Auteur Topic:  2002-2009 --- E85 - Z4 ///M Roadster  (gelezen 2374 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BimmerBoard

  • Forumbeheerder
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2608
2002-2009 --- E85 - Z4 ///M Roadster
« Gepost op: 6 januari 2010, 05:53:12 »
Meer info volgt

Online d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 17297
  • Carpe diem!
Re: 2002-2009 --- E85 - Z4 ///M Roadster
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2011, 17:35:28 »
Ik heb enkele PDF bestanden omtrent de Z4 M (Roadster en Coupé):
• Z4 M Brochure
• Z4 M Owner's Manual
• Z4 M Optielijst (UK versie)

Fototjes van de covers. Als je er een nodig hebt, PM maar.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Online d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 17297
  • Carpe diem!
Re: 2002-2009 --- E85 - Z4 ///M Roadster
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2011, 08:31:31 »

http://www.autoweek.nl/rijimpressie/526/BMW-Z4-M-Roadster

Leuk hoor, die facelift van de BMW Z4 maar niet echt verrassend. Veel leuker is natuurlijk de introductie van de Z4 M, het absolute topmodel met 343 pk sterke 3,2-liter zescilinder. Daar gaan we eens even een lekker stukje mee sturen en nemen en passant de belangrijkste wijzigingen van de ’gewone’ Z4 met u door.

Eén druppel, twee druppels... Ja, hoor, binnen de kortste keren is de hele voorruit bezaaid met regendruppels. Net nu we bijna bij het circuit van Jerez de la Frontera zijn aangekomen om daar tot op de limiet kennis te kunnen maken met de BMW Z4 M Roadster. Dat wordt dus op eieren rijden. Jammer, op een droge baan kun je nu eenmaal beter aan de weet komen wat een auto écht kan. Maar goed, we zijn al lang blij dat we überhaupt op een circuit mogen rijden dus laten we er dan ook maar een feestje van maken! Het asfalt is inmiddels drijfnat en een kennismakingsronde achter de safety car leert dat het verraderlijk glad is, vooral bij het aanremmen en uitaccelereren van de bochten. Na een rondje of drie drukken we de ´sport´-knop in met als gevolg dat het overuren draaiende stabiliteitssysteem de teugels wat meer laat vieren. Het verschil is goed te merken; de achterkant krijgt toestemming om enigszins uit te breken voordat de elektronica zich meldt door middel van remingrepen en terugnemen van aandrijfkracht. Het geeft de avontuurlijk ingestelde Z4 M-berijder de gelegenheid over de grens te gaan zonder dat dit resulteert in een drift of de overtreffende trap daarvan, een pirouette. Gelukkig is de kunstmatige beschermengel ook compleet op non actief te zetten – uiteraard moet je dat ook even proberen, we hebben tenslotte wat uitloop op het circuit – en dan is het lachen geblazen in de 343 pk sterke achterwielaangedreven M. Iets te veel gas en de achterkant wil je aan alle kanten voorbij. Tijdig tegensturen dus. Dat gaat met veel gevoel in deze M-versie, die in tegenstelling tot de minder krachtige Z4-varianten voorzien is van hydraulische in plaats van elektrische stuurbekrachtiging. Daarmee houden de verschillen overigens niet op. Laten we het eerst eens hebben over de motor die BMW monteert in dit topmodel, die direct meelift met de facelift die de complete Z4-range heeft ondergaan. Wat een geweldenaar is deze 3,2-liter zes-in-lijn - die al naam maakte in de M3 - toch! Zonder hulp van turbo´s of compressors worden niet minder dan 343 pk´s en 365 newtonmeter trekkracht op de been gebracht en dat is eigenlijk belachelijk veel voor een atmosferische krachtbron van deze inhoud. Het piekvermogen wordt bereikt bij niet minder dan 7.900 tpm. Een echte toerenmachine dus, net als de V10 uit de M5 en M6, waarvan elke pk slechts 4,1 kg Z4 hoeft te verplaatsen en da´s niet veel. In vijf seconden knalt de Z4 M door de 100 km/h-barrière, met gemak stoomt de M op naar de afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. Dankzij snufjes als Vanos (variabele nokkenastiming) en Valvetronic (variabele kleptiming) wordt te allen tijde zo efficiënt mogelijk met vermogen en brandstofconsumptie omgesprongen. In de praktijk komt dat erop neer dat het blok heerlijk soepel loopt, altijd power voorhanden heeft (ook bij lagere toerentallen) en ook nog eens geweldig klinkt, al is het wel even wennen aan die wat ´metalige´, mechanische klank als je de toeren opjaagt. Het uitlaatsysteem met vier eindpijpen blaast ook z´n partijtje mee, lekker donker grommend en heerlijk nablaffend en -ploffend als je het gaspedaal loslaat. Helemaal goed.
 
