Auteur Topic:  Mini Review: E61 Dension Gateway 500 iPod, USB aansluiting  (gelezen 19610 keer)

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
Mini Review: E61 Dension Gateway 500 iPod, USB aansluiting
« Gepost op: 10 oktober 2009, 19:48:26 »
Gisteren ben ik dan eindelijk langs geweest bij Hans van HaVo om mijn Dension Gateway 500 te laten installeren. Eerst dacht ik hem er zelf in te steken maar nadat ik die mannen gisteren bezig gezien heb ben ik toch content dat ik het laten doen heb. Nu ik eens gezien heb hoe alles in zijn werk gaat zou ik er zelf durven aan beginnen maar de eerste keer dat je oog in oog staat met die optische MOST bus komt dit toch nogal intimiderend over. De mannen zijn er zelf ook effe aan bezig geweest vooraleer alles werkte. Maar het werkt nu. :thumbsup:
Ik dacht tijdens de installatie wat foto's te nemen zodat jullie konden zien hoe het in zijn werk ging maar de mannen waren zo druk bezig dat ik ze niet wou lastig vallen en er telkens met mijn camera tussen kruipen. ;D

Hieronder staat een beschrijving van wat het juist is en mijn eerste bevindingen na er een beetje mee gespeeld te hebben.

Dit is een foto, gevonden op het net van wat er allemaal in de verpakking zit:

Effe uitleggen wat het juist is. Velen kennen waarschijnlijk wel de standaard iPod aansluiting van BMW beschikbaar voor de recentere modellen. Dit is in feite hetzelfde maar dan uitgebreider. Ten eerste heb je hiermee geen beperkingen qua playlists en albums. Bij BMW is dit beperkt tot 255 dacht ik. Hier hangt de beperking enkel af van het soort media dat je eraan hangt. Bij mij hangt er nu een 120GB harde schijf aan die ongeveer voor 80GB gevuld is. Ongeveer het equivalent van 750 cd's. 8)
Verder kan je deze module uitbreiden met een bluetooth module om handsfree te bellen evenals een module die het mogelijk maakt iPod Video weer te geven of externe bronnen zoals DVD, Playstation,.... Ook blijft bij deze module de originele CD-wisselaar behouden indien je deze had. Er staat een knop op om te schakelen tussen Gateway en wisselaar. Dit is ook niet mogelijk met de OEM module. Ten slotte, en voor mij ook het belangrijkst, je hoeft geen iPod te hebben. De module heeft ook een aansluiting voor USB evenals een gewone Aux-aansluiting. Het is dus een complete multimedia module die het mogelijk maakt zowat alles op gebied van audio en video weer te geven op uw navigatiescherm en te bedienen met de iDrive-knop.

Eens geïnstalleerd kan je door de bestanden, artiesten, albums, genres,... browsen zoals je dit kan op een iPod of je mediaplayer op je PC. Het systeem van browsen is gelijkaardig aan de OEM module. Hieronder staat het in het kort beschreven aan de hand van enkele foto's.

Wanneer de module geïnstalleerd is gedraagt ze zich als een CD-wisselaar. Maw de CD1, CD2, CD3,... Komen nog steeds op het scherm. Hier heeft elke CD echter een specifieke functie in de module. De normale gebruiksomgeving is CD5. Wanneer je deze kiest verschijnen er functies waarmee je kan browsen door de inhoud op de iPod, Harde schijf, USB-stick... en ze bevat ook het normale play-scherm.

We gaan nu een cd kiezen aan de hand van de "File zoekfunctie". Door "Files" te selecteren kom je in het volgende scherm terecht. Dit zijn de mappen die op de harde schijf staan.

Hier selecteren we bvb. "R&B - HipHop". Dit brengt je dan in de desbetreffende map.

Aangezien er nogal veel op deze harde schijf staat is het onhandig om te moeten scrollen door al deze mappen. Hiervoor zit er een handige zoekfunctie op die het mogelijk maakt alfabetisch te zoeken. We kiezen dus "ABC-search".

Dan krijgen we een scherm met de letters van het alfabet, telkens onderverdeeld per drie. Hier kiezen we bvb. "JKL"

Hiermee gaan we automatisch naar de mappen beginnende met een "J". Dit maakt het zoeken direct veel eenvoudiger. We kiezen nu bvb de map "Jordin Sparks" (dat kind heeft toch één goei plaat gemaakt ;D )

Nu zitten we in de map die de CD van Jordin Sparks bevat. Nu kan je kiezen. Ofwel zoek je een nummer in die map om te beginnen spelen ofwel kies je "PLAY". In het tweede geval speelt hij alles in de map. Ook de submap met de Remixes in.

