Auteur Topic:  1995 - E31 - 850CSi - Groot onderhoud  (gelezen 83573 keer)

Offline beemer-468

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Re: Voorstelling revtor - BMW 850CSi
« Reactie #60 Gepost op: 5 januari 2008, 23:03:18 »
damn da noem in ne eens een bmw is echt een mooie auto en u intro is ook heel knap
BMW e36 320 touring
BMW e36 320 coupé

Offline Munich Machine

• Trade Count: (0)
  • World Champion
    • Myspace
« Reactie #61 Gepost op: 5 januari 2008, 23:28:59 »
welkom Revtor, ...that's a hell of an introduction voor een juweel van een wagen ... duidelijk een gepassioneerde liefhebber ... jij bent toch niet Mr Di Natali, Oracle ITer die in Sydney en Stuttgart heeft gewoond ... want dan hebben wij elkaar al ontmoet in Praag ??  :o
To race is like shaving, ... cutting edges, ...straight lines, and most important ... if you don't do it every day, the next thing you know ...you will look like a bum pushing a trolley !!

Offline Munich Machine

• World Champion
    • Myspace
« Reactie #62 Gepost op: 5 januari 2008, 23:39:18 »
ai ...beetje te enthousiast geweest & te rap gelezen ... jou 'naam' is Sidney ... had ik toch verkeerde voor ...trouwens die kennis van mij zijne was niemeer zo 'jong', die zat al over 50dkm en was een 850CI automaat...

Ik zou zeggen hou wagen goed in ere, maar zo te horen slaag jij daar perfect in.
To race is like shaving, ... cutting edges, ...straight lines, and most important ... if you don't do it every day, the next thing you know ...you will look like a bum pushing a trolley !!

Offline de lukke

• Qualifying
  • BBS : Bimmer Board Senior
« Reactie #63 Gepost op: 6 januari 2008, 01:47:55 »
Revtor;

....................sprakeloos :o

durf nu niets meer te posten  ;D

maar de "kleur" daar ben ik mee  ;)

grtjs de lukke

Offline M-Power

• Medewerker
  • World Champion
« Reactie #64 Gepost op: 6 januari 2008, 01:50:51 »
Hehe, indertijd toen de Opel Calibra en Vectra 4x4's populair waren en wanneer die 4x4 aandrijving kapot ging, repareerden ze die aandrijving niet maar trokken ze ook die zekering eruit.  Werd dat gewoon FWD dus.

Is hier niet een beetje verwarring tussen 4-wiel aandrijving en 4-wiel sturing ?
Het lijkt me nogal straf dat ge van een AWD naar een FWD kunt stappen door ee, zekering uit te trekken.

@revtor: waarom was het polarisatiefilter wisselen maar een matig succes ? Was de LCD uit de andere unit dan elektronisch identiek ?
En afgaande op uw complete antwoorden gok ik dat je autojournalist bent, zoniet dringend moet gaan solliciteren in die richting.  :)

Bij die 4WD Opels kon de achterwielaandrijving idd uitgeschakeld worden dmv het uittrekkken ve zekering , denk dat het middendiff een elektische of elektisch gestuurde koppeling bevatte om de torque-split te regelen tussen V en A .

Ook op Nissan Skyline R32 GT-R deden ze dat maar daar ging dan alle aandrijfkracht naar achter , dat deden ze daar om burn-outs te kunnen doen voor sprints op dragraces  of net als bij de Opel om ergens op testbank te gaan die slechts 4X2 was .

Die Nissan's Skyline R32 , R33 en R34 GT-R  en bepaalde 300ZX hebben ook actieve 4-wielaandrijving en actieve 4-wielsturing  ( het ATTESSA en HICAS genaamd ) , maar die 4-wielsturing werd door drifters vaak verwijderd om gewicht te besparen en ook omdat sommigen liever zelf de wagen "zetten " .

En vorig model Honda Prelude Coupé had in de versie met krachtigste V-Tec-motor ook actieve 4-wielsturing en 4-wielaandrijving .

