Auteur Topic:  Het grote "Nieuws v/d dag topic"  (gelezen 219448 keer)

Online Pannenkoek

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: Het grote "Nieuws v/d dag topic"
« Reactie #4230 Gepost op: 9 november 2018, 08:32:19 »
Opgelet bij de BMW dealer Ludwig Motors ;D :
https://www.hln.be/nieuws/mecanicien-trakteert-nietsvermoedende-collega-s-op-spacecake-werknemers-ongewild-stoned~ad66209d/

Wanneer een ruige mecanicien plots afkomt met een zelfgebakken taart of cake, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Het is ook wel gevaarlijk, wat als iemand na het eten ervan drugstest krijgt van de politie bij een verkeerscontrole?

Slechte practical Joke. Men was beter een bejaardentehuis binnen geweest om de bewoners te trakteren op wat geestesrijke cake. Al die oudjes zullen de dag van hun leven hebben in plaats van de klok te zien wegtikken tot het eten geserveerd wordt of er een potje bomvol pillen mag doorgeslikt worden.

Online gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #4231 Gepost op: 9 november 2018, 08:51:52 »
Gfk, ben je van de vakbond ofzo? Die verwoorden ook alles zo dat alle voordelen voor de werkgevers zijn en dat de werknemers kruimels krijgen.
Een bonus voor de werkgevers terwijl de werkgevers al zo zwaar moeten betalen voor onze lonen te betalen...
Raar om het bonus te noemen eigenlijk. Ze betalen nog steeds gigantisch veel.
Ik gun ze het allemaal, zij zijn degene die de economie doen draaien en betalen al die lasten.
Mijn werknemersbijdrage die ik afsta aan de belasting, wordt in feite ook nog steeds door mijn werkgever betaald.
Want als werkloze zou ik niet eens een bijdrage moeten afstaan.

En op welke manier is het diefstal? Omdat een ander wat meer korting krijgt is het diefstal?
Weet je eigenlijk van het bestaan van een werkbonus af? Voor de lage inkomens (en zelfs tot 2500 bruto of iets hoger dacht ik) is dit wel ferm meer dan 1,1% hoor.

De tax shift, waar ik over bezig ben en niet ‘t gezever van hoe zwaar de bedrijven het hier hebben (moest de top 10 van onze bedrijven hetzelfe percentage belastingen betalen als de kleine werknemer en werkgever dan is onze staatsschuld ditect weggewerkt), mist volledig zijn impact en blijft kleven aan de vingers vd werkgevers.

Nog zo een toegift “het zomerakkoord” : wat ziet de werknemer daarvan , enkel de werkgever alweer die de vennootschapsbelasting serieus zag dalen maar wij ?

Feit is dat België het enige land is in Europa waar de laatste jaren de koopkracht is gedaald en dat voelt een modaal gezin ook serieus op ‘t einde vd maand  :iono:

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4232 Gepost op: 9 november 2018, 09:46:45 »
De tax shift, waar ik over bezig ben en niet ‘t gezever van hoe zwaar de bedrijven het hier hebben (moest de top 10 van onze bedrijven hetzelfe percentage belastingen betalen als de kleine werknemer en werkgever dan is onze staatsschuld ditect weggewerkt), mist volledig zijn impact en blijft kleven aan de vingers vd werkgevers.

Nog zo een toegift “het zomerakkoord” : wat ziet de werknemer daarvan , enkel de werkgever alweer die de vennootschapsbelasting serieus zag dalen maar wij ?

Feit is dat België het enige land is in Europa waar de laatste jaren de koopkracht is gedaald en dat voelt een modaal gezin ook serieus op ‘t einde vd maand  :iono:

Die vennootschapsbelasting kreeg wel een aantal voorwaarden. Zo zijn er veel bedrijfsleiders die hun loon mochten optrekken zodat daar een flink stuk extra kan afgeroomd worden in de de trap van 50 procent van de personenbelasting. Dat is een mooi voorbeeld van de taxshift.

