Auteur Topic:  Onbekende Euronorm op inschrijvingsbewijs achterhalen.  (gelezen 1093 keer)

Offline stievenbol

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Onbekende Euronorm op inschrijvingsbewijs achterhalen.
« Gepost op: 2 april 2018, 21:20:20 »
Hallo BB'ers,

ik heb heel wat topics kunnen terug vinden i.v.m. allerlei vragen en info over de BIV, over rijtaks en de lage emissie zones, die allemaal wel op 1 of andere manier met elkaar te maken hebben. Maar wat ik nog niet concreet heb kunnen terug vinden is hoe men een onbekende euronorm kan achterhalen.

Om duidelijk te zijn van waar mijn vraag komt, schets ik even mijn persoonlijke situatie:

Ik heb hier een e34 520i van 1994 op de oprit staan die staat te wachten om gekeurd en ingeschreven te worden. Zoals bij de meeste wagens van deze leeftijd staat er op het inschrijvingsfomulier geen euronorm, net zoals hier bij mij ook het geval is.

Waarom wil ik graag dat de correcte euronorm op het inschrijvingsbewijs komt te staan?
Indien de euronorm onbekend is, dan gaat men kijken naar bouwjaar. In mijn geval word er dan gerekend met euronorm 1. (vanaf 1994 tot 1996)
Echter is mijn e34 520i met zijn M50B20TU motor, euronorm 2 (volgens wat ik heb teruggevonden op internet althans).

Dat maakt uiteraard een verschil in kosten kwestie van BIV en rijtaks, maar voornamelijk (wat voor mij het allerbelangrijkste is!) met euronorm 1 mag ik nog maar tot eind volgend jaar de lage emissiezone van Antwerpen binnen, en met euronorm 2 mag ik nog binnen tot 2025!! Aangezien ik juist buiten de stad woon en er zeer regelmatig kom, is dit voor mij wel erg belangrijk om dit op orde te krijgen!
Evengoed vind ik het principiŽel zeer belangrijk om correct behandeld te worden. Als ik met een Euronorm 2 rond rijd, wens ik niet in te schrijven als zijnde een euronorm 1.

Ik ben hiervoor al bij allerlei instanties gaan horen en niemand kan me een antwoord geven op: Hoe krijg ik men correcte Euronorm op men inschrijvingsbewijs?
Bij BMW Bornem kunnen ze me niet helepen, Jorssen in Aartselaar evenmin. Op de keuring keken ze me ook maar met grote ogen aan, maar geen antwoorden. Ook via de site van Vlaanderen naar antwoorden gezocht door te mailen, maar geen resultaat...

BB'ers, wie o wie van jullie weet mij juist te sturen?

Offline Low Budget

• World Champion
  • Waarom
Re: Onbekende Euronorm op inschrijvingsbewijs achterhalen.
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2018, 09:10:04 »
En wat zegt de simulatie als je die berekend op chassisnummer?

En als je de chassisnr doorstuurt naar Bornem, moeten u toch meer kunnen zeggen?

MVG
Low Budget

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2018, 13:38:57 »
Volgens mij gaat Bornem (al dan niet via een dealer) de enige plaats zijn waar je een attest van euronorm gaat kunnen scoren, dat ook aanvaard wordt bij DIV.

Waarom zouden ze u niet kunnen helpen in Bornem ? Of is het eerder van niet willen ?

Offline midas

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2018, 15:02:35 »
Volgens mij gaat Bornem (al dan niet via een dealer) de enige plaats zijn waar je een attest van euronorm gaat kunnen scoren, dat ook aanvaard wordt bij DIV.

Waarom zouden ze u niet kunnen helpen in Bornem ? Of is het eerder van niet willen ?

Met de ervaring en het verhaal van @Zyce in mijn achterhoofd kan ik enkel beweren dat het erg moeilijk zal zijn om dit in orde te krijgen  :iono:
Het sakhir monster in actie

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2018, 23:16:35 »
In Bornem hebben ze men chassis nummer gevraagd en gekregen, maar zonder resultaat.
Vermoed dat het een kwestie is van de juiste persoon aan de lijn te kunnen krijgen, maar ik heb het na 3 keer proberen toch wel opgegeven daar...

Weet iemand misschien wie de juiste contactpersoon daar zou zijn? Of op welke afdeling ik zou terecht kunnen ofzo?

Indien het effectief lukt om een attest te kunnen verkrijgen, stuur ik dat dan gewoon samen mee op met men aan vraag tot inschrijving?

Ik heb ook de simulatie gedaan met berekening via men chassis nummer en daar word euronorm 1 toegepast. Niet goed dus...

Bedankt alvast voor de tips!
grts steven

Offline stievenbol

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2018, 18:17:22 »
Nadat ik eindelijk duidelijkheid heb kunnen verkrijgen over dit onderwerp, wil ik hiermee het hoofdstuk ook gelijk afronden.

Verhaal bij DIV: Als je een officieel attest (GVA - COC) van bij de constructeur kan verkrijgen waar de correcte euronorm op vermeld staat, dan kan je dat attest samen met de aanvraag tot inschrijving opsturen en dan word de aanpassing doorgevoerd en staat vanaf dan de correcte euro norm op het inschrijvingsbewijs.

Verhaal bij BMW: Gegevens i.v.m. de euronorm zijn pas vanaf 1995 opgenomen in de systemen bij BMW. Van alle wagens voor 1995 hebben ze geen gegevens wat de euro norm betreft.

M.a.w. ik ben lekker in men olleke gepakt met men e34 van 1994...
Ik hoop dat het misschien wel interessante info kan zijn voor mensen met een wagen vanaf bouwjaar 1995 zonder bekende euronorm.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2018, 18:44:52 »
Jammer.
Wel bedankt om het resultaat van uw werk hier te delen.  :thumbsup: