Auteur Topic:  1995 - E31 - 850CSi - Groot onderhoud  (gelezen 84477 keer)

Offline revtor

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
1995 - E31 - 850CSi - Groot onderhoud
« Gepost op: 4 januari 2008, 20:28:08 »

Nu dit topic verhuisd is van "Voorstelling leden" naar "Mijn Bimmer" ga ik het gebruiken om zo nu en dan wat projectjes en modificaties toe te lichten die ik uitvoer aan de wagen. Ik zal dit bericht dan telkens updaten zodat er een index van aanpassingen ontstaat.

PROJECTEN & MODIFICATIES

2011-05-20 - Groot onderhoud
2010-08-22 - Nieuwe foto's (ondertussen samengevoegd in dit bericht)
2010-03-05 - Modificatie verlichting centrale ventilatierooster
2010-02-28 - Modificatie toetsverlichting raambediening + FSM-module
2009-11-01 - Modificatie toetsverlichting boordcomputer
2008-12-13 - Modificatie knoppen middenconsole
2008-12-08 - Cdbox modificatie
2008-10-05 - One-touch richtingaanwijzer (versie 2)
2008-09-29 - Modificatie besturingseenheid klimaatregeling
2008-01-11 - Becker/BMW Radio Navigation Indianapolis displaymodificatie

VOORSTELLING

Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door de wagens van BMW. De periode van eind jaren 70 tot eind jaren 90 zie ik als de gouden jaren en omvat heel wat modellen die ik als favorieten beschouw. De in '89 geïntroduceerde BMW E31 8-serie is in mijn bescheiden opinie één der mooiste creaties op onze wegen. Toen de 850CSi met verbeterde specificaties en agressiever uiterlijk werd voorgesteld was het duidelijk voor mij: Op een dag zou ik die wagen bezitten! Maar zoals bij zovelen was de wagen op dat moment op alle vlakken onbereikbaar. Toch heeft dat idee me nooit verlaten en jaren later besloot ik om op zoek te gaan naar een exemplaar. Uiteindelijk vond ik een 850CSi vond die aan m'n eisen voldeed: een wagen met relatief weinig kilometers, in goede staat qua mechaniek, koetswerk & interieur en zo origineel mogelijk.

Het werd een 1995 850CSi Individual in Tobagoblau-Metallic en een tweetonig Silbergrau / Silbergrau Hell interieur. Eigenlijk was ik op zoek naar een zwart of zilvergrijs exemplaar, maar bij een zeldzame wagen als de 850CSi kun je niet altijd kiezen op de tweedehandsmarkt - zeker niet als je eisen op andere punten streng zijn. Toch valt de blauwe koetswerkkleur buitengewoon goed mee en ook het tweetonig grijze interieur weet me te bekoren. Ik was vroeger altijd liefhebber van zwarte interieurs, maar eigenlijk voelt zo'n licht interieur veel frisser en ruimer aan. Zowel koetswerk als interieur verkeren in nieuwstaat. Op de neus zijn er wel wat wat sporen van steenslag, maar met zo'n Autobahnkruiser is dat onvermijdbaar. De originele eigenaar heeft de wagen nooit in de winter gebruikt en ook regen heeft de wagen nauwelijks gezien. Op mechanisch en elektrisch vlak is de wagen eveneens steeds vertroeteld en in toptoestand.

De E31 heeft bij onwetenden de reputatie een bodemloze geldput te zijn maar dat is onterecht. De wagen is natuurlijk niet zonder gebreken en bepaalde dingen moet je een oog op houden, maar welke meer dan 10 jaar oude wagen heeft dat nu niet? Indien goed onderhouden geldt de E31 op motorisch en elektronisch vlak als vrij betrouwbaar. Heel wat exemplaren hebben de kaap van 200.000km (sommige zelfs 300.000km) gehaald zonder noemenswaardige problemen. Uiteraard is het onderhoud iets duurder dan dat van een gemiddelde wagen. Enkel bij slecht onderhouden E31's zijn de problemen en kosten eindeloos. Verder zijn de brandstofkosten en jaarlijkse bijdrage aan de staatskas wel minder interessant dan bij een gemiddelde wagen, maar daar staat dan ook heel wat rijplezier tegenover. Ik heb de 850CSi trouwens helemaal niet gekocht als dagelijkse wagen. Er wordt in principe enkel mee gereden bij mooi zomers weer.

