Auteur Topic:  1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'  (gelezen 92483 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline LodewijkV

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2182
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief' - Zeelandrit + YCC foto's
« Reactie #1020 Gepost op: 4 juni 2015, 13:30:03 »
Eentje van Spa Classic  :exited:
Zalig :thumbsup:
Give a man a fish and he eats for a day, but give a man an M5 on the Nürburgring and he smiles for a lifetime.

BMW E39 M5 '99
BMW E39 525d '03
BMW E85 Z4 2.5i '04
BMW F11 520dM '11

Offline Joris G

  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1886
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief' - Zeelandrit + YCC foto's
« Reactie #1021 Gepost op: 12 juni 2015, 10:18:48 »
Eentje van Spa Classic  :exited:
Zalig, eindelijk iemand die zijn dikke oldtimer kist durft gebruiken!  :drool:
Respect!
1996 E36 Z3 1.9 --> sold
2004 E46  ///M3 motorschade --> sold
2008 E63 630i  --> Sold
2003 Mercedes C32 AMG --> sold
2009 Mini Cooper Clubman D —> Vrouw haar daily
2014 BMW F31 320 —> mijn daily
2008 BMW F800S AC Schnitzer —> moto fun!

Offline MaestroMaes

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2059
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief' - Zeelandrit + YCC foto's
« Reactie #1022 Gepost op: 12 juni 2015, 10:30:13 »
Respect dat je dit ding nog steeds gebruikt voor wat hij dient.

Een oldtimer is leuk, maar als het is om constant te poetsen en onder een doek in de garage te zetten, is het plezier er volgens mij voor de helft al af. ;)

Online d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 18481
  • Carpe diem!
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief' - Zeelandrit + YCC foto's
« Reactie #1023 Gepost op: 23 augustus 2015, 18:51:16 »
Knappe foto's :thumbsup:
De max dat je er mee op circuit gaat :bow:
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1024 Gepost op: 14 november 2019, 17:25:52 »
Tijd om hier letterlijk en figuurlijk eens het stof van af te blazen.

Een ongelukkig accident, een baby, onverwacht een huis moeten kopen, bouwproject dat jaren vertraging oploopt...en zo is het opeens meer dan 4 jaar later.

The saga must and will continue, morgen gaat de wagen naar Guy, bedoeling is om deze tegen de lente terug op de weg te hebben en voor de rest van mijn leven van te genieten, zolang er nog benzine te krijgen is  ^-^

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5702
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1025 Gepost op: 14 november 2019, 17:27:36 »
Aha, schot in de zaak. Komt allemaal in orde, tegen de lente een ritje! :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1026 Gepost op: 14 november 2019, 17:30:56 »
Yep! Ben er mij vandaag nog eens gaan in zetten, altijd een beetje thuiskomen als je in die jaren 80 cockpit zit, geur van leer, recaro's :inlove:
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 10:19:39 door stoffie »

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1831
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1027 Gepost op: 14 november 2019, 18:11:30 »
Yeah, hou die pistons maar lekker warm !

Offline vinox

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2903
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1028 Gepost op: 15 november 2019, 21:57:39 »
Miljaar it's alive :D Welcome back, en proficiat met al die toch ook wel gelukkige ontwikkelingen he :) Echt super dat ge er eindelijk terug wat mee gaat doen en dat hij niet verkocht is of zo, daar zou je zoveel spijt van hebben gehad! Can't wait to see how this plays out :)

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1029 Gepost op: 15 november 2019, 22:20:30 »
Alive is veel gezegd momenteel :D

Verkopen was nooit een optie, that car is a part of me!

Maar er gaat niets wereldschokkends mee gebeuren, moet gewoon weer een kar worden waar ik op eender welk moment 1000km mee durft te rijden, zoals vroeger!

Daar zal helaas wel een berg onderdelen, uren en geld voor nodig zijn, de prijzen bij BMW Classic zijn er niet op verbeterd...
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 10:19:22 door stoffie »

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1030 Gepost op: 16 november 2019, 11:01:46 »
Even een lijstje van de uit te voeren werken.

Fase 1 (carrosserie):

- motor uitbouwen
- neus demonteren
- roestplekje aan linker binnenscherm repareren
- motorkap herstellen
- binnenschermen en wielkasten schoonmaken en behandelen
- nieuwe neus monteren
- nieuwe zijvleugels passen en uitlijnen
- motorruimte en chassisbalken schoonmaken en opschuren
- kabelboom opnieuw intapen
- lakken motorruimte
- herlakken airbox
- lakken alle onderdelen (basically ganse voorkant tot aan het schutbord)
- vernieuwen rubbers motorruimte
- vernieuwen motorkapisolatie
- voorbouw terug opbouwen en uitlijnen
- bumper en spoiler terug opbouwen
- uitlijning/montage bumper achteraan controleren/repareren (is volgens mij ooit eens iemand op een parking zacht tegengereden, staat iets uit de haak)
- controle en eventuele reparatie achterste wielbogen (vermoeden van een paar plekjes)
- controle en eventuele reparatie dorpels (vermoeden van een paar plekjes)
- reparatie of vernieuwen deurpunten onder de zijspiegelafdekking (roest)
- nieuwe striping aanbrengen

Fase 2 (mechaniek) => nog even kijken na fase 1 hoe akkoord mijn bankrekening nog is om dit allemaal in 1 keer te doen maar de basis moet zeker gebeuren:

Basis:
- verwijderen oude benzinetank + schoonmaken/repareren bodem indien nodig
- lakken nieuwe benzinetank + monteren
- vervangen alle benzineleidingen en connector opvoerpomp
- gaatje in uitlaat oplassen
- revisie remklauwen rondom, vervangen remolie
- vervangen vloeistof stuurbekrachtiging + leidingen vernieuwen
- monteren nieuwe radiator + nieuwe koelvloeistof
- nieuwe waterpomp monteren
- oliekeerringen krukas voor en achter vernieuwen
- motor rondom controleren op lekken, waar nodig pakkingen vernieuwen
- poelie systeem controleren en vernieuwen waar nodig (incl. v-riem)
- motorolie verversen + filter
- vervangen luchtfilter
- bougies vervangen
- delco en rotor vervangen
- kleppen stellen
- ITB's synchroniseren en vacuum afregelen
- afregelen mbv viergasmeting
- montage nieuwe oliesensor (duo sensor voor oliedruk en oliedrukcontact)
- montage olietemperatuur sensor
- nieuwe koppeling monteren
- vervangen ontluchtingsventiel op versnellingsbak
- oliekeerring ingaande as versnellingsbak vervangen
- olie LSD vervangen
- algemene inspectie ophangingsrubbers/draagarmen en vervangen waar nodig
- 4 nieuwe banden (suggesties voor 2x 235/45/17 en 2x 255/40/17 ?)
- restaureren BBC RC035/038 velgen
- vervangen slot bestuurdersdeur (afdekkapje afgebroken)
- uitlijnen en vastzetten raam bestuurdersdeur
- als de auto weer rijdt: meten uitlaat met wideband O2 sensor en AFM bijstellen ter compensatie van moderne brandstoffen (draait meestal te arm doorheen de rev-range met instellingen uit 1984)

Optioneel:

- distributie vernieuwen
- oliepomp vernieuwen/reviseren
- lagerschalen controleren/vernieuwen
- controle/revisie airco (eerst eens uitzoeken of deze nu op R12 of R134a draaide)
- controle/revisie spare cilinderkop
- controle en revisie LSD (Hardeman motorsport)

Ik word een beetje bang als ik dat zo allemaal zie en ongetwijfeld nog wat dingen vergeten maar we gaan er voor  >:D
« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 11:40:49 door stoffie »

Offline Lectra

  • Premium Member
  • Trade Count: (+19)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10926
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1031 Gepost op: 16 november 2019, 12:04:06 »
Welcome back.  :thumbsup:
 :bump:

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5702
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1032 Gepost op: 16 november 2019, 12:12:43 »
Wat een lijst :wow: lekker, dat soort lijstjes :thumbsup: al zal het prijskaartje niet min zijn :P daar kan ik van meespreken.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1033 Gepost op: 23 november 2019, 16:29:26 »
Tja, voorlopig gaan we aan het prijskaartje eventjes niet denken  ;)

Vandaag gaat de motor er uit en wordt de neus gedemonteerd.

Ik ga dan volgende week de motorruimte gaan schoonmaken en opschuren en de binnen-voorschermen proper zetten.

Daarna wordt het passen met de nieuwe voorschermen, de motorkap en de nieuwe neus om alles mooi uitgelijnd te krijgen en op zijn plaats te puntlassen.
Hopelijk heb ik tijd om daar ook een handje aan toe te steken.

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3389
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1034 Gepost op: 23 november 2019, 18:39:04 »
Hopelijk heb ik tijd om daar ook een handje aan toe te steken.

En vooral voldoende foto's proberen te nemen, niet alleen leuk voor ons maar ook voor u later.

Veel succes alvast met de werken :thumbsup:
2012 - Porsche Cayman R

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1035 Gepost op: 27 november 2019, 06:58:38 »
Gisteren de motorruimte zo proper mogelijk proberen krijgen, is nog een beetje werk aan hier en daar. Vooral plekjes met aangekoekte olieresten met vuil er in zijn lastig maar lukt uiteindelijk wel als je er bij kan.

De binnenvleugels ook schoongemaakt aan de buitenkant, kit van de bovenkant en bevestigingsvlakken geschraapt.

Volgende sessie de wielkasten schoonmaken en inspecteren en de motorruimte afwerken. Daarna schuren schuren schuren.

Opvallend voor een 35 jaar oude ketel: er is eigenlijk nauwelijks roest te vinden. 1 krokant plekje aan de binnenkant van de linker binnenvleugel en verder wat oppervlakkige plekjes, bijna vliegroest eigenlijk.

Puntlassen van de neus sectie die nog aan de vleugels hangt, moeten nog uitgeboord worden en de resten verwijderd.

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk


Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10223
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1036 Gepost op: 27 november 2019, 11:16:00 »
Good progress  :thumbsup:

Offline stoffie

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2173
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1037 Gepost op: 12 december 2019, 23:47:29 »
Vandaag verder gaan werken, beide zijkanten en wielkasten volledig schoongemaakt, zien er op een paar heel kleine plekjes nog bijna als nieuw uit.

Fotootje hieronder van een onbehandelde en een schoongemaakte kant, wat een verschil! Onvoorstelbaar wat daar allemaal aangekoekt en tussengepropt zit bovenaan, letterlijk een berg zand en aarde.

Volgende stap is de resten van het oude front uitboren (puntlassen) en dan het nieuwe front testfitten en puntlassen in combinatie met voorscherm en en motorkap zodat alles mooi uitgelijnd is.

Daarna alles in de motorruimte schuren om te spuiten.

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk


Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5702
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1038 Gepost op: 13 december 2019, 07:20:49 »
Het was leuk je nog eens te zien gisteren.
Komt helemaal in orde met deze heerlijke kar! :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Online d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 18481
  • Carpe diem!
Re: 1984 - E24 - ///M635CSi Schwarz - 'Chief'
« Reactie #1039 Gepost op: 13 december 2019, 14:45:26 »
Goe bezig :bow:
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'