Auteur Topic:  Het grote "Nieuws v/d dag topic"  (gelezen 219627 keer)

kazzz en 1 gast bekijken dit topic.

Offline gfk807

• Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
Re: Het grote "Nieuws v/d dag topic"
« Reactie #4260 Gepost op: 9 november 2018, 17:18:38 »
Ja dat is een besparing. Wat de werknemer er voor terug krijgt? Elke maand uw centen!
Als ge de werkgevers altijd maar uitperst gaan ze op een bepaald moment de boel sluiten en ergens anders een nieuwe vestiging of investering doen. Bye bye jobs!

Ik heb het niet op mijn werkgever hoor, daar ben ik al 25j tevreden (en vice versa) maar op de maatregelen van onze regering. :-\

Moet toch niet allemaal naar één kant gaan of alle zelfstandigen denken van wel of wat ?

Is duidelijk aan welke kant onze huidige regering staat he...

En dan maar klagen dat onze economie niet goed draait, wat wil je als onze koopkracht alsmaar daalt ...en dan nog een gevolg dat de mensen de plaatselijke handelaars niet meer steunen en altijd maar meer online naar de goedkoopste prijzen zoeken.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170903_03051007

Offline Fiets

• World Champion
« Reactie #4261 Gepost op: 9 november 2018, 17:36:37 »
Ik heb het niet op mijn werkgever hoor, daar ben ik al 25j tevreden (en vice versa) maar op de maatregelen van onze regering. :-\

Moet toch niet allemaal naar één kant gaan of alle zelfstandigen denken van wel of wat ?

Is duidelijk aan welke kant onze huidige regering staat he...

En dan maar klagen dat onze economie niet goed draait, wat wil je als onze koopkracht alsmaar daalt ...en dan nog een gevolg dat de mensen de plaatselijke handelaars niet meer steunen en altijd maar meer online naar de goedkoopste prijzen zoeken.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170903_03051007

De taxshift heeft voor lage lonen echt wel een verschil gemaakt. Ze houden netto toch wat meer over nu.
Helaas voor de hogere lonen is de taxshift niet echt merkbaar.
Ik had zelf ook graag meer gehad, maar helaas.

Ik snap wel dat de regering de werkgevers wil paaien, stel u maar eens voor dat in Limburg na Ford ook Aperam en Essers vertrekken owv de loonkost. Het is niet voor niets dat bij Essers zoveel buitenlanders (goedkoper) werken hé...
Het kan toch niet zijn dat iemand die netto 2500 euro verdient de baas 7500 euro moet kosten...
Mini F56 Cooper SD - Geleverd @ 04-06-2015 | Daily - BMW F20 120dA - Sold - BMW E82 1M Coupé - BMW E89 Z4 sDrive23i - Sold - BMW E87 120dA - Sold

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4262 Gepost op: 9 november 2018, 17:48:48 »
De taxshift heeft voor lage lonen echt wel een verschil gemaakt. Ze houden netto toch wat meer over nu.
Helaas voor de hogere lonen is de taxshift niet echt merkbaar.
Ik had zelf ook graag meer gehad, maar helaas.

Ik snap wel dat de regering de werkgevers wil paaien, stel u maar eens voor dat in Limburg na Ford ook Aperam en Essers vertrekken owv de loonkost. Het is niet voor niets dat bij Essers zoveel buitenlanders (goedkoper) werken hé...
Het kan toch niet zijn dat iemand die netto 2500 euro verdient de baas 7500 euro moet kosten...

Voor de ZEER lage lonen mss wel ja maar voor al de rest zie ik alleen maar een positieve impact voor de werkgever.

Een nettoloon van 2500€ kost een werkgever vandaag ergens rond de  5500€ wat ook al genoeg is, toegegeven.

Maar om onze economie opnieuw deftig te laten draaien moet er dringend iets gedaan worden aan onze koopkracht want het duurt al veel te lang (cfr artikel uit DS van hierboven) dus zou het niet alleen fair maar ook slim geweest zijn moest die 9% evenredig verdeeld zijn  8)

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #4263 Gepost op: 9 november 2018, 18:12:51 »
Ik heb hier al veel wijze dingen van gfk807 gelezen.

De (heel) lage lonen gaan erop vooruit, maar voor de 'gewone verdieners' is er een achteruitgang. Als je merkt dat een liter diesel op drie jaar tijd zomaar even 50% gestegen is, de energiefacturen en voeding op korte tijd flink duurder geworden zijn, spaarboekjes geen hol meer opbrengen, enz... . Dan hoef je niet verder na te denken hé.

F31 320dAs Intense M-Sport Melbourne Red

Offline Fiets

• World Champion
« Reactie #4264 Gepost op: 9 november 2018, 18:30:23 »

De (heel) lage lonen gaan erop vooruit, maar voor de 'gewone verdieners' is er een achteruitgang. Als je merkt dat een liter diesel op drie jaar tijd zomaar even 50% gestegen is, de energiefacturen en voeding op korte tijd flink duurder geworden zijn, spaarboekjes geen hol meer opbrengen, enz... . Dan hoef je niet verder na te denken hé.
Ik heb het gewoon over de lonen , werkgeversbijdragen en belastingen & de personenbelasting.
Die zijn aan 2 kanten te hoog, zowel aan de kant van de werkgever als aan de kant van de werknemer.
Je kan niet stellen dat de lonen achteruit zijn gegaan hé, wel dat de koopkracht achteruit gaat door allerhande andere maatregelen, zoals je aanhaalt de prijs van bijvoorbeeld de diesel en energie.

