Auteur Topic:  1975 - E10 - 1502- 2l motor  (gelezen 44086 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502-zoektocht M10 motor
« Reactie #330 Gepost op: 19 april 2015, 19:36:23 »
Ik ga zondag om die motor van Jorre die ook op Bimmerboard zit.
BMW 1502-1975

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502-zoektocht M10 motor
« Reactie #331 Gepost op: 27 april 2015, 20:55:25 »
Deze zondag 4 uur in de wagen gezeten om de nieuwe motor te gaan ophalen. Het is een 2liter uit een 2002 touring, nu kunnen eerst alles goed opzoeken van waar en welke onderdelen ik ga kopen en dan kunnen de grote werken beginnen.
BMW 1502-1975

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 549
Re: 1975 - E10 - 1502-zoektocht M10 motor
« Reactie #332 Gepost op: 28 april 2015, 15:38:36 »
Net heel je topic doorgegaan

Chapeau van zo een mooie restoratie volledig af te maken. Hopelijk komt alles ook in orde met het nieuwe blok!

Toch zo een toffe wagens, ooit moet ik er zelf ook eentje hebben en zou ik mogen weten wat je hebt betaald voor die ANSA uitlaat?
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #333 Gepost op: 28 april 2015, 19:37:00 »
Net heel je topic doorgegaan

Chapeau van zo een mooie restoratie volledig af te maken. Hopelijk komt alles ook in orde met het nieuwe blok!

Toch zo een toffe wagens, ooit moet ik er zelf ook eentje hebben en zou ik mogen weten wat je hebt betaald voor die ANSA uitlaat?

Voor de volledige uitlaatlijn was het rond de 800 euro, dit voor de spaghetti, middenstuk en einddemper.
BMW 1502-1975

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 549
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #334 Gepost op: 28 april 2015, 19:41:16 »
Voor de volledige uitlaatlijn was het rond de 800 euro, dit voor de spaghetti, middenstuk en einddemper.

Bedankt!

Ik had een stuk duurder verwacht dan dat, val nog goed mee blijkbaar
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #335 Gepost op: 25 mei 2015, 11:04:59 »
Heb terug wat kunnen verder doen aan de demontage van de motor. Na de demontage van de culasse gezien dat de 3° cilinder water binnen heeft gehad. Weet wel niet juist of dat het van een kapotte koppakking is of dat de inlaat van deze cilinder lange tijd heeft open gestaan.
Nadien ook de zuigers gedemonteerd en de krukas. Bij de demontage van de zuigers gezien dat de bovenste zuigerveren bij 2 zuigers waren gebroken. Nu is het motorblok gereed om 1 overmaat te laten uitboren en dan opnieuw laten honen. De vorderingen volgen zich niet zo snel op maar we zullen er wel geraken. Ik twijfel nog om het motorblok origineel terug op te bouwen of met  hogedruk pistons en een scherpere nokkenas. 
BMW 1502-1975

Offline Laurent1602

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3947
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #336 Gepost op: 25 mei 2015, 11:13:26 »
Dit is nu het 2.0 blok toch he? Ik zou (nu je toch zo ver bent) direct de compressie wat verhogen. Over de nokkenas kan je twijfelen, naar t schijnt kan je ze wel iets scherper maken, maar je verliest sowieso koppel onderin en dat is nu al niet echt in overvloed aanwezig (maar misschien valt dat bij een 2l met hogere compressie wel goed mee natuurlijk) dus ik zou daar zeker niet te ver in gaan. Een beetje scherper zal natuurlijk wel geen kwaad kunnen.

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #337 Gepost op: 25 mei 2015, 11:15:29 »
Ja dit is het 2l blok. Ik zou eens eerst het prijsverschil willen zien met de originele en de hoge compressie pistons. Nokkenas kost ook al redelijk wat.
BMW 1502-1975

Offline Laurent1602

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3947
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #338 Gepost op: 25 mei 2015, 11:25:58 »
Ja dit is het 2l blok. Ik zou eens eerst het prijsverschil willen zien met de originele en de hoge compressie pistons. Nokkenas kost ook al redelijk wat.


