Auteur Topic:  Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?  (gelezen 193525 keer)

Offline BimmerBoard

• Forumbeheerder
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?
« Gepost op: 13 januari 2010, 03:35:57 »
Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?

Verkorte handleiding anno 2020

1) Douane online via MyMinFin
https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/inschrijven-van-een-voertuig/applicatie-E705
Dit wordt verwerkt door het douanekantoor in je buurt, na een werkdag ga je best eens kijken of de aanvraag goedgekeurd is.
Druk dit document af.

2) Pre Registratie
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/gebruikershandleiding_webclient_preregistratie.pdf
Dit document is meteen beschikbaar, dus druk dit ook af.
(bovenaan via de optie "wijzigen" en het invullen van de VIN, daarna volgt een pagina waar te zien is dat de status goedkeuring "Compleet" is, een screenshot van deze pagina).

3) Keuring voor verkoop
Hierna is de wagen groen gekeurd en heb je de aanvraag tot inschrijving in bezit.

4) Aanvragen nummerplaat
Ga een sticker van de verzekering halen bij je makelaar.

Daarna twee opties:
a) rechtstreeks bij DIV (na afspraak), dan heb je de papieren en/of nummerplaat de dag nadien in de brievenbus.
b) WEBDIV: dit zou moeten werken, maar de laatste maanden is niemand daar al in geslaagd voor een ingevoerde wagen.
Hier ook weer, als het werkt krijg je de volgende werkdag de papieren en/of nummerplaat thuis toegestuurd.
Als WEBDIV niet werkt moet alles opgestuurd worden, de DIV heeft dan een aantal dagen (5 momenteel) nodig om dit te verwerken.
Via deze sites kan je de verwerkingstijd ( https://mobilit.belgium.be/nl ) bekijken en status van de aanvraag ( http://www.mobilit.fgov.be/WebdivPub/wmvpstv1?SUBSESSIONID=0 ) opvolgen.

En voor de duidelijkheid, voor ingevoerde wagens is een CoC niet verplicht, als ze eerder in de EU waren ingeschreven
https://www.autoveiligheid.be/gelijkvormigheidsattest-certificate-conformity-coc

Uitgebreide handleiding pre 2020

A. Documenten die de verkoper je dient te bezorgen
1) Origineel Duits inschrijvingsbewijs, zijnde de Zulassungsbescheinigung of Fahrzeugbrief (Teil 1 und 2).  Dit is het equivalent van de roze kaart, bestaat uit twee delen.
2) Aankoopfactuur

B. Transporteren naar België
1) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle).  De prijs hiervoor ligt niet vast, varieert meestal tussen 150 en 300 euro,
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je zelf hetvolgende te regelen:
  i. Verzekering te hebben ( bvb. Deckungskarte )
  ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
     1. Identiteitskaart
     2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
     3. Keuringsbewijs (Tüv)
     4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
     5. Aankoopfactuur
     6. Geld
     7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
         Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein).  Meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
2) Wagen ophalen met een transporteur.
3) De nummerplaat gebruiken van een wagen die reeds in België is ingeschreven.
   !!! Deze manier is niet legaal, dus doe dit op eigen risico, dus je riskeert een boete en invordering van rijbewijs en wagen.
   Indien je dit toch overweegt, kan je best je verzekering hiervan op de hoogte brengen zodat de te importeren wagen verzekerd is op het chassisnummer.

C. Ga naar de douane in België
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor?
Sommige kantoren werken op afspraak, die telefonisch kan vastgelegd worden, de lijst van kantoren.
2) Welke documenten dien je mee te nemen?
   a. Aankoopfactuur
   b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs (Zulassungsbescheinigung of Fahrzeugbrief (Teil 1 und 2))
   c. Gelijkvormigheidsattest (Übereinstimmungsbescheinigung)
   d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
   e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
   f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap (de  publicatie in het Belgisch Staatsblad) nodig hebben.
3) Wat zal de douane je bezorgen?
   a. Het roze formulier, dit is de aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven.

D. Laat je wagen keuren voor verkoop, zijnde de tweedehandskeuring
1) Ga naar een keuringscentrum voor een keuring voor verkoop / tweedehandskeuring.
2) Welke nummerplaten zijn toeglaten?
   a. Transitplaten met rode band, het Zollkennzeichen.  Op de nummerplaat met gele band, het Kurzzeitkennzeichen, wordt er GEEN keuring gedaan.
   b. Z-platen die je via je lokale garage kan gebruiken.  Hier zijn bepaalde regels aan verbonden, dus informeer je op voorhand.
3) Welke documenten heb je nodig?
   a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs, zijnde de Zulassungsbescheinigung of Fahrzeugbrief (Teil 1 und 2).
   b. Het roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
   c. Gelijkvormigheidsattest / Europees Certificaat van Overeenstemming, afgekort COC (Certifacte of Conformity), in het Duits is dat Übereinstimmungsbescheinigung.
   d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je CoC, zoniet neem je best contact op met invoerder.

E. De wagen inschrijven
1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in, dit vereist meestal ook een stempel van de makelaar/verzekeringsmaatschappij.
2) Je makelaar kan dit per post opsturen naar de DIV, dan duurt het pakweg twee weken voor je een nieuwe nummerplaat in de bus krijgt.
3) Je kan ook zelf naar de DIV gaan, ga na of hiervoor een afspraak nodig is.
   Het dichtsbijzijnde DIV-kantoor, en een afspraak maken bij DIV Brussel of andere DIV kantoren .