Als alleenstaande zonder kinderen wordt je hier fiscaal gewoon geneukt.
Mini F56 Cooper SD - Geleverd @ 04-06-2015 | Daily - BMW F20 120dA - Sold - BMW E82 1M Coupé - BMW E89 Z4 sDrive23i - Sold - BMW E87 120dA - Sold

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4265 Gepost op: 9 november 2018, 18:49:44 »

Hoewel je uitleg logisch klinkt, ligt ze in het verlengde van de keynesiaanse leer die ondertussen bewezen heeft niet te werken. Dat is ook de reden waarom de economie zo slabakt: er zitten geen economen in die de naam waard zijn, maar een stelletje verkozen ambtenaren die ene dwaasheid na de andere uithalen.

Je moet eigenlijk af van het idee van deficit spending en hoewel we met een overproductie zitten, moeten we net de productiviteit gaan opdrijven. Bvb door te investeren in machines en mensen (liefst die laatste) oa door lastenverlaging op arbeid. Meer mensen aan het werk, is gelijk aan meer inkomsten en de overproductie wordt weggewerkt.

Je kan inderdaad ook de lasten voor de werknemer gaan verlagen. Dat lijkt logisch, maar is fout. Wat er dan gebeurt, is dat de werknemer idd iets meer kan uitgeven, maar niet in die mate dat het de overproductiviteit wegwerkt. De lasten voor de werkgevers blijven immers en het systeem zorgt voor inflatie ofwel: je kunt minder met dezelfde centen. Iemand aan den dop, zal ook meer krijgen volgens dat principe, maar dat kost alleen maar geld.

De lasten voor werkgevers zijn andere koek. Schaf dat af of verminder het liever met dien verstande dat er personeel wordt aangeworven. Meer mensen aan het werk, meer mensen uit de werkloosheid, en de fiscale put raakt gevuld door de betaalde belastingen van een groter volume werkenden. Er wordt meer geproduceerd, er wordt meer geconsumeerd en de verdiensten kunnen gecontroleerd omhoog.

Gewoon de last voor werknemers verlichten leidt enkel tot inflatie. En het bewijs zit hem in de duurdere zaken des levens. Dus die methode werkt niet.

Het is natuurlijk complexer dan dat, maar de reeds eerder genoemde economen pleiten daar al jaren voor. Dat zijn mensen die het kunnen weten en waarvan ik hoop dat zij eens een jaar of vijf vrij spel krijgen aan het roer van de tita... België...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4266 Gepost op: 9 november 2018, 18:53:42 »
En groen die wil dat er wordt geconsuminderd is het slechtste wat ons kan overkomen. Met hen raak je in een nog dieper dal. Maar goed, misschien hebben we dan tijd genoeg om wol te spinnen van onze eigen te hoeden schapen en vegan te worden en met mensen van alle volk en slag op straat te hinkelen en zakdoekje leggen te spelen

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #4267 Gepost op: 9 november 2018, 18:56:09 »
Voor de ZEER lage lonen mss wel ja maar voor al de rest zie ik alleen maar een positieve impact voor de werkgever.

Een nettoloon van 2500€ kost een werkgever vandaag ergens rond de  5500€ wat ook al genoeg is, toegegeven.

Maar om onze economie opnieuw deftig te laten draaien moet er dringend iets gedaan worden aan onze koopkracht want het duurt al veel te lang (cfr artikel uit DS van hierboven) dus zou het niet alleen fair maar ook slim geweest zijn moest die 9% evenredig verdeeld zijn  8)

Amai jij verdient precies goed uw brood als je 2500 bruto een ZEER laag loon vindt...
Work hard, play hard

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4268 Gepost op: 9 november 2018, 19:40:14 »
Amai jij verdient precies goed uw brood als je 2500 bruto een ZEER laag loon vindt...

Was een reactie op een citaat van FIETS he , NERGENS ZEG IK dat 2500€ een laag loon is   En ‘t was zelfs NETTO ipv BRUTO dus nog erger 8)

Man man man verdraaien van woorden , ‘t is een hobby van sommigen hier zeker ?  :blink:

Verder lezen dan je neus lang is aub ? Thx  :bow:

« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 19:57:50 door gfk807 »

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4269 Gepost op: 9 november 2018, 19:50:49 »

Thx  8)

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #4270 Gepost op: 9 november 2018, 20:22:24 »

Je kan niet stellen dat de lonen achteruit zijn gegaan hé, wel dat de koopkracht achteruit gaat door allerhande andere maatregelen, zoals je aanhaalt de prijs van bijvoorbeeld de diesel en energie.

Klopt, dat bedoel ik. 

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #4271 Gepost op: 10 november 2018, 08:38:54 »
Was een reactie op een citaat van FIETS he , NERGENS ZEG IK dat 2500€ een laag loon is   En ‘t was zelfs NETTO ipv BRUTO dus nog erger 8)

Man man man verdraaien van woorden , ‘t is een hobby van sommigen hier zeker ?  :blink:

Verder lezen dan je neus lang is aub ? Thx  :bow:
Je zegt het op een quote van fiets waarbij hij zegt dat de tax shift voor lage lonen verschil heeft gemaakt. Dus kijk maar naar de werkbonus.
En dan kom jij af met ZEER lage lonen.
Als je het zo niet bedoelt, moet je op z'n minst wel toegeven dat het wel zo overkomt...
Work hard, play hard

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4272 Gepost op: 10 november 2018, 10:26:11 »
Kunnen we dan tot de consensus komen dat de lagere lonen relatief gestegen zijn?

