Auteur Topic:  1995 - E31 - 850CSi - Groot onderhoud  (gelezen 83023 keer)

Offline Datake

• Trade Count: (+1)
  • Race Legend
Re: Voorstelling revtor - BMW 850CSi
« Reactie #30 Gepost op: 4 januari 2008, 23:39:27 »
schitterende wagen man, die M badge is 100% terecht allezins, hing die er standaard al op?

Bedankt voor de voorstelling trouwens, als gij eens in uw pen kruipt is het er ook niet naast precies ;)

Offline Lectra

• Premium Member
  • Trade Count: (+19)
  • Crashed!
« Reactie #31 Gepost op: 4 januari 2008, 23:43:19 »
Nogmaals welkom op Bimmerboard !

Bedankt voor de prachtige foto's, de leuke voorstelling & de leerrijke introductie in de geschiedenis van de E31 Sidney...
Ik vind je 850csi een echt prachtexemplaar.
Dare i say de mooiste die ik op foto al gezien heb ?
Koop een 2de setje velgen extra dan kan je af & toe eens wisselen.
Qua maat vind ik een 17'er thans perfect op de E31,
De Style 5's staan er prachtig op.

Hopelijk post je vanaf nu wat meer.
Het zou ongetwijfeld een aanwinst voor het forum zijn.

Offline Yves

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #32 Gepost op: 5 januari 2008, 00:17:03 »
Hey Revtor,

bedankt om je voor te stellen, maar nog meer bedankt voor de manier waarop en de geschiedenis bijdrage.

Unieke wagen die je hebt!

Offline bigdave

• Grand Prix Winner
« Reactie #33 Gepost op: 5 januari 2008, 00:42:57 »
welkom op bb
eneuh ubergeile wagen  :o
bimmer till death

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #34 Gepost op: 5 januari 2008, 02:16:38 »
Alvast iedereen bedankt voor de lovende woorden!

Ik ga proberen een paar vragen en opmerkingen te beantwoorden.

Kan je die trouwens unlocken tot 1000pk? :D ;D :D

Wellicht bedoel je het als grap, maar ik ga het vermogen toch even toelichten. Het gerucht gaat dat de S70-motor uit de 850CSi de basis is geweest van de S70/2 en S70/3 uit de legendarische McLaren F1. Waartoe die wagen in staat was hoef ik vast niet te vertellen... Toch moet dit flink genuanceerd worden. Sommigen (ik bedoel dat niet naar u gericht, maar meer algemeen) schijnen de indruk te hebben dat de McLaren een nagenoeg identiek blok gebruikt op de cilinderkoppen na. Dat klopt echter totaal niet! Beide blokken delen welliswaar enkele ontwerpprincipes, maar de S70/2 en S70/3 hebben nog maar weinig gemeen met de S70 en M70 uit de 8-serie. De originele BMW-motoren waren veel te zwaar voor McLaren.

Dat wil niet zeggen dat er geen potentieel in de M70/S70 zit. Tenslotte, 380pk uit 5.6 liter zouden zelfs de Amerikanen kunnen. Maar er zijn een aantal beperkingen waar je omheen moet. Je moet weten dat de M70/S70 nog tweekleppers zijn. Ze kunnen ongeblazen dus nooit zoveel zuurstof aanzuigen als moderne multikleppers. Daarnaast is het uitlaatspruitstuk zowat het slechtste ontwerp dat ik op een motor heb gezien. Chiptuning geeft verrassend weinig extra vermogen. Sommige chips beweren wel een 100pk boost, maar de werkelijkheid is dat er met puur chiptuning hoogstens enkele tientallen paardjes te winnen zijn. De versnellingsbak en vooral de koppeling zijn eigenlijk ook niet berekend op extreme vermogens. Meer dan 450pk wordt tenstelligste afgeraden met de originele koppeling. Het relatief lage vermogen per liter is waarschijnlijk ook wel een van de redenen waarom de motor als haast onverwoestbaar bekend staat.