F. Wat met de BTW?
1) Particulieren: voor wagens met meer dan 6000km en ouder dan 6 maanden betaal je de BTW in het land van aankoop.
   Zorg dat je een factuur hebt waar duidelijk op te zien is dat de BTW reeds betaald is.  Tussen particulieren dient er geen BTW betaald te worden.
   Als de wagen minder dan 6000km heeft of jonger is dan 6 maanden, betaal je geen BTW in het land van aankoop, maar betaal je nadien wel de BTW in België.
2) Zelfstandigen: Je koopt de wagen aan zonder BTW, via een intracommunautaire levering, de BTW zal verrekend worden in de volgende kwartaalaangifte.
   Dit geldt uiteraard enkel voor een wagen aangekocht bij een professionele verkoper, in de advertentie kan je nagaan of dit het geval is als "MwSt ausweisbar" (BTW aftrekbaar) vermeld is.

Bovenstaande procedure is in grote lijnen gelijk voor invoer van wagens uit gans de EU, buiten de EU gelden nog andere regels, bvb. dat er nog invoertaksen moeten betaald worden.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2020, 13:13:16 door dadoke »

Offline brakki

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Re: Een okkazie uit Duitsland importeren... Hoe ?
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2010, 19:19:17 »
Héél duidelijke uitleg van de procedure  :thumbsup:
Toch enkele kleine opmerkingen:
- Duitse transitplaten ( witte achtergrond met rode band) In principe ben je als inwoner van ons land in overtreding als je met dergelijke platen op de auto de grens oversteekt, maar sommige parketten hanteren een beperkt gedoogbeleid. 
- Z platen: in principe kan je het voertuig niet halen onder dekking van een handelaarsplaat (Z- plaat) daar de houder van de Z plaat EIGENAAR dient te zijn van het aangekochte voertuig.  Ook is de Z plaat enkel gedekt in de BENELUX, Duitsland behoort daar niet toe. 

Je zou eventueel wel tot aan de Belgische grens kunnen rijden met je Duitse transitplaten en éénmaal aan de grens gekomen met een bevriende handelaar dewelke ZZ platen heeft (proefrittenplaat) tot bij je thuis of naar de schouwing te rijden.  Hierbij dient de houder van de ZZ platen GEEN eigenaar te zijn van het voertuig.  Deze dient wel aanwezig te zijn in het voertuig!
Dit geeft MI het minste problemen en risico ingeval van een politiecontrole!  Je nieuwe speelgoed op een aanhangwagen zetten in Germania en in Belgie op je oprit laten zetten is ook een minder omslachtig alternatief.  Hopelijk heb je wat aan deze info
voor meer info: www.wegcode.be

Offline Stiggie

• World Champion
    • JJ-Line
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2010, 21:22:59 »
- Duitse transitplaten ( witte achtergrond met rode band) In principe ben je als inwoner van ons land in overtreding als je met dergelijke platen op de auto de grens oversteekt, maar sommige parketten hanteren een beperkt gedoogbeleid. 

Oh, onlangs is mij nog gezegd op de Belgische autokeuring dat de Duitse transitplaten met 'rode band' volledig
in orde zijn voor buitenlanders, de transitplaten met 'gele band' in enkel voor Duits grondgebied (en niet goed voor de
Belgische autokeuring)
Ook de datum erop is niet van belang voor de keuring! wel voor de verzekering!

@ Topicstarter : Wat de BTW betreft bij invoering, ik heb een voertuig gekocht van Bj 2005 (was wel lichte vracht en op                 
                         naam van een  bedrijf) en heb geen BTW moeten betalen, niet in DE en niet in BE!

Offline brakki

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2010, 22:36:18 »

Oh, onlangs is mij nog gezegd op de Belgische autokeuring dat de Duitse transitplaten met 'rode band' volledig
in orde zijn voor buitenlanders, de transitplaten met 'gele band' in enkel voor Duits grondgebied (en niet goed voor de
Belgische autokeuring)

@ Topicstarter : Wat de BTW betreft bij invoering, ik heb een voertuig gekocht van Bj 2005 (was wel lichte vracht en op                 
                         naam van een  bedrijf) en heb geen BTW moeten betalen, niet in DE en niet in BE!

Inderdaad, een buitenlander   die niet in Belgie is ingeschreven mag met die platen ronrijden in Belgie. Een Belg die hier ingeschreven mag dus NIET rondrijden met zo een plaat.  Hij moet ook in het bezit zijn van een Belgisch verzekeringsbewijs eens hij in Belgie is met het voertuig.
 Ik spreek niet over wat goed of slecht is voor de keuring, enkel wat wettelijke problemen kan geven aan de eigenaar bij controle door politie....

Offline Stiggie

• World Champion
    • JJ-Line
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2010, 02:00:01 »

Belgische autokeuring)

Inderdaad, een buitenlander   die niet in Belgie is ingeschreven mag met die platen ronrijden in Belgie. Een Belg die hier ingeschreven mag dus NIET rondrijden met zo een plaat.  Hij moet ook in het bezit zijn van een Belgisch verzekeringsbewijs eens hij in Belgie is met het voertuig.
 Ik spreek niet over wat goed of slecht is voor de keuring, enkel wat wettelijke problemen kan geven aan de eigenaar bij controle door politie....

Thx, goed om weten ....  :thumbsup:

En niet enkel wat  problemen aan de eigenaar bij controle door politie.... maar dus zeker 'big trouble' bij een serieus ongeval?
(in fout of niet in fout)

Ik heb al een 10-tal wagens in DE gekocht en nam steeds een douane-plaat voor 30 dagen!
Mijn Belgische verzekering dieliep wel door (maar had steeds die douane-plaat nodig voor de keuring)
Bij de volgende zal ik dan een periode van 1dag nemen, als dat voor een Belg maar juist goed is tot aan de grens! (is dit
geen racisme??)   :thinking:
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2010, 02:04:56 door Stig »

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2010, 10:23:46 »
In het kader van de wet die zegt dat je als belg niet meer met een buitenlands nummerplaat mag rijden, ben je inderdaad in overtreding als je hier met transitplaten rijdt. Men zou er ook meer en meer jacht op maken.