Dat de personeelskost retehoog is? De zogenaamde cadeautjes zijn maar een druppel op een hete plaat.

Dat multinationals niet belast moeten worden zoals de vakbonden dat willen? Anders lopen ze weg: jobs ook weg. 

Ik ga zelfs meer zeggen. Moesten er nieuwe multinationals zich in België vestigen, zouden ze als ze 2000 werklozen werk verschaffen geen cent belasting moeten betalen en een stevige korting mogen krijgen op de personeelskost. Dan kun je zeggen: “zot, geen belasting!” Vergeet echter niet dat als je 2000 werklozen van de dop haalt dat er maandelijks 3 miljoen euro dop bespaard wordt. Er komt vers geld in het systeem, er wordt meer geconsumeerd. Die multinational zal goederen verkopen waarvan 21 procent btw blijft kleven in België. Dat is geld dat we anders niet zouden gezien hebben, moest die multinational er niet geweest zijn.

Bnp stijgt en noem maar op en dan kunnen we ook de lasten voor de kleinere garnalen verlagen, waardoor iedereen zal meeprofiteren.

Het tegenovergestelde werkt gewoon niet. Als jij als werknemer bij je werkgever plots een extra taks op je loon zou moeten betalen, die je voor dezelfde functie bij een andere werkgever niet hebt, dan verleg je wellicht van werk, of niet? Dat is bij hen hetzelfde.

Vakbonden moeten dringend leren juiste informatie verspreiden. Ongelooflijk hoeveel dogma’s die blijven rondstrooien, hoewel ze er al op gewezen zijn dat hun cijfers niet kloppen of verzonnen zijn. Vakbonden vergeten ook, hoe dom kunnen ze zijn, dat als je de werkgever zonder reden een kloot aftrekt, dat die niet geneigd zal zijn zich nog vrijgevig op te stellen.

We leven niet meer ten tijde van priester daens. Vakbonden hebben geen nut meer. Er zijn inspectiediensten genoeg, de rechtspraak is voor iedereen toegankelijk en ze ruien het volk alleen op met onwaarheden en halve waarheden omdat ze weten dat ze geen rol meer te vervullen hebben.

Als zelfstandigen het toch zo goed hebben met al die royale cadeaus: geef je ontslag, start een commanditaire vennootschap op (de goedkoopste vorm), span je hangmat tussen twee palen in je hof en de euro’s zullen je langs de oren vliegen. ;-)

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #4273 Gepost op: 10 november 2018, 10:48:29 »
Het is niet zo moeilijk. De rijken worden er alsmaar rijker op, de armen krijgen wat meer voordelen, en de middenklasse moet inboeten. De centen moeten tenslotte ergens vandaan komen.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4274 Gepost op: 10 november 2018, 12:27:36 »
Het is niet zo moeilijk. De rijken worden er alsmaar rijker op, de armen krijgen wat meer voordelen, en de middenklasse moet inboeten. De centen moeten tenslotte ergens vandaan komen.

Moet de middenklasse inboeten? De middenklasse kreeg bvb gratis zonnepanelen die nog lang zullen renderen en groene stroom certificaten opbrengen. De middenklasse die zich een hypotheek konden permitteren hadden de interestvoordelen die nu weliswaar sterk geslonken zijn.

De “armen” gun ik met veel plezier iets extra, al vind ik dat de problemen qua financiën aan de bron moeten opgelost worden en niet door zomaar met geld te gooien. Dat snapt de overheid niet. Het resultaat voor de armen is hetzelfde.

Dat de rijken rijker worden: ik lig er niet wakker van als een Willy naessens of een vandenbrabande een nieuw lotje aston Martins aanschaft. Ze verschaffen ook flink wat werk aan heel wat personeel en indirect aan andere bedrijven. Pak hen dat af en ze zijn ribbedebie naar het buitenland. Dan krijg je niets van belastingen meer binnen, geen btw inkomsten en nog veel meer mensen in de werkloosheid wat meer geld kost waardoor de lasten weer zullen stijgen, er weer meer inflatie is en de vicieuze cirkel is er...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4275 Gepost op: 10 november 2018, 12:47:51 »
De vakbonden moeten dringend eens kijken naar diegenen in de overheid waar ze hun verzuiling aan te danken hebben.

Iedereen ziet dat de crisis niet opgelost raakt en de koopkracht voor iedereen vermindert.

Wat is de oorzaak, de echte oorzaak? Onkunde. Als het over centen gaat, heb je juristen nodig voor de formaliteiten en onderzoek op discrepanties met andere wetgeving. Daar zit het in het parlement vol van en hebben we niets aan, alsook wat pol en Soccers en wat economen die voordien niet aan de bak raakten wegens gebrek aan talent.