De autofiscaliteit is zwaar aangepakt voor ondernemers en ook de bedrijfswagens voor werknemers komen dus duurder uit...

Die vennootschapsbelasting is trouwens ook maar een belasting voor de vennootschap. Die vennootschap is geen mens en is op het vlak van de centen een soort spaarpot die belast wordt aan 25 procent. Vanaf het moment dat je daar iets wil uithalen dan passeer je de personenbelasting (hoogste trap: 50 procent) of de roerende voorheffing. Of dacht je dat dat zomaar kon overgeschreven worden naar je persoonlijke zichtrekening.

Punt twee: die 25 procent venn belasting die zoals eerder gezegd niet alles is, is nog steeds meer dan wat veel van die modale gezinnen soms maar betalen aan personenbelasting. Iemand met een belastbaar inkomen van 20.000 euro per jaar (zo zijn er veel) betaalt bijlange geen 25 procent. Dus waar gaat dit over?

Als men morgen afkomt met een vlaktaks van 30 % voor alles en iedereen, dan ben ik volledig akkoord. Wedden dat die modale gezinnen de eerste zullen zijn die steigeren?

Mag ik verder ook nog wijzen op de royale sociale bijdragen die een zelfstandige betaalt? Veel meer dan een werknemer? Ter spekking van de sociale zekerheid... Maar paradoxaal genoeg mag die zelfstandige, hoewel hij meer betaalt, niet genieten van die voorzieningen als hij wegens ziekte of ongeval niet kan werken. Tenzij met een zeer lange wachttijd voor een habbekrats. Dus mag je je privaat verzekeren, net zoals je zelf via allerhande pensioensystemen zelf in je pensioen mag voorzien.

En die grote bedrijven kun je inderdaad het fiscaal mes op de keel zetten. Weet je wat er dan gebeurt? Dan gaan ze weg. Zoveel jobs weg en zoveel extra werklozen. We zijn nu al genoeg bedrijven kwijt gespeeld. Bedrijven die ondanks die dogma verspreiding van de vakbonden, werkgever waren. Renault, Opel, ford plus alle toeleveranciers: zoveel extra werklozen... Hebben de vakbonden nu hun zin? Werkloosheidsvergoedingen kosten veel meer en dat tast de koopkracht pas aan.

Trouwens, zelfs ondanks de zogenaamde fiscale stimulans, komen er geen nieuwe bedrijven uit het buitenland. Waarom zouden ze? Het personeel is veel duurder en er valt al eens een dure staking als er niet eerst maanden verloren gingen met de vorming van een regering.

En de crisis werd veroorzaakt door de banken die slecht afbetaalde Amerikaanse hypotheken overkochten. Als er iemand zou moeten betalen, zijn het de banken die zo dom waren om schulden over te kopen.

Dat de crisis blijft sluimeren, is bovendien het gevolg van overproductie. Die oplossen doe je door dat probleem aan te pakken en af te stappen van deficit spending.

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4233 Gepost op: 9 november 2018, 10:20:29 »
Ok je hebt volkomen gelijk de verlaging vd patronale bijdrage van 34% naar 25% en de verlaging vd vennootschapsbelasting met ongeveer diezelfde cijfers is geen goede zaak voor de werkgevers en de werknemers hebben zeker evenveel voordelen gekregen in de plaats  8) ;D >:D

:toofunny:

En dan gaan we de belastingen van de werkgevers gaan vergelijken met gezinnen met een belastbaar inkomen van 20000€ per jaar (neen zo zijn er niet veel) dat is meer dan appelen met peren vergelijken toch ?  :iono:

Dat zijn niet meer de modale gezinnen he dat zijn mensen die met het minimumloon flirten...tenzij je het over éénpersoonsgezinnen hebt natuurlijk  8)

Wij hier houden maar 55% over hoor van ons brutoloon...

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #4234 Gepost op: 9 november 2018, 10:23:18 »
Is de hoogste schijf niet 55% en dus 45% overhouden van het brutoloon?