Ik heb onlangs ook nog een maand met transitplaten gereden. Ik was er niet gerust in dus heb ik me geïnformeerd.
Theoretisch ben je in overtreding maar indien je kan aantonen dat je de wagen voor uzelf gehaald hebt, en dat de procedure van inschrijven loopt zou er een gedoogbeleid gelden. In ieder geval zou je op weg naar de douane of op weg naar de keuring 'vrijgelaten' worden. Voor alle zekerheid had ik mijn belgische nummerplaten en verzekering ook nog mee zodat ik kon aantonen dat ik zeker niet aan het ontsnappen was aan belgische verkeersbelastingen. Omdat ik eerst nog op het gemak mijn trekhaak wilde monteren alvorens naar de keuring te kunnen gaan heb ik de maand uitgereden. Ik heb niet kunnen testen of het systeem echt gewerkt zou hebben  ;)

@stig: in geval van ongeval ben je net wel verzekerd. De verzekering die je in Duitsland afgesloten hebt bevat geen clausule's die zeggen dat je niet in het buitenland mag rijden. Dat zou ook nogal dwaas zijn voor een export nummerplaat.

Offline brakki

• Qualifying
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2010, 10:41:11 »
Het addertje onder het gras met de verzekering van Duitse transitplaten zit hem in het volgende: de verzekering voor de transitplaten gelden enkel in het land "waar het voertuig gewoonlijk gestald is".  Bij verkoop aan een Belg is het voertuig dus NIET meer gestald in Duitsland eenmaal in Belgie aangekomen.  In principie dien je dus een BELGISCH verzekeringsbewijs bij te hebben.  Het gekke is dat de wetgevingen elkaar (naar Belgische traditie) elkaar tegenspreken... :iono:
Anders gezegd, neem het zekere voor het onzekere en neem een Belgisch verzekeringsbewijs mee. Zo kan je gerust rondrijden met je nieuwe aanwinst. ;D
In principe dien je met je Duitse transitplaten DIRECT naar een keuringsstation rijden en dien je je gegevens al op het Duitse "inschrijvingsbewijs" ingevuld te hebben. 
Er is inderdaad van sommige parketten uit een gedoogbeleid, maar je moet maar juist gecontroleerd worden waar er geen gedoogbeleid geldt... :iono:
Dus weeral typische, Belgische dubbelzinnige situaties  :wtf:

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2010, 10:51:38 »
Eens je als Belg met uw transitplaten naar huis gereden bent, dan is het voertuig in Belgie gestald. En vermits de verzekering geld in het land waar het voertuig normaal gestald is ...  ;)
Enfin, wij kunnen hier nog lang over discussieren, als er echt iets mis gaat in een dubbelzinnige situatie is het werk voor de rechter.

Als je zelf de transitplaten gekocht hebt dan staan uw gegevens al op het duitse inschrijvingsbewijs.

Offline Raceshot_M5

• World Champion
    • tettenletten.com
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2010, 11:10:36 »
Nog efkes verder aanvullen ...

Inschrijving bij DIV : als je naar een DIV-antenne gaat voor de inschrijving, kijk eerst na wanneer de douane daar aanwezig is.  Meestal maar 2 of 3 dagen per week.  Douane kijkt alle documenten van de wagen nog extra na voor de inschrijving.

BTW : indien btw-plichtig betaal je geen btw in Duitsland (indien wagen aangekocht met Mwst ausweisbar), en wordt dit in België verrekend bij je eerstvolgende btw-aangifte (maandelijks of per kwartaal).  Op dat moment dien je in principe 21 % te betalen, waarvan onmiddellijk 50 % verrekend mag worden.  Je moet dus 10,5 % effectief doorstorten. 

Transitplaten : ik ken mensen die 6 maand rondrijden met transitplaten, nog nooit geen problemen mee gehad.  Zorg gewoon dat de wagen in België verzekerd is (kan perfect op chassisnummer).
You wonna take it on ? Don’t bother … Doesn’t matter what you’ve got doesn’t matter what you’ve driven, ‘cause this is quicker, it’s faster, it’s more astonishing. (Clarckson on the ///M5)

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2010, 11:20:24 »
@brakki: Ben je zeker dat uw addertje "waar het voertuig normaal gestald is" niet hoort bij de gele kurzzeit kennzeichen ? Ik vind er in ieder geval niets van terug in die zin voor de rode zollkennzeichen. Als hetgeen je zegt juist is dan zou je met de rode platen ook maar verzekerd zijn tot aan de grens. Wat is dan het verschil met de gele ?

Offline Stiggie

• World Champion
    • JJ-Line
« Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2010, 18:18:36 »

Transitplaten : ik ken mensen die 6 maand rondrijden met transitplaten, nog nooit geen problemen mee gehad.  Zorg gewoon dat de wagen in België verzekerd is (kan perfect op chassisnummer).

6 maand? hoe doen die dat dan, max is nog maar 1 maand (voor transitplaten met rode band).

Offline brakki

• Qualifying
« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2010, 00:50:45 »
Eens je als Belg met uw transitplaten naar huis gereden bent, dan is het voertuig in Belgie gestald. En vermits de verzekering geld in het land waar het voertuig normaal gestald is ...  ;)
Enfin, wij kunnen hier nog lang over discussieren, als er echt iets mis gaat in een dubbelzinnige situatie is het werk voor de rechter.

Als je zelf de transitplaten gekocht hebt dan staan uw gegevens al op het duitse inschrijvingsbewijs.

het grondgebied waar het voertuig gewoonlijk is gestald =“het grondgebied van de Staat waarvan het voertuig een kentekenplaat draagt”. Dus als je in belgie bent met het voertuig is het bijgevolg niet meer in de staat waarvan het een kentekenplaat draagt...

Je dient zelf je inschrijvingskaart in te vullen van het voertuig!

Offline brakki

• Qualifying
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2010, 01:00:41 »
@brakki: Ben je zeker dat uw addertje "waar het voertuig normaal gestald is" niet hoort bij de gele kurzzeit kennzeichen ? Ik vind er in ieder geval niets van terug in die zin voor de rode zollkennzeichen. Als hetgeen je zegt juist is dan zou je met de rode platen ook maar verzekerd zijn tot aan de grens. Wat is dan het verschil met de gele ?