Ik kijk uit naar een partij die eens afkomt met de belofte om na de verkiezingen een denktank van notabele economen te gebruiken om het beleid te voeren. Een viertal mensen die je desnoods elk 500.000 euro per jaar betaalt. Die mensen zijn dat waard. Zeker als die volstrekt nutteloze luierik van een prins Laurent elk jaar 300.000 euro krijgt om internationale banden op te blazen en Trilbert 900.000 terwijl die daar geen zak voor moet doen...

Als dat zou gebeuren, dan zijn we er over vijf jaar uit. Waarom doet men het niet? Welke partij wil gezichtsverlies lijden dat zij het niet kunnen en een aantal externen wel met het risico dat ze zelf in de politiek gaan en zich de felbegeerde postjes toe-eigenen en mss de vergoedingen nog kunnen verhogen gezien ze wel zoden aan de dijk brachten.

Al dat gebash op werkgevers heeft geen zin. Er zit daar geen geld. En bespaar me de “Heb je al diens huis, auto gezien?” Ik heb in genoeg dikke villa’s al gezien dat de woonkamer in orde is, net als de hal en de keuken en een bureel, maar dat andere ruimtes totaal niet afgewerkt zijn. Koken gebeurt met goedkope ingrediënten, de verwarming staat vaak erg laag, ...  En auto’s: via renting kun je je flink laten gaan, gezien je de restwaarde niet hoeft te financieren. En een kostuumpje van de Makro met leren schoentjes van die zogenaamd rijken kost minder dan iemand die een Hilfigertrui draagt van 100 euro, een dieseljeans en schoenen van respectievelijk hetzelfde bedrag.

Imago en werkelijk vermogen zijn niet altijd recht evenredig.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 12:49:35 door Pannenkoek »

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4276 Gepost op: 10 november 2018, 13:11:39 »
Je zegt het op een quote van fiets waarbij hij zegt dat de tax shift voor lage lonen verschil heeft gemaakt. Dus kijk maar naar de werkbonus.
En dan kom jij af met ZEER lage lonen.
Als je het zo niet bedoelt, moet je op z'n minst wel toegeven dat het wel zo overkomt...

Fiets zijn eerste deel ging over die impact op de lage lonen waar ik op antwoord voor de lage lonen idd wel een impact maar  :blah:

Fiets sluit af met te zeggen dat een nettoloon van 2500€ ergens 7500€ kost aan de baas en daar pik ik dan op in mijn tweede zin EN zelfs nieuwe paragraaf van die 2500€ dat ze ergens 5500€ kost aan de vaas (ipv de 7500€) .

Als jij twee paragrafen aan mekaar linkt tja  :iono:

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4277 Gepost op: 10 november 2018, 13:17:03 »
Kunnen we dan tot de consensus komen dat de lagere lonen relatief gestegen zijn?

Dat de personeelskost retehoog is? De zogenaamde cadeautjes zijn maar een druppel op een hete plaat.

Dat multinationals niet belast moeten worden zoals de vakbonden dat willen? Anders lopen ze weg: jobs ook weg. 

Ik ga zelfs meer zeggen. Moesten er nieuwe multinationals zich in België vestigen, zouden ze als ze 2000 werklozen werk verschaffen geen cent belasting moeten betalen en een stevige korting mogen krijgen op de personeelskost. Dan kun je zeggen: “zot, geen belasting!” Vergeet echter niet dat als je 2000 werklozen van de dop haalt dat er maandelijks 3 miljoen euro dop bespaard wordt. Er komt vers geld in het systeem, er wordt meer geconsumeerd. Die multinational zal goederen verkopen waarvan 21 procent btw blijft kleven in België. Dat is geld dat we anders niet zouden gezien hebben, moest die multinational er niet geweest zijn.

Bnp stijgt en noem maar op en dan kunnen we ook de lasten voor de kleinere garnalen verlagen, waardoor iedereen zal meeprofiteren.

Het tegenovergestelde werkt gewoon niet. Als jij als werknemer bij je werkgever plots een extra taks op je loon zou moeten betalen, die je voor dezelfde functie bij een andere werkgever niet hebt, dan verleg je wellicht van werk, of niet? Dat is bij hen hetzelfde.

Vakbonden moeten dringend leren juiste informatie verspreiden. Ongelooflijk hoeveel dogma’s die blijven rondstrooien, hoewel ze er al op gewezen zijn dat hun cijfers niet kloppen of verzonnen zijn. Vakbonden vergeten ook, hoe dom kunnen ze zijn, dat als je de werkgever zonder reden een kloot aftrekt, dat die niet geneigd zal zijn zich nog vrijgevig op te stellen.

We leven niet meer ten tijde van priester daens. Vakbonden hebben geen nut meer. Er zijn inspectiediensten genoeg, de rechtspraak is voor iedereen toegankelijk en ze ruien het volk alleen op met onwaarheden en halve waarheden omdat ze weten dat ze geen rol meer te vervullen hebben.