Wat gaat de toekomst brengen? Hopelijk nog veel rijplezier 8).

« Laatst bewerkt op: 20 april 2015, 12:55:27 door revtor »

Offline revtor

• Grand Prix Winner
Re: Voorstelling revtor - BMW 850CSi
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2008, 20:28:24 »
Omdat de 8-serie en vooral de 850CSi relatief zeldzaam zijn en er veel onzin over geschreven wordt schrijf ik even een stukje geschiedenis over de E31 8-serie voor de geïnteresseerden:

In de jaren 70 en vooral 80 leek wel haast elk model dat BMW introduceerde of vernieuwde in goud te veranderen. Succes na succes stapelde zich op. Zowel in de racerij als op straat groeide de populariteit van BMW tot ongekende hoogten. BMW achtte de tijd dan ook rijp om een gooi te doen naar de kroon van beste Gran Turismo. Met de 6-serie had BMW al een erg populaire Gran Turismo maar het vermogen, de luxe en het comfort konden zich niet meten met Gran Turismo's van merken als Porsche, Mercedes en Jaguar. Dus werd de E31 8-serie in het leven geroepen.

Voor de E31 werden alle registers opengetrokken. De wagen moest het absolute vlaggenschip van BMW worden. Het ontwikkelingsproces werd het duurste uit de geschiedenis van de Beierse autofabrikant en zette op heel wat vlakken primeurs. In 1989 werd de wagen voor het eerst aan pers en publiek voorgesteld op de Frankfurt Internationale Automobil-Ausstellung. De autopers was haast unaniem enthousiast over het uiterlijk, het weergaloze comfort en de ongekend rijke uitrusting. Zelfs in 2008 oogt de wagen nog fris en weinigen beseffen dat het om een 20 jaar oud model gaat - alhoewel sommige interieurzaken ondertussen wel gedateerd zijn en enkele andere tegenwoordig zelfs tot de standaarduitrusting van goedkope wagens behoren. In 1989 daarentegen was dat absoluut niet vanzelfsprekend! Hoewel de 850i de duurste BMW-productiewagen tot-dan-toe was, leek het zoveelste succes op rij voor BMW in de maak...

De verwachtingen waren erg hoog. Maar al kort nadat de introductieroes weggetrokken was doken de negatieve berichten op in de pers: De BMW 850i was log! De compromisloze luxe en rijke uitrusting deden het gewicht van de wagen geen goed en de zware V12-motor maakte de 850i neus-zwaar. Het resultaat was een haast 2 ton zware wagen die ondermaats presteerde, last had van onderstuur en bekritiseerd werd op het vage stuurgevoel. Kortom, het tegenovergestelde van wat BMW groot had gemaakt in de voorgaande jaren! Begin jaren 90 brak bovendien de Golfoorlog uit met een oliecrisis en wereldwijde recessie als gevolg waardoor de vraag naar dit soort wagens in elkaar stortte. Waar de wagen bij de voorstelling aan het publiek de zoveelste succesformule voor BMW leek te worden, bleef het verkoopsucces uit.

In de hoop het kalf te redden voor het helemaal verdronken was besloot BMW de 2 pijnpunten aan te pakken: Enerzijds de prijs en anderzijds de prestaties. Helaas deden ze dat niet in één model. Er werd een goedkopere versie geïntroduceerd: De 840Ci waarbij de V12 moest plaatsmaken voor een V8. Hoewel de iets lichtere motor de wagen wat minder neus-zwaar maakte bleven de prestaties een bron van kritiek.

