Auteur Topic:  2004 - E61 - 525dA - nieuwe zomerset  (gelezen 100339 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dannyro

  • Trade Count: (+8)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2991
Re: 2004 - E61 - 525dA
« Reactie #60 Gepost op: 21 november 2012, 07:45:11 »
"Indien 1, is dat instelbaar? Bij zowel de e61 als de e64 branden zowel de AE's als de dimlichten altijd. Nu zou ik graag hebben dat de AE's als dagrijlicht fungeren en de dimlichten enkel opspringen bij avondval."

Ik dacht hier eens gelezen te hebben dat het gecodeerd kan worden. Ik ga dat ook laten doen.
Waar heb je de koplampunits besteld. Ik heb er nl ook in bestelling staan.
Mag eventueel in pb ;)
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #61 Gepost op: 21 november 2012, 11:32:35 »
Ik ben nog in de mogelijkheid een xenonset bij te bestellen... De koplampen hebben zelf al hoogteverstelling, maar vereisen dan ook koplampsproeiers natuurlijk.
De verkoper meldt me dat er bij de e61's met halogeen af fabriek soms ook al koplampsproeiers geïnstalleerd zitten. Op mijn wagen zijn er alleszinds van die kapjes voor voorzien:



Hoe zou ik kunnen controleren dat die er effectief zitten? (aangezien dat niet werkt als je stil staat)

Offline Jamme1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11227
  • Cars are a passion
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #62 Gepost op: 21 november 2012, 11:39:42 »
? Ik heb ook die kapjes.
Is dat niet standaard? Om dan achteraf dat makkelijker te kunnen inbouwen?
Ook wel benieuwd naar hoe je dit kan te weten komen.
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana
e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stoff
e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black -SOLD

Freude Am Fahren

VW Corrado-1989-1800 16V

Offline dadoke

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 13012
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #63 Gepost op: 21 november 2012, 11:45:47 »
De koplampsproeiers werken eens om de zoveel keren als je de ruitensproeier gebruikt terwijl je je lichten hebt opstaan ...
Ze reageren meestal iets trager dan de ruitensproeier heb ik al gemerkt.

Dus lichten opzetten en een paar keer kort de ruitensproeier gebruiken, en dan moet je zeker eens een nevel over de motorkap zien verschijnen  ;)

Maar ik ben nu niet 100% zeker, maar volgens mij werken de koplampsproeiers ook als je stilstaat.

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA
« Reactie #64 Gepost op: 21 november 2012, 11:47:11 »
"Indien 1, is dat instelbaar? Bij zowel de e61 als de e64 branden zowel de AE's als de dimlichten altijd. Nu zou ik graag hebben dat de AE's als dagrijlicht fungeren en de dimlichten enkel opspringen bij avondval."

Ik dacht hier eens gelezen te hebben dat het gecodeerd kan worden. Ik ga dat ook laten doen.

PB sent ;)
Heb je aan een gewone uitleescomputer genoeg om dat in te stellen, of moet je langs de dealer daarvoor?

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #65 Gepost op: 21 november 2012, 13:52:25 »
Getest: ik denk dat ik mijn vermoeden kan bevestigen en dat ik dus geen koplampsproeiers heb. Helaas regent het net, dus kan ik het niet met absolute zekerheid zeggen.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9580
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #66 Gepost op: 21 november 2012, 14:04:47 »
Doet die dekseltjes in uw bumper dan eens open en kijk of er iets onder zit.  :iono:

Offline Mr. Paprika

  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2442
  • Low&Slow
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #67 Gepost op: 21 november 2012, 14:48:31 »
Volgens mij heb jij koplampsproeiers. ;)
° BMW E90 - 318d - 2008 - 180 pk °

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #68 Gepost op: 21 november 2012, 14:53:44 »
Waarom denk je dat?
Ik wou de originele optielijst eens opvragen via deze link, maar het wil niet lukken.

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #69 Gepost op: 21 november 2012, 15:33:08 »
Ik heb intussen de optielijst kunnen bemachtigen, maar veel wijzer word ik er niet van. Ik heb ze toegevoegd aan het openingsbericht op de eerste pagina.

De openingspost in het topic voor het bekomen van je optielijst werkte voor mij niet (het kan aan Safari liggen). Ik heb in dat topic een link toegevoegd die bij mij wel werkte.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2012, 15:37:27 door bmwe39touring »

Offline Mr. Paprika

  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2442
  • Low&Slow
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #70 Gepost op: 21 november 2012, 16:05:27 »
Ik denk niet dat die ''dingen'' daar anders op je bumper aanwezig zijn hoor. :thinking:
Gr Ron :thumbsup:
° BMW E90 - 318d - 2008 - 180 pk °

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #71 Gepost op: 21 november 2012, 16:11:33 »
Volgens mij hebben alle E61 die voorbereidingen voor koplampsproeiers.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9580
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #72 Gepost op: 21 november 2012, 16:43:20 »
Daarom dat ik zei: doe die even open. Je kan die gewoon opheffen. Met of zonder sproeiers in de optielijst en veer houdt ze dicht.

