Goh, de meeste miserie was eigenlijk reeds aanwezig bij aankoop:
-koplampen hoogteverstelling werkte niet
-licht module stond niet goed geprogrammeerd voor een auto met xenon/hoogteregeling
-LPG ging niet goed in begin, maar dit was een fout van slechte afstelling/instelling door de installateur (volgende keer sowieso terug de roover)
-lamda sondes gaar
-DISA valve gaar
-veel vacuum lekken
-VANOS gaar
-...
Hetgeen nu meest opsteelt is de automaat. Eens hij in D/P/R zit schakelt hij prima, vlot en goed zacht. Maar bij opstart, of bij verandering van D/P/R krijg ik regelmatig "tranmission failsafe mode" error. Ik vermoed dat het iets te maken moet hebben met de gear selector ofzo, want het gebeurt enkel bij koude start, of bij selecteren van D/P/R. NOOIT tijdens het rijden.
Uiteindelijk toch al een 50.000 km op de klok er bij gezet, zonder al te veel miserie. Maar toch nu en dan een akkefietje, wat ik gewoon bij de E36 niet had. Die was bij aankoop wel ook pak frisser (veel minder km's). Er zit uiteraard ook veel meer op wat kapot kan gaan aan de E39.
Mja, enerzijds de leeftijd en km-stand en idd hoe meer er opzit, hoe meer er kapot kan gaan. Toch ben ik ergens wel jaloers.

Ik weet niet of je van plan bent hem volledig op te rijden, maar indien niet, en ik tegen dan niets anders heb, let me know als je hem weg zou doen.

Mijn E38 rijdt echt wel beter en is beter geschikt waar ik hem voor gebruik, maar die E36 had toch iets, zowiezo had dat exemplaar al een hoge x factor, het feit dat die zo betrouwbaar was verhoogt de aaibaarheidsfactor uiteraard ook. Dat was ook een auto die ik overal durfde parkeren en waar het allemaal niet zo nauw stak, ik deed onderhoud met olie van de Action bvb, gewoonweg belachelijk goedkoop rijden, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt en is ook moeilijk te evenaren. Jan heeft dan nog grote kosten gedaan door die LPG installatie erin te zetten en andere zotte zaken te doen zoals verse banden monteren. Ik heb buiten een LPG verdamper van 200 EUR, setje schijven en blokken van 90 EUR en een achteruitrijcontactje van 5 euro vervangen nooit iets anders moeten doen dan LPG tanken aan 10l/100 Km en om de 10k wat action olie en een misterauto oliefilter wisselen en zo ben ik 60 000 km verder geraakt 
Net om die reden twijfel ik zo hard om ofwel m'n E39 te herstellen waar nodig en verder te rijden in alle luxe, of een hoogst waarschijnlijk kaler uitgeruste benzine te kopen en op gas te zetten. Want de E46/E39/E38 generatie blijft toch wel top qua interieur. Als ik even op de tweedehands sites kijk naar jongere en kleinere auto's.. Die exterieurs en vooral interieurs zijn toch vaak zum kotsen..
Van waar eigenlijk de gedachtegang om er goedkope olie in te doen? Omdat het sowieso minder uitmaakt bij een auto op gas, of omdat je, net omdat de tankprijs al zo laag is je je 'winst' nog wil vergroten, en lang mogelijk 'zo goedkoop mogelijk' wil rijden zonder te veel extra/onnodige kosten?