Auteur Topic:  2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17  (gelezen 52921 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Whisper

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3782
    • Correct Craft Fan
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - EGR modificatie p13
« Reactie #480 Gepost op: 24 februari 2019, 10:52:50 »
Gisteren de wagen nog eens een goeie wasbeurt gegeven.

En een nieuw lichtblok achteraan geplaatst. Het oude had het bekende kortsluitingsgeval gehad, waardoor één van de contactpunten doorgebrand was.
Dit komt blijkbaar door slechte massa. Daarom een extra massakabel eraan gemaakt rechtstreeks op de carosserie.
Natuurlijk stond ik dan achter mijn wagen om mijn werk te bewonderen en kwam ik meteen tot de vaststelling dat ik me elke keer zou ergeren aan het mooie nieuwe linker achterlicht en het ondertussen doffer geworden rechter achterlicht.
Daarjuist dan ook maar een nieuw rechter lichtblok besteld  :P :P

Ook tijdens het poetsen van de (winter)velgen gemerkt dat twee velgen aan de binnenkant aangetast zijn door het zout en de lak "gebobbeld" is  ::)
Die gaan dus naar de poedercoater als de zomervelgen er terug opkomen...
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5266
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - EGR modificatie p13
« Reactie #481 Gepost op: 25 februari 2019, 01:50:04 »
Mijn boot een goeie grondige wasbeurt gegeven heb ik gisteren ook nog gedaan  ;)

Ja en zo 1 mooie nieuwe heldere lichtblok en de andere dof of tenminste veel doffer zou me ook storen en ik zou dus ook geen moment twijfelen om ze beide te vernieuwen.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'
99.999 banpunten

Offline Whisper

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3782
    • Correct Craft Fan
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #482 Gepost op: 26 augustus 2019, 14:16:08 »
Houston we have (a small) problem…

Zaterdag ben ik de boot gaan tanken (op zijn trailer achter de auto naar het benzinestation), nadat ik de boot terug in het water had gelegd in de haven, reed ik terug naar huis.
Een trage tractor... Niks daar... Nul tot honderd in 45 seconden...

Eerste idee: turbo naar de Filistijnen. Uitgelezen met Carly: "(1297) charge pressure control, control deviation. Code 004530." Opzoekwerk hieromtrent geeft meerdere oorzaken en oplossingen.
Auto op de brug bij mijn kameraad, uitlaatlijn eraf, luchtinlaat leiding eraf, zodat we in de turbo konden kijken. Niets aan, geen speling, geen gebroken as, niets.
Alle leidingen gecontroleerd op lekkages: noppes.
Inlaatleidingen er terug op, auto gestart. Turbo draait... No issues.
Bij het gas geven stellen we vast dat de actuator van het variabele gedeelte niet reageert. Servomotor en as doen helemaal niks... Dit is wel onbelast.
We gaan ervan uit dat dit het probleem moet zijn. Voor de zekerheid ga ik hem bij BMW Beckers in Lanklaar degelijk laten uitlezen afspraak vrijdag om 14u  ::) ). Zij kunnen ook deze actuator apart via de computer bedienen...

Zijn er nog andere pistes waar ik aan moet denken misschien? Iets over het hoofd gezien?
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Janske21

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1505
  • Grts
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #483 Gepost op: 26 augustus 2019, 20:21:35 »
Die actuator is een gekend probleem bij de E6x wagens.

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1834
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #484 Gepost op: 26 augustus 2019, 20:49:59 »
Actutator probleem is waarschijnlijk terug te leiden tot de schoepen van de turbo die door roet moeilijk bewegen. Actutator gaat hierdoor stuk.

Ik heb een tijd geleden problemen gehad met de actutator, ik kreeg de foutmelding bij lange constante ritten. Auto ging in noodloop zonder foutmelding op het dashboard. Keer afzetten en terug starten was voldoende om terug normaal vermogen te krijgen.
Ik heb toen wat rond gebeld en uiteindelijk besloten om mijn turbo binnen te doen bij turbo's Hoet in Herk de stad. Deze hebben de uitlaatzijde van de turbo gereinigd, en ze hebben de actutator nagekeken, deze gelukkig nog goed. De inlaatzijde word ook gecontroleerd.
Eventueel adviseren ze je om een ruilturbo te nemen indien de kosten te hoog oplopen.

