Auteur Topic:  [ALG] Heeft het sterretje dat op de BMW banden staat ECHT belang ?  (gelezen 29942 keer)

Offline DHL

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
Re: [ALG] Heeft het sterretje dat op de BMW banden staat ECHT belang ?
« Reactie #240 Gepost op: 22 juli 2018, 12:42:35 »
Sorry dat ik er even Renault bij betrok, maar heb lang gewerkt in Renaultgarage, vandaar. Maar plak gerust eender welk merk op de plaatsen waar nu 'renault' staat lol

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #241 Gepost op: 23 juli 2018, 17:53:00 »
...Heeft Valeo dan twee, drie produktielijnen of zo lol?

Ik mag echt hopen voor Valeo dat ze meer dan drie productielijnen hebben of ze gaan vies moeten spartelen om al die ruitenwissers gedraaid te krijgen...

Ter info, bij Danone Rotselaar, waar ik werk, staan momenteel 12 lijnen (vroeger waren het er 14). 10 hiervan zijn hoofdzakelijk Actimel lijnen. In Polen staat nog een lijn of 2 die Actimel draait en in Spanje staan er nog ergens een paar. Deze zijn nodig om Europa van Actimel te voorzien.

En nee, het is niet zo dat op één lijn Aardbei gedraaid wordt en op een andere Sinaasappel. Al die lijnen worden gebruikt om meerdere smaken en consistenties te draaien. Zo hebben we momenteel een 40-tal verschillende recepten. Niet enkel een verschil in smaakjes maar ook een verschil in ingrediënten, afhankelijk voor welk land of publiek ze geproduceerd worden. Bij een wissel wordt de lijn een kwartier tot 20 minuten stilgelegd en wordt er ander product doorgelaten, andere verpakking gestoken en eventueel omgebouwd naar een ander formaat (aantal flesjes per pakje of pakjes per doos). Nadien draaien ze dan op diezelfde lijn verder met het nieuwe product.

Zo moeilijk is dat niet van op een lijn verschillende kwaliteiten te draaien. In het geval van ruitenwissers is het maar even een andere rol rubberstrip aanhangen en verder draaien. 10 minuten werk maximum. Wordt het gedaan in de automotive-industrie? Ik weet het niet. Ik heb er nog niet gewerkt. Wij doen het in de voeding alleszins. En wetende hoe simpel het is van op een lijn verschillende producten te draaien zou ik het vreemd vinden moest het in de automobielsector niet gebeuren, zeker aangezien er achteraf nog verschillende merken opgezet worden. Bij ons staat er overal "Actimel" op en zelfs die zijn niet allemaal hetzelfde...
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2018, 18:14:02 door Bimmerstyle »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #242 Gepost op: 23 juli 2018, 20:13:21 »
Das Produktportfolio von AA besteht aus Erzeugnissen der Bosch Erstausrüstung sowie aus eigenentwickelten und -gefertigten Aftermarket-spezifischen Produkten und Dienstleistungen.

Bovenstaande zinnetje komt van de Bosch-site.

Ik denk ook dat er meerdere kwaliteiten gemaakt worden. Ik heb met de BMW oem remschijven nog nooit schijven gehad die zo snel ingesleten raakten ondanks de YS-blokjes waardat met andere schijven en dito blokjes een ander verhaal was. De ruitenwissers van BMW gaan gewoon een flink stuk langer mee en blijven tenminste muisstil hun werk doen.

Ook ben ik benieuwd naar welk merk de bmw oliefilters levert. Noch Mahle, noch Mann, noch Hengst, noch Bosch hebben dezelfde oliefilters van BMW met hetzelfde papieren materiaal...

Wat de voedingssector betreft: in de smeervetten en consumeerbare oliën - sector worden ook diverse kwaliteiten gemaakt naargelang het voor de merkverkoper of voor private labelling is.

Het enige wat met zekerheid wel gelijk is zijn de Leo's (Milka) en de privaat gelabelde Olés van Aldi.  ;D

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #243 Gepost op: 23 juli 2018, 20:50:52 »
Ik ga hier nog even enkele voorbeelden aan toevoegen voor mensen die nog nooit een productieproces van kort bij gezien hebben.

Momenteel hebben we minstens 3 verschillende witte massa's (dit is de basispap zonder toegevoegd fruit). Eentje voor West Europa, eentje voor de oostbloklanden, welke iets dikker en smeuïger is en eentje voor de Actimel Kids, welke wat meer calcium bevat. Het zou kunnen dat het er nog meer zijn maar ik heb al effe niet meer aan de lijnen gestaan en dit zijn degene waar ik zeker van ben. Als er dus van één van die producten moet gewisseld worden naar een ander ligt de lijn een kwartier tot 20 minuten stil. Dit gebeurt op sommige lijnen tot 5 keer per dag. Dus ja, productieruns wisselen is iets wat constant gebeurt in een productie-omgeving.

Vroeger was ook UK een ander product als dat van de rest van West Europa. Dit had niks te maken met smaak, wel met de wetgeving. In onze pap zat een ingrediënt, vermoedelijk een bewaarmiddel of kleur/smaakstof die niet mocht gebruikt worden in Engeland. Wanneer we dus voor UK draaide werd er gewisseld naar dat product. Dit product smaakte identiek hetzelfde als al de rest. Niemand kon het verschil proeven. Je kan dan zeggen, draai dan alles met dat product. Nee, dat product was duurder dus was het goedkoper telkens te wisselen en het enkel te gebruiken voor UK.

Verder, en nu wordt het interessant want het gaat om een merknaam net als BMW er eentje is, hebben we ooit gedraaid voor McDonalds. Die hun eisen betreffende ingrediënten lag hoger dan de Europese wetgeving. Zij wilden dus andere ingrediënten of hun merknaam mocht er niet op. We hebben dus pap ontwikkeld die wel binnen hun eisen lag en deze werd uitsluitend gebruikt voor runs voor hen. Ook hier weer was het zo dat die pap identiek smaakte aan al de rest. Dit betekende dus wel ook weer telkens wisselen (voor heel korte runs zelfs want zoveel namen die niet af) maar blijkbaar bracht dit op want de naam van McDonalds stond samen met die van ons op het potje en dat creëert bekendheid. Toch was onze pap die in de winkel lag niet dezelfde als de pap voor McDonalds. Ze zag er het zelfde uit, ze smaakte hetzelfde maar er was een kwaliteitsverschil.