EDIT: is veranderd blijkbaar.  50% is het hoogste.

https://financeinfo.be/belastingen/belastingschijven/

Als je dan naar onze buurlanden kijkt, wanneer je in welke schijf valt, halicunant...

In Frankrijk bv:

tot € 9.807   0%
van € 9.807 tot € 27.086   14,00%
van € 27.086 tot € 72.617   30,00%
van € 72.617 tot € 153.783   41,00%
boven € 153.783   45,00%

Ne Fransman betaalt dus maar 30% op een modaal inkomen tegen wij al de hoogste schijf en 50%.  En daar zelfs in de hoogste schijf vanaf 153k € betalen ze nog steeds minder dan hier.. Straf..
« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 10:26:58 door kazzz »

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4235 Gepost op: 9 november 2018, 10:34:56 »

Als je dan naar onze buurlanden kijkt, wanneer je in welke schijf valt, halicunant...

In Frankrijk bv:

tot € 9.807   0%
boven € 153.783   45,00%

Ne Fransman betaalt dus maar 30% op een modaal inkomen tegen wij al de hoogste schijf en 50%.  En daar zelfs in de hoogste schijf vanaf 153k € betalen ze nog steeds minder dan hier.. Straf..

Idd bij ons zit je heel snel in die hoogste schijf van 50%, edit dus wij ook en niet 45%.

En daarom ook dat onze koopkracht alsmaar daalt tov onze buurlanden...

En als er dan al eens wat dingen veranderen (taxshift en zomerakkoord zijn er 2 voorbeelden van) dan is het toch bijna niet voelbaar voor ons als modale werkmens...  >:(

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4236 Gepost op: 9 november 2018, 10:35:22 »
Die werkgever betaalt zich nog steeds blauw.

Hoeveel RSZ betaal jij bvb? 13,07 procent? Ik zou daar blij mee zijn... Waar is onze korting?

Wat als ik ziek word? Wie zal mij betalen? De duur betaalde inkomstenverzekering en de omzet verzekering. Waar is de korting daarop?

De diverse beroepskosten die je slechts gedeeltelijk kan recupereren, krijgen ook geen korting.

De boekhouder houdt de administratie bij. Voor de ondernemer moet dat niet, wel voor de overheid zodat ze belasting en btw betaald kan zien. Dat kost ook een paar duizendjes per jaar...

Waar is de korting?

Pensioen mag je zelf voorzien. Korting?

Als je je zaak ooit stopzet: dan haakt de fiscus zich vast met zijn pikhouweel en wordt je nog een laatste keer bij de voeten opgetild om te zien wat er nog uitvalt.
Korting?

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #4237 Gepost op: 9 november 2018, 10:47:20 »
@Pannenkoek niemand verplicht je van zelfstandige te worden?

Ikzelf heb bewust die keuze gemaakt omdat ik in "een vrij voor de hand liggende branche" zit om zelfstandige te worden met heel beperkte risico's en mooie dagprijs.
Echter weet ik dat ik hier niet de dikke zelfstandige zal door worden met een heel patrimonium en bootjes...

Maar dat deert me niet, ik heb een bepaalde vrijheid en eigen carrierepad tov werknemer, met zeker een betere pot voor later. 

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4238 Gepost op: 9 november 2018, 10:57:47 »

Ikzelf heb bewust die keuze gemaakt omdat ik in "een vrij voor de hand liggende branche" zit om zelfstandige te worden met heel beperkte risico's en mooie dagprijs.
Echter weet ik dat ik hier niet de dikke zelfstandige zal door worden met een heel patrimonium en bootjes...

Maar dat deert me niet, ik heb een bepaalde vrijheid en eigen carrierepad tov werknemer, met zeker een betere pot voor later.

Het siert je Kazz dat jij wel toe kan geven dat je goed verdient als zelfstandige en ik gun het een zelfstandige ook (het staat me ook vrij om eentje te worden) , want ja er zijn veel kosten maar de meeste rekenen dan ook per uur (is niet voor elke branche gelijk) aan wat een modale bediende per dag verdient (ik kan er boeken over schrijven maar dat laat ik aan andere personen hier).

