Bimmerboard

Mijn Voertuig => 3 Reeks => E36 => Topic gestart door: Tom op 16 augustus 2019, 12:34:02

Titel: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 16 augustus 2019, 12:34:02
Sinds gisteren staat hier een E36 325i van 04/1991 in de garage.

Na de verkoop van den M3 heb ik me een e38 gekocht, toen hadden we ook nog de e36 316g in de "collectie". Ik vond dat een topkist en al snel na de verkoop een paar maanden geleden vrat het gemis aan mij. Ik heb blijkbaar toch echt nood aan een e36 in mijn leven. Let the search begin! Liefst had ik een M3 sedan maar ik kan het mezelf niet meer verantwoorden om nog een 2de s50 met geld te voeden, zowel fiscaal als hetgeen erbij komt kijken om zoiets mechanisch fris te houden. Ik wou dus iets wat me al niet zou ruïneren om het simpelweg gewoon al op platen te hebben staan. Mijn eerste gedachte was: oldtimer ! Weken heb ik kleinanzeigen en leboncoin in de gaten gehouden, hier in Belgistan vind je geen nette exemplaren meer, en als het van ver op iets netjes lijkt zijn de prijzen totaal van de pot gerukt. In Nederland hebben ze precies geen pre 92 e36's verkocht, ik heb er nooit 1 op marktplaats tegengekomen. Toen ik een ideaal exemplaar zag in Frankrijk begon ik op te zoeken hoe je dat importeert => geen transitplaten mogelijk. Gezien ik geen trailer heb is dat dus wel vrij risky en daar had ik geen goesting in.

In Duitsland had alles rost, dat wordt dan verkocht in veel gevallen als " leichter rostansatz". Als je die kisten dan van dichterbij bekijkt zijn ze snotrot. Een nette vinden voor een normale prijs ging dus lastig worden. Even heb ik gedacht aan een E36 328i touring en dan de boel naar LV converteren. Dat kost ook wel iets, qua verbouwingen ligt dat lastig en de regels daaromtrent zijn nog een beetje vatbaar voor interpretatie => daar begin ik ook niet aan.

Na lang zoeken checkte ik het aanbod minder en minder en had ik de hoop bijna opgegeven. Vorige week toch nog eens kleinanzeigen opengedaan en deze annonce gevonden:

Verkaufe meine E36 325i Limousine die bei mir in 2. Hand ist.Der Wagen war 25 Jahre in 1. Besitz.Hat echte nachvollziehbare 161336 km(kann sich noch verändern wird gefahren)gelaufen.Vorab das Fahrzeug ist weder ein Tracktool noch ein Drifttool.Ist lediglich für perfektes fahren auf der Straße umgebaut worden.Nun zu den Details.Es ist einer der ersten Generation ohne Vanos mit Gußblock.Hat serienmäßig ab Werk eine Differenzialsperre von 25%.Klimaanlage und Stahlschiebedach sind auch an Bord.Das Fahrzeug ist absolut Rostfrei,Hohlraumkonserviert und Unterboden gewachst.Der Wagen hat in der Garantiezeit von BMW in den 90er Jahren neuen Lack gekriegt,das ist auch messbar.Ich habe ihn Fahrwerkstechnisch optimiert, das heißt KW V1 Gewindefahrwerk mit einstellbaren Domlagern vorn,einstellbare Querlenker hinten,M3 Querlenkerlager vorn von Meyle,Domstrebe Alu vorn,Motortechnisch hat er nur ein Cold Air Intake,Edelstahl Fächerkrümmer und einen Eisenmann Endschalldämpfer bekommen.Sportlenkrad Nardi Deep Dish.Für das Fahrzeug sind alle Originalteile vorhanden zum zurückrüsten.Auch die original Sitze sind vorhanden.Die Karosserie ist NICHT gebördelt.Die Original BMW E34 M5 Turbinenräder sind leider schon verkauft.Der Wagen steht jetzt auf 7,5x17 X1 Stahlfelgen.Für den Winter gibt es einen Satz original BMW 15 Zoll Alufelgen mit Winterreifen.Reifenkombination ist per Einzelabnahme inkl.Fahrwerk,Fächerkrümmer,Nardi Lenkrad und Auspuff eingetragen worden.Nur die Domlager vorn und die einstellbaren Querlenker hi.sind nicht eingetragen.Das Fahrzeug hat vor 6Monaten eine große Inspektion gekriegt das heißt Motoröl( Motul Motorsport),mit Filter,Zündkerzen,alle Flüssigkeiten inkl. Getriebeöl und Sperrdifferenzialöl.TÜV bis 02.2020.Kann auf Wunsch erneuert werden.Also Sorgenfrei;-)

