Auteur Topic:  [ALG] RDC - RPA  (gelezen 7622 keer)

Offline Marcsken

• Trade Count: (0)
  • World Champion
[ALG] RDC - RPA
« Gepost op: 18 maart 2007, 19:27:37 »
Ik heb een vraagje voor de techneuten onder ons (of voor degene die het gewoon weet  ;) )

Op ons 1'tje zitten nu run flat banden met drukcontrole.

Mijn vraag is nu .... we zouden andere velgen met opnieuw run flats plaatsen.  :)
Gaat het drukcontrolesysteem nog werken  ??? Wat moet er daarvoor ev gebeuren  ???

Alvast bedankt voor de uitleg.  :)

Offline Frits

• Premium Member
  • Trade Count: (+10)
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
Re: Run Flat banden
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2007, 19:43:19 »
Waarschijnlijk zit er in het ventiel een druksensor, met een zendertje.  Dat moet je gewoon overbouwen naar je nieuwe velgen.  -> zo is het bij onze E39 touring van 2002.

Bij mijn E39 van 2000, is er helemaal geen sensor, en wordt gewoon het aantal omwentelingen geteld.  Daar moet je enkel de reifendruck control resetten als ge andere velgen gestoken hebt.
Too much horsepower is never enough.
Aerodynamics is invented by people that can't build decent engines.
Remember you can't race your house, but you can sleep in your car!
If everything is under control, you are not going fast enough.
Winning isn't everything, but losing sucks!

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2007, 19:56:25 »
Waarschijnlijk zit er in het ventiel een druksensor, met een zendertje.  Dat moet je gewoon overbouwen naar je nieuwe velgen.  -> zo is het bij onze E39 touring van 2002.

Bij mijn E39 van 2000, is er helemaal geen sensor, en wordt gewoon het aantal omwentelingen geteld.  Daar moet je enkel de reifendruck control resetten als ge andere velgen gestoken hebt.

Bedankt voor de uitleg Frits  ;)

Ik hoop dat het niet in het ventiel zit. Ik wil nl de ori velgen en banden houden als winterset.  ::)
Mss kunnen dan de ventielen apart aangekocht worden .... maar dat zal dan wel serieus wat euro's kosten, denk ik.  ???

Offline Frits

• Premium Member
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2007, 20:05:29 »
Hehe, ik dacht 75 euro PER STUK!!  Dus voor 300 euro heb je een reserve setje ja.
En euh, die dingen werken op batterijen he.  Batterij plat = sensor wegsmijten.
Ik ben ferm content dat dat bij mijne E39 niet met die sensoren werkt, ik verander constant van velgen, en nu werkt mijn banden druk controle tenminste altijd.

Bij de touring hebben we die sensoren alleen bij de zomervelgen...

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2007, 20:31:31 »
Hehe, ik dacht 75 euro PER STUK!!  Dus voor 300 euro heb je een reserve setje ja.
En euh, die dingen werken op batterijen he.  Batterij plat = sensor wegsmijten.
Ik ben ferm content dat dat bij mijne E39 niet met die sensoren werkt, ik verander constant van velgen, en nu werkt mijn banden druk controle tenminste altijd.

Bij de touring hebben we die sensoren alleen bij de zomervelgen...

WTF  :o

K'ga der nog ne keer goe over nadenken, maar zal meer dan waarschijnlijk zoals op Uwe touring worden. Enkel op de zomerset.

Toch nog een vraagske daarover .... als de winterset erop steekt (zonder de zenderkes dus).... krijg je dan geen foutmelding ?

Offline Frits

• Premium Member
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2007, 20:37:24 »
Ja, dan zegt die bij mij 'tyrecontrol inactive'...  Da worde gewend :D

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2007, 20:49:14 »
Ja, dan zegt die bij mij 'tyrecontrol inactive'...  Da worde gewend :D

:D  Juist .... en ge rijd toch langer met de zomerset dan met de winter hé.  ;)

Offline Frits

• Premium Member
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2007, 21:02:07 »
Waarom ga je trouwens opnieuw voor runflats?

Het rijcomfort is minder, je kan er niet zo sportief mee rijden...  Ik heb in mijn M5 ook geen reservewiel, geen thuiskomerke, niks.  Als ik platte band heb, heb ik gewoon pech.  Nog niet voorgekomen in die 75.000 kms die ik al gebold heb.