Maar de laatste keer dat ik het schrijf “wie niet kan toegeven dat die taxshift (waar mijn reactie op kwam) en daarbovenop ook nog eens het zomerakkoord geen serieuze BONUS is voor de werkgevers en dat de werknemers hier alweer in de kou blijven staan” tja...  :jpshakehead: :jpshakehead: :jpshakehead:

2 maal een verlaging vd kosten van ongeveer 9% = 18%  :blink:

Ik wil direct tekenen om 9% opslag te krijgen en aan de andere kant ook nog eens 9% minder belastingen betalen  :iono:

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4239 Gepost op: 9 november 2018, 11:20:51 »

@kazzz

Ik heb eerder in dit topic zeer duidelijk aangegeven dat ik er zelf voor gekozen heb om voor mij bepaalde redenen en ik het niet anders zou willen. Dus ik snap die opmerking niet zo goed. 🙂

Ik klaag ook niet over die kosten. Ik kies er immers voor. Maar ik mag dan ook wel reageren als iemand afkomt met zaken alsof het allemaal cadeaus zijn die we krijgen.

Als ik niet zou reageren, dan gaan mensen misschien nog geloven dat het eenzijdig belicht voordelen verhaaltje nog waar is ook.

Wat de betere pot voor later betreft, moet je er wel bijbestellen dat die centen niet komen van de zogenaamde overheidscadeautjes, maar wel van de uurtjes die je gewerkt hebt, waar je bvb meer werk zal verzet hebben dan een ander of bepaalde skills hebt. Dan moet je er ook bijvertellen dat er veel meer komt bij kijken dan enkel wat je factureert. Het komt niet uit de lucht gevallen. 😉

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #4240 Gepost op: 9 november 2018, 11:26:15 »
Laatste zin is belangrijk, maar dit is wel een gigantische meerwaarde voor mij tov een werknemer.  Dit is beloond worden voor het harde werk, en de vrijheid.
Ik kan ervoor kiezen nu 10x per jaar op verlof te gaan, 6 ferrari's te hebben of het rustiger aan doen en later daar geniet van hebben (overdreven voorbeelden e).

Dit is de keuze die ik wel heb en het voordeel tov werknemers.
Als ik zie hoeveel competente werknemers ik tegenkom die echt topkennis hebben in hun gebied, en ook hard werken maar daarvoor slechts weinig voor terugkrijgen.  Ze hebben wel veel voldoening van hun job wat natuurlijk een hele grote factor is.  Maar ze zouden als zelfstandige wel meer kunnen verdienen of beter indelen zoals ze het willen.

Aan de andere kant zie ik ook zelfstandige die......... mja nooit zelstandige hadden mogen worden :D

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4241 Gepost op: 9 november 2018, 11:27:42 »
Het siert je Kazz dat jij wel toe kan geven dat je goed verdient als zelfstandige en ik gun het een zelfstandige ook (het staat me ook vrij om eentje te worden) , want ja er zijn veel kosten maar de meeste rekenen dan ook per uur (is niet voor elke branche gelijk) aan wat een modale bediende per dag verdient (ik kan er boeken over schrijven maar dat laat ik aan andere personen hier).

Maar de laatste keer dat ik het schrijf “wie niet kan toegeven dat die taxshift (waar mijn reactie op kwam) en daarbovenop ook nog eens het zomerakkoord geen serieuze BONUS is voor de werkgevers en dat de werknemers hier alweer in de kou blijven staan” tja...  :jpshakehead: :jpshakehead: :jpshakehead:

2 maal een verlaging vd kosten van ongeveer 9% = 18%  :blink:

Ik wil direct tekenen om 9% opslag te krijgen en aan de andere kant ook nog eens 9% minder belastingen betalen  :iono:

Sorry, maar je gaat echt zwaar de mist in nu. Er is geen een zelfstandige, vrij beroeper of bedrijfsleider die negen procent opslag krijgt door fiscale voordelen. De venn belasting is niet gelijk aan de personenbelasting. Die laatste is voor iedereen toepasselijk, dus op het uitgekeerde loon heeft dat geen enkel effect. Er wordt altijd betaald, ofwel in de personenbelasting ofwel via de roerende voorheffing.

