Auteur Topic:  Heb je je rijbewijs al eens kwijtgespeeld... en hoe?  (gelezen 39133 keer)

Offline JD1981

• Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • Beter realist dan negatief/optimist.
Re: Heb je je rijbewijs al eens kwijtgespeeld... en hoe?
« Reactie #150 Gepost op: 18 augustus 2012, 18:43:33 »
1 x 6 uur rijverbod door alcoholcontrole  :-X
1 x 14 dagen eveneens door alcoholcontrole  :-X
en dat met een 10 tal maanden tussen. 
Mini Countryman R60 - 116i - 122pK - Black
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana leder
e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stof 
e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black leder -SOLD
VW Corrado-1989-1800 16V

Offline Max_e39

• Trade Count: (+2)
  • Pole Position
« Reactie #151 Gepost op: 18 augustus 2012, 20:36:13 »
paar keer ja,

2x uit het verkeer gehaald (als ik vroeg waarom, opvallende auto) moeten blazen, en volgens die machientjes positief  :censor:
als ge tegenwoordig pinten op hebt zijt ge gekloot.
1x zwaantjes achter mij, dik rijverbod dikke boete, en theorie, praktijk, medische en psychologish onderzoek aan men ....
en als ze u dan afkeuren omda de onderzoekers ne slechte dag hebbe kunt ge godverdomme 6 maand wachten voor ge trug kunt gaan.
da ze criminele straffen  :censor:   
ok er zullen mensen zijn van drink niet als je rijd, als ge 3 pinten drinkt op een uur of 2 tijd dan beschouwt het parket u als ne alcolieker terwijl ge u nog normaal voelt en alle verkeersregels naleeft...
als ik nu een pint ga drinken dan ga ik met de Fiets  >:D

en ik kreeg het niet geregeld om men rijbewijs enkel op het werk te kunnen gebruiken.

Offline Bmw_e39

• Trade Count: (+1)
  • Pole Position
« Reactie #152 Gepost op: 18 augustus 2012, 23:57:08 »
1ste keer en hopelijk laatste keer portefuile verloren  :toofunny:
2007/07 - 2008/04: BMW E46 318D - 2008/04 - 2010/10: BMW E39 525Da - 2010/10 - 2013/02: BMW E60 525Da Mpack - 2013/02 - 2014/06: BMW E60 LCI 520DA - 2014/06 - 2014/11: BMW E70 3.0 Xdrive - 2014/11 - 2015/11: BMW E46 LCI 320DA - 2015/06 - 2016/07: BMW E70 3.0 Xdrive Mpack - 2016/07 - 2016/11: BMW E70 LCI Xdrive 4.0 D - 2016/11 - 2017/12: BMW E60 530DA - 2018/03 - 2018/06 : BMW F10 520DA - 2018/06 - 2019/01 : BMW E70 LCI 3.0 Xdrive Mpack - 2019/01 - 2019/04 : BMW E60 LCI 52Da - 2019/05 - ****/** : BMW F07 520Da

Offline DeRay

• World Champion
« Reactie #153 Gepost op: 19 augustus 2012, 12:36:46 »
Ik heb eentje lopen..

ik reed 98 maar gecorrigeerd naar 93 waar ik 50 mocht (bebouwde kom)
heb al een brief gehad dat het naar de rechtbank wordt gestuurd.
nu is mijn vraag hoeveel zou me dit kosten en hoeveel weken rijverbod (ongeveer)?

verdere boetes, 128 (gecorrigeerd) waar ik 120 mocht autostrade.
en 96 (gecorrigeerd) waar ik 90 mocht ook autostrade.

ter informatie, dit was in een tijdspanne van 1 jaar, brute pech? of gewoon wat sensatie willen?  >:D
nu heb ik me een coyote aangeschaft  ;D

Offline Mette

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
« Reactie #154 Gepost op: 15 september 2012, 11:05:07 »
Pas bericht gehad van m 'n advocaat : rijbewijs 15 dagen kwijt en een fikse boete  :(

Oorzaak : ff mijne gas aangeraakt op 't autostrade  >:D geflitst tegen 187 km/u gecorrigeerd naar 175 km/u (Genk -> Lummen, oprit Genk)

Ik moet een wettelijke minimumboete betalen van 412,50€ + verplichte fiscale bijdrage van 150€ + gerechtskosten van 74,14€ = 636,64€ totaal.

