Je zou moeten weten dat je Wikipedia nooit als officiële bron mag gebruiken
.
ik zal vanavond ne keer zien op mijn gelijkvormigheidsattest welke motorcode vermeld staat
en ik zal het inscannen en hier posten 
ik ben écht in de war momenteel
Je hebt geluk, ik heb nét een cursus gekregen over de turbo's

Eerste wat je moet weten. Een doodgewone turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen van alle cilinders. Maar 6x uitlaatgassen geeft turbulentie in de uitlaatcollector. Daardoor wordt de stroom van uitlaatgassen beetje vertraagt, waardoor de turbo-aandrijving efficienter kan. Turbulentie kan verminderd worden door de uitlaatlucht af te koelen (intercooler) maar structureel kan het nog altijd beter.
Bij een twinscroll turbo hebben ze dit dus opgesplitst. Helft van cylinders gaat naar de eerste kanaal en andere helft naar andere kanaal, dan wordt de turbo met 2 efficiëntere uitlaatstromen aangedreven.
Voordelen: lager verbruik, betere reactietijd van turbo en gewichtsbesparing van 20kg door enkele turbo.
De Z4 35i, 335i, ... hebben een enkele 'twinscroll' turbo.
De Z4 35iS, 1M hebben een bi-turbo! Maar de helft van de cilinders drijft de eerste turbo aan, de andere helft van de cilinders drijft de 2de turbo aan. Ze staan dus parallel en niet serieel

Deze turbo's zijn dus gewone turbo's, maar omdat ze parallel staan, zijn de turbo's toch efficiënter aangedreven.
De twinscroll bi-turbo bestaat ook, maar alleen de X5-M, X6-M en F10 M5 hebben dit. De uitlaatcollector is een ongelofelijke ingenieuze spaghetti, en is het allerduurste onderdeel van het BMW gamma.