Als zelfstandigen het toch zo goed hebben met al die royale cadeaus: geef je ontslag, start een commanditaire vennootschap op (de goedkoopste vorm), span je hangmat tussen twee palen in je hof en de euro’s zullen je langs de oren vliegen. ;-)

De syndicaten afschaffen dat zouden de werkgevers idd graag hebben maar waar gaan we dan naar toe ... mag ik niet aan denken...  :blink:

:jpshakehead:

De info die wij nu door krijgen is al serieus ingekleed en afgezwakt en vooral gericht op die 1,1% die we gekregen hebben, zelfs jij wist niet dat de patronale bijdrage gezakt was naar 25% en ik denk wel dat je met je neus op het nieuws zit  :iono:

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4278 Gepost op: 10 november 2018, 14:14:48 »
De syndicaten afschaffen dat zouden de werkgevers idd graag hebben maar waar gaan we dan naar toe ... mag ik niet aan denken...  :blink:

De info die wij nu door krijgen is al serieus ingekleed en afgezwakt en vooral gericht op die 1,1% die we gekregen hebben, zelfs jij wist niet dat de patronale bijdrage gezakt was naar 25% en ik denk wel dat je met je neus op het nieuws zit  :iono:

Er zijn continu wijzigingen in de regels aangaande personeel. Zo is de regel eerste aanwerving al een paar keer herzien en de ervaring leert dat de media het altijd anders formuleert dan hoe het in werkelijkheid is. Net zoals de nieuwe pensioenformules voor zelfstandigen: die bleken in de praktijk nog net iets anders in elkaar te zitten.

Ik let niet meer op die percentages omdat ik dat niet zelf mag uitrekenen, maar dat moet uitbesteden aan het sociaal kantoor. Als ik iemand nieuw wil aanvaarden, bel ik hen en binnen de paar uur belt iemand me terug met ook een bestek per mail hoeveel het me kost als die a) niet ziek wordt, b) een week per jaar afwezig is wegens ziekte. Die eindbedragen zijn het belangrijkste, want aan de rest mag ik toch niet tornen. Ze denken ook wel met je mee als er kan geoptimaliseerd worden (al scheelt dat hoogstens een slokje op de borrel).

Daar krijg je dan een mooie lijst van waar een ganse resem kosten op staan los van die patronale bijdragen waar je door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik betaal dan wat ik moet betalen en de boekhouder bekijkt de zooi ook nog eens. Zo had een werknemer per ongeluk eens het tienvoudige van een onkostenvergoeding gekregen gedurende een jaar. Het sociaal kantoor had het niet gezien (mag ik hopen), ik ook niet, boekhouder wel.

Jobstudenten zijn zogezegd ook spotgoedkoop, maar de factuur voor een maand was ook om en bij de 3500 euro voor eentje. Daar hoor je de vakbond nooit over, enkel dat werkgevers quasi gratis jobstudenten toegesmeten krijgen. Een ding moet ik wel toegeven: ik ben vaak aangenaam verrast door jobstudenten. Sputteren nooit tegen, hangen wel eens de wijsneus uit maar op een constructieve manier, zijn altijd goed gezind en beleefd. Het is dus nog niet zo erg gesteld met de jeugd als dat men laat uitschijnen.

Dat vakbonden overbodig zijn vind ik al van toen ik zelf nog werknemer was. Ik werkte tijdens mijn studies in de nacht (fabriek), geen gigolo (was het maar zo :-D ). Ik herinner mij vooral dat er hard en snel moest gewerkt worden, dat ik vaak spier en rugklachten had en dat dat met een paar kleine ingrepen kon verholpen worden. Bovenaan de top wist men immers niet wat er speelde. De chefs hielden zich daar niet mee bezig. Die zaten mooi in hun container, enkel buitenkomend om te schelden of iemand af te lossen als die een toiletpauze wou. Al waren die daar erg zuinig op. We hadden een delegee in onze ploeg en die wist van alle problemen die er waren. Denk je dat die een keer zijn bek opentrok? Integendeel, het was nog een vuile klikspaan ook die collega’s en mezelf verraadde omdat ik tijdens een warme zomernacht een thermos koud water had meegepakt naar de werkpost wat tegen de regels was.

Toen heb ik die laffe hond in de kleedkamer eens bij zijn schouder gepakt en gezegd dat hij dat nu nog eens moest proberen.

Beklag gedaan bij vakbond, ze lachten me vierkant uit.

Zelf heb ik iemand moeten ontslaan omdat die begon te drinken na zijn scheiding. Ik had er in het begin nog compassie mee, maar het bleef aanslepen en werd agressief tegen klanten. Aangetekende zending met waarschuwing in, waarop hij aangetekend reageerde dat hij het moeilijk had en zijn drinkgedrag zou beteren.

Ik kon hem ontslaan wegens dringende redenen, maar ik kreeg het niet over mijn hart dat te doen en besloot hem zijn opzeg te laten doen, zodat hij nog kon stempelen. Met een dringende reden kon hij niet stempelen en dan zou hij geen inkomsten meer hebben en mss zijn kinderen het co ouderschap ontnomen worden. Allemaal uit medelijden, he! Ik heb daar nachten van wakker gelegen omdat het wrong tot en met.

De laatste dag wens ik hem oprecht alle succes en geef ik hem een brief mee waarin ik zijn goede punten opsom zodat die snel ander werk zou hebben. Hij zei bedankt en het leek gemeend.

Een paar weken later kreeg ik een brief en wou de vakbond dat ik 6 maand brutoloon zou betalen als schadeloosstelling wegens willekeurig ontslag. Tel daar de lasten bij en je kan je al inbeelden dat je van dat bedrag bij de niet premium merken een mooie auto kan van kopen. Ik viel haast van mijn stoel!

