Auteur Topic:  Bimmerboard goes Carbagerun 2013!!  (gelezen 22693 keer)

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Trade Count: (+3)
  • Race Legend
Bimmerboard goes Carbagerun 2013!!
« Gepost op: 29 augustus 2012, 11:11:13 »

Beste Carbage Runners,

Vrijdag 24 augustus om 20.00 uur is het zover! Dan gaat de inschrijving voor the Carbage Run edition 2013 (zomer) open.

De Route

De route van the Carbage Run 2013 heeft Barcelona als eindpunt. Maar voordat we in Barcelona zijn hebben we een fantastische route bedacht door de Alpen en de Pyreneeën. Een route die de route van afgelopen jaar zal overtreffen:

Dag 1:           Hardenberg – Zwarte Woud (Duitsland)

Dag 2:           Zwarte Woud – Turijn (Italië)

Dag 3:           Turijn – Camargue (gebied in Zuid-Frankrijk)

Dag 4:           Camargue – Andorra

Dag 5:           Andorra – Barcelona

Wanneer

The Carbage Run 2013 wordt gehouden van maandag 8 juli t/m vrijdag 12 juli 2013.

De introductiedag zal plaatsvinden op zaterdag 15 juni 2013.

Wijzigingen t.o.v. afgelopen zomer

Ook dit jaar zullen we er weer naar streven the Carbage Run nog mooier te maken dan het jaar ervoor. We hebben veel input gehad van deelnemers waarmee we aan de slag gaan. De campings gaan we er zeker in houden maar in een iets andere vorm. De dagen zullen iets minder lang zijn en de routes nog mooier. Het maximum aantal teams blijft gelijk aan afgelopen jaar en the Carbage Run zal dus niet groter worden.

Inschrijven

Vrijdag 24 augustus om 20.00 uur is het mogelijk om je in te schrijven via de website. Op dit tijdstip komt ook alle informatie over edition 2013 op de website te staan. Heb je vragen? Dan kun je het antwoord op je vraag ongetwijfeld vinden op de website vanaf volgende week vrijdag. Als je nog geen auto hebt, of nog niet precies weet uit welke/hoeveel teamleden je team zal bestaan, kun je gewoon inschrijven. Je kunt achteraf teamleden wijzigen/toevoegen en ook de gegevens van je auto kun je op een later tijdstip toevoegen. Er zijn evenveel startplaatsen beschikbaar als afgelopen jaar. We hebben wel veel meer aanvragen dan afgelopen jaren van mensen die graag mee willen doen. We verwachten dan ook dat de inschrijving sneller vol zal zitten dan afgelopen jaren. Zorg dat je er dus op tijd bij bent!!

Met vriendelijke groet,

Organisatie Carbage Run
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
Re: Bimmerboard goes Carbagerun 2013!!
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:13:02 »
Na de editie van 2012 hebben we de smaak te pakken en gaan we er weer voor!
In 2013 zal Team 43 (Manos, Sega, Nuvolati en Gio) weer aanwezig zijn!
Mods aan de auto en dergelijke zijn hier te volgen :)

2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:18:32 »
Cool :thumbsup:
We hopen op uitgebreide verslagen zoals onlangs ;D
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:21:42 »
We gaan proberen dit jaar zonder aanhanger te gaan maar we geven onze claxons niet op dus we moeten nog wat uitdokteren :)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:25:18 »
We gaan proberen dit jaar zonder aanhanger te gaan maar we geven onze claxons niet op dus we moeten nog wat uitdokteren :)

compresseur en stroomgroep gewoon op het dak monteren!   ;D

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:29:00 »

Dat gaat idd het plan zijn :)
Huidige stroomgroep komt te koop en zullen we vervangen door eentje met elektrische starter.
Kan ook zijn dat we hem monteren op de trekhaak (er is een rek voor gekocht van Thule).
We moeten wat kijken wat kan niet kan qua gewicht. 't Zijn 2 vrij zware onderdelen.
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:31:22 »

Huidige stroomgroep komt te koop en zullen we vervangen door eentje met elektrische starter.
Kan ook zijn dat we hem monteren op de trekhaak (er is een rek voor gekocht van Thule).
We moeten wat kijken wat kan niet kan qua gewicht. 't Zijn 2 vrij zware onderdelen.

Mijn opmerking was idd zo stom nog niet dan  ;)

Inderdaad oppassen met het gewicht op de trekhaak, is meestal beperkt tot 75kg voor een vertical last.