Volgens mijn advocaat is dit een milde bestraffing, normaal geven voor deze overtreding 30 dagen rijverbod maar de rechter heeft rekening gehouden met verzachtende omstandigheden (wat dat ook mogen geweest zijn...?) en een blanco strafregister.
E46 M3 SMG II

Offline YoeriS

• World Champion
« Reactie #155 Gepost op: 17 september 2012, 11:22:22 »
Vind dat idd nog goed meevallen, als je langs het gerecht moet passeren kom je daar toch nooit onder een bepaald bedrag vanaf...
History
2006 E90 318d (sold) - 2010 E92 325d Individual (sold) - 2009 E90 M3 (sold)
2014 Porsche Cayenne (werkpaard) - 1995 Ferrari F355 Spider (speelgoed)

Offline midas

• World Champion
« Reactie #156 Gepost op: 17 september 2012, 18:41:49 »

Drinken en rijden is NOT DONE!!

Voor mij mogen ze de hardnekkige drinkers levenslang uit het verkeer halen :thumbsup:

Daarentegen voor snelheidsovertredingen zijn ze veel te streng,op snelwegen mochten ze zeker de maximum zetten op 130km/u
Het sakhir monster in actie

Offline Max_e39

• Pole Position
« Reactie #157 Gepost op: 17 september 2012, 19:01:07 »
er is een verschil tussen strontzat in de wagen
of
4 pinten op, nix voelen en toch positief blazen...

snelheden mogen omhoog, maar enkel op snelwegen vind ik,  kijk maar naar weekendslachtoffers, op stap, (vermoeid of dronken daar spreek ik me nie over uit)  als de snelheden dan op gewestwegen hoger liggen gebeuren er nog rapper ongevallen...

Offline Zijkant

• Pole Position
  • E34 535i
    • Drift-Media
« Reactie #158 Gepost op: 17 september 2012, 19:31:38 »
Jammer genoeg wel,

over 5 jaar rondgereden met een booster, was A-klasse en liep 103km/h, routine controle, aan de kant en mijn onderbroken condensator knopje deed het jammer genoeg niet op dat moment dusja brommer kwijt.

Rechtbank 1jaar later (brugge)
1ste uitspraak: 8maanden rijverbod (gelijk welk gemotoriseerd voertuig) en 2300€ boete

In beroep, opnieuw jaar later (had ondertussen al mijn autorijbewijs):
Effectieve uitspraak: 2maanden rijverbod + 750€ boete en 1400ofzo voorwaardelijk -.-

Daar ging me wagen 2 maanden in de garage -.-

Ondertussen (gelukkig) nog maar 3 keer geflitst. Laten we hopen dat het bij dat blijft :p
- [Sold] Toyota Corolla 'Del Sol' 1.4vvt-i
- [Crashed] BMW E90 320d
- [Sold] BMW E36 Coupé 325i
- [Sold] BMW E92 320d Coupé
- [Restoration in progress] BMW E46 M3[topic]
- [Drift] BMW E36 328i - oldtimer
- [Daily] BMW E34 535i

Offline Ketter

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
    • E46 330i Touring M-Sport
« Reactie #159 Gepost op: 18 september 2012, 11:46:47 »
Tjah, paar leden hadden graag een verder verloop van mijn situatie gehoord dus bij deze. :)

11/05/2011: 112km/h gecorrigeerd in een zone 50.
1 Jaar later, rechtbank met advocaat.
Boete incl. slachtofferfonds + gerechtskosten €605 en een paar cent.
Rijverbod van 21 dagen enkel in de weekends, daar ga ik morgen achter.
Het verbod geld vanaf vrijdag 20.00u tot en met zondag 20.00u.

Ik moet naar het justitie om mijn huidig rijbewijs af te geven, daarna moet ik langs de bevolking.
Daar krijg je een nieuw rijbewijs, het ziet er uit als een voorlopig rijbewijs. Er staat specifiek op enkel in de weekdagen geldig.
Maar voor je dat rijbewijs dan hebt ben je natuurlijk nog eens een  €20 armer plus het feit dat je pasfoto's moet hebben.  :censor:
Dus bij deze, zo zit het in mekaar. Ik dacht dat rijverbod in het weekend niet meer gedaan werd, maar het tegendeel is bewezen dus...
Zelf had ik liever 21 dagen aaneensluitend gehad want na twee of drie weekends gaat dit wel beginnen stinken volgens mij.
Maarja, niks aan te doen en doorbijten.
Ik ga ook niet dom doen en het toch riskeren om te rijden in het weekend, de straffen daarop zijn insane... :wow:

Offline fonny

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #160 Gepost op: 18 september 2012, 13:09:10 »
of

snelheden mogen omhoog, maar enkel op snelwegen vind ik,  kijk maar naar weekendslachtoffers, op stap, (vermoeid of dronken daar spreek ik me nie over uit)  als de snelheden dan op gewestwegen hoger liggen gebeuren er nog rapper ongevallen...

Dat is meestal afhankelijk van wat je zelf aankan per persoon.
Ikzelf heb zo eens een avondje gaan eten, 6 à 7 glazen wijn bij het eten en een irisch coffeeshop om af te sluiten. Ik mocht ook blazen, ik dacht al direct daar gaat mijn rijbewijs, alleen kreeg ik een safe samen met een gouden Bob sleutel :o

Nu is dat al langer geleden en drink ik niet meer als ik moet rijden.
Live your life.

Offline Max_e39

• Pole Position
« Reactie #161 Gepost op: 18 september 2012, 18:07:13 »
of

Dat is meestal afhankelijk van wat je zelf aankan per persoon.
Ikzelf heb zo eens een avondje gaan eten, 6 à 7 glazen wijn bij het eten en een irisch coffeeshop om af te sluiten. Ik mocht ook blazen, ik dacht al direct daar gaat mijn rijbewijs, alleen kreeg ik een safe samen met een gouden Bob sleutel :o

Nu is dat al langer geleden en drink ik niet meer als ik moet rijden.
een safe?  :wow:

Tjah, paar leden hadden graag een verder verloop van mijn situatie gehoord dus bij deze. :)

11/05/2011: 112km/h gecorrigeerd in een zone 50.
1 Jaar later, rechtbank met advocaat.
Boete incl. slachtofferfonds + gerechtskosten €605 en een paar cent.
Rijverbod van 21 dagen enkel in de weekends, daar ga ik morgen achter.
Het verbod geld vanaf vrijdag 20.00u tot en met zondag 20.00u.

Ik moet naar het justitie om mijn huidig rijbewijs af te geven, daarna moet ik langs de bevolking.
Daar krijg je een nieuw rijbewijs, het ziet er uit als een voorlopig rijbewijs. Er staat specifiek op enkel in de weekdagen geldig.
Maar voor je dat rijbewijs dan hebt ben je natuurlijk nog eens een  €20 armer plus het feit dat je pasfoto's moet hebben.  :censor:
Dus bij deze, zo zit het in mekaar. Ik dacht dat rijverbod in het weekend niet meer gedaan werd, maar het tegendeel is bewezen dus...
Zelf had ik liever 21 dagen aaneensluitend gehad want na twee of drie weekends gaat dit wel beginnen stinken volgens mij.
Maarja, niks aan te doen en doorbijten.
Ik ga ook niet dom doen en het toch riskeren om te rijden in het weekend, de straffen daarop zijn insane... :wow:

dat ken ik die rijbewijzen, heb er zo 2, een dat vervallen is, en 1 ligt nu in de griffie, en mijn onbeperkt ligt al enkele jaren in leuven...

daar ik rijbewijs nodig heb voor werk kreeg ik het niet geregeld om in weekend rijverbod te hebben...   :iono:

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #162 Gepost op: 21 september 2012, 13:54:02 »
143km/u gecorrigeerd naar 134km/u op een rijbaan waar ik 90 mocht.
2,5 jaar in bezit van mijn rijbewijs. Nog nooit dronken geweest en nog maar 1x geflits hiervoor met een overtreding van 4km/u op 120km baan.

Heeft iemand een idee wat ik mag verwachten? Online vind ik niet veel terug en die site van bereken je boete ligt plat blijkbaar.
Ben intussen al te weten gekomen dat het bij 40km/u overschrijding voorkomen is blijkbaar.