(onder bepaalde omstandigheden draaiden de achterwielen omgekeerd tov de voorwielen  , om draaicirkel te verkleinen bvb naar links sturen : achterwielen stuurden naar rechts )

http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=381

Ik weet niet of een 850CSI onderstaand kunstje ook kan demonstreren , of is het bij BMW alleen actief bij bepaalde snelheid  ?

Ik heb vele jaren terug eens in een 850CI gezeten , was idd prachtig staaltje techniek met oa per cilinderbank apparte Motronnic ECU .

Helaas is die wagen door z'n eigenaar tijdens een reis door het voormalige oostblok finaal naar de verdoemenis gereden op een donkere weg tegen erg hoge snelheid op  zo'n oude Skoda (met de motor nog achterin , dn een 130 ofzo ) gevlamd : inzittenden waren erg zwaar gekwetst , BMW eigenaar slechts lichtgekwetst maar heeft wel ginder een tijd gevangeniskost kunnen eten (tot tegenpartij voldoende hersteld was om verklaring te geven , bleek dat Skoda elektrische problemen had en  achterlichten niet werkten ).

« Laatst bewerkt op: 7 januari 2008, 01:28:23 door M-Power »

Vazily

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 6 januari 2008, 03:29:49 »
Welkom Sidney,

Mooie voorstelling, deftig uitgelegd, geen janttentaal (lees afgebeten woorden of sms)

Gewoon nog een oerdegelijke voorstelling. Genot om de bijgeleverde info ook te lezen.

Mooie aanwinst voor BB.

Succes nog met de mooie 8.

Offline Nobledriver

• Pole Position
« Reactie #66 Gepost op: 7 januari 2008, 01:06:12 »
Zeer verzorgde en leerrijke beschrijving, werkelijk een plezier om te lezen.
Ook de wagen zelf geeft blijk van een eigenaar die zijn parel koestert.
Mijn complimenten.

Offline jdb

• World Champion
« Reactie #67 Gepost op: 7 januari 2008, 01:13:22 »
Welkom, en wat een introductie voor een 'stil lid'  8)

Hoop nog veel van je te mogen lezen!!

Prachtige wagen ook :)

Offline Allan

• Grand Prix Winner
« Reactie #68 Gepost op: 7 januari 2008, 11:24:41 »
Ferme introductie en een nog fermere wagen!

In de handen van een echte liefhebber gekomen, zo moet het zijn! Veel plezier ermee ;)
Je wagen heeft amper 50000 km in 12 jaar, dus veronderstel ik dat je nog een daily hebt? Ook BMW?

By the way, welkom!

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #69 Gepost op: 7 januari 2008, 11:33:01 »
En vorig model Honda Prelude Coupé had in de versie met krachtigste V-Tec-motor ook actieve 4-wielsturing en 4-wielaandrijving .
(onder bepaalde omstandigheden draaiden de achterwielen omgekeerd tov de voorwielen  , om draaicirkel te verkleinen bvb naar links sturen : achterwielen stuurden naar rechts )
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=381
Ik weet niet of een 850CSI onderstaand kunstje ook kan demonstreren , of is het bij BMW alleen actief bij bepaalde snelheid  ?

In theorie zou AHK dat kunnen en ik heb gelezen dat er ooit plannen waren om draaicirkel-verkleinende vierwielsturing te implementeren, maar dat men het te gevaarlijk achtte. Of dat de ware toedracht is weet ik niet. Feit is dat het bij Honda wel mogelijk was (zowel stuurhulp bij lage snelheden als stabilteitshulp bij hoge snelheden). Alle hardware om het te doen is aanwezig. Nu is de 8-serie natuurlijk nooit als stadswagentje bedoeld en al zou daardoor de draaicirkel kunnen verkleinen, je zou de wagen toch nooit kwijt kunnen in dat kleine parkeergaatje ;D
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 12:43:45 door revtor »

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #70 Gepost op: 7 januari 2008, 12:03:22 »
dus veronderstel ik dat je nog een daily hebt? Ook BMW?

