Auteur Topic:  Öhlins Road&Track / TTX  (gelezen 4650 keer)

Offline Boin

• Moderator
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
Re: Öhlins Road&Track / TTX
« Reactie #30 Gepost op: 24 augustus 2016, 06:55:17 »
Goed nieuws voor de F80/82 M3/M4 eigenaars!
De Öhlins Road & Track is eindelijk beschikbaar voor deze modellen!
Prijs: 2323,53€ ex btw
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2016, 06:58:07 door Boin »

Offline Boin

• Moderator
  • World Champion
« Reactie #31 Gepost op: 31 augustus 2016, 09:37:03 »
Morgenstond heeft goud in de mond!

Offline RDH

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #32 Gepost op: 31 augustus 2016, 22:59:00 »
Rrrr kan niet wachten, ik kom volgende week wrs bestellen

Offline Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #33 Gepost op: 19 februari 2017, 02:12:17 »
Wat mij opvalt bij die öhlins kits is dat die demper"stang" echt superdik is op de vooras, maar achteraan gebruiken ze evengoed dunne stangen.
Ik dacht: hoe dikker de stang hoe beter voor de controle, waarom passen ze dit dan niet rondom toe?  :thinking:
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline wesleyBimmer

• Trade Count: (0)
  • World Champion
« Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2017, 12:18:10 »
Wat mij opvalt bij die öhlins kits is dat die demper"stang" echt superdik is op de vooras, maar achteraan gebruiken ze evengoed dunne stangen.
Ik dacht: hoe dikker de stang hoe beter voor de controle, waarom passen ze dit dan niet rondom toe?  :thinking:

Mss zou dit te maken hebben met het feit als je Hard remt en tergelijke tijd een bocht wil nemen , dat er dan serieuze krachten op de vooras komen  :iono:

Offline Boin

• Moderator
  • World Champion
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2017, 16:22:33 »
Daar is een heel goeie reden voor.
Bij McPherson fungeert de demper ook als functionele sterkte, om de fusee onder de juiste hoek te houden (camber & caster). De demper krijgt niet alleen axiale krachten te verwerken, maar ook radiale als je over een oneffenheid rijdt. Daarom dat ze bij de kwalitatieve merken (en dus niet kw), bij dit type ophanging, upside down monotube design dempers gebruiken. Hoe dikker de demper, hoe beter deze bestand is tegen de radiale krachten.
TTX36 = 36mm tube, TTX46 = 46mm tube (bij Mcpherson).
Het nadeel is dat dit systeem ene stuk complexer is, met een iets hoger onafgeveerd gewicht, al weegt het nadeel niet op tov het voordeel.
Bij rallysport wagens let dit type ophanging zijn de dempers extreem dik.

Achteraan werkt heeft BMW multilink, de fusee wordt volledig op zn plaats gehouden door de draagarmen, waardoor de demper geen radiale krachten moet verwerken. Hierdoor kan men het gewone design demper gebruiken, voor een lager onafgeveerd gewicht, al zorgen de extra draagarmen ook weer voor meer gewicht.
Koersbakken met pushrod (zoals F1) of dual wishbone, kunnen ook 'gewone' dempers gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2017, 16:24:14 door Boin »