Pff, een van de heel zeldzame keren dat ik boven 30km/u overschrijding ga en net nu ben ik geflitst :(.
Work hard, play hard

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #163 Gepost op: 21 september 2012, 14:08:04 »
+40 km/u te snel op een 90 km/u baan is inderdaad voorkomen en (een week of 2) rijverbod ...
Voor geldboetes kan je best hier even een aantal pagina's doorlopen van het topic, maar een 500 euro zal het al wel rap zijn.

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #164 Gepost op: 21 september 2012, 14:30:22 »
Pff ik haat auto's zonder cruise control :(. Hoe lang duurt het zo ongeveer eer dat voorkomt? Eind oktober heb ik namelijk studentenjob voor een week waarbij ik hele tijd met auto's moet rondrijden.
Work hard, play hard

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #165 Gepost op: 21 september 2012, 14:32:18 »
Pff ik haat auto's zonder cruise control :(. Hoe lang duurt het zo ongeveer eer dat voorkomt? Eind oktober heb ik namelijk studentenjob voor een week waarbij ik hele tijd met auto's moet rondrijden.

Maak je maar niet ongerust, zo snel gaat het in BE allemaal niet   ;D
Het rijverbod zal iets voor in de loop van 2013 zijn ...

Offline Ketter

• World Champion
    • E46 330i Touring M-Sport
« Reactie #166 Gepost op: 21 september 2012, 14:36:22 »

Gelijk dadoke zegt en ik kan bevestigen.
Een geldboete om en bij de €500-€600, slachtofferfonds is zoizo €150 kassa kassa, gerechtskosten zijn €75.
Dus 't is enkel te zien hoeveel boete de rechter zelf uitspreekt. Dan daarna die twee andere bedragen er bijtellen.  :)
Als we er vanuit gaan dat het vorige maand gebeurd is, Augustus. Dan kan je een uitdnoding verwachten rond eind Juli - midden Augustus 2013.
Om verdere hassle te besparen, kan je al contact met je verzekering opnemen zodat zij al een dossier klaarmaken.
Idem voor de advocaat moest je dat willen.
En stuur zeker je kat niet! Ondanks wat sommigen durven beweren.  :P

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #167 Gepost op: 21 september 2012, 14:42:21 »
Ah, gezien ik nog student ben lijkt die 2 weken rijverbod niet erg. Zolang het maar niet in momenten zit dat ik echt wel de auto nodig heb.
Het is vooral dat geldbedrag  :o .
Ik hield altijd in mijn achterhoofd van, stel dat ik ooit geflitst word, aan 30km/u overtreding is het 150euro.
Dat kan er wel nog eens van af voor één keer, ook zou het verdiend zijn, want ik zit wel regelmatig aan 10-20 te rap op autosnelweg en autowegen. Daarna zou ik wel wat rustiger/oplettender worden.

Maar gvd net nu aan 44km/u overschrijding wat ik bijna nooit doe. Bah, het voelt zo onverdiend aan  :-\ .
Work hard, play hard

Offline Max_e39

• Pole Position
« Reactie #168 Gepost op: 21 september 2012, 18:23:06 »
dat is belgie makker....
altijd betalen en andere mensen laten opdraaien (slachtofferfonds)

ivm slachtoffer fonds, het is wel goed, zo krijgen slachtoffers een vergoeding, maar tis wel klote om daar voor opte draaien als je niemand
gekwetst hebt.

eigelijk is da belachelijk he, tien per uur te snel en betalen betalen betalen....
als ge er niemand mee kwaad doet   gelijk bv snachts als er geen kat op de baan is

heb zo een boete gehad om 1 u snachts... 100 ofzo waark 70 mocht, en flits
draaide me om en ben van men kloten gaan maken en andere chauffeurs gewaarschuwd
dat heeft me nog een boete van in de 100 euros opgeleverd  :toofunny:

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #169 Gepost op: 21 september 2012, 18:44:11 »
Kben al blij dat ik een jaar krijg om de financiele last te laten bezinken  ;D .
Work hard, play hard

Offline Max_e39

• Pole Position
« Reactie #170 Gepost op: 21 september 2012, 18:49:47 »
je kan dat ook in schijven afbetalen hoor ;) als je de boete binnenkrijgt

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #171 Gepost op: 11 maart 2017, 00:54:38 »
dat is belgie makker....
altijd betalen en andere mensen laten opdraaien (slachtofferfonds)

ivm slachtoffer fonds, het is wel goed, zo krijgen slachtoffers een vergoeding, maar tis wel klote om daar voor opte draaien als je niemand
gekwetst hebt.

eigelijk is da belachelijk he, tien per uur te snel en betalen betalen betalen....
als ge er niemand mee kwaad doet   gelijk bv snachts als er geen kat op de baan is

heb zo een boete gehad om 1 u snachts... 100 ofzo waark 70 mocht, en flits
draaide me om en ben van men kloten gaan maken en andere chauffeurs gewaarschuwd
dat heeft me nog een boete van in de 100 euros opgeleverd  :toofunny:

Wie veroordeeld wordt voor een zware verkeersovertreding, moet 200 euro storten in het Slachtofferfonds. Maar verkeersslachtoffers zien daarvan geen cent. "Het gevolg van een wet uit 1985 die enkel geweldslachtoffers geld toekent", zegt verkeersrecht­advocaat Simon Bekaert.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3100353/2017/03/09/Verkeersslachtoffers-krijgen-geen-cent-uit-Slachtofferfonds.dhtml?utm_medium=rss&utm_content=volghetnieuwsvanvandaaguitbelgi%C3%ABenhetbuitenlandopdevoetophlnbe

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #172 Gepost op: 14 maart 2017, 11:48:52 »
Ik heb spijtig genoeg 'al' 2 keer men rijbewijs af moeten geven...

1ste keer was met men 1ste e30, ik kwam rond middernacht na een ritje naar de lokale carrefour parking (ff wat rondjes gaan draaien) terug richting thuis en drifte letterlijk men straat in, pal voor de neus van een politiewagen die in mijn richting kwam. Ik drifte er langs en op die moment gingen de zwaailichten en sirenes aan... Ik heb me nog net voor men appartementsblok kunnen parkeren en toen kwamen ze tot bij mij. Kon mee komen naar 't bureau... Heb dan na een uurtje ofzo men vrouwtje uit bed kunnen bellen (die was o zo happy met men verhaal).
Resultaat: 14 dagen rijverbod en bijna 800euro boete. Verdikt was 'roekeloos rijgedrag'.
1 van de 2 flikken was een vrouw en die zei tegen mij op de bureau dat ze onder de indruk was van hoe ik de controle over de drift had, leek wel net een scene uit een actiefilm zei ze :D De mannelijke collega van haar vond het minder indrukwekkend, die vond dat ik zwaar gestraft moest worden...

2de keer was een maand of 8 geleden, toen voor te snel rijden...
Ik zat een tijdje vast achter een extreem trage chauffeur, tot op de moment ik op een baan van 2 rijvakken kwam, ik zat in 2de versnelling en ging erlangs en ging ff naar de top van men 2de... Net op dat moment werd ik geflitst door een mobiele wagen :( Ik had dat op die moment nog niets door, tot ik beetje verderop aan de kant werd gezet door een agent die op de baan stond. Ze stonden daar de ene na de andere uit het verkeer te vissen. Het was op een baan van 50 waar ik tegen (gecorrigeerd) 81 geflitst was (vroeger mocht men daar 70). Kon ter plekke men rijbewijs afgeven (voor 14 dagen weeral) en weeral eens men vrouwtje opbellen met dit leuke verhaal...
2 weken geleden kwam men zaak voor op de politierechtbank en heb ik gelukkig geen bijkomend rijverbod gekregen, maar wel dik 500euro boete (all-in).

Over de hoeveelheid boetes zonder rijverbod wil ik het liever niet hebben, gelukkig word dat steeds minder naarmate ik ouder word :D

Offline arbe

• World Champion
« Reactie #173 Gepost op: 14 maart 2017, 12:15:27 »
Ik ben nog altijd aan't wachten, denk dat't ondertussen verjaard is (normaal 1j voor verkeersovertredingen).
26 januari vorig jaar aan 19x op de E40 met de moto. Brief gehad van't parket dat ze gingen dagvaarden en dat ik best al die cursus bij BIVV ging volgen.