Dat heeft bepaalde mensen er niet van weerhouden om de vermogens naar het niveau van hedendaagse supersportwagens op te trekken. Het zou ons te ver brengen om alle mogelijke aanpassingen te bespreken maar met uitboren, twin turbos, dual blowers en misschien binnenkort een moderne cilinderkop met vier kleppen per cilinder, kun je aanzienlijk wat vermogen uit het M70-blok halen (het zou eerlijk gezegd jammer zijn om daar een zeldzame S70 voor op te offeren). De Dinan Stage III 850TT bijvoorbeeld is met zijn 625pk en 4.7s 0..100km/h al in staat om heel wat moderne sportwagens het leven zuur te maken. En daar stopt het niet...

Aanzienlijke vermogens uit dat blok trekken is mogelijk, maar de kosten die ermee gepaard gaan zijn enorm. De mensen die met zulke wagens rondrijden zijn dus vrij dungezaaid.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 12:06:36 door revtor »

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #35 Gepost op: 5 januari 2008, 02:17:24 »
Hier in Sint-Niklaas rijd er ergens een groene rond... Misschien ken je die persoon...

Eerlijk gezegd ken ik niet zoveel E31-eigenaars. In België is er bij mijn weten ook niet echt een club voor. In mijn buurt rijdt een dame met een zwarte 840Ci - die kom ik af en toe tegen - maar die wagen ziet er maar pover onderhouden uit. Voor de rest zie ik soms wel een 8 op de weg, maar ik zou echt niet weten wie dat zijn. Ik ben ook niet zo het sociale type dat die mensen meteen klemrijdt of achtervolgt om een clubkaartje af te geven ;D
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 12:08:30 door revtor »

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #36 Gepost op: 5 januari 2008, 02:37:38 »
om eerlijk te zijn ben er ook eentje aant zoeken ,al een paar jaar eigenlijk ::) , het probleem is dat er nie veel csi te vinden zijn, en zeker nie met de kilometers die gij hebt.staan er maar 3 te koop in duitsland voor de moment die dan nog eens heftig geprijst staan , en ik wil (moet)ne diamant zwarte hebben in perfecte staat, maar kheb tijd

Blijven zoeken! Maar de prijzen voor wagens met weinig kilometers liggen vrij hoog. De CSi zit in een compleet ander prijssegment dan de rest van de 8-serie... Misschien dat de stijgende brandstofprijzen de verkoopsprijzen wat kunnen drukken (een 5.6 liter V12 is nu niet meteen heel gewild op de hedendaagse tweedehandsmarkt), maar op langere termijn lijkt het er toch op dat de CSi's hun laagste prijspeil bereikt hebben en dat de prijzen terug gaan stijgen. Ik zou alleszins goed oppassen met exemplaren die opmerkelijk goedkoper dan andere worden aangeboden. Ik heb het al eens gezegd; als de E31 goed onderhouden is ga je er relatief weinig kosten aan hebben en vooral veel plezier mee beleven. De 8-serie is een complexe machine die goed en regelmatig onderhoud nodig heeft. Een slecht onderhouden E31 daarentegen is je nek in een strop steken.

Je ziet 840's en 850's aangeboden voor slechts enkele duizenden euro's. Reken bij die wagens maar minstens vijf- tot tienduizend euro aan bijkomende kosten om het ding terug ietwat deftig te krijgen. En als de kosten daar niet eindigen, dan resulteert dat vaak in een zwaar ontgoochelde koper en het zoveelste verhaal over de onbetrouwbaarheid van de E31 - terwijl het probleem in de eerste plaats helemaal niet bij de wagen ligt. Een nadeel van de 8-serie is dat het een vrij exclusieve wagen was. Dat betekent dat de wagen - nieuw - vaak door complete auto-idioten werd gekocht, gewoon om te kunnen opscheppen tegen de Jaguar van de buren. Die wagens zijn misbruikt en totaal verkeerd onderhouden. Voor zo'n mensen heeft een wagen geen waarde - enkel een opschepfactor. Een paar jaar later hebben ze toch weer een andere. Zo'n wagen wil je zelf dus zeker ook niet hebben.

Zorg er alleszins voor dat je de 8-serie goed kent alvorens er een te kopen.

