Auteur Topic:  1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily  (gelezen 34185 keer)

Offline dakloze

• Trade Count: (+3)
  • Grand Prix Winner
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #120 Gepost op: 4 augustus 2015, 00:11:38 »
Klonk wel lekker met die lege kat ja 😀

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Philippe6

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
« Reactie #121 Gepost op: 14 december 2015, 20:21:47 »
We naderen het einde van het jaar weer en volgens mij houdt de 535i niet echt van deze periode. De laatste weken heb ik weer meer aan de auto gewerkt dan dat ik ermee heb kunnen rijden heb ik de indruk, net zoals vorig jaar..   :|

Hieronder een opsomming van de werken:

* Voorste stabilinken vervangen omdat één oude was versleten en voor een hels geklop vooraan zorgde.

* De ophangingsrubbers van de uitlaat, van Schmiedmann en minder dan een jaar geleden geplaatst, moeten vervangen omdat deze weeral door waren gescheurd! Ditmaal toch maar de originele bij BMW gehaald.

* Fan schokte nogal hard omdat de V-riem wat verduurd was, gelijk 3 nieuwe riemen gemonteerd.
Riem; waterpomp & alternator / servo pomp / airco pomp.

* De grote ophanging rubbers van de achteras aan de carrosserie waren versleten waardoor heel de achteras verschrikkelijk hard kraakte bij manoeuvreren/achteruit een greppel inrijden.
Deze heb ik door een garagist laten vervangen.

* Oppervlakkige roest aan een remleiding aangepakt; opgeschuurd, ontvet, behandeld met roestvormer en uiteindelijk een dikke grondlaag erover gezet.

* Eind november naar de keuring geweest.

Afgekeurd voor mijn linkse koplamp, lichtbeeld was een bolletje ipv een 'rechte lijn' terwijl ik zo geen verschil zag tussen linker en rechter koplamp..
Wel zagen de koplampen er wat dof uit.

Dus besloten om de koplampen in zijn geheel te demonteren en dan te inspecteren en te reinigen.
Op een zaterdagmiddag aan begonnen om zo voor maandagochtend zéker klaar te zijn omdat het mijn daily nog steeds is.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:34:46 door Philippe6 »

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #122 Gepost op: 14 december 2015, 20:22:25 »

Maar zoals gewoonlijk moest er weer iets mis gaan; met het lostrekken van een connector aan de achterkant van de koplamp, iets te veel kracht gezet met als gevolg..krak..

Broze kunststof. Ondertussen was het al zaterdagnamiddag en besloten om de koplamp te reinigen met water en fijn schuurmiddel, goed te laten drogen en zo terug te monteren om er maandag toch maar mee naar het werk te kunnen rijden.
De koplamp in het motorruim wel moeten 'ophangen' met een bandje zodat hij ongeveer goed hing qua hoogte.  :D

Met het demonteren van het lampje in de linker koplamp gezien dat het lampje scheef in de behuizing zat omdat de gebogen beentjes die hem vastklemmen hun veerkracht hadden verloren. Dus eigenlijk had ik de hele unit niet te hoeven demonteren maar nu zijn ze ineens gereinigd ook. En dit was dan waarschijnlijk ook de reden van het slechte lichtbeeld en de afkeuring. De beentjes met de hand bijgebogen zodat de lampje terug vast zit.

Een week zo rondgereden om niet alles terug te moeten monteren en weer demonteren om de koplamp het weekend erop te fixen.

* Die week wilde de auto 's avond op een keer niet starten vanwege een platte batterij, na amper een 10h stil te hebben gestaan! Gelukkig wel thuis.
Batterij een nachtje laten opladen en met een auto van mijn ouders gaan werken.

Volgende avond auto willen starten maar batterij was nog steeds plat!
Dan de batterij laten testen, bleek deze gewoon kapoet te zijn..
Originele BMW-batterij, geplaatst in augustus 2011 en volgens de factuur die ik er nog van heb, heeft deze €180 gekost. En na een goede 4 jaar al een laadcel kapot! Moest ik deze zelf hebben gekocht bij BMW, ik ging er eens mee terug.

