Auteur Topic:  Motorkledij  (gelezen 7382 keer)

Offline joggink

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • Form follows fun(ction)
    • joggink.com
Motorkledij
« Gepost op: 29 januari 2013, 23:30:36 »
Even polsen naar wat onmisbaar is van uitrusting.

Sowieso is er hetgeen de wet voorschrijft maar ik vroeg me af wat je het best draagt tijdens de winter, de zomer, etc..
Een paar tips die ik al kreeg was dat ik best 2 paar handschoenen aanschaf, dat leder niet echt warm is en als het nat wordt redelijk stijf is.

Zijn er zaken waar je op moet letten bij aankoop? Wat je niet echt nodig hebt maar wel handig is? Wat draag je best als het regent? etc...

Offline mineral

• Trade Count: (0)
  • Race Legend
Re: Motorkledij
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2013, 23:34:16 »
 :thinking: gaat gij u nu een motor kopen?

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2013, 23:46:09 »
:thinking: gaat gij u nu een motor kopen?

Ik ben wat pistes aan het aftasten. Sowieso, als ik met de 335 blijf rijden of er komt een M moet ik drastisch minder kilometers gaan doen. Een mogelijkheid is om een diesel touring aan te schaffen maar gezien ik hoogstwaarschijnlijk aan de verkeerde kant van Brussel ga beginnen voor een lange termijnsopdracht lijkt het me niet echt opportuun om een extra wagen aan te schaffen om mee in de file aan te schuiven.

Soit, zoals gezegd ben ik wat info aan het inwinnen over hoe ik mijn vervoer best kan regelen, zowel financieel als praktisch. Een moto zou in dat geval nog geen slechte beslissing zijn aangezien ik die 100% in kosten kan brengen n ik het fileleed die ik nu moet trotseren een deel kan inperken.

Dus, het kan  :iono:

Offline mineral

• Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2013, 23:51:03 »
Helemaal mee eens! Mijn man doet dat ook zo  :)

1: Een all seasens pak.
2: Een zomerpak.
3: Verwarmde handschoenen zijn zeker een aanrader.
4: Goed zichtbare helm.
5: De GS is een zeer goeie beginnersmotor als je niet te klein bent. Vanaf een 1.70 meter toch  :)

En een rijbewijs natuurlijk en ik zou daarniet te lang mee wachten want dan gaan de regels weer veranderen.
Je moet ook eens horen of je subsidies kunt krijgen via de kmo-portefeuille. De rijschool weet dat.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2013, 00:03:12 door mineral »

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 23:53:34 »
Helemaal mee eens! Mijn man doet dat ook zo  :)

Vraag dan maar wat tips aan uw man over motorkledij ;-)

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2013, 14:28:52 »
Een goed winterpak (Gore-Tex of zo) dat goed waterdicht is en warm! Neem het groot genoeg zodat je er nog kleren onder kan aan doen.
Een zomerpak (leder of stof, wat je verkiest) met de mogelijkheid om een binnenjas in te doen, voor op de frissere zomer-avonden :D
Inderdaad, goede handschoenen, een paar voor de winter en eentje voor de zomer.
Botten! Goede waterdichte botten vind ik belangrijk.
Thermisch ondergoed voor tijdens de wintermaanden! Help echt wel!
Goede helm zeker, zoek naar ene die niet aandampt, zr irritant in de winter. Hij moet dus voldoende verluchting hebben. (je kan desnoods ook zo een scherm aan de binnenkant kleven, kan nu even niet op de naam komen...). En zorg ervoor dat je de juiste maat van helm koopt!
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2013, 15:23:51 »
Toen ik ook nog in de winter reed en nog geen salonrijder was  ;D had ik ook een Goretex jas. Super materiaal tegen de regen. Nu heb ik enkel nog een lederen jas, maar moduleerbaar voor winter/zomer, uitritsbare voering, afneembare kraag, enz... Lederen handschoenen met carbon beschermplaten bovenaan, degelijke integraal met wintermuts, jet voor de zomer. Alles Dainese, al heel mijn leven tevreden van dit merk.
Hangt er ook vanaf met welke weersomstandigheden je allemaal schikt te rijden.

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2013, 17:16:45 »
De kogel is door de kerk en ik heb een moto besteld. Bedoeling is hier om heel het jaar door mee naar BXL / Antwerpen te rijden.

Sowieso ga ik kijken voor een integraalhelm, wss een arai aangezien die redelijk goed geventileerd zijn en een goeie wintermuts voor er onder. Daarnaast had ik al opgevangen dat goretex beter was voor in de winter, dus zal ik wss kijken voor een goeie jas.

