Auteur Topic:  Eerste moto... Wat te kiezen?  (gelezen 4478 keer)

Offline Borz

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Eerste moto... Wat te kiezen?
« Gepost op: 6 december 2013, 20:47:23 »
Beste mede-BB-er's

Al een tijdje kijk ik naar moto's die mij voorbij steken (niet perse aant verkeerslicht, gewoon in de file ofzo) met een kijk van: "Hmm, ooit wil ik eens ook zo rijden, life is too short, moet het echt ooit proberen".
Een paar weken geleden heb ik met een opgedreven scooterke mogen rijden... en dat kick was toch enorm, zeker omdat ik voor het eerst op zo'n spel zat en al tegen 50km/u was het van: "Zo'n gevoel en adrenaline heb ik pas op mijn auto als ik 220+ rijd, in Duitsland weliswaar te verstaan, en dan nog..."
Om kort samen te vatten: Gisteren heb ik beslist dat ik ervoor ga! Al wat informatie doorgenomen hoe een rijbewijs te halen, maar daarmee zijn we er nog niet natuurlijk, er moet ook een moto zijn. Gisteren wat zitten googlen en tot de volgende conclusie gekomen:
1) Ik bak er niks van de moto's, weet wel dat je gas moet geven met je rechterhand, that's it  ;D
2) Eerste moto moet best een 2dehandse zijn, niet te duur, niet te snel. Maar ook niet te traag, want het kan zijn dat je die heel rap beu bent, en na 1 maand al verkopen - dat wil ik niet. Dus budget is +- 2500-3000 EUR (excl kledij).

Nu had ik graag van mensen die min of meer op wat vlakken in dezelfde richting denken ( = we rijden allemaal met BMW's ), wat advies gewonnen: Welke eerste moto te kiezen?

1cyl? 4cyl? Nen naakte moto, alle, naked... of SS ( wat is hier het verschil anyway?  ??? Zitpositie die anders is, en da's al?)
Qua modellen zijn volgende mij gisteren opgevallen: R6, CBR600f en Bandit GSF 650. Allemaal mooi en wel, maar hoe zijn die qua rijden? R6 schijnt een echte racemoto te zijn die niet al te gemakkelijk zit en vrij saai is tot 160km/u. Verongelukken omwille van "160km/u-fun" is niet wat ik zoek, ook snelheidsboetes kan ik echt missen.

Anyway, ELK advies en ELKE reactie is meer als welkom!  ^-^

Alvast BIG thx!
2005-2007: E36 318TDS
2007-2008: E36 318IS Procar
2008-2009: E36 325i
2009-2010: E36 318TDS
2010-2011: E36 325i
2011-2012: E36 328i
2012-2013: E90 320d
2013-2013: E46 320d
2013-2014:  E46 330i
2015-heden: E60 535d

Online gixxer

• Qualifying
Re: Eerste moto... Wat te kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2013, 22:10:06 »
Als je budget maar 3000€ is zou ik uitkijken naar een naked of half gekuipte die niet te oud is.
Een supersport voor deze prijs is al goed gebruikt, heeft al vele eigenaars gehad en is ouder dan 10 jaar.
Kijk eens op autoscout, stel uw budget in, bj vanaf 2004 en max km stand 30.000 of zo en dan ga je al een gedacht hebben welke modellen je voor deze prijs vindt.
Niks gevonden naar je zin...stel je parameters wat bij en zoek verder.
Wel iets gezien....dan kan uw zoektocht en vergelijkingen op andere sites beginnen. 😄

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2013, 22:18:14 »
Wat ben je van plan? Reizen, enkel rond de kerktoren patsen, dagtrips, woon werk, ... dat bepaalt imo de moto.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2013, 22:24:52 »
Hey,

Zelf ben ik nog jong (18,5 jaar) en heb ik nog niet echt veel ervaring met motor rijden, al heb ik wel mijn rijbewijs behaald in April. Ik rijd wel al 3 jaar op een dax'ke.

Wat de keuze van de motor betreft. Honda hornet cb600 is een veel gemaakte keuze en die kan je al zeker vinden voor een budget van 3000 euro. Zijn ook heel degelijke motoren met voldoende vermogen.

Maar je kan best inderdaad niet meteen een nieuwe motor kopen omdat je waarschijnlijk rap een andere zal kopen en je zelf gaat ontdekken welk type motor je nu het leukste vind. Eén cilinder, 2, 4 cilinder. Ben je eerder een rustige motard of iemand die van snelheid houd.

Zelf ben ik meer te vinden voor enduro moto's en naked bikes. Voor mij moet het niet perse heel snel gaan, al vind ik sportief rijden wel leuk. En met een naked bike kan je zowel rustig als snel rijden.

Een race machine zegt mij persoonlijk dan weer niets, je zit er op elkaar geplooid op, uw polsen zitten heel oncomfortabel. Dus alles hangt eigenlijk af van wat je van plan bent met de motor. Dat zal je vooral zelf een beetje moeten uitzoeken.

4 cilinders lokken wel meestal hogere snelheden uit omdat het vermogen vrij komt bij hogere toeren.

Veel succes met de zoektocht! :thumbsup:

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Borz

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 6 december 2013, 22:25:58 »
Wat ben je van plan? Reizen, enkel rond de kerktoren patsen, dagtrips, woon werk, ... dat bepaalt imo de moto.

Misschien heel af toe naar 't werk (30km enkel), af en toe rond te kerktoren en af en toe misschien iets verder (bv. Ardennen) - eerder een uitzondering. Zal dienen als 2de vervoer voor het plezier (vooral weekend dan), naast de wagen.
Blijkbaar ook belangrijk: Ik ben maar 176cm.

@gixxer: Merci voor je reactie!  :thumbsup:
Vanaf welke km-stand wordt het teveel? Voor wagens ligt dat meestal rond 150.000km dat er probs beginnen, maar hoe zit het met de moto?

Offline Borz

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2013, 22:30:35 »
Hey,

Zelf ben ik nog jong (18,5 jaar) en heb ik nog niet echt veel ervaring met motor rijden, al heb ik wel mijn rijbewijs behaald in April. Ik rijd wel al 3 jaar op een dax'ke.

Wat de keuze van de motor betreft. Honda hornet cb600 is een veel gemaakte keuze en die kan je al zeker vinden voor een budget van 3000 euro. Zijn ook heel degelijke motoren met voldoende vermogen.

Maar je kan best inderdaad niet meteen een nieuwe motor kopen omdat je waarschijnlijk rap een andere zal kopen en je zelf gaat ontdekken welk type motor je nu het leukste vind. Eén cilinder, 2, 4 cilinder. Ben je eerder een rustige motard of iemand die van snelheid houd.

Zelf ben ik meer te vinden voor enduro moto's en naked bikes. Voor mij moet het niet perse heel snel gaan, al vind ik sportief rijden wel leuk. En met een naked bike kan je zowel rustig als snel rijden.

Een race machine zegt mij persoonlijk dan weer niets, je zit er op elkaar geplooid op, uw polsen zitten heel oncomfortabel. Dus alles hangt eigenlijk af van wat je van plan bent met de motor. Dat zal je vooral zelf een beetje moeten uitzoeken.

4 cilinders lokken wel meestal hogere snelheden uit omdat het vermogen vrij komt bij hogere toeren.

Veel succes met de zoektocht! :thumbsup:

Thx!  :thumbsup:

Is dat het enige verschil, dat fun-gehalte in verschillende toeren, als het op aantal cilinders op aankomt?
Zelf ooit met cb600 gereden? Hoe rijdt dat?
En vanaf hoeveel PK is er "voldoende" vermogen? 80? 100?