Ik heb eigelijk in de 7 jaar dat ik BMW-rijder ben, nooit een wielsleutel bijgehad, nooit een krik bijgehad, en nog maar ooit ene keer plat gereden.  Klapband.  Dus dan hebde aan zo ne runflat ook al niks...

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2007, 21:15:56 »
Je hebt daar wel een punt, en eigenlijk was ik er ook al over aan het denken.  ;)
Volgens mij moet de RDC toch uit te zetten zijn ook, zodat die foutmelding er niet meer komt.
K'zal morgen ne keer kijken.

Als het zo opgelost wordt (met gewone banden dus), ga ik wel zo een spuitbuske in de auto leggen die je in de platte band moet spuiten (niet da buske maar de inhoud hé  ;) )

Offline PsynceFiction

• Crashed!
  • www.boelsphotography.be
    • Boelsphotography
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2007, 21:19:22 »
Ik zou zelf nooit voor runflats gaan. Iedereen komt er van terug. Het rijcomfort zou heel wat minder zijn. Aan jou de keuze.

Offline Frits

• Premium Member
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2007, 21:22:12 »
Ik heb in mijne 5 wel zo een '///M Mobility kit' zitten.  Is een compresseurke voor in de sigarettenaansteker te steken, en daar zou ook die smurie uitkomen.  Volgens hetgeen ik op m5board lees, zou dat extreme rommel zijn :D  Ik weet zelfs niet of ik dat zou proberen te gebruiken in geval van ne platte band...

Ik denk dat je in de garage die RDC wel kan laten afzetten...  Maar zoals ik al zei, dat worde gewend zalle.  Ik stoor mij daar niet meer aan.  Ik stoor me veel harder aan die kapotte pixels.  Gelukkig is da in de mijne allemaal toppie.  En de madam jaar eisen liggen niet zo hoog :P

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2007, 21:29:09 »
Ik zou zelf nooit voor runflats gaan. Iedereen komt er van terug. Het rijcomfort zou heel wat minder zijn. Aan jou de keuze.

Dat gevoel heb ik nu al   ;)

Bij oneffenheden voel je het heel goed .... ik dacht eerst dat het aan de M-techniek vering lag  ::)

@ Frits : Rommel of niet ... t'is dan toch aan de bandenboer om de kapotte band eraf te halen  ;D

Bij deze dus beslist .... gaan gewone banden zijn.
Gulle zijt goed in overtuigen zene  ;)  :D

Offline Kurt

• Grand Prix Winner
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2007, 21:30:09 »
Wanneer ik andere velgen ga leggen dan gaat dat zeker al niet met run flat banden zijn. Ik heb me laten vertellen dat er totaal geen rijcomfort meer overblijft bij een combinatie 18 of 19" en run flats. Dit is niet meer dan logisch als ge er effe bij nadenkt.
Wanneer ik mijn velgen al zou hebben voor dat wagen geleverd wordt dan gaan de originele run flat banden er al af voor dat ik er ook maar 1 meter met gereden heb. Ik laat dan direct winterbanden op originele velgen trekken.

Offline Bjorno

• Grand Prix Winner
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2007, 21:37:45 »
Deze werken niet meer met sensors op de velgen zoals de gewone banden met RSC dus. Bij Run Flat Tyres werken ze met het RPA systeem. Deze meten het verschil van omwentelingen of dus toerental.

Dus je kan perfect ander velgen steken maar dan moet je wel de RPA resetten. Ik denk dat het bij een 1 serie altijd via de OBC knop te doen is om dit te resetten (dus de pinkerschakelaar). Daar op drukken en dan scrollen tot je dat teken van RPA krijgt en dan links blijven drukken tot het lampje geel brandt op je dashboard en dan nog is kort drukken. Staat ook in je handleiding denk ik.

Nu het enigste voordeel dat ik vind aan Run Flat Tyres is dat je bv een lekke band rijd op de autosnelweg dan kan je doorijden en moet je niet aan de kant van de weg je leven riskeren om een wiel te vervangen.
Voor de rest vind ik het de grootste rotzooi dat er is.