Dus maar een nieuwe gaan halen en ervan verschoten hoeveel zo een (zware, 88Ah) batterij kost!
13,75V Met stationair draaiende motor, lijkt toch OK te zijn.

* Ondertussen een 2ehands koplamp gevonden voor mijn E34, deze zijn enkel tussen '87 en '89 geleverd dus vrij zeldzame HELLA-koplamp.

Maar toch besloten om eerst te proberen de kapotte koplamp te lijmen en moest dit niet lukken, de 2ehands koplamp te monteren.
De linker koplampunit weer gedemonteerd.

2 Componentenlijm voor kunststof, ruikt zoals het er uit ziet, chemisch!  Maar hecht verbazend goed, armpje leek goed vast te zitten dus de koplamp zo terug gemonteerd.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:35:08 door Philippe6 »

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #123 Gepost op: 14 december 2015, 20:22:44 »

Lampen weer super helder, duidelijk merkbaar verschil op de baan in het donker!

Lichten laten afstellen en vandaag terug naar de keuring gegaan.

Blanco gekeurd!  8)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:35:46 door Philippe6 »

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #124 Gepost op: 14 december 2015, 23:04:24 »
Veel gekloot voor zulk een klein probleem eigenlijk he :) Maar goed hoe je dat opgelost hebt!
Weer een jaarte zonder keuring, zalig he :D

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #125 Gepost op: 15 december 2015, 21:08:24 »
Veel gekloot voor zulk een klein probleem eigenlijk he :) Maar goed hoe je dat opgelost hebt!
Weer een jaarte zonder keuring, zalig he :D

Had ik eerst het lampje op zich nagekeken, was het op 5min. gefixt geweest.
Wel waren mijn kopampen dan nog steeds zo dof, dus is niet helemaal voor niets geweest om alles te demonteren.
En zo vervelen we ons ook niet hé! :-D

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #126 Gepost op: 15 december 2015, 22:29:13 »
Had ik eerst het lampje op zich nagekeken, was het op 5min. gefixt geweest.
Wel waren mijn kopampen dan nog steeds zo dof, dus is niet helemaal voor niets geweest om alles te demonteren.
En zo vervelen we ons ook niet hé! :-D

Verveling bestaat niet als je een 20+ jaar oude auto op de baan wil houden :D ZEKER niet als daily :D kan ik wel van meespreken ;D

Offline Mr. SLASH

• World Champion
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
« Reactie #127 Gepost op: 17 december 2015, 20:51:10 »
Knap, weer een jaartje opt gemak cruisen :thumbsup:
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline milan

• Pole Position
« Reactie #128 Gepost op: 20 december 2015, 09:23:50 »
Ferme wagen  ;)

Ik vermoed dat al da gekloot om uwe 5 in orde te houden soms wel frustrerend moet zijn maar tis tegelijk ook wel plezant als ge hem zelf kunt repareren 8) Respect!

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #129 Gepost op: 22 december 2015, 19:01:07 »
Verveling bestaat niet als je een 20+ jaar oude auto op de baan wil houden :D ZEKER niet als daily :D kan ik wel van meespreken ;D

Echt hé!  >:D

Knap, weer een jaartje opt gemak cruisen :thumbsup:

Merci, als we niet te veel tegenkomen toch.  :)

Ferme wagen  ;)

Ik vermoed dat al da gekloot om uwe 5 in orde te houden soms wel frustrerend moet zijn maar tis tegelijk ook wel plezant als ge hem zelf kunt repareren 8) Respect!

Na elke reparatie ben ik weer blij dat em rijdt en ik met zo een machtige bak kan rondbollen.
En ik heb ook vrij veel geduld, mijn ouders hebben me al verschillende keren gevraagd of ik die kar NOG ALTIJD niet beu ben.  :P

_____________________________________________________________________________________________

Midden oktober heb ik de kleppen ook nog gesteld tijdens het algemene onderhoud (olie, oliefilter + bougies), bewust met meer kleppenspeling dan voorgeschreven; 0,33mm ipv 0,3mm om te testen of dit een gunstig effect zou hebben op het rijgedrag. Wat dus niet het geval is, enkel tikken de kleppen nu wat harder dan normaal.
Aangezien ik vakantie heb, vandaag de kleppen terug op 0,3mm willen stellen.