Aangezien er maar één deftig nummer in staat heb ik dit direct geselecteerd. Vervolgens gaat hij naar het play-scherm en begint het nummer te spelen.

Als je het op deze manier uitlegt lijkt het alsof het een heel gedoe is om een cd te selecteren maar het gaat eigenlijk opvallend vlot. Eens je het navigeren gewend bent kan je vlot door je mappen en bestanden bladeren en ben je muziek aan't beluisteren in no time. Ook de gebruikersinterface werkt vrij vlot rekening houdend met het feit dat er toch een harde schijf aan hangt met 80GB aan informatie. Een USB-stick werk nog iets vlotter vanwege het feit dat er minder op staat en ook omwille van het feit dat de toegangstijden naar een USB-stick sneller zijn dan die van een HD. Op termijn ben nog van plan van de harde schijf te vervangen door een 128GB USB-stick net omwille van de snellere toegangstijd en het feit dat die beter schokbestendig is dan een harde schijf. In een auto een toch ook niet te onderschatten iets. Momenteel kosten USB-sticks met zoveel geheugen echter nog net iets meer dan me lief is.

Zoals ik al zei gedraagt de GW zich als een CD-wisselaar. De zogenaamde andere 5 cd's worden gebruikt voor de instellingen van de GW, de afspeelmogelijkheden en lijsten met albums, artiesten, ed. Wanneer je CD4 kiest kom je in het volgende scherm terecht. Hier kan je de afspeelfuncties (repeat, shuffle,...) kiezen en je kan ook een bookmark zetten en ophalen zodat de muziek begint te spelen vanaf een bepaalde plaats op de harde schijf.

CD6 dient voor de instellingen van de Gateway. Hier kan je instellen welke bronnen gebruikt worden en welke niet. Bij mij is enkel de USB aangesloten maar je kan ook op elke aansluiting iets hangen en dan kan je hier schakelen tussen de verschillende bronnen. Indien je de optionele videomodule hebt kan je hier ook nog verschillende video-ingangen kiezen waaronder een achteruitrijcamera, iPod, en een externe bron zoals een DVD speler.

CD1, 2 en 3 geven alfabetische lijsten weer met mappen, albums en artiesten op de harde schijf. Dit lijkt me echter weinig interessant. Ik heb er ook geen foto's van.

Zo, dit was zo'n beetje een beschrijving van hoe alles in zijn werk gaat. Zijn er dan geen nadelen hoor ik jullie al denken. Die zijn er natuurlijk wel.

Ten eerste werkte hij bij mij in't begin niet echt stabiel. Soms begon de muziek niet te spelen, na het uitschakelen van het contact begon hij soms gewoon terug in't begin van de harde schijf te spelen ipv verder te gaan waar hij gebleven was bij het uitschakelen van het contact. Ook is één keer heel m'n radio volledig uitgevallen. Zwart scherm. Het contact uit en terug aanschakelen loste dit op. Nu werkt alles echter weer normaal. Volgens mij hadden deze dingen te maken met het feit dat de batterij gisteren redelijk zwaar ontladen geweest is tijdens de installatie. We hebben dikwijls het contact op en af moeten zetten om te testen en ik heb hierdoor een aantal keren "low battery" op mijn BC gekregen. Nu ik weer wat met de auto gereden heb lijkt alles terug normaal te werken waarschijnlijk omdat de batterij terug opgeladen is. Op deze dingen kom ik nog wel terug als ik er een tijdje mee gereden heb. Nu kan ik er nog weinig van zeggen of dit aan de batterij lag of het effectief een fout is in de module.