Die venn belasting is op centen in de vennootschap. Het moment dat je die centen er uit wil halen (dat moment komt vroeg of laat) betaal je daarop belasting of voorheffing en dat staat volstrekt los van die negen procent!

Er valt niets toe te geven, want dat absoluut onwaar zijn.

Alsjeblief, bel een boekhouder en vraag het hem of haar hoe het zit.

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4242 Gepost op: 9 november 2018, 11:40:08 »
Sorry, maar je gaat echt zwaar de mist in nu. Er is geen een zelfstandige, vrij beroeper of bedrijfsleider die negen procent opslag krijgt door fiscale voordelen. De venn belasting is niet gelijk aan de personenbelasting. Die laatste is voor iedereen toepasselijk, dus op het uitgekeerde loon heeft dat geen enkel effect. Er wordt altijd betaald, ofwel in de personenbelasting ofwel via de roerende voorheffing.

Die venn belasting is op centen in de vennootschap. Het moment dat je die centen er uit wil halen (dat moment komt vroeg of laat) betaal je daarop belasting of voorheffing en dat staat volstrekt los van die negen procent!

Er valt niets toe te geven, want dat absoluut onwaar zijn.

Alsjeblief, bel een boekhouder en vraag het hem of haar hoe het zit.

9% “korting” of verlaging of hoe je ‘t ook mag noemen op de patronale bijdrage is dat geen geen (ZEER) goede zaak voor  jou als werkgever dan ?  :thinking:

Als ik morgen 9% minder huur of 9% minder moet afkorten aan een hyp.lening of ...wat is dat dan in jouw ogen ???

En de loonkost is niet min he, dus als je daar 9% kan op besparen en het dan nog geen extra inkomst of bonus of voordeel kan noemen tja dan gaat er hier maar eentje DE MIST in denk ik   :iono:

Die verlaging vd vennootschapsbelasting is nog een extraatje hier bovenop... :bump:
« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 11:43:02 door gfk807 »

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4243 Gepost op: 9 november 2018, 11:41:03 »
Laatste zin is belangrijk, maar dit is wel een gigantische meerwaarde voor mij tov een werknemer.  Dit is beloond worden voor het harde werk, en de vrijheid.
Ik kan ervoor kiezen nu 10x per jaar op verlof te gaan, 6 ferrari's te hebben of het rustiger aan doen en later daar geniet van hebben (overdreven voorbeelden e).

Dit is de keuze die ik wel heb en het voordeel tov werknemers.
Als ik zie hoeveel competente werknemers ik tegenkom die echt topkennis hebben in hun gebied, en ook hard werken maar daarvoor slechts weinig voor terugkrijgen.  Ze hebben wel veel voldoening van hun job wat natuurlijk een hele grote factor is.  Maar ze zouden als zelfstandige wel meer kunnen verdienen of beter indelen zoals ze het willen.

Aan de andere kant zie ik ook zelfstandige die......... mja nooit zelstandige hadden mogen worden :D

Dat is allemaal waar en sta ik volledig achter. Er lopen veel competente mensen rond die blijven steken in loondienst. Aan de andere kant: minder concurrentie. 😉

Maar mensen denken nog steeds dat wij ervan door gaan met de centen en dat is echt niet zo. De overheidsvoordelen die gegeven worden, worden minstens zo hard terug afgepakt.

En ja, ik heb bepaalde voordelen zoals nu eens ongestraft mijn gal spuien op een forum als adempauze (ik heb een nogal onrustige geest die veel variatie nodig heeft), maar mensen zien niet dat je bvb om een uur s nachts nog met iets bezig bent als iets af moet.