Mijn dagelijks vervoer bestaat uit een firmawagen. Momenteel is dat een Audi omdat ik de recente BMW-modellen maar lelijke eendjes vind (mijn persoonlijke visie) en de basisprijzen van Audi's lager liggen dan die van BMW zodat ik meer comfortopties kan nemen van mijn leasemaatschappij. Voor mijn redelijk uitgeruste Audi zou ik slechts een relatief kale BMW hebben. Maar ik mis het rijplezier wel. Die voorwielaandrijving is maar iets vies. Audi heeft duidelijk een compleet andere filosofie over wagens dan BMW. Dus misschien dat de volgende wel weer een BMW wordt ;D.

Offline Sonny

• World Champion
« Reactie #71 Gepost op: 7 januari 2008, 12:03:47 »
Heel knappe 8! Ik denk wel dat het een heel zoektocht is geweest om zo-eentje te vinden want er rijden veel afgerakkerder 8 reeksen rond hoor...
Heb je meer info over de geschiedenis van uw auto zelf? Hoe komt het dat hij zó weinig km's heeft?
En waar juist van de kempen ben je?
En wat verbruikt ie? (sorry ik kon het niet laten  :D)

Welkom trouwens
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2008, 12:05:30 door Sonny »

devildriver

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 7 januari 2008, 12:17:54 »
welkom hier,prachtwagen die je hebt,proficiat :o :o

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #73 Gepost op: 7 januari 2008, 12:23:24 »
welkom hier,prachtwagen die je hebt,proficiat :o :o

das wa anders dan nen M6 he devil

;)

Offline Allan

• Grand Prix Winner
« Reactie #74 Gepost op: 7 januari 2008, 13:55:47 »
dus veronderstel ik dat je nog een daily hebt? Ook BMW?

Mijn dagelijks vervoer bestaat uit een firmawagen. Momenteel is dat een Audi omdat ik de recente BMW-modellen maar lelijke eendjes vind (mijn persoonlijke visie) en de basisprijzen van Audi's lager liggen dan die van BMW zodat ik meer comfortopties kan nemen van mijn leasemaatschappij. Voor mijn redelijk uitgeruste Audi zou ik slechts een relatief kale BMW hebben. Maar ik mis het rijplezier wel. Die voorwielaandrijving is maar iets vies. Audi heeft duidelijk een compleet andere filosofie over wagens dan BMW. Dus misschien dat de volgende wel weer een BMW wordt ;D.

Ah voila, wij zitten op dezelfde lijn over het rijgedrag van Audi. Heb zelf ook een Audi firmawagen. Indien het aan mij lag was het sowieso een BMW, maar die Audi was nog in lopend leasecontract en de leaser was net buitengesmeten bij de firma toen ik daar begon te werken, vandaar..

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #75 Gepost op: 7 januari 2008, 23:55:41 »
wat verbruikt ie? (sorry ik kon het niet laten  :D)

Continu 90km/h: 10-11 l/100km
Continu 120km/h: 11-12 l/100km
Continu 160km/h: 13-14 l/100km
Continu 250km/h: 25-26 l/100km
Continu 290-300km/h: 41 l/100km (*)
Stadsverbruik: 15-25 l/100km

Als je een bepaalde snelheid kunt vasthouden valt het verbruik best wel mee voor zo'n wagen. Ik heb erger gezien. Het probleem is dat je meestal heel wat moet optrekken en afremmen wat het verbruik natuurlijk iets doet stijgen. Stadsverbruik daarentegen is rampzalig. Continu die twee ton van stilstand of bijna stilstand weer op gang brengen merk je wel in het verbruik. Het verbruik is dan zeer wispelturig naar gelang de vlotheid van het verkeer en hoe nerveus je rijdt.