De luchtinlaat, viscokoppeling met fan en kleppendeksel gedemonteerd, ondertussen al bijna routinewerk!  :D

En nu we toch zo ver waren, ook eens gecontroleerd of de timing van de nokkenas tov de krukas nog wel goed is.
Dit kan je nagaan door de krukas zo te verdraaien dat de markering op de trillingsdemper overeenkomt met de markering op het onderste distributiedeksel, dus als de 2 onderstaande groene lijntjes gelijk staan. Dan staat cilinder 1 in zijn bovenste dode punt.

En als dat is, zou het tandwiel van de nokkenas als volgt moeten staan.

2 Bouten van het nokkenastandwiel moeten parallel staan tov de cilinderkop en de dowel moet in het 3e kwart staan.
Maar aangezien het bovenste distributiedeksel bij mij nog gemonteerd is, kan ik niet naar de stand van de bouten kijken. Ik heb een merkteken op de nokkenas gebruikt.

_____________________________________________________________________________________________

Ik ben omgekeerd te werk gegaan, eerst de nokkenas goed gezet zodat ik naderhand kan kijken of de 2 streepjes van de krukas overeen komen.

En dan moet het platte vlak vooraan op de nokkenas ook naar boven wijzen.

Dan terug naar de markeringen op de trillingsdemper / distributiedeksel gekeken..

+/- 3,5cm Verschil tussen de streepjes dus de nokkenas loopt na op de krukas.  :o
Dit heb ik nog enkele keren gedaan om te controleren of het wel zo is, want dit is redelijk veel toch wel!
De ketting zou wat rek kunnen hebben, maar 'nooit' zoveel en de ketting en het nokkenastandwiel zien er op zich nog goed uit.

Als een kettinggeleider gebroken zou zijn, had ik het waarschijnlijk wel gehoord aan de motor en zou ik het misschien zelfs al kunnen zien van bovenuit.

Nu is het wel zo, dat in juni 2012 de cilinderkop gedemonteerd is geweest (tijdens het bezit van de vorige eigenaar) omdat er iets mis was met de cilinderkop. Vermoedelijk is de ketting toen verkeerd gelegd?
Om zo een offset te krijgen, moet de ketting al 1 à 2 tanden zijn versprongen op een tandwiel wat straf zou zijn.

[size=85](totaal een factuur van €1638,14!  :o )[/size]

Dit zou ook wel kunnen verklaren waarom de gasrespons niet super is, de motor iets inhoudt en er stationair te weinig vacuüm aanwezig is!? Vanaf dat ik de wagen had, zeiden mensen al dat de motor wat 'tam was gereden' maar omdat ik van een E28 520i kwam en omdat ik nog nooit met een andere 535i heb gereden, leek me dit waarschijnlijk normaal.

Deze namiddag al enkele onderdelen besteld zodat ik het bovenste distributiedeksel kan demonteren om het nokkenastandwiel te demonteren en juist terug te monteren. Tevens kan ik dan hopelijk wat beter in de distributie kijken om te zien of voor de rest alles nog goed is. De Gehele distributie demonteren en vernieuwen is nu nog wat overdreven.
Zo gaan we ons deze vakantie toch alweer niet vervelen.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:36:41 door Philippe6 »

Offline BimmerFan

• World Champion
« Reactie #130 Gepost op: 24 december 2015, 23:31:41 »
Prachtige auto en word zo te zien onderhouden als ne maniak,maar 1 vraagje op pagina 1 zie ik bij uw onderhouds stukken/producten Eurol olie is die wel goed genoeg.Ik zie die bij motowinkel rad altijd staan en dan vraag ik me af of die wel goed genoeg is omdat die echt zeer goedkoop is?