Actutator kan vervangen worden, maar ik vond hem nergens. Risico is als je hem vervangt zonder iets aan de turbo te doen deze opnieuw stuk kan gaan door een turbo die aangeladen is met roet.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Whisper

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3782
    • Correct Craft Fan
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #485 Gepost op: 27 augustus 2019, 12:46:14 »
Die actuator is een gekend probleem bij de E6x wagens.

Dan ben ik weer bij de gelukkigen die dit pas voor krijgen na 15 jaar op 431.000km  >:D >:D


Actuator probleem is waarschijnlijk terug te leiden tot de schoepen van de turbo die door roet moeilijk bewegen. Actuator gaat hierdoor stuk.

Ook met mijn rijgedrag? En het feit dat ik geen EGR meer heb?
Auto wordt elke dag (wanneer hij warm staat) afgetrapt hoor, dus de turbo moet verdorie werken hé... Geen ge-tuf-tuf :P
Nu het is wel zo dat ik de laatste jaren teveel korte ritten doe naar mijn eigen goesting...

Eventueel adviseren ze je om een ruilturbo te nemen indien de kosten te hoog oplopen.

Daar doen we niet aan mee... Dan vijzen we zelf de turbo eraf, halen hem uit elkaar, reinigen hem (en in het slechtste geval monteren we een nieuw variabel gedeelte, welk ik al gevonden heb op het net) en terug erin  >:D
Hebben dat vorig jaar nog gedaan bij een VW camionette  ;D

« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2019, 13:26:50 door Whisper »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1834
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #486 Gepost op: 27 augustus 2019, 14:43:54 »
Sommige spuiten een bus kachelreiniger leeg in de Turbo.
Maar dan moet je nog weten of je Actuator niet overleden is. Ik heb al foto's gezien op het net waar de tandwieltjes stuk gaan in die actuator. Lijkt me niet verstandig om die alleen te vervangen zonder de turbo te reinigen.
De mijne heeft 200.000km maar ik doe zeer veel korte ritten. Maar heb nog steeds EGR en de roetfilter erin.

Vermits de turbo er toch uit moest, ineens de collector vervangen door een gietijzeren exemplaar en de uitlaat gas flexibel ook vervangen.
Kreeg trouwens de turbo niet los van de collector, die "speciale" bouten wou niet los met de (te kleine) dopset die ervoor gekocht had.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Whisper

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3782
    • Correct Craft Fan
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #487 Gepost op: 9 september 2019, 15:19:33 »
Update...

We have full boost again!

Het was dus inderdaad de actuator.
Toen we de actuator (eindelijk) eruit hadden gedemonteerd, heb ik even voor de goede orde het stangetje van het variabel gedeelte op en neer geduwd. Daar bewoog alles moeiteloos en vrij, dus niets aangekoekt daar.
Maar toen we de nieuwe actuator gemonteerd hadden kwam er een kink in de kabel... Bij het terugplaatsen van de circlips op het asje van de servomotor, glipte deze uit de tang en... Ja hoor verdween ergens de motorruimte in  ::) ::) ::) (even ter verduidelijking: ze was NIET in de open uitlaat van de turbo gevallen - gelukkig!)
Na het obligate "nondedjuu" de auto maar omhoog gepompt en de bodemplaten er onderuit, de beschermplaat van het oliecarter er onderuit en de zoekactie begon. Voelen, magneet overal tussenporren... Niks  ::)
Enkele telefoontjes later, hadden we één van onze kameraden die toevallig de juiste maat circlipsen had liggen thuis. Dus even op en af rijden en dan een tweede poging. Maar ook deze circlips glipte wéér uit de tang  ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
We hadden er gelukkig een paar reserve meegebracht voor exact dit geval  :P
Derde poging was de goeie!