Cursus gevolgd vorig jaar maar dan uiteindelijk niet meer gehoord. We blijven duimen :)
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline AA-16V

• Pole Position
« Reactie #174 Gepost op: 14 maart 2017, 17:37:09 »
1ste keer en hopelijk laatste keer portefuile verloren  :toofunny:

Hier hetzelfde.

Portefeuille kwijt op verlof in Spanje, dus identiteitskaart ook. Heb dan naar het consulaat moeten gaan voor een 'vervangend paspoort'. Anders mocht ik niet op het vliegtuig naar huis...

Offline bostonvert

• Grand Prix Winner
« Reactie #175 Gepost op: 14 maart 2017, 20:58:00 »
1 x 6 uur rijverbod door alcoholcontrole  :-X
1 x 14 dagen eveneens door alcoholcontrole  :-X
en dat met een 10 tal maanden tussen.

In de streek rond Halle? Ik heb al 4 keer moeten blazen in het laatste jaar en er altijd van onder kunnen muizen...En als ik donderdagnacht van Den herberg in Buizingen naar huis rijd heb ik toch steeds schrik..

Meer dan een jaar geleden geflitst op weg naar Ninove aan 102- correctie net waar het bord van 50 staat aan de proost....Nog altijd niets van gehoord behalve een verhoor opt commisariaat een halfjaar geleden dus ik hoop stiekem dat het nooit meer zal komen
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #176 Gepost op: 14 maart 2017, 21:02:22 »
Ik ben nog altijd aan't wachten, denk dat't ondertussen verjaard is (normaal 1j voor verkeersovertredingen).
26 januari vorig jaar aan 19x op de E40 met de moto. Brief gehad van't parket dat ze gingen dagvaarden en dat ik best al die cursus bij BIVV ging volgen.

Cursus gevolgd vorig jaar maar dan uiteindelijk niet meer gehoord. We blijven duimen :)
Dat was verhoogd naar 2 jaar dacht ik, omdat ze gewoon zodanig veel achterstand hadden.
Work hard, play hard

Offline Zaskar

• Premium Member
  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • I am getting older but I refuse to grow up
« Reactie #177 Gepost op: 14 maart 2017, 22:29:47 »
Ik ben +-12 jaar geleden geflitst geweest tegen 220 waar 120 toegelaten was,en dat heeft bijna 2 jaar geduurd voor ik moest voorkomen en mijn rijbewijs kwijt was.
Ik dacht toen ook daar komt niks meer van, maar niks dus dat molentje blijft rustig doordraaien zé
Resultaat, 1 maand rijverbod en 1250euro boet + slachtofferfonds,en 3 jaar voorwaardelijk.
Daily: Benz C205 220d 
Weekend: F87 M2 LCI + fun Suzuki GSX-R1000 K8
F11 520d(Sold) -MK7 GTI PP(Sold) -E82 135i(sold)-E36 M3 EVO (sold)
I am getting older but I refuse to grow up

Offline arbe

• World Champion
« Reactie #178 Gepost op: 16 maart 2017, 10:45:58 »
Normaal kunnen ze dat door schorsen/verlengen binnen het jaar maar als er geen drank/rijverbod/... in't spel is normaal niet.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline eck.9

• Qualifying
  • F21 120i 6MT
« Reactie #179 Gepost op: 6 maart 2018, 16:13:34 »
Eind oktober 2017 vertrokken op het werk op een vrijdagavond omstreeks 20u30, moest voor de verandering eens niet werken op een zaterdag (feestdag), dus beetje te enthousiast het weekend ingezet... Vrijwel meteen stond er een anonieme Volvo S80 achter mij aan het rood licht langs mijn werk. Licht wordt groen en ik trek vlot op met de M2 (staat ook zo in de vaststelling), maar blijf netjes onder de 3000 toeren aangezien de motor nog koud was.