Ik heb hen aangeschreven met de werkelijke reden, dat er klachten waren van collega’s en van klanten (op mail) en een kopie van zijn eigen aangetekende zending.

Dagvaarding. De rechter vond de vordering overdreven en matigde het bedrag tot twee maand bruto loon, zo was de stok in tweeen.

Ik wou niet in beroep gaan, kost alleen maar nog meer aan advocaatkosten en het kon nog slechter uitpakken ook.

Twee maand brutoloon en alle bijhorend kosten... omdat een werknemer in fout was en ik eigenlijk uit compassie nog zo goed mogelijk wou doen. Dus nee, ik bezie vakbonden als een bende klootzakken die hem opgeruid zullen hebben voor iets waar hij mijns inziens geen recht op had.

Wie betaalt mij die kosten terug?
« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 14:16:37 door Pannenkoek »

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4279 Gepost op: 10 november 2018, 17:45:51 »
In één bedrijf zijn de vakbondsafgevaardigden niet goed en jij hebt één slechte ervaring ermee en dan trek je maar de lijn door dat ze de vakbonden beter afschaffen  :blink:

:thinking:

Naar welk systeem gaan we als de vakbonden er niet meer zouden zijn  :iono:

Ter info de vakbonden zijn ook niet enkel die dat de straat op trekken (of de café intrekken) op stakingsdagen.

Je hebt het altijd graag over de sluiting van Renault, je wil niet weten welke voorwaarden de werknemers daar zouden gekregen hebben zonder de vakbonden  :'(

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4280 Gepost op: 10 november 2018, 18:47:49 »
In één bedrijf zijn de vakbondsafgevaardigden niet goed en jij hebt één slechte ervaring ermee en dan trek je maar de lijn door dat ze de vakbonden beter afschaffen  :blink:

:thinking:

Naar welk systeem gaan we als de vakbonden er niet meer zouden zijn  :iono:

Ter info de vakbonden zijn ook niet enkel die dat de straat op trekken (of de café intrekken) op stakingsdagen.

Je hebt het altijd graag over de sluiting van Renault, je wil niet weten welke voorwaarden de werknemers daar zouden gekregen hebben zonder de vakbonden  :'(

Je wil niet weten hoeveel bedrijven er nog zouden zijn zonder de vakbonden. 😉

Denk maar niet dat bedrijven zich willen vestigen waar de overheid talmt met het vormen van een regering, waar staking schering en inslag is, zoals bvb recent met aviapartner. Dat schrikt af.

Wat Renault betreft: weet je waarom ze België kozen? Omdat elke auto een paar tientallen euro duurder uitkwam na rekening te houden met een kleinere foutenmarge die Vilvoorde aanbood wat dat weer wat compenseerde. De autos daar waren dus beter gemaakt met minder garantieclaims tot gevolg. En die tientallen euro zat hem in de... loonlasten.

Direct en indirect 50000 man hun baan kwijt. Dankuwel vakbond met het aanhoudend gezeur tegen de werkgevers. Lagere lasten hadden de sluiting in een ander land betekend.

De hoofdreden voor Opel, Ford waren de loonlasten...

Dank u wel vakbonden. De vakbond houdt van werklozen. Per werkloze die stempelt krijgen ze een fee (vergoeding). Hoe minder werklozen, hoe slechter voor hen...

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4281 Gepost op: 10 november 2018, 19:15:37 »

Je wil niet weten hoeveel bedrijven er nog zouden zijn zonder de vakbonden. 😉

Denk maar niet dat bedrijven zich willen vestigen waar de overheid talmt met het vormen van een regering, waar staking schering en inslag is, zoals bvb recent met aviapartner. Dat schrikt af.

Wat Renault betreft: weet je waarom ze België kozen? Omdat elke auto een paar tientallen euro duurder uitkwam na rekening te houden met een kleinere foutenmarge die Vilvoorde aanbood wat dat weer wat compenseerde. De autos daar waren dus beter gemaakt met minder garantieclaims tot gevolg. En die tientallen euro zat hem in de... loonlasten.

Direct en indirect 50000 man hun baan kwijt. Dankuwel vakbond met het aanhoudend gezeur tegen de werkgevers. Lagere lasten hadden de sluiting in een ander land betekend.

De hoofdreden voor Opel, Ford waren de loonlasten...

Dank u wel vakbonden. De vakbond houdt van werklozen. Per werkloze die stempelt krijgen ze een fee (vergoeding). Hoe minder werklozen, hoe slechter voor hen...

Je hebt “alweer” gelijk de vakbonden zijn slecht voor de werknemers en zonder de vakbonden waren Renault en Ford hier nog geweest  :toofunny:

Neen man , dan waren die ook weggeweest maar hadden ze de mensen op straat gezet zonder een deftige ontslagregeling...dat maakt jouw zaak zeker niet als werkgever ? Ik hoop dat jij morgen niet overkop gaat man of dat een naast familielid op straat wordt gesmeten zonder een deftige reden en zonder ontslagregeling  :iono:

In veel bedrijven, niet allemaal natuurlijk, zouden de werknemers nog meer uitgebuit worden zonder vakbonden.

Weet je dat er mensen zijn aan de band die niet eens naar toilet mogen enz...