Alvast bedankt voor de reacties! Alweer wat wijzer geworden.

Wat een broek betreft: iemand ervaring met motobroeken in jeans die verstevigd zijn met kevlar?

Offline mineral

• Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2013, 17:17:29 »
Mijn man heeft de Bering Alias, dat is een Gore-Tex pak waar hij de binnenvoering eruit kunt halen. Zonder de binnenvoering rijdt hij gewoon met een t-shirt eronder tot 10C. Tot 0C is het enkel een t-shirt met lange mouwen onder de binnenvoering. Onder de 0C doet hij er nog een pulleke onder.
Daar is op 2.5 jaar intensief gebruik nog geen drup water naar binnengekomen.
En Gerbing verwarmde handschoenen is een must  voor de echte winterrijder.

Voor de zomer heeft hij een BMW Airflow(ook de botten en handschoenen), duur, maar de investering zeker waart.
Het belangrijkste is dat ge altijd comfortabel op de moto zit, dus niet te koud en niet te warm.

Hij heeft een Schuberth C3 als helm. Duur, verlucht goed, maar zijne volgende zal een integraalhelm zijn, want die zijn over het algemeen nog iets stiller.

Groetjes  :)

Offline mineral

• Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2013, 17:19:31 »
De kogel is door de kerk en ik heb een moto besteld. Bedoeling is hier om heel het jaar door mee naar BXL / Antwerpen te rijden.

Sowieso ga ik kijken voor een integraalhelm, wss een arai aangezien die redelijk goed geventileerd zijn en een goeie wintermuts voor er onder. Daarnaast had ik al opgevangen dat goretex beter was voor in de winter, dus zal ik wss kijken voor een goeie jas.

Alvast bedankt voor de reacties! Alweer wat wijzer geworden.

Wat een broek betreft: iemand ervaring met motobroeken in jeans die verstevigd zijn met kevlar?

Geweldig en wat heb je besteld?

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2013, 19:10:09 »
Anja! Zo een schrijffout! :P

Mijn winterpak is vest + broek met uitneembare binnenvoering enz. Handig is dat je de broek aan de vest kan vastritsen! Zo voorkom je dat er hier en daar koude lucht binnenkruipt. Dan blijf je best bij hetzelfde merk voor de 2 stukken. Weet wel dat dat destijds +800 euro was voor het pak :)

Voor een lederen zomer pak: Dainese! Zoals order66 aanhaalt super goed gerief! Zelf ook hl tevreden van. Deze heeft ook een binnenjasje dat je kan uitnemen, broek kan ook aan de vest ritsen. Voor mij echt wel belangrijk! Hier ook ong. 750 voor het pak.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2013, 23:29:58 »
Als ik het zo lees is vooral gore-tex de grote winnaar voor tijdens de koude wintermaanden. In combinatie met verwarmde handschoenen moet dat wel goed komen.

Wat een helm betreft had ik al gelezen dat arai redelijk goed geluidswerend is maar toch proper geventileerd is.

Maandag eens gaan kijken voor een jas + helm + schoeisel.

Ik heb ondertussen een topic aangemaakt van de aankoop:
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=38973.0

Offline mineral

• Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2013, 01:03:30 »

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2013, 13:02:56 »
Voor de zomer heeft hij een BMW Airflow(ook de botten en handschoenen), duur, maar de investering zeker waart.

;D

Offline mineral

• Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2013, 13:15:11 »
Oh boy... :-[

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2013, 14:39:37 »
Oh boy... :-[

Tis u vergeven ;D we weten wat je bedoeld. Eerlijk, het is de eerste waarop ik u betrap :thumbsup:

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2013, 20:16:50 »
Daarnet winterkledij gaan kopen:

Dainese Atallo vest + Peak broek + handschoenen:

Botjes van Falco:

Helm van HJC:

Voor deze zomer wel nog kijken voor een kevlar verstevigde jeans, een lederen vest en andere botjes maar voorlopig de winter trotseren met deze uitrusting.

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2013, 20:24:01 »
Nice 8)
Was iedereen maar zo ;)

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2013, 21:22:45 »
Wat kan ik zeggen...top keuze, top merk  :thumbsup:

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2013, 23:06:05 »
Thanks. Als ik het bekijk kan de juiste kledij heel veel verschil maken bij een valpartij. Dus laat ons hopen dat het een goeie koop is geweest.

Bij de rijschool hadden ze me aangeraden bottines, dikke jeansbroek en een jas met lange mouwen aan te doen voor de rijles. Helm mocht ik daar gebruiken maar liever voorkomen dan genezen.

Offline inno

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2013, 23:38:26 »
Thanks. Als ik het bekijk kan de juiste kledij heel veel verschil maken bij een valpartij. Dus laat ons hopen dat het een goeie koop is geweest.