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:49:28 »

Mijn opmerking was idd zo stom nog niet dan  ;)

Inderdaad oppassen met het gewicht op de trekhaak, is meestal beperkt tot 75kg voor een vertical last.

Klopt, kogeldruk zal rond dat gewicht beperkt zijn.
Ik moet wel zeggen, een auto met niveauregeling (die ook nog is werkt zelfs!) is wel een zegen op zo'n trip met een vrij hoge belasting aan bagage, personen en goodies :)
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline Brecht

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2012, 12:18:49 »
Vind ik leuk  :thumbsup:

Offline manos

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2012, 19:00:57 »
Oh man, de Run...

't is nog nen dag of 300. Ma het is alsof we volgende week weer weg zijn.

:)

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2012, 20:09:49 »
Ik blijf erbij: Airride compressor(en) in combinatie met een 20 liter vat of zo in de koffer. Weegt niks, geen 220V nodig, dus ook geen groep nodig en dus ook geen aanhanger meer nodig. Alles netjes ingebouwd in de auto en werkend op de 12V boordspanning. :thumbsup:

Jullie hebben nog een jaar de tijd. Ik denk dat indien je de tweedehandsmarkt een beetje in de gaten houdt je voor niet al te veel geld vind wat je nodig hebt. Genoeg tjoeners die ermee stoppen en hun spullen te koop zetten. ;D

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2012, 20:18:18 »
Dikke +1

Van zodra de airride compressor of E61 level control compressor de nodige maximum druk haalt moet dat lukken. Debiet is minder belangrijk tenzij je van hier tot Barcelona onafgebroken wil blazen.

Offline manos

• Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2012, 23:58:58 »
Dikke +1

Van zodra de airride compressor of E61 level control compressor de nodige maximum druk haalt moet dat lukken. Debiet is minder belangrijk tenzij je van hier tot Barcelona onafgebroken wil blazen.

Moet wel zeggen... De claxons hebben niet veel gezwegen op de afgelopen Run... :)

Offline DeRay

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2012, 02:03:09 »
Super! moet wel eens wijs zijn!  ;D

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2012, 09:15:31 »
Ik blijf erbij: Airride compressor(en) in combinatie met een 20 liter vat of zo in de koffer. Weegt niks, geen 220V nodig, dus ook geen groep nodig en dus ook geen aanhanger meer nodig. Alles netjes ingebouwd in de auto en werkend op de 12V boordspanning. :thumbsup:

Jullie hebben nog een jaar de tijd. Ik denk dat indien je de tweedehandsmarkt een beetje in de gaten houdt je voor niet al te veel geld vind wat je nodig hebt. Genoeg tjoeners die ermee stoppen en hun spullen te koop zetten. ;D

Naar hoeveel druk gaat zo'n installatie?
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2012, 09:21:31 »
Volgens deze info zo een 200 psi of bijna 14 Kg/cm².
http://store.gaugemagazine.com/12-volt-air-compressors.aspx

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2012, 09:31:17 »
200psi is zo'n 13 à 14 bar.
Om eerlijk te zijn kan ik dat maar moeilijk geloven...Dat is verdomd veel voor lucht  :o
Een normale compressor kan zelfs die druk niet maken. Boven de 10 bar creëer je zoveel warmte (verlies) dat je gewoon niet verder kan stijgen in druk...

Ook is die druk nergens nodig. Quasi alle toepassingen (ik denk nu aan handgereedschappen ofzo) op luchtdruk zijn ontworpen voor zo'n 8 bar.
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2012, 09:37:47 »
Alles hgangt af van het ontwerp en de toepassingen die men voorop stelde. Het klopt dat de meeste (hobby) compressors niet meer dan 8 bar maken, misschien uitzonderlijk eens 10. De meeste gereedschappen die je daarop wil aansluiten hebben hiermee genoeg. Als nu blijkt dat men om een auto van de grond te krijgen meer druk nodig heeft dan maakt men wel een compressor die dit kan leveren.
Uw uitleg dat het technisch niet mogelijk zou zijn om hoger te gaan klopt niet.
Een compressor om duikflessen te vullen maakt 200 bar.   ;)

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2012, 09:50:01 »
Klopt, momenteel hebben we een compressor die afslaat op 10 bar, springt terug op rond de 6 bar denk ik.