Minder comfort, slechtere wegligging in de regen,gewicht, kostprijs, mag normaal niet hersteld worden als er een nagel ofzo in zit,mensen merken het niet wanneer de banden gelijk afgaan en rijden op de duur met 1 kilo op de 4 banden. En het lastige van al is dat dat de rotste banden zijn om op een velg te trekken, als je weet hoeveel banden en zelfs velgen we al hebben kapot getrokken omdat er zoveel krachten op komen om deze er op te krijgen. Nu hebben we eindelijk een speciaal bandenmachine voor die banden maar dan nog is het dikke miserie. Van mij mogen ze terug naar de gewone banden gaan....maarja.
BMW E30 320is (The Italian M3)
BMW E30 Z1

Instagram Travel: Bjornmeetsworld2
Instagram Cars: Bjorn_@_work
www.retro-city.be

Offline Bjorno

• Grand Prix Winner
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2007, 21:39:37 »
Let ook wel op als je gewone bandan gaat leggen dan kan het zijn dat je de RPA foutmelding gaat krijgen zonder dat er een band plat is. Mits het systeel afgesteld is op Run Flats krijgt het met gewone banden verkeerde signalen binnen. Dat is dat nadeel dan weer.
BMW E30 Z1

www.retro-city.be

Offline Kurt

• Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2007, 21:43:32 »
Let ook wel op als je gewone bandan gaat leggen dan kan het zijn dat je de RPA foutmelding gaat krijgen zonder dat er een band plat is. Mits het systeel afgesteld is op Run Flats krijgt het met gewone banden verkeerde signalen binnen. Dat is dat nadeel dan weer.

Als dat op toerental werkt dan zie ik niet in waarom dat da enkel op run flats zou werken

Offline Bjorno

• Grand Prix Winner
« Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2007, 21:45:22 »
omdat de weerstand van een run flat minder is als van een gewone band (door hun zachtere flanken). En dat beïnvloed dat dus. We hebben er al vele gehad met die klachten nadat ze gewone banden hebben gestoken dus.
BMW E30 Z1

www.retro-city.be

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2007, 21:47:34 »
omdat de weerstand van een run flat minder is als van een gewone band (door hun zachtere flanken). En dat beïnvloed dat dus. We hebben er al vele gehad met die klachten nadat ze gewone banden hebben gestoken dus.

Das de keerzijde van de medaille dus.  ::)

Offline Kurt

• Grand Prix Winner
« Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2007, 21:50:31 »
Als dit invloed heeft dan gaat het probleem zich toch minder stellen met grotere velgen. Flanken kunnen dan toch minder ver inzakken.

Offline Davy_D

• Pole Position
« Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2007, 22:00:21 »
tiens ... allemaal slechte ervaringen blijkbaar.  Bij onze mini staan op de zomervelgen ook run flat banden, en veel comfort is er inderdaad niet, maar ik moet zeggen dat bij de wintervelgen ook niet veel comfort is terwijl dit geen run flat banden zijn.  Nu bij de mini is vooral de sportophanging hiervan de oorzaak, maar verder ervaar ik toch niet veel verschil qua comfort, zomervelgen zijn 17" dus da's wel logisch dat da iets harder aanvoelt dan bij de 16" wintervelgen.

Verder hebben we in de mini een apart knopke staan dat we 2x maal moeten indrukken bij het wisselen van velgen/banden zodat we die waarschuwing te resetten.  Hoe de sensor bij een Mini precies werkt weet ik eigenlijk niet  :-\

Offline Bjorno

• Grand Prix Winner
« Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2007, 22:15:18 »
Het kan goed zijn dat het minder invloed gaat hebben bij grotere velgen ja.

Bij een mini is dat hetzelfde systeem als bij alle bwm modellen uitgerust met Run Flat Banden.
Enkel is het bij elke model anders om die te resetten (met een knop, in de BC, in het scherm,...)
Nu bij een Mini moet je idd niet over comfort spreken eh, is een pure kart en dus lekker hard.

BMW E30 Z1

www.retro-city.be

Hans_ACS

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2007, 23:36:25 »
Bjorno, weet je of dat RDC systeem te retrofitten is ? Ik heb op de mijne velgen zitten met RDC sensoren, maar de 'ontvanger' zelf heb ik niet. Ik heb die velgen toen achteraf bijgekocht en er toen niet bij stil gestaan dat dat RDC velgen waren. Ik ben al vaak plat gereden, en zou het handig vinden moet ik die RDC hebben.