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #73 Gepost op: 21 november 2012, 16:59:03 »
Dat heb ik geprobeerd. Er zit een soort donkergrijs rubber achter dat is vastgeklikt...

Offline Jables

  • Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6871
  • Do. Or do not. There is no try.
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #74 Gepost op: 21 november 2012, 17:00:30 »
Dat M-pakket is nageplaatst he, ik denk niet dat ze die sproeiers geplaatst hebben toen ze die bumpers monteerden.
2011 Volvo V70 D3

Offline Gré E36

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3400
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #75 Gepost op: 21 november 2012, 17:15:11 »
Iedere E61 heeft de uitsparingen met plaatjes zitten.

Zoals J. al zei vrees ik ervoor dat sproeiers niet zullen nageplaatst zijn.
zoals Dadoke zei werken ze ook bij stilstand,althans bij mezelf, indien niet zou je zeker en vast een nevel tot natte neus van de wagen moeten hebben bij het aantrekken van de sproeiers. Wees er wel zeker van dat de lichten aanstaan.
E87/E61

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9580
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #76 Gepost op: 21 november 2012, 17:15:23 »
Dat heb ik geprobeerd. Er zit een soort donkergrijs rubber achter dat is vastgeklikt...

Dan mag je zeker zijn dat je geen sproeiers hebt. Normaal zie je meteen de sproeiers zitten. Bij het sproeien komen deze omhoog en duwen zo het klepje open. Vastgeklikt rubber zit daar in dat geval niet.
 

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #77 Gepost op: 21 november 2012, 20:23:53 »
Uitkijken naar de nieuwe koplampen nu  :gayfight:

Volgende week mag ik ook langs bij Skytune, om eens te kijken hoe we 't gaan oplossen. Hij is blijkbaar geen groot voorstander van een buis achter de reservewielbak. Ik had niet anders verwacht eerlijk gezegd. Enkel nog een diffusor/achterbumper kiezen...
« Laatst bewerkt op: 21 november 2012, 20:27:24 door bmwe39touring »

Offline Mr. Paprika

  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2442
  • Low&Slow
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #78 Gepost op: 21 november 2012, 20:35:07 »
Uitkijken naar de nieuwe koplampen nu  :gayfight:

Volgende week mag ik ook langs bij Skytune, om eens te kijken hoe we 't gaan oplossen. Hij is blijkbaar geen groot voorstander van een buis achter de reservewielbak. Ik had niet anders verwacht eerlijk gezegd. Enkel nog een diffusor/achterbumper kiezen...
Waarom moet dat met een buis achter je reservewiel zijn? :iono:
° BMW E90 - 318d - 2008 - 180 pk °

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #79 Gepost op: 21 november 2012, 20:37:38 »
Da's altijd al een probleem geweest op de tourings...
Op de E39 touring was er gewoon geen plaats om op een elegante manier (het tegengestelde van wat Skytune 'gepruts' noemt) een uitlaat te voorzien rechtsachter. Sommigen losten dat op door de reservewielkuip te hermoddeleren naar het model van een M5. Grote ingreep dus.

Op een E61 is er meer plaats, maar zit er een compressor in de weg.

Offline Mr. Paprika

  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2442
  • Low&Slow
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #80 Gepost op: 21 november 2012, 20:54:19 »
Da's altijd al een probleem geweest op de tourings...
Op de E39 touring was er gewoon geen plaats om op een elegante manier (het tegengestelde van wat Skytune 'gepruts' noemt) een uitlaat te voorzien rechtsachter. Sommigen losten dat op door de reservewielkuip te hermoddeleren naar het model van een M5. Grote ingreep dus.

Op een E61 is er meer plaats, maar zit er een compressor in de weg.
Je wilt dus links EN rechts een pot?
Op mijn E90 was het ook niet mogelijk om 2 potten te installeren aangezien er een uitsparing is voor een reservewiel.
Toch is dit gelukt, maar met 1 pot.
Gr Ron :thumbsup:
° BMW E90 - 318d - 2008 - 180 pk °

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #81 Gepost op: 21 november 2012, 20:57:03 »
Nee, voor twee dempers is überhaupt geen plaats. Als het mogelijk is en de prijs binnen de perken blijft, wordt het één eindemper met twee pijpen aan weerszijden.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2012, 20:59:53 door bmwe39touring »

Offline Mr. Paprika

  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2442
  • Low&Slow
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #82 Gepost op: 21 november 2012, 21:01:46 »
Nee, voor twee dempers is überhaupt geen plaats. Als het mogelijk is en de prijs binnen de perken blijft, wordt het één eindemper met twee pijpen aan weerszijden.
Zo zou ik het zowiezo doen. :iono:
Gr Ron :thumbsup:
° BMW E90 - 318d - 2008 - 180 pk °

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #83 Gepost op: 21 november 2012, 21:06:26 »
Dat was ook altijd mijn bedoeling  ::)
Het verschil ligt 'm in de plaats van de buis die naar rechtsachter loopt.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9580
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #84 Gepost op: 21 november 2012, 22:10:57 »
Waarom maakt dat voor u iets uit of die nu voor of achter de reservewiel-bak gaat. Zo lang je ze maar niet ziet met eens rond de auto te lopen is het toch OK.  :iono:

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #85 Gepost op: 21 november 2012, 22:16:41 »
Waarom maakt dat voor u iets uit of die nu voor of achter de reservewiel-bak gaat. Zo lang je ze maar niet ziet met eens rond de auto te lopen is het toch OK.  :iono:

Voor mij maakt dat inderdaad niet veel uit, als het dat maar was... Maar blijkbaar is er voor de éne oplossing wél een attest te krijgen en de andere niet... Weldegelijk een verschil dus.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9580
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #86 Gepost op: 21 november 2012, 22:22:48 »
Waarom maakt dat voor u iets uit of die nu voor of achter de reservewiel-bak gaat. Zo lang je ze maar niet ziet met eens rond de auto te lopen is het toch OK.  :iono:

Voor mij maakt dat inderdaad niet veel uit, als het dat maar was... Maar blijkbaar is er voor de éne oplossing wél een attest te krijgen en de andere niet... Weldegelijk een verschil dus.

Ah ... op die manier.
Ik dacht wel dat indien je een pot hebt met goedkeuring of een OEM pot dat je met de uitgang mag doen wat je wil, zonder attest. Dus één van beide uitgangen naar de andere kant leiden, achter de bumper, en dubbele eindstukken zetten zou zonder attest moeten kunnen.
Maar vraag eens aan Bimmerstyle. DAT is de expert.

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #87 Gepost op: 21 november 2012, 22:27:43 »
Ik heb de oplossing van Bimmerstyle (respect voor zijn werk trouwens) voorgelegd aan Skytune. Die zei me dat dat inderdaad een mogelijkheid is, maar dat hij liever niet op die manier werkt. (hij nam het woord 'prutsen' in de mond)
« Laatst bewerkt op: 21 november 2012, 23:05:12 door bmwe39touring »

Offline bmwe39touring

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3572
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #88 Gepost op: 21 november 2012, 23:02:35 »
Ik heb trouwens ook vragen bij het feit dat Skytune deze oplossingen in twijfel trekt...
Supersprint biedt nl. iets gelijkaardigs aan: klik. Of is dat marketingmeuk: "Laat ons dat maar aanbieden, het gaat goed verkopen"?

Anderzijds is de goede reputatie van Skytune moeilijk onder stoelen of banken te steken natuurlijk...
« Laatst bewerkt op: 21 november 2012, 23:56:36 door bmwe39touring »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6202
Re: 2004 - E61 - 525dA - Quick question: koplampsproeiers
« Reactie #89 Gepost op: 22 november 2012, 07:44:49 »
Persoonlijk vind ik dit nogal raar dat het bij Skytune "prutsen" noemen. Ten eerste zegt het toch iets dat merken als Supersprint en Remus dezelfde techniek toepassen en dit kunnen met attesten (Remus toch alleszins).

Uiteindelijk is het gebruik maken van één pot met twee uitgangen sowieso niet volgens de regels van de kunst. In een perfecte wereld zou je de hoofdbuis splitsen met een Y-stuk na de middendemper en zo naar links en rechts lopen met aan beiden zijden een demper. Dan zou het goed gedaan zijn.

Dit is helaas zeer moeilijk bij de E61. Hoewel je een kleine demper rechts gestoken krijgt indien je de compressor veranderd van plaats is het een hoop werk. Hetzelfde werk dien je uit te voeren indien je links een pot steekt met twee uitgangen en naar rechts loopt voor de reservewielbak door. Dan ook moet de compressor verplaatst worden.

Op zich is het dus de meest logische oplossing dat je de buis naar rechts achter de reservewielbak laat lopen. Er is genoeg plaats voorhanden en je hoeft niks aan te passen of te verplaatsen. Je kan deze bij vasthangen op bestaande bevestigingspunten aan de auto en je hoeft dus zelfs nog geen gat te boren of een haak te lassen.

De reden dat Skytune dit niet ziet zitten volgens mij is indien ze dit op maat moeten maken redelijk veel werk is. Je hebt maar een kleine speelruimte achter de bumper en je moet de bumper er een aantal keren op en af halen om te meten en passen. Veel meer werk dus dan gewoon een buis voor de reservewielbak klaarpunten naar rechts, eronderuit halen en aflassen. Dan moet de bumper er zelfs nog niet afgehaald worden. Da's volgens mij de reden dat ze er niet voor staat te springen.

Technisch maakt het niet uit dat je één pot neemt met twee uitgangen en voor of achter de reservewielbak naar rechts gaat. Beiden zijn inferieur aan een Y-stuk na de middendemper. Als je het dus met één demper doet kan je even goed achter de bak doorgaan. Een pak minder werk en er hoeft geen compressor verplaatst te worden.

Wat betreft de attesten, dat begrijp ik ook niet goed. Zoals b_ken al zei maakt het idd niet uit wat je achter je einddemper doet zolang deze goedgekeurd is. Al ga je daar met een zelfgelast stel buizen naar 16 eindstukken, dat maakt niet uit. Tot en met de einddemper moet de installatie goedgekeurd zijn, erachter doe je wat je wil voor de keuring.