Auteur Topic:  Motor rijden in weer en wind  (gelezen 2647 keer)

Offline Xasuntox

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
Motor rijden in weer en wind
« Gepost op: 12 oktober 2013, 01:31:51 »
Hallo,

Als student probeer ik al lang de afweging te maken om te pendelen tussen een wagen of een motor.
Het enige nadeel dat ik me aan een motor kan bedenken is de regen.

Hoe je ook je best doet om de regen buiten te houden. Het loopt erin langs de mouwen in je handschoenen, langs de broekspijpen loopt het water in je schoenen.

Zijn hier mensen die heel het jaar door, door regen en wind naar hun werk/school pendelen?
Het nadeel van een auto is dan weer dat je in file staat...

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline MMario

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Re: Motor rijden in weer en wind
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2013, 08:27:22 »
Hallo,

Als student probeer ik al lang de afweging te maken om te pendelen tussen een wagen of een motor.
Het enige nadeel dat ik me aan een motor kan bedenken is de regen.

Hoe je ook je best doet om de regen buiten te houden. Het loopt erin langs de mouwen in je handschoenen, langs de broekspijpen loopt het water in je schoenen.

Zijn hier mensen die heel het jaar door, door regen en wind naar hun werk/school pendelen?
Het nadeel van een auto is dan weer dat je in file staat...

Je vergeet nog een belangrijk nadeel van een motor nl. veiligheid wat er niet op verbeterd als je in weer en wind rijdt.
Maar als student sta je daar natuurlijk minder bij stil wat ik op jou leeftijd ook nog niet deed  ;)
1992-1999 Honda CRX 16i-16|1999-2002 Lotus Elise|2002-2008 BMW 330CI SMG
2008-2010 997 Carrera 2|2010-2013 E91 330D M-sport|2011-2013 E46 M3 CSL "Silbergrau"
2013-2014 E81 130i M-sport / sportpakket|2014 -2015 E39 M5 10/2002 Carbonzwart|2015 ... E92 M3 Competition Spacegrau
Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een race-toerwagen? Slechts één ding : een toerwagen maakt meer lawaai.

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2013, 10:57:12 »
Bij veiligheid sta ik heel dikwijls stil, ik had het alleen nu even niet vermeld.
Zeker in de winter s'ochtends wanneer het nog donker is lijkt het me wel zeer gevaarlijk.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2013, 11:10:54 »
Je kan het in principe lang doen, met de moto rijden. Een dik en veilig pak dat tegen de regen kan, goeie handschoenen, goeie helm... Het is te doen.

Is het leuk? Nee.  Is het veilig? Nog minder dan anders.

En dan heb je ook zoiets als sneeuw en ijsplekken. Levensgevaarlijk met de moto.
Ooit 1 keer naar het werk gereden met besneeuwde banen. Nooit meer! Ik pruttelde tegen 40 verder met de voeten van de steunen (hoewel dat niets zou uithalen als je zou wegglijden).

En dan kan je elke avond je motor afspuiten, want die plakt vol zout, ketting invetten...

Er zijn motorrijders die het hele jaar door rijden, maar persoonlijk vind ik er niks aan.
Ik had het idee ook om 1 auto te verkopen en het hele jaar met de moto te rijden. Dat idee heb ik na anderhalf jaar opgeborgen... Moto is ondertussen verkocht.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2013, 18:12:59 »
Als het vriest of sneeuwt is het niet aan te raden maar dat zijn niet zo veel dagen. Veel maakt ook uit welke banen je moet doen en met welke moto. Met een lichte allroad met bv heidenau k60 scout bandjes ben je veeeel beter af dan met een zware moto mdt zomersloegen

Verzonden vanaf mijn GT-I9105P met behulp van Tapatalk now Free

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2013, 18:16:44 »
I

Verzonden vanaf mijn GT-I9105P met behulp van Tapatalk now Free

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2013, 16:33:28 »
Met een goed pak loopt er geen regen in je schoenen/botten of binnen via je handschoenen. Daar zou ik geen schrik van hebben. :)
Heb een 2-tal jaar met de moto dag in dag uit gereden omdat ik geen wagen had.

Hou je aan de grote wegen, draag een fluo vest voor de zichtbaarheid en wees gewoon alert.
Plak zo een anti-damp scherm in je helm dan ben je daar al niet mee bezig... in de winter durven sommige helmen snel aandampen.

Heb in die tijd slechts 1 ongeval gehad, en dat was gelukkig zonder lichaamelijke gevolgen.
Maar kreeg wel een nieuwe moto :P
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline mineral

• Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2013, 08:57:35 »
Mijn man rijdt gans het jaar door met de motor. Elke dag van Limburg naar Brussel. Soms vraag ik mij af waar hij de goesting haalt  :-\  Ik denk dat het ook  belangrijk is om na te denken welk soort motor je koopt. Hij wilde geen motor met ketting omdat hij wist dat er geen tijd is om deze steeds proper te maken.
Dan heeft hij voor de winter ook verwarmde handschoenen. Dat is echt een must!
Ondertussen rijdt hij nu zo een 4tal jaar en heeft gelukkig nog niks voorgehad.

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2013, 09:30:19 »
Ik ken er toch heel wat die dagelijks naar school rijden. Kijk gewoon eens op de spitsuren of het nog steeds meevalt om met de wagen naar school te gaan.

Het grootste probleem dat ik zou hebben met elke dag met de moto te rijden, is dat je in de regen en in het donker slecht zichtbaar bent.
Zelf heb ik het ook niet graag dat er een moto rijder achter mij rijdt als het donkerder is.
Work hard, play hard

Offline Xasuntox

• Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2013, 19:25:24 »
Ik ken er toch heel wat die dagelijks naar school rijden. Kijk gewoon eens op de spitsuren of het nog steeds meevalt om met de wagen naar school te gaan.

Het grootste probleem dat ik zou hebben met elke dag met de moto te rijden, is dat je in de regen en in het donker slecht zichtbaar bent.
Zelf heb ik het ook niet graag dat er een moto rijder achter mij rijdt als het donkerder is.

Ik rijd voorlopig ook nog elke dag met de brommer naar huis. En nu dat het al zo vroeg donker is, is het inderdaad zeer gevaarlijk.
De keren dat ik met de wagen naar school ging omdat het zo'n slecht weer was (regen en heel veel wind) verschoot ik er zelf van hoe weinig zicht je uit je auto hebt. Toen dat ik ook 'in zo'n weer wil ik niet met een moto tussen de auto's zitten' :razz:

Op de brommer heb ik vooral last van de regen. Motorkleding heb ik niet,  heb wel een goede regenbroek en regenjaske waar niks door komt. Maar er zijn toch altijd nog plekken waar het water binnen geraakt. Vooral aan men voeten. En gebruik ook gewoon normale motorhandschoenen. In de winter soms toch nog ferm koud.

- BMW E46 320D 2000
- Yamaha WR450F 2010