Bij de rijschool hadden ze me aangeraden bottines, dikke jeansbroek en een jas met lange mouwen aan te doen voor de rijles. Helm mocht ik daar gebruiken maar liever voorkomen dan genezen.

NOOIT een normale jeansbroek dragen op de moto, dat is algemeen geweten onder motards.

bij een val gaat uw broek minder snel stuk zijn, MAAR.. een gewone jeansbroek gaat in plaats van beschadigd te zijn zorgen dat jij de klappen vangt. alsof je rechtstreeks met een korte broek gevallen bent. de brand- en schaafwonden zullen des te erger zijn  :o
Fuck Italian 'passion and soul', beemers have no mercy

http://www.bimmermeeting.be
*klik*

*klik*

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #21 Gepost op: 5 februari 2013, 08:42:48 »
Idd, jeansbroek echt af te raden. Die branden in je vel ipv iets tegen te houden.
Leder vind ik nog altijd het beste, al moeten de huidige textielen in motopakken zeker niet onderdoen :thumbsup:

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #22 Gepost op: 5 februari 2013, 17:49:02 »
Deze morgen eens getest (had mijn eerste 2h praktijk). Ik zal toch meer aandacht moeten besteden aan mijn kousen. Jezus, niet normaal hoe rap die koud hadden!

Offline Snorkel

• Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #23 Gepost op: 5 februari 2013, 19:08:48 »
Dat was mijn plan twee jaar geleden ook: het hele jaar door met de moto naar het werk.  Maar ik heb toch veel nadelen ondervonden:  rijden in de regen :  :thumbdwn:,  rijden in de barre kou:  :thumbdwn:, rijden op een baan waar plots een hoop sneeuw ligt:  :thumbdwn:  :thumbdwn:.

Eens op het werk elke keer de hele wissel van beschermende en gewone kledij... In het begin vond ik dat allemaal wel tof, maar na anderhalf jaar was ik dat toch kotsbeu. 

En elke keer als ge door die vettige drasch moest rijden, dan kon je 's avonds nog de moto proper spuiten en ketting invetten.

Ik wens je heel veel succes en vooral veel veilige kilometers (want er rijden veel mensen rond zonder oog voor een motard.). Hopelijk gaat het u beter af dan bij mij...

Offline joggink

• Premium Member
  • World Champion
    • joggink.com
« Reactie #24 Gepost op: 5 februari 2013, 19:17:48 »
Laat ons hopen! Ik heb sowieso geen andere keuze. Als ik met de wagen ga sta ik gigantisch lang in de file.

Maar ik denk dat ik in de wintermaanden als het vriest / sneeuwt wel met de wagen zou gaan.

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #25 Gepost op: 5 februari 2013, 19:43:35 »
Ik heb RevIt kousen, die komen tot bijna aan mijn knien, ben daar heel tevreden van :)
Helpen mij ook bij langdurige ritten.

Gevonden :D
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2013, 19:45:14 door dfine »

Offline Snorkel

• Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #26 Gepost op: 5 februari 2013, 19:58:17 »
Laat ons hopen! Ik heb sowieso geen andere keuze. Als ik met de wagen ga sta ik gigantisch lang in de file.

Maar ik denk dat ik in de wintermaanden als het vriest / sneeuwt wel met de wagen zou gaan.

Ja, het grote voordeel is natuurlijk dat je tussen de file door kan rijden. Op die manier kan je jezelf veel tijd besparen.  En als je de mogelijkheid hebt om tijdens de winter met de wagen te rijden, dan is dat ook wel meegenomen. Ik heb op mijn integraalhelm (Nolan) zo'n schermpje tegen het aanwasemen (ik kan op geen ander woord komen), maar bij hele koude temperaturen werkt dat toch niet echt. En je scherm dan openzetten is ook niet echt een optie, brrr... Enfin, ofwel ben ik gewoon een woessie  :P

Offline Snorkel

• Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #27 Gepost op: 5 februari 2013, 20:02:04 »
Ik zie nu ook dat je daar een paar keurige motolaarzen hebt gekocht. Goeie keuze! Dan kan je al niet met je veters verstrikt raken tussen je rem- of schakelpedaal.

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #28 Gepost op: 5 februari 2013, 20:11:46 »
Pinlock doet het bij mij heel goed tegen aandampen :)

Offline Snorkel

• Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #29 Gepost op: 5 februari 2013, 20:14:21 »
Pinlock doet het bij mij heel goed tegen aandampen :)

Aandampen, dat is het woord dat ik zocht!   ^-^
Hmmm, ziet er wel handig uit...