Offline bmw e12 e21

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • SHARK ATTACK!
    • 1980 - e12 - M535i
« Reactie #131 Gepost op: 26 december 2015, 19:37:01 »
Ben benieuwd naar het resultaat. Ik zou sowieso ook een de motor zen lambda controleren onder belasting. ook al heb je een KAT. Of had je de KAT al leeggehaald?
« Laatst bewerkt op: 26 december 2015, 19:39:25 door bmw e12 e21 »
MIJN e12  M535i  -  218pk   
MIJN e21  323i edition S ´´RUN OUT´´  - 143pk
BMW  e21  315  -  75pk

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #132 Gepost op: 26 december 2015, 20:41:06 »
Prachtige auto en word zo te zien onderhouden als ne maniak,maar 1 vraagje op pagina 1 zie ik bij uw onderhouds stukken/producten Eurol olie is die wel goed genoeg.Ik zie die bij motowinkel rad altijd staan en dan vraag ik me af of die wel goed genoeg is omdat die echt zeer goedkoop is?

Merci, zal het als een compliment beschouwen!  :D
Ivm het merk 'Eurol', deze gebruik ik op aanraden van een kameraad dus veronderstel ik dat deze goed (genoeg) is. Over de kwaliteit ervan heb ik me nog nooit vragen gesteld..

Ben benieuwd naar het resultaat. Ik zou sowieso ook een de motor zen lambda controleren onder belasting. ook al heb je een KAT. Of had je de KAT al leeggehaald?

Zie beneden, lambda kan ik altijd nog eens controleren voor de zekerheid ja.

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Ondertussen hebben we, tussen de familiefeesten door, weer verder gesleuteld.

Als eerst de kleppen terug op 0,3mm gesteld.

Hier gebruik ik altijd onderstaande tabel voor om te weten wat ik allemaal heb gemeten/gesteld.

De ontsteking voor op de nokkenas gedemonteerd.

Krukassensor gedemonteerd, KVS afgelaten zodat het thermostaathuis los kan worden gedraaid en het bovenste distributiedeksel gedemonteerd, welk op de koppakking rust!

Nu is de stand van de boutjes in het nokkenastandwiel ook zichtbaar voor de afstelling van de timing.

De afwijking in timing, goed zichtbaar nu.

Daarna de tijdmarkeringen van de trillingsdemper eens goed gezet en gekeken hoeveel de nokkenas foutief verdraaid staat.

Toch 'maar' +/-10°.

Daarna de kettingspanner gedemonteerd en de verdere staat van de distributie nagekeken.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:37:56 door Philippe6 »

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #133 Gepost op: 26 december 2015, 20:41:50 »
De kettinggeleider die onder spanning wordt gezet door de kettingspanner lijkt normale slijtage te hebben na 240k km's.

De vaste kettinggeleider, voor zover ik kon zien leek alles ook in orde en is deze zeker niet afgebroken.

De krukas rondgedraaid en ondertussen het tandwiel van de krukas nagekeken op beschadigingen of ontbrekende tandjes? Maar voor zover ik het kon zien, leek alles in orde.

Alle contactvlakken van het bovenste deksel met de cilinderkop goed zuiver gemaakt en opletten dat er niets in de distributie valt.

En nu de spanning van de ketting is, kan het tandwiel gedemonteerd worden.

Het nokkenastandwiel.

Precies toch lichtjes beschadigd hier en daar en de ketting lijkt aan afdruk na te hebben gelaten in het tandwiel..

En het tandwiel juist terug gemonteerd zodat de bouten haaks/parallel op de cilinderkop staan; de nokkenas stond dus 1 tand verkeerd, zie de groene markeringen.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:38:28 door Philippe6 »

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #134 Gepost op: 26 december 2015, 20:42:24 »
De bestelde delen gaan afhalen bij BMW; 2 pakkingen voor de zijkant van het deksel, veer van de kettingspanner, plunjer, afdichtingsring voor de plug van de spanner en kogeltjes voor in de plunjer.

Volgens de onderdelentekening van BMW lijkt het alsof er tussen de veer en de plunjer van de kettingspanner een kogeltje moet zitten. Deze had ik bij het demonteren van mijn kettingspanner niet gevonden dus dacht ik dat dit mogelijk de reden was waarom de ketting verkeerd lag.. De kettingspanner zou niet genoeg op druk komen omdat de olie door de plunjer heen wordt gepompt omdat het kogeltje de opening in het uiteinde van de plunjer niet zou dichten. Waardoor de ketting niet strak wordt gehouden en mogelijk  een tand zou kunnen verspringen op een tandwiel!?