Ten tweede, en dit ligt wel aan de module (firmware), heeft hij problemen met compilatie-cd's. Dit zou de OEM iPod module naar verluid ook hebben. Wanneer er verschillende artiesten in een album staan herkent hij dit album telkens als een ander. Maw, ik heb bvb een CD genaamd "Top Hits" met artiesten X, Y en Z erop dan herkent hij ze als "Top Hits" van artiest "X", "Top Hits" van artiest "Y" en "Top Hits" van artiest "Z" met als gevolg dat bij het zoeken naar albums er drie keer "Top Hits" tussen staat met telkens één nummer in. Dit maakt het zoeken naar albums een onmogelijke zaak indien je veel compilaties hebt. Dikwijls staat er dan 20 keer dezelfde CD tussen met telkens één nummer in. Vandaar dat ik hierboven ook gezocht heb via mappen en bestanden. Zoeken op albums is een onmogelijke zaak aangezien meer dan de helft van mijn CD's compilaties zijn. Volgens mij moet dit op te lossen zijn met een firmware-update en ik ga dit ook melden aan de support van Dension. Misschien zijn ze bereid van er iets aan te doen.

Er is ook nog de vereiste dat uw auto mp3 compatibel is als je wil dat de text op het scherm weergegeven wordt. Modellen van na eind 2005 zijn dit normaal altijd. Oudere modellen niet. Indien je mp3-cd's kan spelen is je auto compatibel en is er geen enkel probleem. De module kan er zo bij aangehangen worden. Indien je auto niet compatibel is moet de mp3 functie laten activeren bij BMW. Hier wringt soms het schoentje. Veel dealers doen hier moeilijk over. Ze zeggen dat dit niet gaat. In principe kan volgens mij elke auto met iDrive gecodeert worden voor mp3. De kleine navi's ben ik niet 100% zeker van maar de grote navi is altijd mogelijk. Je mag je dus niet laten intimideren door de dealer wanneer die zegt dat het niet gaat. Er bestaat trouwens een SIB van BMW zelf die omschrijft wat ze moeten doen. Desnoods print je deze af en neem hem mee naar de dealer. Let wel, deze SIB is enkel voor de modellen met CCC (grote navi) module. Als je een kleine navi hebt kan je met dit papier niks doen. Ik denk echter dat het bij de kleine navi ook moet mogelijk zijn. Hier is een link naar de SIB:
http://rapidshare.com/files/297775860/index.pdf.html
De mp3 activatie dient te gebeuren VOOR de installatie van de Dension module.
Als je de optionele videomodule wil gebruiken moet op de auto TV functie geactiveert worden NA installatie van de videomodule. Dit zou normaal ook geen problemen mogen geven. Alles hangt echter af van de goodwill van uw dealer.

Verder vind ik het echter een prachtig ding. Het geeft de mogelijkheid uw standaard radio (navigatie) om te bouwen tot een compleet multimediacenter te bedienen via de knoppen op de radio of de iDrive.

Mijn model is de Gateway 500. Deze is enkel geschikt voor de nieuwere modellen van BMW met iDrive en een MOST bus. Er bestaan echter ook nog de GW100 en GW300. Deze zijn geschikt voor de oudere modellen met iBus. De GW100 kan enkel iPod en Aux aansturen, de GW300: iPod, USB en Aux. Bij de GW100 en de GW300 zijn er wel geen uitbreidingsmogelijkheden voor bluetooth en video. Hiermee kan je enkel audio weergeven. Dit is ook wat de meeste mensen maar nodig hebben. Video is een leuke gimmick maar ook niet veel meer dan dat.

De prijzen in België zijn ongeveer 450€ voor de GW500 en 210€ voor de GW300. Van de GW100 heb ik geen excacte prijs maar ik dacht dat deze rond de 150€ lag.

Meer info vind je op volgende site: http://www.dension.com/
« Laatst bewerkt op: 23 november 2009, 09:46:51 door Bimmerstyle »

Offline 335i

• Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
Re: Mini Review Dension Gateway 500 iPod, USB aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2009, 10:06:51 »
Thanks 4 Sharing!
2009 E92 335i Alpineweiss III - Leder Dakota Korralrot   - PPE @ 360 bhp -
1982 VW Golf Mk1 GTI Weitec lowered - on 15" White BBS RS wheels - SOLD
July 2014  : F82 M4

Offline mrwong

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2009, 12:41:46 »
Bimmerstyle you've done it again :)

Nice write up en zeer gedetaileerd wederom :thumbsup:
Als je zo ver bent met de video te doen werken zeker en vast ons posten he !  ;)

Offline Lectra

• Premium Member
  • Trade Count: (+19)
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2009, 11:06:31 »
Tom hoe verloopt dat scrollen door uw 80GB aan muziek ?
Zit daar ook zo een 'lag' op ?
En als je iets gekozen hebt & je wilt terug naar uw menu van bv. Artiesten jumpt die dan automatisch altijd terug naar de 'A' ?