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2013, 00:03:54 »
Thx!  :thumbsup:

Is dat het enige verschil, dat fun-gehalte in verschillende toeren, als het op aantal cilinders op aankomt?
Zelf ooit met cb600 gereden? Hoe rijdt dat?
En vanaf hoeveel PK is er "voldoende" vermogen? 80? 100?

Zelf heb ik enkel nog maar op de suzuki DRZ400 en de KTM Duke 690 gereden.
Ben zelf gewent om met een 50cc'ke te rijden dus die dingen waren voor mij al heel krachtig.

Maar een één cilinder heeft vooral kracht in lagere toeren. Vooral bij de Duke viel me op dat de fun in de lage toeren lag en dat vanaf een x aantal toeren de kracht eruit was. 2 cilinders hun vermogen is dan weeral breed uitgesmeerd over een langer toeren gebied.
4 cilinders komen meestal pas op gang in hogere toeren. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar dat lees je toch op veel motorfora. Wat dus zal uitlokken om sneller te rijden.

Persoonlijk als ik u was zou ik een honda cb600 hornet kopen. Heel degelijke kwaliteit en zeker genoeg vermogen om te beginnen. En niet te duur in aankoop. Ik zie het liefst naked bikes als het voor op de straat te rijden is.

Maar dat is eigenlijk allemaal persoonlijk. Het beste is om niet meteen een motor van 8000 euro aan te schaffen ofzo. Beter iets 2dehands voor een normale prijs. Dan kan je zelf ontdekken waar je nu het liefst mee rijd. Een 2dehands ga je makkelijker terug kunnen verkopen met weinig/geen verlies. Koop je een nieuwe moto en blijkt het toch niet de motor te zijn wat je er van verwachte, ga je veel verlies maken als je hem gaat verkopen.

Hopelijk ben je hier al iets mee  ;)

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Den Billie

• Pole Position
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2013, 07:47:51 »
Interessant topic, want ik en een paar vrienden spelen met dezelfde gedachte. En geloof het of niet, da's eigenlijk pas gekomen nadat we met z'n drieën in Barcelona met 50cc Vespa's hebben rondgereden. Vorig jaar Madrid gedaan, en 125cc brommertjes gehuurd, was net iets toffer :-). Het volgende moet dus een moto zijn.

Mijn grote vraag is in hoeverre mijn lengte (1m90) mij parten kan spelen bij het kiezen van een model. Een racer moet ik al niet nemen. Ik zit vooral met zo'n sports gt in gedachten, BMW GT800 achtig, maar ben ook fan van naked bikes. Maar gaat dat lekker rijden, 1m90 op een naked bike? Of gaat dat eerder een belachelijk zicht zijn?

Online Low Budget

• World Champion
  • Waarom
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2013, 08:32:57 »
Heb vroeger met hetzelfde gevoel gezeten, vanaf 16jaar met opgefokte Camino's rondgereden 100km/h+.
Moest en zou een motor komen, liefst van al een Ducati 916 senna  >:D

Maar nooit van gekomen wegens "verantwoord" veel te snel rijgedrag met de wagen en tijdig in gezien dat dit rijgedrag op een motor mij veel te snel bij Pietje de dood zou brengen.
Maar toch regelmatig met motor van kameraden gereden van een een Yamaha YZF 750, Suzuki  Bandit 600, yamaha R6, Honda CBR 900 Fireblade, KTM660 en Yamaha 450, laatste 2 zijn supermotards.

Als het puur voor het fun gevoel is zou ik eerder gaan voor een supermotard.
Is zeer wendbaar, heeft massa koppel, geen al te hoge topsnelheid, licht( dus makkelijker te bereiden, ook al omdat jezelf maar  >:D 1m76 bent) en het snelheidsgevoel is veel hoger naar mijn gevoel.