Wat wel mooi meegenomen was, er waren al een paar aanpassingen gedaan die ik leuk vond en toch zelf wou doen aan de uitlaat en ophanging, een sper is een must voor mij.
De zetels vind ik niet zo mooi en de Mugen pook vliegt er vandaag nog uit en vervang ik door een z3m verlichte pookknop. Ook de stalen velgen gaan plaats maken voor wat anders, hoewel ze mooi gepoederlakt zijn en er deftig rubber opligt (Hankook ventus en nogwat)

Maar het mooiste ! deze heeft zero roest, ik heb nog niks kunnen vinden. Niet aan de dorpels, wielkasten, het lipje vanachter in de koffer, deuren, spatborden vanvoor, nergens roest gevonden. Bizar ! Zoals hierboven te lezen staat heeft BMW de hele wagen herspoten in de 90's, er ligt dus een iets dikkere laklaag op. Bij aankoop heeft de vorige eigenaar voorzorgen getroffen om dat zo te houden met een "hohlraumkonservierung". Het resultaat is dat deze e36 er werkelijk als nieuw uitziet. Ik heb de OEM ( eerste) uitlaat erbij, die zag er beter uit dan die van mijn vader zijn f30 uit 2014. Ook het interieur is precies nooit gebruikt geweest, dashboard als nieuw, geen hangende dakhemel, geen loslatende deurpanelen en de originele grijze matjes liggen nog apart in nieuwstaat in de koffer. Enig minpunt is dat de originele radio serieus pixelverlies heeft, en bij de checkkontrol begint het ook.

Mechanisch lijkt hij ook goed in orde, de vorige eigenaar was een ex Porsche mechanieker die intussen zelfstandig was begonnen. In een andere garage stond een toyota corolla uit de jaren 70 met een lexus ls400 v8 erin gelepeld, home made. De M50b25 loopt zuiver op motul estercore olie, goed spul( en duur) dat ik ook in de Z3M gebruik. De viscositeitsgraad is wel 0w40, moet ik eens bekijken of dat niet te dun is. De bewering is dat hij geen druppel olie verbruikt. Wellicht monteer ik nog een oliekoeler en een olietemperatuur meter. De versnellingsbak en het diff staan droog , de motor heb ik eerlijkheidshalve niet goed/lang bekeken bij aankoop. De boel reed goed, geen bonken of andere geluiden in de aandrijflijn.

Je merkt wel dat dit 1 van de allereerste e36's is, de tellernaaldjes bibberen nog een beetje zoals bij een e30, veel connectoren en kleine prul is uitwisselbaar met een e30 en dingen zoals de alternator en de luchtmassameter komen ook recht uit de 80's.

Voorlopig ga ik eens proberen hem ergens op een brug te zetten zodat ik er eens rustig alles kan bekijken en nadenken hoe ik hem meer naar mijn hand kan zetten.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/286c30163c5b6bbc36be0a83a20a821d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/4fe43d0d03714a189076a7209eee450f.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/6f05222bffef3eed30455649390293a7.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/9dfd8b69c7b0a8c2fec56f055abdb92f.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/d942663ee78ee65b405a45f9dfdb961a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/21c324802c763b944c4e31ecf7f1f744.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190816/598ebd5071930d55841b220bfe5eac34.jpg)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 16 augustus 2019, 12:38:16
Geen idee hoe die foto's zo verdraaid zijn, ik ken niks van multimedia :)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Jitse op 16 augustus 2019, 17:18:55
E36 sedan + 325i + sper, meer moet dat niet zijn!!
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: BIG charlie op 16 augustus 2019, 18:15:08
Mooie aankoop :thumbsup:
Veel plezier ermee  :thumbsup:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 16 augustus 2019, 18:38:46
Lekkkkkkerrrrr met lekkere zeteltjes :thumbsup:

Ik las een gigantische tegenvaller wel : “Die Original BMW E34 M5 Turbinenräder sind leider schon verkauft”  :blink:  ;D  ;)

Succes ermee!
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: RRD op 17 augustus 2019, 13:30:29
Setje 17 duim M3 wielen er onder en originele sportstoelen en das in orde.

Lekkere find!
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: levi Gielens op 17 augustus 2019, 16:43:36
leuke aankoop , ziet er zeer proper uit !
nu ben ik tenminste niet de enigste met dezelfde kleur  ;D
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Freke op 17 augustus 2019, 17:15:48
Top basis voor iets leuk van te maken.
Veel succes er mee  :thumbsup:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 18 augustus 2019, 12:04:25
Na een kort ritje in de regen geconcludeerd dat het sper nog voortreffelijk werkt  ^-^
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Geert op 18 augustus 2019, 13:21:01
Mooi speeltje! 8)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Jables op 19 augustus 2019, 06:12:13
Cool, lekker ding
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 10 september 2019, 11:21:27
Morgen ga ik naar de keuring voor import. Mogelijke punten voor afkeur: camberplaten, niet OEM Xenon en spacers vanvoor
Hij staat nu nog een Milimeter te laag, dus ik ga vandaag de voorkant nog een centimeter naar boven schroeven denk ik.
Je zal zien: als ik dat doe dan zullen ze niet met het balkje controleren :)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Ian op 11 september 2019, 10:53:42
Leuke E36, nog dik op die steelies (zou wel wat meer 'vlees' (hoger profiel banden) op mogen, en misschien een tikje hoger staan).