Gele band= Dit is een zogenaamd "Kurzzeitkennzeichen". Het is een wegwerpkenteken om met een niet-ingeschreven voertuig op de openbare weg te mogen rijden, bijvoorbeeld om het voertuig voor te rijden bij de TÜV (Technisches Überwachunsverein = technische keuring). Dit kenteken is hoogstens 5 dagen geldig. De laatste geldigheidsdag is aangegeven op de gele streep (dag, maand, jaar). Het nummer begint met 04.
Deze mogen in principe NIET buiten Duitsland rijden
De Duitse platen met gele band zijn volgens het Duitse consulaat zelfs niet ingeschreven in Duitsland.  Een Belgische bestuurder riskeert dezelfde bestraffing als eerder omschreven, maar in dit geval kan zelfs een buitenlandse bestuurder geverbaliseerd worden.  Het voertuig is immers ook niet ingeschreven in het buitenland (art. 4 §1   KB 20/07/2001).

Rode band= Dit is een zogenaamd "Ausfuhrkennzeichen". Het is eveneens een wegwerpkenteken met beperkte geldigheidsduur.
Het is geldig tot het einde van de maand en het jaartal die in de rode streep vermeld staan. Deze mogen uiteraard de Duitse grens verlaten INDIEN de houder niet ingeschreven is in Belgie !!= transitplaat

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is mannen want 't is redelijke zware kost hé  :thinking:

Offline Raceshot_M5

• World Champion
    • tettenletten.com
« Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2010, 01:15:36 »

6 maand? hoe doen die dat dan, max is nog maar 1 maand (voor transitplaten met rode band).

Da's dan toch maar recent veranderd ... eind november nog ene gaan halen met transitplaten van 4 maand.
You wonna take it on ? Don’t bother … Doesn’t matter what you’ve got doesn’t matter what you’ve driven, ‘cause this is quicker, it’s faster, it’s more astonishing. (Clarckson on the ///M5)

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2010, 11:02:11 »

het grondgebied waar het voertuig gewoonlijk is gestald =“het grondgebied van de Staat waarvan het voertuig een kentekenplaat draagt”. Dus als je in belgie bent met het voertuig is het bijgevolg niet meer in de staat waarvan het een kentekenplaat draagt...

Je dient zelf je inschrijvingskaart in te vullen van het voertuig!

Het dreigt hier een welles - nietes spelletje te worden zonder einde.

Waar ik heel zeker van ben:
Ik heb het afgelopen jaar 4 auto's ingevoerd en heb nog NOOIT  een inschrijvingskaart (wat dat ook moge zijn) zelf moeten invullen. De groene duitse inschrijvingsdokumenten worden door het strassenverkehrsambt ingevuld als je de transitplaten gaat kopen. Het roze belgische inschrijvingsformulier wordt hier op de douane volledig ingevuld.

Waar ik enkel zware vermoedens heb:
Uw uitleg van waar het voertuig gestald is gaat over gele kurzzeitkennzeichen.
Of gaat uw "zelf invullen van een inschrijvingskaart" OOK over gele platen ?
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2010, 11:04:40 door b_ken »

Offline brakki

• Qualifying
« Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2010, 12:21:43 »
b_ken,
het is geen kwestie van een welles-nietes spelletje.  De bedoeling van dit forum is juist dat er over sommige materies gediscusieerd wordt... Het is niet omdat je nog nooit problemen hebt gehad met het invoeren van een wagen uit Duitsland dat je 100 procent wettelijk bezig bent hé.  Hoe dikwijls ben je in die tijd al gecontroleerd geweest door de politie en/of douane? Dat de wetgeving niet altijd even duidelijk te interpreteren is ben ik het met je eens ???

Het belangrijkste dat je hier moet onthouden is dat je als Belg   en inwoner van ons land in  principe in overtreding bent als je met dergelijk Duitse platen op de auto de grens oversteekt, maar sommige parketten hanteren een beperkt gedoogbeleid.  Dus direct met duitse platen met rode band naar de keuring geeft weinig problemen.  Als je na drie weken te hebben rondgereden met die platen gecontroleerd wordt heb je een grote kans om geverbaliseerd te worden op de wet op de inschrijving van motorvoertuigen (KB 20/07/2001)

Met een duitse plaat met gele band ben je nooit in orde en inderdaad: Bij de uitreiking van zulke plaat wordt tevens een inschrijvingskaart afgeleverd, een Fahrzeigschein van rose kleur.  De linkerzijde bevat de gedrukte gegevens van de houder. De rechterzijde dient vóór vertrek handmatig te worden aangevuld met de gegevens van het voertuig.

Wat je ook dient te weten is dat een BUITENLANDER dewelke NIET in Belgie is ingeschreven WEL met een duitse transitplaat (rode band) mag rondrijden in ons land!
Voilà,  soms is het beter om op safe te spelen en troubles te vermijden.
En oh ja, ik heb ook al een BMW geîmporteerd uit Duitsland... voor alle zekerheid op een aanhangwagen zonder gedoe met platen en verzekeringen ;-)

Groeten,

brakki

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #16 Gepost op: 7 maart 2010, 13:07:31 »
Voila, we zijn het er al over eens dat je zelf dokumenten moet gaan invullen in geval van gele kurzzeit plaat. Maar met gele platen mag je zeker niet over de grens. In geval rode export plaat wordt dat allemaal netjes voor u gedaan.

We zijn het er ook (al lang) over  eens dat je in principe, als belg, niet in belgie mag rijden met een buitenlands plaat. Als je controle krijgt ga je het goed moeten uitleggen en rekenen op gedoogbeleid.