Bij een snelheidsmachine mag je in België niet uit eerste versnelling gaan want ben je je rijbewijs al kwijt  :P
Niets zo plezant als ergens te vertrekken en de eerste 4 versnellingen achter tegen te trekken maar zit je al ruim over de 200km/h binnen een paar seconden.
En in dit drukke apenland met de vele egoïstische autobestuurders ga je geregeld in benarde, Oef , dat was nipt situaties terecht komen als je nog geen moto ervaring hebt.
Een noodstop met een motor is echt niet simpel!

MVG
Low Budget

In elk geval, als je iets koopt, geniet ervan want motor rijden is een heerlijk gevoel wat je niet kunt ervaren met een wagen.
Veel veilige km's gewenst en bespaar niet op je kledij want is je enigste bescherming tussen meneer Macadam en jezelf  :razz:

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2013, 10:25:16 »
Elk type moto is snel, dus je kan je rijbewijs kwijt spelen met alle moto's. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Soms zelfs rapper met een lichte naked dan met een snelle "racer". Omdat je bij de eerste minder schrik zal hebben om al eens wat harder aan het gas te draaien.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2013, 10:39:03 »
Als beginnend moto rijder moet je iets kopen wat je echt leuk vind zodat je plezier hebt bij het rijden en bij het onderhouden van je bike.
De negatieve kanten van het model zie je dan toch niet. Die 30 km alle dagen met een 1 cyl, of de druk op de polsen bij een ss vallen dan goed mee.
Wat betreft de druk op de polsen...dat vind ikzelf een beetje overroepen. Toch bij jonge mensen.
Wij reden op vakantie elke dag 400 km in de alpen en kwamen in 1 ruk naar huis van de Pyreneeën.
Ik ben nu wel iemand die zo goed als alles met de moto deed en hem meer zag dan mijn vrouw.
Als je ouder word ( of luier) wil je meer comfort.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2013, 11:41:55 »
Zelf heb ik ervaring met 1 cylinders enduro/allroad moto's (Yamaha XT350, Yamaha wr250F,...).
Een zwaardere supermotard heb ik nog niet mee gereden, dat moet zalig zijn om lokaal wat baantjes af te knallen. Maar een dagje ardennen van 600-700 km doe je daar niet mee. Dat is vermoeiend voor jezelf en de machine. Onderhoudsintervals van een 1 cylinder zijn ook veel korter. Wel ook nog sterk afhankelijk van welk type, een KTM 690 kan al een pak meer km's doen voor revisie dan een pakweg ktm EXC 250.

Daarnaast heb ik ook nog een BMW K1100rs, gekocht voor €900. Zalig machien voor op reis mee te gaan, kan km's malen als de beste, en ook nog vrij sportief voor in de ardennen etc. Koppel zat bij elk toerental, dus ideaal voor met duo te rijden. Onderhoud moet je aan deze moto bijna niet doen, en ze kunnen veel km's aan (mijne heeft nu 103.000 km's, wat VEEL is voor een moto, maar een BMW kan nog een pak meer aan). Grote nadeel van de BMW: gewicht! Onder de 10 km/u is het echt afzien, eens daarboven voel je dat gewicht niet meer. File rijden in de stad is echt afzien daar mee.

Een naked heeft het voordeel dat de snelheidssensatie hoger is, maar als nadeel dat autostrade rijden echt wel een gevecht is tegen de wind. Even naar het zuiden van Frankrijk rijden om daar dan te gaan toeren is echt wel afzien dus.

Ivm racer: die versnellingsbak verhoudingen liggen vrij lang (net om circuit te rijden aan hoge snelheden), waardoor eigenlijk een naked op de gewone baan zelfs sneller kan zijn.

Ivm veiligheid noodstop: ABS is ECHT wel een meerwaarde. Op mijn BMW (van 1998!) heb ik ABS, en dat is echt wel een genot. Nooit schrik hebben van jezelf onderuit te remmen etc. Gewoon dicht knijpen en je staat veel vlugger stil dan iemand zonder ABS.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2013, 11:53:31 door jan.van.gent »

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2013, 11:48:09 »
@jan, heb je die k1100rs al lang?
Heb er voor de zomer ene te koop zien staan aan 900€ met 100.000 km, toeval?

