:18:55 »
3x 535i naast elkaar. Dat kom je ook niet elke dag tegen  :thumbsup:
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #169 Gepost op: 15 april 2018, 10:04:06 »
Dit topic even omhoog halen omdat deze vandaag 30j is geworden!  :clap:  :bday:
Eén van de eerste E34's om 30 te mogen worden en nu zeker oldtimer gezien de commotie rond de regelgeving.

Foto naast zijn voorganger en toekomstig project.  :exited:


Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2065
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #170 Gepost op: 15 april 2018, 11:32:09 »
Proficiat met de nieuwe definitieve status.  :thumbsup:
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 611
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #171 Gepost op: 15 juni 2018, 16:21:09 »
nice, een échte E34 oldtimer voor gans Europa!

Offline Zatte Rita

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1495
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #172 Gepost op: 21 juni 2018, 10:54:35 »
Oh boy, dat volgende project ziet er ook weer lekker uit  :)
You wash your car like it was your firstborn child, you tend to its needs like it was your own body, you protect it like it's your family...


Then you drive it like you stole it!

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #173 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:00:12 »
Oh boy, dat volgende project ziet er ook weer lekker uit  :)

 :exited:
Die staat ondertussen ook al weer 4 jaar te wachten op een (grote) restauratiebeurt, op de papieren is het alvast een prachtige auto.
E28 M535i DC71, wat wilt zeggen; Europese uitvoering, handgeschakeld en zonder katalysator uitgerust dus met de volle 218pk's.
Net zoals de E34 is de kleur van de lak Royal Blau, wat ook vrij zeldzaam is voor een E28.
Via handelaar van 1e eigenaar gekocht, 187d km's op de teller en vanaf de eerste tem de laatste km is het BMW-onderhoudsboekje helemaal afgestempeld.
Heeft ook enkele leuke opties zoals de èchte recaro's, de dogleg versnellingsbak, géén dakraam, airco, standkachel!, koplampwissertjes..

Hopelijk kan ik er binnen dit en 2 jaar eens aan beginnen..

______________________________________________________________________________________________________________________________

Ook reeds 2 jaar geen update meer in dit topic gepost zie ik nu net, dit wilt niet zeggen dat ik de E34 niet meer heb en al helemaal niet dat ik er niets meer aan heb gedaan (of aan heb moeten doen), in tegendeel..
En deze wordt ook nog steeds gebruikt als daily, ondertussen zijn we al bijna 6 jaar verder een ook bijna 100.000km's met een 288.000km's op de teller!

Een tijdje heb ik 2 E34 535i's in mijn bezit gehad, naast deze nog een automaat. Van augustus 2017 tot september 2018, dan is deze verkocht en deze rijdt nu hier in de buurt nog steeds rond bij de gelukkige nieuwe eigenaar.





Voor de verkoop nog een kleine shoot gedaan met de hele familie.  :)





______________________________________________________________________________________________________________________________

Eind 2017 viel de radio tijdens het rijden soms uit en als ik wat later over een drempel reed, ging die meestal terug aan.
Later merkte ik ook dat de volledige voeding van het interieur dan weg viel; ook de zetels, interieurverlichting,.. werkten dan niet meer.
Na wat zoeken en googlen erachter gekomen dat de hoofdzekering van de voeding van het interieur wel eens durft falen.
En waar moet je die gaan zoeken? Niet in een zekeringenkastje blijkbaar..


Vlak naast de batterij, onder de achterbank, is de hoofdzekering voorzien en afgeschermd met een krimpkous. Je moet het maar weten.



En inderdaad, dit verklaarde waarom de voeding soms weg viel en later weer terug kwam.



Een nieuwe zekering tussen gezet en opgelost.




______________________________________________________________________________________________________________________________

Nog een stootlijst vervangen door een nieuw exemplaar.






______________________________________________________________________________________________________________________________

Eind 2018 nog een ander elektrisch probleem gehad, de zijspiegel aan de bestuurderskant reageerde niet meer op verstellingen.
Eerst de schakelaars, links-rechts, uitgewisseld maar zonder succes. De motortjes waarschijnlijk stuk.
En aangezien deze bij mijn E34 gekoppeld zijn aan de elektrisch verstelbare zetels met geheugen, zit er niet het standaard binnenwerk in maar dit met servomotortjes.
Vrij zeldzame optie dus een 2ehands exemplaar aan een deftige prijs vinden was nogal lastig.



Dan op ebay.de een super goedkope nieuwe spiegel met het juiste binnenwerk gevonden, wel een replica maar gezien de prijs (€25 meen ik) het erop gewaagd.



Binnenwerk omgebouwd in de originele behuizing, wat nog tegen viel met de bekabeling en beschermhoesjes ed.



Nu werkt de verstelling wel weer maar de memory functie doet het niet meer.  ???
Uiteindelijk niet meer verder achter gezocht, misschien een foutje gemaakt bij het monteren van de draaduiteindes in de stekker..
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 19:11:24 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #174 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:00:26 »
In oktober 2018 de E34 binnen gedaan bij een carrossier om, initieel, de rechter achterflank en de motorkap terug strak te zetten.
Maar op de voorbumper waren ook enkele tikjes en plekjes waar de lak niet meer zo goed was dus heel het front is ineens ook terug opnieuw in de lak gezet.

De motorkap bleek al 2 à 3 keer herspoten te zijn geweest, deze is terug volledig opgeschuurd geweest en terug strak gezet.



Laag over laag..















 8)




______________________________________________________________________________________________________________________________

De staat van het leder van de bestuurderszetel is, ondanks de behandelingen, door de jaren heen verslechterd.
De mousse van het zitvlak is ook nogal doorgezakt waardoor de zetel niet meer zo comfortabel zit wat ook niet zo abnormaal is na 280.000 km's.





Eind 2018 kwam ik op het internet eenzelfde lederen zetel tegen met dezelfde opties en zelfs de lendenondersteuning in een quasi nieuwe staat maar wel van een E32 7-serie!
Volgens google zou deze moeten passen en zijn deze voor de rest hetzelfde als die van de E34 dus het erop gewaagd en er om gegaan in Hannover.

Thuis de 2 zetels naast mekaar gezet ter vergelijk, de staat van het leder is echt ongelofelijk!   :o 8)







En er achter gekomen dat er onderling toch enkele verschillen zijn;
* Rugleuning van de 7-serie zetel is iets dikker uitgevoerd
* De afdekkap van de rugleuning is ook dikker bij de zetel van de 7-serie (overgezet)
* Afdekkap onderaan de zijkant is hoger uitgevoerd bij de 7-serie zetel (die van de E34 overgezet)

-> Iemand die dit niet weet, gaat het verschil in dikte van de rugleuning zelfs niet opmerken

Bevestiging in het interieur en de elektrische aansluitingen zijn, gelukkig, wel identiek.



Er ook ineens werk van gemaakt om de kapotte stekkers van de kabelboom van het interieur te vervangen door nieuwe.
(de zwarte box is de stuurdoos voor de elektrische bestuurderszetel en de geheugenfuncties)



Aangezien enkel de zwarte en witte variant van de stekker nog nieuwe leverbaar is, heb ik een deel zwarte en witte gekocht en deze aangepast zodat deze overal op passen.



Het unieke, driehoekvormig, gat dat per kleur stekker een andere oriëntatie heeft, opgeboord.





Het verschil in comfort is ook enorm, deze zetel ziet er als nieuw uit en zit zo ook.


« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 19:13:55 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #175 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:00:34 »
Enkele luchtbuizen van de motor vervangen door nieuwe.

Buis koellucht voor de alternator.



En de 2 luchtbalgen van de luchtinlaat.

Deze was gescheurd.


En deze ineens mee vervangen.



______________________________________________________________________________________________________________________________

Naast een M4 ziet de E34 er maar heel slank uit.  ;D






______________________________________________________________________________________________________________________________

De 3 verdeelriemen vervangen.




De lange dorpels onder de deuren waren nogal dof geworden dus opnieuw in het zwart gezet met Motip anti steenslag.



Tijdens het opschuren van de dorpels viel me wat lichte roestvorming op rond de voorste dorpels en zijpanelen. Hier dus eerst werk van gemaakt.











Dit is de eerste keer dat ik hier iets aan moet doen, dat ik er heel het jaar door mee rijdt doet hier ook geen goed aan.
Maar hopelijk dat het er nu weer eventjes tegen kan.