Die prestaties werden onder handen genomen in het andere model dat geïntroduceerd werd: De 850CSi. Hiervoor werd de hulp ingeroepen van BMW Motorsport (later in 1993 hernoemd naar BMW M). Het 5 liter V12 M70-motorblok werd door BMW Motorsport onder handen genomen en het resultaat was de 5.6 liter V12 S70 met 380pk en een massieve 550Nm koppel waarvan tussen 2000 en 6000rpm steeds niet minder dan 450Nm ter beschikking staat. Dat waren begin jaren 90 zéér respectabele cijfers.

De stuurinrichting werd herzien en het vage stuurgedrag dat de 8-serie teisterde maakte plaats voor een nauwkeurige strakke stuurinvoer met voldoende feedback. De ophanging werd aangepast om het problematische onderstuur weg te werken en de wagen nog stabieler te maken. Daar de 850CSi gebouwd is op snelheid werd ook het remsysteem opgewaardeerd en mag zich gerust meten met de besten. Om het vermogen optimaal te verdelen over de achterwielen werd de wagen uitgerust met een beperkt sperdifferentieel met oliekoeler.

Waar de meeste moderne wagens uitgerust zijn met passief meesturende achterwielen heeft de 850CSi een actief meesturende achteras (AHK - Aktive Hinterachs-Kinematik). Bij de traditionele passieve systemen zorgen de krachten op de ophanging voor een licht corrigerend stuurgedrag van de achterwielen om zo de stabiliteit in snelle bochten te waarborgen. AHK is een computergestuurd hydraulisch systeem dat de achterwielen actief doet meesturen nog voor de krachten zijn opgebouwd. Dit geeft de 850CSi een wendbaarheid die je absoluut niet zou verwachten van zulk een zware wagen. In laanwisseltesten versloeg de 2 ton zware 850CSi zelfs veel lichtere Turbo-Porsches dankzij AHK. Het systeem laat extreme uitwijkmaneuvers toe waar andere wagens de controle zouden verliezen. Natuurlijk kan de 850CSi z'n gewicht niet wegtoveren. De wagen mag dan wel spectaculair goed abrupte gewichtsverplaatsingen opvangen - de handling en bochtsnelheid van een pure sportwagen zal er nooit zijn.

Ook het uiterlijk van de wagen werd niet onaangeroerd gelaten door BMW Motorsport. De aerodynamica van de neus werd herzien om de stabiliteit bij hoge snelheden nog te verbeteren en de remmen vooraan beter te koelen. Verder kreeg de wagen de typische M-spiegels, een diffuser en nog wat andere optische kenmerken om zich te onderscheiden van de rest van de 8-serie. Dat laatste ging wel verloren toen BMW enkele jaren later de CSi-bodykit als no-cost-option aanbood voor de 840Ci en 850Ci. Bovendien lieten heel wat eigenaars van oudere modellen hun wagen achteraf uitrusten met die bodykit.

Kortom, BMW Motorsport transformeerde de logge 8-serie in een volwaardige Gran Turismo met sportwagenallures. Dat alles kwam wel met een heel stevig prijskaartje. Een standaard 850CSi kostte net zoveel als een Ferrari 348 of Aston Martin DB7 Vantage.

Met zo'n prijskaartje komt het wellicht niet als verrassing dat ook de 850CSi het tij niet kon doen keren voor de 8-serie. Na amper 4 jaar werd in 1996 productie van de 850CSi alweer stopgezet. De laatste 8-serie rolde van de band in 1999. In die 10 jaar tijd werden er wereldwijd in totaal slechts 30.621 8-series gemaakt. Dat is nog steeds een redelijk aantal maar ver onder de verwachtingen van BMW. Met slechts 1.510 exemplaren (waarvan 225 exemplaren met mindere specificaties voor de Amerikaanse markt) is de 850CSi wel één van de zeldzaamste wagens uit de recente BMW-geschiedenis.

