Auteur Topic:  Oldtimer en wetgeving BelgiŽ  (gelezen 168054 keer)

Offline midas

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #900 Gepost op: 29 september 2021, 10:15:02 »
Een stijging van 163%. Als oldtimers de grote vervuilers zijn, eet ik mij hoed op ;D. Niet vergeten dat oldtimers al met beperkingen leven, en de lez niet binnen mogen. Wat moeten we dan zeggen over door de staat gesponsorde bedrijfs en firmawagens. Of vliegreizen aan 50Ä. Ik heb daar allemaal niets op tegen, maar een beetje de juiste balans houden ware fair. Maar wat verwacht ik van onze regering ::)

Daar heb je zeker een punt Wim, ik voel mij ook ongemakkelijk bij al die gesubsidieerde wagens die hier rond rijden hoor.
Maar om over deze old timer kwestie te vallen .........so what zou ik zeggen,een oldtimer houderij is een hobby of zou dit toch moeten zijn. :thinking:
Logisch dat de getroffenen dit onaanvaardbaar vinden omdat er geen overleg was,en dus een brief schrijven naar de minister.
Maar waar blijven dan de brieven die zouden moeten geschreven worden voor de hoge energieprijzen,brandstofprijzen,wekelijks verhoogde grondstofprijzen ....enz en zo verder,en daar horen en zien we geen tegenkantingen dat dit onaanvaardbaar is en dan gaat het over veel hogere bedragen hoor.
Indien ik elektrisch wil rijden dan koop ik wel een step.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #901 Gepost op: 29 september 2021, 10:47:38 »

Maar waar blijven dan de brieven die zouden moeten geschreven worden voor de hoge energieprijzen,brandstofprijzen,wekelijks verhoogde grondstofprijzen ....enz en zo verder,en daar horen en zien we geen tegenkantingen dat dit onaanvaardbaar is en dan gaat het over veel hogere bedragen hoor.

Het is waar. Die dingen kosten ons, in absolute cijfers, veel meer geld. Dat de brieven hierover achterwege blijven komt volgens mij door 2 dingen: ze doen dit veel geniepiger, elke dag een beetje opslaan. En met het excuus van de prijzen van de energie (gas, aardolie) op internationale markten. En de bevolking slikt en betaalt.
Verkeersbelastingen x3 doen is nogal fors en zonder excuus.

Offline HeavyD

• Grand Prix Winner
« Reactie #902 Gepost op: 29 september 2021, 11:05:20 »
Het Vlaamsche N-VA beleid doet het goed qua pestgedrag en regelneverij.

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?action=post;topic=38438.900;last_msg=1903993

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #903 Gepost op: 29 september 2021, 11:15:25 »
Ik heb ook kritiek op de energie wantoestanden hoor. Vele andere mensen ook. Het is niet omdat het een kleiner of groter budget vraagt dat er geen kritiek moet gegeven worden. We moeten alles wat onze regering verziekt met argusogen bekijken en bekritiseren ;)

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #904 Gepost op: 29 september 2021, 11:26:28 »
Is toch niks nieuw dat de auto de melkkoe is ...
Een jaar of 5 terug zijn de BIV en VB berekeningen aangepast zodat dit op basis van de co≤ is, goedkoper is volgens mij geen enkele wagen daardoor geworden, en vooral de kleine/zuinige wagens waren daar de grootste dupe van, vergelijk maar eens met de taksen in het franstalig landsgedeelte, voor een 999 of 1200cc betaal je amper iets om deze op de weg te krijgen daar.
En sinds 2011 is hetzelfde spelletje al bezig met de bedrijfswagens, VAA en aftrekbaarheid op basis van co≤, hybrides die opeens fake-hybrides werden, ... de spelregels veranderen als de knappe koppen in Brussel daar zin in hebben.  Te betalen bedragen die van 1000 naar 10.000 euro gingen waren geen uitzondering.