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #37 Gepost op: 5 januari 2008, 02:42:10 »
Inderdaad dit vind ik dus ook, ik vind geen enkele hedendaagse radio die ietwat past bij "oudere" wagens. Allemaal die klote blauwe leds ipv dat geel/bruin achtig licht  ;D

Ik ben dezelfde mening toegedaan. Ik heb nu een radio gebaseerd op een Becker Indianapolis. Becker is de huisleverancier van BMW's topmodellen en staat garant voor kwaliteit en een OEM-uiterlijk. Een aantal modellen zijn dus verkrijgbaar met BMW-oranje verlichting. Helaas heeft de meest recente BMW/Becker unit - de Indianapolis 7969 [# 65 90 0 393 718] - een positief display (zwarte letters op oranje verlichte achtergrond) waar vrijwel alle BMW's uitgerust zijn met negatieve displays (oranje verlichte letters op zwarte achtergrond). Onbegrijpbare keuze, maar voor de rest is die unit wel heel erg interessant. De traditionele Becker dubbele RDS-tuner die tot de besten op de markt behoort, GPS-navigatie met TMC (niet met grafische kaartweergave natuurlijk), cd- en mp3-cd-afspeelfunctionaliteit, 4 lijnuitgangen, oerdegelijke bouwkwaliteit,... En dat alles in een OEM-uiterlijk.

Ik ben iemand die van perfectie houdt, dus die positieve display stoorde me mateloos. Na een matig-succesvolle poging om het polarisatiefilter op de display te vervangen besloot ik de display unit van een oudere Becker unit (die wel negatief is) te gebruiken en deze in te bouwen in de Indianapolis. Dat is een klusje dat niet aan iedereen besteed is (sommige SMD componenten zijn zo klein dat je de opdruk nauwelijks met het blote oog kunt lezen - en dat moet je solderen), maar na heel wat avonden knoeien kreeg ik toch een goed resultaat:

Boven: de originele Becker/BMW Radio Navigation Indianapolis 7969 met positief display
Onder: mijn modificatie van de unit - zo is er voorlopig maar eentje wereldwijd!

Op onderstaande afbeelding kun je zien hoe het geheel er uit ziet wanneer ingebouwd in de wagen. Merk op hoe dicht de kleur en de helderheid van de radio bij die van de OBC/MID aansluiten. Je moet de 8-serie al goed kennen om te weten dat dit niet de originele unit is.

De OBC/MID is op bovenstaande afbeelding slechts losjes in zijn slot gestoken opdat ik nog makkelijk aan de bekabeling erachter zou kunnen. Daarom steekt die er wat uit.

Ik zal mettertijd wel eens een fotoverslag posten van hoe ik de Indianapolis heb omgebouwd - alhoewel ik betwijfel of die mod veel navolging gaat krijgen ;D
« Laatst bewerkt op: 24 november 2010, 11:45:12 door revtor »

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #38 Gepost op: 5 januari 2008, 02:44:22 »
Een vriend van me die heeft zelf een 850. Ik weet ff niet of het een csi is of een ander model. Maar de kleur lijkt er wel heel veel op en het interieur is ook dezelfde kleur.
Ga je welleens naar 850 meetings toe. Die jongen heeft er afgelopen jaar namelijk 1 of 2 georganiseerd. (1 meeting was in Stein - Limburg)

Mark is lid van BMW Club E31 Nederland. Zelf heb ik nog niet deelgenomen aan clubactiviteiten en ik ken de clubleden eigenlijk enkel bij naam van op het clubforum. Mark heeft overigens een 850i met automaat.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 12:35:57 door revtor »

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #39 Gepost op: 5 januari 2008, 02:46:21 »
die M badge is 100% terecht allezins, hing die er standaard al op?

Moeilijk te zeggen bij een tweedehandse wagen. Op RealOEM.com [part #2] kun je zien dat het embleem deel uit maakt van de 850CSi's onderdelencollectie, maar toch heeft lang niet elke 850CSi het. Ook de versnellingspook heeft subtiel de M-kleuren in het inlegplaatje waar dat ook weer niet bij elke 850CSi zo is (RealOEM.com [part #23]). Misschien heeft het iets met het jaar van productie te maken?
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2013, 07:33:00 door revtor »

Offline walz

• Race Legend
  • ???
« Reactie #40 Gepost op: 5 januari 2008, 02:47:34 »
Inderdaad dit vind ik dus ook, ik vind geen enkele hedendaagse radio die ietwat past bij "oudere" wagens. Allemaal die klote blauwe leds ipv dat geel/bruin achtig licht  ;D