Ten slotte nog een voorbeeldje betreffende prijs grondstoffen versus output. Onze potten worden gelabeld dmv een labeler (deuh...). Een Krones. Een degelijk, Duits machien dat jaren perfect heeft gewerkt. Krones geeft voor de dikte van de etiketten als minimum 50 micron op. Danone zou Danone niet zijn moesten ze dit niet goedkoper willen dus het laatste jaar draaien we met 30 micron. Die machines draaien voor geen meter meer. We liggen dikwijls een halve ploeg stil om een machine aan de gang te krijgen en houden met die vodden-etiketten. We zijn al een jaar aan't klagen en zagen dat we terug 50 micron etiketten willen maar het management zegt "njet". Het verlies in kost door de stilstanden is nog steeds kleiner dan wat het zou meer kosten om terug dikkere etiketten te gebruiken.

Om maar te zeggen dat stilstanden een kleinere kost zijn dan het gebruik van duurdere grondstoffen. Om dus ook maar te zeggen dat stilliggen voor een wissel naar een ander materiaal minder kost dan heel de dag met een duur materiaal te draaien...

Maak nu van die pap ruitenwissers, luchtfilters of remschijven en het is niet ondenkbaar dat uw Brembo schijf van op Mister Auto niet dezelfde is als deze die bij BMW over de toonbank gaat waar ook Brembo op staat...

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #244 Gepost op: 23 juli 2018, 21:31:08 »
Je hebt OEM, OES en aftermarket.

OEM kennen we allemaal, OES is Original Equipment Supplier. Als we nu bij de schijven blijven. Brembo is bijvoorbeeld zo'n OES. Brembo maakt dus bepaalde schijven voor BMW, als ze voorzien worden van een BMW stempel en een BMW verpakking, dan wordt het OEM en komt het in de BMW keten. Brembo biedt echter ook identiek hetzelfde product aan onder z'n eigen naam met dezelfde specificaties, maar heeft dus niet die extra stappen van OEM labeling enzomeer doorlopen. Dan is het dus OES. Maar beide schijven zijn wel identiek.

Aftermarket zijn fabrikanten die een vervangbaar en passend product leveren maar geen OES zijn. Die producten zijn uiteraard niet hetzelfde als OEM.

F31 320dAs Intense M-Sport Melbourne Red

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #245 Gepost op: 24 juli 2018, 07:52:03 »
Om maar te zeggen dat stilstanden een kleinere kost zijn dan het gebruik van duurdere grondstoffen. Om dus ook maar te zeggen dat stilliggen voor een wissel naar een ander materiaal minder kost dan heel de dag met een duur materiaal te draaien...

Dat geldt niet voor elke productielijn. Ik kom in contact met productielijnen van veel verschillende klanten. En er zijn zeker productielijnen waarbij een stilstand gigantisch veel geld kost.
Niet elke productielijn kan je zomaar even stoppen. Wat misschien ook zo kan zijn voor het rubber van de banden, dat dit rubber volcontinu opgewarmd moet blijven. En als het systeem geen handige voorzieningen heeft om zomaar even van type rubber te wisselen, ben je wel even bezig bij een productiewissel.
Work hard, play hard

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #246 Gepost op: 24 juli 2018, 08:24:43 »
Dat geldt niet voor elke productielijn. Ik kom in contact met productielijnen van veel verschillende klanten. En er zijn zeker productielijnen waarbij een stilstand gigantisch veel geld kost.
Niet elke productielijn kan je zomaar even stoppen. Wat misschien ook zo kan zijn voor het rubber van de banden, dat dit rubber volcontinu opgewarmd moet blijven. En als het systeem geen handige voorzieningen heeft om zomaar even van type rubber te wisselen, ben je wel even bezig bij een productiewissel.

Dit klopt. Niet elk productieproces is gemaakt om stil gelegd te worden, en dat voorbeeld van het maken van dat rubber is daar ongetwijfeld eentje van, maar dat wil niet zeggen dat dit elders op een later tijdstip in het proces niet kan. Om opnieuw het voorbeeld van die ruitenwissers te nemen: dat rubber wordt niet gemaakt op dezelfde afdeling waar ze de ruitenwissers assembleren. Dat wordt elders gemaakt, misschien zelfs in een andere fabriek. Op de lijnen echter waar ze de ruitenwissers in mekaar steken zijn ongetwijfeld voorzieningen om de productie stil te leggen en te wisselen. Valeo maakt ruitenwissers voor tientallen automerken en van die merken voor tientallen modellen. Dit zijn allemaal andere types ruitenwissers. Daar wordt dus ongetwijfeld ontzettend veel gewisseld. Die lijnen zijn daar dus op voorzien. Als je dan toch aan't wisselen bent van model of type is't maar een kleine moeite om ook een andere rol rubber strips aan te hangen. Of het gedaan wordt kan ik niet met zekerheid zeggen maar de mogelijkheid is er ongetwijfeld.

Betreffende het rubber van die banden, daar heb ik ook nooit gezegd dat dit ander rubber zou zijn, ik denk trouwens van niet want dat zou gewoon te veel testwerk met zich meebrengen, het ideale rubber maken voor elk model of merk auto. Wel heb ik daar gezegd dat er ongetwijfeld verschillen zitten in toleranties tussen de geproduceerde banden. Dit is eigen aan een proces waar wordt gewerkt met mallen. De verdeling van het materiaal is nooit twee keer identiek hetzelfde, nu ja, er zal toevallig wel twee keer hetzelfde uit komen maar er zijn altijd variaties in de verdeling. Dit is ook de reden dat er bolletjes op de band staan om aan te duiden hoe je hem op een velg moet trekken. Het bolletje duidt aan aan welke kant de band lichter is en aan welke kant zwaarder. De lichte kant moet dan aan de kant van het ventiel gelegd worden omdat dit het zwaarste punt van de velg is. Wat ik daarvan dan denk is dat degenen die het dichtste bij een ideale verdeling liggen een ster of weet ik wat opgedrukt krijgen en degene die iets minder dicht bij een ideale verdeling liggen, maar daarom niet slecht zijn, als een gewone band verkocht worden. Ze worden alleszins nagemeten want anders stonden die bolletjes er niet op. Als ze dan toch aan't meten zijn kunnen ze de besten even goed op een andere stapel gooien dan de slechtste...