*: Het verbruik bij de onbegrensde topsnelheid heb ik niet zelf gemeten. Dat getal is afkomstig van Mike Coenen, een Duitse 850CSi-eigenaar en tevens beheerder van e31.net. De tegenwerkende kracht van de luchtweerstand neemt fors toe naarmate de snelheid stijgt (de snelheid staat in het kwadraat) wat de spectaculaire verbruikstoename verklaart. Je wil niet weten wat een Bugatti Veyron verbruikt bij zijn topsnelheid ;D.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2013, 13:09:10 door revtor »

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #76 Gepost op: 8 januari 2008, 00:02:58 »
klopt het trouwens dat 8-serie getekend is door ferrari, maar dat ferrari dit ontwerp nooit heeft willen produceren wegens té ordinair? En de ontwerpen dan verkocht hebben aan bmw.

Over de E31 doen veel verhalen de ronde en zoals bij de meeste moet ook dit naar het rijk der fabeltjes verwezen worden. Wel is het zo dat er een Italiaanse hand in het ontwerp zit.

De 8-serie werd getekend door Klaus Kapitza onder leiding van Claus Luthe. Luthe had eind jaren 70 de positie van Paul Bracq overgenomen als hoofdontwerper bij BMW. Hij bepaalde in de jaren 80 en begin 90 de stijl van BMW en is verantwoordelijk voor het design van een groot deel van de modellen uit die tijd. Maar natuurlijk was niet het volledige ontwerp van één persoon afkomstig. De Italiaan Ercole Spada maakte deel uit van het team en mogelijk is het zijn invloed die de E31 zijn Italiaanse lijnen geeft. Later zou Spada ook nog voor Ferrari tekenen, dus misschien dat een deel van het verhaal daarop gebaseerd is.

Die ontwerpers veranderen trouwens van werkgever met de wind. Spada werkte voor Aston Martin, Alfa Romeo, Lancia en tal van andere fabrikanten. Luthe werkte voor Fiat, NSU en Audi alvorens bij BMW terecht te komen. Kapitza was afkomstig van Ford en vertrok na z'n BMW-jaren naar Porsche. Het is in de autowereld helemaal niet zo gek dat de ontwerper van een exclusieve Italiaanse sportwagen ook een saaie gezinswagen van een andere fabrikant heeft getekend...
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 12:50:57 door revtor »

Offline kevs328coupe

• Grand Prix Winner
« Reactie #77 Gepost op: 8 januari 2008, 01:23:15 »
Trouwens bij dat filmpje waar de top van 850 getest wordt. Moet je eens opletten hoe lang het duurt voordat ie een auto inhaalt. heeft zeker een kilometer of 12 / 13 geen auto's ingehaald.

Waarschijnlijk een zondag ochtend ofzo

mzzl kevin
Bmw 530Da Touring 2002 Toledoblauw.

Offline kev1n

• Grand Prix Winner
« Reactie #78 Gepost op: 8 januari 2008, 13:32:45 »
Revtor,

van mij ook van harte welkom op bimmerboard!
echt een mooie voorstelling van een zeer mooie wagen.

ik heb ook, zoals de meesten hier waarschijnlijk, met veel aandacht alles gelezen.
das echt tof, alles met veel kleur uitgelegd  :)
dat helpt de soms saaie werkmomenten tóch goed te maken! thanks!

grts

Offline Lowe

• Grand Prix Winner
  • 997 Targa 4S
« Reactie #79 Gepost op: 8 januari 2008, 16:49:42 »
Fantastische wagen en uw kennis erover en de manier waarop je die weergeeft is werkelijk impressionant
welkom!
997 Targa 4S

Offline GZM - Texaco

• World Champion
  • My love
« Reactie #80 Gepost op: 8 januari 2008, 17:07:08 »
join the club

welcome ;D

Flandria  //  DRINGENDE GENEESMIDDELEN

Offline beamerke325

• World Champion
« Reactie #81 Gepost op: 8 januari 2008, 18:05:08 »
welkom op bimmerboard met je prachtige 8 serie ziet er echt super uit  :D ;)
mijn vader heeft er zelf ook ene in zen garage staan is wel geen csi maar wel met de volledige kit van de csi en 18" rh eronder die van hem komt ook ni buiten als het regent heeft er 125000 op de teller staan en is ook showroom staat want bij mijn vader moet het ook tot in de puntjes in orde zijn zenne  ;D ;)
hier een foto van de zijne foto was nog zonder digi getrokken
#bmwE64630icabrio