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2009, 15:15:36 »
link naar die SIB werkt ook niet echt..

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2009, 06:12:52 »
@Lectra: Momenteel hebben we nog wat hick-ups met de harde schijf eigenlijk. Als 'em werkt werkt hij vlot maar de momenten dat hij deftig werkt zijn zeldzaam om eerlijk te zijn. :-\

Het probleem is dat de Dension index-files aanmaakt en deze telkens verifieert bij het starten van de wagen. Bij grotere hoeveelheden data op de schijf duurt dit echt lang en gedurende deze tijd heb je maar beperkte browserfuncties. Tijdens korte ritten krijgt hij zelfs niet gedaan ermee. Ik ben zelfs aan't denken van de harde schijf te laten vallen. Werkt eigenlijk helemaal niet stabiel. Ik vermoed dat de boel deftig werkt tot een 16GB. Meer dan dat geeft problemen. 't Is toch niet voor niks dat de OEM-module een beperking heeft van 255 playlists/albums...

Ik ben met individualiser aan't proberen van het probleem te isoleren maar tot nu toe zonder veel succes. Meer info vind je in idividualiser zijn "mijn bimmer" topic. Als ik een oplossing gevonden of een conclusie getrokken heb ga ik dit wel in dit topic bijvoegen. Maar't ziet er eerlijk gezegd niet goed uit momenteel... :(

@Datake: Hmmm. Zit nu niet op mijn eigen pc en ik zie het probleem. Ik zal zodra ik morgen thuis ben de file zelf effe uploaden en een nieuwe link posten. Aangezien ik daar constant ingelogd ben had ik er niet aan gedacht dat niet-leden hem niet konden zien.. Sorry... :-[ :wiggleyes:

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:28:17 »
Ik heb de link naar de SIB in de eerste post vervangen door ene die wel voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. ;)

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:26:16 »
Vaststellingen en bevindingen na een drietal weken gebruik ervan: Al minder optimistisch dan in't begin... :(

Het probleem is dus de harde schijf. Ik ben al weken bezig geweest met de harde schijf met eerst ongeveer 80GB en later 50GB erop deftig aan de praat te krijgen op de Dension. De conclusie is geworden dat het gewoon niet haalbaar is.

Effe uitleggen waarom volgens mij. Bij het aansluiten van eender welk medium gaat de Gateway deze eerst indexeren. Met andere woorden, hij gaat zijn eigen database aanmaken zodat hij van daaruit snel kan navigeren door de verschillende nummers die erop staan. Nu is het probleem dat hij die schijf niet deftig geïndexeert krijgt. Waarom juist is mij eigenlijk nog steeds een raadsel. Er is ook software voor op de PC beschikbaar die dat taak van dit indexeren op zich neemt zodat de GW zich daar niet meer zou moeten mee bezig houden. De reden is dat dit lang duurt op de GW. Dension spreekt van 1GB per minuut. Tijdens korte ritten krijgt hij er dus niet mee gedaan. Maar zelfs met de software wil het indexeren niet lukken zoals het hoort. De GW verifieert ook de index nog eens bij het aansluiten en dit duurt normaal gezien even lang dan het indexeren zelf. Normaal gezien zeg ik want ik heb hem er soms al meer dan 2 uur laten aan hangen en nog steeds was de schijf niet geïndexeert. Dit is echt niet meer praktisch in gebruik. Welke Belg rijdt nu dagelijks meer dan 2 uur...?

Zolang de schijf niet geïndexeerd en geverifieerd is werkt de hele handel dus zo onstabiel als iets. Het browsen verloopt niet vlot. Het opstarten gebeurt niet goed, hij start dikwijls op in Radio terwijl bij het uitschakelen wel degelijk de Gateway aan't spelen was, hij "vergeet" waar hij zat en begint terug in't begin van de schijf te spelen,... Enfin, 't is een soep.

Tot overmaat van ramp zijn na een uiteindelijk succesvolle indexering en verifiëring de indexbestanden ineens weer verdwenen met als gevolg dat de hele miserie opnieuw begon. Nadat vanmorgen zelfs mijn radio kuren kreeg tijdens het rijden en zomaar ineens begon uit te vallen en opnieuw op te starten was voor mij de maat vol. Harde schijf eruit gegooid en er terug een 8GB USB stick aangehangen.