Opnieuw, ik ben hier niet zeker van maar dat is hoe ik erover denk.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2018, 09:57:16 door Bimmerstyle »

Online b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #247 Gepost op: 24 juli 2018, 10:01:11 »
Citaat
......... een ster of weet ik wat opgedrukt krijgen .......

En dat is precies waar ik mijn twijfels bij heb. Volgens mij kunnen er achteraf geen markeringen meer op gezet worden, zeker niets meer dat naar buiten toe op de band staat, zoals dat bijna altijd het geval is met maataanduidingen, DOT codes, sterren en andere markeringen. Dat zit allemaal op voorhand in die mal. Hooguit kunnen ze nog iets 'in' het rubber smelten ipv. erbovenop zetten, of een dotje verf erop spuiten om het zwaartepunt aan te geven.

Ik ben dus van mening dat van zodra een mal opgezet wordt om sterbanden te produceren dan hebben alle banden die daaruit komen op voorhand de ster erop. Alle toleranties waar je van spreekt zitten daardoor ook in alle ster banden.

Ik heb lang geleden eens banden aangeboden gekregen met een "schoonheidsfoutje", aan spotprijzen. De "F" van Fulda was een beetje mislukt, plat gebrand precies. Gelukkig heb ik ze niet gekocht want achteraf hoorde ik dat dit gewoon afgekeurde banden waren en de "F" plat branden was het systeem dat in de fabriek gebruik werd om ze te markeren. Het bevestigt dat niet alle banden die uit zo een mal komen perfect zijn. Het bevestigt ook dat er nog wel enige na-controle is. Markeringen achteraf bij erop zetten alsof ze erop gegoten zijn... doubt it.

Offline Jables

• Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • Do. Or do not. There is no try.
« Reactie #248 Gepost op: 24 juli 2018, 10:55:57 »
Je hebt OEM, OES en aftermarket.

OEM kennen we allemaal, OES is Original Equipment Supplier. Als we nu bij de schijven blijven. Brembo is bijvoorbeeld zo'n OES. Brembo maakt dus bepaalde schijven voor BMW, als ze voorzien worden van een BMW stempel en een BMW verpakking, dan wordt het OEM en komt het in de BMW keten. Brembo biedt echter ook identiek hetzelfde product aan onder z'n eigen naam met dezelfde specificaties, maar heeft dus niet die extra stappen van OEM labeling enzomeer doorlopen. Dan is het dus OES. Maar beide schijven zijn wel identiek.

Aftermarket zijn fabrikanten die een vervangbaar en passend product leveren maar geen OES zijn. Die producten zijn uiteraard niet hetzelfde als OEM.

Dat is interessant. Uit welke bron komt dat of heb je daar bewijzen van?
2011 Volvo V70 D3

Offline jvc

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #249 Gepost op: 24 juli 2018, 11:48:13 »

Rubber voor banden maken is een batchproces en geen continueproces. Ik heb ooit nog een machine geprogrammeerd die rubber maakt. Is simpel gezegd gewoon een mixer waar men grondstoffen in dumpt en deze moet dan enkele minuten mixen tot het rubber de gewenste specificaties heeft.

Het rechtse type hieronder wordt gebruikt door o.a. Michelin.
2018 BMW 318d
2013 Renault Megane RS

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #250 Gepost op: 24 juli 2018, 15:19:13 »
@Bimmerstyle Tuurlijk weet ik dat Valeo verschillende lijnen heeft ;). Je weet wel wat ik bedoelde, een 'slechtere' lijn en een 'goeie' lijn.
De goeie zou dan voor de automerken zijn, de slechtere zou dan de naam Valeo dragen. (heb het slecht uitgedrukt).

En nu niet meer @Bimmerstyle maar in 't algemeen :)

In mijn ogen is dit onmogelijk om twee verschillende kwaliteiten te maken om je eigen merk dan op de tweede plaats te zetten ten voordele van de automerken waarvoor ze produceren.

Dat een producent verschillende merken maakt klopt wel natuurlijk. En daar zal wel kwaliteitsverschil op zitten.
Maar om dan nog eens een kwaliteitsonderscheid te maken binnen eenzelfde merk en betere banden te produceren voor een bepaald automerk (die dan ten slotte niet meer kosten want ze dragen allemaal dat sterretje als je de goedgekeurde banden voor je voertuig neemt)... dat gaat me te ver.

Daar zit het verschil hem volgens mij...: dat sterretje dient enkel om aan te geven dat de band goedgekeurd werd door BMW. BMW keurt voor een bepaalde type wagen een aantal merkbanden goed omdat de eigenschappen van die banden overeen komen met het karakter van die wagen.
Zo ook Mercedes, Audi en nog een aantal merken hun voorkeur hebben en dit aangeven door een labeltje voor bepaalde banden. Zo vermijden ze dat bvb een S klasse met een luidruchtige of een te harde band zal rijden omdat men een band koos die sportieve eigenschappen op de eerste plaats zette.
En zoals ik al zei, hoe hoger op de ladder van de automerken, des te kieskeuriger men wordt en hoe kleiner de keuze wordt.
Tot men zelfs een 1 merk banden laat maken speciaal ontwikkeld voor 1 voertuig...