Ook past dat kogeltje perfect in de conische zijde van de veer, welke omgekeerd gemonteerd zat op de motor!
En omdat je deze per 25 moet kopen bij BMW en deze quasi niets kosten maar ineens 25 kogeltjes aangekocht.  :o

TOTDAT ik bij het vergelijken van de oude & nieuwe plunjer iets hoorde rammelen in de nieuwe plunjer.
Nu zit dat kogeltje blijkbaar ingebouwd in een kamertje vooraan in de plunjer. Als je op de achterkant blaast, blokkeert het kogeltje de opening, zichtbaar op de foto en kan je niet meer doorblazen. Zo bouwt de olie dus de druk op in de plunjer en de veer dient enkel om de ketting deels op spanning te houden wanneer de motor niet draait of voor tijdens het starten dus als er geen oliedruk aanwezig is.
Dit ook eens geprobeerd op de oude plunjer en daar werkte het kogeltje ook nog dus tot daar mijn theorie waarom de ketting een tand verkeerd ligt..

De nieuwe kettingspanner gemonteerd en ontlucht.
Dit doe je door het kamertje waar de kettingspanner de geleider raakt, te vullen met olie en deze zolang in te duwen en los te laten totdat alle lucht uit de kettingspanner is en de ruimte zich met olie heeft gevuld.
Geleidelijk aan voel je ook dat er steeds meer en meer druk op de spanner komt te staan.
(Wat je ook kan doen en wat ik ook nog heb gedaan, is de spanner gewoon monteren en alvorens 'echt' te starten, de motor gewoon rond laten gaan op de startermotor tot de oliedruk in de motor is opgebouwd en het olielampje in het dashboard uit gaat; ontsteking loskoppelen en relais van brandstofpomp demonteren).

En de plug op moment gezet; een leiding van de aircopomp zat hier wel redelijk in de weg, vandaar het kniegewricht.

Het bovenste distributiedeksel goed zuiver gemaakt.

De boutjes ervan alvast klaar gezet en voorzien van kopervet.

De plaatsen waar pakkingen komen voorzien van 'pakkingen pritt' zodat deze mooi blijven zitten tijdens de montage.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:39:02 door Philippe6 »

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #135 Gepost op: 26 december 2015, 20:42:58 »
Een beetje vloeibare pakking voorzien in de hoekjes.

En het deksel gemonteerd.

De spatie tussen deksel en cilinderkop opgevuld met vloeibare pakking.

Het koppelstuk van de nokkenas voor de rotor van de ontsteking gemonteerd met een nieuwe koperen dichtingsring en wat loctite.

En de ontsteking voor op de cilinderkop verder afgemonteerd, net als het huis van de thermostaat.

En de motor verder afgebouwd en KVS bijgevuld + ontlucht.

Daarna een kleine testrit gemaakt en na de eerste keer gas geven in de straat, direct gemerkt dat de motor beter oppakt en duidelijk meer koppel onderin heeft!  :dr00l:  Je voelt meteen een 'push' nadat je het gaspedaal helemaal indrukt, zo hoort een gezonde 535i dus te rijden!  :D
Kijk al uit naar de 2e rit!

Nu vraag ik me alleen nog af waarom de timing niet goed was:

* Heeft de 535i nooit beter gereden en heb ik altijd gedacht dat dit normaal was en is het dus een montagefout geweest toen de cilinderkop in 2012 gedemonteerd is geweest?
* Of is de ketting toch op de één of andere manier versprongen, wat ik niet hoop.

In ieder geval rijdt ie nu weer stukken beter en zit er een nieuwe kettingspanner op!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:39:37 door Philippe6 »

Online Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #136 Gepost op: 26 december 2015, 22:23:56 »
Respect man! :bow:
Heerlijk om te lezen.
- Signature adjusted for being outdated-

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #137 Gepost op: 26 december 2015, 22:27:43 »
Super  werk man. :thumbsup:
Ik ben benieuwd om hem nu eens te "voelen".
Waarschijnlijk heeft iemand hem verkeerd gemonteerd. En moest hij toch nog ooit opnieuw een tandje verspringen kan je dan nog verder zoeken naar de oorzaak.