Nu het rare van de zaak is dat deze USB stick in tegenstelling tot de schijf perfect werkt. En dan bedoel ik ook: perfect. Het navigeren gaat snel, het opstarten gebeurt normaal, de eerste keer dat je hem eraan hangt gebeurt het indexeren en verifiëren in luttele minuutjes en geeft achteraf ook geen problemen meer. Zelfs wanneer je de USB stick eraf haalt (na uitschakelen van de radio weliswaar) en je hangt hem er dagen later terug aan begint hij te spelen vanaf het punt waar hij zat toen je heb eraf haalde.

Nu, welke conclusie trek ik hieruit: Hoewel Dension (en ook andere merken zoals mObridge) het van de daken schreeuwen dat hun module meer kan dan een OEM BMW module, namelijk een onbeperkt aantal artiesten, albums en playlists weergeven gaat dit zwaar ten koste van de stabiliteit. Onderhuids gaan de verschillende modellen niet veel schelen denk ik en ook de werking gaat volgens mij vergelijkbaar zijn (index aanmaken ed.) maar BMW is er echter achter gekomen dat te veel data problemen geeft en wilden dit hun klanten niet aan doen en hebben vandaar de boel beperkt tot 255 albums en playlists. Bij Dension lappen ze deze beperking echter aan hun laars en dit resulteert in't feit dat het geheel zo onstabiel en onpraktisch werkt als de pest... >:(

Dension geeft het zelfs enigszins toe in de beschrijving die ze geven bij hun PC software om te indexeren. Dit staat erbij:

Citaat
For the fast browsing of content on a USB storage, the Gateway uses an index database stored on the USB drive (GW_DBA.BIN and GW_DBB.BIN files).
When you insert the storage for the first time, the Gateway starts to build the database. Until the Gateway finishes the indexing process you only have limited control of browsing and playback. This indexing takes a while, depending the storage size, and the number of music files on it. In general you can estimate ~ 1.0 GB/minute.

Later on, when the index database has been created, the Gateway uses this for operations, in the background it checks the validity of the database (i.e. files may have changed since the last use).
So your changes will be effective only after the rescanning of the whole content, which takes as much time as the indexing.

Using a larger storage (>= 16 GB) this delay is inconvenient (not to mention, that during shorter trips the Gateway can not even finish the process...).

So Dension offers a Gateway Indexer PC software (GWI) for power users, which does the job instead of the Gateway.
The usage is simple. When you finished copying or deleting the content to the USB storage, just start the GWI, and select the drive letter of the storage. Start indexing, and wait, until it is ready.

Wat ze er niet bij schrijven is dat het zelfs met die PC indexer nog steeds niet altijd werkt zoals het hoort. Dit doen ze dan weer wel min of meer wanneer je de support contacteert en zegt dat je er problemen mee hebt:

Citaat
For your first problem, please find the latest, beta GWI attached, may be it works better. The program is still new and continuously developed.

Nu, wat is er aan te doen? Voorlopig niet veel vrees ik. Misschien dat Dension op termijn met betere firmware op de proppen komt en een betere versie van de PC indexer. Mijn voorlopige oplossing gaat zijn een 16GB USB stick aanschaffen en bekijken hoe dit werkt. Aangezien de OEM BMW beperking van 255 albums ongeveer overeen gaat komen met 16GB en de mensen van Dension ook zeggen dat het vanaf 16GB "onpraktisch" zou worden vermoed ik dat het met 16GB nog wel stabiel gaat werken. Als dit lukt misschien een tweede en eventueel een derde 16GB stick erbij nemen en dan sticks wisselen. Ik zie momenteel niet echt een andere oplossing.