In our defence: het is ook een enorm geprul om daar in die kleine ruimte te geraken zonder de halve motor te demonteren   :-\

Enfin, de turbo was terug ineen. Daarna de rest van de onderdelen terug gemonteerd en testrit... Boost was terug en we kunnen terug naar hartenlust knallen  ;D

En twee fotookes bij dit verhaal...
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:34:45 door Whisper »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1463
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #488 Gepost op: 9 september 2019, 16:08:50 »
Goed opgelost !  :thumbsup:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21-116Ed

Offline jan.van.gent

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9061
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #489 Gepost op: 9 september 2019, 16:11:53 »
Nice! Toch leuk dat er nog mensen deftig sleutelen aan hun kar, ipv alles afschrijven eens 150.000 km's voorbij, of leasing contract ten einde.
Blijven gaat met deze kar nondedju

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5367
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #490 Gepost op: 9 september 2019, 16:36:07 »
Nice! Toch leuk dat er nog mensen deftig sleutelen aan hun kar, ipv alles afschrijven eens 150.000 km's voorbij, of leasing contract ten einde.
Blijven gaat met deze kar nondedju

Idd. Respect :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these old M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Whisper

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3782
    • Correct Craft Fan
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #491 Gepost op: 9 september 2019, 17:27:02 »
Nice! Toch leuk dat er nog mensen deftig sleutelen aan hun kar, ipv alles afschrijven eens 150.000 km's voorbij, of leasing contract ten einde.
Blijven gaat met deze kar nondedju

Tjah, hoe het ook moge klinken voor sommigen, maar ik hou nog steeds van mijne E61. Ik blijf het nog steeds een dikke bak vinden.
Hij is misschien oud, heeft 432.000km op de klok, maar nog steeds brengt hij een glimlach op mijn gezicht als ik achter het stuur zit.
Hij is technisch nog steeds in orde, schiet nog steeds goed uit de startblokken en haalt ook nog steeds de 230 per uur zonder al te veel moeite.
En ja aan sommige dingen zie je zijn leeftijd wel, zoals de steenslag op de motorkap, de slijtage aan de bestuurderszetel (waarvoor ik eens ga kijken wat color lock kan doen, tenzij iemand een protip heeft daarvoor hier  ;) ) links en rechts wat beschadinkjes aan de lak...

Alle eco-bullshit is eruit, waardoor de zespitter eigenlijk zowat bulletproof is en gewoon blijft gaan.

Bovendien ken ik hem nu zo goed, dat ik er ongeveer alles zelf aan kan doen zoals herstellen, coderen, uitlezen enzovoort en is hij bijgevolg cheap as fuck om rijwaardig te houden in vergelijking met mensen die voor alles en nog wat naar de dealer moeten.
Ik heb het mezelf ook allemaal aangeleerd dankzij hulp van een forum als dit en de universiteiten YouTube en Google.
En als ik al eens naar de dealer moet, dan heb ik veel hulp van Jeffrey van bij BMW Beckers in Lanklaar, waar ik steeds top service krijg en ze me niet vuil aankijken omdat ik veel zelf doe aan mijn auto. Integendeel, daar vinden ze het ook knap dat hij het nog zo goed doet en er nog goed uitziet.

En met technisch in orde, zoals hierboven vermeld, bedoel ik dat alle cruciale zaken perfect werken. Er zijn nog een paar kleine mankementen die ik moet aanpakken als ik weer eens wat tijd heb, zoals:
- kabelbreuk 3.0 in de kofferklep, waarbij de afstandsbediening niet meer werkt en hij terug "old school" moet geopend worden door de sleutel effectief in het slot van de deur om te draaien  :P
- de kop van de CD lezer die defect is, maar daar ga ik zelfs geen moeite meer voor doen, want navigatie doe ik via Waze of Google Maps op de phone en muziek is ook via de ingebouwe aftermarket bluetooth module en de phone... Maar als ik ooit uit pure verveling dat wil aanpakken heb ik ook al op YouTube gevonden hoe je die kan herstellen voor een paar euro (leeskop is te krijgen op Aliexpress). Dan zal ik de unit wel eens uitbouwen en uit elkaar vijzen  :P
- de temperatuurknop (potentiometer Nr 08) van de klimaatregeling die niet meer correct werkt, waardoor de airco/verwarming niet meer tot de ingestelde temperatuur werkt en ik hem dus warmer of kouder moet zetten dan aangegeven... Die units zijn ook al zat te vinden op Ebay.
« Laatst bewerkt op: 9 september 2019, 17:31:35 door Whisper »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1834
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #492 Gepost op: 10 september 2019, 09:51:24 »
Nice, Auto's worden idd veel te snel afgeschreven.