Hoewel de wagen nooit officieel de M-naam heeft gedragen kun je niet naast de M-kenmerken zien. Het VIN-nummer begint met WBS (BMW Motorsport) in plaats van WBA (BMW AG), het motorprefix is S (BMW Motorsport) in plaats van M (BMW AG) en meest opmerkelijk; de Fahrzeugschein en Fahrzeugbrief vermeldt nergens 850CSi. In plaats daarvan staat er M8... Er gaan heel wat theorieën over die M8-aanduiding, maar BMW Motorsport had plannen om een (voor die tijd) waar monster te bouwen: Een 8-serie met 550pk - de naam M8 meer dan waardig - welke de concurrentie moest aangaan met merken als Ferrari. Jammer genoeg is het slechts bij een onafgewerkt prototype gebleven. De 850CSi kan dus, ondanks de M8-vermelding op de boordpapieren, op z'n best als flink omlaaggeschroefde M8 beschouwd worden.

Ondertussen zijn de prestaties van de 850CSi niet meer zo bijzonder. Een moderne BMW M maakt er gehakt van op zowat alle fronten. Ook de uitrusting die ooit als haast overdadig werd beschouwd is op heel wat punten voorbijgestoken door modernere wagens. Grote kleurenschermen, een head-up-display, bluetooth,... je zoekt het allemaal tevergeefs op de E31. Maar waar de moderne BMW's ietwat verloren gaan in eenheidsworst blijft de E31 omringd met een vleugje mystiek... De E31 8-serie leent veel stijlelementen van andere BMW-wagens waaronder legendes zoals de M1 en 1972 Turbo Concept. Het is onmiskenbaar een BMW maar toch is de lijn compleet verschillend van de andere productiemodellen. Heel wat mensen kunnen het model dan ook moeilijk thuisbrengen. De 8-serie doet eigenlijk niets om extra op te vallen - bij normaal rijgedrag is het uitlaatgeluid erg beschaafd en zelfs vrij stil. Toch zie je in dorpskernen voetgangers de wagen nagapen, op de autosnelweg geven sommige chauffeurs je een thumbs-up, op parkings zie je mensen even stilhouden bij de wagen, en... pompbedienden behandelen je als een prins. Een machtig gevoel!

Achteraf gezien is de negatieve verslaggeving over de prestaties van de 850i, 850Ci en 840Ci wel wat onterecht. De verwachtingen waren gewoon onrealistisch hoog. De wagens kunnen perfect mee met modern sportief straatverkeer (voor zover dat nog bestaat in ons land der traagheid) en de handling wordt al gauw vergeven als men zich laat verwennen door het comfort en de bewonderend blikken van omstaanders. De wagen is nooit als racewagen bedoeld geweest, maar vervult zijn taak als Autobahnkruiser met glans. Eigenlijk is de E31 gewoon verkeerd begrepen.

Net als de BMW M1 werd de 8-serie onvoorzien een flop voor BMW. Maar een flop met verstrekkende gevolgen... Waar de M1 het autolandschap voorgoed veranderde door zijn directe afstammelingen - de M3 en M5 - werd de 8-serie een mijlpaal in auto-ontwikkeling en auto-elektronica. De E31 8-serie was een van de eerste productiewagens die grotendeels met CAD-computerprogramma's werd ontworpen en gesimuleerd om de luchtweerstand drastisch te doen dalen tegenover voorgaande modellen. Het was de eerste productiewagen met een elektronisch fly-by-wire gaspedaal, de eerste met een CAN-bussysteem om de grote hoeveelheid boordelektronica met elkaar te verbinden en zo kilometers bedrading uit te sparen,... Tegenwoordig is dat allemaal vanzelfsprekend en staat men daar niet meer bij stil, maar het begon bij de E31!

