Auteur Topic:  Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?  (gelezen 140630 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9961
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #930 Gepost op: 10 juni 2018, 21:31:24 »
Je vergeet nog de kosten voor een verzekering, die je daar ook dient af te sluiten voor de geldigheidsduur van de platen. De grootste kost.

Typeplaatje plakt ergens in het motorcompartiment en bevat oa. het chassisnummer en hopelijk het e-nummer.

Als je rode platen neemt in Duitsland dan krijg je een fahrzeugbrief op uw naam. Die moet mee naar de douane samen met uw aankoopfactuur.

Offline hmn_pwr

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 83
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #931 Gepost op: 10 juni 2018, 22:03:50 »
Je vergeet nog de kosten voor een verzekering, die je daar ook dient af te sluiten voor de geldigheidsduur van de platen. De grootste kost.

Typeplaatje plakt ergens in het motorcompartiment en bevat oa. het chassisnummer en hopelijk het e-nummer.

Als je rode platen neemt in Duitsland dan krijg je een fahrzeugbrief op uw naam. Die moet mee naar de douane samen met uw aankoopfactuur.

Ok, bedankt!
Verzekeringskosten ben ik niet vergeten hoor, dacht iets van een 2 ŗ 300 euro (en niet de 500 euro zoals voor de Oostenrijkse platen voor de wagen in Nl.) of hoe wordt de premie berekend? Afh. van het aantal kW?

Offline cooldodger

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #932 Gepost op: 18 december 2018, 17:09:43 »
Zijn er eigenlijk ook nadelen aan het gebruik van een ingevoerde wagen?
Ik denk dan bvb aan terugroepacties, omdat de wagen niet gekend is in het Belgische netwerk.
Hoe kan ik de wagen laten registreren bij bmw BelgiŽ indien men niet van plan is om het onderhoud bij een officiŽle dealer te laten doen! Zullen ze dan wellicht ook niet staan te springen om eventuele acties uit te voeren.

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 638
  • Life is too short to be small.
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #933 Gepost op: 18 december 2018, 17:20:33 »
Zijn er eigenlijk ook nadelen aan het gebruik van een ingevoerde wagen?
Ik denk dan bvb aan terugroepacties, omdat de wagen niet gekend is in het Belgische netwerk.
Hoe kan ik de wagen laten registreren bij bmw BelgiŽ indien men niet van plan is om het onderhoud bij een officiŽle dealer te laten doen! Zullen ze dan wellicht ook niet staan te springen om eventuele acties uit te voeren.

Laat gewoon 1 onderhoud uitvoeren in BelgiŽ. Dan ben je toch geregistreerd ?
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Capitol

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 421
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #934 Gepost op: 18 december 2018, 19:01:26 »
Terugroepacties zijn internationaal. Ik had een E46 M3, in Duitsland gekocht en kreeg via BMW België een brief om binnen te gaan voor de terugroepactie voor de passagiersairbag. Dus normaal geen probleem.

Offline cooldodger

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 132
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #935 Gepost op: 18 december 2018, 19:56:10 »
En ook nog niet naar een Belgische garage geweest dan? Moet zijn dat ze dan de gegevens opvragen bij DIV in Brussel? Hoe kunnen ze anders weten bij Bmw BelgiŽ dat je een Bmw bezit?

Offline Capitol

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 421
Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #936 Gepost op: 18 december 2018, 19:57:22 »
De eerste keer dat ik bij een BMW garage kwam met die M3, was voor de terugroepactie dus ervoor was ik niet geweest.

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3193
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #937 Gepost op: 5 februari 2019, 02:06:38 »
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het importeren van een Italiaanse wagen?

Graag zou ik willen weten welke documenten bij de wagen moeten zijn?
Voor een Duitse wagen weet ik dat allemaal maar met een Italiaanse heb ik geen ervaring.

Het betreft een wagen die in Nederland staat, auto is 3 jaar geleden daar naartoe gehaald maar nooit op Nederlands kenteken gekomen.
Op papier is het dus nog steeds een Italiaanse auto.
Het is maar de vraag hoeveel documenten er nog bij zijn en wat we net nodig hebben.

Voor alle duidelijkheid, geen vragen over transport of exportplaten, dat is geen probleem.
Het gaat enkel over de documenten die moeten voorgelegd worden bij de douane en keuring.
Auto is van 1991 en zal dus oldtimer gekeurd worden.

Alvast bedankt!

@MMario en @Bjorno Jullie hebben beide al Italiaanse auto's ingevoerd als ik mij niet vergis?
Indien jullie mij kunnen helpen, graag alle info.. ook van andere mensen die hier ervaring mee hebben :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2019, 02:15:34 door Geert »
1995 - BMW E36 M3 3.0
2016 - Renault Megane RS CUP 275
2018 - äkoda Octavia Combi RS 230

Offline mx81

  • Trade Count: (+1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 177
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #938 Gepost op: 13 februari 2019, 22:04:34 »
ik geloof voor een oldtimer dat een douane vignet 705 volstaat? er moet geen COC zijn voor oldtimers, ik geloof enkel het gelijkvormigheidsattest.
kan je perfect navragen op de keuring zelf, ik weet niet of dit 100% klopt, maar dacht het zo verstaan te hebben bij mijn laatste oldtimerkeuring.  :iono:
bij de douane zowieso een aankoopfactuur aanbieden, en eventueel de inschrijvingspapieren van land van herkomst (weet niet of dit voor een oldtimer verplicht is).
daarna gewoon keuren en inschrijven.
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (ongoing project) - '91 W124 230CE (weekendwagen)
mazda tribute 3.0 V6 (daily)

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9961
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #939 Gepost op: 13 februari 2019, 22:52:10 »
Voor een oldtimer die ingevoerd wordt is geen coc nodig, op voorwaarde dat je hem ook echt op O-platen inschrijft.

Offline Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3193
Re: Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Reactie #940 Gepost op: 15 februari 2019, 13:08:39 »
De Italiaanse papieren zijn er compleet bij en een aankoopfactuur bij de handelaar zou voldoende moeten zijn om in te schrijven als oldtimer.
De zaak is nog niet rond dus ik kan nog niet bevestigen of het effectief zo ook lukt ;D
1995 - BMW E36 M3 3.0
2016 - Renault Megane RS CUP 275
2018 - äkoda Octavia Combi RS 230