Ze hebben mij ongeveer anderhalve kilometer gevolgd hier op de ring van Hasselt waarbij ze volgens hun op de teller (!) 173 km/u hebben aangetikt. Nu, 3000 toeren in 6de komt overeen met +- 130km/u, dus denk dat ze voornamelijk het gat hebben dichtgereden en deze hoge snelheid op hun teller daardoor gezien hebben (acceleratie van een M2 ligt nog altijd wat hoger dan die van een oude (bj 2004 gok ik?) Volvo S80, volgeladen met politiemateriaal me dunkt). Ikzelf heb niet op de snelheid gelet, aangezien ik gewoon kort even op het gas ben gegaan en op de toon van de motor heb geschakeld, en ja, ik hoor best wel het verschil tussen 3000 toeren of 5000 toeren in de M2... De rest van het traject dat ze mij gevolgd hebben steeds keurig gereden binnen snelheidslimiet, pinkertje op, dit dat. Wat hen ook was opgevallen.

Zetten mij aan de kant aan de McDo in Kuringen en stappen 2 agenten uit. Heb dat niet ontkent dat ik te hard heb gereden (is max 90km/u hier op de ring van Hasselt), maar toen ik hen vroeg of ze een meting hebben gedaan gezien de korte afstand, zeiden ze dat ze dit nadien nog moesten uitlezen met hunne track & trace op de wagen. Bon, ik weet niet hoe modern de politie vandaag de dag is, dus ik heb dat maar aanvaard. Ze bellen ter plaatse het parket op en die vordert mijn rijbewijs in voor 15 dagen. Niks aan te doen, wie zijn gat verband moet op de blaren zitten, vond het alleen zeer vreemd van die 173 km/u op hun teller... Ben de vriendelijkheid zelve gebleven, de agent mijn wagen op de parking laten parkeren en hen nog een fijne avond gewenst. Agenten zelf waren ook zeer vriendelijk en hadden door dat ik 'slechts eventjes het gas had ingeduwd, maar het toch wel iets té bont had gemaakt'.

Pas 13 dagen later krijg ik het PV binnen (moet binnen de 14 dagen worden opgestuurd, dus heeft nog ergens op ene zijne bureau gelegen denk ik...), staat niets in over een uitgevoerde meting, enkel dat er een overtreding is gepleegd t.o.v. het verkeersbord met maximum berperking van 90km/u. Verder staat er in de vaststelling dat ze een constante afstand houden nadat het licht op groen springt, maar dat ik daarna vlot accelereerde (een PV is volgens mij een chronologische weergave van de feiten, nadat er gezegd wordt dat ik vlot optrek, wordt er niet meer gesproken van een constante afstand  :thinking:). Daarna staat er in de vaststelling dat ze 173km/u aantikken op hun GPS (eerst was het de teller). Over een uitlezing van het Track & Trace-systeem staat niets meer... dus geen meting.

Dus kortom, onmiddellijke inning van het rijbewijs voor 15 dagen nadat ik aan de kant werd gezet door een anonieme wagen. Geen uitgevoerde meting, enkel een inbreuk tov het verkeersbord met beperking snelheid 90km/u.

Nu ben ik ondertussen aan het wachten tot ik voor de politierechtbank moet komen en is mijn advocaat de zaak aan het voorbereiden. Ik heb uiteraard het antwoordformulier ingevuld met 2 ingevulde A4 pagina's om de situatie langs mijn kant uit te leggen, want die 173km/u die zij daar aanhalen lijkt mij wel zeer optimistisch van hun.

Soit, ik kan niet meer doen dan afwachten momenteel. Vraag mij enkel af wat de uiteindelijke uitspraak gaat zijn aangezien er geen meting was en ik reeds ter plaatse mijn rijbewijs al voor 15 dagen heb moeten inleveren. In het verleden links en rechts nog wel eens geflitst geweest, maar nooit zo aan de kant gezet geweest, wel vorige week nog een norse agent die mij een onmiddelijke inning van €116 aansmeerde wegens agressief rijgedrag, maar dat is nog een ander verhaal... :blah: Ben eens benieuwd wat het verdict voor de politierechtbank wordt :iono:
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2018, 17:28:28 door eck.9 »
F21  - 2016 - 118d - Estoril Blau - SOLD
F87  - 2017 - M2 - Long Beach Blau - SOLD
F21  - 2018 - 120i - Saphirschwarz - DAILY
RJ15 - 2013 - Yamaha R6 - Gunmetal Grey - FUN