Als zelfstandige verdien je vaak meer dan een werknemer, maar daar hangt ook een prijskaartje aan vast. Terecht, hoor, maar de overheid geeft ons echt geen cadeautjes zonder hun verlanglijstje voor de Sint te geven.

Ik ben blij met hoe het is, maar je begrijpt dat ik niet kan laten zeggen dat we bevoordeeld worden ten koste van het leed van anderen. Dat is echt niet zo. 🙂

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4244 Gepost op: 9 november 2018, 11:49:50 »
9% “korting” of verlaging of hoe je ‘t ook mag noemen op de patronale bijdrage is dat geen geen (ZEER) goede zaak voor  jou als werkgever dan ?  :thinking:

Als ik morgen 9% minder huur of 9% minder moet afkorten aan een hyp.lening of ...wat is dat dan in jouw ogen ???

En de loonkost is niet min he, dus als je daar 9% kan op besparen en het dan nog geen extra inkomst of bonus of voordeel kan noemen tja dan gaat er hier maar eentje DE MIST in denk ik   :iono:

Die negen procent is op patronale lasten die in beginsel reeds veel te hoog waren en het nog steeds zijn. Zie de andere landen.

Stel dat ze morgen de belasting optrekken met 70 procent (op de belasting zelf he) voor werknemers, maar dan later plots negen procent korting geven, ga je dan ook pikken dat ik zeg: dieven! Negen procent cadeau!

Bovendien zijn er naast die patronale lasten diverse kosten die ik gisteren reeds aanhaalde. Die negen procent is enkel om ontslagen en dus werkloosheidsvergoedingen te vermijden.

Hoe dan ook, vraag eens op de dienst hr of je mag inkijken wat je je firma kost. Die negen procent is nog veel te weinig.

Trouwens: als jij ziek wordt, dan betaalt de werkgever jouw loon. Ik vind dat eigenlijk niet juist. Het is toch de werkgever zijn schuld niet dat iemand ziek wordt. Maar die mag het wel ophoesten. Plus het loon van de vervanger en de verliezen van mindere productiviteit...

Je moet het in zijn context zien en dan zul je merken dat er nog veel meer moest gegeven worden om het eerlijk te maken en concurrentieel te kunnen blijven met andere landen.

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4245 Gepost op: 9 november 2018, 11:52:44 »
En voor de goede orde: uit andere topics zul je kunnen afleiden dat ik het beste voor heb met mensen uit alle lagen van de bevolking die vooruit willen, maar door externe factoren tegengehouden worden. Laat dat ook duidelijk zijn.

Ik wil vooral belichten dat niets is wat het lijkt...

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #4246 Gepost op: 9 november 2018, 11:56:36 »
Een goede factor voor beide kanten, zelfstandige en werknemer qua vergelijking:

die de dagprijs van de zelfstandige * 6.5 en je zou in de buurt moeten zien van bruto  interne.

Dan zie je dat het in veel gevallen niet veel verschilt.

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4247 Gepost op: 9 november 2018, 11:56:40 »
IF THEN ... :blah: :blah: :blah:

Je haalt dingen aan die er toch al allemaal waren VOOR die taxshift... dus staan er toch allemaal los van ?  :iono:

Daar ben je wel goed in he om weg te lopen van het onderwerp omdat je ziet dat je geen gelijk gaat halen.  8)

1 simpele vraag: is de taxshift een besparing van 9% voor de werkgever ja of nee ? En de tweede vraag: wat kreeg de werknemer, buiten de belofte om jobs te creëren,  in de plaats ?  8)

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4248 Gepost op: 9 november 2018, 11:59:07 »
Een goede factor voor beide kanten, zelfstandige en werknemer qua vergelijking:

die de dagprijs van de zelfstandige * 6.5 en je zou in de buurt moeten zien van bruto  interne.

Dan zie je dat het in veel gevallen niet veel verschilt.

Waarom x 6,5 Kazzz ?

Ik kost mijn baas toch geen 6,5x mijn loon ?  :iono:

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #4249 Gepost op: 9 november 2018, 12:05:26 »
Dit is een maatstaf wat bedrijven hanteren om te kijken wat de loonkost van een interne persoon is tov de dagprijs dat een consultant vraagt.

