Hoi BMW liefhebbers,
tijd voor het volgende stukje geschiedenis van de BMW AG dat ik hier nog vind onder mijn carport

. Jullie zijn wel een ongeduldige bende hoor, vandaar deze post.
De mooiste van de Münchener verwezelijkingen, is voor mij de E24 6-reeks. Maar de drang om zijn voorganger te bezitten, is toch altijd onbewust aanwezig geweest. Na een zoektocht van enkele jaren, was me de goesting stilaan vergaan, want de meeste exemplaren zijn strontrot (excuseer me het taalgebruik, maar dat is nog zacht uitgedrukt in vergelijking met hetgeen ik gezien heb), ofwel onredelijk duur. Tot die winteravond in januari 2010 op
www.mobile.de: in Pfalzgrafenweiler (hell! >600 km van m'n deur) staat een
Scheunenfund (=Schuurvondst) te koop die al sinds 1992 geen zonlicht meer gezien heeft,
en dat voor een prikkie. Ik heb toen onmiddellijk de verkoper gecontacteerd en gevraagd naar detailfoto's van de wagen. Toen hij me die had opgestuurd, was ik van oordeel dat hij niet wist dat een goeie E9 nog deftig plaat kost. Zonder de wagen in real life te zien, heb ik 'm gekocht. Ge weet nooit of er nog andere enthousiastelingen toevallig ineens een paar duizend euro bijdoen. Risico, maar toch de gok waard, allé, da hoop ik toch.

Twee dagen later staat de E9 op mijnen dam, links en rechts wel een spatje roest op de deuren, maar de klassieke spots blijven gevrijwaard van roest (wielkassen en onderkant). Eigenlijk staat ie nog retestrak.

Het grootste minpunt is de spoiler en de manier waarop die aangebracht is op de wagen. Die zal redelijk rap op het containerpark liggen als ik ‘m begin te strippen. Het interieur kan best wel een opknapper gebruiken, maar daar had ik me wel aan verwacht, en da’s ook nie direkt de kost. Ik ben al content dat de kas goed is.

We zullen beginnen met de specs – rechtstreeks overgenomen van de originele Pappbrief (want van een gelijkvormigheidscertificaat was in diejen tijd nog geen sprake, en da's er soms aan te zien

) – en in het Hoogduits. Zij die gaan skiën deze winter, kunnen alvast hier wa oefenen.
Art der Kraftfahrzeugs: Personenwagen
FahrgestellHersteller: BMW AG München
Typ: BMW 2800 CS
MotorHersteller: BMW AG München
Typ: BMW 128
Antriebsart: Ottomotor
Leistung (PS bei U/min): 170 bei 6000
Hubraum (cm³): 2769
AufbauHersteller: W. Karmann GmbH, Osnabrück
Art: geschlossen
Sitzplätze (einschl. Führerplatz): 4
GewichteLeergewicht (kg): 1345