Auteur Topic:  Oldtimer en wetgeving BelgiŽ  (gelezen 88107 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4936
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #840 Gepost op: 7 maart 2019, 22:03:43 »
Binnenkort LEZ in Gent. Ik heb een mail geschreven naar schepen Tine Heyse Ė stad Gent - Schepen van Milieu, Klimaat, over hoe het zit met oldtimers. Heb een antwoord gekregen dat compleet naast de kwestie gaat. Typisch politiek, de paraplu stond blijkbaar al klaar ::) wat had ik anders ook verwacht.

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 175
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #841 Gepost op: 7 maart 2019, 22:35:13 »
Als een auto de juiste leeftijd heeft dan is de jaarlijkse taks sowieso 35Ä, of er nu een gewone plaat of een O-plaat op zit.
Verzekering zou iets duurder kunnen uitvallen maar als het niet je enige auto is dan is er zeker wel een gunstig tarief los te weken voor je oldtimer op gewone platen.
De volgende die ik inschrijf gaat ook op gewone platen komen.

is het niet de biv die omlaag gaat bij gewone platen?
ik dacht dat de wegentaks op gewone plaat altijd hetzelfde is, en de biv na enkele jaren verlaagt... :thinking:

edit, net simulatie gedaan voor mijn mercedes, ik zou op gewone platen inderdaad maar 50eu duurder uitkomen.. heb ik nooit geweten  :blink:
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2019, 22:42:18 door mx81 »
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1675
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Oldtimer en wetgeving België
« Reactie #842 Gepost op: 7 maart 2019, 23:03:47 »
Dat zou geen 50€ duurder mogen zijn, oldtimertarief op o plaat of gewone plaat is een forfaitair bedrag en voor beide hetzelfde.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 175
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #843 Gepost op: 8 maart 2019, 00:15:06 »
klopt ik heb met rap te zijn niet gezien dat die 50eu extra de biv is :jpshakehead:
weeral iets bijgeleerd vandaag  :)
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline beemerke2000

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1027
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #844 Gepost op: 9 maart 2019, 01:30:10 »
35 eu jaarlijkse taks en 120eu verzekering... reden genoeg lijkt me  :iono:

Taks is hetzelfde van de moment uw wagen oldtimer is. En verzekering hoeft niet duurder te zijn. Je moet alleen durven onderhandelen met je verzekeringsagent.
En dan kan je die wagen perfect legaal gebruiken om naar het werk te bollen.

Offline Raf

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 69
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #845 Gepost op: 10 maart 2019, 12:36:26 »
Binnenkort LEZ in Gent. Ik heb een mail geschreven naar schepen Tine Heyse Ė stad Gent - Schepen van Milieu, Klimaat, over hoe het zit met oldtimers. Heb een antwoord gekregen dat compleet naast de kwestie gaat. Typisch politiek, de paraplu stond blijkbaar al klaar ::) wat had ik anders ook verwacht.


Ze zijn er blijkbaar nog mee bezig:

https://stad.gent/natuur-milieu/lage-emissiezone-2020/veelgestelde-vragen-over-de-lage-emissiezone-gent#Mag%20ik%20met%20mijn%20oldtimer%20de%20LEZ%20binnen?


Mag ik met mijn oldtimer de LEZ binnen?

Binnen een LEZ moeten de gewestelijke toegangsvoorwaarden worden toegepast (deze vindt u terug op de website www.lne.be/lez). Er is geen algemene uitzondering voorzien voor oldtimers. Vanuit milieuoverwegingen is er namelijk geen reden om een uitzondering te voorzien voor oudere voertuigen. Vooraleer er Europese normen werden vastgelegd in 1991 waren er geen beperkingen op de emissies van voertuigen, waardoor oude voertuigen veel schadelijke emissies uitstoten.
Voertuigen die niet aan de gewestelijke toegangsvoorwaarden voldoen kan de stad ofwel verbieden ofwel toelaten onder lokale voorwaarden (bv. tegen betaling). Die lokale toegangsvoorwaarden moeten gedifferentieerd zijn in functie van de emissies van de voertuigen. Dit betekent dat voertuigen met hogere emissies aan strengere voorwaarden moeten onderworpen zijn (bv. voertuigen die meer vervuilen moeten een hoger tarief betalen).  Op deze regel is een uitzondering voorzien voor voertuigen ouder dan 40 jaar omwille van hun belang voor het historisch erfgoed. Deze Ďlokale toegangsregelsí zijn dit voorjaar onderwerp van discussie. Meer nieuws kan u tegen april 2019 verwachten.

Met het uitbreiden van de LEZ-zones is er weer een argument om toch te kiezen voor een O-plaat in plaats van een gewone plaat. Omdat de uitzonderingen voor oldtimers meestal gekoppeld zijn aan het hebben van een O-plaat. In Brussel bijvoorbeeld zijn oldtimers vanaf 30 jaar toegelaten, maar op voorwaarde dat ze zijn ingeschreven onder een O-plaat.

Antwerpen legt de oldtimerleeftijd echter op 40 jaar en voor Gent ziet het er naar uit dat ze het Antwerps voorbeeld gaan volgen.
Exen: 78' Audi 100 Typ 43, '85 Ford Orion 1.6DGL, '87 Saab 9000 Turbo 16V, '90 BMW E30 316i, '94 Volvo 855 GLT 2.5-20V
Nu: '99 Mitsubishi Spacestar 1.3, '02 Opel Zafira 1.8 A, '08 VW Sharan tdi A, '87 BMW E30 M3, '90 BMW E30 320i cabrio, '97 E36 318iA cabrio, '01 E39 BMW 520iA Touring