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #251 Gepost op: 24 juli 2018, 15:29:31 »
Daar zit het verschil hem volgens mij...: dat sterretje dient enkel om aan te geven dat de band goedgekeurd werd door BMW. BMW keurt voor een bepaalde type wagen een aantal merkbanden goed omdat de eigenschappen van die banden overeen komen met het karakter van die wagen.
Zo ook Mercedes, Audi en nog een aantal merken hun voorkeur hebben en dit aangeven door een labeltje voor bepaalde banden. Zo vermijden ze dat bvb een S klasse met een luidruchtige of een te harde band zal rijden omdat men een band koos die sportieve eigenschappen op de eerste plaats zette.
En zoals ik al zei, hoe hoger op de ladder van de automerken, des te kieskeuriger men wordt en hoe kleiner de keuze wordt.
Tot men zelfs een 1 merk banden laat maken speciaal ontwikkeld voor 1 voertuig...
Dat denk ik ook.Ze gaan toch niet exact hetzelfde type band in 2 verschillende kwaliteiten maken?Dat kan je eigenlijk wel controleren,als je eens wat verschillende sterbanden opzoekt en dan gaat opzoeken of exact dezelfde band(merk,type en maat) ook bestaat in een "niet-sterband" versie.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #252 Gepost op: 24 juli 2018, 16:44:48 »
Dat is interessant. Uit welke bron komt dat of heb je daar bewijzen van?

Dat is toch een publiek geheim in autoland? Ik ga er vanuit dat elke autoliefhebber dat weet. Uit welke bron ik dat heb? Van vele bronnen door de jaren heen. Van een bevriend BMW motortechnieker, een mecanicien van Renault, vakliteratuur, TV reportages, enz... .

Nu, in verband met die schijven. BMW produceert de tweedelige schijven wel in een eigen productie plant. Het betreft oa de sportschijven met alu hart om het onafgeveerd gewicht te reduceren. Maar de 'basisschijven' worden geleverd door toeleveranciers (door oa Brembo). Alles wat geleverd wordt aan BMW door toeleveranciers is ook identiek verkrijgbaar bij de toeleverancier zelf. Dat is alom geweten.

Nog wat info:

https://www.eeuroparts.com/blog/6075/oes-parts-the-secret-to-cheaper-oem/

http://www.stuttgartparts.nl/page/57/aftermarket_vs_oem

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #253 Gepost op: 24 juli 2018, 16:50:18 »
En dat is precies waar ik mijn twijfels bij heb. Volgens mij kunnen er achteraf geen markeringen meer op gezet worden, zeker niets meer dat naar buiten toe op de band staat, zoals dat bijna altijd het geval is met maataanduidingen, DOT codes, sterren en andere markeringen. Dat zit allemaal op voorhand in die mal. Hooguit kunnen ze nog iets 'in' het rubber smelten ipv. erbovenop zetten, of een dotje verf erop spuiten om het zwaartepunt aan te geven.

Ik ben dus van mening dat van zodra een mal opgezet wordt om sterbanden te produceren dan hebben alle banden die daaruit komen op voorhand de ster erop. Alle toleranties waar je van spreekt zitten daardoor ook in alle ster banden.

Ik heb lang geleden eens banden aangeboden gekregen met een "schoonheidsfoutje", aan spotprijzen. De "F" van Fulda was een beetje mislukt, plat gebrand precies. Gelukkig heb ik ze niet gekocht want achteraf hoorde ik dat dit gewoon afgekeurde banden waren en de "F" plat branden was het systeem dat in de fabriek gebruik werd om ze te markeren. Het bevestigt dat niet alle banden die uit zo een mal komen perfect zijn. Het bevestigt ook dat er nog wel enige na-controle is. Markeringen achteraf bij erop zetten alsof ze erop gegoten zijn... doubt it.

Goede opmerking. Hetzelfde verhaal als bij alle toeleveranciers. Het sterretje is is dit geval het BMW OEM stempeltje.

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #254 Gepost op: 24 juli 2018, 18:13:05 »
Rubber voor banden maken is een batchproces en geen continueproces. Ik heb ooit nog een machine geprogrammeerd die rubber maakt. Is simpel gezegd gewoon een mixer waar men grondstoffen in dumpt en deze moet dan enkele minuten mixen tot het rubber de gewenste specificaties heeft.

Dat weet ik ook wel... Net zoals bij ons die pap in batchen gemaakt wordt. Wil niet zeggen dat je tijdens de assemblage geen verschillende batchen door mekaar kan gebruiken. Als wij een productwissel doen wordt simpelweg 1 tank dichtgezet, de leidingen worden gespoeld en er wordt een andere tank open gezet. Voilla, nieuw product.

Bij het voorbeeld van ruitenwissers gaat die rubber strip die erop zit ofwel op rollen naar de assemblagelijn komen ofwel in voorgesneden strips. 't Is dan niet moeilijk om voor een bepaalde run rol of doos A te gebruiken en voor een andere run rol of doos B.

Verder vind ik niet dat je het moet bekijken als onder uw eigen merknaam een slecht product verkopen en onder BMW zijn merknaam een goed product. Stel ik maak hier thuis iets om te verkopen. Stel ik maak bloempotten. Niet al mijn bloempotten zijn hetzelfde. Sommige lukken al wat beter dan anderen. Mijn beste vriend is bloemist en koopt er geregeld van mij. Het is mijn beste vriend dus ik ga hem toch mijn slechte bloempotten niet verkopen. Nee, hij krijgt van mij de bloempotten die het beste gelukt zijn. Hij krijgt daar trouwens een goede prijs op want het is natuurlijk mijn beste vriend en hij neemt er op regelmatige basis af. De rest van mijn bloempotten, welke trouwens ook helemaal niet slecht zijn, je ziet het verschil amper, zet ik op 2dehands voor wat meer geld dan wat ik hem vraag. Mijn vriend verkoopt zijn bloemstukken dan verder in mijn bloempotten waar ik natuurlijk op de bodem mijn naam heb staan. Zijn klanten zien dit en hebben zo iets van: "Damn, dat zijn mooie bloempotten waar dat bloemstuk in zit. Misschien moet ik in de toekomst daar eens gaan kijken voor een bloempot...