Er bestaat nog een kleine kans dat de oorzaak van de problemen niet zo zeer bij de hoeveelheid data liggen maar wel met de stroomafname van een harde schijf in vergelijking met en USB-stick. Het zou eventueel kunnen dat de Dension niet genoeg stroom kan leveren om de schijf deftig te laten draaien erop en dat dit resulteert in het onstabiele gebruik ervan. De enige manier om dit te testen is er een grote (64GB bv.) USB stick aan te hangen en zien wat dit geeft. Deze stick kost echter net iets te veel om het maar eens te proberen en indien het niet werkt aan de kant te leggen. Ik zou niet weten waarom ik zo'n stick nodig heb wanneer ik al drie externe 2,5" harde schijven heb die overal werken behalve op de Dension...
Individualizer van hier op't forum heeft ook een GW500 in zijn E65 en ondervindt ook massa's problemen ermee. Hij heeft al een test gedaan met zo'n 2,5" schijf te voeden via de sigarettenaansteker maar ook dit gaf onstabiele resultaten. Het ziet er dus naar uit dat de voeding niet het probleem zou zijn maar enkel een grote USB stick kan hierover echt uitsluitsel geven en die heb ik niet en ben ik voorlopig aan deze prijzen ook niet van plan te kopen.

Is het dan uiteindelijk allemaal zijn geld niet waard geweest..? Awel, ik weet het niet. De OEM iPod module is veel goedkoper dan een GW500 en hoewel ik geen iPod had en de USB aansluiting op de Dension dus een pluspunt was had ik voor dezelfde prijs een occasie iPod kunnen bijkopen om in't handschoenkastje te gooien en ik had ook muziek. Langs de andere kant had ik dan geen USB en dit is uiteindelijk wel handig omdat ik toch meerdere USB-sticks heb en de meeste mensen maar één iPod. Zo kan je al eens van muziek wisselen. De uitbreidingsmogelijkheden op de Dension kunnen ook een pluspunt zijn maar als deze even stabiel gaan draaien beloven die ook niet veel goeds. Hans van Havo, waar ik hem heb laten installeren was bvb al niet te spreken over de bluetooth module. Met de videomodule had hij echter nog geen ervaringen.

Nu ja, ik heb hem nu en hoewel ik er niet mee kan doen wat ik van plan was (er een grote harde schijf aanhangen) is alles beter dan de 7 cd's die ik had in't begin. Als ik die USB-stick van 16GB deftig aan het werken krijg heb ik toch al een dikke 250 albums in mijn auto zitten wat uiteindelijk toch niet niks is.

Zou ik hem nu nog aanraden? Als je geen ipod hebt en niet van plan bent er massa's muziek aan te hangen biljft het wel een aardig ding. Met kleinere hoeveelheden muziek via een USB stick werkt het echt wel handig en je hebt toch al een aardige hoeveelheid muziek bij onderweg. Er zijn nog de video-mogelijkheden in optie maar ik heb dus geen idee van de stabiliteit waarmee deze gaan werken.

Moraal van't verhaal. Heb je een iPod en heb je geen nood aan USB of video dan denk ik dat de OEM module de betere keus is. Deze is beperkt weliswaar maar dat is de Dension uiteindelijk ook als je niet je laatste haren uit je kop wil trekken van miserie en de OEM module kost natuurlijk maar een derde van de prijs...
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2009, 19:29:00 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2009, 18:43:49 »
Effe een kleine update hier...

Ondertussen rij ik nu al een tweetal weken rond met een 16GB USB-stick eraan. Op deze manier werkt hij perfect. Hij is de eerste keer een twintigtal minuutjes bezig geweest met het indexeren. Gedurende deze tijd deed hij wel weer raar. Browsen door de muziek werkte toen niet. Na 20 minuten begon alles echter normaal te werken en hij heeft niet meer gemankeerd sinds.

Uiteindelijk ben ik nu wel tevreden over het systeempje. Ondanks het feit dat m'n eerste idee, er een harde schijf aanhangen, niet echt een succes is geworden heb ik nu toch een redelijk grote hoeveelheid muziek bij onderweg die op een vlotte manier kan weergegeven worden. De frustraties zijn voorbij, I'm a happy puppy now. ;D

(de volgende stap is natuurlijk eens een 32GB stick proberen van de moment de prijzen daarvan gezakt zijn. :P )

Offline Sonic

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2009, 11:16:28 »
Die "harde schijf" in dat apparaat, is dat een echte notbeook HD?

Anders zou je later, wanneer de SSD's wat goedkoper worden, de "gewone" HD kunnen swappen voor een SSD? die lezen een heel pak sneller, mss dat dat de performance opkrikt?

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2009, 11:28:52 »

Anders zou je later, wanneer de SSD's wat goedkoper worden, de "gewone" HD kunnen swappen voor een SSD? die lezen een heel pak sneller, mss dat dat de performance opkrikt?

true, maar je zal goedkoper af zijn met een usb stick van 32gb, en die SSD's zijn momenteel ook max 32gb...