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #82 Gepost op: 8 januari 2008, 18:07:06 »
ook knap die gijze! hi-res pics asap !! :)

Offline beamerke325

• World Champion
« Reactie #83 Gepost op: 8 januari 2008, 19:13:17 »
ook knap die gijze! hi-res pics asap !! :)
thanks als hem nog eens buiten staat zal ik er eens betere foto's van nemen hé ;)
#bmwE64630icabrio

Offline Lowe

• Grand Prix Winner
  • 997 Targa 4S
« Reactie #84 Gepost op: 8 januari 2008, 19:14:05 »
mijn vader heeft er zelf ook ene in zen garage staan is wel geen csi maar wel met de volledige kit van de csi en 18" rh eronder die van hem komt ook ni buiten als het regent heeft er 125000 op de teller staan en is ook showroom staat want bij mijn vader moet het ook tot in de puntjes in orde zijn zenne  ;D ;)
hier een foto van de zijne foto was nog zonder digi getrokken

blijkbaar zitten hier bij de familie soms nog parelkes tussen

voorstellen he mannen als er ergens een bb-credible wagen tussen zit ;)
997 Targa 4S

Offline Sonny

• World Champion
« Reactie #85 Gepost op: 8 januari 2008, 19:16:42 »
was is nu eigenlijk het verschil tussen een 850i en een 850csi?

Offline Frits

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+10)
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #86 Gepost op: 8 januari 2008, 19:32:24 »
Lees de eerste pagina eens opnieuw Sonny, daar wordt dat uitgelegd...
Too much horsepower is never enough.
Aerodynamics is invented by people that can't build decent engines.
Remember you can't race your house, but you can sleep in your car!
If everything is under control, you are not going fast enough.
Winning isn't everything, but losing sucks!

Offline oveRRide

• Nieuw
  • *
    • http://www.rideindustries.be
« Reactie #87 Gepost op: 8 januari 2008, 20:27:33 »
Fantastische wagen ... en introductie!  :)
---
www.rideindustries.be | Automotive Photography

Offline Bjorno

• Grand Prix Winner
« Reactie #88 Gepost op: 8 januari 2008, 21:32:57 »
Jaja hier kan ik van genieten.

Zalige introductie, ik heb er dan van genoten alles te lezen.
En zo weet ik ook meer van de 8 serie en zijn geschiedenis, lijkt me dat je al veel opzoekwerk hebt gedaan.

Ik weet dat er 2 bij ons binnen komen/kwamen, ik denk beide 840'ers.
1 grijze maar de eigenaar heeft nu een 6 serie gekocht  :(
1 zwarte maar heeft al over de 200.000km's dacht'k en wordt niet echt goed onderhouden.

Nu van al de 8 serie's dat ik al heb gezien is dit echt wel een pareltje, lijkt me ook wel de mooiste kleur waar de 8serie is in uitgebracht. Ik ben dan ook blij dat je zo veel mogenlijk het originele wilt houden in de 850csi, zo blijft het een prachtwagen!
BMW E30 325i Cabrio Last Edition
BMW E30 320is (The Italian M3)

Offline BBB

• World Champion
« Reactie #89 Gepost op: 8 januari 2008, 22:10:24 »
Van helemaal niets posten (en enkel meekijken) naar zo'n topic met uitgebreide uitleg...
Van een ommezwaai gesproken...

Niettemin welkom kerel!
Machtig mooie M8... 

...alhoewel ik meer foto's wil zien  ;)

Grtz

Triple B

Citaat
"Dude I swear. Your cars are only good for 2 things.. Tickets, and bitches!"