Voor duikflessen heb je idd wel een gigantische druk :)
Maar om dat te bereiken heb je een andere compressor nodig dan die van de Gamma zeker  ;D
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline nicc

• Qualifying
  • Z freak
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2012, 13:18:11 »
Mogen hier belgen aan mee doen ? want in de regelementen lees ik dat enkel auto's gekeurd in nederland hieraan kunnen deelnemen

Offline manos

• Pole Position
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2012, 16:57:30 »
Mogen hier belgen aan mee doen ? want in de regelementen lees ik dat enkel auto's gekeurd in nederland hieraan kunnen deelnemen

Sure. We hebben dit jaar toch ook meegedaan?

Offline nicc

• Qualifying
  • Z freak
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2012, 09:59:19 »
moet de wagen dan in nederland gekeurd worden? indien mogelijk zijn wij voor 2014 ook van de partij :-)

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2012, 15:20:30 »
Nope. je kan perfect met een Belgische wagen meedoen.
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline PJH

• Premium Member
  • World Champion
    • www.openroads.be
« Reactie #23 Gepost op: 21 september 2012, 12:04:55 »
2 zware onderdelen op de trekhaak zou ik persoonlijk niet doen... je mag sowieso al incalculeren dat je remafstand langer wordt, je meer onderstuur gaat hebben en je de wagen eigenlijk wel zwaar belast qua ophanging achteraan.
www.openroads.be
Rediscover the fun of driving!

Offline SOMERS_91

• Pole Position
« Reactie #24 Gepost op: 21 september 2012, 13:02:12 »
succes!! :thumbsup:
Bmw 2006-E61-M535D 272pk--> 330pk: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=34637.0
Peugeot 2011-boxer 2.2l 120pk

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #25 Gepost op: 21 september 2012, 17:47:21 »
2 zware onderdelen op de trekhaak zou ik persoonlijk niet doen... je mag sowieso al incalculeren dat je remafstand langer wordt, je meer onderstuur gaat hebben en je de wagen eigenlijk wel zwaar belast qua ophanging achteraan.

Er komt 'maar' 1 item op de trekhaak en dat is wss de generator en de compressor dan op't dak.
Compressor is lichter dus gaat wat 'fijner' rijden.

Over de belasting van die auto: dat je die (te) zwaar gaat belasten weten we ook maar we zoeken ook niet de extremen op ermee.
4 personen + bagage + stevig geladen aanhanger was niet niks deze zomer. Niveauregelijk (hydraulisch!) heeft vanaf de eerste tot de laatste meter geluiden gemaakt  ;D
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2013, 20:25:45 »
Tijd voor hier eens terug leven in te blazen :)

Van de week zei Manos: "Nog een dikke 3 maand en we zijn weer weg gasten...."
En effectief...nog 3 maand en 3 weken en we moeten aan de start staan  :o

Ik kan bijna niet geloven dat de vorige editie al 8 à 9 maand achter ons licht!
Die zin van Manos heeft ons allen wel ineens wakker gemaakt en we beseffen dat we in gang moeten schieten :)

Die aanhanger...soms was het een zegen (handig voor rommel ;D) en soms ook een miserie (trager rijden, hoger verbruik, onderstel dat afbrak en we terug moesten lassen...)...maar die hoorns op ons dak weigeren we op te geven. En we willen nu eenmaal een stevig drukvat hebben dat wat reserve heeft...
Dus ja, die aanhanger gaat terug mee! Van zodra het wat warmer wordt zal deze met de hulp van Bwati (waarvoor dank  :clap: :bow: ) verstevigd worden. Huidige dissel zit op een buis....wat je ook doet, die gaat doorbuigen met de tijd. Deze gaat er volledig onder uit en wil ik graag vervangen door een profiel/balk, dat kan 'nooit' buigen! We vinden wel iets op de metaalhoop  ;)