Offline walz

• Race Legend
  • ???
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2009, 12:50:28 »
Knappe write-up man!  :thumbsup:

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2009, 21:28:45 »
@Sonic: Da's idd een gewone 2,5" notebook schijf die daarin zit. Een SSD zou echter te duur zijn om het gewoon eens te proberen of't werkt. Ik heb het gevoel dat nu ik de 16GB usb-stick eraan hangen heb een iets grotere, 32GB dus, ook nog wel moet lukken al ben ik daar niet zeker van. Dus ik ga voorlopig geen massa's geld uitgeven aan iets waarvan ik niet zeker ben dat het werkt. Gewoon afwachten dus tot de prijzen zakken tot een niveau waar het me de gok waard is en dan eens proberen met een groter volume.

@Datake: Ik ben nochtans al SSD's van 128GB tegengekomen hoor. Zelfs 256GB zou al op de markt zijn. De prijzen zijn echter navenant natuurlijk... :-\

@Walz: Thnx, we doen ons best van een zo eerlijk mogelijke review neer te pennen. Vandaar ook de updates nu en dan naarmate ik meer ervaringen heb met het toestel.

Wordt dus wss vervolgd. ;)

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2009, 21:56:00 »
ik bedoelde dus, zonder een nier te moeten verkopen hé ;)

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2009, 22:01:57 »
ik bedoelde dus, zonder een nier te moeten verkopen hé ;)

Inderdaad! Die kosten nog stukken van mensen. (nieren, levers, dikke darmen...  ;D )

Offline Sonic

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2009, 23:49:44 »

true, maar je zal goedkoper af zijn met een usb stick van 32gb, en die SSD's zijn momenteel ook max 32gb...

Intel SSD's zijn er in 80GB & 160GB hoor  :) 
Die zijn wel nog een pak sneller dan zo'n usb stickje, of je moet die op esata kunnen aansluiten via wat "gefoefel"  ;D Dat ze duurder zijn, dat weerleg ik zeker niet..  (199€ voor de 80Gb)

Enfin, de vraag is natuurlijk, of je die SSD snelheid dan ook gaat "halen" met dat systeem... Voor 'tzelfde geld zit er nog ergens anders een bottleneck die maar 50Mb/s toelaat of zo, dan ben je er ook niks mee
« Laatst bewerkt op: 15 november 2009, 23:54:22 door Sonic »

Offline brambo

• Nieuw
  • *
Re: Mini Review: E61 Dension Gateway 500 iPod, USB aansluiting
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2009, 11:42:04 »
Waarom gebruik je niet gewoon een ipod van 160 gig, dan heb je geen problemen met de indexering, want dat doet de ipod zelf...

Offline abynormal

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2010, 17:19:59 »
Mooie en duidelijke review Bimmerstyle  :thumbsup: ! Ik heb in mijn E91 ook een Gateway 500 gemonteerd. Omdat mijne 330 zonder CD-wisselaar kwam moest ik eerst nen OEM cd-wisselaar installeren, dan vervolgens deze laten activeren en de radio te laten programeren zodat ie MP3's kan afspelen. Zo heb ik enkele maanden rondgereden en tot voor kort dan de gateway 500 gekocht & gemonteerd... 

Ik had hiervoor een AR 156 met daarin een gateway 400 op de Blaupunkt radionav en was hier niet echt tevreden van...heel veel vastlopers, en het ergste was dat om het boeltje te resetten het contact af moest voor een halve minuut.

Nu mijn ervaringen met de gateway 500; ik gebruik USB sticks van 2 tot 4 gig...ben niet geinteresseerd in I-pod's. Heb wel last van vastlopers heel af en toe, maar gelukkig kan ik het boeltje resetten door gewoon de stick er ff uit te halen! Verder ben ik wel heel tevreden. Ook de installatie was eigenlijk heel eenvoudig en omdat alles al geprogrammeerd was hiervoor was het nu plug en play.

En hier ne foto van de USB poort, wel niet de meest makkelijke plaats maar had geen zin om nogmaals heel de auto open te breken om die USB kabel te verleggen, ik moet igv niet in de koffer zijn om een andere mem stick te plaatsen.

E91 330d Remapped to...