Twee vliegen in een klap
BMW grijpt de introductie van de opper-Z4 aan om de facelift van de uit 2002 daterende roadster aan de verzamelde pers te presenteren. Twee vliegen in één klap. De opvallendste veranderingen behelzen een aangepaste vorm van de ´nieren´, een andere voorbumper met geïntegreerde, platte mistlampen en grotere luchtinlaat, en een nieuwe layout van de koplampen (bij de M standaard voorzien van bi-xenonlampen) en de achterlichtunits. Deze zijn voorzien van remlichten die feller oplichten als er steviger wordt geremd. Verder wat nieuwe lakkleuren en velgdesigns en verse kleuren en materialen voor het interieur. Voor de Z4 M gingen de registers nog verder open. Die herken je vooral aan het agressiever ogende front, de twee reliëf-strepen over de motorkap, 18-inchwielen, de diffusor aan de achterkant en de eerdergenoemde vier uitlaten. Daarnaast ligt ´ie nog eens 10 mm lager bij het asfalt dan de ´gewone´ versies en hebben de wielen meer negatief camber (wielstand waarbij de bovenkant van het wiel meer naar binnen wijst dan de onderkant). Om al het vermogen in goede banen te leiden en maximale grip te garanderen, kreeg de Z4 M het snelheidsgevoelige, variabele sperdifferentieel van de M3 gemonteerd, waardoor het traditionele traction controlsysteem is komen te vervallen. Tot afkortingen gedegradeerde systemen als DSC (Dynamic Stability Control) en het daaronder vallende CBC (Cornering Brake Control; behoedt de auto voor vreemde escapades als er remmend een bocht wordt geënterd) en DBC (Dynamic Brake Control, voor optimale remdruk in noodsituaties) moeten voor de nodige stabiliteit en optimale remkracht zorgen. Over remmen gesproken, de M wordt tot stoppen gebracht door het remsysteem uit de M3 CSL met geventileerde schijven met een doorsnede van 345 mm voor en 328 mm achter. De eerdergenoemde sportknop activeert het DDC (Dynamic Drive Control), wat zorgt voor alertere reacties van het gaspedaal en stuurwiel. BMW paste de schakelwegen en overbrengingsverhoudingen van de M iets aan, wisselen van verzet gaat echter gepaard met flink wat weerstand en vooral het snel terugschakelen van 3 naar 2 gaat niet bepaald soepel.
 
Nu ook met automaat
Behalve het uiterlijk ging ook het motorengamma van de Z4 op de schop. Aan de basismotor veranderde niets, dat blijft de tweeliter viercilinder met 150 pk. Daarboven maakte de 2,2-liter zes-in-lijn plaats voor eentje met een inhoud van 2,5 liter. Die is er in twee smaken; de 2.5i en de 2.5si, goed voor respectievelijk 177 en 218 pk. Een trede hoger vinden we de 3.0si, met het blok dat we inmiddels kennen uit de 130i, een machtige zespitter met 265 pk. Standaard zijn alle Z4´s voorzien van een handgeschakelde zesbak, maar je kunt nu ook kiezen voor een zestraps ´Sport Automatic´ met schakelflippers aan het stuur op de 2.5si en de 3.0si. De ´zwakkere´ 2.5i is leverbaar met een zestrapsautomaat die meer gericht is op comfort dan op sportiviteit. Maar de absolute ´bom´ is natuurlijk de nieuwe Z4 M, de feitelijke opvolger van de Z3 M uit 1997. Een dijk van een auto met fenomenale prestaties, die qua prijs en prestaties de concurrentie zal moeten aangaan met vooral de Porsche Boxster S (72.660 euro). Het prijsverschil tussen de 3.0si en de M liegt er overigens niet om, dat is bijna 26.000 euro. Terwijl zo’n 3.0si allesbehalve behelpen is. Maar wie het befaamde M-logo en nóg heftigere prestaties verlangt, zal die extra investering graag doen.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2134
Re: 2002-2009 --- E85 - Z4 ///M Roadster
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:20:54 »
Pistonheads: http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=100&i=14400

Top Gear:


Fifth Gear:

Online d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 17297
  • Carpe diem!
Re: 2002-2009 --- E85 - Z4 ///M Roadster
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2011, 08:18:14 »
http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=23

History
What makes the E85 M Roadster unique?