Waar heb je de actuator gevonden als ik vragen mag ?.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Whisper

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3782
    • Correct Craft Fan
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #493 Gepost op: 10 september 2019, 14:04:11 »
@tom_il hier:

https://www.ebay.de/itm/Ladedrucksteller-NEU-G-125-G-211-G-285-fur-BMW-5-7-X5-130kW-160kW-742730-1/123708004017?hash=item1ccd9256b1:g:izMAAOSw9ZtcmgHK

Maar er zijn er genoeg te vinden op Ebay…


En BTW, bij de BMW dealer kan je die actuator zelfs niet krijgen. Daar wordt gewoon de volledige turbo vervangen...
Had het nog gevraagd bij BMW Beckers.
Onderdeel hebben ze niet apart in hun onderdelenlijst...  :o
« Laatst bewerkt op: 10 september 2019, 14:09:23 door Whisper »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1834
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #494 Gepost op: 10 september 2019, 15:58:17 »
@tom_il hier:

https://www.ebay.de/itm/Ladedrucksteller-NEU-G-125-G-211-G-285-fur-BMW-5-7-X5-130kW-160kW-742730-1/123708004017?hash=item1ccd9256b1:g:izMAAOSw9ZtcmgHK

Maar er zijn er genoeg te vinden op Ebay…


En BTW, bij de BMW dealer kan je die actuator zelfs niet krijgen. Daar wordt gewoon de volledige turbo vervangen...
Had het nog gevraagd bij BMW Beckers.
Onderdeel hebben ze niet apart in hun onderdelenlijst...  :o

Dank U, handig voor als de mijne het begeeft, bij de onderdelen shops vind je ze ook niet.

Idd ook bij de Turbo specialisten zijn ze niet verkrijgbaar, maar daar kunnen ze hem wel vervangen voor jou  :censor:
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Machiel

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1084
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #495 Gepost op: 11 september 2019, 17:09:49 »
Zoals hier al een paar gezegd hebben, ook van mij dik veel respect! Hopelijk op nog vele jaren..
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline Whisper

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3782
    • Correct Craft Fan
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #496 Gepost op: 11 september 2019, 19:47:21 »
Dank U, handig voor als de mijne het begeeft, bij de onderdelen shops vind je ze ook niet.

Idd ook bij de Turbo specialisten zijn ze niet verkrijgbaar, maar daar kunnen ze hem wel vervangen voor jou  :censor:

De eerste website die ik open als ik iets voor de BMW nodig heb is ebay.de... En dan mijn beste Duits bovenhalen om de onderdelen te zoeken...  :P
For the record, dit onderdeel heet "Ladedrucksteller"  ;D
BTW, Amazon heeft ook verrassend veel onderdelen  :o

The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Online Snorkel

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11645
  • undereZtimated
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #497 Gepost op: 15 september 2019, 19:53:56 »
Tjah, hoe het ook moge klinken voor sommigen, maar ik hou nog steeds van mijne E61. Ik blijf het nog steeds een dikke bak vinden.
Hij is misschien oud, heeft 432.000km op de klok, maar nog steeds brengt hij een glimlach op mijn gezicht als ik achter het stuur zit.

En da's alles wat telt!  :thumbsup: :thumbsup:

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9173
Re: 2005 - E61 - 525DA - "Luther" - Turbo boost issues p17
« Reactie #498 Gepost op: 16 september 2019, 00:30:19 »
Dit soort topics = de beste topics.
Nur Tote Motoren werden beatmet