Offline Pieter

• World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 20 juli 2010, 15:20:00 »
Nice work,
ik zie dat het bij u nodig was om een cd wisselaar te plaatsen om den dension gateway te kunnen plaatsen.
het budget ligt hier wrs wel hoger dan wanneer je zou kiezen voor de bmw oem ipod interface?

grtz
VW Golf II 1.3l - Crashed  -  VW Golf III 1.9 tdi - Sold  -  Seat Leon 1.9 tdi - Sold  -  BMW E90 - 318d ---> Sold
BMW E61 - 525d - ///m-pack ---> http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=32013.0

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2010, 13:11:55 »
Je kan de Dension plaatsen ongeacht of je nu een wisselaar hebt of niet. Indien je eentje hebt kan je met een bijgeleverde schakelaar kiezen tussen de Dension en de wisselaar. Op deze manier blijft de wisselaar behouden. Je kan ze wel niet samen gebruiken aangezien de Dension zich voordoet als een wisselaar. De radio "denkt" dus dat de Dension een wisselaar is. Om de wisselaar te gebruiken moet je het contact uitschakelen, de schakelaar verzetten en het contact terug aanschakelen.

Indien je geen wisselaar hebt wordt de Dension gewoon aangesloten in de plaats van de wisselaar en heb je de schakelaar dus niet nodig. Beiden zijn dus mogelijk.

De prijs van de Dension GW500 is normaal 450€. Het installeren heeft me 50€ gekost maar indien je handig bent kan je dit ook zelf doen, al is de handleiding niet altijd even duidelijk. Ik heb de mijne ondertussen ook al zelf uitgebouwd en terug ingebouwd en dit is goed te doen.

Offline lverheul

• Nieuw
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2010, 09:17:20 »
Ik heb zojuist op Ebay.de een Gateway 500 gekocht voor €340. Ik gebruik wel een iPod met de originele BMW iPod adapter, maar wil eigenlijk mijn iPhone gebruiken. Dat kan nu niet omdat de BMW adapter geen iPhone 3 & 4 ondersteunt; ook ben je dan handbediening kwijt. Dat is ook een belangrijk verschil tussen BMW iPod adapter & de Gateway.

Ik houd u op de hoogte

Offline abynormal

• Nieuw
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2010, 04:19:06 »
Nice work,
ik zie dat het bij u nodig was om een cd wisselaar te plaatsen om den dension gateway te kunnen plaatsen.
het budget ligt hier wrs wel hoger dan wanneer je zou kiezen voor de bmw oem ipod interface?

grtz

Omdat de gateway de aansluiting/functie van de CD wisselaar gebruikt moet die functie eerst geactiveerd worden in je auto (indien je de optie CD wisselaar niet hebt natuurlijk). De meeste garages weigeren dit te doen zonder dat er effectief een OEM wisselaar geinstalleerd is. Eens geactiveerd heb je zoals Bimmerstyle reeds vermeld heeft de wisselaar niet meer nodig...wat prijzen betreft, die CD wisselaar (OEM kit van BMW) heb ik op ebay  aan 1/2 van de normale verkoop prijs kunnen kopen, in meen me te herinneren dat dit op zo'n 250€ kwam. Het monteren heb ik zelf gedaan, alleen voor het activeren/programmeren van de functie wisselaar en vervolgens de radio MP3 compatibel te maken weet ik niet meer wat me dat gekost heeft, daarvoor moet ik in mijn facturen duiken. Dan de gateway heb ik juist geen 400€ opgestuurd betaald...
E91 330d Remapped to...

Offline W.H.

• Nieuw
  • *
    • W.H.C.S.
« Reactie #22 Gepost op: 25 april 2014, 12:17:35 »
Ondertussen zoveel jaren later al meer info?

USB 64GB kost niets meer
SSD zijn heel betaalbaar geworden

Misschien firmware updates geweest?

Ik ben zelf aan het kijken om ene te kopen voor mijn recent aangekochte X5 E70, ik heb nu geen BT hierin zitten en dat vind ik wel een must...

greetz
Mijn voorgaande Beamerlijst ...

E46 - 323i carzone specials Blue (2003)
E46 - 320D (2004)
E46 - 320CDa (2007)
E91 - 320Da Touring (2008)
E60 - 525Da - Facelift (2011 - 2014)
E70 - 3.0Da ( 2014 - heden)