Auteur Topic:  Oldtimer en wetgeving BelgiŽ  (gelezen 90712 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5092
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #840 Gepost op: 7 maart 2019, 22:03:43 »
Binnenkort LEZ in Gent. Ik heb een mail geschreven naar schepen Tine Heyse Ė stad Gent - Schepen van Milieu, Klimaat, over hoe het zit met oldtimers. Heb een antwoord gekregen dat compleet naast de kwestie gaat. Typisch politiek, de paraplu stond blijkbaar al klaar ::) wat had ik anders ook verwacht.

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #841 Gepost op: 7 maart 2019, 22:35:13 »
Als een auto de juiste leeftijd heeft dan is de jaarlijkse taks sowieso 35Ä, of er nu een gewone plaat of een O-plaat op zit.
Verzekering zou iets duurder kunnen uitvallen maar als het niet je enige auto is dan is er zeker wel een gunstig tarief los te weken voor je oldtimer op gewone platen.
De volgende die ik inschrijf gaat ook op gewone platen komen.

is het niet de biv die omlaag gaat bij gewone platen?
ik dacht dat de wegentaks op gewone plaat altijd hetzelfde is, en de biv na enkele jaren verlaagt... :thinking:

edit, net simulatie gedaan voor mijn mercedes, ik zou op gewone platen inderdaad maar 50eu duurder uitkomen.. heb ik nooit geweten  :blink:
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2019, 22:42:18 door mx81 »
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1685
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Oldtimer en wetgeving België
« Reactie #842 Gepost op: 7 maart 2019, 23:03:47 »
Dat zou geen 50€ duurder mogen zijn, oldtimertarief op o plaat of gewone plaat is een forfaitair bedrag en voor beide hetzelfde.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #843 Gepost op: 8 maart 2019, 00:15:06 »
klopt ik heb met rap te zijn niet gezien dat die 50eu extra de biv is :jpshakehead:
weeral iets bijgeleerd vandaag  :)
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline beemerke2000

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1033
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #844 Gepost op: 9 maart 2019, 01:30:10 »
35 eu jaarlijkse taks en 120eu verzekering... reden genoeg lijkt me  :iono:

Taks is hetzelfde van de moment uw wagen oldtimer is. En verzekering hoeft niet duurder te zijn. Je moet alleen durven onderhandelen met je verzekeringsagent.
En dan kan je die wagen perfect legaal gebruiken om naar het werk te bollen.

Offline Raf

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 69
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #845 Gepost op: 10 maart 2019, 12:36:26 »
Binnenkort LEZ in Gent. Ik heb een mail geschreven naar schepen Tine Heyse Ė stad Gent - Schepen van Milieu, Klimaat, over hoe het zit met oldtimers. Heb een antwoord gekregen dat compleet naast de kwestie gaat. Typisch politiek, de paraplu stond blijkbaar al klaar ::) wat had ik anders ook verwacht.


Ze zijn er blijkbaar nog mee bezig:

https://stad.gent/natuur-milieu/lage-emissiezone-2020/veelgestelde-vragen-over-de-lage-emissiezone-gent#Mag%20ik%20met%20mijn%20oldtimer%20de%20LEZ%20binnen?


Mag ik met mijn oldtimer de LEZ binnen?

Binnen een LEZ moeten de gewestelijke toegangsvoorwaarden worden toegepast (deze vindt u terug op de website www.lne.be/lez). Er is geen algemene uitzondering voorzien voor oldtimers. Vanuit milieuoverwegingen is er namelijk geen reden om een uitzondering te voorzien voor oudere voertuigen. Vooraleer er Europese normen werden vastgelegd in 1991 waren er geen beperkingen op de emissies van voertuigen, waardoor oude voertuigen veel schadelijke emissies uitstoten.
Voertuigen die niet aan de gewestelijke toegangsvoorwaarden voldoen kan de stad ofwel verbieden ofwel toelaten onder lokale voorwaarden (bv. tegen betaling). Die lokale toegangsvoorwaarden moeten gedifferentieerd zijn in functie van de emissies van de voertuigen. Dit betekent dat voertuigen met hogere emissies aan strengere voorwaarden moeten onderworpen zijn (bv. voertuigen die meer vervuilen moeten een hoger tarief betalen).  Op deze regel is een uitzondering voorzien voor voertuigen ouder dan 40 jaar omwille van hun belang voor het historisch erfgoed. Deze Ďlokale toegangsregelsí zijn dit voorjaar onderwerp van discussie. Meer nieuws kan u tegen april 2019 verwachten.