Als afsluiter nog even wat oude YouTube-filmpjes over de 8-serie:

En voor wie de vraag op de lippen ligt, ja, ik schrijf vaak lange berichten ;D.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2015, 13:08:41 door revtor »

Offline walz

• Race Legend
  • ???
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2008, 20:43:45 »
OMG zalige introductie! Waren ze allemaal maar zo.
Prachtig stukje BMW MOTORSPORT-geschiedenis!
Prachtige wagen ook...
Welkom op Bimmerboard, ik ben ervan overtuigd dat uw kennis een grote meerwaarde zal brengen aan dit forum.

Dj_Gizmo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2008, 20:45:55 »
wow wat een intro  :o
knappe wagen ook  ;)
veel plezier op BB

grt

Offline lili

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2008, 20:50:48 »
DAMN.... VETTEN BAK man :o :o

Da kleur staat hem heel goed.
Ik voel/lees gewoon dat deze wagen in héééél goede handen is.

Een grotere velg zou idd welkom zijn, hoewel ik deze ook knap vind.

Echt heel veel plezier gewenst, liefhebbers als jij zijn echt een aanwinst voor het forum ;)
one small step for man; one giant leap for mankind

Offline Kurt

• Grand Prix Winner
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2008, 20:55:30 »
Mooie voorstelling van een al even mooie wagen. Heb het altijd iets speciaal gevonden die 8 serie.

Welkom op Bimmerboard trouwens.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2008, 21:20:52 »
Na zo een voorstelling krijgt iedereen plots zin in een 8.
Of ben ik het alleen ?

Offline Raceshot_M5

• World Champion
    • tettenletten.com
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2008, 21:24:20 »
Stevigen intro, maar da mag wel voor zo'n machien.
Schitterende wagen, en na 12 jaar nog geen 50k km; goe op weg om een collector's item te worden als ge het mij vraagt.
You wonna take it on ? Don’t bother … Doesn’t matter what you’ve got doesn’t matter what you’ve driven, ‘cause this is quicker, it’s faster, it’s more astonishing. (Clarckson on the ///M5)

Offline Bort

• World Champion
  • Bart de Nooraap.
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2008, 21:34:38 »
Amai, eindelijk helemaal gelezen.  Mooie introductie, zoals reeds gezegd!
Echt, superzalige bak!!!  Ge moogt heel terecht fier zijn.

Kan je die trouwens unlocken tot 1000pk? :D ;D :D
Bart de Nooraap.

The life of the wife is ended by the knife.

Offline BMW-rebel

• Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2008, 21:36:26 »
amai, hier heb ik niet veel woorden voor!!! Prachtig!!
Do or Do not! There is no trying!!
Gentlemen, Start your engines!!!

Offline BMW-rebel

• Grand Prix Winner
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2008, 21:38:30 »
Hier in Sint-Niklaas rijd er ergens een groene rond... Misschien ken je die persoon...
Do or Do not! There is no trying!!
Gentlemen, Start your engines!!!

Offline Marcsken

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2008, 21:38:48 »
revtor .... klasse man  8) .... zowel de auto als uw schrijverstalent.

Laat de lange teksten (met bijhorende foto's  ;) )maar komen imo.

Offline stoffel

• Pole Position
    • jj motosport
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2008, 21:43:34 »
 :o :o :o

lekkere bak man :)

welkom..

Offline Hugo 81

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2008, 21:44:37 »
Wow :o één der knapste 8-reeksen die ik al gezien heb. and what a intro!!!
Prachtig machien!! Ik denk dak die vroeger al een paar keer gezien heb bij bmw garage Van Boom in Puurs. Meer zou minder zijn bij uw 850 want zo is hij AF!! :)
B.T.W. welkom. :)

Offline nerio02

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2008, 21:47:01 »
van harte welkom op bimmerboard,coole introductie in ieder geval. wow zo ne bak.das nu is ne wagen waar ik vroeger natte dromen van kreeg se.fucking geile v12......en  motorisch gewoon bulletproof.