Begin meer en meer een zwak te krijgen voor E36's in basic look (ongespoten bumpers), op voorwaarde dat de staat erg netjes is, wat bij deze dus het geval is!
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: FJRdude op 11 september 2019, 11:17:38
Leuke E36, nog dik op die steelies (zou wel wat meer 'vlees' (hoger profiel banden) op mogen, en misschien een tikje hoger staan).

Begin meer en meer een zwak te krijgen voor E36's in basic look (ongespoten bumpers), op voorwaarde dat de staat erg netjes is, wat bij deze dus het geval is!

Dit.  Een mooie onverprutse 'simpele' uitvoering is vaak zo mooi.  Die ongespoten bumpers zijn inderdaad heel mooi als ze in goede staat zijn. Raar dat ik in de '90s geld uitgaf om zwarte bumpers in koetswerkkleur te zetten.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 11 september 2019, 13:56:45
Ik zou het nog steeds doen, bumpers laten spuiten. I must be stuck in the 90ties ;D
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 11 september 2019, 14:55:43
Ik zou het nog steeds doen, bumpers laten spuiten. I must be stuck in the 90ties ;D

Ik vind de bumpers vanaf 93, half gespoten, zeker wel mooier. Maar ik ga er niet mee beginnen voorlopig.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Cedric_ op 11 september 2019, 17:45:58
Klinkt niet slecht, vanmiddag horen/zien terug rijden naar de parking.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 11 september 2019, 18:17:18
Vandaag de keuring glansrijk doorstaan, met illegale nabouw xenon, spacers, camberplaten en verstelbare camberarmen vanachter.
Op mijn Fahrzeugbrief staat " Schadstoffklasse: EURO 2" Die Prof. Dr. Emeritus in voertuigkunde die bij de autokeuring werkte beweerde echter dat een Duitse euronorm niet hetzelfde is als een Belgische en dat je met EURO 2 toch nergens meer binnen mag... Ze blijven daar toch de crème de la crème van de autotechniekers aanwerven bij de keuring.
Ik ben gestopt met discussiëren toen hij zei dat de keuring niets van Euro normen noteert bij import. Dat laatste moet ik nog effe nakijken en verifiëren dat er effectief niets over vermeld staat op de roze kaart die ik van die bananen heb ontvangen. En dan persoonlijk naar de DIV ermee om zeker te stellen dat deze als Euro 2 wordt geregistreerd.

An sich wel vreemd dat dit Euro 2 zou zijn, na mijn weten zit hier geen kaltlaufregler nachbau op, wellicht heeft de dame in het verkehrsamt een fout gemaakt bij het invullen van de fahrzeugschein :) in dat geval moet ik toch nog eens met een doos mercikes en een bos bloemen naar Recklinghausen. Want dan mag ik nog 5 jaar in de hoofdstad van de wereld rondknallen met deze kist.

Uiteraard heb ik de schroefkit naar boven gedraaid voor niets, geen hond keek ernaar.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Ian op 11 september 2019, 18:24:25
Ik vind de bumpers vanaf 93, half gespoten, zeker wel mooier. Maar ik ga er niet mee beginnen voorlopig.
Ik vind gekleurde bumpers zeker niet lelijk, maar de ongespoten bumpers hebben (voor mij) een beetje hetzelfde 'charmante' effect als een E30 met wieldopjes bvb. Je ziet het niet vaak meer, en de meeste die je wel nog ziet zijn bvb van first owners op leeftijd. Zeker bij de E36, één van de meest geslachtofferde auto's bij tjoeners destijds, is het eens een verademing nog eens een exemplaar te zien zoals het destijds van de band rolde.

Maar quasi elk model ondergaat de fase van 'nieuw' (naar 'tweedehands') naar 'tweedehands met wat mods om wat minder met de stroom mee te lopen' naar 'derde/vierde/vijfdehands met schrale Auto 5 raamfolie op de achterste ruiten (en andere foute accessoires)' naar 'export' naar 'niets meer waard dus we zouden 'm beter in onderdelen verkopen' naar 'amai ik weet nog dat ik die als kind nog zag rijden en zou er eigenlijk eens eentje willen hebben' naar 'hmm er zijn precies nog mensen met hetzelfde gedacht (youngtimer)' naar 'pff de propere exemplaren zijn goed gestegen in waarde (oldtimer)'.