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2013, 11:53:02 »
@jan, heb je die k1100rs al lang?
Heb er voor de zomer ene te koop zien staan aan 900€ met 100.000 km, toeval?

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=35484.0

en
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=41025.0

Ik heb hem nu iets meer dan een jaar, van september 2012.

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2013, 12:10:28 »

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=35484.0

en
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=41025.0

Ik heb hem nu iets meer dan een jaar, van september 2012.

Thanks, het was een blauwe...heb lang getwijfeld maar moest dan weer de garage herschikken en heb het dan maar zo gelaten. 😉

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #15 Gepost op: 7 december 2013, 12:16:17 »
Jullie moeten voor jezelf uitmaken wat je met de moto gaat doen.
Enkel om te gaan werken, dan hou je rekening met verbruik, onderhoud kosten.
Moet je dan nog lange afstanden doen dan telt comfort mee, bescherming tegen regen en wind en als het nodig is eventueel opbergkoffers.
Ook nog opletten dat je dan met je comfortabele machine overal door kan zodat je niet stil staat in de file. 😃
Als je denkt een bepaald model gevonden te hebben ga dan ook eens na welke kosten er zitten aan te komen bij de km stand die de moto heeft.
Vergeet ook niet een budget vrij te houden voor verzekering, beschermende kledij enz.

Is het enkel voor het plezier, koop dan iets wat jijzelf leuk vind en niet wat een ander er van vindt.
Hoeveel mensen rijden er niet met een break omdat ze denken hem nodig te hebben en gebruiken het volume maar 1x per jaar?

Val je voor een naked dan ga je er ook geen probleem van maken om 1x per jaar (of minder bij velen) ermee naar het zuiden te rijden.
Je zal misschien 120 ipv 140 rijden....so what. Alhoewel er in de zomer veel minder druk / wind is en je dan ook sneller kan rijden.
Of je zal dan een extra tussen stop inlassen wat dan ook weer leuk is.

Zoals Jan zegt, met een 1 cyl heb dan wel weer een groot verschil wat betreft het afleggen van afstanden.
Je kan de ktm' s (+600cc) en dergelijke niet vergelijken met een 125/250cc alhoewel ze allebei maar 1 cylinder hebben.

Let op lekkende voorvorken, speling op het balhoofd, kleine scheurtjes in het frame, steenslag op de achterbrug.
Je koopt geen moto in nieuwstaat voor 3000€ maar hij moet technisch wel in orde staan.

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #16 Gepost op: 7 december 2013, 12:21:01 »

Merk: Honda
Model: CBF 600
Prijs: € 2.750,-
Bouwjaar: 07/2007
Kilometerstand: 27.000 km

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2013, 12:23:51 »

Merk: Honda
Model: CBF 600
Versie: Hornet
Prijs: € 2.950,-
Bouwjaar: 03/2005
Kilometerstand: 29.082 km

Online gixxer

• Qualifying
« Reactie #18 Gepost op: 7 december 2013, 12:28:12 »

Merk: Suzuki
Model: GSR 600
Versie: Grijze Suzuki GSR 600 2007
Prijs: € 3.000,-
Bouwjaar: 02/2007
Kilometerstand: 16.500 km
Brandstof: Benzine

Zoals je ziet moeten ze voor dat budget geen 20 jaar zijn.
En met 80 a 100 pk kan je al bergen plezier beleven.
Is voor de openbare weg eigenlijk al meer dan voldoende.