Met het uitbreiden van de LEZ-zones is er weer een argument om toch te kiezen voor een O-plaat in plaats van een gewone plaat. Omdat de uitzonderingen voor oldtimers meestal gekoppeld zijn aan het hebben van een O-plaat. In Brussel bijvoorbeeld zijn oldtimers vanaf 30 jaar toegelaten, maar op voorwaarde dat ze zijn ingeschreven onder een O-plaat.

Antwerpen legt de oldtimerleeftijd echter op 40 jaar en voor Gent ziet het er naar uit dat ze het Antwerps voorbeeld gaan volgen.
Exen: 78' Audi 100 Typ 43, '85 Ford Orion 1.6DGL, '87 Saab 9000 Turbo 16V, '90 BMW E30 316i, '94 Volvo 855 GLT 2.5-20V
Nu: '99 Mitsubishi Spacestar 1.3, '02 Opel Zafira 1.8 A, '08 VW Sharan tdi A, '87 BMW E30 M3, '90 BMW E30 320i cabrio, '97 E36 318iA cabrio, '01 E39 BMW 520iA Touring

Offline e30_324d

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 50
    • Natuur - Landschapsfotografie
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #846 Gepost op: 8 april 2019, 04:39:40 »
Binnenkort LEZ in Gent. Ik heb een mail geschreven naar schepen Tine Heyse Ė stad Gent - Schepen van Milieu, Klimaat, over hoe het zit met oldtimers. Heb een antwoord gekregen dat compleet naast de kwestie gaat. Typisch politiek, de paraplu stond blijkbaar al klaar ::) wat had ik anders ook verwacht.

 :toofunny:

Mensen aan 't werk zetten en houden noemt men zoiets tegenwoordig. Kapitalistische zwijnen die zichzelf als Łbermenschen bestempelen, de elite der aarde waarvoor het klootjesvolk moet buigen.
Um zu wissen, wohin man will, muss man wissen, woher man kommt
1989'er 3er E30 324d Shadowline Edition

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5269
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #847 Gepost op: 14 april 2019, 23:11:11 »
Deze Gentenaar organiseert Ďrouwstoetí voor oldtimers in zes steden: ďLage-emissiezone jaagt onze hobby de dood inĒ  :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190408_04310091

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5269
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #848 Gepost op: 14 april 2019, 23:11:48 »
Oldtimers niet welkom in Gent door lage-emissiezone : 300 eigenaars houden ďrouwstoetĒ :


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190413_04321214



Online order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5092
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #850 Gepost op: 18 april 2019, 10:29:21 »
Trouwens : wie een oldtimer kan betalen kan ook dagpassen kopen, die heeft geld genoeg volgens Tine Heyse :censor:

Mateloze arrogantie dit.

ďHet is die mensen hun hobby, maar het is ook een dure hobby. Ze kunnen nog in de LEZ door een dagpas (35 euro per stuk, maximaal acht keer per jaar; nvdr) te kopen.Ē

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190416_04334378

Offline John Locke

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 41
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #851 Gepost op: 18 april 2019, 12:21:50 »
En door die 35 Euro te betalen is de de lucht die dag gezuiverd of hoe moet ik dat zien? :thinking: Maar zeker niet om geld uit de mensen hun zakken te slaan. :censor:

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1358
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #852 Gepost op: 7 mei 2019, 08:25:23 »
Hoe zit dat nu met de periodieke keuring? Mijne is laatst gekeurd in 1/2015 als ik me niet vergis en ik meende gehoord te hebben dat de oldtimereigenaars zelf vanaf 2019 naar de keuring zouden moeten gaan zonder een brief te verwachten. Dus weet niet goed of ik nu zou gaan met een rondrit in het verschiet of niet. Ben graag in orde, maar zie het al gebeuren dat ze gaan afkeuren op ophanging ofzo
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3661
  • Alpina D4 Biturbo / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #853 Gepost op: 7 mei 2019, 10:23:40 »
Hoe zit dat nu met de periodieke keuring? Mijne is laatst gekeurd in 1/2015 als ik me niet vergis en ik meende gehoord te hebben dat de oldtimereigenaars zelf vanaf 2019 naar de keuring zouden moeten gaan zonder een brief te verwachten. Dus weet niet goed of ik nu zou gaan met een rondrit in het verschiet of niet. Ben graag in orde, maar zie het al gebeuren dat ze gaan afkeuren op ophanging ofzo
Ik heb gisteren dat groene briefke in de bus gehad om naar de keuring te gaan, alleen geven ze niet aan voor wanneer hij moet gekeurd zijn, behalve voor de vervaldatum op de groene kaart (staat geen op) of voor het voertuig 4 jaar wordt, wat al lang gepasseerd is.