Bij de voorlaatste en laatste fase beginnen mensen het oorspronkelijke design terug of net meer te appreciëren. Vaak geldt de regel 'less is more' en omdat zo'n auto niet meer op elke straathoek te zien is, hebben velen ook niet meer de neiging zich te distantiëren van de kudde met behulp van tjoening. Integendeel, door hem OEM of OEM+ te houden valt de auto dan net meer in de smaak bij liefhebbers van dat model.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Snorkel op 11 september 2019, 19:32:22
 :toofunny: :toofunny:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 11 september 2019, 22:48:11
Ik zou het nog steeds doen, bumpers laten spuiten. I must be stuck in the 90ties ;D
Zo oud als ik wordt gaan ongespoten bumpers mij blijven doen denken aan een vervangen bumper en nog geen tijd gehad om hem te laten spuiten. Origineel of niet, voor mij mogen die dus ook gespoten worden.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 11 september 2019, 22:59:21
Euro 2 scoren zou wel tof zijn.  :gayfight:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 12 september 2019, 09:05:27
Euro 2 scoren zou wel tof zijn.  :gayfight:

Mij maakt het allemaal geen reet meer uit, al geven ze mij Euro -15. Ik kom sowieso niet meer op al die plaatsen waar ze zelfs maar een beetje moeilijk doen.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 12 september 2019, 10:25:22
Ik deel die gedachte ... waar ik niet meer welkom ben ga ik liever niet. Maar als het dan toch eens moet, dan kan het wel.

En moest het nu eens zo ver komen dat je met Euro -15 gewoon nergens meer mag rijden. Dan maakt het wel een reet uit.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: s2000jan op 12 september 2019, 10:34:24
Hebt gij nog plaats om alles te zetten ?  :gayfight:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 12 september 2019, 10:35:42
Ik deel die gedachte ... waar ik niet meer welkom ben ga ik liever niet. Maar als het dan toch eens moet, dan kan het wel.

En moest het nu eens zo ver komen dat je met Euro -15 gewoon nergens meer mag rijden. Dan maakt het wel een reet uit.

Dit, het zou behoorlijk handig zijn. Ik had er niet op gerekend, maar nu ik mijn kans zie ge ik ervoor strijden.
Volgens mij maakt dat in deze gekke tijden de wagen zelfs waardevoller.

Ik heb net gebeld met de autokeuring, die blijven het verhaal van de duitse euronorm volhouden. Ik heb hen nu ook een mail gestuurd met de FZBrief in bijlage.
Hopelijk lukt het me nog om iets op mail te krijgen zodat ik het al op mijn roze formulier heb staan, en anders probeer ik het nogmaals bij de DIV.

Op het roze formulier wordt de emissieklasse vermeld in vak V9, deze classificaties zijn hetzelfde in de EU. Op het duitse kentekenbewijs staat inderdaad niet "EURO2" in vak V9 , maar in vak 14. En in de legende staat bij vak 14: "nationale schadstofklasse", maar verder ook : " code zu V9".
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 12 september 2019, 10:41:06
Hebt gij nog plaats om alles te zetten ?  :gayfight:

ik heb maar 3 auto's hoor :) , de 7 staat buiten omdat mijn vrouw die niet in de garage durft/wilt rijden. Die zou er ook nog wel inkunnen.
Buiten is er nog plek voor 10 extra auto's. Maar ik wil niet dat het eruit begint te zien zoals bij de Ludolfs destijds:

https://www.youtube.com/watch?v=FJmoXOtFRT8 (https://www.youtube.com/watch?v=FJmoXOtFRT8)

Voorlopig is het wel effe goed geweest. Zoals reeds veel gezegd en herhaald zorgt de roverheid er ook bij mij voor dat de hobby moeilijker te bedrijven wordt.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 12 september 2019, 15:16:50
Ik deel die gedachte ... waar ik niet meer welkom ben ga ik liever niet. Maar als het dan toch eens moet, dan kan het wel.

En moest het nu eens zo ver komen dat je met Euro -15 gewoon nergens meer mag rijden. Dan maakt het wel een reet uit.

Owkay. Better be safe then sorry. Maar tegen dan is die wagen hopelijk OT en dan maakt het mss helemaal niet meer uit. Het lijkt me onmogelijk om alle oldtimers met Euro -15 te bannen ;)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 12 september 2019, 15:20:07
Owkay. Better be safe then sorry. Maar tegen dan is die wagen hopelijk OT en dan maakt het mss helemaal niet meer uit. Het lijkt me onmogelijk om alle oldtimers met Euro -15 te bannen ;)

Deze zou oldtimer kunnen zijn met EURO2, dat zou pas leuk zijn, taxfree in die bullshitzones rondrijden.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 12 september 2019, 15:25:43
Deze zou oldtimer kunnen zijn met EURO2, dat zou pas leuk zijn, taxfree in die bullshitzones rondrijden.

 :thumbsup: een heerlijke middelvinger!
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 12 september 2019, 19:37:43
Owkay. Better be safe then sorry. Maar tegen dan is die wagen hopelijk OT en dan maakt het mss helemaal niet meer uit. Het lijkt me onmogelijk om alle oldtimers met Euro -15 te bannen ;)
Ik hoop daar minstens zo hard op als jij. Maar het leek mij ook onmogelijk dat een eigenaar van een oldtimer, die toevallig binnen zo een LEZ woont, niet meer zijn garage uit mag rijden, zonder boete. En toch hebben ze het gedaan.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 12 september 2019, 20:55:49
Ik hoop daar minstens zo hard op als jij. Maar het leek mij ook onmogelijk dat een eigenaar van een oldtimer, die toevallig binnen zo een LEZ woont, niet meer zijn garage uit mag rijden, zonder boete. En toch hebben ze het gedaan.

Absoluut waar, had ik ook niet gedacht en is een echte rotstreek. Maar niet meer of nergens meer  kunnen rijden is nog van aan ander niveau. Maar in België weet je nooit natuurlijk. Maar dan verhuizen we gewoon naar het buitenland he  :D

Ik hoop alvast dat die Euro 2 lukt!
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Trebo91 op 19 september 2019, 18:46:01
Ik zie dit topic nu pas. Ik dacht zeker dat het een touring ging worden, ga je deze ook gebruiken voor ring tripjes of dergelijke? Aangezien je praat over een olie koeler vermoed ik van wel.

Succes met die euro norm als je dat lukt ben je baas.  8) 8) 8)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 19 september 2019, 19:49:01
Ik zie dit topic nu pas. Ik dacht zeker dat het een touring ging worden, ga je deze ook gebruiken voor ring tripjes of dergelijke? Aangezien je praat over een olie koeler vermoed ik van wel.

Succes met die euro norm als je dat lukt ben je baas.  8) 8) 8)

Ik dacht ook nooit dat ik een roestvrije zou vinden, Nurburgring zal er zeker wel eens van komen :)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 15 oktober 2019, 09:25:09
De EURO norm saga blijft duren, ik heb vandaag  :wow: EEN PERSOON VAN VLEES EN BLOED AAN DE LIJN GEHAD  :wow: , wel niet bij de DIV maar van de dienst homologatie.
Als die mij vandaag of morgen iets op mail zetten wat in mijn kraam past dan sta ik overmorgen bij die mongolen van de keuring. Allemaal een kaarsje branden aub !  :D
Bij deze nogmaals mijn dank aan @NicolasBMW voor de hulp in deze !

Als alles goed gaat hangt hier binnen 2 weken ( volgende week maandag een afspraak bij de DIV in Alken) eindelijk een plaat op, dan kan de Z3M uitgeschreven worden zodat ik daar in de winter weer wat aan kan bricoleren.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 15 oktober 2019, 16:44:30
Mail die in mijn kraam past is in de sjakos !

Na raadpleging bij onze technische collega's kan ik u meedelen dat bij V9
 de richtlijn vermeld wordt
 en bij nr. 14 de euronorm ; dus normaal gezien zou dit geen probleem mogen
 geven om die euronorm over te nemen.
 (we weten dus niet waarom de keuring hierover moeilijk zou doen)



 Nu een robbertje discussieren met de mongolen van de keuring. Er zou eigenlijk niet gediscussieerd mogen worden maar straks trekken ze het volgende van de pot gerukte argument uit hun hoed, dat je een limburgse Euronorm moet hebben ofzo,... ;D
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 15 oktober 2019, 20:44:26
Waar ben je eigenlijk naar de keuring aan het gaan ?
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 15 oktober 2019, 20:55:32
Waar ben je eigenlijk naar de keuring aan het gaan ?

Heers
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 15 oktober 2019, 21:04:31
Hmmm ... meestal valt het mongool gehalte daar veel beter mee dan in Alken bv.  :thinking:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Freke op 15 oktober 2019, 21:47:28
Mail die in mijn kraam past is in de sjakos !

Na raadpleging bij onze technische collega's kan ik u meedelen dat bij V9
 de richtlijn vermeld wordt
 en bij nr. 14 de euronorm ; dus normaal gezien zou dit geen probleem mogen
 geven om die euronorm over te nemen.
 (we weten dus niet waarom de keuring hierover moeilijk zou doen)



 Nu een robbertje discussieren met de mongolen van de keuring. Er zou eigenlijk niet gediscussieerd mogen worden maar straks trekken ze het volgende van de pot gerukte argument uit hun hoed, dat je een limburgse Euronorm moet hebben ofzo,... ;D

We duimen mee, succes alvast...  :thumbsup:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 15 oktober 2019, 21:48:03
Hmmm ... meestal valt het mongool gehalte daar veel beter mee dan in Alken bv.  :thinking:

Dacht ik ook, blijkbaar is er tegenwoordig rotatie met de keurmeesters in Alken en zodus ook besmetting  :D
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 16 oktober 2019, 10:15:44
Vandaag gebeld, het ligt nu bij de directie van autoveiligheid... spannend
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: SpongeRob op 16 oktober 2019, 11:15:34
Zou hem zo laten staan met deze wielen en zetels, is eens iets anders. Zo wat drift look van maken. Zijn dingen die omkeerbaar zijn en geen schade aan de auto maken. Zoals ik in mijn topic vermelde, de meeste hebben m pakket en wat zelfde stijl. Mijne nu ook weer wat..Maar hebben allemaal hun charmes. Dikke rolkooi in achteraan  :iono:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 16 oktober 2019, 11:24:26
De wielen zijn al verkocht :)
Er staan nu stock wielen onder, 15 duim met 205/60 bandjes, ik ben nog van plan om vanachter nog naar 185/55/15 te gaan eens ik hem inschrijf 8)
Mijn interpretatie van drift setup.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: beemerbuddy op 16 oktober 2019, 11:33:59
Dacht ik ook, blijkbaar is er tegenwoordig rotatie met de keurmeesters in Alken en zodus ook besmetting  :D

Hmm, Tom, kunt altijd nog eens een tripke maken naar N-Limburg, station hier in Eksel, weet niet hoezeer die besmet zijn... Hopelijk niet te erg, want ik ben daar een reguliere klant :D   M'n overbuur werkt daar, en heeft zelf een Nissan Skyline (en dus into oldskool fun and driving pleasure... misschien kan ik 'm inschakelen, als (laatste) strohalm  ;)

Toch benieuwd naar 't vervolg  :o :blink:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 17 oktober 2019, 14:41:29
Vandaag gebeld, het ligt nu bij de directie van autoveiligheid... spannend

Vandaag teruggebeld, het ligt nog altijd bij de directie...
Als ik tegen morgen voormiddag geen positief antwoord heb kan ik wel eens nog een beetje extra gekloot zijn, maandag heb ik een afspraak bij de DIV.
Ik kan me best voorstellen dat die vlijtige ambtenaar daar gaat zeggen dat ze daar de euronorm niet kunnen overnemen als de keuring die niet correct op het roze formulier heeft overgenomen. En dan moet ik een nieuwe afspraak maken bij de knuppels van de DIV en dan is mijn keuring met grote waarschijnlijkeheid vervallen want die hun beschikbaarheid is dezelfde als water in de woestijn. En mijn transitplaten zijn ook vervallen, dus dan hebben we een probleem om opnieuw naar de keuring te geraken.

Ik heb hun bovenstaande telefonisch vandaag nog eens gemeld, en mij tevens ook geexcuseerd dat ik er verkeerdelijk vanuit ging dat de behandeling van dergelijk issue dat klaar en duidelijk omschreven is met alle documentatie erbij langer dan 5 minuten zou duren als dit bij iemand op de bureau komt. Blijkbaar moet dit door verschillende personen geverifieerd worden...
Als ik dan vraag hoeveel mensen dan weten ze het niet, dat creërt ook meer het gevoel dat ze gewoon met je kloten rammellen om van je gezaag af te zijn.

Ik volg het verder op en wacht af, maar als dit kafkaiaanse gedoe nog tot volgende week duurt leg ik officieel klacht neer. Ik ben even aan het nadenken of ik hun nog een kloot zou kunnen afdraaien met een schadevergoeding ofzo. Ik heb ooit eens mijn uren gerekend om iets dat ook totaal van de pot gerukt was te regelen bij een energieleverancier, ik heb toen ook klacht neergelegd en een geldelijke schadevergoeding gevraagd voor de tijd en moeite. ik heb die toen na veel gezeik daadwerkelijk op rekening gestort gekregen :)
Het kriebelt om nog eens zoiets te doen, het verschil is dat ik hier niet kan dreigen dat ik overschakel van leverancier...

Ik ben een vredelievende mens, ik heb tot nu toe mijn stem nog niet verhoffen want dat heeft weinig zin, ik ben ook niet het type dat dit snel zal doen maar ik begin toch stillaan mijn kookpunt te bereiken :) waarvan getuige bovenstaande wall of text...
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Ian op 17 oktober 2019, 14:47:10
Tenenkrullende toestanden...
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 18 oktober 2019, 10:11:00
VANDAAG TELEFOON GEKREGEN !!!

Om mij te vertellen dat ze bij hun standpunt blijven... de euronorm moet in vak V9 staan, dat de dienst homologatie dit tegenspreekt interesseert hun niet, het is hun procedure en daar wijken ze niet van af.
Het feit dat een andere forummer dit wel gedaan kreeg ligt aan het feit dat hij niet in een keuringstation van autoveiligheid ging. Binnen de groep autoveiligheid passen ze de regels dus blijkbaar anders toe...
Ik heb hen gezegd dat ze een bende debielen zijn en dat ik me niet zo makkelijk gewonnen geef.