Rest nog de verzekeringskwestie in geval je in belgie een ongeval krijg met rode export plaat. Ik vind niets terug op de dokumenten van de verzekering die ik afgesloten met betrekking tot 'plaats waar het voertuig normaal gestald is'. Dus volgens mij ben je wel goed verzekerd.

Als je een auto op een aanhanger haalt heb je geen gedoe met platen en verzekeringskwesties. Dan heb je weer gedoe met de aanhanger huren, met een auto zoeken die voldoende gewicht mag trekken, wat in praktijk zo goed als altijd een bestelwagen of een 4x4 zal zijn. Met overgewicht ben je namelijk ook niet verzekerd en kan men u bij een controle ook aan de kant houden. En verder gedoe met hier Z-platen te zoeken om naar de keuring te gaan.

Offline chevy

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2010, 10:42:52 »
Hallo,
Ik ben nieuw en wil al eerste zeggen, fijn forum en interessant topic. Ben zelf van plan om een BMW te kopen in Duitsland. Heb familie wonen daar. Graag zou ik alles nog eens op een rijtje willen zetten want het is mij nog niet helemaal duidelijk.
volgens het openingtopic moet ik bij de aankoop van een wagen in Duitsland zorgen dat ik de documenten van punt A in mijn bezit heb.
1)   Glijkvormigheidsattest
2)   Origineel Duits inschrijvingsbewijs.
=>   Hoe kan ik weten dat de wagen in uitgeschreven door de verkoper. Stel dat ik als particulier koop bij een duitse particulier?
3)   Keuringsbewijs
=>   Is er in Duitsland ook een “keuring voor verkoop”? Of is gelijk welk keuringspapier goed, hoeft dit niet het laatste keuringspapier zijn en heeft er iemand misschien een voorbeeld?
4)   Factuur
=>   Een zelf geschreven verkoopsovereenkomst met daar een overeengekomen verkoopsprijs is voldoende? Je vermeld in punt F dat er moet vermeld worden dat er BTW betaald is in Duitsland. Hoe gaat dit dan juist in zijn werk? Kan de verkoper dit gewoon erbij zetten? Het zou een wagen zijn die ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000 km heeft.
Voor Punt B, transport, zou ik dus zelf met een aanhangwagen de BMW gaan halen. Met nummerplanten en transitplaten moet ik geen rekening houden? Wat als de Duitse/Belgische Douane mij onderweg tegenhoud?
Punt C. Met alle documenten naar de douane hier in Belgie. Moeten hier dan bepaalde zegels aangekocht worden? Of enkel het vignet C705. Dus als ik het douane kantoor buitenga ben ik slechts 10 cent kwijt?
Dan met de papieren die ik bij de douane gekregen heb naar de garagist die dan de wagen meeneemt met Z platen om hem te laten keuren voor verkoop? Wagen goedgekeurd en naar de verzekering om platen aan te vragen?
Kosten totaal:
-   Douane:10 cent
-   Keuring voor verkoop en garagist: +/- 200 euro?
-   Nog iets?
Graag jullie bedenkingen hierover. Het lijkt zo simpel.
Alvast badankt!!!

Offline BartJanssen

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2010, 16:20:40 »
Amai als ik dit hier allemaal lees heb ik mega chance gehad. Ik had een nr plaat met rode band die 3 maand geldig was. Ik heb daar dus ook 3 maand met rond gereden in de volle illusie dat ik dus 100% in orde was...Eigenlijk is dat super tegenstrijdig want ik moet mij met die vervallen rode-band nr plaat binnenkort aanbieden op de keuring dus MOET ik wel ff met die plaat de baan op naar de keuring. (zonder gebruik te maken van remorque weliswaar) Ik heb momenteel een ominum verzekering op chassis nr dus op dat vlak alles in orde. Zal blij zijn als ik mijn rood-witte nr plaat heb binnenkort!

Super interessant topic BTW!
BMW E36 M3 3.0 - Track
BMW F15 X5 40e - Daily

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2010, 10:26:23 »
Amai als ik dit hier allemaal lees heb ik mega chance gehad. Ik had een nr plaat met rode band die 3 maand geldig was. Ik heb daar dus ook 3 maand met rond gereden in de volle illusie dat ik dus 100% in orde was...Eigenlijk is dat super tegenstrijdig want ik moet mij met die vervallen rode-band nr plaat binnenkort aanbieden op de keuring dus MOET ik wel ff met die plaat de baan op naar de keuring. (zonder gebruik te maken van remorque weliswaar) Ik heb momenteel een ominum verzekering op chassis nr dus op dat vlak alles in orde. Zal blij zijn als ik mijn rood-witte nr plaat heb binnenkort!
Super interessant topic BTW!

tsja ... het is zo lang als het breed is natuurlijk hé
maar denk nu wel niet dat je een boete zult krijgen als je naar de keuring rijdt of er van terug komt en dat zo aan de politie uitlegt...
maar ik heb zelf ook een paar dagen met de transitplaten rondgereden za, niet beter wetende  ;D

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2010, 13:47:26 »
Was er in die 3 maand dan geen tijd om effe naar de keuring te gaan  :iono:

Offline BartJanssen

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2010, 17:29:01 »
Lichte vracht procedure aflopen eh ;-) Maw gelijkvormigheids procedure voor alleenstaand geval....De betrokken federale overheidsdienst is niet meteen snel :)  3maand is zelfs nog te weinig als ge niet goed voorbereidt zijt! :s
BMW E36 M3 3.0 - Track
BMW F15 X5 40e - Daily

Offline hul51

• World Champion
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2010, 11:59:07 »
hier misschien ook nog een nuttige  link

http://www.zelf-auto-importeren.be/zoeken-vinden/

Offline Friettreffen

• Pole Position
« Reactie #23 Gepost op: 18 april 2010, 14:37:29 »
En hoe zit het met de BTW voor iemand die een BTW-nummer heeft, maar de wagen NIET in zijn boekhouding zal steken....?