Offline Borz

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 8 december 2013, 12:27:51 »
Amai, bednakt allemaal voor jullie reactie!!!  :bow: :bow: :bow:
Ben nu wat wijzer geworden! Het wordt dus een naked, dat staat zo goed als vast. Over het model ben ik nog niet helemaal uit, teveel keuze  :o
CBF 600 does look GOOD!  :wiggleyes: >:D

Offline Dr. Surge

• Grand Prix Winner
    • SVR Autosport
« Reactie #20 Gepost op: 8 december 2013, 14:14:44 »
Of ge koopt mijn husqvarna, haha :greddy:

Verzonden vanaf mijn iPad mini met behulp van Tapatalk

Offline Borz

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 8 december 2013, 21:53:14 »
Of ge koopt mijn husqvarna, haha :greddy:

Verzonden vanaf mijn iPad mini met behulp van Tapatalk

Thx for the offer  :neener:

Btw, is it all about cilinders, zoals bij de autos (4 cyl < 6cyl < V8 enz..)?
Is bv 4 cilinder veel meer fun dan een moto 1 cilinder?
Zowel 1cilinders als 4 cilinders staan door mekaar te koop, alsof aantal cilinders weinig rol speelt...  Is dat zo? :wiggleyes:

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #22 Gepost op: 8 december 2013, 22:04:03 »
Thx for the offer  :neener:

Btw, is it all about cilinders, zoals bij de autos (4 cyl < 6cyl < V8 enz..)?
Is bv 4 cilinder veel meer fun dan een moto 1 cilinder?
Zowel 1cilinders als 4 cilinders staan door mekaar te koop, alsof aantal cilinders weinig rol speelt...  Is dat zo? :wiggleyes:

Aantal cilinders bepaalt eerder het gedrag van de motor.
1 cilinder = lage toeren, in hoge toeren valt er weinig te beleven
2 cilinder = toerental is verspreid over een brede "toerenband"
3 cilinder = al iets meer hoog tierig
4 cilinder = hoge toeren, vermogen komt vrij bij hoge toeren

Het is niet zo dat meer cilinders staan voor meer fun. Een één cilinder daar kan je heel veel fun van hebben.
Van een 4 cilinder ook. En alles daar tussen ook. Alles is jouw eigen voorkeur en wat je er precies wilt mee gaan doen.
Maar met elk soort motor valt wel plezier te beleven afhankelijk wat je ervan mee van plan bent :thumbsup:

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline robinmelis

• Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • Limited sounds just so nice
Eerste moto... Wat te kiezen?
« Reactie #23 Gepost op: 9 december 2013, 13:59:34 »
Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat een 4 cyl veel stabieler( rustiger) draait als een 2 cylinder.
« Laatst bewerkt op: 9 december 2013, 14:01:16 door robinmelis »
BMW E90 Limited Edition Sport carbonschwarz

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #24 Gepost op: 9 december 2013, 14:25:21 »
Aantal cilinders bepaalt eerder het gedrag van de motor.
1 cilinder = lage toeren, in hoge toeren valt er weinig te beleven
2 cilinder = toerental is verspreid over een brede "toerenband"
3 cilinder = al iets meer hoog tierig
4 cilinder = hoge toeren, vermogen komt vrij bij hoge toeren

Het is niet zo dat meer cilinders staan voor meer fun. Een één cilinder daar kan je heel veel fun van hebben.
Van een 4 cilinder ook. En alles daar tussen ook. Alles is jouw eigen voorkeur en wat je er precies wilt mee gaan doen.
Maar met elk soort motor valt wel plezier te beleven afhankelijk wat je ervan mee van plan bent :thumbsup:
Goh zo simpel is het ook niet hoor. Je hebt 1 cyl blokjes die ook toeren jagen.
Je hebt ook 4 cyl. blokken die vanaf 1000 rpm al een pak koppel beschikbaar hebben (mijn K1100rs bijvoorbeeld).

Wat wel is: hoe meer cylinders, hoe rustiger de loop cultuur, waardoor dus minder trillingen, vermoeidheid die daar mee gepaard gaat, maar ook dus wel wat minder beleving imo. Maar ook per blok heb je nog serieuze verschillen. Mijn NX125 (1cyl) draait zijdezacht op ralenti, trilling 0. Mijn WR250F draait ruw en rauw op ralenti en komt pas tot leven in de hogere toeren regionen, is meer een competitief blok, net zoals bij auto's dat het geval is (scherpere nokken assen etc.)