En de enige betoging/protest waren destijds waarschijnlijk pagina's op facebook ... zeer gedurfd!   ;D

Voor de oldtimers mag dit bedrag dan wel quasi maal drie gaan, met 100 euro komen die er nog goed vanaf, het had veel erger gekund!
« Laatst bewerkt op: 29 september 2021, 11:28:08 door dadoke »

Offline Liquid Li0n

• World Champion
  • 6 of 8 cilinders FTW
« Reactie #905 Gepost op: 29 september 2021, 12:00:42 »
Een jaar of 5 terug zijn de BIV en VB berekeningen aangepast zodat dit op basis van de co≤ is, goedkoper is volgens mij geen enkele wagen daardoor geworden, en vooral de kleine/zuinige wagens waren daar de grootste dupe van, vergelijk maar eens met de taksen in het franstalig landsgedeelte, voor een 999 of 1200cc betaal je amper iets om deze op de weg te krijgen daar.
En sinds 2011 is hetzelfde spelletje al bezig met de bedrijfswagens, VAA en aftrekbaarheid op basis van co≤, hybrides die opeens fake-hybrides werden, ... de spelregels veranderen als de knappe koppen in Brussel daar zin in hebben.  Te betalen bedragen die van 1000 naar 10.000 euro gingen waren geen uitzondering.

En de enige betoging/protest waren destijds waarschijnlijk pagina's op facebook ... zeer gedurfd!   ;D

Voor de oldtimers mag dit bedrag dan wel quasi maal drie gaan, met 100 euro komen die er nog goed vanaf, het had veel erger gekund!

zal niet bij 100 euro blijven he, zal mss nu jaarlijks gestaag omhoog gaan tot de meeste deze verkopen omdat het geen zin meer heeft om een auto als hobby te bekijken.

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #906 Gepost op: 29 september 2021, 12:14:06 »

Het gaat niet over die Ä100, het gaat erover dat dit een platte belastingsverhoging is. het is bijna x3. Stel je voor dat ze dit op alle voertuigen zouden toepassen...
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

Offline Avus_3.0

• World Champion
« Reactie #907 Gepost op: 29 september 2021, 12:22:23 »
Het gaat niet over die Ä100, het gaat erover dat dit een platte belastingsverhoging is. het is bijna x3. Stel je voor dat ze dit op alle voertuigen zouden toepassen...

Idd, al betaal ik liever die Ä100 ipv de Ä1400 die ik nu moet betalen en met mijne E36 mag ik ook geen LEZ binnen...
« Laatst bewerkt op: 29 september 2021, 13:08:47 door Avus_3.0 »
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Liquid Li0n

• World Champion
  • 6 of 8 cilinders FTW
« Reactie #908 Gepost op: 29 september 2021, 13:06:39 »
ik betaal liever niets maar als het dan echt moet, het geld dat ze in andere EU landen maar moeten betalen voor zulke dikke motoren en waar er geen LEZ is...wij zijn duurste in alles hier. Maar iemand moet die El kouwekiwi natuurlijk blijven betalen om een jaar thuis plezier te maken.

Offline kietekiet

• Premium Member
  • World Champion
  • kietekiet is weltmeister bekommen!
« Reactie #909 Gepost op: 29 september 2021, 18:34:20 »
Die stinkende diesel camions en camionetten van de baan halen, dat moesten ze doen inplaats een mens met een VW kever die enkel op oldtimer meetings wat rond rijd het leven liggen zuur maken. Bij De lijnbussen rijden al veel elektronische exemplaren rond, Ze moesten dat verplichten bij al het vrachtvervoer, inclusief die koeriers camionetten die voor een klein pakketje dagelijks ons lucht vervuilen, dat ze die maar extra belastingen laten betalen als ze niet willen mee werken om de lucht kwaliteit te verbeteren. vorige week reed ik achter zo'n stinkende Daf camion van midden jaren 90..man man stinken, en zwarte doemp dat daar uit kwam  :blink:
« Laatst bewerkt op: 29 september 2021, 18:38:18 door kietekiet »
Anywone can drive straight ahead, you can only win a race by taken a turn faster than your opponent! Look at the E30 M3 that was beaten at the straight by the Ford Sierra RS Cosworth and Mercedes 190E 2.5 evo, butt the race eventually won due to his fast cornering work... that's what it's all about!

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #910 Gepost op: 29 september 2021, 21:28:38 »
vooral dit. en die bedrijfs 318d mag op elke weg in Belgie rijden, met oldtimers niet maar betaal je voor evenveel kilometers. Maar dat is met andere dingen natuurlijk ook zo. Iemand die geen auto, geen zonnepanelen, nooit naar VRT kijkt of luistert of dergelijke betaald onrechtstreeks hier ook voor via belastingen.

Maar het is idd schandalig in de zin dat ze nu naar 100 gaan, volgend jaar denken ze van...dat ging toch zo gemakkelijk, we maken er 200 euro van.
Ik denk dat ze het liefste vanal hebben dat het buiten belgie uitstoot! Want alle oldtimers in heel de EU samen stoten nog steeds veel veel minder uit dan 1 cruiseboat die naar Antwerpen of andere stad komt!

Ze hebben met gepersonaliseerde nr-platen toch ook zoiets uitgehaald : van 1000Ä plots naar 2000Ä  maar daarmee hadden ze hun hand overspeeld want daardoor werden er plots veel minder van die platen verkocht waardoor totaalbedrag dat ze per jaar opstreken veel minder was dan toen de prijs de helft minder was , dus toen zijn ze terug naar 1000 euro per gepersonaliseerde nr-plaat moeten gaan om totaalbedrag weer op peil te brengen of zelfs nog te verhogen

Offline Liquid Li0n

• World Champion
  • 6 of 8 cilinders FTW
« Reactie #911 Gepost op: 30 september 2021, 09:59:47 »

Ze hebben met gepersonaliseerde nr-platen toch ook zoiets uitgehaald : van 1000Ä plots naar 2000Ä  maar daarmee hadden ze hun hand overspeeld want daardoor werden er plots veel minder van die platen verkocht waardoor totaalbedrag dat ze per jaar opstreken veel minder was dan toen de prijs de helft minder was , dus toen zijn ze terug naar 1000 euro per gepersonaliseerde nr-plaat moeten gaan om totaalbedrag weer op peil te brengen of zelfs nog te verhogen

ja maar dat gaat hier niet zijn e. de mensen die al een oldtimer hebben houden deze en zullen dan maar 100 euro aftikken ipv 38. een nieuwe plaat aanvragen en kopie voor aan de voorkant is samen ook 50 euro.

Offline RDR

• World Champion
« Reactie #912 Gepost op: 17 november 2021, 10:52:25 »
dit juist gekregen
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316
Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #913 Gepost op: 5 juni 2022, 01:09:12 »
Ruim kwart van oldtimers te laat op de keuring

https://www.hln.be/binnenland/ruim-kwart-van-oldtimers-te-laat-op-de-keuring~ac1f8596/

Tja als eigenaars keuring met onbeperkte geldigheidsduur hebben en je verandert dat als politieker naar verplichte jaarlijkse of 2-jaarlijkse keuring dan mag je verwachten dat niet iedereen je grillen als een tam schaap zal volgen

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #914 Gepost op: 5 juni 2022, 04:59:26 »
Jah uuhm en als je soms binnen 3 weken ten vroegste een afspraak kunt maken is het eigenlijk een schande dat ze de "boete" aanrekenen.
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #915 Gepost op: 5 juni 2022, 08:41:09 »
Ze vergeten ook dat een oldtimer geen dagelijks gebruik heeft en er perioden zijn dat de eigenaar beslist om er niet mee te rijden. Zo maar of wegens enkele (restauratie) werken. En als een auto niet op de baan is moet die ook niet gekeurd worden.
De volgende keer dat die dan naar de keuring gaat is die natuurlijk 'te laat'. Er is zelfs niets illegaal aan.
Straks weer zo een dwaze maatregel om te zorgen dat ze op tijd komen.  ::)

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Oppermeester
  • undereZtimated
« Reactie #916 Gepost op: 5 juni 2022, 20:05:52 »
Ze vergeten ook dat een oldtimer geen dagelijks gebruik heeft en er perioden zijn dat de eigenaar beslist om er niet mee te rijden. Zo maar of wegens enkele (restauratie) werken. En als een auto niet op de baan is moet die ook niet gekeurd worden.
De volgende keer dat die dan naar de keuring gaat is die natuurlijk 'te laat'. Er is zelfs niets illegaal aan.
Straks weer zo een dwaze maatregel om te zorgen dat ze op tijd komen.  ::)

Voila, en op deze manier krijg je binnen ťťn minuut een realistische, glasheldere verklaring. Maar ja, dat staat niet zo mooi in de kranten, he. Een snelle blik op die Warnez zijn website geeft de sleutelwoorden "milieu, klimaat, duurzaamheid". Nuff said.
MŁnchen - 3 - Die Gefallenen
MŁnchen - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der ZŁhalter

Offline Liquid Li0n

• World Champion
  • 6 of 8 cilinders FTW
« Reactie #917 Gepost op: 10 juni 2022, 11:23:45 »
het liefst van al zouden ze willen dat niemand nog een oldtimer heeft.