Offline BartJanssen

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2010, 13:59:58 »
En hoe zit het met de BTW voor iemand die een BTW-nummer heeft, maar de wagen NIET in zijn boekhouding zal steken....?

Aangezien je bij de douane je het factuur zal moeten voorleggen waarop jouw btw nr staat zal de BTW instantie hier in belgie je de BTW laten betalen op de wagen... Ook al heb je die niet opgenomen in je boekhouding. Nog straffer is dat dit bedrag zal aanzien worden als loon je en je daarop sociale bijdragen zal moeten betalen.

Als de wagen jonger was dan 6maand of 6000km dan wordt dit aanzien als nieuw en moet je de volle 100% btw betalen.
BMW E36 M3 3.0 - Track
BMW F15 X5 40e - Daily

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #25 Gepost op: 20 april 2010, 14:12:30 »
Het toch niet omdat je een BTW nummer hebt dat je niets meer privé mag kopen.

Offline BartJanssen

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 20 april 2010, 15:04:57 »
Als het voor prive is mag je de factuur niet op je BTW nr laten zetten... Vrij logisch denk ik :)
BMW E36 M3 3.0 - Track
BMW F15 X5 40e - Daily

Offline Baloe

• Warming Up
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 21 april 2010, 20:46:40 »
hoe zit dit allemaal in elkaar als je in Nederland eentje importeert naar belgie
den boer zei, voor alle koeien gelijk!  en hij smeet zijn vrouw buiten!

Offline BimmerBoard

• Forumbeheerder
  • World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2010, 04:06:49 »
hoe zit dit allemaal in elkaar als je in Nederland eentje importeert naar belgie

Dit is hoe een vriend van me het gedaan heeft:

1. Auto betalen (BTW als particulier zit daarin ;))
2. Met de vorige eigenaar naar de dichtsbijzijnde RDW gaan. Daar worden zijn platen vernietigd en wordt het voertuig voor export uitgeschreven
3. Je krijgt op de RDW papieren die je later nodig gaat hebben voor invoer + je krijgt papieren exportplaten
4. Vraag op de RDW waar je verzekering kan betalen voor die exportplaten, dat is niet op de RDW zelf! Dat kost iets van een 100€ en dan ben je 2 weken verzekerd. Ik zou het alleen niet riskeren van daar mee in België mee rond te rijden met die papieren platen. Dat valt op, en geen kat bij de politie die dat kent ;)
5. Rij naar België, ga naar de douane. Daar krijg je voor 0,10€ een 705 vignet dat nodig is voor de keuring. Op de douane heb je verschillende documenten nodig, waaronder het gelijkvormigheidsattest uit 3 delen (Nederland), een verkoopsovereenkomst met het adres en de handtekening van de vorige eigenaar.
6. Keuring, let wel dat je met garageplaten moet gaan, mag niet met die papieren platen.
7. Gekeurd, platen aanvragen, en knallen :thumbsup:

Offline BimmerBoard

• Forumbeheerder
  • World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 28 april 2010, 04:10:48 »
Dit ga ik ook even hier vermelden.

In navolging van het topic over het importeren van wagens uit Duitsland, had ik mezelf voorgenomen om een overzicht te maken over het importeren van wagens uit andere landen. In het bijzonder voor wagens zonder een Europese goedkeuring (COC = Europees Certificate of Conformance). Ik heb enkele maanden zelf een wagen in de UK aangekocht (Mitsubishi Evolution 7 FQ300) en heb weken nodig gehad om onderstaande informatie te kunnen bekomen.

Het word dus een serieus verhaal om te lezen, maar het is dan ook niet allemaal *zo* simpel om een niet Europees gekeurde wagen op de baan te krijgen .

Voor je dit avontuur begint :

* Ben je zeker dat je wagen goedkoper is in het buitenland. Transport, lichten ombouwen, andere dingen ombouwen, ... ?
      De wisselkoersen van den Yen en de Britse pond schommelen soms zéér sterk.
    * Zéér belangrijk ook : Ben je 100% zeker dat je het aankan om een wagen te komen in het buitenland en er pas 6 tot 12 maanden voor de eerste keer mee te kunnen rijden ?
      Je zal soms tot maanden moeten wekelijks rondbellen naar de UK, importeurs, garages, keuring, douane, ... Om alles zelf in orde te kunnen krijgen. Het is niet altijd plezant !
    * Het is niet omdat er al een 100% identieke wagen naar België gekomen is en gehomologeerd is, dat jou wagen sneller op de baan zal geraken. Dit is een veel voorkomende fout. Iedere wagen moet gekeurd worden als 'Alleenstaand geval'.
    * Laatste minst belangrijke punt : Wil je ECHT aan de andere kant van de auto gaan zitten en zo de extra aandacht van alles 'witte met blauwe lijn autos' trekken ?
      (Tuurlijk wil je dat als jou wagen uniek in België is !!! )

Over welke wagens gaat het precies :

* Wagens uit niet europese landen, de populaire land hierbij is uiteraard Japan
      (Lees : Nissan Sylvia, Nissan Skyline, Mitsubishi Evolution 6 TME, ...)
    * Wagens uit europese landen, maar die niet beschikken over een COC
      (Lees : Mitsubishi Evolution 7 FQ300, kitcars, ...)

1. Zoek een wagen :

De eerste stap is uiteraard de zoektocht naar een geschikte wagen. Een wagen kopen zonder deze te zien is niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk. Veel sites in Japan en de UK zijn voorzien op export en gebruiken een systeem met cijfers tussen 1 en 5 om de staat van de wagen aan te duiden. Vraag uiteraard ook héél veel foto's indien mogelijk.

De meest gebruikte websites om een wagen in het buitenland te kopen zijn ebay (UK), pistonhead (UK), mashamoto (Japan), ...