Offline velomakerke

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 361
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #854 Gepost op: 14 mei 2019, 22:20:48 »
Hoe zit dat nu met de periodieke keuring? Mijne is laatst gekeurd in 1/2015 als ik me niet vergis en ik meende gehoord te hebben dat de oldtimereigenaars zelf vanaf 2019 naar de keuring zouden moeten gaan zonder een brief te verwachten. Dus weet niet goed of ik nu zou gaan met een rondrit in het verschiet of niet. Ben graag in orde, maar zie het al gebeuren dat ze gaan afkeuren op ophanging ofzo

Ik heb een uitnodiging gekregen, is gewoon een maand voor de datum van eerste inschrijving!
zijn wel wat strenger geworden en controleren toch een stuk meer vind ik, maar een liefhebber zijn wagen is toch in orde dus volgens mij nog steeds geen probleem!
enige jammere is die 40.70euro en die verloren tijd  :'(
bmw f83 m4 2015 - bmw E30 320i cabrio 1991 - vw t6 business van 204pk - fiat doblo 1.3multijet

Offline henotteke

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3661
  • Alpina D4 Biturbo / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #855 Gepost op: 14 mei 2019, 22:48:36 »
Ik heb een uitnodiging gekregen, is gewoon een maand voor de datum van eerste inschrijving!
zijn wel wat strenger geworden en controleren toch een stuk meer vind ik, maar een liefhebber zijn wagen is toch in orde dus volgens mij nog steeds geen probleem!
enige jammere is die 40.70euro en die verloren tijd  :'(
klopt niet, is een maand voor 1e oldtimer-keuring, is niet noodzakelijk gelijk aan datum 1e inschrijving.
is gewoon een standaard keuring dat ze bij mij hebben gedaan, en heb 36Ä betaald

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1964
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #856 Gepost op: 15 mei 2019, 08:26:07 »
is gewoon een standaard keuring dat ze bij mij hebben gedaan, en heb 36Ä betaald

Ze doen een standaard keuring met hier en daar wat ruimere marges, zoals uitstoot, verlaging, uitlaat.
Als er geen grote lokeenden aan de auto te bespeuren zijn zoals fel gekleurde ophangingsrubbers en ophangelementen, brullende uitlaat en niet reglementaire lichten dan zal het nogal meevallen denk ik.
Het zal waarschijnlijk ook wat afhangen van de willekeurig en het humeur van de man in kwestie.


E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3626
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #857 Gepost op: 15 mei 2019, 22:04:31 »
En hoe zit het nu met de motorswaps in veel van de oldtimers??

Hangen die nu automatisch?

Offline Lekteraan

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 306
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #858 Gepost op: 16 mei 2019, 10:24:08 »
Ik ben erin geslaagd de keuring te passeren met mijn e36 325i met S50B30 swap.

Wagen op keuringshoogte gezet. Originele gordels er terug in.

Echter nog steeds:
. Rolkooi (voorste deel eruit geschroefd) + gestript interieur
. Open dak eruit + Poly plaat
. S50 (enkel "M Power"-dekseltje eraf gehaald)
. QSP Kuipstoelen
. Veerpootbrug V&A + X-brace

Op een gegeven moment roept er ene in de put "Eeh franky kom is zien". Stonden ze daar ineens met 4 met hun pillampke te schijnen en te wijzen.
Ik durfde toen niets te vragen.  :P "Ja, ga maar door naar de kassa" klonk het.
Uiteindelijk groene kaart First Try gekregen.....

Ik denk ook dat je wat geluk moet hebben met de personen die voor jouw staan...
Bij het binnenkomen een vriendelijk gesprekje gehad. "Amai leuke wagen, het wordt toch moeilijk voor liefhebbers,...., je hebt er precies veel aan veranderd,......" Denk dat ik wat geluk heb gehad :)


Golf IV 1.9TDI - Sold
BMW E81 120d StageII - Sold
BMW E82 123d - Dead
BMW E91 320d - Daily
BMW E36 325i (S50)- Weekend

Online order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5092
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #859 Gepost op: 16 mei 2019, 10:40:59 »
Wow, trek maar een fleske open hoor :wow: :thumbsup:

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 548
  • 1990 BMW 535i E34
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #860 Gepost op: 16 mei 2019, 13:15:44 »
als je een autoliefhebber in de keuring hebt staan zal dit wel meevallen, als je natuurlijk iemand hebt die dat jobke moet doen omdat hij niets anders kan, dan zal het rode kaart zijn voor een hele reeks...