Dus als een interne werknemer 6000€ bruto heeft, dan zou een extra consultant die hetzelfde werk moet doen ergens rond de 900€ per dag mogen aanrekenen.  Voor het bedrijf liefst iets minder dat ze daar een beetje winst kunnen op meepakken.

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4250 Gepost op: 9 november 2018, 12:08:47 »
Dit is een maatstaf wat bedrijven hanteren om te kijken wat de loonkost van een interne persoon is tov de dagprijs dat een consultant vraagt.

Dus als een interne werknemer 6000€ bruto heeft, dan zou een extra consultant die hetzelfde werk moet doen ergens rond de 900€ per dag mogen aanrekenen.  Voor het bedrijf liefst iets minder dat ze daar een beetje winst kunnen op meepakken.

6000€ delen door 20-22 werkende dagen dan kom ik aan iets minder dan 300€ dus die 900€ per dag voor die externe consulent is toch “maar” x3 , wat me ook logischer bleek dan die x 6,5  :thinking:

Offline kazzz

• World Champion
    • D-ProC
« Reactie #4251 Gepost op: 9 november 2018, 12:14:40 »
Eum.... Delen door aantal gewerkte dagen kan voor een werknemer, maar de zelfstandige heeft naast de gewone belastingen nog een hele resem andere belastingen te betalen.  Ook jou werkgever heeft op die 6000€ nog belastingen/kosten te betalen die een WN niet heeft.  Neem van me aan dat dat een gelijke kost voor de werkgever is. 

Die 900 per dag is dus bruto waar veel meer belastingen en alle kosten afgaan dan jij er netto als WN van over houdt.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2018, 12:19:02 door kazzz »

Online gfk807

• Race Legend
« Reactie #4252 Gepost op: 9 november 2018, 12:27:27 »
Eum.... Delen door aantal gewerkte dagen kan voor een werknemer, maar de zelfstandige heeft naast de gewone belastingen nog een hele resem andere belastingen te betalen.  Ook jou werkgever heeft op die 6000€ nog belastingen/kosten te betalen die een WN niet heeft.  Neem van me aan dat dat een gelijke kost voor de werkgever is. 

Die 900 per dag is dus bruto waar veel meer belastingen en alle kosten afgaan dan jij er netto als WN van over houdt.

Ja zeker ?  :wiggleyes:

Je rekent en denkt ook duidelijk als een zelfstandige he  ^-^

Een werkdag is aan de ene kant, voor de werknmer, wel 5 vd 7 dagen maar aan de andere kant ga je als werkgever die externe toch ook maar betalen voor zijn gepresteerde dagen en niet 7 op 7 ?  >:D

En klopt op die 6000€ gaat mijn baas nog die 25% patronale bijdrage betalen, die tot voor kort 34% was, (maar die 9% verlaging dat is geen besparing voor onze goede vriend) dus dat is + 1500€ = 7500€

Enfin soit aan die x 6,5 ga ik toch nooit geraken hoor... mij lijkt het eerder x 3,5...die resterende x3 zal wss jullie winst zijn  :thumbsup:

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4253 Gepost op: 9 november 2018, 12:34:09 »

Je haalt dingen aan die er toch al allemaal waren VOOR die taxshift... dus staan er toch allemaal los van ?  :iono:

Daar ben je wel goed in he om weg te lopen van het onderwerp omdat je ziet dat je geen gelijk gaat halen.  8)

1 simpele vraag: is de taxshift een besparing van 9% voor de werkgever ja of nee ? En de tweede vraag: wat kreeg de werknemer, buiten de belofte om jobs te creëren,  in de plaats ?  8)

Die nadelen die er al waren voor de taxshift zijn er nog steeds! Die negen procent voor bedienden was een klein toegevinkje, maar is bijlange niet genoeg om extra zuurstof te creeëren.