Offline lili

• World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2007, 23:46:58 »
ivm. run flats:ik heb meer comfort met mijn 19" wielen met gewone banden op dan met mijn 18" met run flat banden op. het verschil is echt duidelijk merkbaar :o. Ik denk wel dat de run flat technologie nog veel moet verbeteren en dat dit ook zal gebeuren.  ;)
Als je platte band hebt en ge belt de BMW service mobiel komen ze dan gratis helpen als je normaal met runflats zou moeten rijden?? Ik mag hopen van wel.
one small step for man; one giant leap for mankind

Offline Frits

• Premium Member
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2007, 08:25:44 »
@Bjorno: ik vind het vreemd dat ze eerst een systeem hadden dat met die omwentelingen werkte, dan een paar jaar later overgestapt naar sensoren, en dan weer overgestapt naar dat omwentelingen systeem.  Maar 't kan zijn, en ik zou het heel tof vinden moest het waar zijn.
Gewoon effe velgen wisselen, knopke indrukken, en alles marcheert weer.

Als ge bij da sensoren systeem niet te veel miserie wilt, en ge hebt vb 3 setten velgen die ge al regelmatig eens wilt opleggen, dan zit ge met 3 setten sensoren, dus 3 keer 300 euro, waarvan de batterijkes stillekes liggen afgaan.

devildriver

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2007, 12:32:22 »
ik had standaard ook 16" met runflats en die waren vrij hard moet ik zeggen,veel reacties int stuur enz... heb nu 18" met veeeel bredere banden 225 en 255 en is veel zachter.ik heb nog geen foutmeldingen of iets gehad.

Offline Bjorno

• Grand Prix Winner
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2007, 19:03:22 »
@Hans_ACS : Goei vraag, ik weet niet wat er al allemaal standaard van bedrading in ligt. De hoofdmodule voor de RDC zit in de koffer maar ik weet niet of het gewoon plug and play is dan. Als ik er aan denk zal ik het is nakijken op een X5. Of is horen of er een na inbouw van bestaat.

@lili : tja ik denk ook dat ze er iets te snel mee zijn begonnen, maar ik heb gehoord dat er al een nieuw tyoe run flat is die veel zachter is maar wat er van waar is....

@Frits: Ik kan mij niet herinneren dat bmw een ander systeem had voor het RDC systeem of RPA moest toen ook al bestaan.
Het probleem van RDC is de kostprijs en de levensduur en werdt enkel op de X5 en 7 serie gebruikt (zover ik weet). RPA is een pak goedkoper. Zeer zeker geen sensoren meer op de velgen en ontvangmodule zoals de RDC. Dus velgen vervangen en dan gewoon even de RPA resetten.
BMW E30 Z1

www.retro-city.be

Hans_ACS

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2007, 19:30:53 »
ok Bjorno Thanks !

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2007, 19:38:39 »
Merci voor de uitleg.  8)

Kga Vrijdag de velgen eens gaan bekijken, en als ze mij aanstaan .... kopen en er gewone banden op laten leggen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Frits

• Premium Member
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2007, 21:40:34 »
@Bjorno:
2000 E39 M5: dat spel dat de omwentelingen telt
2002 E39 530i Touring: da spel met die sensoren in de wielen

Ik vind da systeem van de touring dus ferm klote.  Het voordeel is dat dat systeem wel juist kan zeggen welke band plat staat.  Maar als hij zegt dat er ene plat staat, kan ik wel effe uitstappen en eens gaan kijken.

Offline Bjorno

• Grand Prix Winner
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2007, 21:46:53 »
Ah hmm nog niet veel tegen gekomen, leek me toen een optie die niet al teveel voorkwam.

Nuja RPA zal idd afgeleid zijn van dat systeem.
Over het andere, ja maar niet elke bmw rijder wilt uitstappen om te zien welke er plat staat he....meeste rijden zelfs dan nog door ondanks het lampje brand want zolang de wagen vooruit gaat....
BMW E30 Z1

www.retro-city.be