Dat is waar... Ik heb niet echt een idee van de prijzen voor OEM pistons, en hoge compressie is precies ook niet makkelijk te vinden. Jaymic heeft ze niet, W&N niet, maar heb er gevonden bij IE (moet dan wel van US komen, dus reken nog import enz bij)
http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-engine.html

Offline Andy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 765
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #339 Gepost op: 25 mei 2015, 11:42:16 »
Altijd plezant om een motorwerkverslag te volgen.
 :thumbsup: komt helemaal goed.
1999 E46 316i stahlblau -> geprakt - 2002 E46 320ci topasblauw -> verkocht - 2006 E87 116i M-pakket titansilber -> verkocht - 2008 E91 335i M-pakket alpinweiss -> daily/fun - 1990 E30 (325i) lagunagroen -> verkocht - 1978 E21 316 pastellblau -> verkocht - 1993 E36 325i sedan -> 100% track  - 2009 R56 COOPER S horizon blue -> fun & voor madam

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #340 Gepost op: 25 mei 2015, 18:25:59 »
Dat is waar... Ik heb niet echt een idee van de prijzen voor OEM pistons, en hoge compressie is precies ook niet makkelijk te vinden. Jaymic heeft ze niet, W&N niet, maar heb er gevonden bij IE (moet dan wel van US komen, dus reken nog import enz bij)
http://www.iemotorsport.com/bmw/2002-engine.html


Deze bij IE motorsport had ik ook al gevonden. Zij hebben zelfs 2 soorten voor in mijn motor. Ik zou deze nodig hebben voor de E12 kop, of je kan er dan nog op maat laten maken. Je kan dan alles zelf kiezen.
BMW 1502-1975

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #341 Gepost op: 25 mei 2015, 18:26:36 »
Altijd plezant om een motorwerkverslag te volgen.
 :thumbsup: komt helemaal goed.

Heb uw topic ook graag gevolgd bij de motorrevisie.
BMW 1502-1975

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10157
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #342 Gepost op: 25 mei 2015, 18:28:15 »
Al goed dat je beslist hebt om het te reviseren en niet zo maar erin te lepelen. Was hij verkocht als een "te reviseren" blok ?


Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #343 Gepost op: 25 mei 2015, 18:29:46 »
Al goed dat je beslist hebt om het te reviseren en niet zo maar erin te lepelen. Was hij verkocht als een "te reviseren" blok ?



Weet ik eigenlijk niet meer. Maar ik ging zeker en vast reviseren, dus het maakt niet echt veel uit.
BMW 1502-1975

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- Fotoshoot
« Reactie #344 Gepost op: 26 november 2017, 11:53:42 »
Na lange tijd niets meer te posten heb ik nu wat foto's van de schoot die ik heb laten doen door Zjerome Photgraphy.
De motor is nog steeds niet gereviseerd doordat ik te veel bezig ben met andere oldtimers. Het zal er ooit wel eens van komen maar ik kan er geen tijd op plakken.
De foto's zijn wel een groot deel van hun kwaliteit kwijt doordat ik ze heb moeten resizen om te kunnen uploaden.
BMW 1502-1975

Offline Spasta

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3988
  • F10 LCI - 520d
    • Bimmer ID
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #345 Gepost op: 19 december 2017, 21:50:35 »
Ik zie dit topic nu pas voor het eerst op een of andere manier  :iono:.
Echt heel knap werk dat je geleverd hebt over de jaren heen.
Je rijdt momenteel nog met de 'lekkende' originele motor rond dan?

Zijn uw andere oldtimer projecten ook ergens te volgen?

Veel sleutelplezier.
Gr. Hans  :thumbsup:

Offline alexanderve

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 470
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #346 Gepost op: 24 december 2017, 12:11:03 »
Ik zie dit topic nu pas voor het eerst op een of andere manier  :iono:.
Echt heel knap werk dat je geleverd hebt over de jaren heen.
Je rijdt momenteel nog met de 'lekkende' originele motor rond dan?

Zijn uw andere oldtimer projecten ook ergens te volgen?

Veel sleutelplezier.
Gr. Hans  :thumbsup:

Ja ik rij nog met de originele motor rond die lekt. Op tijd kijken naar de olie en voorlopig gaat het nog. Maar er worden ook niet veel kilometers gedaan met deze.  Men andere oldtimers zijn engelse auto's je kan ze nergens terug vinden.
BMW 1502-1975

Offline Rocky

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 300
Re: 1975 - E10 - 1502- 2l motor
« Reactie #347 Gepost op: 22 januari 2019, 15:06:11 »
Wat een knap project !!!

Respect voor al het werk dat hier in zit.

Heel wat opgestoken over hoe je de wagen hebt verlaagd, zal hier van pas komen  :thumbsup:

Grtz
BMW F31 320Das
BMW E87 116i
BMW E30 318IS
BMW E10 1602 '75