Dus nu maandag bij de DIV zien of zij wel verstand hebben, ik acht de kans klein, en anders gaan we verder naar de overkoepelende organisatie.
Ik denk dat ik best zeker stel maandag dat ze onder EURO 2 willen inschrijven voor ze eraan begginnen want anders vraag ik best mijn documenten terug lijkt me.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 18 oktober 2019, 11:17:54
Ik denk dat je uw kansen kan vergroten door bij div te zeggen dat ze zich vergist hebben op de keuring. En direct de nodige documenten tonen, ol die vergissing duidelijk te maken.
Als je gaat zeggen dat ze niet wullen op de keuring, dan gaat div ook niet willen.
Denk ik.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 18 oktober 2019, 11:26:49
Ik denk dat je uw kansen kan vergroten door bij div te zeggen dat ze zich vergist hebben op de keuring. En direct de nodige documenten tonen, ol die vergissing duidelijk te maken.
Als je gaat zeggen dat ze niet wullen op de keuring, dan gaat div ook niet willen.
Denk ik.

Interessante strategie :)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Freke op 18 oktober 2019, 12:16:45
Man man man die miserie blijft hier maar duren. Doen die nu echt dweis om dweis te doen.  :censor:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: joggink op 23 oktober 2019, 08:53:16
En? Hoe was het?
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Machiel op 23 oktober 2019, 13:43:50
Ja ben nu ook wel benieuw hoe dit afloopt🤔
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 23 oktober 2019, 14:40:26
Bij De DIV was het ook een hele discussie, maar uiteindelijk beweren ze dat hij nu als EURO 2 is ingeschreven.
Ik zit voor het werk in het buitenland, hopelijk zie ik later deze week op mijn inschrijvingsbewijs  " euro 2 " vermeld staan.
Met de keuring blijf ik verder gaan, het kan toch niet zijn dat elke keurings " vzw" de regeltjes anders toepast en dat bovenstaande fratsen ongestraft kunnen blijven gebeuren.

Moraal van het verhaal: als je een gewone mens bent en je stelt niets kritisch in vraag en je zegt niks op de keuring en bij de DIV dan wordt dit voertuig gewoon als EURO 0 gekeurd en ingeschreven...
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 24 oktober 2019, 14:33:25
Ik ben ook aan het overwegen om de wagen op een gewone plaat in te schrijven, daarvoor heb ik een gelijkvormigheidsattest nodig, dan moet ik de wagen helemaal origineel zetten.
Dan vraag ik me ook weer af of BMW die euronorm overneemt op het GVA :D
Iemand ervaring met de homologatiekeuring in Bornem? Ik heb alle OEM stukken bij de auto, moet ik die ook effectief gaan wissellen? ( behoorlijke hoop werk)
Hoe gaat die keuring in zijn werk?

Straks ga ik mijn plaat ophalen bij de post, spannend ! :)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 24 oktober 2019, 15:37:11
Je kan altijd een gva gaan halen in Bornem. Bevalt het niet wat erop staat, dan steek je het in het snippermachien.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 24 oktober 2019, 15:51:44
Je kan altijd een gva gaan halen in Bornem. Bevalt het niet wat erop staat, dan steek je het in het snippermachien.

Duur grapje  :D Ik ben ook eens curieus wat dat kost.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: beemerbuddy op 24 oktober 2019, 16:47:03
Ik ben ook aan het overwegen om de wagen op een gewone plaat in te schrijven, daarvoor heb ik een gelijkvormigheidsattest nodig, dan moet ik de wagen helemaal origineel zetten.
Dan vraag ik me ook weer af of BMW die euronorm overneemt op het GVA :D
Iemand ervaring met de homologatiekeuring in Bornem? Ik heb alle OEM stukken bij de auto, moet ik die ook effectief gaan wissellen? ( behoorlijke hoop werk)
Hoe gaat die keuring in zijn werk?

Straks ga ik mijn plaat ophalen bij de post, spannend ! :)
Duur grapje  :D Ik ben ook eens curieus wat dat kost.

Tom, het woord zegt het zelf : gelijkvormigheidsattest... Dus een attest om aan te tonen dat jouw (of een andere  :wiggleyes: nvdr) auto gelijkvormig is aan hoe de constructeur/invoerder destijds dat type wagen heeft goedgekeurd gekregen om op de  Belgische openbare wegen te rijden... ;) Dus, ik vermoed dat je eerst wel wat zult moeten/mogen aanpassen aan je auto om een GVA te bekomen  :thinking: , bel eens naar 03/8905268, Chris van den Steen op de homoligatiedienst in Bornem, die weet je wel te zeggen hoe en waar en waarom en waarmee enz... Maar of zij daar (kunnen) rekening houden met je Deutsche Fahrzeugbrief,  :iono:... Ikzelf ben begin dit jaar moeten gaan met m'n ingevoerde E34 525tds en kostte ong. 180 Euro, dacht ik...