Zonder vakbonden worden het hier toestanden zoals in de lageloonlanden makker, is dat wat je wil ?  :blink:

Misschien dit eens lezen ?  :wiggleyes:

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/10/14/waarom-hebben-we-nog-vakbonden-nodig

« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 19:19:04 door gfk807 »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4282 Gepost op: 10 november 2018, 19:35:21 »
Dat er mensen zijn die aan de band niet naar het toilet mogen...

Ja, dat weet ik. Ik heb een paar jaar in de nacht gewerkt. Het was altijd een gans spel om toiletpauze te krijgen omdat de chef niet graag uit zijn bureau te komen en zoals ik al zei, mochten we niet eens water bij ons hebben. En we hadden een delegee in onze ploeg die dat enkel was om zijn eigen hachje te redden, speelde  klikspaantje op de koop toe. En nee, dat was geen alleenstaand geval, want door de jaren heen, heb ik al vaker gehoord dat delegee zich verkiesbaar stellen uit eigen belang.

Renault, ford en Opel waren niet vertrokken als de loonlasten zo hoog niet waren. België ligt uitstekend, Renault was blij met de kwaliteit, maar niet met de loonlasten. De duurste moest dicht en dat was België.

Als het zo voortgaat vertrekken alle bedrijven en tegen wie gaan ze dan zeuren..

Ik heb alle “lagen” van arbeidsniveaus zo wat door lopen, dus er hoeft mij niemand nog iets bij te leren hoe het er aan toe gaat. Heb jij nog in een fabriek gewerkt bvb?
😉

En ik heb de vakbond nooit iets nuttig weten doen. Rudy de leeuw zat verdikke zelf te profiteren van datgene waar hij tegen betoogde. Zo zit dat spel ineen.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4283 Gepost op: 10 november 2018, 19:44:28 »
Je werkt zelf al 25 jaar voor dezelfde werkgever. Kennelijk is het daar dus goed. Dat is niet de verdienste van de vakbond, maar puur van je werkgever die vindt dat hij productievere arbeiders zal hebben als ze gelukkiger zijn.

Zou je werkgever jullie anders behandelen moesten de vakbonden wegvallen? Ik denk van niet, we leven in compleet andere tijden.

Offline gfk807

• Race Legend
« Reactie #4284 Gepost op: 10 november 2018, 20:42:05 »
Je werkt zelf al 25 jaar voor dezelfde werkgever. Kennelijk is het daar dus goed. Dat is niet de verdienste van de vakbond, maar puur van je werkgever die vindt dat hij productievere arbeiders zal hebben als ze gelukkiger zijn.

Zou je werkgever jullie anders behandelen moesten de vakbonden wegvallen? Ik denk van niet, we leven in compleet andere tijden.

Goh eerlijk : zonder de vakbond zou het er toch anders uitzien hoor !

Ze hebben al serieuszaken moeten aanvechten hoor en ook bij een herstructurering een tijd geleden serieus wat banen kunnen redden.

Dus neen zonder de vakbonden zou het er voor veel werknemers veel slechter uitzien.

Offline Fiets

• World Champion
« Reactie #4285 Gepost op: 10 november 2018, 22:19:40 »
Vakbonden zijn soms nodig, maar soms ook vergif.
Bij sommige grote bedrijven is de vakbond té machtig.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #4286 Gepost op: 11 november 2018, 12:28:01 »
Onze pannenkoek heeft wel allemaal prachtige ideeën over hoe het allemaal aangepakt en bestuurd zou moeten worden. Hij lijkt me ook zelf de ideale, hardwerkende en plichtsbewuste burger te zijn. Tussen z'n hoop pseudo intellectuele, irrelevante en dikwijls afwijkende quotes lees ik vooral heel veel naïviteit en ondoordachte dingen. Als we allemaal super sterke en emotieloze wezens zouden zijn, dan zijn z'n ideeën dé simpele oplossing voor alle problemen in de maatschappij. Spijtig genoeg ligt de realiteit enigszins anders en is het allemaal toch net iets complexer. 

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4287 Gepost op: 11 november 2018, 13:25:21 »
Onze pannenkoek heeft wel allemaal prachtige ideeën over hoe het allemaal aangepakt en bestuurd zou moeten worden. Hij lijkt me ook zelf de ideale, hardwerkende en plichtsbewuste burger te zijn. Tussen z'n hoop pseudo intellectuele, irrelevante en dikwijls afwijkende quotes lees ik vooral heel veel naïviteit en ondoordachte dingen. Als we allemaal super sterke en emotieloze wezens zouden zijn, dan zijn z'n ideeën dé simpele oplossing voor alle problemen in de maatschappij. Spijtig genoeg ligt de realiteit enigszins anders en is het allemaal toch net iets complexer.

Wat een demagogie weer.

De ideeen die ik gaf zijn ofwel persoonlijke ervaringen, waar ik ook niets kan aan veranderen ofwel de ideeen die door grootse economen zijn uitgedacht, wat dus niet mijn ideeen zijn.

Dan over de diverse stromingen in de economie: zoek het op, he, zeg.

Ik heb nergens gezegd dat ik het voor het zeggen moet hebben, wel dat er mensen aan het roer moeten staan met kennis van zaken. Wat is daar nu mis mee?

Overigens die sneer dat ik mezelf omschrijf als hardwerkend of whatever: heb ik allemaal niet gezegd, man.