om eerlijk te zijn ben er ook eentje aant zoeken ,al een paar jaar eigenlijk ::) , het probleem is dat er nie veel csi te vinden zijn, en zeker nie met de kilometers die gij hebt.staan er maar 3 te koop in duitsland voor de moment die dan nog eens heftig geprijst staan , en ik wil (moet)ne diamant zwarte hebben in perfecte staat, maar kheb tijd .alst er ooit van komt roep ik u wel eens voor wa info ;D ;D ;D

in ieder geval enjoy the ride,

(trouwens nooit de reportage gezien  op vtm van snelheidsmanniaken(denk dat telefacts was maar weet het niet goed meer) ?? moet zeker 10j/12j terug zijn of langer, daar zat er ene in met ne zwarte 8 csi en diene kerel ging er voor.. + het clipke van prince waar hij zijne gele showde,ahhh waar is den tijd ;D ;D da was de moment da ik verliefd werd op bmw's mooiste  ;D ;D )
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2008, 22:49:15 door nerio02 »

Offline MichM3

• World Champion
    • Cartographics bvba
« Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2008, 22:05:00 »
Gewoonweg prachtig!! Magnifiek geschreven en zalige wagen...ik zou het zelf nooit kopen maar heb er zeer veel respect voor. Tijdloos design zoals je zelf zegt...een icoon in de BMW geschiedenis.

Ik herinner me nog een 15-tal jaar terug een repotage op tv over de ontwikkeling van de 8-reeks...een van de beelden die ik nog voor ogen heb is wanneer ze de concurrentie testen (Mercedes SL)...misschien heb je die repo ook gezien of heb je ze op video

Succes met dit collectors' item want dat is het wel!  8) :)
Porsche 996 GT3 RS - Manthey K410
Porsche 964 RS - hot film, G-pipe, tweaked by PPE
BMW ///M3 e30 - Warsteiner DTM look

Offline PsynceFiction

• Crashed!
  • www.boelsphotography.be
    • Boelsphotography
« Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2008, 22:05:53 »
Zoals reeds gezegd, zeer mooie voorstelling, Sidney. Als je van de Antwerpse Kempen bent moet ik je al eens gezien hebben. Hoewel ik me deze pracht van een wagen niet meer kan herinneren dus zal het wel niet zo zijn. Ik ben van Retie. ;)

En zoals b_ken al zei: ik krijg opeens ook zin om eens op zoek te gaan naar zulke wagen. :) Die van jou lijkt me in TOP-conditie. Ook van fotografie heb je precies wat kaas geëten. Mooi zo!

Veel succes nog met je wagen. :)

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2008, 22:09:11 »
prachtige bimmer!

Citaat
Ik zou de oude headunit gewoon kunnen vervangen door iets als een Pioneer AVIC-D3, maar persoonlijk vind ik het design van aftermarket units meestal vloeken met het bestaande interieur.

Inderdaad dit vind ik dus ook, ik vind geen enkele hedendaagse radio die ietwat past bij "oudere" wagens. Allemaal die klote blauwe leds ipv dat geel/bruin achtig licht  ;D

Knappe introductie!

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline Zizicoincoin

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2008, 22:10:04 »
Welkom @ BimmerBoard  ;)

Een mooie aanwinst hier op 't board  ;)

Offline molp

• Grand Prix Winner
« Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2008, 22:10:30 »
Mooie wagen, een stukje ronkende geschiedenis :D
Je schrijft misschien wel lange teksten, maar je schrijft wel goede teksten.

prachtige bimmer!

Citaat
Ik zou de oude headunit gewoon kunnen vervangen door iets als een Pioneer AVIC-D3, maar persoonlijk vind ik het design van aftermarket units meestal vloeken met het bestaande interieur.

Inderdaad dit vind ik dus ook, ik vind geen enkele hedendaagse radio die ietwat past bij "oudere" wagens. Allemaal die klote blauwe leds ipv dat geel/bruin achtig licht  ;D

Knappe introductie!

