Auteur Topic:  Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?  (gelezen 152604 keer)

Offline b_ken

• Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #930 Gepost op: 10 juni 2018, 21:31:24 »
Je vergeet nog de kosten voor een verzekering, die je daar ook dient af te sluiten voor de geldigheidsduur van de platen. De grootste kost.

Typeplaatje plakt ergens in het motorcompartiment en bevat oa. het chassisnummer en hopelijk het e-nummer.

Als je rode platen neemt in Duitsland dan krijg je een fahrzeugbrief op uw naam. Die moet mee naar de douane samen met uw aankoopfactuur.

Offline hmn_pwr

• Qualifying
« Reactie #931 Gepost op: 10 juni 2018, 22:03:50 »
Je vergeet nog de kosten voor een verzekering, die je daar ook dient af te sluiten voor de geldigheidsduur van de platen. De grootste kost.

Typeplaatje plakt ergens in het motorcompartiment en bevat oa. het chassisnummer en hopelijk het e-nummer.

Als je rode platen neemt in Duitsland dan krijg je een fahrzeugbrief op uw naam. Die moet mee naar de douane samen met uw aankoopfactuur.

Ok, bedankt!
Verzekeringskosten ben ik niet vergeten hoor, dacht iets van een 2 ŗ 300 euro (en niet de 500 euro zoals voor de Oostenrijkse platen voor de wagen in Nl.) of hoe wordt de premie berekend? Afh. van het aantal kW?

Offline cooldodger

• Qualifying
« Reactie #932 Gepost op: 18 december 2018, 17:09:43 »
Zijn er eigenlijk ook nadelen aan het gebruik van een ingevoerde wagen?
Ik denk dan bvb aan terugroepacties, omdat de wagen niet gekend is in het Belgische netwerk.
Hoe kan ik de wagen laten registreren bij bmw BelgiŽ indien men niet van plan is om het onderhoud bij een officiŽle dealer te laten doen! Zullen ze dan wellicht ook niet staan te springen om eventuele acties uit te voeren.

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
« Reactie #933 Gepost op: 18 december 2018, 17:20:33 »
Zijn er eigenlijk ook nadelen aan het gebruik van een ingevoerde wagen?
Ik denk dan bvb aan terugroepacties, omdat de wagen niet gekend is in het Belgische netwerk.
Hoe kan ik de wagen laten registreren bij bmw BelgiŽ indien men niet van plan is om het onderhoud bij een officiŽle dealer te laten doen! Zullen ze dan wellicht ook niet staan te springen om eventuele acties uit te voeren.

Laat gewoon 1 onderhoud uitvoeren in BelgiŽ. Dan ben je toch geregistreerd ?
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Online Capitol

• Pole Position
« Reactie #934 Gepost op: 18 december 2018, 19:01:26 »
Terugroepacties zijn internationaal. Ik had een E46 M3, in Duitsland gekocht en kreeg via BMW België een brief om binnen te gaan voor de terugroepactie voor de passagiersairbag. Dus normaal geen probleem.

Offline cooldodger

• Qualifying
« Reactie #935 Gepost op: 18 december 2018, 19:56:10 »
En ook nog niet naar een Belgische garage geweest dan? Moet zijn dat ze dan de gegevens opvragen bij DIV in Brussel? Hoe kunnen ze anders weten bij Bmw BelgiŽ dat je een Bmw bezit?

Online Capitol

• Pole Position
Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #936 Gepost op: 18 december 2018, 19:57:22 »
De eerste keer dat ik bij een BMW garage kwam met die M3, was voor de terugroepactie dus ervoor was ik niet geweest.

Offline Geert

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #937 Gepost op: 5 februari 2019, 02:06:38 »
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het importeren van een Italiaanse wagen?

Graag zou ik willen weten welke documenten bij de wagen moeten zijn?
Voor een Duitse wagen weet ik dat allemaal maar met een Italiaanse heb ik geen ervaring.

Het betreft een wagen die in Nederland staat, auto is 3 jaar geleden daar naartoe gehaald maar nooit op Nederlands kenteken gekomen.
Op papier is het dus nog steeds een Italiaanse auto.
Het is maar de vraag hoeveel documenten er nog bij zijn en wat we net nodig hebben.

Voor alle duidelijkheid, geen vragen over transport of exportplaten, dat is geen probleem.
Het gaat enkel over de documenten die moeten voorgelegd worden bij de douane en keuring.
Auto is van 1991 en zal dus oldtimer gekeurd worden.

Alvast bedankt!

@MMario en @Bjorno Jullie hebben beide al Italiaanse auto's ingevoerd als ik mij niet vergis?
Indien jullie mij kunnen helpen, graag alle info.. ook van andere mensen die hier ervaring mee hebben :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2019, 02:15:34 door Geert »
2012 - Porsche Cayman R

Offline mx81

• Trade Count: (+1)
  • Pole Position
« Reactie #938 Gepost op: 13 februari 2019, 22:04:34 »
ik geloof voor een oldtimer dat een douane vignet 705 volstaat? er moet geen COC zijn voor oldtimers, ik geloof enkel het gelijkvormigheidsattest.
kan je perfect navragen op de keuring zelf, ik weet niet of dit 100% klopt, maar dacht het zo verstaan te hebben bij mijn laatste oldtimerkeuring.  :iono:
bij de douane zowieso een aankoopfactuur aanbieden, en eventueel de inschrijvingspapieren van land van herkomst (weet niet of dit voor een oldtimer verplicht is).
daarna gewoon keuren en inschrijven.
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #939 Gepost op: 13 februari 2019, 22:52:10 »
Voor een oldtimer die ingevoerd wordt is geen coc nodig, op voorwaarde dat je hem ook echt op O-platen inschrijft.

Offline Geert

• World Champion
« Reactie #940 Gepost op: 15 februari 2019, 13:08:39 »
De Italiaanse papieren zijn er compleet bij en een aankoopfactuur bij de handelaar zou voldoende moeten zijn om in te schrijven als oldtimer.
De zaak is nog niet rond dus ik kan nog niet bevestigen of het effectief zo ook lukt ;D
2012 - Porsche Cayman R

Offline Cauf61

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #941 Gepost op: 1 april 2019, 23:28:06 »
Ik heb in 2013 een BMW ingevoerd uit Duitsland met exportplaten met  rode sticker ( voor 30 dagen)  en ook hiermee in Antwerpen naar de keuring geweest.
Dit kan nog altijd in 2019.?

Mvg
Patrick

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #942 Gepost op: 2 april 2019, 08:16:29 »
Ik heb in 2013 een BMW ingevoerd uit Duitsland met exportplaten met  rode sticker ( voor 30 dagen)  en ook hiermee in Antwerpen naar de keuring geweest.
Dit kan nog altijd in 2019.?

Mvg
Patrick
Ik heb niets opgevangen dat deze procedure veranderd zou zijn ...

Offline ADW1

• Grand Prix Winner
« Reactie #943 Gepost op: 11 april 2019, 20:32:00 »
Ik heb een wagen gekocht uit Duitsland, die mannen daar hebben transitplaten (rode) geregeld maar deze zijn maar 5 dagen geldig volgens hun.. ik ging normaal pas de 20ste achter de wagen maar ze zeggen dat de platen maar geldig zijn tot de 15de.

Kan toch niet dat die platen maar 5 dagen geldig zijn?

Het is 300euro voor de platen.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #944 Gepost op: 11 april 2019, 20:47:59 »
De geldigheidsduur van rode export platen kan gekozen worden. 5 dagen is volgens mij het minimum en loopt op tot zelfs 12 maanden.
Voor 300Ä vind ik wel dat je heel wat meer dan 5 dagen mag krijgen..

Offline ADW1

• Grand Prix Winner
« Reactie #945 Gepost op: 11 april 2019, 21:01:29 »
De geldigheidsduur van rode export platen kan gekozen worden. 5 dagen is volgens mij het minimum en loopt op tot zelfs 12 maanden.
Voor 300Ä vind ik wel dat je heel wat meer dan 5 dagen mag krijgen..
Indd vind ik ook.. had gehoopt op toch minimum 2 weken zodat ik alles op m'n gemak in orde kan brengen.

Kan het niet zijn dat die platen pas vanaf de 15de starten geldig te zijn? Misschien dat diene duits het verkeerd begrepen heeft.

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #946 Gepost op: 22 april 2019, 00:21:24 »

Offline Technobear

• Warming Up
  • *
« Reactie #947 Gepost op: 22 april 2019, 07:02:38 »
Ik rijd momenteel nog even met rode exportplaten rond, mede doordat het proces van inschrijving veel langer duurt dan verwacht. Platen voor 30d kostte mij 220Ä incl verzekering en wegentaks. Enkel gele band is maar 5d geldig en mag je niet voorrijden op de keuring. Je hebt ook platen met rode band voor 15d dacht ik, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Ik had voor mijn aankoop ergens gelezen dat indien je wagen een recente (max. 2maand oud) keuring had laten uitvoeren in een ander eu-land, dat je wagen dan slechts visueel gekeurd werd. Dit bleek niet te kloppen, wagen onderging een volledige keuring zoals die van een keuring voor verkoop.

Je kan je voertuig niet via makelaar online laten inschrijven omdat ingevoerde wagens onbekend zijn voor Div. Dus moet je VERPLICHT een afspraak maken in 1 van hun kantoren, snelste afspraak 10dagen later....  :-\

Dinsdag hopelijk alles in orde zodat mijn Belgische platen erop kunnen
2019-Nu     BMW 325d facelift '2015
2012-2019 Skoda Octavia RS '2006
2006-2012 Alfa Romeo GT '2004
2004-2006 Alfa Romeo 156 '2000

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #948 Gepost op: 12 juni 2019, 15:18:55 »
Een Nederlander die zijn auto verkoopt voor export kan blijkbaar (een deel) BPM recupereren. Dat zou het interessanter moeten maken om aan mij te verkopen ipv. aan een Nederlander.
Iemand een idee waar ik dat BPM bedrag dat er gerecupereerd kan worden, te weten kom ?

Edit: got it
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2019, 15:46:44 door b_ken »

Offline Cedric

• * Board Sponsor *
  • World Champion
    • Automotive Repair
« Reactie #949 Gepost op: 12 juni 2019, 17:09:59 »
Ik rijd momenteel nog even met rode exportplaten rond, mede doordat het proces van inschrijving veel langer duurt dan verwacht. Platen voor 30d kostte mij 220Ä incl verzekering en wegentaks. Enkel gele band is maar 5d geldig en mag je niet voorrijden op de keuring. Je hebt ook platen met rode band voor 15d dacht ik, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Ik had voor mijn aankoop ergens gelezen dat indien je wagen een recente (max. 2maand oud) keuring had laten uitvoeren in een ander eu-land, dat je wagen dan slechts visueel gekeurd werd. Dit bleek niet te kloppen, wagen onderging een volledige keuring zoals die van een keuring voor verkoop.

Je kan je voertuig niet via makelaar online laten inschrijven omdat ingevoerde wagens onbekend zijn voor Div. Dus moet je VERPLICHT een afspraak maken in 1 van hun kantoren, snelste afspraak 10dagen later....  :-\

Dinsdag hopelijk alles in orde zodat mijn Belgische platen erop kunnen

Ik heb enkel het roze formulier moeten doormailen naar mijn makelaar en moest dus geen afspraak maken in 1 van de kantoren. Misschien andere makelaar zoeken?  ;)

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

Offline jvc

• Qualifying
« Reactie #950 Gepost op: 13 juni 2019, 14:42:12 »
Ik heb enkel het roze formulier moeten doormailen naar mijn makelaar en moest dus geen afspraak maken in 1 van de kantoren. Misschien andere makelaar zoeken?  ;)

Sinds 1 april kan je preregistratie uitvoeren waardoor je inderdaad via webDIV uw geimporteerde wagen kan inschrijven. Alleen is momenteel het IT systeem naar de kloten en is het een loterij om binnen te geraken. DIV raadt dus nog aan om zelf te gaan.
2006 BMW E87 130i

Offline KarelP

• Nieuw
  • *
« Reactie #951 Gepost op: 13 juni 2019, 20:14:03 »
Sinds 1 april kan je preregistratie uitvoeren waardoor je inderdaad via webDIV uw geimporteerde wagen kan inschrijven. Alleen is momenteel het IT systeem naar de kloten en is het een loterij om binnen te geraken. DIV raadt dus nog aan om zelf te gaan.

Niet helemaal correct volgens mij. Het lukt wel, maar het staat niet zo duidelijk uitgelegd op:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/webdiv/ingevoerde_gebruikte_voertuigen

Invoeren in BelgiŽ op de digitale manier sinds 1 april 2019:

Stap 1. Douane (digitaal)
http://www.myminfin.be/
inloggen (Dit is inderdaad de site waar je ook je belastingen aangeeft)
en dan klikken op 'Een voertuig aangeven (E705)'
Wachten op email waarin Douane aangeeft dat je dossier gevalideerd is. (duurde 2 dagen bij mij)
Na die email opnieuw inloggen op http://www.myminfin.be/ doorklikken naar 'Een voertuig aangeven (E705)' en dan 'consulteer mijn historiek'
Daar kan je je E705 downloaden.
Print dat bewijs en leg het dan voor bij de keuring (Stap 3).

Stap 2. Pre-registratie (digitaal)
https://es.mobilit.fgov.be/preregistratie/#/request
inloggen met een eID kaartlezer !
en de pre-registratie doen.
Wachten op email met het bewijs? Dit bewijs dan voorleggen bij de keuring (Stap 3)? Deze stap heb ik zelf nog niet gedaan. Daarom weet ik niet wat soort bewijs je krijgt of hoe lang het duurt.

Stap 3. Naar de keuring: (aanschuiven bij 'keuring voor verkoop', maar wel aangeven dat het een 'keuring voor invoer' is)
zelfde procedure als voor 1 april 2019.
De keuring maakt de inschrijvingspapieren uit het vorige land ongeldig.
Je krijgt een formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig', carpass en keuringsbewijs.

Stap 4. Verzekering
Verzekering afsluiten bij je verzekeraar.
Indien bovenstaande stappen volbracht zijn, en je dus ook de pre-registratie gedaan hebt, kan je verzekeraar de registratie vervolledigen via webDIV.

Indien webDIV niet lukt, zal iemand met de papieren naar DIV moeten. (Dat hoef je niet zelf te doen, je kan ook iemand anders sturen)
Inschrijving van een buitenlandse wagen bij DIV kan enkel op afspraak:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/afspraak_andere_locaties/geimporteerd_voertuig_andere
Je kan ook de papieren per post opsturen naar DIV. Maar ik vertrouw de post daar niet mee: wanneer zij de papieren kwijt raken, kan je met je auto enkel nog op circuit gaan rijden ...

Voor zij die de digitale invoer gaan proberen: Good luck en laat weten hoe de pre-registratie verloopt!

PS: Ik heb vandaag een Duitse auto ingeschreven bij DIV Oostende. Ik heb het digitaal geprobeerd, maar had de pre-registratie niet gedaan...
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 20:23:20 door KarelP »

Offline jvc

• Qualifying
« Reactie #952 Gepost op: 13 juni 2019, 22:45:39 »
Niet helemaal correct volgens mij. Het lukt wel, maar het staat niet zo duidelijk uitgelegd op:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/webdiv/ingevoerde_gebruikte_voertuigen

Invoeren in BelgiŽ op de digitale manier sinds 1 april 2019:

Stap 1. Douane (digitaal)
http://www.myminfin.be/
inloggen (Dit is inderdaad de site waar je ook je belastingen aangeeft)
en dan klikken op 'Een voertuig aangeven (E705)'
Wachten op email waarin Douane aangeeft dat je dossier gevalideerd is. (duurde 2 dagen bij mij)
Na die email opnieuw inloggen op http://www.myminfin.be/ doorklikken naar 'Een voertuig aangeven (E705)' en dan 'consulteer mijn historiek'
Daar kan je je E705 downloaden.
Print dat bewijs en leg het dan voor bij de keuring (Stap 3).

Stap 2. Pre-registratie (digitaal)
https://es.mobilit.fgov.be/preregistratie/#/request
inloggen met een eID kaartlezer !
en de pre-registratie doen.
Wachten op email met het bewijs? Dit bewijs dan voorleggen bij de keuring (Stap 3)? Deze stap heb ik zelf nog niet gedaan. Daarom weet ik niet wat soort bewijs je krijgt of hoe lang het duurt.

Stap 3. Naar de keuring: (aanschuiven bij 'keuring voor verkoop', maar wel aangeven dat het een 'keuring voor invoer' is)
zelfde procedure als voor 1 april 2019.
De keuring maakt de inschrijvingspapieren uit het vorige land ongeldig.
Je krijgt een formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig', carpass en keuringsbewijs.

Stap 4. Verzekering
Verzekering afsluiten bij je verzekeraar.
Indien bovenstaande stappen volbracht zijn, en je dus ook de pre-registratie gedaan hebt, kan je verzekeraar de registratie vervolledigen via webDIV.

Indien webDIV niet lukt, zal iemand met de papieren naar DIV moeten. (Dat hoef je niet zelf te doen, je kan ook iemand anders sturen)
Inschrijving van een buitenlandse wagen bij DIV kan enkel op afspraak:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/afspraak_andere_locaties/geimporteerd_voertuig_andere
Je kan ook de papieren per post opsturen naar DIV. Maar ik vertrouw de post daar niet mee: wanneer zij de papieren kwijt raken, kan je met je auto enkel nog op circuit gaan rijden ...

Voor zij die de digitale invoer gaan proberen: Good luck en laat weten hoe de pre-registratie verloopt!

PS: Ik heb vandaag een Duitse auto ingeschreven bij DIV Oostende. Ik heb het digitaal geprobeerd, maar had de pre-registratie niet gedaan...

Neen het lukt niet, ik heb 2 weken geleden de preregistratie gedaan en vorige week heeft mijn verzekeraar geprobeerd om via webDIV de wagen in te schrijven maar kreeg allerlei verschillende fouten. Na bellen met de DIV zeiden ze dat er momenteel veel problemen zijn en het maar soms lukt. Hun raad was om iedere dag te proberen of naar de DIV zelf te gaan.
2006 BMW E87 130i

Offline hello

• Nieuw
  • *
« Reactie #953 Gepost op: 14 juli 2019, 13:39:51 »
Ik weet auto staan in buurt van duisburg, dus niet te ver over de grens . is particulier . van mijn verzekeringsagent kan ik voorlopige verzekering krijgen op mijn eigen platen . zou het op deze manier lukken ?

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #954 Gepost op: 15 juli 2019, 08:52:39 »
Ik weet auto staan in buurt van duisburg, dus niet te ver over de grens . is particulier . van mijn verzekeringsagent kan ik voorlopige verzekering krijgen op mijn eigen platen . zou het op deze manier lukken ?
Dat is een optie, maar legaal is het niet.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #955 Gepost op: 15 juli 2019, 10:07:48 »
Dat is een optie, maar legaal is het niet.

Krijg je geen 15 dagen tijd om zo rond te rijden?

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #956 Gepost op: 15 juli 2019, 10:12:19 »
Krijg je geen 15 dagen tijd om zo rond te rijden?
Zou mooi zijn alleszins, waar gelezen?

Dit van de ECC site :
Citaat
Dan hebt u de keuze uit deze manieren om uw auto te transporteren naar BelgiŽ:
- U rijdt het voertuig zelf naar BelgiŽ met transit- of definitieve platen.
- U brengt het voertuig over op een aanhangwagen.
- U schakelt een transportfirma in.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #957 Gepost op: 15 juli 2019, 11:34:47 »
Verzekeringtechnisch kun je zo perfect in orde zijn en dat is al belangrijk. Maar je rijdt wel met een auto die niet ingeschreven is op de nummerplaten die erop hangen (zelfs helemaal niet ingeschreven), en dat is verboden.
In theorie kun je een stipte agent tegen komen die de auto laat takelen en een fikse boete geeft.
Dat van 15 dagen heb ik ook nooit gehoord. Waarschijnlijk verwarring met transitplaten die 15 dagen gelden.

Offline BIG charlie

• World Champion
« Reactie #958 Gepost op: 15 juli 2019, 11:51:59 »
Bij Ethias ben je idd 16 dagen verzekerd vanaf datum factuur wagen...
Uiteraard ben je wel "pakbaar" omdat uw wagen (nog) niet is ingeschreven.
*edit* ik weet niet of dit ook geldt in het buitenland om bvb een wagen in te voeren  :iono:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21-116Ed

Offline jvc

• Qualifying
« Reactie #959 Gepost op: 15 juli 2019, 22:41:50 »
Als je naar de keuring wil zal je ook Z-platen nodig hebben...
2006 BMW E87 130i