The E85 M Roadster is the flagship model of the E85 Z4 roadster line and was developed by BMW M GmbH, the high-performance subsidiary of BMW AG. It features the 3.2-liter S54 inline-6 powerplant first introduced in the E46 M3, as well as an enhanced chassis and many special cosmetic alterations that are unique to this model.

Where was the E85 M Roadster introduced?
The E85 M Roadster made its world debut at the 2006 North American International Auto Show in Detroit.

Where was the E85 M Roadster produced?
Like all E85 (roadster) and E86 (coupe) Z4 models sold worldwide, final assembly of the E85 M Roadster took place at the Spartanburg, South Carolina factory. However, its entire drivetrain was produced in Germany and mated to the car at Spartanburg.

Production Data
How many versions of the E85 M Roadster were produced?

BMW M offered three distinct versions of the E85 M Roadster: European-spec models in both left-hand drive and right-hand drive configurations, plus a single North American-spec version.

How many of each version were produced?
ECE (LHD): 1,325 produced from 1/06 through 7/08 (Plus 100 pre-production examples produced 11/04 through 10/05.)
ECE (RHD): 916 produced 1/06 through 7/08 (Plus seven pre-production examples produced 12/04 through 9/05.)
NA (LHD): 2,998 produced 2/06 through 8/08 (Plus 44 pre-production examples produced 11/04 through 11/05.)

What changes were made to the E85 M Roadster during its production?
Very few changes were made to the E85 M Roadster during the less than three years that it was produced. For the 2007 model year (starting 10/06 production), an auxiliary input was added to the BMW Business audio head unit, the previous Flat Tire Monitor (FTM) was replaced with a more accurate Tire Pressure Monitor (TPM) system, High-Definition radio became a factory option and Monaco Blue metallic (A35) paint was added to the exterior color selection list. For the final 2008 model year (which began in October of 2007), Silver Grey metallic (A08) paint was replaced by Space Grey metallic (A52) paint.

Drivetrain
What makes the S54 engine unique?

The S54 engine that powers the E85 M Roadster is carried over from the E46 M3 and is the final evolution of the iron-block S50 inline-6 that was first introduced in European-spec versions of the E36 M3 back in 1992. Though derived from the 3.2-liter S50 B32 unit used in later European-spec E36 M3s, the S54 features the following enhancements:
-Increased cylinder bore to 87mm (from 86.1mm) for a new total displacement of 3,246cc
-Modified camshafts
-High pressure Double VANOS continuously variable valve timing system with faster operation at high rpm
-Increased compression to 11.5:1 (from 11.3:1)
-Advanced BMW/Siemens MSS 54 engine management control
-Electronic throttle activation with two M Dynamic Driving Control response modes
-Finger-type rocker arms for reduced reciprocating mass and friction
-One-piece aluminum head casting for lighter weight
-Scavenging oil pump to maintain pressure during heavy cornering

In the E85 M Roadster, the S54 engine is rated at 343 hp (DIN) or 330 hp (SAE) at 7,900 rpm and 262 lb/ft of torque at 4,900 rpm.

What type of transmission is used in the E85 M Roadster?
All E85 M Roadsters are equipped with a ZF Type H 6-speed manual gearbox featuring the following ratios: 4.35 (1), 2.50 (2), 1.66 (3), 1.23 (4), 1.00 (5), 0.85 (6). This is mated to a 3.62:1 final drive with M Variable Differential Lock.

What kind electronic stability control is the E85 M Roadster equipped with?
The E85 M Roadster is equipped with Dynamic Stability Control Plus (DSC+), an evolution of the earlier DSC system that retains Dynamic Traction Control (DTC), Dynamic Brake Control (DBC), and cornering stabilization (all of which can be defeated via a dashboard switch), but adds the following permanent features: brake fade compensation (increases booster pressure to adjust for rising brake temperatures), brake standby (readies the brake system for sudden braking when there is sharp lift off the accelerator), brake drying (activates based on data from the rain sensor and monetarily brings the brake pads close to the rotors in order to remove any water) and start-off assistant (applies the brakes for a few moments when the driver first releases the brake pedal in order to prevent roll-back).

What is the M Differential Lock and how does it work?
The M Differential Lock, fitted as standard equipment to every E85 M Roadster, is an advanced version of the traditional limited slip differnetial. Though still entirely mechanical in operation, the M Differential Lock is activated when there is a difference in rotational speed between the two rear wheels. This difference pressurizes a viscous silicon fluid, which then operates a multi-disc clutch that directs more power to the wheel with the greatest traction.