Ik ben de enige bijna die het opneemt voor diegenen met de laagste inkomens daar ik vind dat DIE mensen zich kapot moeten werken voor een habbekrats. Ik heb tijdens mijn studies in de nacht gewerkt enerzijds omdat ik zo overdag les kon volgen en anderzijds omdat het voor de “laagste” nog het best betaalde, hoewel dat nog te weinig is om geweldig af te zien en je bioritme naar de kloten te helpen.

Als ik dan zeg, ook in andere topics, dat we die mensen moeten bevoordelen op fiscaal vlak, dan krijg ik de wind van voren.

Toen ik aangaf dat sommige mensen geen huis kunnen kopen en daar iets zou moeten aan veranderen, was het volgens de meerderheid allemaal hun eigen schuld.

Sorry, maar ik ga mij nu eens geen woorden in de mond laten leggen.

En dat de overheid er niets van bakt? Dat is toch zo? Maanden om een regering te vormen en als ze dan al wat op gang pruttelen, bouwen ze alweer af omdat er campagne gevoerd dient te worden.

Als specialisten goede raad hebben, dan wordt daar niets mee gedaan.

In het parlement zitten ze met veel te veel talentlozen, die er meer niet zijn dan wel. De regering van hetzelfde: Charles Michel... Konden ze nu nog een grotere kneus vinden?

De crisis sleept nu al tien jaar aan en het wordt erger met de dag. De oplossingen zijn simpel en complexloos: zet talenten aan het roer als een noels, een vandecloot, een de grauwe...

Die mensen maken continu econometrische modellen en kunnen vrij precies zeggen hoe een beslissing zal evolueren.

Ooit een politieker horen spreken over die modellen? Of dat er politiek draagvlak bestaat om die duivel van een Laurent met 300.000 euro te belonen... Kan je zo een mensen nog geloven?

En wat het werknemer-werkgever issue zo aanwezig is, dan is de oplossing simpel. Vraag je ondernemingsnummer aan en geniet van alle voordelen die op je afkomen.

Ik ben niet jaloers op werknemers, anders moet ik er zelf maar een worden, maar tot nog toe hebben anderen en ik al wat meer inkijk gegeven over de diabolisering die door de media gebruikt wordt jegens de zelfstandigen.

Net als de uitspraak: de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen... Euh, waarom? Omdat iemand anders bvb een talent heeft (industriemagnaat, voetballer, auteur, ondernemer of werknemer in de “hogere” categorieën ... ) moet die een hoger percentage betalen?

Voer een vlaktaks in. Dan is de discussie opgelost. 30 procent voor iedereen. Ik ben direct akkoord.

En als ik ongelijk heb in mijn verwijzingen naar anderen, ontkracht dat dan niet met wat loze en vage sneren, maar verwijs mij naar gezaghebbende auteurs, specialisten die het anders zeggen.

Of misschien ken jij nog andere economische aan universiteiten gedoceerde zienswijzen (wederom: ideeen van mensen die het kunnen weten en dus niet mijn inventies) die tegenspreken waarnaar ik verwees.

Deel ze met ons. “Het is niet waar” zeggen kan ik ook.

En over die verrekte overheid: daar ziet iedereen dat er geweldig geklungeld wordt op alle vlakken. Dat hoeft geen verduidelijking.

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #4288 Gepost op: 11 november 2018, 16:45:02 »
Of dat er politiek draagvlak bestaat om die duivel van een Laurent met 300.000 euro te belonen...

Zo op de bal spelen hoeft nu ook weer niet, ik heb die bonus nog steeds niet ontvangen ::)

:toofunny:

Verder: Ik vind dat je vaak te veel onzin uitkraamt of afwijkt, maar in essentie is het inderdaad heel eenvoudig. Hebben zelfstandigen het zo veel makkelijker? Word er een. Letterlijk 5 minuten werk. (Een vennootschap is iets lastiger maar goed, als t zo veel voordelen oplevert zou ik er voor gaan...)

Ik heb zelf die afweging ook gemaakt en afgelopen zomer mijn vennootschap gestart. Ik zit in een goedbetaalde sector, maar toch verdien ik (gezien de risico's en onzekerheden ivm toekomst, sociale zekerheid en pensioen) echt wel geen factor 3 meer :D Verdien ik iets meer dan ik in loondienst zou doen? Absoluut, maar ik zou dan ook een achterlijk kalf moeten zijn om nog steeds zelfstandig te worden met de bijhorende nadelen en risico's als de beloning niet hoger is...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4289 Gepost op: 11 november 2018, 17:52:58 »
Ik kraam geen onzin uit. Mensen bezien enkel de tweedeling werknemer - werkgever zonder eens rekening te houden met de echte oorzaken waardoor ze zich benadeeld voelen.

Men voelt zich oneerlijk behandeld omwille van procenten op de patronale lasten. Dan kun je er een welles/nietes spelletje van maken of je kunt trachten te kijken hoe dat komt in plaats van te hameren over een wafelijzerinzet: jij negen procent, ikke ook...

Bezie het grotere geheel, durf te wijzen naar de olifant in de kamer.

Hetgeen wat jij onzin noemt, kan ik je meteen met allerlei bronnen aantonen. Maar ik zie het ook niet zitten om te gaan werken met voetnoten etc.

Het is pas onzin om wat iemand stelt af te doen als onzin door enkel dat ene woordje te gebruiken. Zeg liever waarom het niet klopt.