Enig puntje om over te muggenziften (want het koppel op die bout zal nu niet echt kritisch zijn) maar een momentsleutel in combinatie met een kruiskoppeling.  :thinking:  :jpshakehead:

Offline BimmerFan

• World Champion
« Reactie #138 Gepost op: 26 december 2015, 23:31:13 »
Was ook een compliment. :thumbsup:

Ivm olie ja vroeg het maar,vermits die zo goedkoop stond.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #139 Gepost op: 28 december 2015, 12:45:47 »
Respect man! :bow:
Heerlijk om te lezen.

Bedankt, heb geprobeerd om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen zodat het als 'handleiding' kan dienen voor evt. iemand anders.

Super  werk man. :thumbsup:
Ik ben benieuwd om hem nu eens te "voelen".
Waarschijnlijk heeft iemand hem verkeerd gemonteerd. En moest hij toch nog ooit opnieuw een tandje verspringen kan je dan nog verder zoeken naar de oorzaak.

Enig puntje om over te muggenziften (want het koppel op die bout zal nu niet echt kritisch zijn) maar een momentsleutel in combinatie met een kruiskoppeling.  :thinking:  :jpshakehead:

Merci!
Het verschil is echt wel duidelijk merkbaar, de motor voelt nu véél levendiger aan, alsof er ineens 30 paardjes meer onder de motorkap zitten.  :o
Misschien volgend jaar eens op een testbank zetten om te zien hoe goed de motor nu effectief presteert. De compressie in de cilinders zal nu ook nog iets hoger zijn.
Ik kan me niet inbeelden dat de E34 bij aankoop, 2 jaar geleden, zo goed reed dus zou dat willen zeggen dat de timing altijd verkeerd is geweest tijdens mijn bezit.

Ivm dat kniegewricht heb je gelijk.
Zonder kreeg ik er geen dop + momentsleutel op gezet. Ook al gedacht om de plug gewoon gevoelsmatig aan te trekken met een steeksleutel maar dan kan je er ook serieus naast zitten.
Ik heb de plug met het kniegewricht vastgezet op 40Nm, zoals voorgeschreven, en dan nog een +/-10° verder aangetrokken en naderhand de plug afgestreept met een verfstift. Dus als deze toch losser zou komen, zie ik het hier nog aan. Tenminste als ik het tijdig zie.  ;D

Offline 725

• Grand Prix Winner
« Reactie #140 Gepost op: 28 december 2015, 19:29:22 »
TOP werkje.
Respect  :thumbsup:
BMW " There is no substitute "

VW Golf 1.0i A 05/2018
BMW e39 520i 09/1997 - Montrealblau (Ingeruild)
BMW e32 735i A 04/1988 - Lachssilber

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #141 Gepost op: 29 december 2015, 11:59:17 »
Goed bezig!
Dat is wel een understatement!!

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #142 Gepost op: 29 december 2015, 16:49:16 »
Ik heb heel het verslag met plezier gelezen en zodoende een klein beetje kunnen meegenieten van de happy ending  :)
Petje af voor uw proper werk !  :bow:
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline mauritsklein

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #143 Gepost op: 29 december 2015, 16:50:23 »
Blij dat de oplossing er is! Respect voor je skills en geduld!

Offline Brecht

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #144 Gepost op: 31 december 2015, 16:02:07 »
Heel netjes gewerkt  :thumbsup:
Denk niet dat de ketting versprongen is, deze zal verkeerd gemonteerd geweest zijn denk ik.
Goed dat die nu beter rijdt  :clap:

Online beemerbuddy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #145 Gepost op: 31 december 2015, 17:08:03 »
@Philippe6
 :respekt:
Voor alle werk en geduld dat je in de wagen steekt, goed dat je daardoor nu ook (pas) echt kunt genieten van het potentieel van je 535i...
Heb je trouwens een paar weken geleden ontmoet bij A3motorsport in Eksel, en toevallig vandaag nog gespot in Kleine-Brogel, je draaide juist vanuit Overpelt richting rond punt... Ik was met de X5...

Grtjs...
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline Mr. SLASH

• World Champion
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
« Reactie #146 Gepost op: 31 december 2015, 17:35:56 »
zalig om uw verslag met de vele :bow: foto's te lezen en uiteraard leuk dat het ook iets opgeleverd heeft :thumbsup:
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline Liquid Li0n

• Grand Prix Winner
  • manuele 6 cilinders FTW
« Reactie #147 Gepost op: 24 mei 2016, 14:36:25 »
toch wel graag eens een keertje met uw 535i willen meerijden om het verschil te voelen met de mijne.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #148 Gepost op: 17 januari 2017, 22:54:01 »
Al een dik jaar niets meer gepost in dit topic.
Komt enerzijds omdat ik het voorbije jaar veel aan de E30 heb gewerkt en anderzijds omdat ik er (relatief) niet veel aan heb hoeven sleutelen. 
Dus een 'korte' opsomming van bepaalde werkzaamheden en gebeurtenissen van het voorbije jaar, 2016.

Begin 2016, tijdens het rijden in een regenbui, verrast door een ruitenwisser welke plots afbrak. Gelukkig bleef ie wel onderaan de ruit liggen en vloog ie niet over de wagen heen met alle gevolgen van dien.

Ik wist wel dat de ruitenwisser de motorkap aantikte tijdens het op en af gaan wegens een slechte afstelling.
En dat is hem uiteindelijk dus fataal geworden.
Vervangen door een goede 2ehands, positieve van het verhaal was dat de 2ehands ruitenwisser beter veegde dan de originele waardoor ik van het SUPERirritantie gefiep af ben.

(Zie in het midden van de foto de behoorlijke schade door het aanlopen tegen de motorkap!)

De leuke momenten van het op gas rijden.

Foto's na een wasbeurt.

Dan het laatste onderdeel van de ontsteking, dat nog niet vernieuwd was, vernieuwd. Bobine - Bougiekabels - verdeelkap - rotor - bougies.
Waarom? Omdat het het laatste niet vernieuwde deel was. :) Mijn gevoel zei me om deze te vervangen maar eigenlijk niets van gemerkt.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:40:53 door Philippe6 »

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #149 Gepost op: 17 januari 2017, 22:54:40 »
Rond mei merkte ik dat de motor af en toe niet soepel op LPG draaide.
Afspraak met de LPG-boer gemaakt om de installatie af te stellen maar dit keer zonder succes. Zijn vermoeden ging uit naar een LPG-injector welke niet correct werkte, bleef plakken waardoor deze niet de correcte hoeveelheid LPG inspoot.
Op zijn aanraden 6 nieuwe LPG-injectoren gemonteerd, zelf natuurlijk.

Vlak daarna terug naar de LPG-boer om de installatie nogmaals af te stellen en ditmaal direct met succes! Het lag dus aan één of meerdere slechte injectoren. Naderhand de oude injectoren nog gedemonteerd om deze te inspecteren maar niets verdachts gezien.
Na 2 jaar en 3 maanden (toevallig net buiten de garantie van 2j) en een 50d km's de injectoren al moeten vervangen. Wel was dit, toevallig of niet, 1 week gebeurd na het toedienen van kleppensmering in zowel de gas- als nafttank.
Nu zou het kunnen dat ik tijdelijk met een te rijk mengsel van gas/kleppensmering heb gereden waardoor een injector is beginnen plakken? 
Dat gaan we dus ook niet meer doen denk ik, die extra kleppensmering.

Uit schrik voor een hagelbui de E34 (tevergeefs?) proberen te beschermen met donslakens, gelukkig geen hagelbui gehad.

De kaap van 250.000km's overschreden.

Op een E30-meeting in NL (met de E34 gegaan omdat de E30 nog uit elkaar lag), de E34 535i naast zijn oudere broertje geparkeerd. Een E28 M535i, ook in het Royalblau.

Ook in 2016 weer meegereden in de Youngtimers Rally van autowereld.
Het groepje waarin ik heb meegereden.

[imghttp://i.imgur.com/Cekiy9M.jpg[/img]http://

En nog enkele rolling pics.

Afdekplaatje waar de schakelaar van het dakraam in zit, kwam ineens los omdat de meeste lipjes waren afgebroken. (oude kunststof..)
Terug vastgelijmd met 2K-lijm voor kunststoffen, de lipjes zijn nu steviger dan nieuw.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:41:18 door Philippe6 »