Ook verkoopt mijn vriend een klein aantal van mijn bloempotten los. Hij vraagt daar nog veel meer voor dan ik maar veel mensen komen daar toch bloempotten kopen want het is een goeie bloemist. Vorig jaar is hij nog uitgeroepen tot bloemist van't jaar. Ik kan daar mee leven want ondanks het feit dat er veel mensen die bloempotten bij hem kopen zijn er ook een groot aantal die mijn naam gezien hebben en die komen ze rechtstreeks bij mij halen want ik vraag er minder voor. Ik maak dus door hem ook nog steeds mooi winst op mijn iets minder goeie bloempotten. Hij kan daar ook weer mee leven want zijn grootste verdienste is niet bloempotten verkopen maar bloemstukken maken en die verkopen. Dat is waar voor hem het groot geld zit. We worden van deze situatie beiden beter en da's wat telt.

Je weet niet welk soort afspraken er allemaal gemaakt worden op dat niveau. Dat is de ver van ons bed show. Uiteindelijk willen al die bedrijven simpelweg geld maken en de manier waarop dit het snelst en het meest gaat wordt gebruikt. Als het opbrengt voor beide partijen het op deze manier te doen, dan zal het zo ook wel gebeuren. Brengt het niet op, dan zal het zo wel niet gebeuren.

Opnieuw, ik weet niet hoe het gebeurt. Ik acht het echter niet onwaarschijnlijk dat het zo gebeurt...

« Laatst bewerkt op: 24 juli 2018, 18:57:56 door Bimmerstyle »

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #255 Gepost op: 25 juli 2018, 16:49:32 »
Bimmerstyle, jouw verhaal geloof ik niet echt. Sorry hoor ;)

Er worden gewoon prijsafspraken gemaakt. Heel simpel:ik produceer x aantal auto's en beloof hiervoor een x aantal banden af te nemen. Vermits wij die banden goedkeurden komt er een sterretje op zodat we jouw banden niet alleen via onze dealers werkplaats verkopen, maar  quasi iedereen die met een BMW rijdt zal erom vragen in eender wwelke zaak die banden verkoopt.
Dus Mr Michelin, we denken dat we hierdoor x aantal banden per jaar van dit type verkopen. Mr Michelin van zijn kant rekent alles na en houdt uiteraard rekening met de truuk van het sterretje en maakt een bijzondere prijs voor BMW. Degenen die de onderhandelingen voeren in naam van Michelin en BMW gaan volgend jaar op cruise ;).
Dus twee vliegen in 1 slag. Enorme opwaardering van de verkoop van een specifieke band. Dit is geniaal gewoon. Ten tweede keurt BMW enkel merk en type goed waarvan ze vinden dat ze geschikt zijn voor het desbetreffende voertuig. Daarom zal dat wellicht niet de allerbest geschikte band zijn want hier spelen financiele belangen enorm mee.
En zo is de cirkel rond en blijft de commerce wat ze is.... commerce.
Dus kopen of niet met een sterretje ? Ik zeg ja, wel doen. Dan heb je een goede band voor je wagen want BMW gaat geen sterretjes uitdelen aan prutbanden, want zo'n zaken is eigenlijk een beetje koorddansen tussen kwaliteit en geld. Beter dan BMW aan beveelt bestaat misschien, maar de kans dat je die betere band vindt is uiterst klein. (tenzij je een oudere wagen hebt en een band kan kopen met nieuwe technieken).

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #256 Gepost op: 25 juli 2018, 17:49:45 »
Ik kan me ergens wel vinden in uw verhaal. Het kan ook zijn dat het op die manier afgesproken wordt. Zoals ik zei, ik weet niet op welke manier ze afspraken maken met mekaar.

Waar ik u wel niet goed kan in volgen is dan vervolgens uw besluit. Je zegt dan best banden te kopen met een sterretje. Waarom zou je dat dan wel doen? Diezelfde band is dan ook verkrijgbaar bij de bandenboer zonder ster op. Als wat jij zegt klopt (en het kan kloppen) is het als klant toch weggegooid geld eentje te kopen met ster, en al helemaal als je hem bij BMW gaat halen? Diezelfde band, zonder ster, kost bij de gemiddelde bandenboer een stuk minder dan eentje met een ster op en nog veel minder dan wat hij kost bij BMW zelf.

Uw conclusie zou dus moeten zijn: "Ja, dat merk en type band kopen maar dan ergens bij een bandencentrale voor zo weinig mogelijk geld". Dan heb je ook een goeie band, dezelfde als bij BMW verkocht wordt enkel staat er geen ster op, en heb je hem niet te veel betaald...
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2018, 17:52:52 door Bimmerstyle »

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #257 Gepost op: 26 juli 2018, 20:11:26 »
Ja Bimmer dat klopt, maar zover ik weet zijn de goedgekeurde banden enkel en alleen verkrijgbaar met een sterretje. En kan je die identieke band niet kopen zonder het sterretje.
Toch voor zover ik voor mijn 7 naar banden zocht online. Heb nooit online dezelfde band met en zonder ster gezien op een site.

En de aanwezigheid van de goedkeuring van één of ander automerk, zal klanten die met andere wagens rijden niet tegenhouden om die band te kopen. Integendeel denk ik, als je bvb een Renault hebt en je ziet bij een bepaalde band staan 'goedgekeurd voor BMW-Mercedes,... kan dit ook een positieve rol spelen in je beslissing. Want 'het zullen wel goeie zijn, BMW raadt die aan'...

Voor goedkopere automerken zou zo'n aanduiding het tegendeel kunnen uitlokken, stel je voor dat er een vierkantje op staat wat betekent 'goedgekeurd door Dacia'. Daar zal de bandenproducent niet voor staan te springen lol.

Als ik hierin verkeerd ben, klopt jouw besluit natuurlijk volledig en zou ik het ook zo doen.

Allé, 't is allemaal een beetje hypothetisch natuurlijk, maar commercieel lijkt me dit aanneembaar. En daar draait het rond, bandenmerk en automerk willen zoveel mogelijk winst maken zonder hun merkimago te beschadigen.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2018, 20:19:00 door DHL »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #258 Gepost op: 26 juli 2018, 22:06:03 »
Als ik zo vrij mag zijn om een aantal zaken te gaan synthetiseren, dan denk ik dat het juist is om te stellen dat het sterbandenverhaal oa zowel BMW als de bandenfabrikanten geen windeieren legt en dus een saletechnisch verhaal kent alsook dat het aannemelijk is dat de banden effectief anders kunnen zijn. We zijn het er al over eens dat de ster niet retroactief is bijgeplaatst, maar zich uiteraard ontspruit door de gebruikte andere mal.
Kortom: het is niet ondenkbaar dat er een ander rubbermengsel is gebruikt voor het vullen van deze mallen gezien dat rubbermengsel relatief eenvoudig aan te passen is.

Ik heb nog een ander idee daaromtrent. Zou het niet kunnen zijn dat het gebruikte rubbermengsel of profiel specifiek afgestemd is op nat wegdek? Immers: achterwielaandrijvers zijn bekend omwille van hun minder goed weggedrag op nat wegdek in vergelijking met voorwielaandrijvers. Zouden de ster banden niet extra aangepast kunnen zijn hieraan om zodoende de wegligging op het nat te verbeteren? Of zou het om banden kunnen gaan met langere levensduur? Kraftbayer indertijd hield bij hoog en laag vol dat ze langer meegingen (ik heb die indruk ook), dus waarom zou dit niet kunnen?

Mercedes en BMW zijn leasemerken bij uitstel en zeker bij operationele lease dient de running cost zo laag mogelijk te worden gehouden. Maw: banden dienen dus zo lang mogelijk mee te gaan. Nieuwe banden kosten niet alleen geld, ze behelzen ook het balanceren en opleggen ervan?

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #259 Gepost op: 27 juli 2018, 02:01:22 »
Sorry Pannenkoek, maar ik geloof echt niks van andere rubbersamenstellingen en zo.

Ten eerste, bestaan er identieke banden met ster en zonder ster ?

Ten tweede zou dit betekenen dat de kwaliteit van het merk die ze produceert lager ligt als ze voor andere auto's produceren. Dus dat Michelin bvb niet meer voor kwaliteit staat, maar dat je dan op je Nissan ook beter sterbanden erop legt als je toevallig die maat nodig hebt.

Volgens mij is het juist dat laatste het gevoel waarop men inspeelt zoals ik hierboven al zei...

Mocht zoiets kloppen, de grote bandenmerken zijn alle geloofwaardigheid kwijt dan. Michelin die 2 kwaliteiten hanteert voor eenzelfde produkt. Dat kan niet. Hun imago en gelijk hun merkwaarde zou enorm dalen de dag dat men zoiets kan bewijzen.

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #260 Gepost op: 27 juli 2018, 05:13:40 »
Dit vond ik bij bandenexpert.be en zegt volgens mij alles (wist eigenlijk niet dat zoveel merken een eigen aanduiding hebben). Volgens mij worden veel ervan niet gebruikt zoals door de niet premium merken. (misschien wel in andere landen?)
De zeer korte uitleg boven de lijst is volgens mij de correcte uitleg....

Bandenmarkering per merk
Auto’s worden afgeleverd met een bepaald type band. Dit type wijkt in principe niet af van de reguliere versie maar wordt aangegeven met een afkorting per merk.

Aanduiding   Merk   Aanduiding   Merk
(-) of –   
Peugeot / Volvo
LOTUS   
Lotus
(*) of *   
BMW / Fiat
M   
Maserati
(1) of 1   
Bently / Maserati
M0 / MO   
Mercedes
1Z   
Toyota
M3   
BMW M3
5Z   
Ford
MB   
Mercedes
(a) of a   
Audi / Seat / Volvo / VW
MZ   
Mitsubishi / Toyota
(A) of A   
Alfa Romeo
N0   
Porsche
AU   
Audi
N1   
Porsche
AZ   
Alfa Romeo / Fiat / Subaru / Toyota
N2   
Porsche
B   
BMW
N3   
Porsche
BM   
BMW
N4   
Porsche
BZ   
Audi / Honda / Mazda / Mercedes / Opel / Skoda / VW
N5   
Porsche
C1   
Chrysler / Daimler / Viper
(P) of P   
Peugeot / Porsche
CZ   
Subaru
PZ   
Ford / Mazda / Mercedes / VW
DC   
Chrysler / Daimler
R   
Renault
DZ   
Honda / Mazda / Toyota
RE   
Renault
EZ   
Audi / Mazda 6
RU   
BMW / Ferrari / Lexus / Mercedes
(f) of f   
Fiat
SMART   
Smart
(F) of F   
Ferrari / Ford
SZ   
Mazda MPV
FE   
Ferrari
TZ   
Mazda 6
FO   
Ford
UV   
VW
G1   
Mercedes
UZ   
BMW 3 / Skoda
GZ   
Subaru
Volvo   
Volvo
(J) of J   
Jaguar
VW   
VW
JZ   
Seat / Subaru
VW Golf 3   
VW Golf 3
L   
Lexus
VW Golf 4   
VW Golf 4
LZ   
Lancia
XZ   
Nissan
K1   
Ferrari
YZ   
Hyundai / Kia / Mazda / Mercedes
KZ   
Nissan / Toyota
Z   
Mazda / Toyota

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2018, 05:24:48 door DHL »

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #261 Gepost op: 27 juli 2018, 05:17:54 »
Dubbel

Offline arbe

• Grand Prix Winner
« Reactie #262 Gepost op: 27 juli 2018, 09:36:08 »
Gaat allemaal over geld hoor. Op 't zelfde model K1600 heb ik op 5j al 5 keer andere standaardbanden gehad. En die er nu op liggen zijn echt ruk, bij regenweer net alsof ik schaats (gelukkig nog niet veel geregend sinds ik 'm heb :) ). Als ze dus de fabrieksbanden al zomaar verkopen aan de beste bieder gaan ze voor de naverkoop banden toch geen extra kwaliteitstesten doen.

Zo raden ze ook allemaal een bepaalde olie aan. Tot ze een paar maanden later op dezelfde auto een betere deal kunnen onderhandelen.

2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #263 Gepost op: 9 augustus 2018, 17:25:40 »
Dit vond ik bij bandenexpert.be en zegt volgens mij alles (wist eigenlijk niet dat zoveel merken een eigen aanduiding hebben). Volgens mij worden veel ervan niet gebruikt zoals door de niet premium merken. (misschien wel in andere landen?)
De zeer korte uitleg boven de lijst is volgens mij de correcte uitleg....

Bandenmarkering per merk
Auto’s worden afgeleverd met een bepaald type band. Dit type wijkt in principe niet af van de reguliere versie maar wordt aangegeven met een afkorting per merk.

Aanduiding   Merk   Aanduiding   Merk
(-) of –   
Peugeot / Volvo
LOTUS   
Lotus
(*) of *   
BMW / Fiat
M   
Maserati
(1) of 1   
Bently / Maserati
M0 / MO   
Mercedes
1Z   
Toyota
M3   
BMW M3
5Z   
Ford
MB   
Mercedes
(a) of a   
Audi / Seat / Volvo / VW
MZ   
Mitsubishi / Toyota
(A) of A   
Alfa Romeo
N0   
Porsche
AU   
Audi
N1   
Porsche
AZ   
Alfa Romeo / Fiat / Subaru / Toyota
N2   
Porsche
B   
BMW
N3   
Porsche
BM   
BMW
N4   
Porsche
BZ   
Audi / Honda / Mazda / Mercedes / Opel / Skoda / VW
N5   
Porsche
C1   
Chrysler / Daimler / Viper
(P) of P   
Peugeot / Porsche
CZ   
Subaru
PZ   
Ford / Mazda / Mercedes / VW
DC   
Chrysler / Daimler
R   
Renault
DZ   
Honda / Mazda / Toyota
RE   
Renault
EZ   
Audi / Mazda 6
RU   
BMW / Ferrari / Lexus / Mercedes
(f) of f   
Fiat
SMART   
Smart
(F) of F   
Ferrari / Ford
SZ   
Mazda MPV
FE   
Ferrari
TZ   
Mazda 6
FO   
Ford
UV   
VW
G1   
Mercedes
UZ   
BMW 3 / Skoda
GZ   
Subaru
Volvo   
Volvo
(J) of J   
Jaguar
VW   
VW
JZ   
Seat / Subaru
VW Golf 3   
VW Golf 3
L   
Lexus
VW Golf 4   
VW Golf 4
LZ   
Lancia
XZ   
Nissan
K1   
Ferrari
YZ   
Hyundai / Kia / Mazda / Mercedes
KZ   
Nissan / Toyota
Z   
Mazda / Toyota

Voor elk merk een ander rubbermengsel en afgesteld op hun specifieke onderstellen!!!   :toofunny:

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #264 Gepost op: 9 augustus 2018, 21:11:47 »

Voor elk merk een ander rubbermengsel en afgesteld op hun specifieke onderstellen!!!   :toofunny:

Sta me toe je eigen door sarcasme ingegeven (mag best hoor, doe ik ook) deductieve gedachtegang te beschouwen en te vragen op welke vaststaande feiten je je baseert. Waar staat dat er niet minstens een ander rubbermengsel kan gebruikt worden? Je zegt dat het niet kan, terwijl Bimmerstyle en ik heb lang geleden ook nog wel productieomgevingen gezien waardoor ik weet dat er wel degelijk verschillen aanwezig kunnen zijn.

Immers: wat weten we?

Er staat een sterretje op de band. We hebben in de topics al gezien dat dat sterretje niet achteraf kan worden ingedrukt. Het is dus vrij logisch dat er andere mallen zijn, ergo de reguliere mallen voor bvb de gewone Continental, Pirelli, etc - banden worden dus niet gebruikt. Als men andere mallen kan gebruiken, waarom zou men dan geen ander rubbermengsel kunnen bezigen? Ik denk niet zozeer dat die rubbermengsels afgestemd zijn op onderstellen, maar bvb iets duurder zijn qua samenstelling en langer meegaan.

Nu hoor ik je zeggen: waarom zouden ze dat bij de bandenproducenten doen? Waarom gebruiken ze dan dat betere mengsel voor een langere levensduur niet voor de reguliere banden? Wel, dat zou niet slim zijn. Een band mag ook niet te lang meegaan. Immers: dat soort banden wordt voornamelijk door particulieren in het parallel circuit gekocht. Het is de bedoeling dat die op en tijd en stond toch eens een andere set banden koopt, denk ik dan. Net zoals zowat alles onderhevig is aan geprogrammeerde veroudering, tot zelfs huishoudtoestellen toe.

Waarom zouden banden van BMW, of Merc of Audi dan wel lang moeten meegaan? Of evt andere merken. De reden is vrij simpel. Ik leerde hier al dat het gros van de BMW's geleased wordt en vaak in operationele leasing zitten of een onderhoudscontract inclusief banden hebben. Dan is het zaak voor de leasemaatschappij of Financial Services of BMW zelf dat alles zo goedkoop mogelijk kan. Hoe langer een band meegaat, hoe goedkoper dus.

Dat het een mooie marketingstrategie is, dat sowieso. Dat wat ik schrijf een beredeneerde veronderstelling is, dat ook. Maar de stelling is niet minder waard dan wat jij opwerpt, want noch ik noch jij kunnen wat we schrijven hard maken.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2018, 21:14:07 door Pannenkoek »

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #265 Gepost op: 10 augustus 2018, 15:46:27 »
Maar allemaal goed en wel, als je de voorgeschreven maat respecteert en je kiest merkbanden, dan zijn een aantal ervan geselecteerd door BMW en aangewezen met een sterretje.
Als je exact diezelfde band zoekt zonder een sterretje (merk, afmetingen, enz...) dan vind je die toch niet ?
Heeft niks te maken met verschillende rubbermengsels en wat weet ik nog allemaal volgens mij. Zoals hierboven gezegd, automerken raden banden aan en hoe hoger op de ladder, des te minder keuze heb je. Bij Rolls kom je dan op 1 band uit die een fortuin kost en via de dealer gekocht moet worden (was bij de Phantom geloof ik).
Extreme sportmerken zullen ook hun banden voorschrijven. Maar stel dus dat die ene band geschikt is voor Ferarri dan zou er van diezelfde band met dezelfde kenmerken nog een variant op de markt zijn met een minder goed rubbermengsel, die niet zo perfect rond is enz???

Ik geloof in het sterretje in die zin dat die band geschikt is voor mijn wagen, maar niet omdat de kwaliteit van die band beter zou zijn. Ik ben gewoon zeker dat die bij de rij eigenschappen van mijn auto past. Het is gewoon een aanduiding zodat je bvb niet dezelfde maat Uniroyals met zo'n luidruchtig V profiel op een 7 serie steekt of andere niet passende combi's doet. En de premiummerken hebben daar meer aandacht voor dan Dacia, Toyota, Renault,... (alhoewel die ook hun voorkeuren hebben maar het niet verkondigen om de onderhoudskost laag te houden...). Want als je sommigen laat doen steken ze een Wanli onder hun zeven bij wijze van spreken. En dan verwonderd dat de wegligging slecht is, dat er veel lawaai is en zo waardoor een toevallig meerijdende passagier in zichzelf zegt dat zo'n zeven toch wel veel bandenlawaai doorgeeft... of een toevallig andere bestuurder opmerkt dat zijn Renault Espace beter de baan houdt op nat wegdek dan die recente 7... Beetje je eigen produkt veilig stellen is dat, met enorme positieve commerciele gevolgen. Goed gezien door de marketing.

Online gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #266 Gepost op: 10 augustus 2018, 16:40:27 »
Toevallig net terug vd bandencentrale wegens een band op de 225XE die stilletjes aan leeg liep.

Wat blijkt, die band werd al eens gerepareerd bij mijn bmw concessie met een wiek , totaal geen aangewezen manier maar de heren die wel sterbanden aanraden doen het toch op die manier.  :blink:

Resultaat band is nu helemaal naar de knoppen en er moeten 4 nieuwe banden op want is een xDrive, ze zullen blij zijn bij de leasemaatschappij.

Ook daar eens nagevraagd over de sterbanden en volgens de zaakvoerder zijn er idd sterbanden die beter zijn (bvb extra versteviging in de band) dan een zelfde band van hetzelfde merk maar er zijn evengoed ook sterbanden die identiek zijn omdat ze bij de test door bmw al ok werden bevonden.

Hij al eens meegemaakt bij een leasewagen dat de versnellingsbak kapot ging en bmw wou niet tussen komen omdat er geen sterbanden op lagen . Toen heeft de leasemaatschappij kunnen aantonen dat bij dat type band er totaal geen verschil was tss dat bepaalde type en merk vd band en bmw is dan moeten bijdraaien en toch onder garantie moeten herstellen.

Maar om een lang verhaal kort te maken raadde hij toch aan, zeker bij een xDrive, om sterbanden te nemen om alle problemen te voorkomen.

Online b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #267 Gepost op: 10 augustus 2018, 17:44:38 »
Wat is er mis met een wiek en waarom is de band daardoor helemaal nar de knoppen ?

Offline Fiets

• World Champion
« Reactie #268 Gepost op: 10 augustus 2018, 17:46:57 »
Toevallig net terug vd bandencentrale wegens een band op de 225XE die stilletjes aan leeg liep.

Wat blijkt, die band werd al eens gerepareerd bij mijn bmw concessie met een wiek , totaal geen aangewezen manier maar de heren die wel sterbanden aanraden doen het toch op die manier.  :blink:

Resultaat band is nu helemaal naar de knoppen en er moeten 4 nieuwe banden op want is een xDrive, ze zullen blij zijn bij de leasemaatschappij.

Ook daar eens nagevraagd over de sterbanden en volgens de zaakvoerder zijn er idd sterbanden die beter zijn (bvb extra versteviging in de band) dan een zelfde band van hetzelfde merk maar er zijn evengoed ook sterbanden die identiek zijn omdat ze bij de test door bmw al ok werden bevonden.

Hij al eens meegemaakt bij een leasewagen dat de versnellingsbak kapot ging en bmw wou niet tussen komen omdat er geen sterbanden op lagen . Toen heeft de leasemaatschappij kunnen aantonen dat bij dat type band er totaal geen verschil was tss dat bepaalde type en merk vd band en bmw is dan moeten bijdraaien en toch onder garantie moeten herstellen.

Maar om een lang verhaal kort te maken raadde hij toch aan, zeker bij een xDrive, om sterbanden te nemen om alle problemen te voorkomen.
Bij een RWD zou ik er niet te veel naar kijken. Bij een Xdrive wel. Altijd sterbanden en altijd per 4 wisselen. Je hoort wel vaker dat xdrives gevoelig zijn aan verschil in omtrek voor/achter, met mogelijke transmissieproblemen tot gevolg.
Mini F56 Cooper SD - Geleverd @ 04-06-2015 | Daily - BMW F20 120dA - Sold - BMW E82 1M Coupé - BMW E89 Z4 sDrive23i - Sold - BMW E87 120dA - Sold

Offline Fiets

• World Champion
« Reactie #269 Gepost op: 10 augustus 2018, 17:53:03 »
En om even op het verschil terug te komen in compound. Ik denk dat -zoals hier nog al aangehaald- er in verschillende productielijnen vaak onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende bestellingen en wensen van diverse klanten.

Sommige denken dat rubber = rubber en bijvoorbeeld inox = inox. Maar die ballon gaat niet op...  :D
Mini F56 Cooper SD - Geleverd @ 04-06-2015 | Daily - BMW F20 120dA - Sold - BMW E82 1M Coupé - BMW E89 Z4 sDrive23i - Sold - BMW E87 120dA - Sold