Bij het aankopen van een wagen moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een 'UK Registration Certificate' krijgt (Blauw met groen formulier !) of voor Japan het document die daar telt als gelijkvormigheids attest en waarschijnlijk aan de nummerplaat gekoppeld is. Dit heb je nodig bij de douane.
(Wat mij ook opviel is dat er geen BTW (VAT) op de factuur komt. In de UK word er volgens mijn garagist (die uit de UK dus) geen BTW gerekent op 2de hands wagens in de UK.)

2. Breng de wagen naar Belgie :

Hoe krijg je nu deze nieuwe aanwinst in België. Een wagen uit de UK naar hier halen kan je op enkele manieren doen. Het systeem is in ieder geval niet zoals een wagen uit Duitsland halen met transitplaten.

Over de prijs kan je ook meestal wel onderhandelen als je afstand doet van de garantie (je gaat ECHT niet naar de UK rijden met een defect onderdeel ...). Je kan hierbij rekenen op bedragen rond £250.

* Laat de wagen ophalen door iemand die niets anders doet. Er zijn in België meerdere personen te vinden die wagens uit de UK ophalen als hun job. Bijvoorbeeld importeurs van kitcars zijn er zeker te vinden. Je mag mij ook altijd contacteren voor een betrouwbare persoon. (Reken maar snel 750€ tot rond Birmingham).

In de meeste gevallen moet je al het geld cash meegeven in £ Pond zodat ze kunnen betalen aan de verkopen of het geld kan je ook zelf overschrijven met een overschrijving.
    * Je kan de wagen ook zelf gaan ophalen in de UK. Veel export garage bieden een service aan om de wagen tot aan de grens (Dover) te brengen. Dan kan je er zelf voor kiezen om de wagen met Z-platen, eigen platen of een aanhangwagen verder te vervoeren.

BLIJKBAAR IS HET VOLGENDE NIET OF ZEER MOEILIJK TE REGELEN ALS JE NIET IN DE UK WOONT !(Een tip (die ik zelf niet kende toen ik mijn wgaen kocht) : Als je de wagen koopt moet je ervoor zorgen dat je bij de wagen een nieuwe MOT (voor 1 jaar keuring) en verzekering krijgt van de verkoper. Die garages kunnen dit regelen en kunnen je 6 maand of een jaar verzekeren op naam + nummerplaat. Zo kan je met de wagen rijden, op Engelse platen in België.)

3. Ga naar de Douane

Als je iets over de grens brengt in ons één-gemaakt-europa moet je dus zelf naar de douane.

* Waar : Zoek een kantoor in de buurt via http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=%
    * Wat neem je mee : De factuur en het UK Registration Certificate.
    * Wat is het doel : Het bekomen van een Vignet 705 (Roze A4 blad)
    * Prijs : Onder de 1€ via de douane zelf, via een douane bedrijf 50€, maar dan moet je ook niets zelf regelen (liever lui dan 20 pagina's wetteksten lezen manieren )

Het Vignet 705 is het formulier met de titel 'Aanvraag tot inschrijving van een voertuig'. Dit document zorgt er dus samen met het 'UK Registration Certificate' voor dat jou wagen in België naar de keuring mag om te worden ingeschreven/gehomologeerd. De douane controleerd of er BTW moet betaalt worden en het volledge intracommunautaire gebeuren in orde is voor jou wagen.

4. Regelen een homologatie keuring (Op AFSPRAAK !)

Zoek via de site van de keuring, een keuring station waar je terecht kunt voor een homologatie keuring. Dit is minstens 1 station per provincie. Bel die mensen op en regelen een afspraak (bij mij was dit in Deerlijk en alleen tussen 7h00 en 7h30 !).

Website voor West-Vlaanderen : http://www.km.be/KMnl/autokeuring.html
Zoek naar een station met : 'Gelijkvormigheidkeuring zonder demontage'

5. Ga naar de Gelijkvormigheids keuring (= homologatie keuring)

5.1 Voordien

Voordien moet je ervoor zorgen dat je de wagen in orde gezet hebt naar de Belgische wetgeving. Dit kan zo'n beetje vanalles zijn, maar de meest bekende punten waar je zeker iets voor zal moeten ondernemen zijn :

* Voorlichten : Koop Belgische voorlichten, zodat ze naar de juiste kant schijnen en regel deze af zoals het bij iedere auto moet. Moderne wagens hebben geen mogelijkheid om alleen de interne spiegels aan te passen. Dus dit zal je wel iets kosten (Mitsubishi Evo prijzen zijn rond de 1200€ voor 2 stuks, via-via kan je het wel regelen voor de helft van de prijs normaal)
        * Gordels : zorg voor europees gekeurde gordels. Een UK wagens zal dat wel hebben meestel, een japanse niet altijd. Normaal kan je dat zelf controlleren door te zien of er een oranje aanduiding op de gordel genaaid is (onderaan).
        * Mistlicht achteraan : Zorg voor een mistlicht aan de JUISTE kant van de wagen of in het midden. Zo'n opbouw mistlichten zie je dikwijls op import wagens, zoals de Dodge Ram's enzo.

*

(Heb je alleen nodig tijdens de jaarlijkse keuring )

* Snelheids aanduiding : Zorg voor een snelheids aanduiding in km/h of km/h en mph. De afstands aanduiding moet niet in kilometers staan, strikt volgens de wettekst moet je wel het woordje 'Miles' op je dashbord hebben staan.

(Bij mij is dit niet zo en geen problemen bij ondervonden)

* Zorg dat je wagen volledig in orde staat zoals je naar een gewone keuring zou moeten gaan !

*

* - Zelf geen problemen mee gehad of gecontroleerd -

Zorg dat je uitlaat niet boven het wettelijke DB niveau gaat.

Zorg dat je CO in orde is.

Zorg dat je niet op slicks rijd (UK auto hebben dikwijls slicks die EU goedgekeurd zijn, maar onze keuring is niet zo blij daarmee).