Ik ben dezelfde mening toegedaan. Ik heb nu een radio gebaseerd op een Becker Indianapolis. Becker is de huisleverancier van BMW's topmodellen en staat garant voor kwaliteit en een OEM-uiterlijk. Een aantal modellen zijn dus verkrijgbaar met BMW-oranje verlichting. Helaas heeft de meest recente BMW/Becker unit - de Indianapolis 7969 [# 65 90 0 393 718] - een positief display (zwarte letters op oranje verlichte achtergrond) waar vrijwel alle BMW's uitgerust zijn met negatieve displays (oranje verlichte letters op zwarte achtergrond). Onbegrijpbare keuze, maar voor de rest is die unit wel heel erg interessant. De traditionele Becker dubbele RDS-tuner die tot de besten op de markt behoort, GPS-navigatie met TMC (niet met grafische kaartweergave natuurlijk), cd- en mp3-cd-afspeelfunctionaliteit, optionele iPod-adapter, 4.1 lijnuitgangen, oerdegelijke bouwkwaliteit,... En dat alles in een OEM-uiterlijk.

Ik ben iemand die van perfectie houdt, dus die positieve display stoorde me mateloos. Na een matig-succesvolle poging om het polarisatiefilter op de display te vervangen besloot ik de display unit van een oudere Becker unit (die wel negatief is) te gebruiken en deze in te bouwen in de Indianapolis. Dat is een klusje dat niet aan iedereen besteed is (sommige SMD componenten zijn zo klein dat je de opdruk nauwelijks met het blote oog kunt lezen - en dat moet je solderen), maar na heel wat avonden knoeien kreeg ik toch een goed resultaat:

Boven: de originele Becker/BMW Radio Navigation Indianapolis 7969 met positief display
Onder: mijn modificatie van de unit - zo is er voorlopig maar eentje wereldwijd!

Op onderstaande afbeelding kun je zien hoe het geheel er uit ziet wanneer ingebouwd in de wagen. Merk op hoe dicht de kleur en de helderheid van de radio bij die van de OBC/MID aansluiten. Je moet de 8-serie al goed kennen om te weten dat dit niet de originele unit is.

De OBC/MID is op bovenstaande afbeelding slechts losjes in zijn slot gestoken opdat ik nog makkelijk aan de bekabeling erachter zou kunnen. Daarom steekt die er wat uit.

Ik zal mettertijd wel eens een fotoverslag posten van hoe ik de Indianapolis heb omgebouwd - alhoewel ik betwijfel of die mod veel navolging gaat krijgen ;D

Dit is inderdaad de perfectie nastreven. Fantastische mod! Lijkt alsof de radio er al altijd in was gebouwd.

Offline Guido

• Race Legend
« Reactie #41 Gepost op: 5 januari 2008, 04:23:31 »
 :o :o
Eindelijk de introductie.. maar wat voor 1 zeg  :o

Kwayto RIP  '93 320i Sedan

Offline s2000jan

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #42 Gepost op: 5 januari 2008, 08:13:41 »
Een introductie waarvoor maar 1 woord kan gelden: AF !

Welkom en proficiat met de zeer knappe 8 !
Brownie [2016 BMW F36 - 440i Gran Coupé - Jatoba] -- Te Koop
S2000 - 2006 - Moonrock

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #43 Gepost op: 5 januari 2008, 10:25:52 »
ferm ze die radio man! Lijkt 100% OEM zeker met dat BMW erop enzo, ik denk niet dat iemand ooit kan zeggen dat deze afbreuk doet aan de wagen. Dus het GPS gedeelte werkt ook er van? Ik wist trouwens niet dat ze dit type verkocht hebben in europa?

Offline Bort

• World Champion
  • Bart de Nooraap.
« Reactie #44 Gepost op: 5 januari 2008, 10:35:12 »
Becker is echt goed zenne.
De Woeki heeft er ene, wel zonder GPS.
Bart de Nooraap.

The life of the wife is ended by the knife.

Offline Tmass

• World Champion
« Reactie #45 Gepost op: 5 januari 2008, 11:25:21 »
Ik ben gewoon Sprakeloos. Prachtige wagen en introductie gewoonweg, hier bestaan geen woorden voor.