Koetswerk goed afgeplakt.







Tijdens het spuiten van de lak merkte ik precies al dat de structuur niet helemaal OK was en het moeilijk was om alles mooi even donker zwart te krijgen.
Meteen na het sputen was ikzelf niet tevreden met het resultaat en dat werd er met de tijd en na elke regenbui ook niet beter op.
Na enkele weken zagen de dorpels er al zo uit..  :-\
Dat zou ik dus nog eens moeten overdoen maar dan met een ander product wel.





« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 19:15:25 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #176 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:00:41 »
De remvloeistof ververst na 2,5 jaar en zag er eigenlijk nog vrij goed uit.




______________________________________________________________________________________________________________________________

In mei 2018 weer meegedaan met de E3X-rondrit, rechts van de E34 mijn ex-E34 535ia die ook mee reed.



Echter, veel verder dan de startlocatie ben ik niet geraakt..  :censor:

Na een km of 60 zag ik na een vrij bruut inhaalmanoeuvre ineens een witte wolk achter de auto en rook ik de typische geur van koelvloeistof .. niet goed ..
Seconden later zag ik ook de motortemperatuur over het midden heen gaan.. f*uck!
Meteen de auto aan de kant gezet en de motor stil gelegd. Bij het ontgrendelen van de motorkap kwam de witte damp onder de motorkap uit.



Okééééé, dat verklaarde die witte wolk achter de wagen dus. De waterpomp heeft het water gewoon naar buiten gepompt.
Klein stressmomentje gehad, daar stond ik dan aan de kant in Duitsland, net over de grens met Luxemburg. Gelukkig reed de E34 535ia achter me (aangezien ik hem daarvoor net had ingehaald  :P) en was hij ook gestopt.

Even beredeneerd wat er mogelijk was gebeurd en wat de opties waren en besloten om de koelvloeistofslang terug te monteren op het korte stukje radiator dat nog over was en de wormklem hier handvast op aan te draaien. Het koelvloeistofcircuit terug te vullen met water mbv enkele 5L-bidonnen die bij het eerstvolgende tankstation zijn gehaald, (moest er toch weer af voor het plaatsen van een nieuwe radiator), ter plekke het kvs-circuit te ontluchten en het er op te wagen.
De andere optie was namelijk laten afslepen.



Zo gezegd, zo gedaan en op die manier nog een 200km tot thuis gereden.
En uiteindelijk nog een 2 weken op die manier rondgereden aangezien het de daily is hé.

Radiator zou dus sowieso vernieuwd moeten worden dus ook weer nieuwe KVS op en aangezien de waterpomp/thermostaat er ook al weer een tijdje op zaten (+/-60d km's) besloten om deze ineens mee te vervangen alsook de verdeelkap & rotor van de ontsteking.





Zou de wormklem van de waterslang ooit te hard zijn aangedraaid waardoor er te veel spanning op de koppeling stond?
En dat dit icm wisselende temperaturen en drukverschillen heeft geleid tot het falen?









Dat kan er ook weer eventjes tegen en deze zomer heb ik een goede stresstest kunnen doen op het KVS-circuit, geen enkel probleem zelfs met de airco op (wel niet op de foto) bij 43°C.



De viscokoppeling had het ook nog eens begeven na een 5 jaar en 85d km's, vrij snel...



Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #177 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:00:47 »
Poging 2 om de dorpels terug netjes zwart te krijgen, ditmaal met 3M-spul en een compressor met spuitpistool.



Dorpels weer opgeschuurd en ontvet.







En nu een veel beter resultaat behaald, door de compressor had ik een constante druk wat ook wel hielp maar het 3M-spul is gewoon veel beter lijkt me.





______________________________________________________________________________________________________________________________

Ik wilde de E34 al langer eens professioneel laten detailen en nu de rechter flank en snuit waren gelakt en de dorpels opnieuw zijn opgespoten was het de goede moment.
Bij dezelfde detailer gegaan die de E30 318is ook onder handen heeft genomen; 'Loko Polish'.











Nog enkele foto's in daglicht.









-> Zeer tevreden met het resultaat!

« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 19:18:43 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #178 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:00:54 »
Deze zomer tijdens mijn groot verlof ook nog enkele klusjes uitgevoerd die al langer op het to-do lijstje stonden.

Nieuwe luidsprekers gestoken van Pioneer, niets speciaals maar wel een grote verbetering gezien de staat van de gedemonteerde luidsprekers.












______________________________________________________________________________________________________________________________

Vlak na het starten van de motor en het wegrijden en na het stilleggen van de motor kwam er de laatste maanden een verschrikkelijk irritant en luid geluid van achter het dashboard vandaan.
Ik heb me lang afgevraagd waar het vandaan kwam, uiteindelijk blijkt het het motortje te zijn dat de druk regelt op de ruitenwisser van de bestuurder.. in een wagen van 1988!

Motortje regelt de hoogte-instelling van het centrale asje dat de ruitenwisser aanduwt met de juiste kracht, afhankelijk van de rijsnelheid.



Een lastig klusje om dit te demonteren en nog lastiger om het uiteindelijk terug te monteren is gebleken..



Van een sloopwagen een goed exemplaar kunnen halen en van de 2 motortjes 1 goede kunnen opbouwen.
Er waren 2 problemen met de mijne.

Van 1 tandwiel in het tandwielkastje waren enkele tandjes afgesleten.



En een lager van het motortje was versleten waardoor het een hoog frequent geluid maakte.


______________________________________________________________________________________________________________________________

Het dakraam maakte tijden het open en dicht gaan een schurend geluid.
Eerst natuurlijk geprobeerd om de geleidingen wat extra te smeren maar dat was telkens maar een tijdelijke oplossing.

Dan besloten om de constructie eens volledig uit elkaar te halen, zuiver te maken en de glijdelen allemaal te vervangen door nieuwe.







Nieuwe glijdelen gemonteerd.







Het stof van het schuifdak hing hier en daar een beetje los en terug vastgeplakt.



En alles terug gemonteerd en nu ook de hoogte van het schuifdak goed afgesteld zodat dit in gesloten toestand is uitgelijnd met het dak.



Dakraam schuift nu weer quasi geluidloos open en dicht.

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 417
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #179 Gepost op: 17 oktober 2019, 00:01:00 »
En als laatste en ook grootste klus de voorste ophangings- en stuurarmen vernieuwd door meyle onderdelen.



Reden hiervoor was vooral dat 1 kogelgewricht slecht was omdat de rubberen afschermhoes was gescheurd (en moet binnenkort naar de keuring).
En dan liever alles in 1 keer doen dan elk jaar een arm te moeten vervangen + de wielen weer te moeten laten uitlijnen!

En ter vergelijk, een set van 2 armen kost al op de €100 terwijl de héle set rond de €300 kost..











De 2 stabilinken van de achteras ook vervangen omdat 1tje er slecht uit zag.





De boutverbindingen van die ophangingsarmen dienen aangetrokken te worden terwijl dat wagen op zijn banden staat en omdat dat thuis niet lukte dit op verplaatsing gedaan boven een put.




En dan zag ik na het uitlijnen van de wielen nog dat 1 rubberen stofhoes van een stuurstang al verkeerd zat.. waarschijnlijk een montagefout.
Ik heb geprobeerd de hoes zo goed mogelijk terug te monteren maar dat was (in gemonteerde toestand) niet evident.

Naderhand dit nog gemeld aan de verkoper op ebay.de en die heeft via Meyle kunnen regelen dat ik een nieuwe heb gekregen.
Binnenkort de toestand nog eens inspecteren maar mogelijk ga ik deze stuurstang op termijn dus terug kunnen vervangen en met als gevolg de wielen dan ook weer opnieuw moeten laten uitlijnen.
Het lastige gaat dan ook zijn om de korte stuurstang zonder schade van de lange, middelste stuurstang te krijgen want die zal erop moeten blijven.




______________________________________________________________________________________________________________________________

Na een wasbeurt.



En nog een trouw mogen rijden voor een kameraad.




______________________________________________________________________________________________________________________________

Het to-do lijstje is nu weer een pak korter geworden maar ongetwijfeld komen daar binnenkort wel weer wat dingen op te staan.
Dit is en blijft een rijdend project, al 6 jaar.  :D