Gewoon wat test rijden en je zal wel zien wat je wilt. er is veel leuks op de (2dehands) markt, voor niet veel geld.

Offline Borz

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 9 december 2013, 22:17:30 »
Iemand ervaring met Suzuki SV650? Voorlopig is dat een model die bij mij op nr1 staat... Maar als ik mij niet vergis, is dat geen naked bike, toch? Hoe is de zitpositie eigenlijk?
Ik zoek een naked bike (m.a.w. goed zitpositie, zonder dat je op moet gaan liggen en je polsen laten afzien), met sportieve looks.
CBF 600 beantwoordt aan mijn vereisten qua zitpositie en CC, maar niet qua looks (die 1 grote lamp van voor, vind dat een beetje ouderwets imo ...  :-[ )

PS.Vandaag op theorie exam geslaagd!   :)

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #26 Gepost op: 9 december 2013, 22:38:37 »
Iemand ervaring met Suzuki SV650? Voorlopig is dat een model die bij mij op nr1 staat... Maar als ik mij niet vergis, is dat geen naked bike, toch? Hoe is de zitpositie eigenlijk?
Ik zoek een naked bike (m.a.w. goed zitpositie, zonder dat je op moet gaan liggen en je polsen laten afzien), met sportieve looks.
CBF 600 beantwoordt aan mijn vereisten qua zitpositie en CC, maar niet qua looks (die 1 grote lamp van voor, vind dat een beetje ouderwets imo ...  :-[ )

PS.Vandaag op theorie exam geslaagd!   :)

SV650 (het nieuwe model) heeft ook lang op mijn verlang lijstje gestaan en was bijna naar ééntje gaan kijken.
Is een goede motor, maar wel minder van kwaliteit als een honda heb ik al veel gehoord. Maar dat is ook wel een beetje relatief want slecht is de kwaliteit zeker niet en het zijn heel deftige motoren.

Zijn ook niet zo duur in aankoop. Maar ze hebben wel dezelfde koplamp als een honda hornet. Een ronde lamp.
Is trouwens ook een naked bike.

En proficiat met je theorie ;) Nu nog praktijk :thumbsup:

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Borz

• World Champion
« Reactie #27 Gepost op: 9 december 2013, 22:42:37 »
SV650 (het nieuwe model) heeft ook lang op mijn verlang lijstje gestaan en was bijna naar ééntje gaan kijken.
Is een goede motor, maar wel minder van kwaliteit als een honda heb ik al veel gehoord. Maar dat is ook wel een beetje relatief want slecht is de kwaliteit zeker niet en het zijn heel deftige motoren.

Zijn ook niet zo duur in aankoop. Maar ze hebben wel dezelfde koplamp als een honda hornet. Een ronde lamp.
Is trouwens ook een naked bike.

En proficiat met je theorie ;) Nu nog praktijk :thumbsup:

Merci!  :bow:

Zo rond is die toch niet? Hebben we over hetzelfde model?  :iono:

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/suzuki/moto-suzuki-sv650s-166784872.html?qq=SV650S&locale=all

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #28 Gepost op: 9 december 2013, 22:51:16 »
Merci!  :bow:

Zo rond is die toch niet? Hebben we over hetzelfde model?  :iono:

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/suzuki/moto-suzuki-sv650s-166784872.html?qq=SV650S&locale=all

Jij hebt het waarschijnlijk over de SV650S en ik over de SV650N.
Die laatste is een naked bike met een ronde koplamp.
De S is iets meer beschut als de naked en heeft een andere koplamp.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #29 Gepost op: 9 december 2013, 23:23:48 »
Maat van mij heeft een sv650, heerlijk blok. De ducati zonder de miserie, maar jammer genoeg ook pak minder charisma. Maar echt wel een leuk blok