Dat zou je kunnen oplossen door de originele LED's te vervangen door gele, maar dan moet natuurlijk de rest van het design nog kloppen.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2008, 22:12:10 door molp »

Offline stevieboy0506

• Pole Position
  • mijne car
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2008, 22:28:42 »
welkom
prachtige wagen
en een uitleg om U tegen te zeggen :o
The Ultimate Driving Machine

Offline walz

• Race Legend
  • ???
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2008, 22:39:42 »
Mooie wagen, een stukje ronkende geschiedenis :D
Je schrijft misschien wel lange teksten, maar je schrijft wel goede teksten.

prachtige bimmer!

Citaat

Knappe introductie!

Dat zou je kunnen oplossen door de originele LED's te vervangen door gele, maar dan moet natuurlijk de rest van het design nog kloppen.

of originele radio houden en een nieuwe in het handschoenkastje wegstoppen. (eventueel met remote)

Offline FR 1908

• Pole Position
  • BMW POWER
    • beemerlover's pagina
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2008, 22:48:05 »
echt een prachtige wagen!! :o

welkom hier ;)
Feyenoord a way of life!!
Facta Non Verba!

Offline M3-Castrol

• World Champion
« Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2008, 23:02:15 »
Welkom on board.  ;)

Knappe 8 serie  8)

Offline bmwkuh

• Medewerker
  • Trade Count: (+5)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2008, 23:10:00 »
Geweldige review van een geweldige auto.
Welkom op BimmerBoard.

Offline gunner

• Grand Prix Winner
  • no pain, no gain
« Reactie #25 Gepost op: 4 januari 2008, 23:17:41 »
Welkom on board revtor en zeeeer knappe wagen wat je daar hebt.... verzorg hem maar goed
Don't drive harder then you're Angel can fly

Offline Pinzie

• Grand Prix Winner
« Reactie #26 Gepost op: 4 januari 2008, 23:25:27 »
Welkom!

je hebt een knappe wagen, zeker in die kleur vind ik hem het mooist. Persoonlijk vind ik driedelige Schnitzer velgen eronder enorm knap, maar wie ben ik  ;)

Offline Fwedewikske

• Pole Position
« Reactie #27 Gepost op: 4 januari 2008, 23:28:56 »
Welkom en echt zalige wagen.
Is èèn van de eerste die ik zie in dit kleur en het is echt super  :o

Offline Saint

• Pole Position
« Reactie #28 Gepost op: 4 januari 2008, 23:29:41 »
Welkom hier en inderdaad een pracht van een auto ;)

Heb ze altijd graag gezien en vandaag de dag zijn ze echt zeldzaam aan het worden. Schoon onderhouden ook  ;)

E92 335i SB | KW var II | Eisenmann | Black Grill | ACS Strutbar | OEM M3 Spoiler | Super White Angel-Eyes | Performance Pedals | EBC Redstuff

Offline kevs328coupe

• Grand Prix Winner
« Reactie #29 Gepost op: 4 januari 2008, 23:36:27 »
Hey,

Inderdaad het heeft even geduurd voor dat je jezelf goed hebt voorgesteld. Maar kijk eens hoe je het doet.

Petje af.

Nu over de auto.

Een vriend van me die heeft zelf een 850. Ik weet ff niet of het een csi is of een ander model. Maar de kleur lijkt er wel heel veel op en het interieur is ook dezelfde kleur.

edit : kleur is toch iets anders.

Ga je welleens naar 850 meetings toe. Die jongen heeft er afgelopen jaar namelijk 1 of 2 georganiseerd. (1 meeting was in Stein - Limburg)

Hij is toen ook naar een internationale meeting geweest in Munchen. Hieronder op de link staan er foto's van. Er wordt om een ww gevraagt en die is bmw.

http://www.ericsmeets.nl/Galleries/

In ieder geval vind ik dat je ape trots op je wagen mag zijn. En inderdaad een andere velgje mag hij wel hebben vind ik.

Groetjes kevin

ps Mark ik weet niet of hier een keer zal kijken maar alvast bedankt voor de foto's
Bmw 530Da Touring 2002 Toledoblauw.