Auteur Topic:  Autokeuring beu!  (gelezen 122583 keer)

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
Re: Autokeuring beu!
« Reactie #750 Gepost op: 22 juni 2017, 00:50:18 »
In alle eerlijkheid @Phantom Five , ik rij zo al 6 jaar rond met dezelfde ruiten, al meerdere controles aan mijn been gehad zowel met die kleine platen als met die donkere ruiten en nog nooit over geklaagd. Dit allemaal in Gent centrum en omstreken.
Ik doe niet mee aan dat spelletje dat mijn ruiten naar beneden staan, twas te warm en twas goed fris in de auto  ;D zien ze het , dan heb ik pech gehad. Maar tot op heden nog niet. Ik had meer schrik dat mijn plaat eraf ging vallen met die plakband  :toofunny:

Ik heb mijn ruiten ook niet echt laten tinten dat het echt opvalt maar eerder omdat het aangenamer zitten is omdat de zon toch wat buiten blijft.

Geef toe, iemand die het niet weet valt er niet over. Misschien zijn ze hier in Oost-Vlaanderen wat makkelijker dan bij jullie ?

Mijn persoonlijke mening is dat je in alles moet opletten en als je de ruiten echt te donker maakt val je op in het verkeer (net zoals mijn groene winterwielen  ::) ) Mijn lokale flik woont in dezelfde straat als mij en nog nooit geklaagd of gezien dus dan zal ik geluk hebben.

Hoe dan ook, ik vind het een belachelijk iets. In Frankrijk mag het wel en zelfs zo dat je de bestuurder niet ziet zitten. Dat ze die regeltjes ook conform Europa maken.

Kijk het is niet dat ik u niet geloof hoor, maar hier op de keuring in As zou ge eraan zijn voor de moeite hoor. Hier is het onmiddellijke afkeuring van de wagen
Net zoals de smurfen hier bij ons in de regio. Als ze u ermee tegenkomen en aan de kant zetten hebt ge het vlaggen. Net zoals met een kleinere nummerplaat rijden vooraan, daar maken onze gemotoriseerde smurfen hier echt jacht op en dat is een onmiddellijke inning van telkens als ze u ermee pakken van 50 €.
Met de ruiten hebt ge 2 mogelijkheden: a) ze nemen u mee naar de keuring waar hij dus afgekeurd zal worden hier of b) ge moet het verwijderen en bij hun gaan laten zien. Komen ze u de volgende keer weer tegen met die voorste ruiten donkerder dan volgt er een dikke boete en ge kunt evengoed de folie verwijderen.

Dat is juist wat ik ermee wil aanhalen. België is een piepklein landje maar zit zo enorm verwrongen in elkaar en met echt met verschillende maten en gewichten weegt jammer genoeg  :thumbdwn:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Pannenkoek

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #751 Gepost op: 25 juni 2017, 12:15:25 »
Dat Frans voorbeeld waarbij je de chauffeur niet ziet zitten, vind ik erover. Herkenbaarheid van de chauffeur moet er zijn. Meer nog, ik vind dat ze die gasten in België mogen aan de kant zetten en pas laten gaan met de folie eraf. (Ik leg zo meteen nog uit waarom).

Achterste ruiten mogen van mijn part pikzwart zijn en vooraan mag het ook wat duisterder zolang je nog de chauffeur enigszins kan ontwaren. Sommige auto's staan daarmee en het houdt de zon wat buiten. Dat Europa daarin niet gelijk gestemd is, is jammer. Maar die politici in het Europees parlement houden zich niet bezig met regels daaromtrent. Pas als de autofederaties wat gaan lobbyen kan er mss iets veranderen. Die tuningwet moet eruit. Laat mensen aan hun auto veranderen wat ze willen. Zo lang de veiligheid niet in het gedrang komt, moet alles kunnen. Wat maakt het uit dat je auto verlaagd is, als die de ophangingstesten doorstaat? Of dat er stevigere remklauwen opstaan? Goede zaak toch?

Wat Frankrijk betreft: wat een kutland is dat. Ik sprak een paar maand terug een van de eigenaren van een busreismaatschappij. Op de busreizen naar Spanje staan ze aan de Peages klaar om te zien of de buspassagiers hun gordel aan hebben. Gezien het ook nog niet zo heel lang is dat bussen gordels hebben, dragen de meesten die niet. Gevolg: kassakassa, keer op keer opnieuw. Men lult dan dat dat is omdat anders de samenleving ervoor opdraait voor het onverantwoordelijkheidsgevoel van de passagiers. Maar: stel dat bij een ongeluk de passagiers verwond raken door het niet dragen van de gordel, dan betaalt de Belgische verzekeringsmaatschappij en mutualiteit alles en daar hebben die uit hun bek geurende Fransen toch geen last van? Men heeft geld nodig en pakt waar men het vindt. Daarom: geef die Boursinvreters een koekje van eigen deeg en zet ze hier maar aan de kant. Tis toch maar om België te doorkruisen naar Holland voor drugs... Ik zie ze niet meteen musea gaan bezoeken.

Vanaf het moment dat ze in de keuringen de zaakjes op orde hebben, mogen ze van mij gerust jaarlijks ook de nieuwe auto's controleren. En een test invoeren voor bandenkwaliteit. Alles wat geen A of B merk is, moet eruit. Laat daar onafhankelijke tests voor maken. Er gebeuren nog teveel ongelukken door slechte Chinese banden. Men test de ophanging, de remmen, maar het enige contact met de weg telt plots niet meer...

Offline Zorro

• World Champion
« Reactie #752 Gepost op: 25 juni 2017, 12:57:12 »
Ik ben er niet in thuis maar ik vermoed dat die chinese en alle andere banden toch een CE hebben.
Indien zo, moet men daar beginnen met het kaf van het koren te scheiden.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #753 Gepost op: 25 juni 2017, 13:19:11 »
Ik ben er niet in thuis maar ik vermoed dat die chinese en alle andere banden toch een CE hebben.
Indien zo, moet men daar beginnen met het kaf van het koren te scheiden.

Een CE heeft geen waarde. Oorspronkelijk diende dat vooral om het handelsverkeer in de Europese economische ruimte te vergemakkelijken. Europa zelf heeft nooit echt wetgeving gemaakt mbt tot dat teken. Het zou moeten aantonen dat het aan alle Europese regels voldoet, MAAR de fabrikanten mogen zichzelf die conformiteit toeschrijven. Pas als het misgaat is men aansprakelijk en dan nog. In Europa worden ver geen schadeclaims toegekend.

Maar inderdaad. Dat CE moet eruit en vervangen worden door een tuv. Net zoals de crashtests in Amerika aan hogere snelheden uitgevoerd worden dan de ncap hier. Triest allemaal. :-(

Offline skink

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #754 Gepost op: 27 juni 2017, 18:44:31 »
Waar de CE langs hier betekent Conformité Européenne
Gebruiken de chinezen CEals chineese export zonder kwaliteitscontrole op banden enzo, waar ze dan langs hier onder het ce kenmerk verkocht worden

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #755 Gepost op: 28 juni 2017, 06:26:32 »
Inderdaad gisteren nog gezien op opleiding veiligheid op het werk.De chinezen gebruiken bijna identiek hetzelfde CE logo maar dan als China Export.Het middelste beentje van de E is iets langer en de kromming/afmeting van de twee letters is iets anders.En qua veiligheid is dat niet echt een referentie ;D

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #756 Gepost op: 4 juli 2017, 02:20:14 »

Offline Low Budget

• World Champion
  • Waarom
« Reactie #757 Gepost op: 5 juli 2017, 23:46:54 »
Deze week met mijn E32 en mijn vrouw haar E39 naar de keuring geweest in Webbekom bij Diest.
E32 glansrijk groene kaart en bij de E39 afstelling lichten niet goed, even hamburger gaan eten schuin tegenover de keuring.
Terug gaan aanschuiven voor herkeuring en was in orde :thumbsup:

Doordat ze zelf bepalen als iets goed is of slecht hebben ze vrij keuze: baaldag of niet.
Maar tot nu toe zeer tevreden over diest en behulpzame onderchef Dr Machiels. :clap:

MVG
Low Budget

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #758 Gepost op: 6 juli 2017, 07:01:18 »
De lichten worden toch volledig door de machine bepaald??
Work hard, play hard

Offline noobke

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • Ik ben geen noob maar een noobke.
« Reactie #759 Gepost op: 6 juli 2017, 09:00:51 »
De lichten worden toch volledig door de machine bepaald??
Bij twijfel of alle lampjes groen zijn mogen die van de keuring beslissen of u lichtbeeld goed is of niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

E39-520i ---> 322.475km===>sold
2001 subaru impreza wrx plus ===>foetsie
2001 subaru impreza wrx

"oh! Hang on! That is the throb of a turbo-charged flat-four engine. A sound, which all over the world, heralds the imminent arrival of a moron." -Jeremy Clarkson

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #760 Gepost op: 9 augustus 2017, 00:23:53 »
Bij twijfel of alle lampjes groen zijn mogen die van de keuring beslissen of u lichtbeeld goed is of niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Dan zullen die het zeker afkeuren, die gasten genieten van dat beetje macht dat ze hebben om een ander
de duvel aan te doen. Iemand die iets van mechaniek of techniek afweet en dat gekoppeld ziet aan een
zekere passie, gaat niet in de keuring werken. Dat is net zoals een ambtenaar die pretendeert overal iets
van af te weten, maar in werkelijkheid best goed betaald de neusholtes vingert, het lef heeft om je af
te blaffen en alles van moeite ontzien onder het mom van "geen tijd".

Ik ben nog steeds voor een hervorming van het systeem, toepasbaar op zelfs nieuwe auto's. Wie zegt
dat de auto die uit de fabriek kwam, perfect in orde is? Of een auto van 2 jaar nog geen gevaar op de weg
is? Ofwel een APK-systeem, ofwel een TUV organisatie met competente mensen. Standaard bvb de uitlijning
van de wagens ook controleren, betere controles van de schokdempers... 't Is hemeltergend om te zien dat
de dempers van een camionette zo zacht als iets mogen worden zolang ze maar aan beide kanten niet te-
veel verschillen. Dat die karren nooit deftig een noodstop kunnen uitvoeren, wordt geen rekening meege-
houden. Men zeikt liever over zogenaamde tuning, of over banden die niet de juiste snelheidsindex hebben...
Wat maakt het uit dat die band slechts 210 kan? Misschien een halve procent van de bevolking rijdt eens aan
200 op de snelweg. Dat men met brolbanden rond rijdt, is precies veel minder erg.

Offline JMM

• World Champion
« Reactie #761 Gepost op: 19 december 2017, 15:34:23 »
Oeps, reeds 19 december maar inderdaad, weer een bewijs van de kromme redenering hier in België qua effectieve veiligheid in het verkeer.... :jpshakehead:

Offline deroedy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #762 Gepost op: 20 december 2017, 02:38:53 »
@Pannenkoek

Niet alles over dezelfde kam scheren man, ik heb ook een hekel aan GOCA en vind ook dat erkende garagisten die keuringsmacht zouden moeten krijgen zoals in de andere Europese landen. Maar ik heb wel al een aantal keurders met boerenverstand tegen gekomen (ja ze bestaan wel degelijk) die geen probleem maken van mijn big brake kit of powerflex rubbers als de testen goed zijn en ik eventueel netjes de dialoog aan ga over veiligheid. Afgelopen vrijdag nog de M5 laten keuren met een ei in mijn broek, van de remleidingen achter bleken de beschermingsrubbers wat verduurd te zijn, blijkbaar is dat enkel een opmerking maar omdat ik ze daar ter plaatse al begon op te meten om de juiste lengte te kunnen bestellen heeft de keurder zelfs de opmerking laten vallen "ja als alleman zijn auto zo zou soigneren als gij zouden wij geen werk hebben" en kreeg ik een blanco keuringsbewijs mee.
Achter mij stond een mevrouw met een Dacia van 4 jaar oud die de eerste keer op controle moest en die had versleten draagarm rubbers (wie weet hoe lang reed ze daar al mee rond), die mevrouw gaf serieus van haar gat maar aan de kassa zag ik dat ze toch een rode kaart kreeg. Wat ik maar wil zeggen is dat ik het gevoel heb dat die gasten meer dan vroeger realistisch zijn en iets in de context kunnen plaatsen, maar ik kan natuurlijk enkel spreken over mijn lokaal keuringsstation :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 20 december 2017, 02:40:38 door deroedy »
/ BMW E39 M5 FL *Fat Tony* - / BMW F11 520DaS *werkpaard* - / BMW E91 318D *the misses* - /// BMW E92 320D M-pack *Danny*
///E46 320D FL M-pack PPE *Oliver*  -  Sold/// - ///E36 318TDS - oude liefde roest niet *Francine*  -  Sold/// -
///E36 325i coupe M-pack - Hooniganmachine *Darcy McHaggis* - Sold///
/// Mercedes W203 C200 *Miss Daisy* - Sold///

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #763 Gepost op: 20 december 2017, 06:00:49 »
@Pannenkoek

Niet alles over dezelfde kam scheren man, ik heb ook een hekel aan GOCA en vind ook dat erkende garagisten die keuringsmacht zouden moeten krijgen zoals in de andere Europese landen. Maar ik heb wel al een aantal keurders met boerenverstand tegen gekomen (ja ze bestaan wel degelijk) die geen probleem maken van mijn big brake kit of powerflex rubbers als de testen goed zijn en ik eventueel netjes de dialoog aan ga over veiligheid. Afgelopen vrijdag nog de M5 laten keuren met een ei in mijn broek, van de remleidingen achter bleken de beschermingsrubbers wat verduurd te zijn, blijkbaar is dat enkel een opmerking maar omdat ik ze daar ter plaatse al begon op te meten om de juiste lengte te kunnen bestellen heeft de keurder zelfs de opmerking laten vallen "ja als alleman zijn auto zo zou soigneren als gij zouden wij geen werk hebben" en kreeg ik een blanco keuringsbewijs mee.
Achter mij stond een mevrouw met een Dacia van 4 jaar oud die de eerste keer op controle moest en die had versleten draagarm rubbers (wie weet hoe lang reed ze daar al mee rond), die mevrouw gaf serieus van haar gat maar aan de kassa zag ik dat ze toch een rode kaart kreeg. Wat ik maar wil zeggen is dat ik het gevoel heb dat die gasten meer dan vroeger realistisch zijn en iets in de context kunnen plaatsen, maar ik kan natuurlijk enkel spreken over mijn lokaal keuringsstation :thumbsup:
Wat is jouw keuringsstation? ;D

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #764 Gepost op: 20 december 2017, 08:09:09 »
@Pannenkoek

Dr. Mengele was tegen sommige kinderen ook poeslief en gaf ze snoep en speelgoed. Maar het merendeel heeft die gruwelijk gefolterd met zijn experimenten. Dat maakt het daarom dus niet goed.

Jij hebt geluk met je keuring, maar voor 98 procent zijn het daar mislukte garagisten, spasten en uilen en met zo een percentage mag ik die wel over een kam scheren.

Ook dat die dame met haar Dacia voor een gelijkaardig probleem wel afgekeurd werd, kan toch niet. Dan wordt er met twee maten en gewichten gemeten. Ik vraag me trouwens af of die draagarmrubbers echt versleten zijn. Dames in Dacia's rijden meestal niet als malloten rond. Dacia mag dan geen kwaliteitsmerk zijn, de basis komt toch van Renault en zelfs daar vind ik het vlug dat een auto na 4 jaar versleten draagarmrubbers zou hebben. Vooral wetende dat Daciarijders meestal geen kilometervreters zijn. Dan nog, dat die dame daar met de haren recht stond, mag geen verschil maken in het oordeel. Het toont gewoon nog meer aan wat voor willekeur daar heerst.

En een keurder met goede technische kennis zou zijn talent beter benutten in een garage.  ;)

« Laatst bewerkt op: 20 december 2017, 09:29:13 door Pannenkoek »

Offline deroedy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #765 Gepost op: 21 december 2017, 02:02:22 »
Dr. Mengele was tegen sommige kinderen ook poeslief en gaf ze snoep en speelgoed. Maar het merendeel heeft die gruwelijk gefolterd met zijn experimenten. Dat maakt het daarom dus niet goed.

Jij hebt geluk met je keuring, maar voor 98 procent zijn het daar mislukte garagisten, spasten en uilen en met zo een percentage mag ik die wel over een kam scheren.

Ook dat die dame met haar Dacia voor een gelijkaardig probleem wel afgekeurd werd, kan toch niet. Dan wordt er met twee maten en gewichten gemeten. Ik vraag me trouwens af of die draagarmrubbers echt versleten zijn. Dames in Dacia's rijden meestal niet als malloten rond. Dacia mag dan geen kwaliteitsmerk zijn, de basis komt toch van Renault en zelfs daar vind ik het vlug dat een auto na 4 jaar versleten draagarmrubbers zou hebben. Vooral wetende dat Daciarijders meestal geen kilometervreters zijn. Dan nog, dat die dame daar met de haren recht stond, mag geen verschil maken in het oordeel. Het toont gewoon nog meer aan wat voor willekeur daar heerst.

En een keurder met goede technische kennis zou zijn talent beter benutten in een garage.  ;)

Ik weet niet wat dr. Mengele bij deze discussie komt doen maar ik veronderstel dat dat weer deel is van jouw strategie om overal gelijk te halen met metaforen.
In mijn ogen klopt het ook niet dat de Belgische goca als 1 van de enige in Europa een privaat en beschermd controle-orgaan is voor de overheid met monopolie. Is dat eerlijk? Nee, daar ben ik tegen en jij blijkbaar ook. Maar ik schat dat ik in mijn hele leven een 30-tal keer de keuring heb doorlopen met mijn eigen wagens, vroeger was dit een enorme bron van frustratie maar de laatste 2 jaar merk ik beterschap, dat is alles wat ik wou illustreren.

De keuring dient om te controleren of een wagen veilig is voor de openbare weg: een BBK die de remtest met glans doorstaat krijgt een groene kaart bij ons, een jonge Dacia die een probleem heeft met de voortrein krijgt een rode kaart. Logisch, zo is het in de rest van Europa ook en ik ben blij dat ik die trend hier ook zie. Als ik degene met de rode kaart was door een veiligheidsprobleem zou ik niet klagen, eerlijk waar niet. Maar blijkbaar heb jij vanachter je laptop het beste zicht op mevrouw haar voortrein.

Jij bent een hobby-detailer heb ik begrepen, ik ook trouwens, als jij die Dacia zou gezien hebben zou je nooit geloofd hebben dat die pas 4 jaar geworden was, die was verwaarloosd niet normaal, smerig tot en met en visueel was 1 band echt laag in druk ivm de andere 3, maar de ophangingstest was amper goed dus dat hebben ze gewoon vermeld. Mbt de draagarmen heeft de keurder er toen een second opinion bij gehaald met hetzelfde resulaat. Als je dat laat passeren weet je gewoon dat die auto nooit een garage gaat zien en het komende jaar gewoon terug vrolijk aanhangwagens gaat trekken van werf tot werf, zonder dat iemand die achterband op druk gaat zetten.

Ik snap ook niet waarom je een verduurde frictierubber van een intacte remleiding vergelijkt met versleten draagarmrubbers vooraan die overduidelijk zorgen voor een langere remweg en een slechte wegligging...

P.S. mijn remleidingen achteraan zijn intussen al vervangen door nieuwe van Brembo, ook al waren het maar de beschermingsrubbers die verduurd leken ;) Misschien was de keurder toch niet zo een spast, en had hij gewoon een gezonde dosis verstand. Maar dat zal jij ongetwijfeld weerleggen.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2017, 02:09:47 door deroedy »
/ BMW E39 M5 FL *Fat Tony* - / BMW F11 520DaS *werkpaard* - / BMW E91 318D *the misses* - /// BMW E92 320D M-pack *Danny*
///E46 320D FL M-pack PPE *Oliver*  -  Sold/// - ///E36 318TDS - oude liefde roest niet *Francine*  -  Sold/// -
///E36 325i coupe M-pack - Hooniganmachine *Darcy McHaggis* - Sold///
/// Mercedes W203 C200 *Miss Daisy* - Sold///

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #766 Gepost op: 21 december 2017, 06:10:05 »
Kijk, uitzonderingen zijn er altijd. Dat gaf ik ook toe met die twee procent, maar zeg tegelijkertijd dat het slechts uitzonderingen zijn.

Ik weet vooral dat enige vorm van macht bijna altijd ervoor zorgt dat mensen hun interpretatie en appreciatie vertroebeld wordt. Dat is niet alleen bij de keuring zo, ook bij politie, ambtenaren, etc. Ik vind dat niet uit, er zijn daar voldoende studies en experimenten over waarbij zelfs de braafste mensen bij het verkrijgen van macht veranderen in slechte karakters. Men geniet ervan die macht te gebruiken.

De keuring is dan weer een vorm apart. Vergelijk het met een controlearts. Dat heeft niets te maken met geneeskunde noch met diagnostiek maar puur met controle. Gelukkig zijn die mensen er, maar toch vraag ik me af of ze nog passie hebben voor hun metier en of ze eigenlijk wel zo goed zijn in erin. Een succesvolle arts gaat toch vooral zijn roeping volgen: het genezen van mensen, niet de detective uithangen omdat die wellicht geen patiënten genoeg heeft of gewoon “suckt” in zijn vak.

Test aankoop heeft de keuringscentra ook nog onderzocht en er bleek zelfs dat heel wat veiligheidsrisico’s genegeerd werden. Dat lijkt mij toch niet zo interessant. Als men dan wel over andere zaken gaat beginnen muggenziften wat dan nog steeds heel vaak gebeurt....

Ik heb die Dame haar Dacia niet gezien, dat klopt. Maar hoe je het schreef, leek het vooral alsof men moeilijk deed omdat ze niet zo netjes was in haar reactie. Als die draagarmen kapot waren, wat ik toch vroeg vind, dan is afkeur zeker op zijn plaats. Mijn initiële post waar je op reageerde dateert weliswaar van in augustus, maar ik schreef toen ook al dat zelfs nieuwe auto’s naar de keuring zouden moeten gaan. Versleten banden, fout afgestelde lichten, verhoogde roetuitstoot is van alle leeftijden. Ik ben dus wel voor controle. Ook van de uitlijning bvb wat voor mij een beter beeld geeft dan enkel een interpretatie van de visuele staat van rubbers bvb. De testwijze overigens vind ik ook nogal agressief. Ik denk dat heel wat ophangingselementen daar toch een duwtje krijgen.

Al blijf ik er bij dat er vooral kiekens werken op de keuring. Volgas geven bij roettest en meteen de motor uitschakelen. Abrupt accelereren bij het verrijden van de wagen. Aan de radio prutsen... Ronduit boertig zijn omdat men denkt dat de mensen toch braafjes gaan zijn in afwachting van het verdict. Dat hoort allemaal niet bij de keuring, dacht ik.

Jij zal geluk hebben met je station. Of je had toevallig een Bmw liefhebber vast. Die zal automatisch al wat sympathie hebben, he. 😉

Overigens is de keuring vrij duur. Wat kost zoiets? 40 euro? Voor een kwartiertje werk. Das omgerekend een uurloon van 160 euro. Nochtans hebben ze daar geen mooie showrooms enzo. Aan de kassa zit er dan standaard zo een zure seut, vaak inclusief de look van Doortje van de kampioenen. Als je dan uitleg vraagt, wat ze precies bedoelen met een of andere vage opmerking vooral omdat men in de keuringplaats zelf zijn mond niet opentrok, moet je ook geen deftig antwoord verwachten. Da’s toch ook geen service.

Offline FJRdude

• World Champion
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
« Reactie #767 Gepost op: 21 december 2017, 18:29:58 »

Al blijf ik er bij dat er vooral kiekens werken op de keuring. Volgas geven bij roettest en meteen de motor uitschakelen. Abrupt accelereren bij het verrijden van de wagen. Aan de radio prutsen... Ronduit boertig zijn omdat men denkt dat de mensen toch braafjes gaan zijn in afwachting van het verdict. Dat hoort allemaal niet bij de keuring, dacht ik.

Overigens is de keuring vrij duur. Wat kost zoiets? 40 euro? Voor een kwartiertje werk. Das omgerekend een uurloon van 160 euro. Nochtans hebben ze daar geen mooie showrooms enzo. Aan de kassa zit er dan standaard zo een zure seut, vaak inclusief de look van Doortje van de kampioenen. Als je dan uitleg vraagt, wat ze precies bedoelen met een of andere vage opmerking vooral omdat men in de keuringplaats zelf zijn mond niet opentrok, moet je ook geen deftig antwoord verwachten. Da’s toch ook geen service.

DIT   :-\  :guillo:
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline beemerke2000

• World Champion
« Reactie #768 Gepost op: 24 december 2017, 03:58:10 »

Ik vraag me trouwens af of die draagarmrubbers echt versleten zijn. Dames in Dacia's rijden meestal niet als malloten rond. Dacia mag dan geen kwaliteitsmerk zijn, de basis komt toch van Renault en zelfs daar vind ik het vlug dat een auto na 4 jaar versleten draagarmrubbers zou hebben. Vooral wetende dat Daciarijders meestal geen kilometervreters zijn. Dan nog, dat die dame daar met de haren recht stond, mag geen verschil maken in het oordeel. Het toont gewoon nog meer aan wat voor willekeur daar heerst.

En toch kan het.
Heb het zelf meegemaakt, draagarmrubbers na 8500 km terug volledig stuk.
De vorige hadden er 120.000 km opgezeten.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #769 Gepost op: 24 december 2017, 09:00:19 »
En toch kan het.
Heb het zelf meegemaakt, draagarmrubbers na 8500 km terug volledig stuk.
De vorige hadden er 120.000 km opgezeten.

Dan zullen dat van die kwaliteitsdraagarmen van 50 euro geweest zijn of er is iemand mee tegen een borduur geschampt... Alles kan he, maar ik vind 8500 km wel extreem vroeg. Een draagarm van lemforder, trw of zelfs febi bilstein zullen toch alleszins de 80.000 km overschrijden.

Offline beemerke2000

• World Champion
« Reactie #770 Gepost op: 24 december 2017, 22:18:41 »
Vervangen met oem stukken van bmw.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #771 Gepost op: 25 december 2017, 01:35:27 »
Ook de beste draagarmrubbers kan.je vroegtijdig kapot krijgen door slechte montage.

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #772 Gepost op: 4 juli 2019, 22:53:25 »
Autokeurders onverantwoord streng: “Het mag niet langer dat mensen onterecht worden afgekeurd” :

Vandaag om 03:00 door Tommy Huyghebaert

Binnenkort geen verrassingen meer voor wie naar de autokeuring trekt. Een website moet duidelijk maken waarop de controleurs letten en welke regelgeving er heerst.
 Bovendien mogen die keurders niet strenger zijn dan wat Europa voorschrijft.

De nieuwe afspraken komen er nadat de overheid in zeven weken tijd meer dan 15.500 euro aan schadevergoedingen moest terugbetalen aan mensen die onterecht een rode kaart kregen.

38 Vlaamse auto-eigenaars krijgen 410 euro op hun rekening gestort. Ze vervingen allemaal hun voorruit nadat ze niet door de autokeuring waren geraakt. Alle 38 werden ze volgens de Vlaamse Ombudsdienst strenger gecontroleerd dan de Europese richtlijnen voorschrijven. Ze hadden hun voorruit eigenlijk niet moeten vervangen. Want niet elke kras of barst mag automatisch leiden tot een rode kaart.

De Vlaamse Ombudsman Bart Weekers zorgde niet alleen voor de terugbetaling van de gedupeerden, hij zat ook aan tafel met het Departement Mobiliteit om dit soort fouten te vermijden.

Zo vindt hij dat het departement veel te laat en te weinig communiceerde over de nieuwe en strengere regels rond de voorruit.
 “Als nieuwe regelgeving een grote impact heeft op de eigenaars van de auto of voor garagisten die de auto in orde zetten vóór de eigenaars ermee naar de keuring trekken, dan moet het departement daar iedereen glashelder en tijdig over berichten.
 Daarom stelt het departement de geplande verstrenging van de keuring rond autolichten uit. In afwachting van de communicatie”, zegt de Vlaamse ombudsman.
 “Dat zal gebeuren via een website die de keuringseisen visueel en in verstaanbare taal uitlegt. Zodat ook een leek genoeg informatie krijgt over de regels en hoe ze veranderen.”

Het Departement Mobiliteit zal nog deze zomer de eerste stappen zetten voor die website. “We willen zo transparanter worden en onduidelijkheden, vragen en frustraties vermijden”, zegt woordvoerder Nick Arys.

Streng maar rechtvaardig

Daarnaast zullen de Vlaamse ombudsman en het Departement Mobiliteit het handboek voor de controleurs van de autokeuring grondig nakijken.

“We willen niet langer dat Vlaanderen de regels van Europa te streng interpreteert. Het mag niet langer dat mensen onterecht worden afgekeurd. Maar kijk, we trekken lessen uit de gemaakte fouten.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190703_04492594

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #773 Gepost op: 5 november 2019, 18:03:19 »
Wie zou dat vertrouwen ? Zelfs als je erbij bent is het vaak al ambras , laat staan dat je Uw wagen daar onbeheerd achterlaat :

Nieuw keuringscentrum maakt komaf met tijdverlies: laat je auto achter, en pik hem later die dag op :

https://www.hln.be/in-de-buurt/zwevegem/nieuw-keuringscentrum-maakt-komaf-met-tijdverlies-laat-je-auto-achter-en-pik-hem-later-die-dag-op~a56cc817/

Offline Snorkel

• Premium Member
  • Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #774 Gepost op: 5 november 2019, 18:58:15 »
Laat je auto achter?
En wat ga je dan de rest van de dag doen zonder auto?
Shoppen met de vrouw???  :o :o :o :o

#cardude4lifeyo  8) :banana2:

Offline sini

• Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
« Reactie #775 Gepost op: 5 november 2019, 22:18:02 »
Met autokeuring moet men altijd een beetje geluk hebben.

Auto achterlaten misschien interessant voor handelaren, mensen die meerdere voertuigen hebben enz..

Laatste keer ben ik gewoon naartoe gereden zonder afspraak omdat ik in St Job moest zijn, er stond geen kat te wachten, dacht even dat het al dicht was maar mocht direct binnen. Ik moest nog mijn gordels klikken en papieren opzoeken.
Was snel gebeurd, ik moest voor het eerst mijn dashcam afzetten, blijkbaar zijn er gefrustreerden die beelden misbruiken om hun frustratie te ventileren(?)

Persoonlijk ben ik heel tevreden van keuringsstation Brasschaat, ben al terug moet gaan omdat ik niet door was maar altijd terecht. 
Ik geef toe om enkel goedgekeurde onderdelen te gebruiken, veel ruimte voor tuning is er waarschijnlijk niet meer. Destijds had ik een turbo toegevoegd, ophanging en remmen volledig vervangen, nooit een rode kaart voor gekregen, het zal nu niet meer waar zijn (denk ik :D )

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #776 Gepost op: 13 november 2019, 12:36:32 »
Autokeuring wordt nog strenger : een knipperlicht kan er al te veel aan zijn  :

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191112_04712710/autokeuring-wordt-nog-strenger-een-knipperlicht-kan-er-al-te-veel-aan-zijn

Offline Ian

• Pole Position
  • Back 02 Basics
« Reactie #777 Gepost op: 13 november 2019, 19:13:10 »
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)

Offline jona86

• Nieuw
  • *
« Reactie #778 Gepost op: 23 november 2019, 10:17:23 »
Ga al jaren naar de keuring en nog nooit van de eerste keer erdoor geraakt. Nooit tuning of wat dan ook.
Tis altijd iets... lichten niet goed geregeld, kentekenverlichting defect, brandblusser,... beroepshalve controleer ik vele voertuigen en bedenk me toch soms hoe sommige wrakken erdoor geraken met een waslijst aan opmerkingen.