De auto zelf gaat wss niet echt grote aanpassingen krijgen...strobo's vooraan, die gele mistlampen aansluiten en dat gaat het ongeveer zijn denk ik :)
De aanhanger daarentegen zal wel grote aanpassingen krijgen!
Onze "showverlichting" heeft vorig jaar altijd wat voor problemen gezorgd ma bon, niets wat we niet konden oplossen :)
Alleen wil ik dit jaar de elektriciteit "enorm" uitbreiden.
Bedoeling is dat de aanhanger dus onze compressor zal transporteren + een soort van rijdende discobar zal worden, inclusief verlichting :) Meer erover in  volgende post...
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2013, 20:55:06 »
Elektriciteit is altijd een 'probleem' als je zoveel dingen wilt gaan aansluiten maar langs de andere kant, we hebben een generator bij (dit jaar krijgen we deze in bruikleen van Lodewijk, ook onze grote dank hiervoor!! :clap:) dus heb ik besloten meer gebruik te maken van de generator en dit in 3 verschillende niveau's:
- 220V: komende van de generator al draaiende. Nodig voor de compressor (luchthoorns)
- 220V: omgevormd van een stevige batterij (of meerdere?) met een goeie omvormer. Dit kan (een tijdje?) gebruikt worden zonder dat de generator heel de tijd moet draaien.
- 12V: gewoon rechtstreeks aan de batterij.

Ik zit al wat rond te neuzen naar 'show'verlichting waar we onze aanhanger mee kunnen versieren. Voordeel is dat tegenwoordig zoveel met LED's bestaat => laag vermogen!
Je hebt spullen die op 12V werken en op 220V...beide zijn aanwezig dus ik kan nu stilaan over gaan tot kopen, maakt dus niet echt uit op welke spanning :)

Hoe gaat die batterij(en) het dan volhouden? Ik heb sinds kort een CTEK batterijlader gekocht, deze is aangesloten op de generator, dus telkens dat de generator gaat draaien krijgen de batterij(en) energie :)
Langs de andere kant...eigenlijk is dat een druppellader, dat is niet gelijk bij een alternator dat je batterij de volle 14V geeft om op te laden én tegelijk alles kan laten werken...dus ik betwijfel of ik genoeg de batterijen kan opladen en terwijl ook nog wat verlichting kan laten werken.
Als hier iemand een oplossing voor heeft...shoot! ik hoor het graag :)

Ik ben ook nog op zoek naar zo'n coole stereo keten... 8) (zie fotoke als voorbeeld)

Een disco-aanhanger zonder muziek gaat nu eenmaal niet  :P
Deze zal ingebouwd worden langs binnen (regen of niet, alles is dan altijd beschermd). Bedoeling is dat deze een AUX ingang heeft, daarop sluiten we dan een 'jack'kabel aan die we verlengen naar binnen in de auto! Ipad, gsm,...erop aansluiten en je hebt een rijdende discotheek die je perfect langs binnen kan controleren (volume, playlist,...) zonder dat je de radio zelf moet bedienen.

Voor de rest ben ik op zoek naar allerij verlichting. LEDstrips, strobo's, spots, mss kerstverlichting ofzo...:)
Deze wil ik zeker:

Die vind je voor weinig geld (5 à 10€ per stuk), vermogen is niet te hoog (denk ik) en geeft een pak licht in't donker!  :)

Heb je dingen waar je vanaf wilt? Post gerust hier! We willen er gerust een cent voor geven maar een donatie is ook altijd welkom  ;D
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2013, 21:10:50 »
Ik wil zeker mijn visie geven over de stroomvoorziening, maar ik zie even het bos door de bomen niet.
Er gaat dus een stroomgroep mee, een omvormer, een batterijlader, en batterijen. Wat is precies de bedoeling ? Wie zal wat gaan voeden ?
Het kan toch niet de bedoeling zijn om altijd de stroomgroep te laten draaien zodat  de batterijlader de batterijen kan laden om dan met de omvormer 230V te maken he.  ;)

Offline DéGioke

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2013, 21:18:35 »
Ik wil zeker mijn visie geven over de stroomvoorziening, maar ik zie even het bos door de bomen niet.
Er gaat dus een stroomgroep mee, een omvormer, een batterijlader, en batterijen. Wat is precies de bedoeling ? Wie zal wat gaan voeden ?
Het kan toch niet de bedoeling zijn om altijd de stroomgroep te laten draaien zodat  de batterijlader de batterijen kan laden om dan met de omvormer 230V te maken he.  ;)

Ik wil 220V met hoog vermogen, dit dient voor de compressor. Deze komt dus van de generator.
Vervolgens wil ik 220V om verlichting, muziek,...zonder dat de generator hiervoor hoeft te draaien. Ik weet niet of dit haalbaar is hé, geen idee hoelang die batterij(en) het trekken met verlichting, muziek,...zonder dat ze opgeladen worden....moeten we dan testen :)
En dan nog 12V rechtstreeks van de batterij ook voor nog wat verlichting...
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL