Auteur Topic:  BMW F10 740d xDrive  (gelezen 3658 keer)

Offline Asserti

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
BMW F10 740d xDrive
« Gepost op: 21 februari 2012, 15:39:36 »
Zaterdag 22 November 2011, de E17 ter hoogte van Destelbergen. Het is een koude maar zonnige herfstochtend. De motor van mijn trouwe bolide begint op temperatuur te lopen, en de 6 cilinders voorin vullen zich met frisse, zuurstofrijke lucht. Het is al even na 9 en mijn gevoel vertelt me dat ik zoals gewoonlijk te laat vertrokken ben. Gelukkig ben ik liefhebber van het juiste merk, en zoals de goegemeente het verwacht van een auto met het blauwwitte logo, schuif ik op naar het linkervak en duw wat harder op het gaspedaal.

Even later kom ik toe bij de invoerder van bovenvermeld merk. Ik ben nog goed op tijd en begeef me naar de infobalie. Het is 15 minuten voor vertrek en ik moet even wachten op mijn beurt. Mijn rit is om 9u30, de eerste van de dag. De man achter de balie regelt vlot het papierwerk, en ik word door een lieftallige hostess begeleid naar mín wagen. Zo hoort het nu eenmaal als je 7 rijdt.

Voor mij staat een BMW F10 740d Xdrive warm te draaien. Het dieselgeluid is gedempt, wat mín humeur ten goede komt. Het is warm in de wagen en ik besluit mín vest achterin te leggen. Ik geef de deur een licht tikje zodat ze net in het slot valt, en jawel, een lichte *foemp* en de deur wordt als het ware dicht gezogen. Mijn hart maakt een sprongetje. Met voorsprong mijn meest favoriete optie ooit.

Ik neem plaats achter het stuur. Even de zetel aanpassen. De bediening is  zoals vanouds, en iedereen die in de laatste 20 jaar een elektrische BMW zetel heeft versteld, kan zonder enig zoeken de juiste houding vinden. Congruentie, iets wat bij andere merken wel eens moeilijk te vinden is, helpt bij de gebruiksvriendelijkheid. Toch niet onbelangrijk bij een tot aan de nok met opties gevulde wagen.

We willen net vertrekken als mín bijrijder toekomt. Tja, hij rijdt nu eenmaal viercilinder, dan kan je dat verwachten. Hij springt in de wagen en we vertrekken.

Oei, elektronische handrem, en die nieuwe versnellingspook, dat is al even geleden, hoe ging dat nu weer. De handrem gaat uit Ė was het nu trekken of duwen -, en na wat gepruts gaat de wagen ook in Drive. Ondertussen vertelde de iDrive hoe dat juist moest. Ok, linkervoet links houden, rechtervoet mag de pedalen bedienen. De 7 glijdt weg uit zín parkeerplaats.
De wagen is goed geisoleerd en van de motor valt niet meer te horen. De achttraps-automaat doet zín werk, en zo kunnen we rustig aan ontdekken wat deze wagen allemaal te bieden heeft. Die automaat verraste me trouwens op een aangename manier. Toen ik voor het eerst las over deze Ďnieuweí bak met acht versnellingen, vroeg ik me meteen af of dit geen overkill was. In de E60 M5 vond ik 7 versnellingen al best veel, nog eentje extra kon toch niet meer praktisch zijn. Het omgekeerde is echter waar. Pas na het uitstappen begon ik me te realiseren dat ik me nooit had gestoord aan het schakelgedrag van de wagen. Niet in sportstand, noch in comfortstand. Als je dan denkt aan de voordelen bij onder meer het verbruik, kan ik niet anders dan het een goede innovatie noemen.

De motor deed gedempt en rustig zín werk. Een lichte beweging met de rechtervoet, en het werd duidelijk dat er zich toch wat paardjes schuil hielden. Even later bevonden we ons op de autosnelweg en de snelheid ging omhoog. De automaat in sportstand, en de motor trok vrolijk door. Tot, tja, 5000rpm. Ik vind het nog altijd vreemd, een diesel die zo hoog doortrekt, maar ik neem aan dat de ingenieurs bij BMW wel weten wat ze doen. Die 5000 toeren is echter snel bereikt, waarbij de versnelling even stopt, om dan weer vlot door te gaan. Best spijtig, want soms hoop je gewoon dat die acceleratie lineair blijft doorgaan. Ik ben echter wel een benzinemotor gewend, en ben benzineliefhebber in hart en nieren. Deze diesel, toch gevuld met paarden en Newtonmeters, deed mín liefde niet omslaan. Op dat vlak zal het moeilijk worden me ooit te overtuigen denk ik, en ik vond het dan ook wat spijtig dat ik niet in de benzinevariant zat. De dieselronk droeg ook niet bij aan het rijplezier. In mijn ogen hoort in zoín wagen een fluisterende en soms blazende 6 in lijn, een stille en wanneer nodig vrolijk roffelende V8, of een zachte V12. Elk in benzinevariant natuurlijk. Noem me conservatief, maar ik vind het een vereiste. Natuurlijk heeft een dieselmotor zín voordelen. Het verbruik en de prijs van diesel zijn natuurlijk goedkoper. Maar als je dergelijk bedrag voor een wagen kan ophoesten, doet  het ďgoedkoperĒ van een diesel er nog toe?
Een statige luxeberline als een 7 met een dieselmotor? Het zal me nooit 100% bekoren.

Achter het stuur van de wagen had ik niet meteen de indruk van meer dan 2 ton rond me te hebben. De wagen werkte zich vlot door het verkeer en liet zich makkelijk bedienen. In kleinere en snel genomen bochten kon je wel wat van het gewicht voelen, maar nooit storend. Uiteindelijk zit je in een zeven, en moet je niet de rij eigenschappen verwachten van een 1 of 3 serie.

Mijn ervaring met dergelijke moderne luxeberlines uit het opersegment, en moderne luxeberlines in het algemeen, is dermate klein dat ik niet kan vergelijken met voorgaande of concurerende modellen. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn eigen E34 minder viriel en ook wel zwaarder aanvoelt dan deze 7. Maar de leeftijd en de staat van sommige onderdelen in mijn 5 zullen daar ook zeker mee te maken hebben.

Op naar de gadgets van dit technokanon. Het schuifdakje, dat sinds enige jaren terug aan populariteit wint, stond al van het begin van de rit open. Koude of niet, we zaten in een 7, waren in een cruise mood, en we hadden zetelverwarming, dus open met dat ding. Na enige tijd vond ik ook het knopje voor de stuurverwarming. Neat! Vooral in koudere, Scandinavische landen, is dit wel een logische optie voor een 740d Xdrive.

Tijdens het rijden was ik ook al automatisch de HUD beginnen gebruiken. Een best wel nuttige optie, zonder leercurve. Gewoon voor je kijken en je kan zo de voordelen rapen. Dit model had blijkbaar ook verkeersbordherkenning, iets wat ik me pas achteraf realiseerde. Mín kleine Garmin GPS zegt namelijk ook vaak de toegelaten snelheid, maar lang niet overal.

Dan ontdekte ik de actieve cruise control. Het hendeltje werkt zoals op iedere moderne BMW, maar ingeschakeld kreeg ik een extra icoontje op de HUD, dat me deed realiseren dat deze CC eentje van de actieve soort is. Leuk!
Ik reed als eerste achter de volgwagen, en stelde de CC dan ook in op de A12. De afrit kwam eraan en mín voorligger begon naar links te knipperen. Dat moest ik spijtig genoeg nog zelf doen (een BMW die automatisch knippert, het zou teveel van het goede zijn), maar terwijl mín voorligger begon te vertragen, deed ook mijn wagen dat, zonder aan de pedalen te komen. Insturen moest ik ook nog zelf doen, maar uiteindelijk kon een kleuter de wagen bediend hebben! Na de bocht, waarin we vertraagden tot 40km/u, accelereerde de koploper terug uit en de 7 volgde mooi. Neat! Een superhandige optie voor wie bvb veel file doet. Een krant lezen tijdens het rijden was nog nooit zo veilig.*
Even later kwamen we terug aan bij de invoerder. Tijdens het rijden had ik niet echt iets gemerkt van de Xdrive. Geen voor of nadelen. Het was dan ook een vrij droge dag en het had ook niet gesneeuwd. In onze kant van BelgiŽ zie ik dan ook niet meteen de noodzaak om dergelijke optie te nemen, maar voor iemand die in de Ardennen woont, of in de winter op bergbanen rijdt, kan dit wel praktisch zijn.

Wanneer het ook praktisch is, in goede omstandigheden, ervaarde ik in de laatste 100 meter. De volgwagen was afgeslagen, maar ik moest enkele autoís voorrang geven. Uiteindelijk was de baan vrij en mín voorligger een 100tal meter verder. Mín rechtervoet begroef zich in het tapijt, en ondanks de ingestelde sport+ stand met verminderde tractiecontrole, vertrok de wagen als een pijl uit een boog, zonder een krimp te geven.

Stoplichtsprintjes waren nog nooit zo makkelijk.

*Auteur van bovenstaand stuk is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen en raad dan ook ten zeerste af tijdens het rijden iets anders te doen dan op het verkeer te letten.

Offline Asserti

• Qualifying
Re: BMW F10 740d xDrive
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2012, 15:39:52 »
Beter laat dan nooit  :imho:

Offline s2000jan

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2012, 15:47:37 »
Beter laat dan nooit  :imho:

Nu pas op de 'verzenden' knop geklikt ?  ;D  (92 dagen na de test, das wel lang voor een verslag te schrijven, als journalist gaat ge niet goed uwen boterham verdienen mijn gedacht)
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline Straight_Six

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2012, 15:54:53 »
F10 is een 5serie sedan..
F01 is een 7serie

:thumbsup:

Offline Asserti

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2012, 18:28:06 »
woeps!

Offline Grť E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2012, 17:03:20 »
Maar desalniettemin een dijk van een verslag  :thumbsup:

Super stukje schrijfwerk  8)
E87/E61

Offline Straight_Six

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2012, 17:39:26 »
woeps!

Ja sorry ze, wou uw mooi neergeschreven verslag over je ervaring niet verkl*ten ofzo ze  ;D

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2012, 19:25:19 »
ACC is niet nuttig voor mensen die veel files doen, want onder de 30km/u werkt het niet meer.
Ik vind het vooral nuttig voor lange banen waar je 50-70-90 mag.
Of als je op de autostrade van plan bent achter een camion te rijden.
Want voor in te halen op autostrade is het niet zo evident. En als er iemand invoegt voor je, kan je nogal afremmen door die acc.
Work hard, play hard

Offline Borissnor

• Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2012, 23:22:38 »
Mooi verslag! Leuke schrijfstijl ook, mag hier meer op komen!