Grtz...
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 24 oktober 2019, 18:06:47
Tom, het woord zegt het zelf : gelijkvormigheidsattest... Dus een attest om aan te tonen dat jouw (of een andere  :wiggleyes: nvdr) auto gelijkvormig is aan hoe de constructeur/invoerder destijds dat type wagen heeft goedgekeurd gekregen om op de  Belgische openbare wegen te rijden... ;) Dus, ik vermoed dat je eerst wel wat zult moeten/mogen aanpassen aan je auto om een GVA te bekomen  :thinking: , bel eens naar 03/8905268, Chris van den Steen op de homoligatiedienst in Bornem, die weet je wel te zeggen hoe en waar en waarom en waarmee enz... Maar of zij daar (kunnen) rekening houden met je Deutsche Fahrzeugbrief,  :iono:... Ikzelf ben begin dit jaar moeten gaan met m'n ingevoerde E34 525tds en kostte ong. 180 Euro, dacht ik...

Grtz...

Eens bellen dan, ik voel me niet zo goed bij de beperkingen die opgelegd zijn door het oldtimerstatuut en de oldtimerverzekering.

On another note: MILIEUKLASSE EURO 2 STAAT OP MIJN INSCHRIJVINGSBEWIJS !!!  :banana:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: b_ken op 24 oktober 2019, 19:12:33
 :thumbsup:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 24 oktober 2019, 20:41:49
Eindelijk positieve closure over die zever  :locked:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: zesinlijn op 24 oktober 2019, 20:55:16
Man man man wat een zeikers bij dat station  :thumbdwn: Bij mij verliep de overdracht van de euro 2 norm op het roze formulier zonder poespas.

Ik rij lekker overal nog een aantal jaar op daily plates aan 35 euro tax/ jaar met een dikke zes cilinder. LOVE IT!

Dikke sedan btw  :bow:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 17 december 2019, 10:31:17
Ondertussen heb ik nog eens een setje BBS RK001 gescoord  :banana:. Ik moet nog zien of het goed uitkomt met ET waarden en dergerlijke.
Er zitten nu ook nog winterbanden op in een foute maat, die ga ik verkopen. Straks eens kijken welke maat het exact is.
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Trebo91 op 18 december 2019, 17:53:24
Ik dacht de velg al te herkennen op het  verkoopstopic op fb.  Gaat er dik onder staan.  :thumbsup:
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Jitse op 13 januari 2020, 22:20:19
Zal ook wel goed remmen ;-)

https://www.2dehands.be/a/auto-onderdelen/remmen-en-aandrijving/m1502831861-bmw-e36-m3-brembo-4-pots-remmen-e32.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (https://www.2dehands.be/a/auto-onderdelen/remmen-en-aandrijving/m1502831861-bmw-e36-m3-brembo-4-pots-remmen-e32.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 14 januari 2020, 08:47:34
Zal ook wel goed remmen ;-)

https://www.2dehands.be/a/auto-onderdelen/remmen-en-aandrijving/m1502831861-bmw-e36-m3-brembo-4-pots-remmen-e32.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (https://www.2dehands.be/a/auto-onderdelen/remmen-en-aandrijving/m1502831861-bmw-e36-m3-brembo-4-pots-remmen-e32.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)

Hmm, zou dat de account zijn van Guy De clercq / @Lachssilber  ?
Dan heb ik wel M3 naven nodig vanvoor en vanachter, niet?
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: stoffie op 14 januari 2020, 10:27:27
Hmm, zou dat de account zijn van Guy De clercq / @Lachssilber  ?
Dan heb ik wel M3 naven nodig vanvoor en vanachter, niet?

Locatie klopt, naam klopt, vloer komt mij bekend voor, ik zou zeggen van wel  ;)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: order66 op 14 januari 2020, 12:45:06
Locatie klopt, naam klopt, vloer komt mij bekend voor, ik zou zeggen van wel  ;)

Vloer komt bekend voor ;D

Ja het is em sowieso
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Jitse op 14 januari 2020, 16:42:22
Ja is van bij Guy 😉

Vooraan de fusee’s, 100-150€ op ebay
Achter de draagarmen, m3 cardans en flenzen voor op je diff. Rubbertjes vernieuw je sowieso, zeker de achterste bij een e36.
Denk wel dat ze bijten die voorste klauwen in vergelijking met gewone klauwen (al dan niet m3)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 14 januari 2020, 17:11:36
Ja is van bij Guy 😉

Vooraan de fusee’s, 100-150€ op ebay
Achter de draagarmen, m3 cardans en flenzen voor op je diff. Rubbertjes vernieuw je sowieso, zeker de achterste bij een e36.
Denk wel dat ze bijten die voorste klauwen in vergelijking met gewone klauwen (al dan niet m3)

Das toch al een prijzige ingreep :)
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Stevdewi op 14 januari 2020, 17:42:22
Papiertje van de mannen in Bornem is 200€. Veel geld. Vriendelijk zijn ze zeker wel  :D
Titel: Re: 1991 - E36 - 325i Sedan - Sterlingsilber Metallic
Bericht door: Tom op 14 januari 2020, 17:44:33
Papiertje van de mannen in Bornem is 200€. Veel geld. Vriendelijk zijn ze zeker wel  :D

Voorlopig houd ik het gewoon op O-platen :)