5.2 Tijdens

1. Er word een volledige keuring van je wagen gedaan zoals dit bij de jaarlijkse keuring het geval is. Dus lichten, banden, veren, remmen (pas op met 4x4), ...
       2. Er word een volledige homologatie keuring gedaan. De mannen van de keuring hebben daarvoor uw vignet 705 nodig, het 'UK registration certificate'. Zelf hebben ze een document van enkele pagina's die ze moeten invullen voor het Ministerie van Verkeer en Mobiliteit.

1.

Dus ze zullen de maten van je wagen opnemen, alles serienummers controlleren, de gordels, de uitlaat, de banden, de motor en motornummers, wegen van de auto, ...

Bij heeft dit in totaal 60 minuten geduurd, dus ze checken alles.

Op dit punt draait het echt om DOCUMENTATIE en wat jij zelf van de wagen weet. Zorg ervoor dat je service manuals van jou type wagen uitgeprint bij je hebt. De afmetingen, locatie van serienummers en simpelweg kennis van de wagen helpen immens. Ze kopierden van mij 10 pagina's om mee te sturen. Ook als je de wagen wil proberen in te schrijven met minder PK dan deze in werkelijkheid is, moet je dit HIER doen.

(Pagina's van de service manuals uitwisselen met andere modellen, doe dit op eigen risico, want ze zijn niet achterlijk in de keuring )

5.3 Nadien

Bij het betalen zal je ongeveer 100€ kwijt zijn. Dit is om de volledige gelijkvormigheids procedure te starten en is de laatste kost die puur met het homologeren te maken heeft normaal.

6. Rij vrolijk naar huis

Zet de wagen in de garage en wacht minimum 1 maand. Meestal mag je rekenen op minimum 2-3 maanden, maar de eerste reactie kan al komen na 1 maand.

Hierbij is een verzekering en verlenging op de UK platen een echte must. Op deze manier staat je nieuwe machien niet weg te rotten in de garage zoals deze van mij . Want volledig wettig met een niet gehomologeerde wagen op de baan rond rijd is moeilijk.

7. De eerste reactie

Nu zijn er 2 mogelijkheden, normaal zal je nu de opmerkingen van het ministerie ontvangen en moet zorgen voor extra gegevens/attesten van de importeur van jou merk. Het kan ook zijn dat alles direct in orde is en dat je nu naar de 2de hands keuring mag ...

(Als ik een 2de auto zou importeren denk ik dat het in 1 keer moet lukken eigenlijk)

* Positief ?

Ga naar puntje 8.
    * Negatief ? (meest voor de hand liggende optie)

Probeer de wensen te vervullen van het Ministerie. In mijn geval werd er gevraagt naar een attest van de officiele invoerder van Mitsubishi met de vermelding van het maximaal toegelaten gewicht waarmee de wagen geladen mag worden per as, in totaal en van de sleep. Ook de gegevens van de katalysator waren ze in de keuring VERGETEN op te schrijven en moest op het attest komen (vraag dit dus zelf in de keuring dat ze dit opschrijving als je een sport uitlaat hebt tijdens het homologeren !).

Als je dat attest kunt bekomen (in mijn geval was dit 2 tot 3 maanden wachten en dat was nog als snel gezien) kan je dit terug gaan afleveren in de keuring om op te sturen naar het ministerie. Normaal moet je de wagen niet meer meedoen, maar om bijvoorbeeld de gevens van de katalysator op de schrijven moet dat dus wel ...
      (Bel vooraf eens om af te stemmen met de stationschef van uw keuring)

8. Klaar

EDIT 29/06/2009 :

Voor je naar de 2de handskeuring mag, krijg je nog een brief in de brievenbus van de 'Federal overheidsdient voor Mobiliteit en Vervoer'. Dit met de vriendelijke vraag om het bedrag van 170,00€ over te maken op hun rekening binnen de 60 dagen (uiteraard doe je dit binnen de 1 dagen ...).

Uitleg van het bedrag :
    - Onderzoek van een nieuwe aanvraag om een individuele goedkeuring - 140€
    - Afgifte van documenten voor een goedkeuring als alleenstaand geval - 30€

Deze brief verre van duidelijk, maar volgens mij komt het erop neer dat je wagen nu volledig goedgekeurd is en dat ze je alle papieren opsturen van zodra je het geld overschrijft. Ik wacht terug vol spanning ...

Neem je nieuwste speeltje terug uit de garage en ga naar de keuring voor een volledige 2de hands keuring, carpass,... Dit kan geen probleem zijn als de vorige stappen al gelukt zijn en je daarbij al een groene kaart gekregen had (zoals in mijn geval).

Met de verkregen papieren kan uw nieuwe nummerplaat aanvragen en de wagen ook gaan inschrijven zoals je met iedere wagen moet doen.

9. Bronnen en links

* VERPLICHT TE LEZEN (Je zal er echt veel aan hebben, hoe saai het ook mag zijn) : http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22 (Hoofdstuk 2, 4,5,6, ...)
    * Basis uitleg over importeren : http://www.autogids.be/artikel/budget/een-auto-importeren-of-exporteren-11714.htm
    * UK Evo kopen ? : http://www.xtreme-uk.net/
    * Pistonhead : http://www.pistonheads.co.uk/sales/
    * Heb ik hier en daar wel iets aan gehad : http://users.telenet.be/omer/twinexplorer%20gelijkvormigheidsprocedure.htm

Dat was ongeveer alles wat momenteel in mijn hoofd speelde tijdens het typen, normaal gezien zullen wel hier en daar nog opmerkingen toegevoegd worden zodra ze mij te binnen schieten. Er komt immens veel bij kijken, je moet immens veel geduld hebben en er is nergens goeie informatie over te vinden. Dus hopelijk krijgen we dit als sticky zodat er nog mensen van kunnen genieten.

Als je nog fouten, extra informatie, ... ziet in de tekst mag je mij dit gerust laten weten en dan kan ik deze zeker nog aanpassen/toevoegen met een bron vermelding.