Ik ben blij dat Kazzz ook wat inkijk geeft zodat je kan merken dat die negen procent niet meer is dan een druppel op een hete plaat.

Om extra jobs te creeeren moeten de loonlasten verder naar beneden.

Verder ben ik voorstander van een vlaktaks. Dan kan niemand nog aanhalen dat er gunstregimes zijn.

Offline jvc

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #4254 Gepost op: 9 november 2018, 12:37:42 »

In Frankrijk bv:

tot € 9.807   0%
boven € 153.783   45,00%

In Frankrijk betaal je ook nog 8% gemeentebelasting. En je moet eigenlijk het totaalpakket vergelijken, in Belgie zijn er een massa aan extralegale voordelen en belastingsaftrekken die je misschien in Frankrijk niet hebt.
2018 BMW 318d
2013 Renault Megane RS

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4255 Gepost op: 9 november 2018, 12:44:34 »
Die negen procent besparing is een besparing op iets wat zowel vroeger als nu veel te veel is.

Verlaag de loonlasten nog meer en er zal meer personeel aangeworven kunnen worden.

Personeel kost veel geld en als men ziek wordt loopt de rekening door.

Wordt de ondernemer ziek: pech...  Ik zou ook graag een centje krijgen van de mutualiteit hoor. Dat kan niet, je moet je privaat verzekeren.

Zelf voorzien in je pensioen.

En ik weet niet of ik ook voor Kazzz mag spreken, maar op zaterdag zal hij misschien zich verdiepen in literatuur om zijn kennis op peil te houden of d avonds een opleiding genieten. Op zondag zal hij misschien handelingen stellen om nieuwe opdrachtgevers te strikken als de ene opdracht afloopt, of misschien nieuwe projecten binnen te halen waarvoor hij tijdens de week afspraken mag afhaspelen.

Daar houdt de overheid helaas ook geen rekening mee. 🙁. Het is geen kwestie van zomaar in het wilde weg euro’s naar je hoofd geslingerd te krijgen. 😉

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4256 Gepost op: 9 november 2018, 12:47:14 »
In Frankrijk betaal je ook nog 8% gemeentebelasting. En je moet eigenlijk het totaalpakket vergelijken, in Belgie zijn er een massa aan extralegale voordelen en belastingsaftrekken die je misschien in Frankrijk niet hebt.

Die gemeentebelasting is hier ook hoor. 😀

En in Frankrijk kun je ook beroepskosten aftrekken (is niet gelijk aan recupereren). Dan nog, in ruil voor het Franse fiscaal regime, betaal ik met plezier alles zelf. 😉

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #4257 Gepost op: 9 november 2018, 12:52:37 »
In dezelfde genre van mijn vorig bericht hier,verschiet niet als je X1 of Mini niet goed in elkaar zit ;D :
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/helft-van-getest-personeel-van-nederlandse-autofabriek-blijkt-onder-invloed-van-drank-of-drugs~ad712ab3/

Online Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #4258 Gepost op: 9 november 2018, 13:07:03 »
In dezelfde genre van mijn vorig bericht hier,verschiet niet als je X1 of Mini niet goed in elkaar zit ;D :
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/helft-van-getest-personeel-van-nederlandse-autofabriek-blijkt-onder-invloed-van-drank-of-drugs~ad712ab3/

Als je bitch wil chillen is 't geen probleem, dan ga ik erheen,
ik kom niet alleen want ik heb...

Offline Fiets

• World Champion
« Reactie #4259 Gepost op: 9 november 2018, 16:59:05 »

Ja dat is een besparing. Wat de werknemer er voor terug krijgt? Elke maand uw centen!
Als ge de werkgevers altijd maar uitperst gaan ze op een bepaald moment de boel sluiten en ergens anders een nieuwe vestiging of investering doen. Bye bye jobs!
Mini F56 Cooper SD - Geleverd @ 04-06-2015 | Daily - BMW F20 120dA - Sold - BMW E82 1M Coupé - BMW E89 Z4 sDrive23i - Sold - BMW E87 120dA - Sold