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #46 Gepost op: 5 januari 2008, 15:04:56 »
ferm ze die radio man! Lijkt 100% OEM zeker met dat BMW erop enzo, ik denk niet dat iemand ooit kan zeggen dat deze afbreuk doet aan de wagen. Dus het GPS gedeelte werkt ook er van? Ik wist trouwens niet dat ze dit type verkocht hebben in europa?

Het is een unit voor de Europese markt. De GPS-navigatie werkt dus probleemloos. Ik heb geen weet van een Amerikaanse versie. De Amerikaanse markt werd bediend door de Becker Traffic Pro - een van de voorlopers van de Indianapolis. Die Traffic Pro is trouwens ook de unit waaruit ik hardware heb "geleend" voor mijn Indianapolis-modificatie. Ik had natuurlijk gewoon de Traffic Pro in mijn wagen kunnen steken, maar die unit heeft nog geen mp3-ondersteuning en is in mijn opinie lelijk.

Een overzicht van de Becker Indianapolis familie:

- Becker Indianapolis 7920 (gele toets- en displayverlichting)
- Becker Indianapolis 7921 (gele toets- en displayverlichting - 30-60° montage)
- Becker Indianapolis 7922 (rode toets- en displayverlichting)
- Becker Indianapolis 7923 (groene toets- en displayverlichting)
- Becker Indianapolis 7925 (rode toetsverlichting en blauwe displayverlichting)
- Becker Indianapolis 7969 (BMW-orangje toets- en displayverlichting)

- Becker Indianapolis Pro 7950 (gele toets- en displayverlichting)
- Becker Indianapolis Pro 7951 (gele toets- en displayverlichting - 30-60° montage)
- Becker Indianapolis Pro 7952 (rode toets- en displayverlichting)
- Becker Indianapolis Pro 7953 (groene toets- en displayverlichting)
- Becker Indianapolis Pro 7955 (rode toetsverlichting en blauwe displayverlichting)

Het verschil tussen de Indianapolis en de Indianapolis Pro is enkel de aanwezigheid van bluetooth in dat laatste model.

Het geel van de 7920/7950 is veel te licht in vergelijking met het BMW-oranje. Het rood van de 7922/7952 is dan weer veel te donker en eerder te vergelijken met de rode displays die Audi gebruikt. De 7969 is de BMW-uitvoering van de Indianapolis. De tekst "Becker Indianapolis" boven het display is bij deze unit vervangen door "BMW". Het model is onder de naam "BMW Radio Navigation Indianapolis" (# 65 90 0 393 718) verkrijgbaar bij BMW. De prijs ligt dan wel meteen een pak hoger dan die van Becker en de navigatiesoftware moet je dan nog apart aanschaffen! Kaartmateriaal wordt door Navteq verzorgd en wordt nog elk jaar geactualiseerd. BMW had ook een eigen aangepaste versie van de Navteq-software, maar de ontwikkeling daarvan is bij de 2006-versie gestopt. Dat is echter nauwelijks een verlies te noemen. De enige meerwaarde die de BMW-versie bood was de extra disc met restaurant- en hotelgids. De laatste versie (voorlopig Navteq 2007) spreekt tegen je in vrijwel alle Europese talen, inclusief Vlaams. Je mist natuurlijk wel de kaart- en 3D-weergave die moderne units met kleurenscherm bieden, maar je krijgt een OEM-uiterlijk dat naadloos integreert in oudere wagens.

Alleen die positieve display is jammer. Dat doet enorm afbreuk. Maar aan alles valt een mouw te passen zoals je kunt zien aan mijn modificatie :).

Als navigatie van geen belang is dan is er ook nog de Becker Grand Prix serie. Dezelfde functie-omvang minus GPS en qua uiterlijk eveneens vrijwel identiek. Maar helaas is er geen BMW-oranje uitvoering van... Dus dat wordt modden als je een perfectionist bent :).

Offline BlackE32

• Pole Position
« Reactie #47 Gepost op: 5 januari 2008, 15:11:49 »
dat is voor mij de mooiste wagen van heel het forum, echt niet normaaal
 :o :o :o
stoffel

Offline walz

• Race Legend
  • ???
« Reactie #48 Gepost op: 5 januari 2008, 15:18:07 »
Ik vraag me af hoe dat AHK systeem in combinatie met het LSD werkt. Ik kan me voorstellen dat de handling van de 850CSi in de bochten volledig anders is met het AHK systeem. Is het bv. mogelijk om occasioneel een driftje te plaatsen? Kan AHK elektronisch afgezet worden?

Offline Sam325

• Grand Prix Winner
« Reactie #49 Gepost op: 5 januari 2008, 15:19:51 »
 :o :o :o houden zo! Ziet er perfect uit  ;D Zou wel nie graag uw taksen betalen  ;)
1986 e30 320i Bronzitbeige (sold)
1990 e36 325i Lagunengrun (sold)
2000 e46 Alpina B3 3.3 Touring Titansilber (daily)
2000 e46 325xi Touring Titansilber (sold)
1991 e36 325i Diamantshwarz (fun)

Front wheels are for steering,rear wheels are for power transmission :-) FWD sucks!! ;-)

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #50 Gepost op: 5 januari 2008, 15:58:33 »
Ik vraag me af hoe dat AHK systeem in combinatie met het LSD werkt. Ik kan me voorstellen dat de handling van de 850CSi in de bochten volledig anders is met het AHK systeem. Is het bv. mogelijk om occasioneel een driftje te plaatsen? Kan AHK elektronisch afgezet worden?

AHK kan niet uitgeschakeld worden. Je kunt natuurlijk de zekering voor het AHK-systeem verwijderen. Op het eerste zicht heeft dat geen verdere gevolgen dan een waarschuwingslampje op het dashboard. Het AHK-systeem komt dan in de fail-safe-toestand waarbij het actief sturende gedeelte geblokkeerd wordt. Ik heb dat echter nog niet zelf geprobeerd.

Maar als je bang bent dat AHK driften onmogelijk maakt, geen paniek! Het is absoluut geen vorm van traction controle ofzo en de werking van het LSD wordt er dus niet door beïnvloedt. Natuurlijk breekt de wagen achteraan door AHK moeilijker uit (dat is namelijk de bedoeling) en een neus-zware auto als een E31 heeft sowieso wat meer moeite nodig om lekker overstuurd te gaan, maar in de praktijk valt dat allemaal wel mee. Vanzodra de achterwielen beginnen te spinnen vervalt het nut van de AHK en laat de auto zich door de grote massa en relatief lange wielbasis mooi controleren in lange drifts. Je moet dus enkel wat meer moeite doen bij het insturen, maar de auto heeft ruim voldoende vermogen en gewicht om de achterwielen te laten "spelen", dus dat is geen probleem ;D.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 11:52:12 door revtor »

Offline Bort

• World Champion
  • Bart de Nooraap.
« Reactie #51 Gepost op: 5 januari 2008, 16:00:59 »
Hehe, indertijd toen de Opel Calibra en Vectra 4x4's populair waren en wanneer die 4x4 aandrijving kapot ging, repareerden ze die aandrijving niet maar trokken ze ook die zekering eruit.  Werd dat gewoon FWD dus.

Ik vraag mij ook af hoe een drift aanvoelt met dat AHK systeem :)

Ik wist trouwens ook niet dat zo'n 850CSi breder was tov de gewonere versies.  Echt wel bruut 8)
(of zie ik nu verkeerd)
EDIT: ja ik zie precies verkeerd :P
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2008, 16:03:06 door Bort »
Bart de Nooraap.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #52 Gepost op: 5 januari 2008, 17:23:38 »
Hehe, indertijd toen de Opel Calibra en Vectra 4x4's populair waren en wanneer die 4x4 aandrijving kapot ging, repareerden ze die aandrijving niet maar trokken ze ook die zekering eruit.  Werd dat gewoon FWD dus.

Is hier niet een beetje verwarring tussen 4-wiel aandrijving en 4-wiel sturing ?
Het lijkt me nogal straf dat ge van een AWD naar een FWD kunt stappen door ee, zekering uit te trekken.

@revtor: waarom was het polarisatiefilter wisselen maar een matig succes ? Was de LCD uit de andere unit dan elektronisch identiek ?
En afgaande op uw complete antwoorden gok ik dat je autojournalist bent, zoniet dringend moet gaan solliciteren in die richting.  :)

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #53 Gepost op: 5 januari 2008, 17:27:06 »
*hijg*

Klasse!

Mooie voorstelling, ook van de wagen  :)
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Bort

• World Champion
  • Bart de Nooraap.
« Reactie #54 Gepost op: 5 januari 2008, 17:30:26 »
Is hier niet een beetje verwarring tussen 4-wiel aandrijving en 4-wiel sturing ?
Het lijkt me nogal straf dat ge van een AWD naar een FWD kunt stappen door ee, zekering uit te trekken.

Lijkt mij ook straf, maar een heel goeie kennis van mij was vroeger nen opel-man (nu bmw man trouwens) en die beweerde dat dat zo ging :D
Bart de Nooraap.

Offline Stefplus

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
    • Power Plus Engineering
« Reactie #55 Gepost op: 5 januari 2008, 17:43:03 »
Net uw voorstelling gelezen. Echt AF !!

Ook wat bijgeleerd over de E31, waarvoor dank.

Wees welgekomen hier ///M-fahrer  8)

Stefski
Trust me, I am an Engineer !

Offline revtor

• Grand Prix Winner
« Reactie #56 Gepost op: 5 januari 2008, 18:18:03 »
waarom was het polarisatiefilter wisselen maar een matig succes ? Was de LCD uit de andere unit dan elektronisch identiek ?

In principe is het vervangen en verdraaien van het polarisatiefilter voldoende om een display van positief naar negatief om te vormen (en omgekeerd). Maar polarisatiefilters geven naar de maximale polarisatiehoek (de inversie) een verkleuring en ik vond er geen die de gewenste kleur gaf. De display kreeg telkens een blauwe schijn waar de andere displays in de wagen zwart/bruin zijn. Tijdens gebruik en zeker 's nachts was het resultaat goed tot zeer goed, maar als de unit uit stond of er zonlicht op scheen was meteen duidelijk dat het geen origineel onderdeel was. Het probleem is dat polarisatiefilters niet meteen in grote verscheidenheid verkrijgbaar zijn en je kunt de verkleuring ook niet beoordelen alvorens gekocht en getest te hebben. Ik heb de zoektocht naar het perfect zwart/bruin-verkleurende filter dus opgegeven en een andere weg genomen.

De displayunit uit de Traffic Pro vertoont zeer veel overeenkomsten met die van de Indianapolis. Het LCD-scherm zelf is identiek, maar dan wel standaard negatief en voorzien van een polarisatiefilter in de juiste kleur. De sturingselektronica errond is op wat details na ook identiek, dus met wat aanpassingen kon ik de display in mijn Indianapolis gebruiken. Maar nogmaals, ik schrijf nog wel eens een uitgebreide fotoreportage over die modificatie in het "ICE / Navigatie" of "How to's" subforum.

Offline PsynceFiction

• Crashed!
  • www.boelsphotography.be
    • Boelsphotography
« Reactie #57 Gepost op: 5 januari 2008, 19:31:18 »
dat is voor mij de mooiste wagen van heel het forum, echt niet normaaal
 :o :o :o

Ik volg! Dit is werkelijk fenomenaal. En wat een geschiedenis zeg... :o Dit zijn aanwinsten voor het forum dames en heren! :)

Vanwaar in de Kempen ben je, Sidney? (eventueel via PM)

Doe zo voort! Een genot om lezen.

Offline Frits

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+10)
  • Race Legend
    • Performance Shop Geel
« Reactie #58 Gepost op: 5 januari 2008, 21:36:40 »
Prachtig Sidney!!  Prachtige wagen, in de handen van een echte liefhebber, zo hoort het!
Het meeste van wat je over de E31 en 850CSi in het bijzonder getikt hebt, wist ik al, omdat het model mij ook fascineert, maar ik heb het toch allemaal met veel plezier gelezen.

Op een zonnig dagje wil ik die wagen eens in real life bewonderen, en als het effe kan, eens een toerke meerijden.

Dat blauw is trouwens de zaligste kleur waarin ik de E31 al gezien heb (ik heb iets met blauwe wagens...)

Too much horsepower is never enough.
Aerodynamics is invented by people that can't build decent engines.
Remember you can't race your house, but you can sleep in your car!
If everything is under control, you are not going fast enough.
Winning isn't everything, but losing sucks!

Offline PsynceFiction

• Crashed!
  • www.boelsphotography.be
    • Boelsphotography
« Reactie #59 Gepost op: 5 januari 2008, 21:37:36 »
Inderdaad Frits, dat blauw is o zo mooi. Een kleur om te onthouden. ;)