How does the North American-spec E85 M Roadster differ mechanically from the European-spec version?
Only a very slight variance in the placement of the exhaust catalysts differentiates the North American-spec M Roadster mechanically from the Euro-spec versions. This, along with a minor difference in how horsepower is calculated under the DIN (European) and SAE (North American) ratings systems, accounts for the 13-hp discrepancy between the two versions.

Chassis
How does the suspension of the E85 M Roadster differ from that of the regular Z4 roadster?

The E85 M Roadster utilizes the same basic MacPherson strut/multi-link suspension design as the standard E85/E86 Z4 range. However, it has been substantially modified by BMW M GmbH with the following changes:
-wider front track (by half an inch)
-revised lower aluminum front control arms with a design similar to that of the E46 M3
-steering knuckles bolted directly to the front struts
-larger and stronger rear subframe designed to accommodate the M Differential Lock
-modified longitudinal links in the rear suspension
-modified wheel bearings
-specific spring and shock rates
-thicker front (27 mm) and rear (21.5 mm) anti-roll bars

What type of steering system does the E85 M Roadster have?
The E85 M Roadster shares the majority of its rack-and-pinion steering system with that of the E46 M3. It therefore utilizes a hydraulically-assisted rack with an overall ratio of 15.4:1. (By contrast, the regular Z4 models are equipped with an electrically-assisted rack with an overall ratio of 14.2:1.) However, the characteristics of the power steering pump have been modified relative to the one used in the E46 M3.

What type of braking system does the E85 M Roadster have?
The braking system of the E85 M Roadster, which is identical to that of the E46 M3 CSL and E46 M3 with Competition Package (ZCP), consists of 13.7-inch cross-drilled rotors in the front and 12.9-inch cross-drilled rotors in the rear. These rotors employ a two-piece "compound" design whereby the aluminum hat is connected to the outer portion of the rotor via steel pins, which greatly improves heat dissipation under heavy braking conditions.

What are the factory wheel and tire sizes for the E85 M Roadster?
The E85 M Roadster is equipped with unique M Double Spoke alloy wheels (Style 224) in 8x18-inch (front) and 9x18-inch (rear) sizes. These carry non-run-flat tires sized 225/45ZR18 (front) and 255/40ZR18 (rear).

How does the chassis of the E85 M Roadster differ from that of the E86 M Coupe?
Though the vast majority of chassis components are shared between the E85 M Roadster and the E86 M Coupe, the following items do differ: steering ratio (15.4:1 in the M Roadster versus 14.5:1 in the M Coupe), rear anti-roll bar thickness (21.5 mm in the M Roadster versus 22.5 mm in the M Coupe) and shock rates (slightly softer in the M Roadster than in the M Coupe).

Cosmetics
How does the exterior of the E85 M Roadster differ from that of the regular E85 Z4 roadsters?

The exterior of the E85 M Roadster shares the majority of its body panels with other E85 Z4 roadsters. However, its more agressive front fascia features black "kidney" grilles that are inset further into the bodywork, as well as a more aggressive front bumper and lower front airdam. The unique rear bumper incorporates a lower diffuser and the quad exhaust tips that have now become a trademark of BMW M automobiles. Further exterior differentiators include twin "precisions lines" in the hood and the unique M Double Spoke alloy wheels, as well as, "M" badges on both front fenders behind the BMW roundel/marker light and a third "M" badge on the trunk lid.

How does the interior of the E85 M Roadster differ from that of the regular E85 Z4 roadsters?
The interior of the E85 M Roadster shares its basic design and construction with that of other Z4 models. However, it contains the following special features:
-Nappa leather M sport seats
-M leather steering wheel with a thicker rim and tri-color stitching
-M instrumentation featuring unique graphics, red needles, a 180 mph/300 kph speedometer with the M logo, a variable LED tachometer redline and an oil temperature gauge in place of the usual coolant temperature dial
-leather M shift knob with an illuminated gear shift pattern
-door sill plates with the "M" logo
-available Carbon Leather and Walnut Madeira wood interior trims

What were the available factory options for the E85 M Roadster?
Because all M Roadsters were equipped with a high level of standard equipment, there were relatively few options. However, the following items were generally offered at extra cost, depending on the market and production date: Park Distance Control, cruise control, power-folding exterior mirrors, auto-dimming interior mirror, power front seats with driver-side memory, heated front seats, Bluetooth phone interface, navigation system (Business and Professional), plus various audio and speaker systems including Professional Logic7.

Special Versions
There are no factory special editions of the E85 M Roadster.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Online d.fine

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • *****
  • Berichten: 17297
  • Carpe diem!
Re: 2002-2009 --- E85 - Z4 ///M Roadster
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2014, 11:49:40 »
Link met veel Z4 DIY's
(zijn niet allemaal even informatief)
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'